31.10.2022

اعتراضات ایران، دو روایت از کشته‌شدن مامور یگان ویژه؛ هشدار درباره اعدام قریب‌الوقوع محمد قبادلو


بی‌بی‌سی: محمد قبادلو

وکیل و مادر محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در تهران که اکنون به اعدام محکوم شده، به شدت از روند غیرقانونی رسیدگی انتقاد کرده‌اند.

محمد قبادلو ۲۲ ساله به اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به «اعدام» محکوم شده است.

این در حالی است که امیر رئیسیان وکیل متهم می‌گوید اتهام قتل مامور یگان ویژه از طریق «زیر گرفتن» به شدت مورد تردید است.

معصومه احمدی، مادر محمد قبادلو نیز در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، گفت «بچه من را غریب گیر آوردند و بدون وکیل از او بازجویی کردند و در اولین جلسه دادگاه حکم اعدامش را صادر کردند».

او در حالی که از مردم در خواست کمک کرد گفت «در اولین جلسه حکم اعدام را صادر کرده‌اند و می‌خواهد به همین سرعت حکم را اجرا کنند.»

ساعاتی پس از انتشار این ویدیو مادر محمد قبادلو، مرکز رسانه قوه قضاییه، اعلام کرد هنوز حکمی در این پرونده صادر نشده است.

محمد قبادلو به اختلال اعصاب مبتلاست، شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱، در محکمه‌ای به ریاست ابوالقاسم صلواتی قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حاضر شد. گزارش این دادگاه از رسانه‌های حکومتی پخش شد.

این نخستین بار نیست که حکومت ایران پس از اعتراضات در این کشور، محاکم «تلویزیونی» و به گفته مقامات حکومت «دادگاه علنی» بر پا می‌کنند. شاهدان و نهادهای ناظر حقوق بشر می‌گویند این دادگاه‌ها «نمایشی» و «زیر اعترافات اجباری» است.

به گفته امیر رئیسیان وکیل محمد قبادلو او به محاربه، افساد فی‌الارض و قتل عمد استوار دوم فرید کرم‌پور متهم شده است.

تصادف یا درگیری در خیابان؛ روایت متناقض از کشته‌شدن عضو یگان ویژه

در مراسم تشییع فرید کرم‌پور گفته شد او در درگیری خیابانی کشته شده و اشاره‌ای به تصادف نمی‌شود

در کیفرخواست پرونده روایتی از کشته‌شدن فرید کرم‌پور منتشر شده که به کلی با روایتی که در مراسم تشییع او منتشر شده، متفاوت است.

در مراسم تشییع فرید کرم‌پور که «شهید مدافع امنیت» معرفی شد، برگزارکنندگان گفتند او در در حالی که در جریان درگیری خیابانی «دوره شده» و «تک و تنها بوده»، «او را زدند» و در آنجا کشته شد. در این روایت هیچ اشاره‌ای به تصادف نشد.

اما دادستان پرونده مدعی است محمد قبادلو با استفاده از یک دستگاه پیکان سفید رنگ به ماموران موتورسوار نیروی انتظامی «حمله» کرده و ماموران یگان ویژه را «زیر گرفته» است. بنابر کیفرخواست، «اقدام او» به کشته شدن استوار فرید کرم‌پور حسنوند و مجروح شدن پنج مامور دیگر منجر شده است.

خانواده‌ فرید کرم‌پور و فرماندهی یگان‌های ویژه و فرمانده حاضر در محل خواستار اشد مجازات شدند.

در گزارش میزان، ارگان خبری قوه قضائیه، به دفاعیات متهم هیچ اشاره‌ای نشده است.

روایت وکیل؛ افشای مدارک
در واکنش به این محکمه، امیر رئیسیان یکی از دو وکیل انتخابی آقای قبادلو که از سوی قاضی صلواتی عزل شد، این دادگاه را زیر سوال برد. این نخستین بار نیست که قاضی صلواتی با فشار نهادهای امنیتی امیر رئیسیان را از پرونده متهمان سیاسی کنار می‌گذارد، به او اجازه ورود به شعبه‌اش در دادگاه انقلاب را نمی‌دهد.

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری در حساب کاربری خود در توئیتر خطاب به مقامات نوشت «برای اینکه “دادگاهِ علنی” کمی معنا داشته باشد»، لااقل مردم باید «دفاعیاتش» را بدانند.

آقای رئیسیان با اشاره به ویدیویی که از مراسم تشییع این مامور یگان ویژه منتشر شده، می‌گوید »روایتی توسط مقامات گفته شد که هیچ تناسبی با روایت فوت در تصادف موضوع پرونده ندارد.»

آقای رئیسیان می‌گوید نه تنها «هیچ تصويری از محل وقوع جرم» وجود ندارد بلکه «در معاینه جسد توسط پزشکی قانونی به استثنای همین شکستگی استخوان سر که به دنبال اصابت جسم سخت بوده است و منجر به له شدگی بافت مغز و فوت شده است جراحت دیگری مشاهده نشده و کمی عجیب است که در یک تصادف، مصدوم فقط از قسمت بالای سر آسیب ببیند و جراحت دیگری نباشد.»

قاضی صلواتی با اعمال تبصره ماده ۴۸ آئین دادرسی کیفری از ارائه دفاع وکیل انتخابی متهم ممانعت کرد. امیر رئیسیان نیز این اقدام را مغایر قانون دانست.

قاضی صلواتی در سال‌های گذشته مسئول رسیدگی به بسیاری از پرونده‌های سیاسی بود و به صدور احکام سنگین و همراهی با دستگاه‌های امنیتی مشهور است. او از اعتراضات سال ۱۳۸۸ تا کنون برای بسیاری از معترضان احکام اعدام صادر کرده است.‌

وضعیت سلامت محمد قبادلو

وکیل پرونده: پزشک زندان تهران بزرگ و سرپرست آن دو مرتبه به بازپرس نامه داده‌اند که وضعیت ایشان مخاطره‌آمیز است

موضوع دیگر مطرح در پرونده که مادر محمد قبادلو هم بر آن دست گذاشته، وضعیت سلامت روانی اوست.

امیر رئیسیان وکیل اختیاری آقای قبادلو در بخشی از دفاع خود می‌گوید «صرفنظر از همه اینها موضوع مهمی که به درستی بررسی نشده است وضعیت بیماری روانی متهم است. مثلا پزشک زندان تهران بزرگ و سرپرست آن دو مرتبه به بازپرس نامه داده‌اند که وضعیت ایشان مخاطره‌آمیز است، با اینحال پزشکی قانونی فقط بر اساس اظهارات متهم تایید کرده که سلامت روان دارد».

بی‌بی‌سی فارسی هم به اسنادی دست پیدا کرده است که اختلال عصبی این زندانی سیاسی را تایید می‌کند.


بخشی از گواهی پزشک معالج آقای قبادلو

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates