25.10.2022

اتهام سنگین قوه قضائیه به «فرانسوی‌های بازداشت شده و مرتبطین آنها»

بی‌بی‌سی: مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه‌شنبه سوم آبان ماه در نشست خود گفت پرونده «فرانسویان بازداشت شده در ایران و مرتبطین آنها»، پرونده «مهمی» است. تعداد اتباع بازداشتی این کشور در ایران اکنون دستکم به پنج نفر رسیده است.

مسعود ستایشی بدون اشاره به جزئیات این پرونده گفت: «پرونده مهمی است و ابعاد و زوایای آن نیاز به تحقیقات فشرده و منسجمی دارد. این پرونده در مرحله تحقیقات است و کار با دقت و سرعت و صحت انجام می‌شود.»

او گفت اتهامات کسانی که فرانسوی‌اند و مرتبطین آنها که تحت بازداشت‌اند، «اجتماع و تبانی به قصد امنیت ملی کشور» و «جاسوسی» است.

خبرگزاری ایسنا هم در ادامه در گزارشی از همین نشست به نقل از سخنگوی قوه قضائیه نوشت «در پرونده مورد نظر بازداشت های دیگری صورت گرفته که زنجیره اطلاعات در شرف تکمیل است و به محض نهایی شدن اطلاع رسانی می‌شود.»
بازداشت از اتباع فرانسه تا «کارمندان سفارت»

حدود دو هفته پیش کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه تایید کرد تعداد اتباع بازداشتی این کشور در ایران به پنج نفر رسید.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که علاوه بر بازداشت اتباع فرانسوی، گفته می‌شود برخی کارمندان ایرانی سفارت فرانسه نیز در بازداشت‌اند.

فرانسه از اتباع خود خواست هر چه زودتر ایران را ترک کنند و گفت آنها در معرض خطر «بازداشت‌های خودسرانه» قرار دارند.

پیشتر چهار شهروند فرانسوی با اتهام‌‌های امنیتی در ایران زندانی بودند. دولت فرانسه خواهان «آزادی فوری» شهروندان خود شده بود اما مقام‌های ایران مدت‌هاست که موضوع «تبادل زندانیان» را مطرح کرده‌اند.

در روزهای گذشته مقامات و برخی کنشگران سیاسی خبرهایی درباره بازداشت شماری از اتباع کشورهای خارجی در رابطه با اعتراضات ایران منتشر کرده بودند. این اعتراضات که اکنون وارد هفته ششم خود شده با جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد.

فرانسه سرکوب اعتراضات چند هفته گذشته در ایران را محکوم کرده بود و اتحادیه اروپا هم تحریم‌هایی تازه علیه ایران اعمال کرد.

پس از آغاز اعتراضات اخیر در ایران حکومت ایران اعترافات تلویزیونی دو شهروند فرانسوی را پخش کرد که گفتند سفرشان به ایران «برای آماده کردن شرایط برای انقلاب و سرنگونی رژیم اسلامی ایران» بوده است.

فرانسه این اعترافات تلویزیونی را «شرم‌آور» خواند و نهادهای مستقل کارگری از جمله شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران این اعترافات را «سناریوسازی‌های تکراری وزارت اطلاعات علیه فعالان کارگری و سندیکایی» دانستند.

در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ نیز نازک افشار، کارمند بخش فرهنگی سفارت فرانسه و همچنین یک شهروند فرانسوی دیگر به نام کلوتیلد ریس بازداشت شدند. کلوتیلد ریس بر پایه اعترافاتی که به گفته خود او «تحت فشارهای روحی شدید» و پس از «۶۰ ساعت بازپرسی» از او گرفته شده بود به «جرم اقدام علیه امنیت ملی» متهم و در دادگاه تلویزیونی متهمان حوادث بعد از انتخابات ۱۳۸۸ حاضر شد.

نهادهای حقوق بشری این دادگاه‌ها را «نمایشی» و «فرمایشی» خوانده‌اند و مشارکت کنندگان در این دادگاه‌ها نیز خاطرات خود را از فشار و شکنجه نهادهای امنیتی ایران منتشر کرده‌اند.
Presentational grey line

شهروندان فرانسوی بازداشتی در ایران با اتهام‌های امنیتی:

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-‌فرانسوی بازداشت در ۱۳۹۸

بنجامین بر‌یر، گردشگر ۳۶ ساله، بازداشت در سال ۱۳۹۹

سیسیل کوهلر عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه بازداشت در اردیبهشت ۱۴۰۱

ژاک پاریس شهروند فرانسوی، بازداشت اردیبهشت ۱۴۰۱
نام نفر پنجم هنوز اعلام نشده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates