23.10.2022

اعتراض به جمهوری اسلامی از ایران تا اروپا؛ بیش از صدهزار نفر در برلین تظاهرات کردند


صدای آمریکا: هم‌زمان با برگزاری اعتراضات در برخی شهرهای ایران که با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» همراه بوده، هزاران ایرانی ساکن اروپا روز شنبه در برلین پایتخت آلمان تظاهراتی بی‌سابقه با شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» بر پا کردند.

با فرا رسیدن شب در ایران، اعتراضات شامگاهی شنبه ۳۰ مهر آغاز شده و مردم معترض در چند محله پایتخت به خیابان‌ها آمده‌اند. ویدئوهایی نیز از اعتراضات در مشهد، مهاباد و دزفول منتشر شده است.

قطعی و اختلال اینترنت در ایران موجب شده است که گزارش‌های مربوط به اعتراضات شهرهای مختلف در صورت انتشار نیز با ساعت‌ها و برخی موارد روزها تأخیر منتشر شود.

معترضان در دزفول، استان خوزستان، معترضان شعار «آزادی آزادی آزادی» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» می‌دهند. در یک گزارش ویدئویی صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود.

هم‌زمان با اعتراضات در ایران، در برخی شهرهای جهان نیز تجمع‌ها و راهپیمایی‌هایی برگزار شده که بزرگترین آن در برلین پایتخت آلمان گزارش شده است.

پلیس آلمان جمعیت شرکت‌کننده در تظاهرات برلین را دست‌کم ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

در این تجمع شعارهایی از جمله «آزادی آزادی آزادی» و «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه» داده شد.

یک زن شرکت‌کننده در تجمع اعتراضی برلین به صدای آمریکا گفت که از دولت آلمان به جای «مو کوتاه کردن» توقع «یک عمل واقعی» دارد. یک زن نیز با تأکید بر این که امروز ایرانیان از هر عقیده و دین و دیدگاهی کنار هم در این تجمع حضور یافته‌اند، ابراز امیدواری کرد که «این اتحاد و همبستگی را روزی در ایران جشن بگیریم»؛ یک زن دیگر نیز ابراز امیدواری کرد که صدای پشتیبانی ایرانیان خارج از کشور به معترضان داخل ایران برسد و روزی «همه با هم همدیگر را در ایران ببینیم.»

چند تن از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات نیز، در گفت‌وگو با صدای آمریکا انگیزه حضور خود را همبستگی با معترضانی که «کف خیابان‌های ایران جانشان را از دست می‌دهند» و پشتیبانی از «انقلابی که الان در ایران است»، اعلام کردند.

همچنین معترضان ایرانی در پایتخت آلمان شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند.

سهیل زمانی، موسیقی‌دان حاضر در گردهمایی برلین، این اتحاد را نویدبخش «روزهای روشن» در ایران دانست.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های پرواز پی‌اس ۷۵۲ که این اجتماع بزرگ به دعوت او برگزار شد، در سخنانی گفت که «جمهوری اسلامی برابر با ایران نیست» و از کشورهای غربی خواست «سفرای جمهوری اسلامی را از کشور خود اخراج» کنند.

او تأکید کرد: «با نوکیسه‌های جمهوری اسلامی همان کاری را بکنید که با نوکیسگان پوتین کردید! اموالشان را ضبط کنید و نگذارید خون مردم بی‌گناه ایران را بمکند! کسی از شما نخواست وارد جنگ شوید و مردم ایران را تحریم کنید؛ درخواست ما برای تحریم هدفمند مقامات جمهوری اسلامی است.»

آقای اسماعیلیون اضافه کرد: «درخواست ما برای تحریم و اخراج عوامل خون‌شویی و لابی‌گری برای جمهوری است. درخواست ما ارسال پیام سیاسی محکمی به رژیم جمهوری اسلامی است تا نشان دهید به انقلاب جوانان شجاع و جسور ایرانی ایمان آورده‌اید.»

او همچنین تأکید کرد: «مترقی‌ترین انقلاب تاریخ خاورمیانه را ارج بگذارید و فراموش نکنید ما مردم ایران همکاران با جنایتکاران جمهوری اسلامی را نه فراموش می‌کنیم و …» و مردم جمله او را با عبارت «نه می‌بخشیم» تکمیل کردند.

سخنان حامد اسماعیلیون با تکرار شعار محوری اعتراضات سراسری ایران پایان یافت: «زن زندگی آزادی».

هم‌زمان، شماری از ایرانیان در لندن تجمعی برگزار کرده‌اند و ترانه «برای آزادی» را که یکی از نمادهای اعتراضات سراسری جاری در ایران است، بر روی یک پلاکارد به صورت تصویری اجرا کردند.

اجرای تصویری سرود «برای آزادی» بر روی یک پلاکارد در گردهمایی بزرگ ایرانیان در لندن
تصاویر اختصاصی

تصاویر اختصاصی ارسال شده برای صدای آمریکا نشان می‌دهد تجمع برلین با شعارهای «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «حکومت اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» بعدازظهر شنبه به وقت آلمان آغاز شد. این تجمع بزرگ برای همبستگی با اعتراضات سراسری ایران، گرد بنای «ستون پیروزی» در برلین پایتخت آلمان برگزار شد.

حامد اسماعیلیون در حاشیه این تظاهرات به صدای آمریکا گفت که خوشحالم صدای دادخواهی تعمیم پیدا کرده و افراد مختلف به هم پیوسته‌اند.

در تجمع برلین، از گروه‌های مختلف از پادشاهی‌خواهان تا گروه‌های چپ در کنار هم قرار دارند و شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر داده می‌شود.

یکی از موزیک‌های پخش شده در تجمع برلین، ترانه «برای آزادی» است که به نمادی از اعتراضات سراسری ایرانیان تبدیل شده است.

شهرها و دانشگاه‌ها علیه «دیکتاتور»

بنا بر گزارش‌های ویدئویی، در روز شنبه ۳۰ مهر، دست‌کم در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، بهشتی، علامه طباطبایی، تبریز، شیراز، اهواز، یزد، مازندران، تجمع‌ها و تظاهرات برگزار شده است.

همچنین گزارش شده است که در برخی از شهرها از جمله کرج و مشهد، اعتراضات مردمی بر پا است.

در مشهد، معترضان در خیابان کوثر شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» می‌دهند و راننده‌ها نیز با بوق زدن آنها را حمایت می‌کنند.

گزارش‌های شهروندی از تهران حاکی از آن است که در مرکز پایتخت، حوالی بازار، باغ سپهسالار، خیابان لاله‌زار، و خیابان چراغ‌برق، تظاهرات با شعار «مرگ بر دیکتاتور» در جریان است و مأموران حکومتی با گاز اشک‌آور به معترضان حمله کرده‌اند.

در شیراز، روز شنبه یک زن بدون حجاب یک طرحی را بر روی دیوار یکی از خیابان‌ها اجرا می‌کند که علاوه بر تصویری اعتراضی، شعار «زن زندگی آزادی» در آن نوشته شده است.

تجمع‌های دانشجویی

ده‌ها تن از دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شیراز روز شنبه اعتصاب کردند و با چیدن ظرف غذای خود در یک صف در محوطه دانشگاه، تحصن کردند.

در دانشکده فنی دانشگاه تهران، معترضان با شعار «بی‌شرف بی‌شرف» با مأموران حراست مقابله کردند و با شعار «دانشجوی باغیرت، حمایت حمایت» سد محاصره حراستی‌ها را شکستند.

در دانشگاه هنر و معماری یزد، دانشجویان در حالی که آب حوض محوطه دانشگاه و همچنین کف دست‌هایشان را به رنگ خون درآورده‌اند، ترانه «از خون جوانان وطن لاله دمیده» را می‌خوانند.

یک گزارش ویدئویی دیگر از این دانشگاه نیز نشان می‌دهد دانشجویان در حالی که دست می‌زنند، شعار «زن زندگی آزادی» می‌دهند.

در دانشگاه «شهید بهشتی» تهران نیز دانشجویان تظاهرات برگزار کردند و شعار دادند.

در دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشجویان در حالی که پاهایشان را بر زمین می‌کوبند، شعار می‌دهند: «توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر دختر ندارد.»

همچنین شماری از دانشجویان در پردیس شمالی دانشگاه تهران در حالی که تحصن کرده‌اند، سرود «برای آزادی» را هم‌خوانی می‌کنند.

در دانشگاه تبریز در مرکز استان آذربایجان شرقی، شمار قابل توجهی از دانشجویان شعار می‌دهند: «ژن، ژیان، آزادی»

دانشجویان پسر دانشگاه صنعتی شریف نیز در اعتراض به تفکیک جنسیتی فضاهای عمومی، در مقابل سالن غذاخوری پسران تجمع کردند و سپس با باز کردن راه عبور، به دختران معترضی که حجاب از سر برداشته‌اند، کمک کردند تا وارد سلف پسران بشوند.

اعتصابات کسبه و صنایع

بنا بر گزارش‌های ویدئویی، روز شنبه گروه پرشماری از کارکنان شرکت شکلات‌سازی آیدین (داداش برادر) در تبریز اعتصاب کرده‌اند و با تجمع در محوطه این شرکت شعار می‌دهند.

هم‌زمان با اوج گرفتن اعتراضات در ایران، گزارش‌ها حاکی از آن است که اینترنت در بسیاری از شهرها قطع و یا بسیار ضعیف است.

بنا بر گزارش‌های شهروندی، اعتراضات در سقز در محله کریم‌آباد آغاز شده است.

همبستگی ایرانیان خارج از کشور

هم‌زمان با برگزاری اعتراضات و اعتصابات در داخل ایران، ایرانیان خارج از کشور نیز روز شنبه در همبستگی با موج اعتراضی داخل کشور، تظاهرات کردند.

شماری از ایرانیان ساکن نیوزلند با در دست داشتن پرچم شیر و خورشید نشان، شعار «زن زندگی آزادی» دادند.

در شهر بریزبن استرالیا نیز، ایرانیان معترض با وجود بارندگی، تظاهرات بر پا کردند.

جاکارتا، اندونزی

در ساعات گذشته تصاویر ایرانیان که در اتوبوس‌های متعدد از سوئد، ایتالیا، فرانسه، سوئیس و برخی دیگر از شهرهای اروپایی به سمت برلین در حرکت بودند، منتشر شد

یکی از ایرانیان ساکن هلند که برای شرکت در این تجمع بزرگ به برلین رفته، عکسی را برای خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا ارسال کرده است.

انتظار یک ایرانی در برلین برای آغاز اعتراضات

استعفای مشاور نایاک

رضا اصلان، نویسنده و تحلیلگر سیاسی آمریکایی ایرانی‌تبار در یک پیام ویدئویی گفته از نقش مشاوره برای «شورای ملی ایرانیان آمریکا» (نایاک) کناره‌گیری کرده است.

آقای اصلان در ویدئویی که در حساب اینستاگرام خود منتشر شده، گفته است که «بار منفی همراه با نام نایاک در این برهه زمانی» مانع از برقراری ارتباط با مخاطبانش می‌شود.

سایت و حساب شبکه‌های اجتماعی نایاک هنوز به خبر کناره‌گیری رضا اصلان واکنش نشان نداده است.

دور جدید اعتراضات از ۲۵ شهریور آغاز شده و در همه استان‌های کشور جریان داشته است.

بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز ۲۶ شهریور تا ۲۷ مهر ۲۴۴ نفر از جمله ۳۲ کودک جان خود را از دست داده‌اند و همچنین بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

در جریان این دور اعتراضات که پس از مرگ تحت بازداشت مهسا (ژینا) امینی از سر گرفته شده است، تا کنون شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «زن، زندگی، آزادی»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «فتنه ۵۷، عامل هر فلاکت»، «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه»، «آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است»، «کردستان، چشم و چراغ ایران»، «کشتن برای روسری، تا کی چنین خاک بر سری»، «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری»، «فکر نکنید امروزه، قرار ما هرروزه»، «وای به روزی که مسلح شویم»، «رضا شاه،‌ روحت شاد» داده شده است.

مهسا امینی ۲۲ ساله که به همراه خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده‌ بود، ۲۲ شهریور توسط گشت ارشاد بازداشت و به مرکز پلیس امنیت اخلاقی، مشهور به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او ساعاتی بعد با آمبولانس به بیمارستان کسری برده شد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و ۲۵ شهریور جان باخت.

* صدای آمریکا در حال حاضر نمی‌تواند صحت همه ویدیوها و گزارش‌ها را به طور مستقل تأیید کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates