24.10.2022

چهار تن از یک «گروه ۱۰ نفره مرتبط با موساد» به «افساد فی الارض» متهم شدند

رادیوفردا: قوه قضائیه جمهوری اسلامی از صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر که «عوامل مرتبط با موساد» معرفی شده‌اند، خبر داد و اعلام کرد اتهام چهار نفر از آنان «افساد فی الارض» است.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، مجازات فردی که با اتهام «افساد فی الارض» مجرم شناخته شود، اعدام است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی روز دوشنبه دوم آبان با صدور اطلاعیه‌ای بدون ذکر هویت و تاریخ بازداشت این افراد، اعلام کرد آنان در استان آذربایجان غربی دستگیر شده‌اند و کیفرخواست علیه‌شان نیز به دادگاه عمومی و انقلاب ارومیه ارجاع داده شده است.

مشخص نبودن تاریخ بازداشت این افراد در حالی است که اوایل مرداد، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شده بود شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) را شناسایی و تمامی عناصر عملیاتی آن را بازداشت کرده است.

در آن زمان نیز به هویت و تاریخ دقیق بازداشت این افراد اشاره نشد، اما وزارت اطلاعات مدعی بود اسرائیل این تیم را برای «انفجار و خرابکاری در ایران» آموزش داده است.

وزارت اطلاعات همچنین اعضای این باند را نیروهای عملیاتی سازمان کومله معرفی کرد، اما حزب کومله کردستان ایران ضمن تکذیب این ادعا، بازداشت شماری از اعضای خود در ایران را تائید کرد.
در اطلاعیه جدید قوه قضاییه نیز ادعا شده که اعضای این گروه «با هدایت مستقیم افسران جاسوسی موساد، به شناسایی نیروی‌هایی که با بخش‌های امنیتی کشور همکاری داشتند اقدام می‌کردند و با ربایش و تهدید و ضرب و شتم قصد تخلیه اطلاعاتی آنها را داشتند.»

این در حالی است که به عقیده برخی از مخالفان جمهوری اسلامی، اعلام خبر بازداشت افراد مرتبط با موساد در ماه‌های اخیر، با هدف روحیه دادن به ماموران اطلاعاتی، در پی گزارش‌های فزاینده از «نفوذ» موساد به بالاترین سطوح جمهوری اسلامی منتشر می‌شود.

در تابستان، حتی رسانه‌های حکومتی بازجویی منتسب به موساد در خاک ایران از عوامل مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران را تایید کرده بودند.

صداوسیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی تایید کردند از یدالله خدمتی از نیروهای آماد و پشتیبانی سپاه پاسداران در خاک ایران بازجویی شده و قبل از آن نیز گزارش‌ها از یک بازجویی منتسب به موساد از منصور رسولی، از عوامل مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران منتشر شده بود.

در واکنش به این گزارش‌ها، مقام‌های جمهوری اسلامی، عوامل و مامورانی را که عملیات و حملات منتسب به اسرائیل در ایران را انجام می‌دهند «اراذل و اوباش» خواندند.

اکنون نیز در اطلاعیه جدید قوه قضاییه، افراد بازداشت شده به دریافت «مبالغی» از اسرائیل «در چند نوبت» و برای «چندین فقره اقدام به آتش زدن خودروها و منازل برخی افراد مرتبط با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی» متهم شده‌اند.

قوه قضاییه نوشت: «این افراد حتی در مواردی اقدام به حذف فیزیکی و ترور نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی کرده بودند که خوشبختانه ناموفق بود.»

اسرائیل درباره این ادعاهای دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی توضیحی نداده، اما یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد، در شهریورماه، گفته بود که این سازمان «عملیات بی‌شماری در قلب ایران علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام داده است».

شماری از عملیات مهم منتسب به موساد در زمان ریاست آقای کوهن، چند بار انفجار سایت اتمی نطنز و ترور محسن فخری‌زاده، از مقام‌های ارشد برنامه هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران، بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates