09.11.2022

نورنیوز دریافت مخفیانه پول و تجهیزات نظامی از روسیه در ازای تحویل پهپاد را بی‌اساس خواند


رادیوفردا: سکوی پرتاپ پهپادها در ایران (عکس از آرشیو)
سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، خبر دریافت مخفیانه پول و تجهیزات نظامی از روسیه در ازای تحویل پهپاد به مسکو را رد کرد و افزود: «انتشار چنین خبری صرفا با هدف درگیر کردن ایران در جنگ اوکراین انجام شده است.»

شبکه تلویزیونی بریتانیایی «اسکای‌نیوز» شامگاه سه‌شنبه ۱۷ آبان به نقل از «یک منبع امنیتی» از تبادل مخفیانه تجهیزات نظامی میان ایران و روسیه گزارش داد.
این شبکه در گزارش خود افزود که روسیه در برابر دریافت ده‌ها پهپاد انتحاری از ایران، ۱۴۰ میلیون یورو پول نقد و مجموعه‌ای از تسلیحات پیشرفته آمریکایی و بریتانیایی که برای اوکراین ارسال شده و به‌دست روسیه افتاده بود، را به ایران تحویل داد.

اسکای‌نیوز، با اشاره به اینکه یک«منبع امنیتی» تصاویر ماهواره‌ای از فرود دو فروند هواپیمای ایلوشین روسی را در ساعت هفت بامداد روز ۲۹ مرداد سال‌جاری در فرودگاه مهرآباد تهران، به این شبکه نشان داده و گفته است که این هواپیماها حامل پول نقد و تجهیزات نظامی آمریکایی و بریتانیایی بوده است.

سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی اما گزارش شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز را «خبری جعلی» خواند.

این سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی افزود که «کسب اطلاع کرده، این خبر از اساس جعلی و کذب بوده و اساسا چنین پروازی به ایران انجام نشده است.»

سایت نورنیوز همچنین نوشت: «انتشار حجم زیادی از اخبار و گزارش‌های جعلی و دروغ با هدف درگیر کردن ایران در جنگ اوکراین با وجود اعلام سیاست بی‌طرفی مثبت از سوی مقامات ایرانی، مدت‌هاست که به سیاست رسانه‌های غربی و معاند ایران تبدیل شده است.»

این در حالی است که شبکه اسکای نیوز به نقل از «منبع امنیتی» یاد شده گزارش داد که دو فروند هواپیمای ایلوشین روسی ساعت سه بعدازظهر روز ۲۹ مرداد پس از تحویل پول نقد و تسلیحات مزبور، با ۱۶۰ فروند پهپاد، شامل صد فروند از نوع «شاهد ۱۳۶»، به روسیه بازگشتند.

خبر تحویل پهپادهای شاهد از سوی جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین را ماه‌ها پیش از این، در بیستم تیرماه، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، اعلام کرد.

پس از آن مقام‌های دولت و ارتش اوکراین و از جمله ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور، اعلام کردند که روسیه استفاده از پهپادهای شاهد ۱۳۶ را علیه مردم غیرنظامی و تاسیسات زیربنایی اوکراین آغاز کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تا ماه‌ها تحویل صدها پهپاد به روسیه را تکذیب می‌کردند اما سرانجام حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی، در روز چهاردهم آبان ماه رسما به ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه اذعان کرد.

امیرعبداللهیان گفت: «اظهارات در مورد بخش موشکی کاملا غلط اما بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.»

او افزود که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد، مقام‌های اوکراین آن را ارائه کنند و در صورت اثبات این موضوع، جمهوری اسلامی نسبت به آن «بی‌تفاوت» نخواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی اما در واکنش به اظهارات امیرعبداللهیان گفت که جمهوری اسلامی ایران «دروغ می‌گوید» و مدافعین اوکراینی هر روز دست‌کم ۱۰ پهپاد ایرانی را سرنگون می‌کنند.

از سوی دیگر اطلاعات ارتش اوکراین روز سه‌شنبه، دهم آبان ماه، اعلام کرد که ایران به زودی مجموعه جدیدی از پهپادهای رزمی خود شامل ۲۰۰ پهپاد شاهد ۱۳۶، مهاجر ۶ و آرش ۲ را به روسیه ارسال می‌کند.

سازمان اطلاعات ارتش اوکراین در حساب تلگرام خود اعلام کرد که این پهپادها از طریق دریای خزر در بندر آستاراخان تحویل روس‌ها داده خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates