09.09.2022

تمامی مرزهای ایران و عراق، به‌دلیل نبودِ امکانات، به روی «مسافران اربعین» بسته شد


رادیوفردا: مرز مهران

به‌رغم تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی مبنی بر آماده‌بودن امکانات برای مراسم حکومتی «پیاده‌روی اربعین»، روز جمعه ۱۸ شهریور اعلام شد تمام مرز‌های منتهی به معابر خروجی ایرانیان به عراق به‌دلیل «ناکافی بودن امکانات، کثرت جمعیت و هوای گرم» تا اطلاع بعدی بسته شد.

به‌گزارش تسنیم، رئیس ستاد مرکزی اربعین با اعلام این خبر گفت که «استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائران در پی دارد».

هم‌زمان یک فرمانده نیروی انتظامی نیز از توقف صدور گذرنامه ویژه اربعین از امروز خبر داد و از ایرانیانی که در مسیر هستند خواست که به شهرهایشان برگردند.
محمد شرفی، فرمانده قرارگاه فراجا، همچنین افزود که علی‌رغم «تلاش‌ها و فعالیت‌های دیپلماسی»، فراهم آوردن شرایط مطلوب «از سوی طرف عراقی مقدور نبود».

این در حالی است که برخی مقامات جمهوری اسلامی قبلاً پیش‌بینی کرده بودند که شمار ایرانیان راهی عراق برای اربعین «به حدود پنج میلیون نفر» خواهد رسید.

در دو روز گذشته نیز گزارش‌های شهروندی متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود مبنی بر «بی‌نظمی، نبودِ امکانات حمل‌ونقل و مشکلات گسترده بهداشتی» که باعث شده برخی از مسافران در میانه راه برگردند.

مراسم پیاده‌روی اربعین که در چندین سال اخیر با حمایت گسترده نهادهای دولتی و نظامی ایران برگزار می‌شد، مراسمی است که مقامات جمهوری اسلامی از آن به‌‌عنوان «مانور نمایش قدرت سپاه و جمهوری اسلامی در عراق و منطقه خاورمیانه» یاد می‌کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates