28.02.2013

پشنهاد دقیق غرب به ایران:سه هویج کوچک در برابر تعلیق 20 درصد

هاشمی نامه: سه امتیاز پیشنهادی غرب به ایران در این مذاکرات، لغو تحریم بانک مرکزی از سوی اتحادیه اروپا، لغو تحریم شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و افزایش 9 کشور دیگر از خریداران معاف شده نفت ایران از تحریمهای آمریکا، به 15کشور مستثنی شده فعلی است.

کشورهای غربی در مذاکرات آلمآتی، پیشنهاد سه محوری کاهش در تحریم های ایران را در ازای تعلیق غنی سازی 20 درصد مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، بنا بر اطلاع رسیده از منابع آگاه، 4کشور غربی در مذاکرات 5+1 در آلماتی، پیشنهاد سه گانه ای را به ایران جهت تعلیق غنی سازی 20 درصد ارائه داده اند.

براساس این پیشنهاد، سه امتیاز پیشنهادی غرب به ایران در این مذاکرات، لغو تحریم بانک مرکزی از سوی اتحادیه اروپا، لغو تحریم شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و افزایش 9 کشور دیگر از خریداران معاف شده نفت ایران از تحریمهای آمریکا، به 15کشور مستثنی شده فعلی است.

گفته می شود همان گونه که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در اظهار نظر رسمی خود بعد از مذاکرات گفته است، تعطیلی مرکز هسته ای فردو در این پیشنهادات مطرح نبوده و صرفا تعلیق غنی سازی 20 درصد که یکی از فعالیتهایی است که در این مرکز انجام می شود، در این پیشنهاد وجود دارد.

براساس اظهار منابع آگاه، خواست های جمهوری اسلامی در این مذاکرات، به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل و لغو تحریمهای ایران بوده است، اما این موضوع به معنای رد کردن پیشنهاد 4 کشور غربی توسط جمهوری اسلامی محسوب نمی گردد.

در این حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات ارشد آمریکایی گزارش داده است، در گفت‌وگوهای قزاقستان گروه ۱+۵ بیش از هر زمان دیگری امتیازات بیشتری به ایران پیشنهاد داده است.

برپایه این گزارش، گروه ۱+۵ به ایران پیشنهاد داده که مقدار محدودی از اورانیوم تا ۲۰ درصد غنی شده را حفظ کند اما از تولید بیشتر آن دست بکشد.

این گزارش می‌افزاید گروه ۱+۵ این بار خواستار تعطیلی کامل تاسیسات فردو نشده‌ و گفته‌ است که در مقابل حاضر است بخشی از تحریم‌ها را هم لغو کند.

با این حال یک مقام بلندپایه آمریکایی به این خبرگزاری گفته است که تحریم‌های نفتی و مالی علیه ایران همچنان پابرجا خواهد بود.

به گفته این مقام بلندپایه آمریکایی برپایه پیشنهاد ۱+۵ ایران ملزم است تا ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را محدود کند اما در تحولی تازه، اجازه خواهد داشت تا مقدار اورانیوم ۲۰ درصدی کافی را برای خوراندن به رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران حفظ کند.

این دیپلمات آمریکایی می‌افزاید در پیشنهاد تازه، به جای توقف کامل فعالیت‌‌ها در فردو از ایران خواسته شده فعالیت‌های خود را در این تاسیسات به حال «تعلیق» درآورد به نحوی که آغاز دوباره آن زمان‌بر باشد.

این دیپلمات بلندپایه آمریکایی می‌گوید در مقابل، آمریکا و اتحادیه اروپا چند قلم از تحریم‌ها را لغو می‌کنند و شورای امنیت و اتحادیه اروپا هم تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع نمی‌کنند.

با این حال به گفته این دیپلمات در طول مذاکرات، تحریم‌های نفتی و بانکی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

این مقام آگاه می‌افزاید برای این پیشنهاد ضرب‌الاجلی تعیین نشده اما از ایران خواسته شده سریع به آن پاسخ دهد چون «زمان به نفع ایرانی‌ها نیست».

این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: «برای تک‌تک روزهایی که ایران حل این مسئله را به تاخیر بیندازد باید هزینه بدهد. کمااینکه ایرانی‌ها همچنان هزینه می‌دهند و این هزینه‌ها هم بیشتر می‌شود.»

آسوشیتدپرس گزارش داده است، به نظر می‌رسد این پیشنهاد گروه ۱+۵، به مذاکره‌کنندگان ایرانی انرژی تازه‌ای بخشیده بود؛ به طوری که مذاکره‌کنندگان ایرانی بیش از دوره‌های قبلی به دنبال گفت‌وگوهای رو در رو با دیپلمات‌های غربی بودند البته به استثنای آمریکا.

این خبرگزاری می‌افزاید این بار مذاکره‌کنندگان ایرانی به سرعت درباره مذاکرات کارشناسی در روز ۲۸ اسفند در استانبول و دوره بعدی گفت‌وگوها در آلماتی در ۱۶ فروردین توافق کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates