15.09.2022

ده‌ها کشور با نگرانی قدرت‌های جهانی درباره عدم همکاری ایران با آژانس همراه شدند

رادیوفردا: ۵۶ کشور، از جمله بیش از بیست عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی شامگاه چهارشنبه به وقت محلی، در پشت درهای بسته، از بیانیه قدرت‌های جهانی، سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه و ایالات متحده آمریکا حمایت کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا از وین، در بیانیه روز چهارشنبه شورای حکام که نسخه‌ای از آن به رویت رادیو فردا رسیده است از ایران خواسته شده که «فوراً به تعهدات حقوقی خود پایبند شود و بدون اتلاف وقت پیشنهاد مدیرکل آژانس را برای مراوده به منظور شفاف سازی و حل مسایل باقی‌مانده پادمانی» را بپذیرد.

نشست شورای حکام آژانس از روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش و در مقر این سازمان در حال برگزاری است و این درخواست ۵۶ کشور روز چهارشنبه ۲۳ شهریور اعلام شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که «سه ماه بعد، ما با نگرانی جدی شاهد آن هستیم که مدیرکل به طرز فزاینده‌ای نگران عدم همکاری ایران با آژانس است» و «هیچ پیشرفتی برای حل مسائل رخ نداده است.»

این کشورها در بیانیه خود همچنین از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس خواسته‌اند که تا زمانی که مسائل باقی مانده حل نشده است به گزارش‌دهی دراین‌باره ادامه دهد.

این کشورها در حالی به انتشار یک بیانیه اکتفا کردند که سه ماه پیش، به پیشنهاد سه کشور اروپاییِ عضو برجام، یک قطعنامه تنبیهی علیه تهران صادر شده بود.

ساعاتی پیش از خوانده شدنِ این بیانیه در جلسه شورای حکام، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، به رادیوفردا گفته بود که «ایرانی‌ها تضمین لازم دارند که اگر درست با مدیرکل همکاری کنند، این پرونده بسته می‌شود».

آقای اولیانوف در همین حال تنها راه بسته شدن پرونده ایران را «تعامل با مدیرکل» عنوان کرده و افزوده بود که «مدیرکل آژانس هم باید این سوال‌های احمقانه را متوقف کند که ربطی به موضوع اشاعه ندارد».

آقای اولیانف در گفت‌و‌گو با مهران کریمی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین این موضوع را مطرح کرد.

وی افزود: «من کاملاً با آنها موافق هستم. وقتی یک موضوعی را در برنامه کاری یک سازمان بین‌المللی برای مدت زیادی نگه داریم؛ مثلاً سلاح‌های کشتار جمعی صدام حسین. موضوعی که ۱۲ سال ماند و می‌دانید که نتیجه آن چی شد.»

او اضافه کرده که ایرانی‌ها می‌خواهند مانع چنین «سناریویی» شوند و «نیاز به تضمین دارند که اگر همکاری کنند، این پرونده بسته می‌شود.»

اولیانوف «تنها» راه رسیدن به این هدف را «گفت‌و‌گوی» مقامات جمهوری اسلامی با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرده است.

وی در پاسخ به خبرنگار رادیو فردا گفته است که «مدیرکل باید این سوال‌های احمقانه را متوقف کند که ربطی به موضوع اشاعه ندارد. مدیرکل باید تمرکز بر موضوعات اصلی را ادامه دهد و ایرانی‌ها باید تلاش کنند که به سوالات پاسخ دهند و پرونده بسته شود.»

به گفته نماینده روسیه در آژانس، «شورای حکام باید یک قطعنامه صادر کند و این موضوع را برای همیشه از موضوعات بررسی بردارد.»

اظهارات وی در شرایطی بیان می‌شود که مقامات رسمی جمهوری اسلامی، بارها رافائل گروسی را به«سیاسی‌کاری» متهم کرده‌ و با هر گزارش انتقادی آژانس، انگشت اتهام را به سوی مدیرکل نشانه می‌روند.

نماینده روسیه در حالی با تحقیقات اخیر آژانس مخالفت می‌کند که کشورش پیش از این بارها در موارد متعدد در زمینه تحقیقات پیرامون گذشته برنامه هسته‌ای با سایر قدرت‌های جهانی همراهی کرده بود.

مسکو در پرونده موسوم به پی‌ام‌دی ( جنبه احتمالا نظامی) با همراهی در شورای حکام، پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاد و در آن‌جا به همه قطعنامه‌های تحریمی رای مثبت داده بود.

سایر کشورهای عضو برجام، منهای چین، از تحقیقات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره ابعاد اقدامات ایران در سه مکان از پیش اعلام نشده، موافق هستند، و در این زمینه قطعنامه‌ای در نشست فصلی پیشین شورای حکام به تصویب رساندند.

در نشست کنونی شورای حکام اما، بنا بر گزارش‌ها این کشورها تنها در پی انتشار یک بیانیه در زمینه محکوم کردن عدم همکاری ایران هستند، که تهران پیش از انتشار، آن را غیرسازنده خوانده است.

زمان تصویب قطعنامه‌ پیشینِ شورای حکام، ایران دست به اقدام متقابل و از جمله قطع برخی از دوربین‌های آژانس کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین در توئیتی نوشته که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون صدور قطعنامه علیه ایران پایان یافت.

سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مذاکره‌کننده اتمی این کشور در گفت‌وگوهای احیای برجام در وین است، اضافه کرده است که این نشست بدون اتخاذ هیچ‌گونه تصمیمی در این زمینه و یا صدور قطعنامه علیه ایران، به پایان رسید.

اولیانوف اضافه کرده که در این نشست، تنها «تبادل نظر» در زمینه فعالیت‌های ایران صورت گرفت.

شورای حکام در نشست قبلی خود در ماه ژوئن با صدور قطعنامه‌ای درباره میزان همکاری آژانس و ایران ابراز نگرانی کرده بود.

با توجه به ابراز نگرانی‌های اخیر مدیرکل آژانس و نیز اظهارنظر طرف‌های غربی درباره اشتیاق ناکافی جمهوری اسلامی برای همکاری در زمینه احیای برجام، احتمال صدور قطعنامه‌ای دیگر در شورای حکام علیه ایران دور از انتظار نبود.
با استفاده از گزارش‌های خبرنگار رادیو فردا و توییتر؛ ب.ب / پ.پ

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates