11.06.2021

رئیس سابق موساد: فخری‌زاده را سال‌ها از نزدیک زیر نظر داشتیم

بی‌بی‌سی: یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، در مصاحبه‌ای بی‌سابقه با شبکه ۱۲ اسرائیل ابعاد تازه‌ای از عملیات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در قبال ایران را فاش کرده و از جمله به محسن فخری‌زاده و سرقت اسناد هسته‌ای پرداخته است.

بنا بر این مصاحبه ۲۰ نفر از عوامل موساد در عملیات سرقت اسناد هسته‌ای در تهران حضور داشتند.

آقای کوهن حاضر نشد صراحتا مسئولیت خرابکاری در تاسیسات نطنز را بپذیرد اما گفت: “ما به ایران روشن می‌گوییم: نمی‌گذاریم به تسلیحات هسته‌ای دست یابید. کجای این حرف را نمی‌فهمید؟”

برخی از دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران و همچنین شماری از تاسیسات مرتبط در سال‌های اخیر هدف سوءقصد و خرابکاری‌هایی بوده‌اند که عمدتا به اسرائیل نسبت داده می‌شود.

روایتی تازه از ترور محسن فخری زاده با ‘تیربار یک تنی موساد’
گروه ‘یوزپلنگان وطن’ و اعلام مسئولیت انفجار نطنز
تورقوز‌آباد کجاست؟
‘ترور’ دانشمندان هسته‌ای؛ آمران و عاملان کیستند؟

فخری‌زاده چه اهمیتی برای موساد داشت؟

‘ترور فخری زاده کار موساد بود’

محسن فخری‌زاده، رئیس سابقه سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران در آذر ۱۳۹۹/نوامبر ۲۰۲۰ در جاده فیروزکوه به ضرب گلوله کشته شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی او را مدیر برنامه “آماد” ایران معرفی کرده بود که بر فعالیت‌های هسته‌ای با قابلیت نظامی تمرکز داشت.

یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، به شبکه ۱۲ اسرائیل گفته: “او سال‌ها هدف عملیات گردآوری اطلاعات بود”.

آقای کوهن گفت موساد سال‌ها آقای فخری‌زاده را از نزدیک زیر نظر داشت و از جمله به طور فیزیکی به او نزدیک بود.

رئیس سابق موساد در پاسخ به سوالی از موضعش درباره کشتن دشمنان پرنفوذ اسرائیل گفت: “اگر کسی قدرتی دارد که خطری متوجه شهروندان اسرائیل می‌کند، وجود آن شخص باید خاتمه یابد.”

او در عین حال گفت اگر یک هدف بالقوه حاضر به تغییر مسیرش شود، اسرائیل به او کمک خواهد کرد. او گفت برخی دانشمندان هسته‌ای ایران پس از هشدارهای اسرائیل، از جمله به طور غیرمستقیم، کارشان را ترک کرده‌اند.

خبرنگار اسرائیلی از آقای کوهن پرسید اگر چنین افرادی حاضر به توقف کارشان نشوند چه؟ او پاسخ داد: “به دیدار دوستانشان خواهند رفت”.

ایلان دایان، خبرنگار اسرائیلی درباره سوءقصد به جان محسن فخری‌زاده گفت هرچند “یوسی کوهن نمی‌تواند مسئولیت این کار را بپذیرد، اما امضای شخص او را می‌توان پای جزء جزء عملیات دید.”

سرقت اسناد تورقوزآباد چه طور انجام شد؟

بنیامین نتانیاهو در حال ارائه اسناد هسته‌ای سرقت شده از ایران در سال ۲۰۱۸

یوسی کوهن در بخش دیگری از مصاحبه‌اش به سرقت اسناد هسته‌ای از انباری در تورقوزآباد، در جنوب تهران پرداخته است.

او فاش کرده که ۲۰ مامور موساد، که هیچ کدام اسرائیلی نبودند، در این عملیات حضور داشتند.

آقای کوهن گفته پس از شناسایی این انبار به عنوان محلی که اسرار هسته‌ای ایران در آن نگهداری می‌شود، دو سال برای دستیابی به اسناد برنامه‌ریزی شد.

رئیس سابق موساد گفت آنها برای تمرین یک نسخه بدل از محل نگهداری اسناد ساختند.

به گفته او عوامل موساد برای سرقت اسناد تنها هفت ساعت وقت داشتند و پس از آن نگهبانان و خودروها می‌رسیدند و آن موقع “نمی‌شود از روی نرده بپرید یا از وسط دیوار بگذرید”.

یوسی کوهن گفت در شب عملیات “مشکل به خصوصی” پیش آمد، با این وجود تصمیم بر این شد که برنامه مطابق نقشه قبلی پیش برود.

تیم موساد آژیرها را از کار انداخت و در انبار را باز کرد و ۳۲ گاو صندوق را باز کرد. یوسی کوهن گفت باز کردن هر یک از گاوصندوق‌ها “چند دقیقه‌ای طول می‌کشید”.

آقای کوهن گفت تصاویر اسناد فارسی و دیگر چیزهایی که در گاوصندوق بود به طور زنده به مرکز فرماندهی در تل‌آویو مخابره می‌شد.

او گفت: “فهمیدیم به چیزی که می‌خواستیم دست پیدا کردیم و بر برنامه هسته‌ای نظامی ایران تسلط داریم. برای همه ما هیجان فراوانی داشت.”

خبرنگار اسرائیلی گفت پس از سرقت اسناد چندین کامیون برای فریب مقام‌های اطلاعاتی ایران در اطراف تهران حرکت داده شد تا آنها نتوانند کامیون حامل اسناد را شناسایی کنند. یوسی کوهن این حرف را تکذیب نکرد.

او گفت صبح روز بعد مقام‌های ایرانی متوجه خالی شدن انبار اسناد شدند و همه راه‌های خروجی کشور را بستند.

بعدتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک نشست خبری این اسناد را ارائه کرد تا با نشان دادن تحقیقات ایران درباره تسلیحات هسته‌ای بگوید “ایران دروغ گفته بود”.

مقام‌های ایرانی نخست نگهداری اسناد هسته‌ای در تورقوزآباد و به سرقت رفتن آن را تکذیب می‌کردند اما به تازگی محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، اذعان کرد: “اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است”.

یوسی کوهن گفته است که همه عوامل موساد سالم هستند، هرچند اسرائیل ناچار شده چند نفر از آنان را از ایران خارج کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates