31.10.2022

گروهی از زنان برجسته دنیا: جمهوری اسلامی فورا از کمیسیون زنان سازمان ملل اخراج شود


رادیوفردا: یکی از نشست‌های کمیسیون زنان سازمان ملل

گروهی از زنان برجسته عرصه هنر، سیاست، حقوق و تجارت در کشورهای مختلف جهان با انتشار نامه‌ای سرگشاده، خواستار اخراج «فوری» جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل متحد شدند.

امضاکنندگان این نامه با اشاره به آغاز دوره چهار ساله ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در اوایل سال جاری میلادی تاکید کردند که این نهاد برجسته بین‌المللی منحصرا به ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان اختصاص دارد و به‌دلیل «ستم سیستماتیک» و «دیرینه» جمهوری اسلامی علیه زنان ایرانی، حکومت کنونی تهران فاقد صلاحیت عضویت در این نهاد است.

هیلاری کلینتون، میشل اوباما و لورا بوش، سه بانوی اول آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری همسران خود، ملاله یوسف‌زی برنده جایزه صلح نوبل، اپرا وینفری برنامه‌ساز و مجری تلویزیون، کریستیا فریلند وزیر خارجه سابق کانادا، و کریستینا فیگرز دبیر اجرایی سابق کنوانسیون سازمان ملل متحد در امور تغییرات آب‌وهوایی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند. نامه یاد شده تاکنون به امضای ۲۱ هزار نفر رسیده است.

بر اساس این نامه که در شماره روز یکشنبه هشتم آبان روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز بازتاب یافته است، زنان امضاکننده اعلام کرده‌اند: «در همبستگی با زنان و دختران ایرانی که شجاعانه برای حقوق اساسی انسانی خود اعتراض می‌کنند، خشونت وحشیانه نیروهای امنیتی علیه معترضان مسالمت‌جو را محکوم می‌کنیم و خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد هستیم».

در این نامه آمده است: «اوایل سال جاری، در میانه نارضایتی حامیان حقوق زنان در سراسر جهان، ایران دوره چهار ساله‌ای را در کمیسیون مقام زن سازمان ملل با عضویت ۴۵ کشور آغاز کرد. این نهاد برجسته جهانی منحصراً به ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان اختصاص دارد. با توجه به ظلم‌وستم سیستماتیک طولانی‌مدت جمهوری اسلامی ایران بر زنان، آن‌ها باید از انتخاب به عنوان عضو کمیسیون کنار گذاشته می‌شدند».

این نامه همچنین با اشاره به نابرابری جنسیتی و تبعیض قانونی علیه زنان در زمینه ازدواج، طلاق، ارث، پرونده‌های حضانت فرزند و پوشش، از سوابق جمهوری اسلامی ایران در زمینه نقض حقوق زنان ابراز تاسف شده است؛ «این محدودیت‌ها شامل فرامینی است که زنان را ملزم به پوشاندن موی سر از ابتدای سنین بلوغ می‌کند».

امضاکنندگان این نامه هشدار داده‌اند هر روز که عضویت جمهوری اسلامی ایران ادامه یابد، کمیسیون «مقام زن» سازمان ملل متحد اعتبار خود را از دست می‌دهد.

در این نامه آمده است: «این لحظه حساسی برای رهبران جامعه جهانی است تا آشکارا و با لحن صریح حمایت خود را از حقوق زنان با همبستگی با زنان و دختران ایرانی نشان دهند».

همچنین درخواست مشابه دیگری توسط وب‌سایت دادخواست «چنج اورگ»، تاکنون ۱۳۰ هزار امضا جمع‌آوری کرده است.
با استفاده از گزارش سازمان مشارکت جهانی «صداهای حیاتی» و رادیو فردا/د.خ/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates