15.10.2022

اختصاصی رادیو فردا؛ اتحادیه اروپا چهار نهاد و ۱۱ مقام ایران را در واکنش به سرکوب اعتراضات تحریم می‌کند


رادیوفردا: اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۵ مهرماه چهار نهاد و ۱۱ مقام بلندپایه نظامی و امنیتی ایران را به دلیل نقش آنها در سرکوب گسترده اعتراضات مردمی تحریم می‌کند.

بر اساس پیش‌نویس تحریم‌های جدید که رادیو فردا نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است، تحریم‌ها علیه پلیس امنیت اخلاقی، بسیج مستضعفین، قرارگاه دفاع سایبری سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد.

در این سند نام ۱۱ مقام ارشد امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی نیز ذکر شده که مشابه فهرست تحریم‌های اخیر ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا علیه افراد دخیل در سرکوب گسترده اعتراضات است.

در میان این افراد نام احمد میرزایی، رئیس گشت ارشاد تهران و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی انتظامی جمهوری اسلامی به جشم می‌خورد.
در صورت تصویب تحریم‌ها در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز دوشنبه ۲۵ مهرماه در لوکزامبورگ برگزار می‌شود، ورود این افراد به اتحادیه اروپا ممنوع و دارایی‌های آنها بلوکه خواهد شد.

این سند علت تحریم افراد و نهادهای یادشده را کشته شدن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی در بازداشت گشت ارشاد، سرکوب زنانی که مایل به تبعیت از قوانین حجاب در ایران نیستند، خشونت و تبعیض جنسیتی علیه زنان، سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی، قطع گسترده اینترنت در کشور و بازداشت‌های خودسرانه عنوان کرده است.

در همین زمینه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۲ مهرماه با انتشار توئیتی از تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران خبر داد و بر لزوم توقف سریع سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی و آزادی فوری بازداشت شدگان تاکید کرد.

وی در ادامه گفت مردم ایران حق برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز و دفاع از حقوق خود را دارند.

گفت‌وگوی تلفنی آقای بورل با وزیر خارجه ایران یک روز بعد از افشای نامه تهدید‌آمیز امیرعبداللهیان به جوزپ بورل و نامه مشابهی که توسط غلامحسین دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، به دیپلمات‌های اروپایی ارسال شده، انجام می‌شود.

نشریه پولیتیکو می‌گوید ایران در هفته جاری با ارسال نامه‌ای خصوصی به گروهی از دیپلمات‌های اروپایی، آن‌ها را به‌دلیل تلاش برای تصویب تحریم‌های حقوق بشری علیه تهران به خاطر سرکوب مرگبار اعتراضات مردمی تهدید کرده است.

این گزارش که روز پنج‌شنبه ۲۱ مهر منتشر شده است، می‌افزاید ایران تهدید کرده که تصویب تحریم‌ها می‌تواند روابط اتحادیه اروپا با ایران را به هم بزند.
با استفاده از سند اتحادیه اروپا و گزارش‌های رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates