19.09.2022

«چندین زخمی» بر اثر تیراندازی به معترضان در دیواندره؛ درگیری در دانشگاه امیرکبیر


رادیوفردا: مأموران در حال تیراندازی در شهر دیواندره استان کردستان. دوشنبه ۲۸ شهریور

از شهر دیواندره در استان کردستان خبر می‌رسد که شلیک‌های پیاپی مأموران علیه معترضان به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله‌ای که در بازداشت گشت ارشاد جان خود را از دست داد، منجر به زخمی شدن شهروندان شده است.

ویدئوهای دریافتی نشان می‌دهد که از بامداد دوشنبه به‌ویژه در شهر دیواندره استان کردستان تجمع بزرگ اعتراضی جریان دارد.

بنا بر گزارش‌های دریافتی، بر اثر شلیک مستقیم گلوله توسط مأموران شماری از معترضان در دیواندره زخمی‌شده‌اند که یکی از زخمی‌ها به نام «فواد قدیمی» به علت وضعیت وخیم به سنندج منتقل شده است. فعالان «اعتراض مدنی بازار» شمار زخمی‌ها را ۸ نفر و سایت خبری حقوق بشری هه‌نگاو این تعداد را ۱۰ نفر گزارش می‌کنند.

 
بختیار خوشنام، مسئول آژانس خبری موکریان در سقز، در گفت‌وگو با رادیو فردا از درگیری میان مأموران امنیتی با معترضان در دیواندره و تعطیلی کامل آن شهر خبر داد و گفت که «روز دوشنبه ۲۸ شهریور جو شهر سقز نیز جو حکومت نظامیِ اعلام‌نشده است، همه‌جا نیروهای امنیتی مستقر شده‌اند، مغازه‌ها کلاً تعطیل‌اند و حتی ادارت دولتی هم از ظهر تعطیل کرده‌اند.»

 
او گفت که «بعد از خاکسپاری ژینا امینی، جو در شهر سقز کاملاً امنیتی بود و همان روز شهر در اعتصاب کامل بود. دیروز حالت نیمه‌تعطیل داشت و حضور نیروهای امنیتی بسیار سنگین بود و طبق فراخوان عمومی امروز مردم به مغازه‌ها نرفتند و اعتصاب به‌طور کامل برگزار شد.»

اعتراضات در دانشگاه‌ها

در ادامه اعتراض‌ها طی روز دوشنبه ۲۸ شهریور شماری از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران نیز در محوطه دانشگاه تجمع کرده و شعار سر دادند که با دخالت گروه‌های بسیجی و حراست دانشگاه مواجه شد.

ویدئوهای دریافتی حکایت از درگیری بسیجیان و حراست دانشگاه امیرکبیر با دانشجویان معترض دارد. دانشجویان این دانشگاه شعار «می‌کشم می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت» و «بسیجی برو گم شو» سر داده‌اند.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) همچنین با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «قتل سیستماتیک و ددمنشانه مهسا امینی توسط مأموران گشت ارشاد، نماد ۴۴ سال سرکوب و وحشی‌گری است که نظم فعلی موجودیت و بقای خود را با آن گره زده و فضای خفقان را بر جامعه تحمیل کرده است.»

از دانشگاه تهران نیز خبر می‌رسد که جمع بزرگی از معترضان با شعار «مرگ بر دیکتاتور» طی روز دوشنبه دست به اعتراض زده‌اند. روز دوشنبه تجمعات اعتراضی در دانشگاه هنر تهران، دانشگاه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس و همچنین دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در دانشگاه تهران معترضان همچنین شعار «خیابونا غرق خون، استادامون خفه‌خون» سر دادند.

اعتصابات مغازه‌داران و بازداشت‌ها

بنابر گزارش‌ها، دامنه اعتصابات و تجمعات اعتراضی چند روز اخیر به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، روز دوشنبه ۲۸ شهریور گسترده‌تر شده و شهرهای بیشتری را دربر گرفته است.

از شهرهای سقز، سنندج، بانه، کامیاران و مریوان در استان کردستان و شهرهای ارومیه، مهاباد، بوکان، سردشت و اشنویه در استان آذربایجان غربی، کرمانشاه و جوانرود در استان کرمانشاه و محمدشهر کرج در استان البرز خبر می‌رسد که بسیاری از کسبه این شهرها اکنون دست به اعتصاب زده و مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

این در حالی است که بنابر اطلاعات رسیده، مأموران امنیتی طی تماس‌های شبانه مغازه‌داران و کسبه مریوان و سقز را تهدید کرده‌ بودند که چنان‌چه روز دوشنبه مطابق معمول مغازه‌های خود را باز نکنند، محل کسب آنان پلمپ خواهد شد.

شبکه حقوق بشر کردستان، کردپا، نیز خبر می‌دهد که روز یک‌شنبه ۲۷ شهریورماه یک شهروند به نام «شاهو اقبال» به دنبال شرکت در تجمعات اعتراضی به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در خیابان ششم بهمن شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

سایت خبری کوردپا همچنین می‌گوید لطف‌الله احمدی، فعال مدنی و عضو گروه کوهنوردی «چلچمه»، شامگاه یک‌شنبه در سنندج بازداشت شده است و خانواده‌اش از محل بازداشت او اطلاعی ندارند.

همچنین گزارش شده است که فرانک رفیعی از فعالان محیط زیست سنندج، در تجمعی که دیروز در میدان آزادی (اقبال) سنندج در اعتراض به مرگ مهسا امینی برپا شد، بازداشت شده است.

گزارش‌ها همچنین از حاکم شدن جو امنیتی در کرمانشاه و حضور گسترده نیروهای یگان ویژه در سطح این شهر حکایت دارد. بر اساس گزارش هه‌نگاو، بیشتر مغازه‌داران کرمانشاه از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده‌اند که نباید در اعتصاب سراسری روز دوشنبه شرکت کنند.

در همین حال اکنون اینترنت همراه در شهرهای بانه، مریوان، سنندج و بسیاری از شهرهای شمال غرب ایران دچار اختلال شده یا کاملاً قطع است.

از سوی دیگر خبر می‌رسد که بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس قصد سخنرانی در مراسم فاتحه‌خوانی مهسا امینی را داشت اما با مخالفت حاضرین روبه‌رو شد و به وی این اجازه را ندادند.

معترضان به جان‌باختن مهسا امینی همچنین برای دوشنبه فراخوان‌هایی برای تجمع و اعتراض در شهرهای اصفهان و تبریز صادر کرده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، برنامه‌های اعتراضی برای روز دوشنبه در دانشگاه صنعتی شریف تهران نیز قرار است برگزار شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates