06.10.2022

روایت تلویزیون جمهوری اسلامی از کشته شدن نیکا شاکرمی با حضور بستگان بازداشت‌شده او


آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی، در گزارش تصویری پخش شده از تلویزیون حکومتی ایران
رادیوفردا: در حالی‌که ابهام‌ها در پرونده کشته شدن نیکا شاکرمی همچنان پابرجاست، تلویزیون حکومتی ایران در یک گزارش تصویری، خاله و دایی این دختر ۱۷ ساله که در بازداشت هستند را نشان داد که ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی‌بر مرگ او بر اثر «پرت شدن از بلندی» را تکرار می‌کنند.

در این گزارش که شامگاه چهارشنبه ۱۳ مهر از برنامه ۲۰:۳۰ صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد، در خلال روایتی یک‌طرفه از مفقود شدن نیکا شاکرمی و چگونگی کشته شدن او، آتش شاکرمی (خاله نیکا) در حال بیان جملاتی که دلخواه حکومت جمهوری اسلامی است، نشان داده می‌شود.

او در این ویدئو با چهره‌ای تکیده به‌همراه خبرنگار ۲۰:۳۰ در کوچه‌ای ظاهر می‌شود که ادعا شده پیکر نیکا شاکرمی در «حیات خلوت» یکی از ساختمان‌های مسکونی آن محل پیدا شده است.

در بخش دیگری از این ویدئو، آتش شاکرمی از اشتیاق خواهرزاده خود برای شرکت در اعتراضات می‌گوید و خبرنگار ۲۰:۳۰ در تکمیل این اظهارات ادعا می‌کند که نیکا برای «دیدن اعتراضات» به بلوار کشاورز رفته بود و سپس به بازگویی ادعاهایی می‌پردازد که اوایل روز چهارشنبه در دیگر رسانه‌های مکتوب حکومتی بازتاب یافته بود.

در ادامه نیز آتش شاکرمی در اتاقی دیده می‌شود که در پاسخ به خبرنگار ۲۰:۳۰ تکرار می‌کند ویدئوی منتشر شده از دوربین مداربسته، نیکا را نشان می‌دهد. این ویدئو ساعاتی قبل توسط خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران منتشر شده بود.

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران نیز در همین روز با استناد به ویدئوی دوربین مداربسته مدعی شده بود که نیکا شاکرمی وارد «ساختمانی نیمه‌کاره» می‌شود و این در حالی است که در گزارش تصویری تلویزیون جمهوری اسلامی، خاله نیکا به سمت کوچه‌ای هدایت می‌شود که ساختمان‌های آن مسکونی هستند.

محمود شهریاری همچنین در توضیح دلیل «مجهول‌الهویه بودن» جسد نیکا شاکرمی در سردخانه کهریزک این ادعا را مطرح کرده بود که پس از مدتی، «کوله‌پشتی این خانم در پشت بام ساختمان مجاور کشف شد».

در همین حال، فردی که در پایان این گزارش تصویری به عنوان «دایی نیکا شاکرمی» معرفی می‌شود در مکانی نامعلوم تاکید می‌کند که خانواده او مطالبات خود را از طریق «مراجع قانونی» پیگیری خواهند کرد.

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، هم در این گزارش تصویری ادعا می‌کند که گواهی پزشکی قانونی نشان می‌دهد نیکا بر اثر «شکستگی در ناحیه سر و گردن و سایر اعضای بدن» و «نه بر اثر ضرب‌وجرح یا شلیک گلوله» جان باخته است.

ساعاتی پیش از پخش این ادعا، سند جدیدی منتشر شد که در آن، دلیل مرگ این نوجوان ۱۷ ساله «صدمات متعدد ناشی از اصابت جسم سخت» عنوان شده است.

پخش اعترافات اجباری بستگان این نوجوان ۱۷ ساله در شرایطی صورت می‌گیرد که آتش شاکرمی پس از مفقود شدن نیکا در جریان اعتراضات روز ۲۹ شهریور در این‌باره اطلاع‌رسانی کرده بود. پس از هشت روز، او در توئیتی اعلام کرد که «نیکا پیدا شد؛ اما نه زنده!»

پیکر بی‌جان نیکا شاکرمی روز ۹ مهر تحویل خانواده‌اش شد اما در حالی که قرار بود در خرم آباد به خاک سپرده شود، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی پیکر او را از غسالخانه «رُبودند» و در «قبرستان روستای ویسیان» در استان لرستان، بدون حضور بستگان و نزدیکانش به خاک سپردند.

در شبانه‌روز گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی‌بر این‌که خاله و دایی نیکا شاکرمی بازداشت و تهدید شده‌اند که باید در مصاحبه با رسانه‌های حکومتی تایید کنند که او از بالای یک ساختمان سقوط کرده است؛ در غیر این صورت خاله (آتش شاکرمی) و دایی او هم «قربانی خواهند شد».

انتشار ویدئوهای اعترافات اجباری از زندانیان سیاسی و کنشگران مدنی در رسانه‌های جمهوری اسلامی سابقه زیادی دارد، اما در پی افزایش اعتراضات سیاسی و اجتماعی اخیر، پخش اعترافات اجباری از شهروندان عادی نیز افزایش یافته است.

گزارش‌ها در مورد چگونگی کشته شدن نیکا شاکرمی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی و بین‌المللی داشته است، به طوری که تا شامگاه چهارشنبه بازنشر هشتگ نیکا شاکرمی توسط کاربران توئیتر از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بار فراتر رفت.

خبر تکمیلی در همین زمینه
بهشت زهرا صحت نامه جواز دفن نیکا شاکرمی را تلویحاً تأیید کرد

در پی انتشار تصویر جواز دفن نیکا شاکرمی که در آن دلیل دلیل فوت «صدمات متعدد ناشی از اصابت جسم سخت» عنوان شده، سازمان بهشت زهرا روز پنج‌شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تنها مرجع بررسی و تعیین علت فوت افراد سازمان پزشکی قانونی بوده و سازمان بهشت زهرا تنها پس از صدور جواز دفن از سوی پزشکی قانونی اقدام به طی مراحل تغسیل و تدفین و یا اعزام متوفی به شهرستان می‌نماید.»

سازمان بهشت زهرا تأکید کرده است که انتشار این اطلاعیه «در پی فضاسازی رسانه‌های بیگانه در خصوص علت فوت» نیکا شاکرمی است، با این حال جز تأیید ضمنی صحت نامه هیچ توضیح دیگری نداده و صرفاً اعلام کرده است که مرجع بررسی و تعیین علت فوت افراد سازمان پزشکی قانونی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates