21.06.2013

ایران: دو شناور اماراتی و ١٣ ملوان توقیف شده است

رادیوفرانسه: فرمانده پایگاه دریابانی ابوموسی، از توقیف دو شناور اماراتی در آب‌های خلیج‌فارس و همچنین دستگیری ١٣ ملوان این قایق‌ها خبر داد. وی تأکید کرد که این قایق‌ها به طور غیرقانونی وارد آب‌های ارضی ایران شده بودند.

سرهنگ علی وصالی- فرمانده پایگاه دریابانی ابوموسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد: «مأموران پایگاه دریابانی ابوموسی، دو شناور متجاوز اماراتی را حین صیادی در آب‌های خلیج‌فارس مشاهده و دستور توقیف آنها را صادر کردند.»

وی افزود: «پس از توقف این دو شناور، مأموران ١٢ ملوان اماراتی و یک ملوان هندی این شناور را دستگیر و به اسکله نظامی منتقل کردند.»

فرمانده پایگاه دریابانی ابوموسی، با بیان اینکه ٣٠ کیلوگرم ماهی نیز از این افراد کشف شد، گفت: «این افراد قصد داشتند تا تعداد بیشتری ماهی را به شکل غیرمجاز در آب‌های استحفاظی جمهوری اسلامی ایران صید کنند که اقدام به‌ موقع دریابانان مانع از این هدف آنان شد.»

وصالی، تأکید کرد که این قایق‌ها به طور غیرقانونی وارد آب‌های ارضی ایران شده بودند.

ایران در اوایل ماه ژوئن سال میلادی جاری، دو قایق ماهیگیری عربستان را نیز به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های ایران در نزدیکی خوزستان دستگیر کرد.

ایران در ماه دسامبر سال ٢٠١٢ و ماه ژانویه سال جاری نیز اعلام کرد که چند قایق متجاوز عربستان را توقیف کرده است.

ایران و امارات متحده عربی سال‌هاست که بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه با یکدیگر اختلاف دارند.

در حالی که در سال ۱۹۷۱ در توافقی میان ایران و بریتانیا، این سه جزیره به ایران بازگردانده شده است، امارات ادعا می‌کند که مالکیت این جزایر از آن این کشور است.

شورای همکاری خلیج فارس ۱۱ خردادماه ۱۳۹۲، با انتشار بیانیه‌ای ایران را به «اشغال» جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در خلیج فارس متهم کرد و همچنین تأکید کرد که این جزایر تحت حاکمیت امارات متحده عربی است؛ در این بیانیه ایران به دخالت در امور سایر کشورها نیز متهم شده است.

این امر بعد از آن صورت گرفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای- رهبر جمهوری اسلامی اواسط اردیبهشت ماه گذشته در اجلاس بین‌المللی علما و بیداری اسلامی با اشاره به ناآرامی‌های بحرین گفت که در این کشور «اکثریتی مظلوم سال‌های متمادی است از حق رأی و دیگر حقوق اساسی یک ملت محروم هستند و حال به مطالبه حق خود برخاسته‌اند.»

وزارت خارجه ایران که اختلافات میان دو کشور را «سوء تفاهم» خوانده و این جزایر را جزئی از خاک ایران می‌داند، در واکنش به این بیانیه، اظهارات شورای همکاری خلیج فارس را «مداخله‌جویانه» توصیف کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates