20.06.2013

حماس: مناسبات با ايران از لحاظ سياسی و مالی آسيب ديده است

رادیوفردا: سازمان فلسطينی حماس می‌گويد مناسباتش با جمهوری اسلامی ايران به خاطر اختلاف نظرهای عميق بر سر سوريه آسيب ديده است و ايران پول کمتری در اختيار حماس می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، سران حماس تاييد می‌کنند که حمايت آنها از معارضين سوری، در حالی که جمهوری اسلامی ايران پشتيبان حکومت بشار اسد است، موجب تعميق اختلاف‌های آنها با رهبران ايران شده است.

غازی حمد، معاون نخست وزير حماس در غزه روز چهارشنبه، بيست و نهم خرداد، گفت «مناسبات حماس و ايران، چه در سطح سياسی و چه در سطح کمک‌های مالی ايران به حماس، آسيب ديده است».

وی در پاسخ به پرسش رويترز که ميزان پولی که ايران به حماس می‌دهد چقدر کاهش يافته است، گفت «بدون وارد شدن به جزييات، تنها می‌توان گفت که هنوز به سطح تحريم حماس نرسيده است».

با وجود اين، مقام ارشد حماس گفت که اين جنبش فلسطينی «همچنان در کنار ملت سوريه می‌ايستد».

رويترز به نقل از «يک مقام ديپلماتيک منطقه» نوشته است که جمهوری اسلامی ايران تا پيش از اين، ماهيانه بيست ميليون دلار به حماس هديه می‌کرد که حماس از جمله با آن، بخشی از حقوق هر ماه پنجاه هزار کارمند دولت اسماعيل هنيه در غزه را می‌پرداخت.

رويترز نوشته که معلوم نيست منبع تامين حقوق کارمندان دولت حماس در ماه‌های گذشته کدام کشور است.

سران حماس به تازگی مناسبات گسترده‌تری با امير قطر برقرار کرده‌اند و خالد مشعل و برخی ديگر از سران حماس پس از ترک هميشگی سوريه، در دوحه و ترکيه زندگی می‌کنند.

رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه اين هفته با خالد مشعل و اسماعيل هنيه مقامات ارشد حماس که به آنکارا دعوت شده بودند، ديدار کرد.

حماس از آغاز برپايی خود در اواخر دهه هشتاد ميلادی مناسبات بسيار نزديکی با حاکميت ايران داشته و يکی از دلايل متهم شدن جمهوری اسلامی به حمايت از تروريسم، پشتيبانی از سازمان حماس است.

آمريکا حماس را در فهرست سازمان‌های تروريستی قرار داده است و باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا ماه مارس امسال از اتحاديه اروپا خواست رويه مشابهی را در قبال حماس در پيش گيرد.

حماس هر چند از بستر اخوان المسلمين برخاسته و سنی است اما از بدو تشکيل خود به عنوان يکی از بازوهای جمهوری اسلامی در منطقه شناخته شده است.

آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بهمن ماه گذشته گفت: «درارتباط با مقاومت عليه رژيم صهيونيستی، ايران از بيان حمايت خود از سازمان‌های مختلف باکی ندارد و هر گروهی در هر جای جهان که در برابر اين رژيم بايستد، مورد حمايت ايران بوده و خواهد بود».

در آغاز بحران داخلی سوريه، سران حماس از موضع گيری روشن در اين باره خودداری می‌کردند اما با ادامه اين جنگ داخلی، از خيزش مردم سوريه حمايت کرده و در ماه‌های گذشته نيز آشکارا در کنار معارضين قرار گرفته و به آموزش آنها اقدام کرده‌اند.

حماس اين هفته حزب الله را نيز فرا خواند که شبه نظاميان خود را از سوريه بيرون برد تا تفرقه مذهبی در منطقه عميق‌تر نشود.

اين فراخوانی در حالی بود که حماس تا چندی پيش در کنار حزب الله، محور قوی همپيمانی با ايران را در منطقه تشکيل می‌داد.

حسن نصرالله دبيرکل حزب الله طی هفته‌های گذشته تاکيد کرد که حضور نيروهايش در سوريه برای کمک به بشار اسد، امر پنهانی نيست.

غازی حمد، معاون نخست وزير حماس در مصاحبه با رويترز گفت: «در ارتباط با مقاومت حزب‌الله عليه اسرائيل، حماس در کنار حزب الله بوده ولی مخالف موضع حزب الله در مورد سوريه است».

حسن روحانی رييس جمهوری منتخب ايران روز دوشنبه بيست و هفتم خرداد در کنفرانس خبری تهران از حمايت آشکار از بشار اسد خودداری کرد و گفت سرنوشت ملت سوريه را مردم سوريه رقم می زنند، که اين سخنان او با کف زدن‌های شماری از خبرنگاران ايرانی و عرب حاضر در اين نشست روبرو شد.

آقای روحانی در آن همايش خبری، اشاره ای به ارتباط‌های ايران با حزب الله و حماس نکرد اما بر تلاش برای بهبود مناسبات ايران با عربستان سعودی و همه کشورهای منطقه تاکيد کرد.

هنوز معلوم نيست که رييس جمهوری منتخب ايران درمورد حماس و حزب الله رويه گذشته ايران را ادامه خواهد داد يا نه.

بسياری از رای دهندگان به حسن روحانی، در شعارهای روزهای گذشته در خيابان‌های شهرهای ايران تکرار کردند: «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران».

رهبران ميانه روی فلسطينی اميدوارند که ايران تعميق مناسبات با آنها و حکومت خودگردان فلسطينی را بر ادامه نزديکی ايران با حماس، ترجيح دهد.

محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردانی در ميان نخستين رهبران جهانی بود که پيروزی آقای روحانی را به او شادباش گفت اما سران حماس نيز که هميشه مناسبات نزديک تری با سپاه پاسداران و اصولگرايان در حاکميت ايران داشتند، برای رييس جمهوری منتخب اعتدالگرای ايران، پيام شادباش فرستادند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates