25.09.2022

«نخسا»؛ ساختار ماشین سرکوب در جمهوری اسلامی چیست؟


بی‌بی‌سی: در طول یک هفته گذشته معترضان در شهرهای مختلف ایران تجمع‌های ضدحکومتی برگزار کرده‌اند؛ اعتراضاتی که علیرغم تهدیدهای تازه مقام‌ها برای برخورد با معترضان ادامه یافته است. جرقه این اعتراضات بعد از مرگ مهسا امینی زده شد، دختر ۲۲ ساله‌ای که بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد جان باخت.

اما مقامات جمهوری اسلامی بار دیگر دست به سرکوب خونین معترضان زده‌اند. اما این نیروهای سرکوب چه سازمانها، گروه‌ها و یا افرادی هستند و این نیروها از چه ابزاری استفاده می‌کنند؟

نیروهایی که در سرکوب معترضان نقش دارند زیر مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح هستند: نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و این بار در اعتراضات اخیر نیز مشخص شده است که نیروی زمینی ارتش هم حضور دارد و دستکم یک کشته داده است.

اما از نیروی انتظامی، پلیس پیشگیری، آگاهی، امنیت عمومی، فتا، یگان ویژه و نوپو در سرکوب معترضان دست دارند.

نوپو یا نیروهای ویژه پاسداران ولایت بخشی از نیروی انتظامی ایران است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جدای از نیروهای خودش از نیروهای بسیج هم استفاده می‌کند. همچنین از گروهی به نام «نخسا« یا (نیروهای خودجوش سرزمین‌های اسلامی) نیز استفاده شده است.

این گروه می‌گوید که «خودجوش» هستند و «فداییان علی‌خامنه‌ای و سردار قاسم سلیمانی» هستند، اما لوگوی آنها و همچنین حضورشان در سوریه نشان می‌دهد که احتمالا به سپاه وابسته‌اند.

ویدیو حضور در سوریه

در جریان اعترضات آبان ۹۸ ، این گروه گفته در سرکوب معترضان در دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و شهر ملارد دست داشته است.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل در اعتراضات آبان ۹۸ حدود ۳۵ نفر تنها در شهر کوچک ملارد کشته شدند؛ بسیاری‌ از آنها با اصابت گلوله به سر.

اما از کجا معلوم که این گروه اینبار هم در سرکوب شرکت کرده؟ تصویری از کانال تلگرامی این گروه وجود دار که می‌گوید «در تهران از ولیعصر و انقلاب تا صادقیه و نازی آباد و شهر ری» در سرکوب نقش داشتند و به گفته آنها معترضان را «قلع و قمع» کردند.

این یعنی گروهی مسلحی بدون ضبط و ربط سازمانی مشخص، که ظاهرا مجوز کشتن شهروندان را دارد در سرکوب‌ها شرکت کرده است.


یگان پیاده نیروهای ویژه

اما نیروهای یگان ویژه، یک یگان پیاده دارند که معمولا با باتوم و تفنگ ساچمه‌ای هستند.

آنها یگان موتوری هم دارند که قابلیت جابجایی سریع داشته و با گاز موتورها و ویراژ دادن رعب و وحشت ایجاد می‌کنند.

و گروه «نوپو »که مخفف «نیروهای ویژه پاسداران ولایت» است که به «سیاه جامگان» هم معروفند. حکومت می‌گوید نوپو برای عملیات ضدتروریستی و گروگانگیری ایجاد شده، اما اینها همیشه در جریان اعتراضات هم در خیابان‌ها حضور دارند.

اما نیروهای وابسته به سپاه، ظاهرا با لباس‌های نخودی رنگ ظاهر می‌شوند.

در میان این نیروهای سرکوب البته افراد موسوم به «لباس شخصی‌ها» هم هستند، که دقیقا مشخص نیست چه کسانی هستند، اما قطعا بسیجی‌ها جز آنها هستند. اکانت‌های مختلف حتی توانستند مداحان را هم بین آنها شناسایی کنند.

سرکوب اشنویه؛ اینترنت و تلفن ثابت قطع است و نیروهای نظامی درشهر حضور دارند
اوضاع ناآرام پایتخت و دیگر شهرهای ایران یک هفته بعد از مرگ مهسا امینی
آلبوم عکس اعتراضات- تصاویری که «نماد» شدند

موفقیت در سرکوب؟
اما این همه نیرو به دلایل مختلف به معنی موفقیت در سرکوب نیست.

لباس نیروهای یگان ویژه سنگین است که به گفته مختصصان دستکم ۹ کیلو است. یک معترض ممکن است دائم در حال دویدن نباشه، اما اایستادن این نیروها با این لباس سنگین کار آسانی نیست بعلاوه اینکه ساعت های زیادی در آماده باش هستند.

مسئله دیگر این است که مردم معترض اتحاد بیشتری دارند اما چنین اتحادی در بین نیروها همیشه شاید نباشد, نمونه آن ویدیو‌ها از درگیری بین خود نیروهای یگان ویژه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

همچنین با وجود تجهیزاتی که دارد، تصاویر زیادی از عقب نشستن آنها دربرابر معترضان منتشر شده است.
ابزار جدید

در این اعتراض ها جمهوری اسلامی از دو ابزار جدید هم برای سرکوب استفاده کرده است که یکی از آنها لیزر است؛ معترضان می‌گویند که برای نشانه‌گیری قبل از شلیک است.

ابزار غیرمتعارف دیگه برای سرکوب آمبولانس است که ظاهرا هم برای جایجایی نیرو ازش استفاده می‌کنند، و هم برای دستگیری معترضان و انتقال آنها به بازداشتگاه‌ها.

مشخص نیست شمار کل نیروهای سرکوب چقدر است اما طولانی شدن اعترضات و گستردگی آنها می‌تواند این نیروها را با مشکل مواجه کند.

بعلاوه چیزی که اینبار در اعتراضات به وضوح دیده می‌شود این است که خیلی از معترضها دیگر ظاهرا ترسی از ماموران ندارند و به زبان ساده، ترس‌شان ریخته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates