08.10.2022

گزارش زنده | ایران ناآرام و سرکوب معترضان؛ هک اخبار سراسری شبکه یک سیما

صدای آمریکا: اعتراضات سراسری ایران، دروازه دولت تهران، شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱
شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی شامگاه شنبه حین پخش اخبار سراسری از شبکه یک توسط گروه هکری «عدالت علی» هک شد.

در این اقدام کم‌سابقه برای لحظاتی پوستری با تصویر رهبر جمهوری اسلامی، با عبارت «خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو»، در کنار تصویر مهسا امینی و سه تن از نوجوانان اعتراضات اخیر ایران به نمایش درآمد.

این گروه هکری بعد از انجام این اقدام با انتشار توئیتی مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

در همین حال به‌رغم استقرار نیروهای نظامی در مناطقی از تهران و سنندج، و گزارش‌ها از شلیک به معترضان در چند شهر، اعتراضات سراسری ایران در بیست و دومین روز گسترش یافت و شماری از مردم در چند استان با نزدیک شدن به آخرین ساعات شنبه در خیابان‌ها مانده‌اند.

گزارش‌های ویدئویی از مناطق جنوبی تهران، حاکی از آن است که در شامگاه شنبه ۱۶ مهر، شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند و در خیابان آتش برپا است.

همچنین شامگاه شنبه معترضان در خیابان شریعتی، پایین‌تر از ایستگاه مترو با شعار «مرگ بر دیکتاتور» در خیابان حضور یافتند.

همزمان، نت‌بلاکز، موسسه غیردولتی ناظر بر اینترنت می‌گوید، اینترنت در سنندج، استان کردستان، در بحبوحه گزارش‌های مبنی بر کشته‌های جدید اعتراضات قطع شده است. این ناظر بین‌المللی اینترنت همچنین گزارش داده است که اختلالات. تلفن همراه در سطح ملی در ایران اعمال می‌شود.

ایران در هفته چهارم اعتراض‌ها

روز شنبه ۱۶ مهر، دست‌کم استان‌های آذربایجان غربی، تهران، کرمان، فارس، خراسان، کردستان، البرز، مرکزی، کرمانشاه و اصفهان صحنه اعتراضات بود. همچنین تظاهرات دانشجویی ادامه یافت و دختران دانشجو در پاسخ به حضور ابراهیم رئیسی در دانشگاه الزهرا شعار دادند: «آخوند باید گم بشه، رئیسی برو گم‌شو.»

تصاویر مخابره شده از ساعت پنج بعدازظهر در منطقه دروازه دولت تهران، نشان می‌دهد دود انبوهی که به نظر می‌رسد ناشی از شلیک مکرر گاز اشک‌آور است، سراسر خیابان را فرا گرفته و موتورسواران پرشمار با لباس‌های شخصی در شهر حضور دارند.

این درحالی است که محسن منصوری، استاندار تهران روز شنبه گفته است، برخی نیروهای پلیس چند روز است که در طول «اغتشاشات» به خانه نرفته‌اند.

او تأکید کرد: «در مجموعه دستگاه‌های امنیتی، زیرساخت‌های موجود جوابگو نیست و کمبودهایی وجود دارد، اما نیروی انتظامی با کار شبانه‌روزی و انقلابی توانسته امنیت را تأمین کند.

این گزارش ویدئویی از اعتراضات روز شنبه در رفسنجان، شماری از نیروهای یگان ویژه را نشان می‌دهد که یک زوج را بازداشت کرده‌اند. مرد جوان می‌گوید «آقا نزن، خانمم بارداره»، و تلاش می‌کند با مأموران گفت‌وگو کند، اما آنها به رفتار خشونت‌آمیز ادامه می‌دهند و آنها را با خود می‌برند.

در برخی شهرها، اعتراضات به یک نقطه خلاصه نشده و در مناطق مختلفی جریان دارد. از جمله در تهران، اعتراضات گسترده‌ای در مرکز شهر، حوالی بازار، ناصرخسرو، دروازه دولت، شهرک غرب، سعادت‌آباد، نارمک، خیابان آزادی، و شماری از دانشگاه‌ها جریان داشته است.

گزارش‌ها حاکی از این است که مأموران در برخی شهرها از جمله سقز، سنندج، تهران، فردیس، و مشهد به معترضان حمله کرده‌اند و در مرکز استان کردستان راننده معترضی را که بوق می‌زد، با شلیک مستقیم گلوله هدف گرفتند.

گزارش‌ها از جوانرود در استان کرمانشاه نیز حاکی از این است که شهر در حالت «نظامی و امنیتی» قرار دارد و صدای تیراندازی از خیابان‌ها شنیده می‌شود.

تصاویر منتشر شده از اراک، مرکز استان مرکزی، ده‌ها معترض را نشان می‌دهد که روز شنبه در خیابان تظاهرات می‌کنند و با شعار «اراکی باغیرت، حمایت حمایت» از هم‌شهری‌های خود می‌خواهند به آنها بپیوندند.

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد که دانشگاه علوم پزشکی در سنندج توسط نیروهای ضدشورش و لباس شخصی محاصره شده است و «تاکنون کشته شدن دو معترض و زخمی شدن بیش از ۱۵ نفر» گزارش شده است.

همچنین منابع این شبکه از سنندج گزارش داده‌اند که «نیروهای سپاه پاسداران در خیابان جام جم» به صورت «خانه به خانه» به دنبال معترضان هستند و «در چندین خانه را به رگبار بسته‌اند» و به دنبال گسترده‌تر شدن اعتراضات در مرکز استان کردستان، «نیروهای ارتش برای سرکوب معترضان» در نقاط حساس سنندج مستقر شده اند.

در تهران، با گسترش اعتراضات در مناطق مرکزی، ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای نظامی در میدان فردوسی تهران مستقر شده‌اند.

در میدان کاج شهرک غرب، معترضان شعار می‌دهند: «آزادی، آزادی، آزادی»

گزارش‌های تصویری از کرمان نیز حاکی از برگزاری اعتراضات است.

بنا بر گزارش‌های ویدئویی، با وجود حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی در حوالی میدان فردوسی، معترضان چند موتور ماموران را آتش زدند و این میدان را در مرکز تهران بستند.

و در جایی دیگر از پایتخت، بنا بر گزارش‌ها، در خیابان امیرآباد شمالی چند زن با پوشش چادر نیز در میان معترضان بودند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دادند.

همچنین شماری از شهروندان در سنندج، مرکز استان کردستان، در راهپیمایی اعتراضی شرکت کردند و رانندگان برخی خودروها نیز با بوق زدن از آنها حمایت کردند. گزارش‌های ویدئویی نشان می‌دهد یک مأمور حکومتی به طور مستقیم به یک راننده پراید گلوله شلیک کرده است.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی راننده را بی‌جان و خون‌آلود نشان می‌دهد.

اعتراضات در تهران روز شنبه در مناطق مختلف پایتخت در جریان بود. در حوالی دانشگاه شریف، دود و ترافیک دیده می‌شد و به نظر می‌رسید معترضان در مقابل نیروهای حکومتی مقاومت می‌کنند.

اعتراضات دانشجویی دست‌کم در دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت، شریف، الزهرا، و تربیت مدرس گزارش شده است.

در دانشگاه صنعتی شریف دانشجویان شعار دادند: «نیکای ما رو بردند، جنازه‌ش رو آوردند.»

گزارشی ویدئویی از اعتراضات میدان امامت نارمک شماری از مردم را نشان می‌دهد که با مقاومت در مقابل نیروهای حکومتی شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند.

بنا بر گزارش‌های تصویری، در حوالی بازار تهران، ده‌ها معترض در حال راهپیمایی هستند و شلیک مأموران موجب می‌شود معترضان نیز با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» به سمت آنها سنگ پرتاب کنند. پس از آن در تصویر شماری از مأموران در حال فرار دیده می‌شوند.

در گوهردشت، استان البرز، شماری از شهروندان با شعار «ایرانی باغیرت، حمایت حمایت» از همشهری‌های خود می‌خواهند به تظاهرات بپیوندند. شماری از زنان حجاب بر سر ندارند و دست‌های هم را گرفته‌اند.

بنا بر اطلاعات رسیده به بخش فارسی صدای آمریکا، در شهر فردیس، استان البرز معترضان با شعارهای «زن زندگی آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان آمده‌اند و شمار قابل توجهی از زنان حجاب بر سر ندارند. بنا بر این گزارش، نیروهای حکومتی حین شعار دادن مردم، به آنها حمله می‌کنند اما اعتراضات همچنان ادامه دارد.

گزارش رسیده به صدای آمریکا حاکی از این است که اینترنت تلفن‌های همراه در فردیس قطع شده و اینترنت خانگی نیز با اختلال مواجه است.

در این حال، نیروهای حکومتی که شماری از آنها سلاح به همراه دارند، با گاز اشک‌آور به مردم حمله کرده‌اند. یک گزارش ویدئویی عده پرشماری از مردم را نشان می‌دهد که شعار می‌دهند: «بسیجی کم آورده، رفته تفنگ آورده.» در گزارشی دیگر، معترضان می‌گویند: «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»

در میدان سعادت‌آباد نیز شماری از زنان در حالی که روسری‌های خود را از سر برداشته‌اند و در هوا می‌چرخانند، از سوی ماشین‌ها با بوق ممتد حمایت می‌شوند.

در اصفهان، نیروهای یگان ویژه که تعدادی از آنها سلاح در دست دارند، معترضان را با باتوم می‌زنند.

برخی گزارش‌ها حاکی از این است که در مناطقی اعتراضات با اعتصابات همراه شده است. یک گزارش ویدئویی از تجریش در شمال تهران، مغازه‌های بسته را نشان می‌دهد.

برخی منابع خبری هم گزارش داده‌اند که اعتصابات در پالایشگاه آبادان آغاز شده و از روز جمعه بارگیری قیر و سایر مواد نفتی در آن پالایشگاه متوقف شده است. گفته شده روز شنبه ۱۶ مهر، حکیم قیم رئیس پالایشگاه نفت آبادان «اعتصاب بخش‌های مختلف» را به طور کتبی به وزارت نفت و استانداری خوزستان اعلام کرده است.

مقاومت در برابر ماموران

در جریان اعتراضات روز شنبه ویدئوهایی از مقاومت انفرادی زنان در مقابل مأموران منتشر شده است. در محله نارمک تهران، برخی از زنان یک به یک در مقابل مأموران لباس شخصی ایستاده‌اند و تلاش می‌کنند با آنها حرف بزنند.

همچنین گزارشی ویدئویی در مشهد، ایستادگی دختری جوان را در مقابل چندین مأمور انتظامی نشان می‌دهد و در حالی که یکی از مأموران با باتوم ضربات شدیدی می‌زند، همچنان ایستاده است و با مأمور حرف می‌زند.

ویدئویی نیز مقاومت مردم معترض در مقابل نیروهای حکومتی را در بلوار کوثر مشهد نشان می‌دهد.

ادامه حمایت‌های جهانی

امروز شنبه جمع بزرگی از ایرانیان مقیم هلند و شمار زیادی از شهروندان آن کشور در حمایت از اعتراضات جاری در ایران در شهر لاهه هلند تجمع کردند.

بر اساس گزارش ها در این گردهمایی که به لحاظ گستردگی کم سابقه توصیف شده است نزدیک به پنج هزار نفر از جمله تمامی احزاب سیاسی هلند و نیز بزرگترین سندیکای کارگری آن کشور یکصدا از اعتراضات سراسری در ایران حمایت کردند.

در این گردهمایی رئیس پارلمان هلند، فرح کریمی نماینده ایرانی تبار سنای هلند، و برخی از رهبران احزاب سیاسی آن کشور در سخنرانی ضمن حمایت از خواست های معترضان ایرانی، سرکوب خشونت بار اعتراضها را از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم کردند.

کشته‌شدن مهسا امینی و آغاز دور جدید اعتراضات سراسری

دور جدید اعتراضات سراسری ایران از بیست‌ودو روز پیش در ۲۵ شهریور آغاز شده و در همه استان‌های کشور جریان داشته است.

در جریان این دور اعتراضات که پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت از سر گرفته شده است، تا کنون شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «فتنه ۵۷، عامل هر فلاکت»، «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»، «آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است»، «کردستان، چشم و چراغ ایران»، «کشتن برای روسری، تا کی چنین خاک بر سری»، «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری»، «فکر نکنید امروزه، قرار ما هرروزه»، «وای به روزی که مسلح شویم»، «رضا شاه،‌ روحت شاد» داده شده است.

مهسا امینی ۲۲ ساله که به همراه خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده‌ بود، ۲۲ شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت و به مرکز پلیس امنیت اخلاقی، مشهور به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او ساعاتی بعد با آمبولانس به بیمارستان کسری برده شد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و ۲۵ شهریور جان باخت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates