05.11.2022

ایران برای نخستین بار به ارسال پهپاد به روسیه اذعان کرد

رادیوفردا: پس از مدت‌ها انکار مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر ارسال پهپاد و سایر تجهیزات نظامی به روسیه در جنگ با اوکراین، وزیر خارجه ایران رسماً به ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه اذعان کرد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان روز شنبه، ۱۴ آبان در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ارسال پهپادها و موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: «اظهارات در مورد بخش موشکی کاملاً غلط اما بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.»

آقای امیرعبداللهیان در ادامه گفت که ایران از مقامات اوکراین خواسته است که «اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد» در اختیار آن‌ها قرار بدهند و در صورت اثبات این موضوع جمهوری اسلامی نسبت به آن «بی‌تفاوت» نخواهد بود.

موضوع ارسال تسلیحات ساخت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین، از ماه‌ها پیش مطرح شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز جمعه، ششم آبان عکسی از خود در کنار لاشه یک فروند پهپاد سرنگون‌شده ساخت ایران از مدل «شاهد ۱۳۶» کرد.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز اخیراً اعلام کرده بود که در نشست وزرای خارجه «گروه ۷» بخشی از یک پهپاد ساخت ایران را که اخیراً کی‌یف را هدف قرار داده است، به آنها نشان داده است.

رئیس جمهور اوکراین دو هفته پیش هم‌ اعلام کرده بود که روسیه دوهزار فروند پهپاد به ایران سفارش داده است. گمانه‌زنی‌ها حاکی است که از این تعداد، حدود هزار پهپاد پیشاپیش به روسیه رسیده است.

شبکه سی‌ان‌ان نیز دهم آبان خبر داده بود که آخرین محموله ایرانی ارسالی به روسیه، شامل ۴۵۰ فروند پهپاد است.

اطلاعات ارتش اوکراین هم همان روز اعلام کرد که ایران به‌زودی مجموعه جدیدی از پهپادهای رزمی خود شامل ۲۰۰ پهپاد شاهد ۱۳۶، مهاجر ۶ و آرش ۲ را به روسیه ارسال می‌کند.

بنا بر این گزارش، پهپهادها «به‌طور قطعه‌های جداگانه حمل و پس از ورود به خاک روسیه به‌هم وصل و دوباره رنگ‌آمیزی می‌شوند و علامت روسی روی آنها زده خواهد شد.»

با وجود انکار مقامات جمهوری اسلامی ایران و روسیه مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین، روسیه هفته گذشته از سازمان ملل خواست در این‌باره تحقیق نکند زیرا به گفته مسکو، این امر «ناقض منشور سازمان ملل متحد است». سفیر ایران در سازمان ملل نیز تحقیق در این‌باره را «غیر قانونی» خوانده بود.

هم‌زمان با افزایش فشارهای بین‌المللی وزیر خارجه ایران برای چندمین بار روز پنج‌شنبه، ۱۴ آبان اعلام کرد که «اگر ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است» جمهوری اسلامی نسبت به این مسئله «بی‌تفاوت» نخواهیم بود.

به گفته حسین امیرعبداللهیان دو هفته پیش هیات دفاعی ایران برای برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها درباره پهپادهای ایرانی به یک کشور اروپایی رفته بود، اما «طرف‌های اوکراینی در دقیقه ۹۰ در جلسه حضور پیدا نکردند و علت آن را فشار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به خصوص آلمان» اعلام کردند.

به گفته آقای امیرعبداللهیان این کشورها به طرف اوکراینی گفته بودند: «ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می‌خواهید در یک نشست مشترک با آنها قهوه بخورید.»

افزایش فشارهای بین‌المللی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در حالی ادامه دارد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان اعلام کرد که ایران علاوه بر ارائه پهپاد به مسکو، در حال بررسی تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین است. او این اقدام ایران را «غیر قابل قبول» عنوان کرده بود.

کشورهای غربی از جمله «گروه ۷» تاکنون تحریم‌های مشخصی علیه ایران به دلیل کمک‌های تسلیحاتی به روسیه اعلام نکرده‌اند. اما وزرای خارجه این کشورها در بیانیه پایانی نشست اخیر خود از جمهوری اسلامی به دلیل ادامه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه و کشورهای پیرامون» مانند انتقال تسلیحات پیشرفته از جمله پهپادها به حکومت‌ها و گروه‌های شبه نظامی به‌شدت انتقاد کرده بودند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates