10.11.2022

درخواست تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ و دفتر نیدرزاکسن در تهران

دویچه‌وله: نمایندگان احزاب دولت ائتلافی آلمان درخواست تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ را از مجلس این کشور مطرح کرده‌اند. شهردار هانوفر نیز خواهان تعطیلی دفتر ایالت نیدرزاکسن در تهران شده است.
نمایندگان سه حزب دولت ائتلافی آلمان در مجلس این کشور خواهان بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ شدند. در متن این در خواست که در اختیار سایت t-online قرار گرفته، آمده باید بررسی شود که آیا این مرکز که به محلی برای هدایت عملیات از سوی رژیم جمهوری اسلامی در آلمان تبدیل شده، بسته شود یا نه و اگر آری، چگونه.

این درخواست که مخاطبش دولت آلمان است، در قالب طرحی ۲۵ ماده‌ای با عنوان “از جنبش اعتراضی در ایران حمایت کنید” فشار بر رژیم تهران را افزایش دهید” چهارشنبه ۹ نوامبر در مجلس فدرال به رأی گذاشته می‌شود.

ماده ۲۳ این طرح مربوط به مرکز اسلامی هامبورگ است. این مرکز سال‌هاست تحت نظر اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان (سازمان امنیت داخلی) قرار دارد. نهاد حفاظت از قانون اساسی آلمان در گزارش خود درباره این مرکز نوشته است: «مرکز اسلامی هامبورگ از نظر عقیدتی و پرسنلی شاخه‌ای خارجی از رژیم تهران است.»

به نوشته روزنامه “‌دی ولت” این طرح بعدازظهر سه‌شنبه در فراکسیون‌های سه حزب دولت ائتلافی آلمان تصویب شده است.

درخواست سران احزاب
بیژن جیرسرایی دبیر کل حزب دموکرات‌ آزاد FDP و امید نوری‌پور رییس حزب “سبز‌ها” اخیرا خواهان تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ شده بودند. “دی ولت” نوشته این درخواست از سوی کارشناسان سیاست خارجی فراکسیون حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌ آزاد با هم تهیه شده است.

ابتدا تنها رییس این مرکز هدف اعتراضات قرار داشت. سید سلیمان موسوی‌فر ماه‌ها بود که در برابر دستور خروجش از آلمان مقاومت می‌کرد. چند هفته پیش اما، پس از آن که ادارات داخلی هامبورگ به طور علنی درباره دیپورت او صحبت کردند، او بالاخره آلمان را ترک کرد.

خروج از “شورا”
حزب سوسیال دموکرات‌هامبورگ در کنگره اخیرش که آخر هفته گذشته تشکیل شد با اکثریت قاطع خواهان خروج مرکز اسلامی هامبورگ از شورای مجامع اسلامی آلمان موسوم به “شورا” شد.

فراکسیون احزاب دموکرات مسیحی، “آلترناتیو برای آلمان” و دموکرات‌ آزاد در مجلس هامبورگ مدت‌هاست به دلیل عضویت مرکز اسلامی هامبورگ در “شورا” خواهان فسخ معاهده دولتی میان شورا و شهر هامبورگ شده‌اند.

“شورا” اعلام کرده که در حال بررسی عضویت مرکز اسلامی در این مجموعه است.

به گفته حزب سوسیال دموکرات هامبورگ، از مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان پایگاهی برای اذیت و آزار و ارعاب و تهدید مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از ایران استفاده می‌شود.

حزب “سبز‌ها” در هامبورگ نیز خواهان آن شده که فعالیت‌های غیرقانونی این مرکز برایش پیامد داشته باشد.

درخواست تعطیلی دفتر دولت نیدرزاکسن در تهران
بولیت اونای، شهردار هانوفر معتقد است که دفتر دولت ایالتی نیدرزاکسن در تهران و نیز اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در تهران از دولت جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند. او خواهان اعمال مقرراتی برای محدودیت این دو مرکز شده است.

ایالت نیدرزاکسن در شمال آلمان که مرکز آن هانوفر است، امید داشت که بتواند روابط تجاری با ایران را گسترش دهد و به همین دلیل دفتری در تهران باز کرد. اما با شروع اعتراضات سراسری مردم ایران در نزدیک به دو ماه گذشته، شهردار هانوفر از دولت جدید نیدرزاکسن خواسته تا درباره این دو مرکز بازنگری کند.

بولیت اونای، روز سه‌شنبه ۸ نوامبر در دیدار با گروهی از جوانان فعال ایرانی در شهرداری هانوفر گفت: «معتقدم که این دفتر [دفتر ایالت نیدرزاکسن در تهران] از رژیم [جمهوری اسلامی] حمایت می‌کند.» او هشدار داد که این یک “نشانه فاجعه‌بار” است.

شهردار هانوفر همچنین به خبرگزاری آلمان گفته فشارهای بین‌المللی در عرصه سیاسی بر تهران باید افزایش یابد. از دیدگاه او، آنچه رژیم را حمایت و تقویت می کند، باید در فهرست بازنگری قرار بگیرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates