17.11.2022

گزارش میدانی یک خبرنگار از فراگیری اعتراضات ۲۴ آبان در تهران؛ «معترضان کم‌تعداد نیستند»


رادیوفردا: صدرا محقق، روزنامه‌نگار داخل ایران، در یک رشته توئیت مشاهدات میدانی خود از اعتراضات روز ۲۴ آبان در تهران، حضور معترضان و زنان بدون حجاب در خیابان‌ها و نیز تعطیلی مغازه‌ها را روایت و وضعیت جاری در کشور را فراتر از روایت‌های رسمی عنوان کرده است.

او بر اساس پیاده‌روی سه ساعته خود در مرکز شهر تهران از محدوده خیابان فاطمی تا جمهوری و چهارراه استانبول و بازار گزارش داده که روز ۲۴ آبان در همه این مسیرها، «تقریباً اکثریت مطلق مغازه‌ها بسته بود».

او افزوده است: در «خیابان فردوسی، باب همایون و ناصرخسرو … بین ۵۰ تا ۶۰ درصد مغازه‌ها تعطیل بودند».

بر اساس مشاهدات این روزنامه‌نگار، «پیاده‌روهای مرکز شهر هم ملموس‌تر از روزهای قبل شلوغ بود» و شمار زنان و دختران بدون روسری و حجاب اجباری نیز «بیشتر از همیشه» به نظر می‌رسید.

صدرا محقق خطاب به افرادی که «معترضان را فقط تعدادی محدود یا مثلا دهه هشتادی‌‌ها» می‌دانند، نوشته است: «به‌نظرم منابع خبری و ذهنیت‌تان درباره اعتراضات و حال و آینده‌اش را عوض کنید، چون با چنین پیش‌فرض‌هایی شناخت و تحلیل‌تان از ماجرا اگر نه قطعا، به احتمال زیاد اشتباه ا‌ست».

او در این گزارش میدانی به حضور پرتعداد ماموران لباس شخصی و گارد ویژه در همه چهارراه‌ها و تقاطع‌های مسیر پیداه‌روی خود و تیراندازی «بی‌هدف» آن‌ها به همه عابرین پیاده در پیاده‌روها اشاره کرده است.

گزارش میدانی این روزنامه‌نگار در شرایطی در حساب کاربری وی در توئیتر منتشر شده است که رسانه‌های رسمی روایت وارونه‌ای از تعداد معترضان و چگونگی اعتراضات منتشر می‌کنند.

پس از بازداشت دو روزنامه‌نگار زن که مرگ و خاکسپاری مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را گزارش کرده بودند، گزارش اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در رسانه‌های مستقل‌تر نیز مشاهده نمی‌شود.

گزارش صدرا محقق که نشان‌دهنده فراگیری اعتراضات مردمی است، هنگامی معنادار می‌شود که به سخنرانی اخیر پویان حسین‌پور، معاون سازمان «سراج»، مبنی بر اعتراضات گسترده شبانه در کوچه‌های تهران پیوند زده شود.

او در جمع شماری از نیروهای بسیج گفته که در برخی کوچه‌های شهر تهران، از همه طبقات هر سی خانه فرضی موجود در کوچه، به ماموران امنیتی و لباس شخصی، «سنگ» پرتاب می‌شود.

پویان حسین‌پور در این سخنرانی به صراحت به «نترسیدن و مقاومت» مردم مقابل ماموران امنیتی در جریان اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی اذعان کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates