29.11.2022

فایل صوتی جانشین رئیس بسیج؛ ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بازاریان ۲۲ استان در روز ۲۴ آبان اعتصاب کردند

رادیوفردا: گروه هکری بلک ریوارد پس از هک وب‌سایت و سامانه داخلی خبرگزاری فارس، فایل صوتی نشست محرمانه جانشین فرمانده بسیج با برخی مدیران رسانه‌های حکومتی را منتشر کرده که موارد ناگفته‌ای از اعتراضات سراسری و نوع مقابله حکومت با آن را فاش می‌کند.

در این فایل صوتی که بلک ریوارد نسخه کامل آن را روز دوشنبه، ۷ آذر منتشر کرد، قاسم قریشی ضمن توضیح موارد پشت‌پرده از شیوه‌های سرکوب اعتراضات، به پرسش‌های مدیران رسانه‌های نزدیک به سپاه و بسیج نیز پاسخ می‌دهد.

بر اساس آن‌چه در این فایل شنیده می‌شود، یکی از مدیران رسانه‌های حکومتی می‌گوید در روز ۲۴ آبان بازاریان و مغازداران در دست‌کم ۲۲ استان به اعتصابات سراسری پیوستند و «میانگین تعطیلی بازار در این روز حدود ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است».

تلاش برای برجسته کردن رویدادهایی چون انفجار بمب در استانبول، اعتصاب‌های لندن و جام جهانی فوتبال برای انحراف افکار عمومی از اعتراضات، از جمله مواردی است که در این نشست مطرح می‌شود.

در بخشی از این نشست محرمانه، قریشی می‌گوید در تبلیغات رسانه‌ای علیه اعتراضات از رسانه‌ها خواسته است که از عبارت‌هایی چون «اغتشاشات گذشته، اغتشاشات مهر یا فتنه سیاه» استفاده کنند و حتی از به‌کاربردن عبارت «اعتراضات اخیر» هم خودداری کنند تا نشان داده شود که «همه چیز بر وفق مراد» است.

در این نشست که عصر روز ۲۴ آبان، نخستین روز از فراخوان اعتصاب سه‌روزه در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸، برگزار شده، فاش می‌شود که از میان ۲۲ استان درگیر اعتصابات، بیشترین میزان اعتصاب مربوط به بازار تهران و سپس کردستان با ۹۰ درصد تعطیلی بوده است و در شیراز نیز برخی اصناف به‌طور کامل تعطیل بوده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های حکومتی از جمله صداوسیما در هفته آخر آبان شکل‌گیری هرگونه اعتصاب در کشور را انکار کردند و مدعی شدند در برخی موارد از جمله تهران برخی بازاریان به‌خاطر «تهدید از سوی اغتشاشگران» مغازه‌های خود را به‌طور موقت بسته نگه داشتند.

جام جهانی فوتبال

موضوع حضور تیم فوتبال ایران در بازی‌های جام جهانی قطر و حاشیه‌های آن از جمله مباحثی است که در نشست محرمانه جانشین فرماندهی بسیج با مدیران رسانه‌های حکومتی مطرح می‌شود که قبلاً مواردی از آن در گزارش روز گذشته رادیو فردا بازتاب یافته است.

از دیگر موارد، در این نشست گفته می‌شود که «اشغال خیابان‌ها و برگزاری شادی خیابانی با هماهنگی نیروی انتظامی»‌ یکی از راهکارهای امنیتی برای تغییر فضای اجتماعی است.

قاسم قریشی درباره پیشگیری‌های لازم در مورد تحرکات احتمالی بازیکنان در جریان بازی‌ها به‌طور مفصل به موضوع می‌پردازد و از جمله می‌گوید: «درباره فوتبالیست‌ها کارهای خوبی انجام شد. مادر سه شهید به کمپ‌شان رفته برایشان صحبت کرده است. از زیر قرآن ردشان کردند. یک فضای معنوی برایشان درست کردند».

با این حال، آقای قریشی در مورد رفع نگرانی‌ها از حضور اعتراضی تماشاگران ایرانی در مسابقات جام جهانی می‌گوید دولت قطر پیش از برگزاری مسابقات از ایران خواسته بود اسامی افرادی را که می‌خواهند از تماشای مسابقات منع شوند، در اختیار آنها بگذارند و حتی بگویند چه پرچم یا علامتی به داخل استادیوم وارد نشود.

به‌گفته قاسم قریشی، بسیج خواستار برخورداری از امکان ارسال افراد به قطر برای در اختیار گرفتن فضای داخل استادیوم و خارج از آن شده بوده و قصد دارند افرادی را به مسابقات قطر بفرستند که «هم میدان‌داری کنند و هم انگیزه داشته باشند».

جانشین فرماندهی بسیج هنگام بحث درباره افزایش سهمیه رسانه‌های حکومتی از بلیت و سفر قطر این را اضافه می‌کند که «سفر و هزینه‌های دریافت‌کننده‌های بلیت سهمیه‌ای با بسیج است».

موضوع حسین رونقی

در این نشست محرمانه درباره وضعیت حسین رونقی نیز گفته می‌شود که پاهای این فعال مدنی در زندان شکسته شدند و وزن او به‌خاطر اعتصاب غذا به شدت کاهش یافت و از سوی دیگر به‌دلیل تشدید بیماری قلبی او مسئولان نگران احتمال «سکته‌کردن» او بودند.

در پی این نگرانی و پرهیز از «تکرار قضیه مهسا امینی» و این‌که اهالی آذربایجان او را «با ستارخان، قهرمان جنبش مشروطه ایران، مقایسه می‌کنند»، پس از انتقال آقای رونقی به بیمارستان و حضور جمع گسترده‌ای از مردم از جمله علی دایی در برابر بیمارستان،‌ مسئولان امنیتی او را به‌سرعت به بیمارستان سینا منتقل می‌کنند و تصمیم می‌گیرند با گرفتن بی‌اجازهٔ عکس آقای رونقی در کنار مادرش و انتشار آن، پیامدهای احتمالی بعدی را رفع کنند.

آن‌چنان‌که در این فایل گفته می‌شود، پس از این تصمیم است که به مادر حسین رونقی اجازه‌ ملاقات می‌دهند و با انتشار عکس از حجم مطالب منتشرشده درباره وضعیت او در شبکه‌های اجتماعی کاسته می‌شود.

کشف حجاب چهره‌های سرشناس

ابراز نگرانی از «کشف حجاب دومینووار» بازیگران و هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی از دیگر موارد مطرح‌شده در نشست محرمانه ۲۴ آبان جانشین فرماندهی سپاه با مدیران رسانه‌های حکومتی است.

به‌گفته یکی از حاضران، باید به جای فشار بر صداوسیما و وزارت ارشاد برای حذف فیلم‌های این بازیگران زن، باید از طریق تهیه‌کنندگان علیه آن‌ها اقدام کرد.

قاسم قریشی در این باره می‌گوید: «تهیه‌کننده‌ها خیلی پول‌شان را دوست دارند. اول باید وزارت ارشاد و ساترا تهدید کنند و بعد تهیه‌کننده‌ها یواشکی به هنرپیشه‌ها بگویند خفه شوید.»

در دو ماه گذشته، شمار بسیاری از بازیگران و هنرمندان زن در حمایت از اعتراضات «زن زندگی آزادی» و یا در اعتراض به سرکوب و کشتن مردم، حجاب اجباری از سر برداشته و تصاویر بی‌حجاب خود را در صفحه‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

در مواردی این اقدام بازداشت بازیگران را در پی داشته و در موارد بسیاری هم چهره‌های سرشناس از فشارهای امنیتی به خود خبر داده‌اند.

جمعه خونین زاهدان

درباره جمعه خونین زاهدان که روز هشتم مهر پس از نماز جمعه رخ داد و ده‌ها نفر از مردم بر اثر تیراندازی مستقیم مأموران حکومتی کشته شدند، یکی از حاضران در این نشست محرمانه می‌گوید «قصور از طرف تیرانداز بالای پاسگاه بوده» و «متناسب با تهدید» عمل نشده است.

قاسم قریشی نیز در توضیحات خود اشاره می‌کند هیئتی که به‌نمایندگی از علی خامنه‌ای به زاهدان سفر کرد، علاوه بر دلجویی، مأموریت داشت به مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان که به حمایت از مردم این شهر برخاسته، «تذکر» بدهد.

جانشین فرمانده سپاه همچنین می‌گوید «از اول انقلاب یک اشتباهی در سیستان و بلوچستان کردیم. فکر کردیم این‌ها مثل مناطق شیعه‌نشین هستند. به مولوی‌ها پر و بال دادیم و خان‌ها را زمین زدیم. این‌ها را اصلا آدم حساب نمی‌کردند» و در ادامه آنان را به «وصل‌شدن به وهابی‌ها و سعودی‌ها» متهم می‌کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج هنوز به آن‌چه در این فایل صوتی افشا و منتشر شده واکنشی نشان نداده‌اند.

با استفاد از فایل صوتی هک‌شده از سوی بلک ریوارد و رادیو فردا؛ ر.ش/ب.ب

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates