02.10.2022

مولانا عبدالحمید درباره حوادث زاهدان: تک‌تیراندازها سر و قلب مردم را نشانه گرفتند

رادیوفردا: مولانا عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، درباره حمله مرگبار به نمازگزاران زاهدانی در روز هشتم مهر تایید کرد که تک‌تیراندازهای یگان ویژه‌ و لباس شخصی‌ها با استقرار در کلانتری و با هدف کشتن، اقدام به شلیک گلوله جنگی به سر و قلب مردم کردند.

مولانا عبدالحمید در گفت‌وگویی که سایت امام‌جمعه زاهدان روز ۹ مهر منتشر کرد، اظهار داشت: «نماز جمعه زاهدان با آرامش برگزار شد، اما دقایقی بعد که نمازگزاران برای ادای نمازهای سنت و نفل در مصلا مانده بودند، صدای تیراندازی شنیده شد».

او افزود: «بعدتر مشخص شد که تعداد معدودی از جوانان بعد از نماز مقابل کلانتری که نزدیک مصلی واقع شده است، تجمع کردند، شعار دادند و تعدادی از آن‌ها به کلانتری سنگ پرتاب کردند».

برخی منابع خبری پیشتر اعلام کرده بودند که تحریک جوانان زاهدانی برای تجمع، از سوی برخی افراد وابسته به سپاه و لباس شخصی‌ها با هدف کشاندن آن‌ها به مقابل کلانتری صورت گرفته بود. رادیو فردا به‌طور مستقل نمی‌تواند این ادعا را تایید کند.

امام جمعه زاهدان در ادامه گفته است: «نیروهای یگان ویژه در واکنش به این اقدام، علاوه بر شلیک به جوانانی که مقابل ساختمان کلانتری تجمع کرده بودند، نمازگزاران، حتی کسانی که در حال ادای نماز بوده‌اند را مورد هدف قرار داده و هم در قسمت زنان و هم مردان، گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌اند».

او همچنین با تایید استقرار افراد مسلحِ لباس شخصی روی پشت‌بام خانه‌ها گفته است که آن‌ها علاوه بر جوانان معترض و نمازگزاران، به مردمی که در حال بازگشت به خانه‌های خود بودند نیز تیراندازی کرده و بیشتر قربانیان را از ناحیه سر و قلب مورد هدف قرار داده‌اند که این نشان می‌دهد این کار توسط تک‌تیراندازها انجام شده است.

تاکنون آمارهای مختلفی از شمار جان‌باختگان و مجروحان حمله خونین جمعه در زاهدان منتشر شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان روز جمعه شمار جانباختگان را ۱۹ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۲۰ نفر اعلام کرد. اما منابع خبری مستقل، آمار واقعی کشته‌شدگان را دست کم سه برابر عنوان می‌کنند. از جمله سایت خبری «حال وش» روز یکشنبه مشخصات ۶۲ نفر از کشته‌شدگان این حمله را منتشر کرده است.

«کمپین فعالین بلوچ» نیز گفته است که شمار مجروحان تا بامداد یکشنبه ۳۰۰ نفر بوده است.

بر اساس گزارش«کمپین فعالین بلوچ»، بیشتر قربانیان این حمله با تیر جنگی مورد هدف قرار گرفته‌اند و با توجه به وخامت حال شماری از مجروحان احتمال افزایش آمار کشته‌شدگان همچنان وجود دارد.

حمله مرگبار به نمازگزاران در زاهدان با واکنش شدید مردم روبرو شد و از روز جمعه این شهر به صحنه درگیری میان مردم و نیروهای سپاه تبدیل شده است. در ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی تعدادی از ساختمان‌های اصلی این شهر از جمله یک کلانتری در حال سوختن دیده‌ می‌شود.

در همین حال «سپاه سلمان» استان سیستان و بلوچستان تاکنون از کشته شدن معاون اطلاعات سپاه و مسئول اطلاعات سپاه این استان در روزهای گذشته خبر داده‌ است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، با وجود حضور گسترده نیروهای یگان ویژه و اعزام نیرو از سایر شهرها، درگیری‌ها در سیستان و بلوچستان به‌ویژه در زاهدان همچنان ادامه دارد.

اعتراض‌های جاری در زاهدان پس از آن آغاز شد که امام جمعه موقت راسک، روز چهارم مهر با انتشار بیانیه‌ای خبر تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ را تایید کرد.
با استفاده از گزارش‌های سایت مولوی عبدالحمید، حال‌وش، کمپین فعالین بلوچ، توییتر و رادیوفردا/ف.ع/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates