12.11.2022

انتشار خبر سفر مقام‌های جمهوری اسلامی به نیویورک، بعد از علنی شدنش توسط گزارشگر بی‌بی‌سی


بی‌بی‌سی: گزاشگر بی‌بی‌سی چندین ساعت قبل از انتشار گزارش‌های خبرگزاری‌های ایران فاش کرد که کاظم غریب‌آبادی در نیویورک است

ساعتی بعد از اینکه گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی در نیویورک از سفر کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌الملل قوه قضائیه و زهره اللهیان، از نمایندگان مجلس به این شهر خبر داد، خبرگزاری‌ ایرنا گزارش داد که او برای شرکت در نشست‌های سازمان ملل عازم آمریکا شده است.

بهمن کلباسی پیش از علنی شدن این سفر در توییتر نوشت:‌ «زهره اللهیان نماینده (مجلس) و کاظم غریب‌آبادی معاون حقوق بشر قوه قضاییه با بهانه دیدار در سازمان ملل به نیویورک آمده‌اند. تا سه‌شنبه اینجا هستند.»

او نوشت که قرار است این دو مقام ایرانی با تعدادی افراد و رسانه‌ها دیدار کنند.

ساعتی بعد، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که آقای غریب‌آبادی به همراه زهره اللهیان که رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس است، «برای حضور در نشست های کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شده‌ است تا دیدگاههای اصولی جمهوری اسلامی ایران را در خصوص مسائل حقوق بشری تشریح و تبیین کنند».

در پی اعتراض‌های ایران، جمهوری اسلامی با اتهام نقض گسترده حقوق بشر روبه‌روست و سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جامعه بین‌الملل درخواست کرده‌اند که برای جلوگیری از کشتار معترضان به ایران فشار بیاورد.
تلاش برای سفری «دور از حاشیه»

بهمن کلباسی، گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی در نیویورک

برخلاف معمول که رسانه‌های ‌دولتی در ایران سفرهای مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به مقر سازمان ملل در نیویورک را منتشر می‌کردند، این‌بار کاظم غریب آبادی، معاون قوه‌قضاییه و زهره الهیان نماینده مجلس در سکوت خبری روز چهارشنبه به آمریکا آمدند.

یک منبع نزدیک به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل به من گفت پرسش هفته پیش ‌بی‌بی‌‌سی فارسی از سفیر و واکنش‌های گسترده به آن سبب شده این دو مقام ترجیح دهند سفرشان به «دور از حاشیه» باشد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی صبح جمعه درست یک ساعت پس از اینکه خبر حضور این دو‌ مقام را در شبکه اجتماعی تویتر منتشر کردم، ناگهان تیتر زد که آقای غریب آبادی و خانم الهیان «عازم» نیویورک هستند.

من و فیلبردارم، صبح جمعه در رستوران هتل اقامت‌شان آنها را دیدیم و چند پرسش طرح کردیم که تصاویرش را منتشر می‌کنیم.


زهره اللهیان از مجلس شوری اسلامی نیز به نیویورک رفته تا با مقام‌های سازمان ملل ملاقات کند

بر اساس گزارش مرکز حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد، از آغاز اعتراض‌های ایران بیش از ۳۰۰ نفر شامل ۴۱ کودک کشته شده‌اند.

این سازمان تاکید دارد که تعداد کشته‌شدگان بیشتر است، اما کار تایید آن با دشواری‌های بسیاری روبه‌روست.

جمهوری اسلامی خانواده‌های کشته‌شدگان را تحت فشار قرار می‌دهد تا درباره این کشتار اطلاع‌رسانی نکنند.

حکومت ایران همچنین متهم است که کارزاری برای انتشار اطلاعات خلاف واقع به راه انداخته است.

به نوشته ایرنا، کاظم غریب‌آبادی در جریان سفرش به نیویورک با فولکر ترک، کمیسیر جدید حقوق بشر سازمان ملل ملاقات کند.

آقای ترک در نخستین سخنرانی بعد از رسیدن به این مقام، از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کرد.

کمیسیر حقوق بشر سازمان ملل، عالی‌ترین مقام‌ بین‌المللی در ساختار حکمرانی جهانی است که در زمینه رعایت حقوق بشر در سراسر جهان مسئولیت دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates