28.02.2013

دخالت سپاه پاسداران در انتخابات نظام پزشکی و بالا گرفتن دعواها

دویچه‌وله: دعوای محمود احمدی‌نژاد و مخالفان او در حکومت بر سر انتخابات قدیمی‌ترین نهاد صنفی ایران یعنی نظام پزشکی بالا گرفته است. نهادی که صلاحیت نامزدهای آن از فیلتر سپاه پاسداران گذشته است.

روز چهارشنبه (۹ اسفند/۲۷ فوریه) دقایقی پس از انتشار انتقاد احمدی‌نژاد از دخالت سازمان اطلاعات سپاه در رد و تایید صلاحیت نامزدهای هیِئت مدیره سازمان نظام پزشکی، رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران به این انتقاد واکنش نشان داد. «سپاه نیوز» از قول رمضان شریف اعلام کرد « اقدام اطلاعات سپاه در روند بررسی صلاحیت ها در انتخابات نظام پزشکی “قانونی” بوده و به درخواست مراجع قانونی صورت پذیرفته است».

به گفته شریف «قرائن و مستندات موجود نشان می دهد مرجع قانونی، قبل از سپاه از دیگر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نیز استعلام کرده است و در خصوص ردّ صلاحیت شدگان پاسخ همه آنها “منفی” بوده است.»

محمود احمدی‌نژاد دخالت سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی را در انتخابات نظام پزشکی اقدامی فراقانونی و بی‌اعتبار خواند. او که به در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در این باره گفت:

«نظام پزشکی یک نهاد صنفی است و متعلق به جامعه پزشکی و درمانی است و نباید نهادهایی که مسوول نیستند، به خصوص نهادهای امنیتی، اطلاعاتی سپاه و غیر اطلاعاتی سپاه در آن دخالت کنند. این یک تشکلی است مربوط به جامعه پزشکی و باید نمایندگان واقعی خودشان در آن قرار بگیرند. باید گزارش انتخابات آن بیاید و بعد درمورد آن تصمیم گیری کرد».

سپاه‌پاسداران همه‌کاره است

سپاه پاسداران و سازمان اطلاعاتش از هشت سال پیش و با رسیدن محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری، گام به گام بر حوزه اختیارات خود افزود. از دست انداختن بر فعالیت‌های کلان اقتصادی گرفته تا دخالت مستقیم و غیرمستقیم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و سیاست خارجی. این ارگان نظامی و قدرتمند حالا لزومی نمی‌بیند که دخالتش در انتخابات نظام پزشکی را پنهان کند.

اندکی پس از سخنان روز چهارشنبه احمدی‌نژاد، «قدس ‌آنلاین» نیز به نقل از حسینعلی شهریاری، رئيس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوالی در باره صحت و سقم اظهارات رئیس جمهور درخصوص دخالت سپاه در انتخابات نظام پزشکی و یا رد صلاحیت ها، گفت:« یکی از اختیارات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی این است که از هر منبعی که تشخیص دهد برای بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات نظام پزشکی اقدام کند ضمن اینکه برخلاف تصور آقای رییس جمهور اعتقاد من این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد مقدسی است و سازمان اطلاعات سپاه نیز یکی از مراجع قانونی و ذیصلاح در این زمینه است».

شهریاری گفته است که از این که «آقای رییس جمهور برای افرادی که وضعیت آنها در جامعه پزشکی مشخص است هزینه می کند» تعجب می‌کند!

با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری، روزی نیست که اختلافات رئیس جمهور و مجلس و قوه قضاییه به موضوعی جنجالی در رسانه‌های رسمی تبدیل نشود. محمود احمدی‌نژاد که تنها چندماهی از دوره ریاست جمهوری‌اش باقی‌مانده، اخیرا نیز به «انتخابات مهندسی شده» انتقاد کرد و در سخنرانی مراسم سالگرد انقلاب اسلامی گفت: «ملت باید
از هشت سال پیش تاکنون حوزه فعالیت‌های سپاه دائما بزرگ‌تر شده است.

در انتخابات حرف آخر را بزند. احدی هم نباید تاثیری در رای مردم بگذارد. بعضی فکر می‌کنند باید جای مردم تصمیم بگیرند.» اشاره احمدی‌نژاد به سخنان نماینده ولی فقیه بود که گفته بود «مهندسی معقول انتخابات از وظایف سپاه پاسداران است.»

ردصلاحیت‌ها

ماه گذشته و با روشن شدن رد صلاحیت گروه بزرگی از نامزدهای انتخابات نظام پزشکی، «خبرآنلاین» نوشت: «رد صلاحیت نزدیک به ۱۲۰ نامزد از بین ۴۹۰۰ نامزد انتخابات در هیات مدیره نظام پزشکی در سراسر کشور، نشان می دهد موضوع رد صلاحیتها، بحث جدی درانتخابات پیش رو نظام پزشکی است.»

از جمله کسانی که در این دور از انتخابات رد صلاحیت شدند، شهاب الدین صدر، نایب رئیس دوره قبلی مجلس و رئیس کل نظام پزشکی کشور است. او در حاشیه «همایش سلامت، بیمه و بانک» در دانشگاه تهران در این باره به «خبرآنلاین»

گفت: «سلیقه سیاسی نامزدها، مبنای رد صلاحیت آنها در انتخابات آینده نظام پزشکی نیست.» او همچنین تاکید کرد که همه کسانی که صلاحیتشان رد شده، اعتراض دارند و امیدوارند به این مسئله رسیدگی شود.

سازمان نظام پزشکی و «ربط» آن به سپاه

سازمان نظام پزشکی بزرگترین نهاد صنفی ایران است با سابقه نزدیک به ۵۶ سال و نزدیک به دویست هزار عضو. اعضای این سازمان را پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و تمامی کسانی تشکیل می‌دهند که به نوعی در زمینه پزشکی فعالیت می‌کنند.

از جمله وظایف این سازمان «تعیین تعرفه خدمات تشخیصی درمانی در بخش خصوصی، صدور پروانه مطب شاغلین بخش خصوصی، رسیدگی انتظامی به تخلفات حرفه ای شاغلین حرف پزشکی از طریق هیاتهای انتظامی، ثبت نام و صدور گواهی عضویت، تعیین ضوابط و نظارت بر تبلیغات پزشکی، ارائه خدمات رفاهی به اعضای سازمان مانند واحد وام ، توزیع آرم طرح ترافیک و ارائه خدمات بیمه ای مختلف، مشارکت در تعیین مالیات بر درآمد شاغلین بخش خصوصی و اعزام نماینده به هیاتهای حل اختلاف مالیاتی، معرفی نماینده در شورایعالی بیمه و شورایعالی آموزش پزشکی است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates