14.11.2022

چراغ سبز مکرون برای تحریم سپاه: از واکنش دیپلماتیک شدید علیه ایران حمایت می‌کنم

رادیوفردا: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که او از «یک واکنش دیپلماتیک شدید» علیه تهران و همچنین «تحریم‌ها علیه شخصیت‌های رژیم» جمهوری اسلامی که مسئول سرکوب «انقلاب» جاری در ایران هستند، حمایت می‌کند.

آقای مکرون که روز دوشنبه ۲۳ آبان از کاخ الیزه با رادیو «فرانس انتر» درباره اعتراضات ایران گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «من طرفدار این هستم که ما یک واکنش دیپلماتیک شدید و تحریم‌هایی علیه شخصیت‌های رژیم داشته باشیم که مسئولیتی در سرکوب این انقلاب دارند.»

او بر «تحریم افراد مناسب» تاکید کرد و افزود منظورش کسانی است که «در بطن سیستم» هستند.

رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید آیا اعضای سپاه پاسداران بخشی از این افراد هستند؟، گفت: «دقیقا».

آقای مکرون در این مصاحبه در مورد اعتراضات ایران گفت: «اتفاقی بی‌سابقه در حال وقوع است» و در پاسخ به پرسشی دربارهٔ ماهیت آنچه در ایران در حال رخ‌دادن است نیز افزود: «فرزندان انقلاب در حال انجام انقلاب [دیگر] هستند و آن را [انقلاب پیشین را] در کام خود فرومی‌برند.»

مکرون با یادآوری تحریم‌هایی که در هفته‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی وضع شده، گفت: «ما هیچ گزینه‌ای را رد نمی‌کنیم.»

این اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه سه روز پس از دیدارش با گروهی از فعالان زن ایرانی متشکل از مسیح علی‌نژاد، رویا پیرایی، لادن برومند و شیما بابایی در کاخ الیزه است.

آقای مکرون که سکوت طولانی‌مدتش درباره اعتراضات ایران انتقادهایی را برانگیخته بود، در این دیدار اعتراضات جاری در ایران را «انقلاب» توصیف کرد. جمهوری اسلامی این دیدار را محکوم کرد.

احتمال «بسیار ضعیف» احیای برجام

همچنین اعلام موافقت امانوئل مکرون با تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی، همزمان با نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل صورت گرفته است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در این نشست، درباره تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی بحث می‌شود.

در حالی که از پیش از آغاز اعتراضات ایران، مذاکرات احیای برجام عملا متوقف شده، رئیس‌جمهور فرانسه گفت فکر نمی‌کند «پیشرفت‌های جدیدی» در این مذاکرات در آینده وجود داشته باشد.

او گفت که احتمال دستیابی به توافق احیای برجام به دلیل اوضاع سیاسی کنونی در ایران، «بسیار ضعیف» شده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که رویترز روز جمعه ۲۰ آبان گزارش داد که آمریکا به همراه بریتانیا، فرانسه و آلمان به دلیل عدم پاسخگویی ایران درباره منشا اورانیوم‌های کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود، خواستار تصویب قطعنامه جدید شورای حکام آژانس علیه تهران شده‌اند.

رئیس‌جمهور فرانسه درباره مذاکرات با ایران گفت: «اکنون، ما باید چارچوب جدیدی ایجاد کنیم، زیرا این راه‌حلی برای هیچ طرف نیست؛ در شرایطی که این خشونت داخلی [سرکوب اعتراضات ایران] و همچنین این بی‌ثباتی خارجی وجود دارد که عراق، لبنان، سوریه و بسیاری از کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

آقای مکرون اضافه کرد که به همین دلیل، «ما نیازمند ادامه گفت‌وگو هستیم و امیدوارم در پایان سال [جاری میلادی]، موفق شویم یک کنفرانس بغداد دیگر با حضور همه کشورهای همسایه و نماینده‌ای از ایران برای پیشرفت در زمینه این موضوعات برگزار کنیم.»

کنفرانس بغداد برای حل مسائل منطقه‌ای شهریور سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور فرانسه و رهبران برخی کشورهای منطقه و همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد.

مکرون همچنین گفت قصد دارد «در هفته‌های آینده» بار دیگر با ابراهیم رئیسی گفت‌وگو کند.

رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به انتقادهایی که پیشتر درباره دیدارش با رئیسی در نیویورک مطرح شده، نیز پاسخ داد: «دیپلماسی صحبت با افرادی است که با آنان موافق نیستید و تلاش کردن برای انجام کارهای مفید.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates