20.11.2023

کنگره آمریکا تحقیق درباره ارتباط دانشگاه پرینستون و حسین موسویان را آغاز کرده است

ایران اینترنشنال: فاکس‌نیوز گزارش داد کمیته آموزش کنگره آمریکا تحقیقات خود را درباره ارتباط دانشگاه پرینستون با حسین موسویان، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی و از نزدیکان حکومت، آغاز کرده است. موسویان در شهریور سال جاری در نشست سالیانه فرماندهی استراتژیک آمریکا سخنرانی کرد.

بر اساس این گزارش، کمیته آموزش و نیروی کار مجلس نمایندگان آمریکا که نفوذ زیادی در کنگره دارد روز پنجشنبه تحقیقاتی را درباره نقش موسویان ر دانشگاه پرینستون آغاز کرد، زیرا موسویان متهم به پیشبرد منافع جمهوری اسلامی است و جمهوری اسلامی نیز از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

فاکس‌نیوز نوشت که ۱۲ عضو جمهوری‌خواه کمیته نامه‌ای به کریستوفر ال. ایسگروبر، رییس دانشگاه پرینستون ارسال کردند که در آن پرسش‌های مفصلی در مورد نفوذ جمهوری اسلامی از طریق فعالیت‌های موسویان در موسسه آیوی لیگ مستقر در نیوجرسی مطرح شده است.

لیزا مک‌کلین، نماینده جمهوری‌خواه که همراه با نماینده جیم بنکس، نقش اصلی را در ارسال این نامه به پرینستون برعهده داشته، به فاکس‌نیوز گفت: «نظام آموزش‌ عالی مدت زیادی است که در مقابل چپ رادیکال و دشمنان آمریکا سر تعظیم فرود آورده است. این واقعیت که به یکی از اعضای سابق رژیم ایران در پرینستون موقعیت داده می‌شود، دلیلی بر این امر است.»

او افزود: «بگذارید واضح بگویم. جمهوری اسلامی دوست ما نیست. آنها یک دشمن بزرگ، حامی تروریسم و یک نیروی بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه هستند که با حماس همدردی می‌کنند. ما نمی‌توانیم به یک ایرانی تندرو اجازه دهیم ذهن‌های جوان آمریکایی را دستکاری کند و دیگر زمان آن است که کاری برای آن انجام دهیم.»

فاکس‌نیوز نوشت که رفتار موسویان پس از شرکت در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی، که دولت وقت آمریکا او را بزرگترین «تروریست» حکومت ایران می‌دانست، و ادای احترام به سلیمانی در برنامه تلویزیونی ایران در سال گذشته میلادی، زنگ خطر را از سوی سازمان غیردولتی اتحاد علیه ایران هسته‌ای به صدا درآورد.

موسویان در تلویزیون ایران گفت که یک آمریکایی پس از کشتن سلیمانی، به او گفت همسر برایان هوک، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران چند شبی است که نمی‌تواند بخوابد، زیرا می‌ترسید هوک با انتقام حکومت ایران مواجه شود.

موسویان به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «کلیپ ۱۰ ثانیه‌ای مصاحبه دو ساعته من با تلویزیون ایران از بستر آن خارج شده است. تلویزیون ایران هرگز مصاحبه کامل با من را پخش نکرد. فقط هفت تا ۱۰ ثانیه درباره خانواده برایان هوک پخش کرد. من همیشه با ترور و تهدید به ترور علیه اتباع ایرانی و آمریکایی مخالف بوده‌ام.»

ارتش آمریکا سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران را در ژانویه ۲۰۲۰ در عراق به دلیل نقش او در قتل بیش از ۶۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی در خاورمیانه از بین برد.

او افزود: «زمانی که ترامپ سلیمانی را کشت، من برای دیدار مادرم که در بیمارستان بستری بود، در ایران بودم. من به عنوان یک محقق در مراسم تشییع جنازه سردار سلیمانی شرکت کردم تا واکنش این ترور را ببینم. هفت میلیون در تهران و در مجموع ۲۰ میلیون در سایر شهرها در مراسم تشییع سردار سلیمانی شرکت کردند و این گواه روشنی بر محبوبیت سردار سلیمانی بود.»

وقتی فاکس نیوز از موسویان پرسید که آیا با قرار گرفتن سپاه پاسداران از جمله نیروی قدس آن در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی از سوی دولت آمریکا موافق است، موسویان گفت: «سنتکام [فرماندهی مرکزی ایالات متحده] و نیروی قدس هر یک دیگری را تروریستی می‌دانند. من فکر می‌کنم به جای این اتهامات بی‌پایان، آنها باید بنشینند و صحبت کنند و اختلافات خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز حل کنند.»

فاکس نیوز یادآوری کرد که اخیرا این رسانه از نقش سپاه و سلیمانی در برنامه‌ریزی اولیه برای کمک به گروه شبه‌نظامی تروریستی حماس در کشتار حدود هزار و ۲۰۰ نفر از جمله چند شهروند آمریکایی در هفتم اکتبر در جنوب اسرائیل گزارش داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند و جمهوری اسلامی یکی از حامیان اصلی این گروه است.

ویرجینیا فاکس، عضو مجلس نمایندگان و رئیس کمیته آموزش و نیروی کار گفت: «افرادی که با رژیم‌های شرور همسو هستند، همچنان در سیستم آموزش عالی آمریکا نفوذ می‌کنند.»

او افزود: «پناه گرفتن حسین موسویان به مدت ۱۵ سال در پرینستون یک نمونه برجسته است. این افراد تهدیدی جدی برای وضعیت امنیت ملی آمریکا هستند و آنها بدون هیچ اقدام مداخله‌ای یا تلاش‌های نظارتی مجدانه رها شده‌اند. زمان آن رسیده است که برای افشای فساد آشکار و نفوذی که بسیار عادی شده، روشنگری شود.»

موسویان دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی که خود را متخصص امنیت خاورمیانه و سیاست هسته‌ای معرفی کرده است.

پیشتر در پی سخنرانی موسویان در نشست سالیانه فرماندهی استراتژیک آمریکا، روسای کمیته‌های نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا خواستار توضیح فرماندهی استراتژیک در این زمینه شدند.

این کمیته‌های کنگره در شهریورماه امسال ضمن درخواست از از آنتونی کاتن، رییس فرماندهی راهبردی ایالات متحده، برای ارائه اطلاعات افرادی که در دعوت از موسویان نقش داشته‌اند، با انتقاد شدید از دعوت موسویان به این نشست گفتند: «ارائه یک پلتفرم رسمی دولت آمریکا به موسویان برای نشر اکاذیب تاریخی و تبلیغات رژیم ایران، تصمیمی بسیار نسنجیده بود.»

این نمایندگان با تاکید بر اینکه موسویان از سال ۱۹۸۰ «عامل پروپاگاندای» جمهوری اسلامی بوده، خاطرنشان کردند او در زمان ترور مخالفان حکومت ایران در برلین در سال ۱۹۹۲، سفیر جمهوری اسلامی در آلمان بود و مقام‌های آلمان در پی این ماجرا موسویان، چند دیپلمات و مامور اطلاعاتی دیگر ایران را از کشور خود اخراج کرده بودند.

نشست «بازدارندگی» ستاد فرماندهی راهبردی آمریکا در اواسط تابستان امسال برگزار شد، و پس از انتشار فیلم این نشست در هفته گذشته، مشخص شد که موسويان نیز در آن سخنرانی کرده است.

انتشار خبر سخنرانی موسویان در این نشست با انتقادهای گسترده مقام‌های آمریکایی و تحلیلگران و کنشگران ایران همراه شد و موجی از تقاضاها برای اخراج او از آمریکا به جریان افتاد.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای با اشاره به اینکه موسویان از عوامل جمهوری اسلامی است، تاکید کرد دانشگاه پرینستون باید به دلیل ارائه این جایگاه به موسویان برای انجام پروپاگاندا، مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد.

همچنین کنت وینستین، از پژوهشگران موسسه هادسون، در توییتی اظهارات موسویان را «شرمی ابدی» برای دانشگاه پرینستون خواند که با «یک دشمن آمریکا که درباره تهدید خانواده یک خدمتگزار آمریکایی رجزخوانی می‌کند» به عنوان پژوهشگر همکاری می‌کند.

موسویان از نزدیکان حسن روحانی و سفیر وقت جمهوری اسلامی در آلمان در زمان قتل فریدون فرخزاد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates