18.10.2022

حسین جزی، زندانی «۲۱ ساله»، در آتش‌سوزی اوین کشته شده است


بی‌بی‌سی: قوه قضاییه ایران نام حسین جزی را به عنوان یکی از کشته‌شدگان در زندان اوین اعلام کرد. او نخستین کسی است که قوه قضاییه نامش را به عنوان جان‌باختگان حوادث شنبه شب در زندان اوین اعلام کرده است.

دیروز توییتر «۱۵۰۰ تصویر» که اخبار اعتراض‌های ایران را منتشر می‌کند گزارش کرده بود حسین جزی، ۲۱ ساله، از بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر، شنبه‌ شب در اوین کشته شده و از خانواده‌اش خواسته شده به پزشکی قانونی مراجعه کنند.

اما در بیانیه مرکز رسانه قوه قضاییه آمده است:

«فرد اعلام‌شده جزو‌ فوتی‌های حادثه زندان اوین است که به‌ دلیل استنشاق دود ناشی از اقدام محکومان سارق در آتش زدن کارگاه خیاطی زندان اوین درگذشت، اما ادعای صدای آمریکا کذب محض است زیرا اصولاً تاریخ بازداشت متوفی ۱۹ تیر ۱۴۰۱ هست یعنی چند ماه قبل از اغتشاشات اخیر و از آن تاریخ تا روز آتش‌سوزی بدون مرخصی در زندان بوده است.»

به گفته مرکز رسانه قوه قضاییه، حسین جزی «سابقه‌دار با سرقت‌های متعدد و دارای دو سابقه قبلی محکومیت به‌جرم سرقت هم بوده است. آخرین اتهام او سرقت گوشی تلفن همراه با چاقو از خانم‌ها بود.»

قوه قضاییه ایران دیروز جان‌باختن هشت نفر را در زندان اوین تایید کرده و گفته بود هویت آنها را بعدا اعلام می‌کند. بنا بر گزارش‌ها و گفته‌های شاهدان آمار کشته‌شدگان می‌تواند بیشتر باشد.

به گفته جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، «سه چهار نفر در راه پله در جریان دود قرار گرفتند و دو نفر که در حال پریدن از دیوار بودند مورد اصابت قرار می‌گیرند.»

هنوز روشن نیست شنبه‌شب در زندان اوین چه اتفاقی افتاده است. روایت رسمی آن را «درگیری» زندانیان مالی و سرقت و «جنایت معدودی از عوامل دشمن» می‌خواند اما معلوم نیست چرا در این زندان، تیراندازی، انفجار و آتش‌سوزی رخ داده است.

ویدئوهای منتشر شده، گزارش‌های مختلف و توصیف‌های شاهدان تردیدهای بسیار جدی در صحت روایت رسمی مطرح می‌کنند.

پس از شروع اعتراض‌های گسترده، دستکم در سه زندان ناآرامی‌های جدی رخ داده است. جز اوین، در زندان لاکان رشت و زندان اشنویه.

در زندان قزل‌حصار هم ناآرامی‌هایی گزارش شد اما قوه قضاییه دیروز آن را تکذیب کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates