27.10.2022

حمله به شاهچراغ؛ داعش مسئولیت حمله را پذیرفت، قالیباف اعتراضات سراسری را زمینه‌ساز دانست


بی‌بی‌سی: عکسی که خبرگزاری فارس از شاهچراغ شیراز بعد از حمله منتشر کرد

رسانه‌ها در ایران از حمله مسلحانه خونین به صحن شاهچراغ شیراز خبر داده‌اند. مقام‌ها از کشته شدن دست کم ۱۳ نفر و زخمی شدن ۴۰ نفر دیگر گفته‌اند. بنابر این گزارش نیروهای امنیتی دو‌ نفر را در رابطه با این تیراندازی دستگیر کرده‌اند اما یک نفر فرار کرده است.

ساعتی پس از این حمله، گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش، با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را پذیرفت. اعماق که اخبار نزدیک به داعش را پوشش می‌دهد بیانیه این گروه را منتشر کرده است.

همزمان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران – بدون ارایه شواهد و جزییات – اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد را زمینه‌ساز وقوع این حمله مسلحانه دانسته است.

بنابر این گزارش نیروهای امنیتی دو‌ نفر را در رابطه با این حادثه دستگیر کرده‌اند اما یک نفر فرار کرده هر چند فرمانده پلیس استان فارس به رسانه‌ها گفته مهاجم یک نفر بوده و دستگیر شده است.

به گزارش رسانه‌های ایران این حمله ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه روز چهارشنبه ۴ آبان رخ داده است.

نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، مدعی شده «مهاجمان» به شاهچراغ شیراز، «دارای ملیت ایرانی نیستند»
گزارش‌های متناقض درباره حمله

دقایقی بعد از این که اعلام شد سه مهاجم مسلح به شاهچراغ شیراز حمله کرده‌اند اما فرمانده پلیس استان فارس به صدا و سیما گفته مهاجم این حمله «یک نفر بوده که دستگیر شده و در حال بازجویی است».

این در حالی است که خبرگزاری‌ها از دستگیری دو نفر و متواری شدن یک نفر دیگر خبر داده‌اند.

فرمانده پلیس فارس گفته هنوز آمار دقیقی از کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه در دست نیست.

خبرگزاری تسنیم دقایقی بعد از انتشار خبر حمله به نقل از «یک منبع آگاه امنیتی» نوشت «عامل حادثه تروریستی شاهچراغ، عنصر وهابی- تکفیری است که با سوءاستفاده از ناامنی‌های اخیر، دست به اقدام تروریستی زده است».
رئیس مجلس ایران اعتراضات سراسری را زمینه‌ساز حمله مسلحانه به شاهچراغ خواند
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، دقایقی بعد از مخابره گزارش حمله مسلحانه به صحن شاهچراغ شیراز در بیانیه‌ای گفت: «در روزهای اخیر که یادآور جنگ احزاب و صف آرایی همه‌جانبه دشمنان است، آنان با تمام توان و ظرفیت‌ خویش نتوانستند به اهداف شوم خود دست یابند؛ اما این‌بار با اقدامی به شیوه تروریست‌های تکفیری و با شلیک گلوله به روی مردم مظلوم‌، بی‌دفاع و متدین، آنان را به خاک و خون کشاندند و نشان دادند اصل و اساس کینه و عداوت آنان با دیانت مردم است‌».

آقای قالیباف که فرماندهی پلیس ایران را هم در کارنامه خود دارد در ادامه با «زمینه‌ساز» خواندن اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی که اکنون به روز چهلم خود رسیده گفته: «این فاجعه دلخراش اتمام حجتی است با همه کسانی که در هفته‌های گذشته با ایجاد ناآرامی، زمینه را برای توطئه‌های دشمن فراهم کردند».

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در جمله بعدی بیانیه خود از نهادهای امنیتی و انتظامی کشورش خواسته: «با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران این حادثه خونین اقدام» کنند.

کمی بعد از آقای قالیباف هم احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در اظهاراتی مشابه گفت: «جریان اغتشاشات که روزهای گذشته موجب اذیت مردم شد در شکل‌های دیگر توسط دشمن در حال رفتن به مسیرهای خطرناکی است و جریان تروریستی با استفاده از فضای اغتشاش وارد عمل شدند».

مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراضات سراسری در ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی در پی بازداشت توسط گشت ارشاد پلیس آغاز و امروز – چهارشنبه ۴ آبان – وارد چهلمین روز خود شده است، «اغتشاش» می‌خوانند. این در حالی است که حکومت در ایران اجازه برگزاری هیچ تجمع و تظاهراتی به مخالفان دولت و حتی اصلاح‌طلبان که در محدوده نظام جمهوری‌اسلامی آن را نقد می‌کنند، نمی‌دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates