13.11.2022

خامنه‌ای ۴۰ روز پس از کشتار در زاهدان هیاتی را برای ابلاغ «سلام خود» به این شهر فرستاد

رادیوفردا: محمد جواد حاج علی ‌اکبری (راست) ریاست هیات رهبر جمهوری اسلامی را برعهده دارد

پس از گذشت بیش از ۴۰ روز از کشتار در زاهدان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، گزارش رسیده که هیاتی از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای «ابلاغ سلام او» راهی مرکز استان سیستان‌وبلوچستان شده است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران خبر دادند که هیات یاد شده به ریاست محمد جواد حاج علی ‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و یکی از خطیبان موقت نماز جمعه تهران، شامگاه شنبه ۲۱ آبان وارد زاهدان شد.

خبرگزاری ایسنا سخنان رئیس این هیات را نقل کرده که در فرودگاه زاهدان گفته است: «خدا را شاکریم که از سوی دوست، برای دیار دوست و دوستان، حامل سلام و پیام هستیم».

او در حالی رهبر نظام را «دوست» و استان سیستان و بلوچستان را «دیار دوست و دوستان» نامیده که نیروهای تحت فرماندهی علی خامنه‌ای که فرمانده کل قوا نیز هست، در دو ماه اخیر یکی از شدیدترین سرکوب‌گری‌ها را علیه مردم این محروم‌ترین استان کشور روا داشته‌اند.

محمد جواد حاج علی اکبری مدعی شد که رهبر نظام از «حوادثی که اتفاق افتاده، دچار اندوه و ناراحتی شده» و او با هدف دلجویی از خانواده‌های شهیدان و جان‌باختگان راهی این ماموریت شده است.

از اظهارات این نماینده اعزامی علی خامنه‌ای چنین برمی‌آید که دلجویی او از خانواده‌های مامورین امنیتی کشته یا زخمی شده در اعتراضات دو ماه اخیر است. زیرا به گزارش ایسنا، دیدار با «خانواده‌های شهدای امنیت» برای این هیات درنظر گرفته شده است.

این خبرگزاری همچنین مدعی شده که هیات اعزامی با مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، دیدار کرده است. هنوز منابع نزدیک به مولوی عبدالحمید این خبر را تایید یا رد نکرده‌اند ولی خبرگزاری ایسنا می‌گوید در این نشست، «برخی علما و اساتید اهل سنت نیز حضور داشتند و در مورد حوادث اخیر بحث و تبادل نظر شد».

به گزارش ایسنا، حاج علی اکبری قرار است «تدابیر عالی» رهبر جمهوری اسلامی «برای حل مشکلات سیستان را با بزرگان استان و گروه‌های مختلف در میان گذارد».

هیات اعزامی در حالی وارد این استان شده است که سپاه پاسداران هفته قبل محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، را در آستانه یک جمعه پرالتهاب دیگر راهی سیستان و بلوچستان کرد.

در جریان رویدادهای روز ۲۰ آبان بار در حالی که محمد پاکپور در استان بود، گزارش‌های متعددی از تیراندازی مستقیم به سوی تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف استان منتشر شد.

به گفته امام جمعه سنی زاهدان و نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر، این استان از آغاز اعتراضات دو ماه گذشته صحنه شدیدترین سرکوب‌گری‌ها از سوی نیروهای امنیتی حکومت بوده است.

در جریان راهپیمایی نمازگزاران در روز جمعه هشتم مهر در اعتراض به «قتل مهسا امینی» و تجاوز جنسی از سوی سرهنگ ابراهیم کوچک‌زایی فرمانده نیروهای انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ، که مقامات مذهبی محلی نیز وقوع آن را یک ماه قبل از اعتراضات اخیر تایید کرده بودند، نیروهای حکومتی با تیراندازی به سوی معترضین دست‌کم ۱۰۰ تن از آن‌ها را کشته و صدها تن دیگر را زخمی کردند.

تمامی جمعه‌های بعد از هشتم مهر نیز شهرهای متعدد این استان شاهد خشونت شدید نیروهای امنیتی با مردم بوده و از جمله روز ۱۳ آبان دست‌کم ۱۶ تن دیگر در شهر خاش کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه سنی زاهدان که از زمان وقوع «جمعه خونین زاهدان» خواهان «مجازات شرعی و قانونی همه عوامل کشتار» شده، ادعاهای بعدی مقامات حکومتی در خصوص شهر خاش را نیز قاطعانه رد کرد و گفت ادعای «حمله مسلحانه» مردم به کلانتری خاش «دروغ محض» است.

نهادهای حقوق بشری تاکید کرد‌ه‌اند که در زاهدان، خاش و سایر نقاط سیستان و بلوچستان، مانند شهرهای کردنشین، نیروهای حکومتی گلوله جنگی شلیک می‌کنند و مستقیما و با عمد کشتن مردم، وارد عمل می‌شوند.

بر اساس داده‌های نهادهای حقوق بشری، یک سوم از کشته‌های اعتراضات اخیر در سراسر ایران، جوانان و نوجوانان در استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند که با گلوله جنگی نیروهای امنیتی حکومتی جان خود را از دست دادند.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز روز ۲۰ آبان در زاهدان نیز پرسید چگونه است که حکومت با گلوله جنگی به این مردم شلیک می‌کند؟

رسانه‌های وابسته به نهادهای تندرو جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید هشدار‌های مستقیم یا تلویحی داده‌اند که پا را از گلیم خود فراتر نگذارد. برخی از این رسانه‌ها و سخنگویان حکومتی او را که در گذشته روابط نزدیکی با حکومت داشت، مدافع «تجزیه‎‌طلبان» قلمداد کرده‌اند.

یاد خدانور لجعی جوان بلوچی سنی که روز ۹ مهر گلوله خورد و یک روز بعد جان داد، از سوی بسیاری از مردم عادی، هنرمندان و ورزشکاران ایرانی گرامی داشته شده و او به یکی از نمادهای اعتراضات دو ماه اخیر ایران مبدل شده است.

دانشجویان و ورزشکاران زیادی در روزهای گذشته به یاد خدانور، مانند او که در تیر امسال بازداشت و دستانش به میله پرچم بسته شده بود، دستان بسته خود را در حالی که بر زمین می‌نشینند، نشان می‌دهند. این حرکت اعتراضی همبستگی در تظاهرات ایرانیان در برون مرز نیز بارها دیده شده است.

در شرایطی که حکومت پیاپی روایات خود را تکرار می‌کند و حاضر به شنیدن دلایل واقعی معترضان کشور نیست، معلوم نیست که اعزام هیات از سوی رهبر نظام به استان سیستان و بلوچستان چه نقش عملی در آرام کردن اوضاع داشته باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates