05.11.2022

ادامه اعتراضات؛ کشته شدن ۱۶ بلوچ و تهدید عبدالحمید توسط سپاه


دویچه وله: اعتراضات در ایران روز شنبه ۱۴ آبان (۵ نوامبر) ادامه پیدا کرد و وارد هشتمین هفته خود شد. عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان اعلام کرد که در شهر خاش ۱۶ نفر کشته شدند. سپاه پاسداران دوباره عبدالحمید را تهدید کرد.
ادامه اعتراضات؛ کشته شدن ۱۶ بلوچ و تهدید عبدالحمید توسط سپاه

شب گذشته اهالی و ساکنان برخی محلات پایتخت از جمله محله جوادیه، شهرک اکباتان، تهرانپارس و بلوار فردوس به اعتراضات شبانه ادامه دادند.

مردم در شهرک اکباتان شعارهایی چون “این نهضت آبانه، دیکتاتوری تمامه” و “آزادی” سر دادند.

در شهرهای سنندج، اهواز، کرمان، بوشهر و لاهیجان نیز جمعه شب تظاهرات ادامه پیدا کرد.

در سنندج مردم با روشن کردن آتش برخی از خیابان‌ها را بستند. در ویدیویی که منتشر شده گفته می‌شود در “تمام شهر صدای تیراندای می‌آید”.

اعتراض در خاش استان سیستان و بلوچستان با ۱۶ کشته

مردم بلوچ نیز با فرا رسیدن “جمعه‌های اعتراضی” در زاهدان، سراوان، خاش، ایرانشهر شعارهایی چون “مرگ بر خامنه‌ای”، “از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران”، “از زاهدان تا کردستان، جانم فدای ایران” و “مرگ بر سپاه”، “مرگ بر بسیجی” سر دادند.

یکی از دست‌اندرکاران دارالعلوم زاهدان پیش از آغاز “جمعه‌های اعتراضی” در مصاحبه با دویچه وله خبر داده بود که “اگر مطالبات بلوچ‌ها برآورده نشود جمعه‌ها تظاهرات خواهد شد”.

مولوی عبدالحمید، اما جمعه اهل سنت زاهدان در کانال تلگرامی خود از کشته شدن دست کم ۱۶ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر در خاش خبر داد.

عبدالحمید در بیانیه‌ای که شب جمعه ۱۳ آبان منتشر شد گفته است در حادثه شهر خاش که تا کنون “دست‌کم ۱۶ شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشته” تعدادی از نوجوانان و جوانان در مقابل فرمانداری شهرستان خاش تجمع کرده و شعارهایی داده و اقدام به پرتاب سنگ نموده‌اند که مورد هدف مستقیم گلولۀ جنگی قرار گرفته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل گزارش داده است که “نیروهای امنیتی از پشت بام فرمانداری و چندین ساختمان دیگر به سوی معترضان صلح‌جو گلوله شلیک کرده‌اند”.

فاجعه خونین در خاش

عبدالحمید در ادامه بیانیه خود گفته است: «معلوم نیست چرا برخورد با معترضین در سیستان‌ و بلوچستان با دیگر مناطق کشور متفاوت است و به چه دلیل مردم معترض این استان اینگونه بی‌رحمانه به خاک و خون کشیده شده و قتل‌عام می‌شوند؟! فاجعۀ خونین امروز در خاش و نیز کشتار جمعه خونین در زاهدان، بیانگر عمق ظلم‌ها و تبعیض‌هایی است که در گذشته بارها نسبت به آنها هشدار داده شده است.»

عبدالحمید چند ساعت پیش از صدور این بیانیه در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳ آبان، با اشاره بر خیزش مردمی در ایران خواستار برگزاری رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی در ایران شده بود.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در قسمتی از سخنان خود از حقوق زنان ایران هم دفاع کرده و ابراز داشت “زنان تحقیر شدند” و در حق آنان “بی‌مهری” شده است.

سپاه دوباره عبدالحمید را تهدید کرد

هم‌زمان با انتقادات صریح عبدالحمید از حاکمیت، کارزار تبلیغاتی گسترده‌ای علیه او در ایران آغاز شد.

کانال تلگرامی سپاه پاسداران عبدالحمید را “گماشته و عنصر عربستان” خطاب کرد و گفت: «تا زمانی که حتی یک ایرانی زنده است، اجازه نمی‌دهد گماشته‌های عربستان و وهابیت امنیت “ذره ای”، تاکید می‌کنیم “ذره‌ای” از این خاک را بر هم بزند.»

کانال سپاه در ادامه نوشته است: «فرزندان این ملت شب‌ها با حماسه‌های فردوسی و رستم و سهراب به خواب رفته است، اگر لازم باشد ۸۵ میلیون رستم مقابل تجزیه طلبان و عناصر عربستان خواهند ماند.»

خبرگزاری فارس: ارتباط مشکوک عبدالحمید با عربستان

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران هم از “ارتباط مشکوک مولوی عبدالحمید با عربستان و برخی سرویس‌های امنیتی کشورهای منطقه” نوشته و گفته است “خط آشوب را از بیرون مرزها دریافت و در داخل استان پیگیری می‌کند”.

سعید آجورلو مدیر روزنامه “صبح‌نو”، چاپ تهران که به حاکمیت نزدیک است به سخنرانی مولوی عبدالحمید درباره رفراندوم جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و نوشته است که “عبدالحمید به عربستان این پیشنهاد را بدهد”.


در نماز جمعه زاهدان از زنان حمایت کردند

روزنامه ایران: عبدالحمید پا را فراتر از مسائل دینی گذاشته

روزنامه “ایران” وابسته به دولت هم به “اظهارات دشمن‌پسند مولوی عبدالحمید” تاخته و آن را “عوامل تحریک و زمینه‌ساز آشوب‌ها” دانست.

روزنامه ایران ادامه می‌دهد عبدالحمید که از حقوق زنان دفاع می‌کند “اجازه حضور زنان را حتی در نماز جمعه و اعیاد این شهر نمی‌دهد”.

در قسمتی از تهدید روزنامه دولت گفته می‌شود که عبدالحمید “پا را فراتر از مسائل دینی گذاشته” است.

تجمع اعتراضی خانواده توماج صالحی در شهر بوخوم آلمان

روز شنبه ۵ نوامبر در بسیاری از نقاط جهان در همبستگی با مردم ایران تظاهرات اعتراضی برگزار می‌شود.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

خانواده و دوستان توماج صالحی خواننده رپ ایرانی که روز یکشنبه ۸ آبان به همراه دوستانش در گردبیشه واقع در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شده بود اعلام کردند که در روز شنبه ۵ نوامبر (۱۴ آبان) در مقابل ایستگاه قطار شهر بوخوم آلمان تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

گزارش تصویری: شمارش معکوس؛ از اعتراض تا انقلاب در ایران

ضربات اعتراضات از سال ۱۳۹۶به این‌ سو بر پیکر جمهوری اسلامی هر بار سنگین‌تر شده‌اند. اینبار معترضین شعار داد‌ه‌اند: «بهش نگین اعتراض، اسمش شده انقلاب». نگاهی تصویری به اعتراضات سال‌های اخیر:

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates