07.11.2022

آخرین آمار جان‌باختگان و دستگیرشدگان‌ اعتراضات سراسری ۱۴۰۱؛ پانزدهم آبان


آخرین آمار جان‌باختگان اعتراضات؛ منبع آمار: هرانا
صدای آمریکا: شمار جان‌باختگان اعتراضات،‌ در هفته هشتم و در پایان پانزدهمین روز از آبان به ۳۱۹ تن رسید.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد:« از آغاز اعتراضات در ۲۶ شهریور تا پایان روز ۱۵ آبان، دستکم ۳۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۵۰ نفر از آنها کودک بوده‌اند.»

در کنار برخورد خشن نیروهای حکومتی با معترضان، دستگیری فعالان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و رسانه‌‌ای و دانشجویان نیز روند فزاینده‌ای به خود گرفته است.

خبرگزاری هرانا از بازداشت ۱۴۸۲۳ نفر خبر داده و نوشته که از این تعداد ۴۲۸ تن دانشجو هستند و اکنون هویت ۱۸۶۲ بازداشتی مشخص است. ۱۳۵ دانشگاه و ۱۳۶ شهر نیز تا این لحظه درگیر اعتراضات بوده‌اند.

منابع آگاه به صدای آمریکا گفته‌اند: «برخورد با پزشکان شدت بیشتری گرفته است و در همین رابطه یک دندانپزشک به نام ملیکا گودرزی پس از انتشار کلیپ کوتاه چرخاندن روسری در داخل خودرو، بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده برخورد با دانشجويان نیز وارد فاز جدید شده است و در بسیاری از دانشگاه‌ها ماموران امنیتی و حراست اقدام به تفتیش بدنی و کیف دانشجويان می‌کنند.

دانشجویان مقطع ارشد در گرایش تئاتر دانشگاه هنر تهران نیز با مراجعه به سامانه‌ گلستان، متوجه مشروط اعلام شدن نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۱ و محرومیت شرکت در امتحانات شده‌‌اند.

در همین رابطه، دانشجویان شماری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه بهشتی، علوم پزشکی ایران، آزاد واحد شمال تهران، طباطبایی، شریف و دانشگاه یزد روز گذشته با صدور بیانیه حضور در کلاس‌ها را تحریم کردند.

در بیانیه این دانشگاه‌ها دلیل اعتصاب و تحریم کلاس‌ها «اعتراض به خشونت افسارگسیخته و عریان علیه مردم بی‌دفاع در خیابان و دانشگاه، سرکوب گسترده‌ معترضان، عدم رعایت حقوق قانونی دانشجویان و امنیتی‌سازی دانشگاه» بیان شده است.

در ادامه بازداشت دانشجویان نیز ریحانه معروف، دبیر شورای صنفی دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای دومین بار از آغاز اعتراضات، ۱۵آبان مقابل درب دانشکده توسط لباس شخصی‌ها ربوده شد و از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده او اطلاعی در دست نیست.

در جریان برخوردها تا کنون ۲۰ دانشجوی دانشگاه علامه نیز در جریان اعتراضات بازداشت شده‌اند و بیش از ۱۳۲ نفر نیز از ورود به دانشگاه و خوابگاه منع شده‌اند.

یکی از این بازداشتی ها نازیلا معروفیان، دانشجوی روزنامه‌نگاری و خبرنگار دیده‌بان ایران و رویداد ۲۴ است که شامگاه ۸ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

برخورد با دانشجویان واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشته است و ۹۱ نفر از اساتید و اعضای شورای صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران با انتشار نامه‌ای خطاب به مسئولان دانشگاه، خواهان توقف هر گونه احکام انضباطی برای دانشجویان معترض شدند.

۱۲۱ تن از اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در نامه‌ای خطاب به ریاست دانشگاه از دانشجویان حمایت کرده و نسبت به بازداشت و تعلیق گسترده واکنش نشان دادند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates