23.10.2022

فریاد زن زندگی آزادی ۱۰۰ هزار ایرانی در برلین

دویچه وله: برلین، پایتخت آلمان شنبه ۳۰ مهر صحنه بزرگترین تظاهرات تاریخی ایرانیان مقیم اروپا در همبستگی با خیزش ضد حکومتی مردم داخل ایران بود. برگزارکنندگان شمار تظاهرکنندگان را رسما ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

تجمع روز شنبه ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) به ابتکار و پیشنهاد انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ و همراهی دیگر تشکل‌های ایرانی برگزار شد. از روزهای قبل ایرانیان ساکن برلین در تدارک برگزاری این تجمع و تهیه امکانات بودند.

تصاویر منتشر شده از سوی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی حاکی از عزیمت شمار گسترده‌ای از ایرانیان ساکن اروپا به محل تجمع اعتراضی امروز در برلین است.

برگزارکنندگان در پاسخ کریستوف اشتارک، همکار دویچه وله، شمار تظاهرکنندگان را ۱۰۰ هزار نفر اعلام کردند. پلیس آلمان در آغاز تظاهرات به دویچه وله گفته بود که دست کم ۸۰ هزار نفر تا کنون در تظاهرات شرکت کردند ولی از خیابان‌های فرعی شمار دیگری نیز در حال پیوستن به تظاهرات هستند.

در صف اول تظاهرات خانواده‌ جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی حضور داشتند که دست یکدیگر را به نشانه اتحاد گرفته بودند.

حامد اسماعلیون، سخنگوی “انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲” از دولت‌های غربى خواست، گفت‌وگو با جمهوری اسلامی را تمام کنند، چرا که “این حكومت مردم ايران را نمايندگى نمی‌كند.”

او در سخنرانی خود تحت عنوان “من رویایی دارم” گفت: «همه ما رویایی داریم و این رویا فقط با سقوط جمهوری اسلامی تحقق می‌یابد.» میهن روستا، از دادخواهان اعدام‌های دهه ۶۰ نیز از جمله دیگر سخنرانان این گردهمایی بزرگ بود.

تظاهرکنندگان تصاویر مهسا امینی و همچنین دیگر کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را نیز با خود حمل می‌کردند. در این تظاهرات همچنین در حمایت از معترضان در شهرهای زاهدان، سنندج و سقز که از سوی ماموران مسلح جمهوری اسلامی ایران سرکوب شده‌اند، نیز شعار “سنندج، زاهدان چشم و چراغ ایران” سر داده شد.

تظاهرکنندگان در برلین با سردادن شعارهایی خواستار آزادی حسین رونقی، فعال مدنی شدند. در اوایل مهرماه، رونقی در تماس با مادر خود اعلام کرده بود که در زندان مورد ضرب‌و شتم قرار گرفته و ماموران پای او را شکسته‌اند. خانواده او در روزهای گذشته درباره وضعیت وخیم جسمی او در زندان هشدار داده‌اند.

ایرانیان معترض در گردهمایی برلین همچنین با برافراشتن برچم‌های اوکراین حمایت خود را از مردم این کشور که مورد تجاوز نظامی روسیه قرار گرفته‌اند نشان دادند.

اوکراین ایران را متهم کرده که با فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین در کشتار مردم و تخریب زیرساخت‌های این کشور سهیم شده است. جمهوری اسلامی که به همین دلیل با تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه شده بارها این اتهام را رد کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates