13.09.2022

وزیر دفاع اسرائیل نقشه ١٠ تاسیسات موشکی ایران در سوریه را برملا کرد

صدای آمریکا: بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه از نقشه ١٠ تاسیسات مختلف در مرکز تحقیقات علمی سوریه در مصیاف پرده برداشت.

او که در جریان کنفرانس سالانه جروزالم‌پست در نیویورک سخنرانی می‌کرد، افزود قاسم سلیمانی تاسیسات متعلق به مرکز تحقیقات علمی سوریه را به سایت‌های تولید موشک‌های نقطه‌زن میان‌برد و دوربرد تبدیل کرد تا آنها را در اختیار حزب‌الله و دیگر نیابتی‌های جمهوری اسلامی قرار دهد.

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، سایت‌های تولید موشک به‌ویژه تاسیسات زیرزمینی مصیاف، تهدیدی علیه منطقه و دولت اسرائیل است. او گفت: «مصیاف مشخصا برای تولید موشک‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

اسرائیل طی سال‌های گذشته بارها به حمله علیه مواضع ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه متهم شده است.

تاسیسات نظامی مصیاف بارها آماج حملات منتسب به اسرائیل قرار گرفته که آخرین مورد آن در ۲۵ اوت سال جاری انجام شد. طبق تصاویر منتشرشده از سوی یک شرکت اسرائیلی، برخی از ساختمان‌های این تاسیسات نظامی در پی این حمله کاملا تخریب شدند و صدها موشک زمین به زمین ساخت ایران نیز آسیب دیدند.

نقطه مورد حمله در ماه اوت، در ماه مه سال جاری و همچنین در آوریل ٢٠١٩ و سپتامبر ٢٠١٨ نیز آماج حملات منتسب به اسرائیل قرار گرفته بود.

بنی گانتز با اشاره به تلاش ایران برای ساختن صنایع تولید موشک و تسلیحات در لبنان و یمن هشدار داد: «اگر این روند متوقف نشود، طی یک دهه، صنایع پیشرفته [نظامی] ایران در سراسر منطقه برای تولید تسلیحات و گسترش تروریسم وجود خواهد داشت.»

«افزایش شدید» فعالیت‌های خشونت‌آمیز ایران

وزیر دفاع اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش به «افزایش شدید» فعالیت‌های خشونت‌آمیز ایران و کمک‌های چشمگیر جمهوری اسلامی به گروه‌های نیابتی‌اش به‌رغم مشکلات اقتصادی مردم ایران اشاره کرد.

او گفت: «برچیدن تحریم‌ها علیه ایران موجب آزادسازی بیش از ١٠٠ میلیارد دلار خواهد شد. و بدون شک، این به آنها اجازه می‌دهد بودجه [مخصوص] تروریسم‌شان را دوبرابر یا سه‌برابر کنند.»

بنی گانتز گسترش همکاری با شرکای منطقه‌ای و همچنین تقویت روابط صنعتی و اقتصادی و در نهایت همکاری نظامی در چارچوب سنتکام را راه مقابله با تهدید ایران دانست.

به گفته او، در کنار تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک، باید وجود «بازدارندگی نظامی معتبر» تضمین شود.

برنامه هسته‌ای ایران

بنی گانتز در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران گفت جمهوری اسلامی اکنون ظرف چند هفته می‌تواند به مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید بمب هسته‌ای دست یابد.

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، ایران در حال تولید سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و پرشمارتری از جمله در سایت‌های زیرزمینی است که فعالیت هسته‌ای در آنها ممنوع است.

او درباره دلیل خودداری ایران از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «زیرا چیزی را پنهان می‌کنند.» بنی گانتز ادامه داد: «ما مستحق پاسخیم و ایران باید پاسخگو باشد. ما باید اقتدار و استقلال حرفه‌ای آژانس را تضمین کنیم.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates