30.11.2022

بولتن شمار 39B.doc

بلک ریوارد: چکیده 1401.09.03

شنیده های مربوط به مقام معظم رهبری
توصیه‌های موکد رهبر انقلاب به دستگاه‌‌های امنیتی – اطلاعاتی
مسئولان دستگاه‌های امنیتی – اطلاعاتی – چند روز قبل از صدور بیانیه مشترک- گزارشی را درباره اغتشاشات و آشوب‌های اخیر تقدیم رهبر انقلاب کرده‌اند. رهبر انقلاب در این باره فرموده‌اند این گزارشی که می خواهید ارائه کنید باید در مردم تاثیرگذار باشد. مستند باشد.فوری، قاطع و صریح باشد. دشمن می خواهد مردم ایران در برابر حاکمیت و نه در برابر بیگانگان بایستند. این باور برای برخی از افراد به وجود آمده که ایرانی ها مقابل جمهوری اسلامی قرار گرفته اند. برای نخبگان ما دخالت خارجی در این آشوب ها یک امر فرعی تلقی می شود. برای اطلاع رسانی باید از ابزار رسانه و هنر به نحو مطلوب استفاده کنید تا تاثیرگذار باشد. نباید تاخیر شود اگر دیر شود تاثیرگذار نخواهد بود. ما در حال جنگ هستیم و یکی از ابزارهای این جنگ رسانه است. چرا ما عقب هستیم؟ هرچه می توانید به آقایان بگویید که از ابزار رسانه به نحو مطلوب استفاده کنند. این موضوعات – اغتشاشات- به این زودی تمام نمی شود. نظام سلطه با همه وجود به میدان آمده است. بیانیه شما باید متقن باشد و ما الان در تبیین اوضاع غایب هستیم.
کم تحرکی آقایان رئیسی و شمخانی برای پیگیری و برخورد با مقصران علت اغتشاشات در زاهدان
رهبر انقلاب پس از دریافت گزارشی درباره ماجرای اغتشاشات زهدان به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی فرموده‌اند که زودتر به این مسئله ورود کنید.اگر مسئله را مثلا پیگیری کردید و کسی متخلف بود با او برخورد کنید. زودتر برای مردم اطلاع‌رسانی شود که ماجرا چه بوده است.
رهبر انقلاب همچنین به آیت‌الله رئیسی فرموده‌ بودند که به این مسئله زودتر رسیدگی شود و اگر قصور و تقصیری بوده باید جبران شود. اما از طرف آقایان شمخانی و رئیسی متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است. البته گروه های دیگری از ناحیه ستاد کل نیروهای مسلح، گزارش هایی تهیه و در اختیار مقام معظم رهبری قرار دادند که متفاوت با گزارش نیروی انتظامی بود.
گلایه رهبر انقلاب از کم تحرکی‌ها در بررسی موضوع اغتشاشات زاهدان
برخی از مشاوران رهبر انقلاب خواستار عدم ورود رهبری به موضوع اغتشاشات زاهدان شده و پیشنهاد داده بودند که از طرف ایشان اقدامی صورت نگیرد تا مسئله یک مقداری روشن¬تر شود. آن‌ها همچنین پیشنهاد داده بودند که در اعزام نماینده رهبری به استان سیستان و بلوچستان فعلا زود است و نوعی باج دادن به مولوی عبدالحمید است.
اما وقتی رهبرانقلاب کم تحرکی آقایان شمخانی و رئیسی را مشاهده کرد‌ه‌اند، مستقیما خطاب به دفتر خود فرموده‌اند که اگر شما وقت ندارید این موضوع را پیگیری کنید من خودم پیگیری کنم.
دستور رهبر انقلاب به شورای عالی امنیت ملی و ناجا در مواجهه با مولوی عبدالحمید
رهبر انقلاب به شورای عالی امنیت ملی و نیروی انتظامی که جمع بندی شان دستگیری مولوی عبدالحمید بود، دستور داده‌اند که در جریان بررسی موضوع اغتشاشات در زاهدان،‌مولوی عبدالحمید نباید بازداشت شود. بلکه باید بی¬آبرو شود.
دستور رهبر انقلاب به فرمانده ناجا برای محاکمه و برخورد با فردی که با تیربار شلیک کرد
رهبر انقلاب به سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی دستور داده‌اند که اولا به مولوی عبدالحمید هشدار دهید. ثانیا آن فردی که با اسلحه تیربار شلیک کرده است،‌محاکمه و با او برخورد شود.
انتقاد رهبر انقلاب از ناجا به خاطر عدم عذرخواهی از مردم زاهدان
رهبر انقلاب از نیروی انتظامی به دلیل این که از مردم و افکارعمومی ایران و زاهدان به خاطر حادثه زاهدان عذرخواهی نکرده‌‌اند، گلایه و انتقاد کرده‌اند.
دستورات رهبر انقلاب به حجت الاسلام علی اکبری قبل از اعزام به زاهدان
رهبر انقلاب با پیشنهاد دفتر خود مبنی بر اعزام حجت الاسلام اختری به عنوان نماینده خود به استان سیستان و بلوچستان مخالفت کرده و فرموده بودند که آقای علی‌اکبری بروند. ایشان هم وجهه جمالی و هم قاطعیت دارند.
حجت الاسلام علی اکبری در دیدار با رهبر انقلاب گفته که من تا به حال این ماموریت‌ها نرفته ام و تجربه ندارم. رهبر انقلاب فرموده‌اند که نه شما بروید. آن فرد – مولوی عبدالحمید- برای ما نامه نوشته و ما باید جواب او را بدهیم. قرار است تعاطفی صورت گیرد. البته در جلسه محکم و قاطع باشید. اگر نقایصی در کار بوده بپذیرید. اگر در مواردی حق با ان ها بوده بپذیرید.
دستورات رهبر انقلاب برای شهید و جانباز معرفی شدن بی گناهان حادثه زاهدان
رهبر انقلاب پس از دریافت گزارشات از حادثه زاهدان فرموده‌اند که استاندار، مسئولین صدا و سیما و فرمانده ناجا در منطقه که مقصر بودند باید تغییر کنند. با افراد و کسانی که باعث تحریک مردم در استان شدند، برخورد شود.
ایشان طبق مرقومه 5 بندی به حجت الاسلام علی اکبری، کشته شدگان حادثه زاهدان را به 3 گروه معدوم،‌ جان باخته و شهید تقسیم‌بندی کرده و فرموده‌اند که یک سری افراد معدوم هستند. یعنی مقصر و محارب بودند، یک تعدادی بیگناه بودند که شهید محسوب می شوند.دیه یک تعدادی هم باید داده شود.تعدادی بی گناه مجروح شده اند که جانباز تلقی شوند.
16 نفر از کشته‌شدگان در زاهدان شهید محسوب می‌شوند
برآوردها بر این است که 16 نفر از کشته‌شدگان حادثه زاهدان به عنوان شهید محسوب می‌شوند. علی الظاهر مقرر شده دیه به مبلغ 600 میلیون تومان به برخی از این افراد پرداخت شود.
نظر رهبر انقلاب درباره افرادی که در حادثه زاهدان سهوا تیر خورده اند
حجت الاسلام علی اکبری نماینده اعزامی رهبر انقلاب به استان و مولوی عبدالحمید در منزل یکی از سرداران بلوچ با یکدیگر دیدار و گفت وگو کرده است. در این دیدار به وی گفته شده نظر رهبری بر این است که آنهایی که جزو اغتشاشگران نبودند و سهواً تیر خوردند یا کشته شدند، شهید محسوب می شوند. آنهایی هم که تیر خوردند و آسیب دیده اند، جانباز محسوب می شوند.
سیاست کلی نظام درمواجهه با مولوی عبدالحمید
سیاست کلی نظام بر این است که فعلا با مولوی عبدالحمید مدارا شود. نباید اقدامی شود که او دوباره خشمگین شود و اهل سنت را به خیابان ها فرابخواند. البته تدبیر بر این است که به تدریج توانایی وی سلب شود.
نشست جمعی از صاحب‌نظران برای بررسی عملکرد کابینه آیت‌الله رئیسی
نشستی با دعوت آیت‌الله رئیسی وحضور حسین فدایی،غلامعلی حداد عادل،محسن رضایی، محمد باقر ذوالقدر،علی عسگری، علیرضا زاکانی، حسین طائب،‌ عزیزجعفری که هیئت امنای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند، برای ایجاد برخی تغییرات و اصلاحات در حکمرانی و خصوصا بررسی وضعیت عملکرد دولت و برخی از سازمان‌ها و مراکز زیر مجموعه دفتر رهبری برگزار شده تا آن ها درباره نفرات کابینه نظرات خود را مطرح کنند.
در این نشست بر ضرورت تغییر رئیس کل بانک مرکزی، وزرای آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری تاکید شده است.
گفتنی است که قالیباف نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده بود که به دلیل چرکین بودن ریه و بیماری آنفلونزا در این نشست حضور نداشته است.دو نفر دیگر نیز غایب بودند.
همچنین در این نشست پیشنهاد شده تا روسای سازمان تبلیغات اسلامی، شورای ائمه جمعه، نهاد نمایندگی در دانشگاه ها نیز تغییر کنند.
روایتی از محتوای اجمالی دیدار و گفت‌وگوی حداد عادل با رهبر انقلاب
در جلسه فوق الذکر دکتر حدادعادل گزارش دیدار خود با رهبری را مطرح کرده است. گفته شده که رهبر انقلاب در جریان دیدار غلامعلی حداد عادل به وی فرموده‌اند که شما فعالیت های شورای ائتلاف را منحصر در انتخابات نکنید بلکه برای کل انقلاب باشید. نیروهای شما در این شلوغی های اخیر کجا بودند؟ اگر قوی و منسجم بودید باید در استان‌ها جلوه پیدا می کردید. باید مدیریت و سازماندهی به گونه ای باشد که نیروهای جریان انقلاب و شورای ائتلاف به میدان بیایند.
حداد عادل به رهبر انقلاب گفته که یک جمعیت بزرگ می تواند این اغتشاشات را مهار کند. الان بسیج ما ضعیف شده و قدرت بسیج کنندگی ندارد. فرمانده بسیج از نگاه من باید یک چهره ملی باشد. فرماندهی می خواهد که حزب الهی ها او را دوست داشته باشند و در دل آنها جا داشته باشد.
حداد عادل همچنین گفته که کار جامعه روحانیت در فضای سیاسی کشور تمام شده است و لازم است که به فکر باشید و یک دبیرکلی انتخاب کنید که این جامعه احیا شود. وی ظاهرا چند نفر را به عنوان دبیرکل این جامعه به رهبر انقلاب پیشنهاد داده است. تصمیم هم بر این می‌شود که آیت‌الله اعرافی منصوب شود.
رهبر انقلاب در این جلسه همچنین از حداد عادل خواسته تا مطالب و نظرات خود را درباره حجاب به صورت مکتوب به ایشان ارائه کند.
پیگیری پوشش سفرهای استانی قالیباف از سوی صدا و سیما
سید علی مقدم یکی از اعضای دفتر رهبری در تماسی با پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما از وی خواسته تا سفرهای استانی محمد باقر قالیباف را پوشش دهند.
تلاش حداد عادل و سروری برای ساماندهی جبهه انقلاب
غلامعلی حداد عادل و پرویز سروری در نشستی با یکی از چهره‌های سیاسی با انتقاد از وضعیت به هم ریخته جبهه انقلاب، گفته‌اند که ما برای ساماندهی جبهه انقلاب خیلی تلاش می‌کنیم.

گلایه‌های قالیباف به رهبر انقلاب درباره عملکرد تخریبی عدالتخواهان و بی‌برنامه‌گی‌های دولت
محمد باقر قالیباف در دیدار با رهبر انقلاب از رفتار برخی افراد گلایه کرده و گفته که کسانی انگار ماموریت شان این است که بیایند ما را تخریب کنند. شایعه و تهمت بزنند و ما را اذیت کنند و کسی هم با‌ آن ها برخورد نمی کند.
ظاهرا منظور وی افراد عدالت‌خواهان بوده است. به تازگی نیز حکم دادگاه یاشار سلطانی در دیوان عالی نقض شده است.
رهبر انقلاب در پاسخ به وی فرموده اند که این افراد ما را هم اذیت می کنند.
قالیباف به رهبر انقلاب گفته که شما به من فرمودید که دولت را از خود راضی نگهدار، من هر کاری می کنم تا به دستور شما دولت را کمک و همراهی کنم. اما آن ها هیچ وقت از ما راضی نمی شوند و دلیلش این است که دولت برنامه و هدفی در کارها ندارد و نمی توانند تصمیم بگیرند، آشفته هستند. ما برای کمک به آن ها می‌رویم اما آن ها درک نمی کنند. رهبر انقلاب این نگاه را که دولت بی برنامه بوده و کند است و تصمیم نمی تواند بگیرد را تایید کرده‌اند.
قالیباف از رهبر انقلاب خواسته تا در بعضی از موارد نسبت به تغییرات در دولت یا آن‌چه در نظام باید اتفاق بیافتد، ورود کنند. رهبر انقلاب فرموده‌اند که من ورود مستقیم نمی کنم. شما و ارکان نظام به یک اجماع برسید. به یک تصمیم برسید و ان را انجام دهید. من هم حمایت می‌کنم. رهبر انقلاب تعبیری داشته‌اند با این مضمون که اگر در نظام ترک فعلی اتفاق بیفتد من ورود می کنم.
مخالفت رهبر انقلاب با صدور کیفرخواست محاربه برای 80 نفر از اغتشاشگران
قوه قضائیه برای 80 نفر از اغتشاشگران کیفرخواست محاربه تنظیم کرده است که پس از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم اصفهان روند آن متوقف شده است.به گفته برخی از نزدیکان دفتر رهبر انقلاب، ایشان همچنین با این حجم گسترده از کیفرخواست های محاربه مخالفت کرده اند.
برکناری فرمانده ناجای سیستان و بلوچستان تصمیم نظام بود
سردار حسین اشتری فرمانده کل ناجا گفته که والله قسم عزل فرمانده ناجای سیستان و بلوچستان دست ما نبود و نتوانستیم کاری کنیم. بلکه سیستم این تصمیم را برای ابراز رضایت مولوی عبدالحمید گرفت اما عبدالحمید هم همچنان ناراضی است.
نشست های تخصصی دفتر رهبر انقلاب برای دریافت پیشنهادات درباره اصلاحات نظام حکمرانی کشور
دفتر رهبر انقلاب نشست های تخصصی را برای دریافت پیشنهادات و راهکارها درباره موضوع اصلاحات و تغییرات در نظام حکمرانی کشور با حضور صاحب نظران و چهره های مطرح برگزار می کند.
دستور رهبر انقلاب به تشکیل یک جریان نیرومند انقلابی برای حضور در صحنه‌های حساس انقلاب
رهبر انقلاب به یکی از چهره‌های سیاسی فرموده‌اند که شما بروید و یک جبهه و بدنه نیرومند در کشور ایجاد کنید که این جریان نیرومند حزب‌اللهی در بزنگاه‌ها و اغتشاشات سینه سپر کنند. شما درد جریان انقلابی را شناسایی کنید، لمس کنید، آموزش دهید و شبکه‌بندی کنید.
دستور رهبر انقلاب به سازمان تبلیغات اسلامی برای تشکیل شبکه مقابله با ضد انقلاب در محلات
رهبر انقلاب از سازمان تبلیغات اسلامی خواسته‌اند تا با شناسایی عناصر انقلابی در مساجد محلات و …. یک شبکه‌ منسجمی را برای مقابله با تحرکات ضد انقلاب در محلات تشکیل دهند. در همین حال ،‌ مساجد قم و محلات بزرگی که در پیرامون آن‌ها مساجد و هیئت‌ها هستند،‌سازماندهی شده‌اند. افراد متدین و متعهد شناسایی و علاوه بر شبکه‌ سازی نیروهای واکنش سریع تشکیل شده است.
تشکر ویژه رهبر انقلاب از نیروهای یگان ویژه
رهبر انقلاب در جریان حضور در دانشکده افسری امام حسن(ع) با تشکر و تقدیر از سردار اشتری فرمانده ناجا فرموده اند که از طرف من از پرسنل خدوم ناجا تشکر کنید. مخصوصا از بچه‌های یگان ویژه تشکر کنید و خدا قوت بگویید و به آنها روحیه دهید.
گلایه مقام عالی رتبه از کسانی که عبدالحمید را مطرح کردند
شنیده شده است که یک مقام عالی رتبه از اول نگاهشان این بوده است که عبدالحمید صلاحیت و شایستگی برای آن که مطرح شود و او را تحویل بگیرند ندارد و هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ اجتماعی فاقد صلاحیت‌های لازم برای مطرح شدن در حد یک چهره منطقه‌ای و کشوری است. از این جهت ایشان از ابتدا نگاهشان تحویل نگرفتن او بوده است و چند باری هم که او درخواست دیدار با مقام عالی رتبه را داشته و یا در ضمن دیدارهای عمومی و مراسم‌های دیگر سعی داشته است کنار مقام عالی رتبه قرار گیرد خیلی او را تحویل نمی‌گرفتند. این مقام عالی رتبه گلایه داشتند که چرا برخی جریان‌های سیاسی چپ و راست برای رای گیری و انتخابات دست به مطرح کردن این فرد زدند و او را بزرگنمایی کردند.
توصیه رهبر انقلاب درباره شیوه برخورد با اغتشاگران
شنیده شده رهبر انقلاب قبل از ورود به حسینیه امام خمینی (ره ) برای دیدار با مردم اصفهان در روز 26 آبان ماه به آقای اژه ای در خصوص شیوه برخورد با لیدرهای اغتشاشات فرموده اند: قاطع برخورد کنید و به مردم هم اطلاع رسانی کنید.

اهم شبهات علیه مقام معظم رهبری
درباره سفر هیئت اعزامی از سوی رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان
محور اصلی در اظهارات جریان شبهه افکن القای انفعال نظام در برابر ناآرامی های اخیر است؛ بدین معنا که رهبری پس از شدت اعتراضات این هیئت را به سیستان اعزام کرده است. مقصر بودن رهبری در قبال حوادث این استان و بی نتیجه بودن این اقدام نیز در برخی از مطالب آمده است.
 مصادیق و محورهای شبهه:
– مولوی عبدالحمید (تلگرام): مردم انتظار داشتند مقامات عالی کشور حوادث زاهدان و خاش را محکوم و با مردم ابراز همدردی می‌کردند… گلایه‌ای که مردم دارند این است که تمام مسئولان حادثۀ تروریستی شاهچراغ را محکوم کردند و تسلیت گفتند، اما در حوادث بزرگی مثل زاهدان و خاش هیچ‌کدام از مسئولان محکوم نکردند و تسلیت نگفتند، درحالی‌که انتظار مردم این بود که ضمن محکومیت این حوادث، مقامات عالی کشور مثل رئیس‌جمهور برای تسلیت و تفقد به استان سفر می‌کرد و مسئولان رده‌بالا به مردم تسلیت می‌گفتند. به همین دلیل مردم ناامید هستند…. ما معتقدیم آمار بالای کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه نتیجۀ تبعیضی است که در نیروهای مسلح وجود دارد. در حال حاضر از اهل‌سنت در نیروهای اصلی و کادری نظامی و انتظامی حضور ندارند مگر خیلی اندک، درحالی‌که در رژیم سابق اهل‌سنت در نیروهای مسلح حضور داشتند…. ما از بیت رهبری گلایه داریم که در طول این مدت ما هرچه نامه به مقام معظم رهبری نوشتیم حتی یک بار هم از ایشان پاسخی دریافت نکردیم، درحالی‌که رفاقت و ارتباط ما در گذشته با مقام معظم رهبری بسیار زیاد بوده است. نمی‌دانیم این نامه‌های ما به رهبری رسیده‌اند یا نه. فقط پاسخ یک نامه به دستور ایشان پی‌نوشت شده بود که البته بنده این پاسخ را نه مستقیم، بلکه از جایی دیگر مطلع شدم…. در رابطه با اعتراضاتی که در کشور موجود است و مردم فریاد می‌زنند، بنده معتقدم دشمن هم است، اما مشکلات هم وجود دارند.
– بی نام (شبکه بیان): در حالی که مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در جریان اعتراضات سراسری، تمام‌قد در کنار مردم ایران قرار گرفته، جمهوری اسلامی از هیچ کوششی برای بی‌اعتبارکردن این چهره مطرح اهل سنت فروگذار نکرده است.تازه‌ترین اقدام رژیم خون‌ریز که این روزها بیشتر از همیشه مورد تنفر شهروندان قرار دارد، اعزام یک هیئت به زاهدان است تا به زعم خود مولوی عبدالحمید را برای همکاری با نظام متقاعد کند…. امام جمعه اهل سنت زاهدان طی دو ماه گذشته و از آغاز اعتراضات سراسری، سخنرانی‌های آتشینی را در حمایت از مردم معترض انجام داده و نسبت به قتل‌عام شهروندان بلوچ بارها اعتراض کرده است. او در چند سخنرانی کم‌سابقه، خامنه‌ای را مسئول «جمعه خونین زاهدان» دانسته و تصریح کرده است که تکلیف جمهوری اسلامی باید با رفراندوم مشخص شود؛ چراکه مردم دیگر این رژیم را نمی‌خواهند. مولوی عبدالحمید که حالا حمایت اقشار مختلف ایرانیان را با خود دارد، به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های اهل سنت کشور تبدیل شده و به همین دلیل حکومت مستبد و خودخواه خامنه‌ای او را دیگر تحمل نمی‌کند‌. رهبر رژیم فعلا از درِ سازش وارد شده و قصد دارد مولوی را به سمتی ببرد که مردم از او ناامید شوند.
– بی نام (رادیو زمانه): دو روز پس از آخرین تظاهرات مردمی در شهرهای زاهدان، سراوان، خاش، ایرانشهر، میرجاوه، چابهار و پیشین در بلوچستان یک هیئت ويژه به سرپرستی محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به زاهدان سفر کردند تا با «علمای دینی» و به صورت ویژه عبدالحمید اسماعیل‌زهی مذاکره کنند.
– بی نام (رادیو فردا): پس از گذشت بیش از ۴۰ روز از کشتار در زاهدان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، گزارش رسیده که هیاتی از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای «ابلاغ سلام او» راهی مرکز استان سیستان‌وبلوچستان شده است…. او در حالی رهبر نظام را «دوست» و استان سیستان و بلوچستان را «دیار دوست و دوستان» نامیده که نیروهای تحت فرماندهی علی خامنه‌ای که فرمانده کل قوا نیز هست، در دو ماه اخیر یکی از شدیدترین سرکوب‌گری‌ها را علیه مردم این محروم‌ترین استان کشور روا داشته‌اند. … در شرایطی که حکومت پیاپی روایات خود را تکرار می‌کند و حاضر به شنیدن دلایل واقعی معترضان کشور نیست، معلوم نیست که اعزام هیات از سوی رهبر نظام به استان سیستان و بلوچستان چه نقش عملی در آرام کردن اوضاع داشته باشد.
– ناصر دانشفر (تلگرام): اگر من جای آقای خامنه ای بودم به جای فرستادن نماینده، خود عازم آن دیار می شدم و از جنایات رخ داده پوزش می خواستم. به آنها قول بررسی همه جانبه مصائب رخ داده را می دادم، می گفتم که در نارضایتی همه جانبه محقند و اگر مردم مولوی شعاری داده اند، بی جهت نبوده و درست گفته اند که در این رخداد شخص من مقصرم و نباید به گزارشات نادرست افرادم کفایت می کردم. از خانواده های عزادار دلجویی می کردم و اگر تنها با کناره گیری من از قدرت جانشان آرام می گرفت، درنگ نمی کردم…. آرزو دارم که این گام به معنای شنیدن صدای ملت باشد و متوجه شده باشند که راهکار، قشون کشی در خیابان ها نیست. مسیر درست و تنها راه نجات کشور از ورطهٔ سقوط، تن دادن به خواسته های ابتدایی این مردم شریف و نجیب است.
– مهدی نصیری ( تلگرام): دستگاه رهبری می تواند در اقدامی شجاعانه، همه کشتگان و زخمی های حوادث تلخ اخیر را در سراسر کشور، شهید و جانباز و مرحوم مهسا امینی را هم به عنوان شهید اول اعلام کند. و در ادامه این ابتکار، همه دستگیر شدگان و زندانیان سیاسی را آزاد نموده و با منتقدان مصلح وارد گفتگو برای ارائه طرحی جامع جهت برون رفت از وضع خطیر کنونی شود.چنین اقدامی ورق را بر خواهد گرداند و افقی امیدوار کننده را به روی ایران و ایرانیان و نظام خواهد گشود….به نظر حقیر، دستگاه رهبری با هر استدلالی که دست به این ابتکار در مورد استان س و ب زده باشد، مناط و مبنای آن در مورد کل کشور به نحو قوی‌تر وجود دارد و لحظه ای نباید در انجام آن تردید کند.
– سلمان موسوی (تلگرام): حاکمیت جمهوری اسلامی بعد از گذشت دوماه تقابل با جنبش مدنی و اعتراضی جامعه فهمید که با سرکوب و ارعاب نمی‌تواند به آنچه میخواهد دست یابد. لذا با تغییر ادبیات و نشانه هایی بدنبال پیاده کردن پرده ی دوم نمایش خود در فضای سیاسی این روزهای ایران است…. از دیگر نشانه های پرده دوم ، می‌توان به دیدار نماینده رهبری و پیام ایشان به زاهدان و دیدار با مولوی عبدالحمید برای دلجویی و گفتگو با ایشان و شهید خواندن کشته شدگان و دلجویی از آنان اشاره کرد در حالیکه تا همین چند وقت پیش رسانه های وابسته به حاکمیت کشته شدگان را محصول یک عملیات تروریستی دانسته و دامن خود را از این ماجرا پاک می‌دانستند…. بدون شک در تکمیل این سیاست و اجرایی شدن پرده دوم شاهد یک رویکرد متفاوتی از سوی تصمیگیران نظام خواهیم بود چرا که بعد از گذشت دوماه از اعتراضات گسترده ،تازه پیام‌ این جنبش و ایستادگی بر مطالبات و خاستگاه مدنی اش از سوی معترضین نگرانی هایی را برای آینده جمهوری اسلامی و زمامدارانش داشته است.

• توئیت ها:
– محمود صادقی: اینکه نظام از در گفتگو و مسالمت‌جویی با مردم #بلوچستان برآمده است، خبر خوبی است؛ به شرط آنکه به وعده و وعید اکتفا نشود و حقوق بنیادین ملت به رسمیت شناخته شود و برای رفع تبعیضات سیستماتیک قومی و مذهبی اقدامات عملی صورت گیرد.
– مرتضی کاظمیان: نماینده خامنه‌ای در زاهدان: کسانی که بی‌گناه کشته شده‌اند شهید هستند! بازگشت به ابتدای انقلاب و اعدام‌های خلخالی که می‌گفت، اگر هم افراد بی‌گناه کشته شوند، به بهشت می‌روند! جان شهروندان، ملک طلق حاکم خودکامه
– احسان سلطانی: تسنیم تیتر زده «ابلاغ سلام رهبری به مردم سیستان و بلوچستان» شما مردم معترض رو در خیابان به رگبار نبند، در خیابان‌ها حمام خون راه نینداز، فرزند ملت رو بدون آب و غذا به میله پرچم نبند، سلام پیشکش!
– وحید درباری: امروز که اخبار دیدار حاج علی اکبری منتشر شد، متوجه شدم دستاوردهای سفر هیات اعزامی به سیستان و بلوچستان بسیار بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم، خواهد بود. #مهسا_امینی
– هادی موسوی: یک نماینده فرستادن که مثلا حرف مردم سیستان و بلوچستان رو بشنوه. رفته اونجا گفته؛ «عده‌ای کشته شده‌اند که آمارهای مختلفی از آن مطرح است، اما ملاک ما آمار مراجع رسمی است» خوب با این پیش‌فرض، دیگه حرفی برای گفتن و شنیدن میمونه؟
– سیما ثابت: با حمایت سراسری در ایران از مردم سیستان و بلوچستان، حکومت فهمید گرفتن جان بلوچ، گرفتن جان هیچ ایرانی بی‌هزینه نیست. بابت تک‌تک جان‌های عزیزی که گرفتید تاوان خواهید داد #مهسا_امینی #

ارزیابی و تحلیل
در مقایسه با حجم زیاد واکنش های جریان معاند و شبهه افکن در برابر حوادث اخیر، میتوان مشاهده نمود که واکنش ها به اقدام مقام معظم رهبری مبنی بر اعزام هیئت به سیستان از حجم چندان زیادی برخوردار نبوده است. این نکته اهمیت اقدام رهبر انقلاب و بازتاب مثبت این سفر و پیگیری به موقع را نشان می دهد. در معدود واکنش ها جریان معاند سعی بر آن دارد که این اقدام را منفعلانه جلوه داده و رهبری را مقصر اتفاقات پیش آمده جلوه دهند.
محورهای اقدامات پیشنهادی:
لازم است در مطالب تولیدی این محورها مورد توجه قرار گیرند:
– برخورد پدرانه رهبری همزمان با اقتدار نظام در برخورد با اغتشاشگران و آشوب طلبان (اقدامی از موضع فعال و نه منفعلانه)
– دغدغه رهبری مبنی بر بررسی و رفع مشکلات مردم همزمان با برخورد با برهم زنندگان امنیت و عدم مماشات با اغتشاشگران.
– اقدام رهبری مبتنی بر تدبیر و بدور از هیجان زدگی و احساساتی شدن و به منظور بررسی تمامی جوانب مشکلات پیش آمده همراه با دلجویی افراد آسیب دیده بوده است.
– اهتمام رهبری به رسیدگی به مناطق محروم ومذاهب و قومیت های گوناگون.
– اقدام رهبری در راستای پرهیز از هرگونه نزاع مذهبی و در راستای حفظ وحدت اسلامی
– ارتباط قلبی و عاطفی رهبری با قومیت هایی همچون اهالی سیستان و نگرانی ایشان از مشکلات آنها.
– نگرش ملاطفت آمیز رهبری با برجسته ساختن خبر عفو بسیاری از گرفتارشدگان حوادث اخیر.
فضاسازی اصلاح طلبان علیه رهبری با القای مقصر بودن ایشان
اقتدارگرایی و اختیارات فراوان رهبری، هزینه زایی سیاست خارجی نظام و لزوم برگزاری رفراندوم از مهم ترین محورهای نامه سرگشاده ای است که از سوی حزب مجمع ایثارگرانِ جریان اصلاحات منتشر شده است.
 مصادیق و محورهای شبهه:
نامه سرگشاده حزب مجمع ایثارگران به رهبری درباره اعتراضات جاری کشور (صبح ما)
از مدتها قبل به این نتیجه رسیدیم که باب گفتگو با عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در کشور را از سر خیرخواهی و از باب النصیحه الائمه المسلمین باز کرده و آنچه را به نفع انقلاب و کشور و مردم و به صلاح شخص حضرتعالی می‌دانیم، دلسوزانه مطرح کنیم.
رخدادهای تلخ و ناگوار اخیر کشور و نوع مواجهه حکومت با اعتراضات ریشه‌دار اقشار بزرگی از مردم از یک سو و سخنان حضرتعالی در این باره و نسبت دادن همه ماجرا به دشمن از سوی دیگر، ما را واداشت تا این ملاحظه را کنار بگذاریم و حضرتعالی را مخاطب قرار دهیم تا گامی فراپیش نهاده و تا دیر نشده و فرصت‌ها از دست نرفته، کاری بایسته برای اصلاح روند کنونی اداره کشور انجام دهید.
ما شکایت داریم که چرا از اسلام مطرح در صدر انقلاب فاصله گرفته و به خلق اسلامی برای حکومت پرداخته شد که با اسلام سال ۵۷ بسیار متفاوت است؟ اسلامی که بر اساس آن انقلاب شد کجا و اسلامی که الان ترویج و عمل می شود کجا؟
– بی تردید اسلام مروج تحمل و مدارا و سازگار با جمهوریت و قائل به حق مردم در حکومت و معتقد به حق فعالیت مخالفان و مخالف به کارگیری زور علیه آنان و مدعی انحصاری نبودن قدرت در دست روحانیون و پاسخگو بودن حاکم به مردم و در یک کلام، اسلام سازگار با دموکراسی و مردم‌سالاری، هنوز هم می‌تواند در میان مردم و به خصوص جوانان، طرفدار داشته و جذاب باشد؛ اما متاسفانه اسلام مورد عمل حکومت، نه تنها قابل دفاع عقلانی و نظری نیست، بلکه در عمل موجب وحشت و رمیدن نسل جوان از دین و دینداری و دینداران شده است.
ما شکایت داریم که چرا با تفسیرهای خاص و اقتدارگرایانه از قانون اساسی و اصل ولایت فقیه، همه قدرت را در یک فرد متمرکز کرده و عملا حکم به تعطیلی بسیاری از اصول قانون اساسی داده‌اند؟ حوزه اقتدار ولایت فقیه مطابق اصل ۱۱۰قانون اساسی مشخص است و طبعا ذکر مصادیق اختیارات رهبری، نشانه «حصر» است .
شورای نگهبان عملا میزان اختیارات ذکر شده در قانون را به عنوان «کف» اختیارات رهبری قلمداد می کند و تعیین «سقف» اختیارات را هم بر عهده شخص رهبری گذاشته است. در کجای جهان قانون را این گونه تفسیر می‌کنند و فلسفه قانون‌نویسی را که تعیین حدود اختیار و مسئولیت‌ها‌ی نهادهای حکومتی است، به کنار می‌گذارند؟ما شکایت داریم که چرا نهاد خبرگان به مسئولیت خودش در نظارت بر رهبری، به صورت تشریفاتی عمل می‌کند و از دادن گزارش به مردم درباره وضعیت عملکرد و مواضع و صلاحیت‌های رهبری سر باز می‌زند؟
شورای نگهبان با تفسیر خاص از قانون اساسی، نرم‌افزار این گونه عملکرد را برای ساختار حقیقی قدرت ایجاد و مجلس را از نظارت بر بسیاری از نهادهای حکومت و مشخصا نهادهای تحت امر رهبری منع کرده است و این در حالی است که قدرت و ثروت اصلی کشور در این نهادها متمرکز شده‌اند. پاسخگویی شرط اول تحقق مردم‌سالاری است و اگر رهبری و نهادهای تحت امر ایشان، از هر گونه نظارت و پاسخگویی به مردم و نهادهای منتخب آنان مصون بمانند، چگونه می‌توان مدعی مردم‌سالاری دینی بود؟
ما شکایت داریم که چرا نیروهای مسلح و مشخصا سپاه و بسیج از کارکرد ذاتی خود فاصله گرفته و به صورت موثر و تعیین کننده وارد امور سیاسی و انتخابات شده‌اند؟ این واقعیتی غیرقابل انکار است که این نهادها اکنون جایگزین احزاب سیاسی شده و کارکرد حزبی دارند.
به گمان ما، بعد از ۳۳سال از بازنگری در قانون اساسی، اکنون اصلاح قانون اساسی با رویکرد تعمیق مردم‌سالاری ضرورت دارد، اما حاکمان می توانند دست کم اجرای بدون تنازل همین قانون اساسی را در دستور کار قرار دهند تا معلوم شود صاحبان قدرت به این میثاق مشترک ملی معتقدند.
ما شکایت داریم که چرا از اصل اساسی «نه شرقی، نه غربی» و سیاست خارجی مبتنی بر «عزت، حکمت، مصلحت» فاصله گرفته و گرفتار آرمان‌های دور از واقعیت و دور از دسترس شده‌ایم؟
صریحا می‌گوییم، هرگز باور نداشتیم روزی برسد که جمهوری اسلامی، عملا به تایید تجاوز یک کشور قدرتمند به یک ملت مستقل بپردازد. این مواضع در سیاست خارجی، نه تنها با ارزش‌های اعتقادی و سیاسی ما تناسب ندارد، بلکه در عمل ما را منزوی خواهد کرد و سرنوشت ما را به تجاوزگری یک کشور زیاده‌خواه، گره خواهد زد.
شاید آنچه برشمردیم دغدغه عام مردم نباشد، اما ریشه همه مشکلاتی است که اکنون در کشور هست. شاید در چند سال اول انقلاب، به دلیل وجود جنگ تحمیلی و جوان بودن نظام، بسیاری از کاستی‌ها برای مردم قابل توجیه بود، اما به تدریج معلوم شد که این روند اداره کشور غلط است و نتایجی را به بار آورده که در حوزه اقتصادی و اجتماعی شاهدیم. مردم نتایج این روند اداره کشور را، در قالب وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود می‌بینند .
حزب مجمع ایثارگران» به عنوان نماینده سیاسی بخشی از نیروهای انقلابی و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و مجاهدان عرصه جنگ و جهاد و مدیران عصر اصلاحات و زنان و جوانانی که همچنان به قانون اساسی وفادار و به محکمات اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) معتقدند، حضرتعالی را در این موقعیت حساس مخاطب قرار می‌دهد تا از فرصت موجود بهره بگیرید و با بازگشت به آرمان‌های صدر انقلاب و با بازگشت به مردم و اجرای بدون تنازل قانون اساسی، عرصه را برای برگزاری یک انتخابات آزاد یا یک رفراندوم با حضور همه اقشار مردم و جریان های سیاسی مختلف مهیا کنید تا خواست اکثریت مردم، مبنای اداره کشور شود.
حجاب رهبری از مردم و دسترسی نداشتن معترضان و منتقدان به رهبری و نامشخص بودن فلسفه مواضع و عملکردها و پاسخگو نبودن رهبری در قبال عملکرد خود، با فلسفه حکومت در اسلام سازگار نیست. حق متقابل مردم و والی در سخنان امام علی(ع) به خوبی تبیین شده است.
ارزیابی و تحلیل
فعالیت جریان اصلاحات در حوادث اخیر به نحو چشم گیری افزایش یافته است. در مطالب و اظهارات افراد این جریان، تحلیل های متفاوتی از علت واقع شدن حوادث اخیر به بیان آمده؛ اما بن مایه و موضوع اصلی مشترک در اظهارات آنها مقصر جلوه دادن کلیت نظام و رهبری است. در این بیانیه تقریبا تمامی شبهات مهمی که این جریان در سالیان اخیر مطرح می کرده در ذیل کلان شبهه مقصر بودن رهبری آمده است.
• برخی از محورهای پیشنهادی:
– به نظر می رسد که جریان اصلاحات بنا بر خصلت همیشگی موج سواری و استفاده از مشکلات جامعه، بر آن شده تا از حوادث اخیر نیز استفاده ابزاری کرده و کنش سیاسی خود را بر این اساس پیش برد. هدف اصلی این جریان این است که در درازمدت خود را به عنوان نماینده مطالبات پیش آمده در این حوادث معرفی کرده و رهبریِ سیاسیِ این اغتشاشات (یا به قول خودشان اعتراضات) را بر عهده گیرد. از این جهت لازم است که پیرامون نسبت این جریان سیاسی با مردم توجه ویژه ای شده و بر اعتبارزدایی از ادعای مردمی بودن این جریان تاکید شود.
– میتوان در مطالبی از فعالیت های سیاسی این طیف با تمرکز بر موج سواری و استفاده ابزاری از گسل ها و مشکلات جامعه در ادوار گوناگون تبارشناسی کرد و عنوان ساخت که دغدغه این طیف سیاسی همواره “قدرت” و سهم بردن از آن و حضور در حاکمیت بوده و به هیچ عنوان دغدغه مردم را نداشته اند. میل به قدرت و زیستِ طفیلیِ قدرت داشتن در این جریان البته همواره در پسِ نقاب مردم گرایی پنهان مانده است.
– نکته مهم این بیانیه اعتراف صریحی است مبنی بر اینکه آنچه گفته شده دغدغه های عام مردم نیست. میتوان همین موضوع را برجسته ساخت و گفت که این موضوع چنان بدیهی است که ناخواسته یا خواسته خودتان نیز به آن اعتراف کردید؛ اما به مانند همیشه سعی دارید تا منویات سیاسی خود را به عامه مردم نسبت دهید.
– اعتبارزدایی از اصلِ مخاطب قرار دادن مقام معظم رهبری از جانب این طیف نیز به نظر لازم است. این جریان با وجود در اختیار داشتن اکثر دولت ها در پس از انقلاب همواره بر مسئولیت خود در دولت های گذشته سرپوش گذاشته و مسئولیت ناپذیری را که به رهبری نسبت می دهند، خود به حد اعلی عمل می کنند. باید این سوال را در مقابل فضاسازی این گروه گذاشت که سهم شما از مشکلات ادعایی خودتان چقدر است؟! علاوه بر این در اظهارات افراد برجسته این طیف بارها ادعا شده که رهبری، اصلاح طلبان را به رسمیت نشناخته و به مشاوره های آنان وقعی نمی نهد؛ صرف نظر از دروغ بودن بی توجهی رهبری نسبت به این جریان، میتوان این گونه گفت که به فرض صحت ادعای شما، هدف از این نامه نگاری چیست؟ جز این است که با توجه به بی ثمر بودن این اقدام تنها وجه سیاسی این قبیل بیانیه ها مهم بوده تا بتواند مردم ناراضی را به خود جلب کرده و زمینه برای فعالیت سیاسی در آینده و حضور در قدرت فراهم شود . در واقع در یک کلمه میتوان گفت که این قبیل اقدامات، سیاسی بوده و با هدفِ پیدا کردن پشتوانه مردمی، معطوف به میلِ به قدرت به انجام میرسد و مطلقا دغدغه مردم و رفع مشکلات آنها در میان نیست.
– علاوه بر این، تک تک شبهات مطرح شده و بعضا دروغ های آشکار این بیانیه را میتوان به نحو مستقیم پاسخ داد به عنوان مثال در مورد برجام، سیاست خارجی و …

درباره بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم اصفهان
محورهایی همچون اعتبارزدایی از نسبت دادن اعتراضات به دشمن، نادیده گرفتن اعتراضات از جانب رهبری و اغتشاشگر نامیدن معترضان از جانب ایشان در مطالب و اظهارات برجسته بوده اند.
 مصادیق و محورهای شبهه:
– بی نام (ایندیپندنت): علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز شنبه ۲۸ آبان، با تکرار سناریوهای حکومتی مبنی بر قرآن‌سوزی معترضان، آنان را «دشمن ملت ایران» خواند. در حالی‌که در روزهای اخیر اخبار مربوط به اعتراضات مردمی در شهرها و به ویژه در مراسم خاکسپاری و چهلم جانباختگان اعتراضات، نشان از گسترده شدن خشم مردم دارد، خامنه‌ای ادعا کرد که ادامه اعتراضات باعث شده است تا «چهره معترضان روشن‌تر شود و بیزاری مردم از معترضان بیشتر شود.»
– بی نام (ایندیپندنت): با وجود گسترش اعتراضات، خامنه‌ای بار دیگر مردم را تهدید کرد. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی امروز شنبه ۲۸ آبان درجمع مردم اصفهان ضمن حمله به معترضان تاکید کرد: «بدون شک این بساط شرارت جمع خواهد شد.»
– بی نام (بی بی سی): یک روز پیش از سخنرانی آقای خامنه‌ای، شهروندان معترض در شهرهای مختلف ایران از جمله در زمان دفن پیکر جان باختگان سرکوب‌ها، تجمعات گسترده‌ای ضد حکومتی شکل دادند و علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند…. علی خامنه‌ای در سخنرانی روز شنبه خود هیچ اشاره‌ای به آمار کم‌سابقه تعداد کشته‌ها و دستگیرشدگان و خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان غیرنظامی و بدون سلاح نکرد. او در دو ماه گذشته، بارها اعتراض‌های اخیر را به کشورهای خارجی منتسب کرده و هرگز درباره دلایل نارضایتی گسترده و شعارهای معترضان، اظهارنظری نکرده است…. او با «اغتشاشگر» خواندن معترضان گفت: «این افراد یکجور نیستند….
– بی نام (اینترنشنال): رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی بار دیگر از خیزش انقلابی مردم ایران با عنوان «اغتشاش» یاد کرد و گفت «اغتشاشات و بساط شرارت جمع خواهد شد»….صحبت‌های امروز خامنه‌ای درباره معرفی «استکبار» و «دنیای غرب» به‌ عنوان عامل اعتراضات مردمی ایران و با هدف «القای ناامیدی و بن‌بست به اذهان مردم به‌خصوص جوانان» در جمع «مردم اصفهان»، در حالی است که تاکنون دست‌کم پنج نفر در جریان اعتراضات مردم اصفهان به دست نیروهای سرکوب‌گر کشته شده‌اند….او اما بی‌توجه به فریاد «مرگ بر دیکتاتور» و آزادی‌خواهی معترضان، زندانی شدن بیش از ۱۵ هزار نفر در جریان خیزش انقلابی و کشته شدن ۳۷۸ تن، از جمله ۴۷ کودک و ۲۷ زن،گفت: «عده‌ای در داخل بر مبنای تبلیغات غرب، می‌گویند در نظام اسلامی آزادی و مردم‌سالاری نیست.
– بی نام (دویچه وله): بی اعتنایی رهبر جمهوری اسلامی به اعتراضات جاری و ریخته شدن خون مردم ادامه دارد. او در اوج خیزش ضد حکومتی در دیدار با جمعی از مردم اصفهان در باره آب این استان صحبت کرد و اصفهان را “شهر ایمان و محبت به اهل بیت” خواند.
– بی نام (رادیو فردا): رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۲۸ آبان، بر لزوم پایان دادن به اعتراض‌ها تاکید کرد و خواهان مجازات معترضان از سوی قوه قضاییه شد…. رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود با استفاده از ادبیات رایج حاکمیت از اعتراضات به عنوان «اغتشاشات» نام برد و گفت که «صحنه‌گردانان، فریب‌خوردگان، عاملان جنایت و افراد پول‌گرفته» باید تفکیک و به اندازه گناه‌شان مجازات شوند. مقامات جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته بارها از معترضان با عناوین مشابه نام برده‌اند و با استفاده از همین تعابیر، اتهامات سنگینی را به بازداشت‌شدگان وارد کرده‌اند.
– بی نام (صدای آمریکا): خامنه‌ای که روز شنبه ۲۸ آبان سخنرانی می‌کرد بارها از واژه «دشمن» به عنوان عامل اصلی اعتراضات جاری در کشور استفاده کرد، و بدون ارائه هیچ سندی مدعی شد معترضان به «قرآن‌سوزی، مسجدسوزی، و دشمنی با ایران» برخاسته‌اند. این در حالی است که نیروهای امنیتی ایران تاکنون صدها نفر را کشته‌اند و در جمعه موسوم به «جمعه خونین» زاهدان، با تیراندازی مستقیم به سوی نمازگزاران ده‌ها شهروند بلوچ را کشتند.رهبر حکومت ایران که همانند دیگر مقامات جمهوری اسلامی از اعتراضات سراسری به عنوان «اغتشاشات» نام برد… خودداری مقامات جمهوری اسلامی و در راس آنها علی خامنه‌ای از قبول هرگونه مسئولیت در قبال اعتراضات سراسری و انتساب آن به عوامل خارجی و «دشمن» در حالی است که در روزهای اخیر اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ای در بسیاری از شهرهای ایران برگزار شده است.
– بی نام (العربیه فارسی): رهبر جمهوری اسلامی شنبه 28 آبان در دیدار با شماری از هواداران نظام از اصفهان، بی‌اعتنا به خواست و اراده مردم معترض ایران که بیش از دو ماه است به تظاهرات آزادی‌خواهانه خود در سراسر کشور و خارج از آن ادامه می‌دهند، معترضان را «دشمن» توصیف کرده
– مریم رجوی (تلگرام): «خامنه‌ای گفت: ”اغتشاشات“ و ”بساط شرارت“ جمع خواهد شد. آری با پیروزی انقلاب دمکراتیک و جارو شدن بساط حاکمیت آخوندها و استقرار دمکراسی و حاکمیت مردم، بساط ۴دهه شرارت و جنایت فاشیسم دینی برای همیشه جمع خواهد شد….خامنه‌ای که تا اینجا از قیام و انقلاب دمکراتیک و با سراسری شدن شعار مرگ بر خامنه‌ای دردناک‌ترین شکست را خورده، امروز برای روحیه دادن به نیروهای وارفته‌اش گفت: «دشمن شکست‌خورده است اما هر روز کید و مکری دارد». به او باید گفت در انتظار شکستهای سخت‌تر از سوی جوانان شورشگر باش».
– مجتبی نجفی (گفت و گوبا بی بی سی): خامنه ای از مردم معترض متنفر است، او همچنان در همان گفتمان نفی شهروند معترض زیست میکند. تا شهروند معترض هم به رسمیّت شناخته نشود این بحرانها تداوم خواهند داشت چون اعمال مدل کره شمالی به جامعه ایران غیرممکن است…. جمهوری اسلامی ضعیف کش است. قدرت مردم در خیابان ها به مقامات نظام فهمانده با جامعه ای عصیانگر روبرو هستند. پشت این اعلام قاطعیت در برخوردها، ترس و واهمه هم است. رهبر جمهوری اسلامی خود برای روحیه دادن به لشکر استبداد به میدان آمده. در سخنان دیروزش خواست به مرددها و مستاصل ها روحیه بدهد همچنانکه در دیدار چند وقت قبلش با فقهای شورای نگهبان گفت نترسید. در میان ارزشی ها تردید و خستگی فوران دارد. آنها از تداوم و گستردگی جنبش “زن،زندگی و آزادی” حیران شده اند.
– اکبر گنجی (تلگرام): خامنه ای امروز ترامپ را «سبک مغز» و بایدن را «بنده ی خدای بی هوش و حواس» خواند. اولاً: نمی بیند در تمامی دانشگاه ها و سراسر کشور معترضان شعار اولشان مرگ بر دیکتاتور، مرگ به خامنه ای و رکیک ترین فحش ها به اوست. ثانیاً: ترامپ و بایدن با رأی بالای آمریکایی ها رئیس جمهور شدند و ترامپ هر کلکی زد، نتوانست سر قدرت باقی بماند. در حالی که خامنه ای ۳۳ سال رهبر بدون رأی بوده و با رأی مردم هم نمی توان او را عزل کرد. ثالثاً: نمی بیند که ترامپ و بایدن تاکنون چه بر سر ایران آورده اند؟ چگونه با تحریم ها کمر ملت ایران را شکستند؟ چگونه بایدن با برنامه ریزی اروپا را علیه ایران همراه خود کرد؟ چگونه ممکن است اینک اروپا از مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند؟ رابعاً: شاه کاری کرد که همه مخالفان ضد آمریکایی و ضد غربی شدند، خامنه ای هم کاری کرده که اکثر مخالفان غربگرا شده اند. یعنی اکثریت جامعه اینک به راهی می رود، خامنه ای به راهی دیگر.
– محسن کدیور (تلگرام): سخنان خامنه ای بسیار به سخنان محمدرضا شاه پهلوی قبل از دی ۵۷ شبیه بود…. رهبری که صدای اعتراض اکثریت مردم را نمی شنود، به قانون اساسی پابند نیست، به مردم ظلم می کند و زور می گوید، و در اعتراضات اخیر نزدیک چهارصد نفر را به قتل رسانده است، «حقیر» است، نه جوانان معترضی که چیزی برای از دست دادن ندارند…. مطالبه قاطبه معترضان اینهاست. نوک تیز شعارهای اعتراضی به دیکتاتوری و شخص رهبری است…. جمهوری اسلامی می پندارد با زور و سرکوب یا تفسیر نادرست از اعتراضات و انتساب آن به خارجی می تواند اعتراضها را بخواباند، که خیال باطلی است.
– بی نام (فرهیختگان): در حالی‌که اعتراضات وارد سومین ماه خود شده، به بیش از ۱۳۰ شهر ایران و ۱۵۰ دانشگاه گسترش یافته، بیش از ۴۰۰ نفر کشته شده و بیش از ۱۵ هزار نفر بازداشت شده‌اند، این فرازی از سخنان امروز علی خامنه‌ای است«حالا که نتوانستند مردم را به میدان بیاورند در حال شرارتند تا بلکه بتوانند مسئولان را خسته کنند… رهبری اگر حقانیت شورش مردم را بپذیرد تمام ایدئولوژیش فرو خواهد ریخت. این عقب‌نشینی دو نتیجه خواهد داشت. از یک‌سو باعث فروپاشی نظام وی خواهد شد، چرا که او به فراست دریافته که در این شرایط هیچ اصلاحی ممکن نیست و اگر یک قدم عقب برود تا آخر بایست عقب بنشیند و به همین خاطر هم هست که نمی‌خواهد هیچ امتیازی بدهد…. رهبری می‌داند که اگر عقب بنشیند دیگر نمی‌تواند گفتمان و ساختار قدرتش را نگهداری کند چون مجبور و محکوم به سرنگونی است. … به‌زعم خامنه‌ای بایستی منتظر دورانی پر خاک و خون بود؛ چرا که ضحاک اگر چه خواب آشفته دیده و نگران لرزیدن تختش است، اما نمی‌پذیرد که با ستم بر مردم حاکم شده، و می‌خواهد به زور مردم را وادار کند تا گواهی بدهند که او بر حق است و در بارگاهش بایستی او را به حقیقت و به عدالت بستایند.( مواردی چون سلام فرمانده را می‌توان این‌گونه فهمید). ولی این بار این کاوه است که در قامت زنان و مردان و حتی کودکان ایرانی مانند «کیان» ‌ها تکثیر شده است، هر “سر پوش و روسری” درفش کاویانی شده است که ضحاک را به خاک فرا می‌خواند. ضحاک فرو خواهد افتاد و این را می‌توان از نوری که از دور دست تابیدن گرفته است و آسمان میهن ما را سرخ کرده، دریافت. و افسوس که بسیاری کسانی که با عشق و با شور برای به زیر کشیدن ضحاک می‌کوشند، زمانی که او بر زمین میافتد در خون خود خفته اند. و این تراژدی تلخ آزادی‌خواهی است.
– شهاب حائری (تلگرام): هبری در سخنرانی های خود مسیر پیش روی مسئولان را ترسیم میکنند لذا ضروری دیدم دوبخش از سخنان ایشان را نقد کنم. رهبر انقلاب: مهم‌ترین مشکلِ کشور امروز مشکل اقتصادی است…. سیاستهای کلی نظام موجب تحریم وانزوا و تحمیل هزینه های غیر ضروری به مملکت و ناتوانی در جذب سرمایه و فراری دادن سرمایه های موجود که مهمترین ان، نخبگان است شده و همچنان می شود…. رهبر انقلاب: پیشرفت جمهوری اسلامی برای غرب غیرقابل تحمل است… طبع حیوانی هر کسی یا هر دولتی این است که بدنبال سیطره بیشتر باشد بین ما و آنها در این قضیه تفاوت نیست و رفتارخشونت باری که این روزها در خیابانها می بینیم یا حمایت ما از حکومت خونریز بشار اسد یا کمک نظامی به روسیه متجاوز، گواه آن است که ما هم مثل دول غربی نتوانستیم از طبع حیوانی قدرت طلب وحریص خود رها شویم و تعبیر کردن از نظام خودمان که در حال حاضر نه حال جمهوری اش خوب است نه از اسلام بهره کافی دارد، به نظام مقدس، ناشی از یک عُجب و خود بزرگ بینی وخود شیفتگی افراطی است که البته ریشه فرهنگی دارد. … مشکل در سیاستهای ماست که کشور به بحران زیست محیطی،اقتصادی، اجتماعی وسیاسی،… مواجه شده است و قدم اول وتنها راه بهبود اوضاع، فرافکنی نکردن ومسئولیت پذیری است.
• توئیت ها:
– محمود صادقی:
– «اصفهان شهر میراث‌های ارجمند و ارزشمند هنری است»؛ اینکه معلوم است. اما خوب است بفرمایید در این چهل سال چه بر سر این میراث ارزشمند هنری آمد؟! خشکیدن زاینده‌رود فقط یکی از آنها است.
– حسین باستانی: رهبر ج.ا گفت معترضان «دشمنی با اسلام، قرآن‌سوزی، مسجدسوزی، دشمنی با ایران، سوزاندن پرچم و بی‌احترامی به سرود ملی» کرده اند. گوینده جمله فوق لابد می‌داند سوژه اصلی شعارهای معترضان، مشخصا چه کسی بوده. ولی به روال معمول، «اصل موضوع» دقیقا همان چیزی است که او «نمی‌گوید». #مهسا_امینی
– اکبرین:
– خامنه‌ای گفت «به عده‌ای در داخل رشوه دادند تا علیه جمهوری اسلامی حرف بزنند» و نزدیک بود «حتی مسئولان نیز امید خود را از دست بدهند». اصلا قبول! به چندهزار آدم رشوه دادند؟ چه جوری رشوه را تا ۱۴۱ شهر و هزاران تجمع رساندند؟ چرا ناامیدی تا مسئولان رسید؟ چقدر تباهی تو بشر! #مهسا_امینی
– بعد از تظاهرات عظیم برلین، وزیر اطلاعات گفت «سعودی به راهپیمایان ناهار داد»! امروز هم خامنه‌ای گفت: به معترضان «رشوه دادند تا علیه جمهوری اسلامی حرف بزنند». چون خودشان عمری با ناهار و ساندیس و رشوه، هواداران‌شان را بسیج کردند دنیا را هم با همین منطق تحلیل می‌کنند. #مهسا_امینی
– محمدحسین کریمی پور: دریغ از یک فکر نو، یک حرف تازه. تکرار همان سخنان کلیشه ای همیشگی که مملکت را به این خاک سیاه نشاند!
– امید دانا:
– متاسفانه با سخنان امروز آقای #خامنه‌ای عملا دفاع از نظام ناشدنی ست، شوربختانه در چارچوب منطق و استدلال دیگر نمیشود از نظام دفاع کرد. خدا به ایرانمون کمک کنه و خودش نظام را سرعقل بیاره..
– به نظر شما سخنان امروز آقای #خامنه‌ای و نادیده گرفتن مردم معترض به #شریعت_اجباری و پرداختن فقط به دشمن و دامن زدن به دو قطبی موجود تا چه حد باعث میشود کشور به سمت جنگ داخلی هدایت شود؟
– اکبر گنجی:
– با زبانی که خامنه ای امروز سخن گفت، نشان داد که نه تنها قصد هیچ گونه تعامل با مخالفان را ندارد، بلکه کاملاً به پایداری خود و حفظ نظام اعتقاد است. اولاً معلوم نیست این اطمینان را از کجا آورده است؟ ثانیاً: چرا از زبان تحقیرآمیز استفاده کرده و راه گفت و گو برای گذار غیرخشونت آمیز را به کلی مسدود می سازد؟
– خامنه ای اصلاً حاضر به عقب نشینی نیست و گمان می کند با گفتن این که عاملان حرکت اعتراضی اسلام ستیز هستند، حرکت اعتراضی تمام می شود. زمانی این سخنان موثر بود، اما اکنون دیگر کارساز نیست.
– جمشید برزگر: خامنه‌ای قاتل، در سخنرانی‌های قبلی خود می‌گفت اعتراض‌ها تمام شده، حالا حتی فردی به وقاحت او هم با بالا گرفتن مخالفت‌های مزدورهای هراسان خود به آنها وعده سر خرمن می‌دهد که:«این بساط بدون شک جمع خواهد شد.» ولی همه می‌دانیم چیزی که جمع می‌شود بساط این حکومت کودک‌کش است. #مهسا_امینی
– تقی رحمانی: خامنه اي مردم را در برابر نظام شرور خواند. اما نكته اي گفت كه درست بود.جنبش مسؤلان را خسته كرده أست. او در جواب مسولان خسته چند روز پیش کفته که سرکوب کنید پس مردم هم چاره ای جز ادامه اعتراض ندارند.حکومت در برابر مردم ایستاده است.
– مرتضی کاظمیان: خامنه‌ای: با ایران دشمنی کردند، پرچم ایران را سوزاندند،‌ سرود ملّی ایران را بی‌احترامی کردند. ***** نه پرچم جمهوری اسلامی، پرچم ایران است؛ نه سرود جمهوری اسلامی، سرود ملی است؛ نه دیکتاتور ایران‌ستیز، صلاحیت گفتن از وطن دارد. #مهسا_امینی
– سعید مروارید: رهبر انقلاب: البته تحریم ها هم در مشکلات مؤثر بود. اول فروردین ۱۳۸۸، “این تحریم [ها] به سود ما تمام شد” و “ما باید از آمریکایی‌ها از این بخش تشکر کنیم. 13 سال طول کشید تا از نعمت تحریم به نقمت آن برسیم.
– علی افشاری:
– خامنه‌ای باز با رویاپردازی و فریبکاری به صحنه آمد تا به نیروهای سرکوبگر روحیه بدهد. باز با وارونه‌گرایی شکست سنگین نظام در سیاست و جامعه را پیروزی جلوه داد! وعده فروش کردن اعتراضات خامنه‌ای مشابه تهدید توخالی سلامی است. نظام بیشتر از مردم در معرض خستگی و فرسودگی است. #مهسا_امینی
– خامنه‌ای نگاهی به آینه بیاندازد تا ببیند حقیر کیست. حقیر کسی است که شعارهای رکیک گسترده علیه خود را می‌شنود اما همچنان سفت به قدرت چسبیده‌است؛ کسی است که فرعون‌وار با کشتار، شکنجه و استفاده از اراذل و اوباش دین را ابزار قدرت‌طلبی‌ کرده‌است؛ کسی است که به شنیدن تملق اعتیاد دارد.
– ئالان توفیقی: خامنه‌ای بازهم شیپور را از سر گشادش نواخت و با نادیده گرفتن #خیزش_انقلابی مردم ایران، وعده جمع شدن«بساط شرارت»را تکرار کرد. پ.ن- مطمئنا اگر در توانشان بود تا به حال جمع کرده بودند اما شک ندارم که بزودیِ زود بساط شرارت جمهوری شیاطین و سلطه فقیهان در ایران جمع خواهد شد.
– عباس میلانی: در روضه نازه پر توهم‌ ‌‌پرتکبرش خامنه‌ای بلاخره حرفی درست در باره خیزش مردم زد.گفت؛«بساط شرارت بدون شک جمع خواهد شد.» کمتر کسی در ایران و‌جهان نمیداند نکبت ولایی تجسم شرارت است و بساطش حتما با جنبش #زن_زندگی_آزادی جمع خواهد شد. نه یاوه های دون کیشوتی نه تهدیدهای لیاخوفی اثر دارد.
– علی کشتگر: خامنه‌ای امروز به زبان تهدید، ملت معترض را «حقیر» خواند؛ وانمود می‌کند که نمیداند شدت سرکوب به کودک‌کشی رسیده! اما مردم سراسر کشور مصمم‌تر شده‌اند و در مقابل، ارگان‌های سرکوب دچار خستگی و شکافند. سقوط تروریسم حاکم نزدیک است. باور کنیم.
ارزیابی و تحلیل
از خوانش کلیت شبهات اینگونه برمی آید، که همچنان مهم ترین محور تلاش ضدانقلاب، تضعیف باور دشمن خارجی در مردم، و تبدیل آن به دشمن داخلی است. تصور دشمن این است که با سست کردن باور به خصومت جریان سلطه در مردم، می تواند به تداوم بی ثباتی ها ادامه داده و به نوعی مقاومت مردم در برابر آشوب ها را به بی حسی و بی تفاوتی تبدیل کند. در این خصوص به نظر می آید باید مطالبه اقتدار از سوی مردم، تنها متمرکز روی مساله برخورد امنیتی و انتظامی نباشد، نیاز به یک اقتدار چند وجهی احساس می شود. راهکارهای ذیل ناظر به همین چند بعدی دیدن اقتدار است:
• محورهای اقدامات پیشنهادی:
اول. نیاز به اقتدار شناختی در ایجاد باور واقعی نسبت به دشمن و برگرداندن مصداق دشمن از داخل به خارج داریم. باید یک مقاومت ذهنی در مردم ایجاد شود که منجر به خنثی‌سازی فضای ایران‌ستیزی نزد همه جمعیت‌های کشور شود.
دوم. وجود اقتدار رفتاری در میان مسئولان و مردم مرحله بعدی است. یعنی همان‌طور‌که رهبری بیان داشتند، راه مقابله با دشمن ترویج روحیه کار و تلاش در مسیر پیشرفت کشور است. برای تغییر فضای یأس‌آفرینی و امید‌سوزی، ترویج روحیه کار و تلاش در مردم و مسئولان از اوجب ‌واجبات است.
سوم. نیاز به یک اقتدار تحلیلی در شناسایی امتداد داخلی مسیر دشمن داریم. تئوری‌سازی جریان غیرانقلابی تحت عنوان مبارزات خشونت پرهیز در‌ قالب کلیدواژه ریاکارانه اعتراض مسالمت‌جویانه، همان خط فریبی است که بستر نقش‌آفرینی تروریستی دشمن را فراهم می‌آورد. برای این منظور رسانه‌های مردمی بایست دست از ملاحظه‌کاری و مماشات با چنین موج ادبیات‌سازی جریان غیرانقلابی برداشته و مصادیق بهره‌برداری و سوءاستفاده دشمن را از این بسترسازی برملا کنند.
چهارم. جهاد امید به‌عنوان ابزار پیشرفت، راهکار دیگر ایجاد اقتدار چند‌بعدی است. همچنان‌که روحیه کار و تلاش ناامیدی را برطرف می‌کند، ایجاد امید نیز مسیر پیشرفت را هموار می‌کند. به باور رهبری یکی از شاخص‌های ایران‌دوستی، امیدآفرینی است. نمی‌توان در‌ قالب دفاع از منافع ملی، القای یأس کرد.
پنجم. تداوم فرصت‌سازی مردم از تهدیدها، مصداق دیگر اقتدار چند‌بعدی است که نمونه‌هایی از آن در همین چند هفته اخیر خودنمایی می‌کند. اشاره رهبری به دو فرصت‌سازی 13‌آبان و تشییع‌ پیکر شهید عجمیان حائز یک نکته مهم است و آن اینکه در این دو فرصت ساخته‌شده، باور واقعی دشمن در مصداق آمریکا متبلور شد.
معترضان بسیار حقیرتر از آن هستند که به نظام آسیب بزنند
بی بی سی: آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر درباره اعتراضات جاری در ایران که وارد سومین ماه خود شده، سخنرانی کرده و درباره معترضان گفت: «بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام آسیب بزنند.»
یک روز پیش از سخنرانی آقای خامنه‌ای، شهروندان معترض در شهرهای مختلف ایران از جمله در زمان دفن پیکر جان باختگان سرکوب‌ها، تجمعات گسترده‌ای ضد حکومتی شکل دادند و علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.
اعتراض به رهبر ایران در مراسم خاکسپاری آیلار حقی
روز جمعه، مراسم خاکسپاری آیلار حقی در تبریز، به صحنه اعتراض علیه رهبر جمهوری اسلامی تبدیل شد. جمهوری اسلامی مسئولیت کشتن معترضان به دست نیروهای امنیتی خود را برعهده نمی‌گیرد و برای بسیاری از معترضان کشته شده، دلایلی چون خودکشی، سقوط از ارتفاع یا تیراندازی از میان جمعیت اعلام کرده‌است. جزئیات بیشتر در گزارشی از ایلیا جزایری؛
ارتش در صورت فرمان رهبر ی با معترضان برخورد خواهد کرد
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، معترضان پس از کشته شدن #مهسا_امینی را تهدید کرد که ارتش، در صورت فرمان رهبر جمهوری اسلامی، به صورت جدی با معترضان برخورد خواهد کرد. از سوی دیگر خبرگزاری هرانا – که اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را رصد می‌کند – شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر را ۳۲۸ نفر اعلام کرده است. به رغم شدت گرفتن تهدیدها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس ایران روز چهارشنبه هم شاهد تجمعات اعتراضی بود.
در همین مسیر خیابان صفايیه خواب را ساختم
سحام نیوز: مجتبی لطفی
در ماجرای اعتراضات جاری، در میان شعارهای معترضان، چیز دندان گیری علیه دولت وجود ندارد اما علیه رهبری شعارهایی داده می شود که موجب آزردگی برخی اصولگرایان شده است.( ولی از آزردگی خاطر به نسبت های خشن و حتی جنسی علیه معترضان خبری نیست.)
اما چرا نشانه روی این چنین شده است؟ گذشته از مواضع و عملکردها، تبلیغات گسترده برای اهمیت جایگاه رهبری، خود نیز در این قضاوت که حاکم اصلی و اثرگذار رهبری است را تقویت شایانی کرده و می کند و از همه مهم تر موجب زدگی شده و می شود به ویژه اگر تعریف و تمجیدها از سوی «غضنفرهای» متصل به نهاد قدرت صورت پذیرد. خدا بیامرزد آیت الله منتظری را که می گفت تعریف هایی زیادی که از ولایت فقیه می شود موجب زدگی و چندش جامعه خواهد شد.
اصل مبحث «ولایت مطلقه فقیه» از همان نمونه هاست. قید مطلقه آن در سال 68 و پس از بازنگری قانون اساسی اضافه شد و به جز این واژه کارساز در وسعت عمل رهبر، دایره اختیارات رهبری افزایش یافت. در میان شعارهایی که داده می شد شعار «ذوب در رهبری و ولایت»، واژه دیگری بود. کار تا جایی بیخ پیدا کرد که برخی می گویند باید منویات رهبر را کشف و اطاعت محض کرد. (منویات یعنی نیت ها)
مقایسه رهبری با امامان شیعه کم نبود. مثلا این شعار که زیر پوستر رهبری حک و با امام علی(ع) مقایسه شده بود: «نماز بی ولای او، عبادتی است بی وضو/ به منکر علی بگو، نماز خود قضا کند»!
یا در ماجرای سال 88 یکی از آقایان چند بیت سرود که در آن آمده بود: «خامنه ای کوثر است، دشمن او ابتر است».(کوثر نام سوره ای است از قرآن که به عقیده برخی مفسران در شأن حضرت زهرا(س) نازل، و کوثر به خیر زیاد تفسیر شده است. این سوره در برابر طعن های کفر مبنی بر مقطوع النسل بودن پیامبر(ع) نازل شد.) یا روحانی دیگری به نقل خاطره ای روی می آورد که رهبری هنگام به دنیا آمدن گفته است یا علی(ع)! این روحانی منصوب رهبری بود و هست: تولیت حرم حضرت معصومه(س).
گاه مطالبی هم بزرگنمایی می شود که آدرسی ندارد مثلا روزی در مدرسه فیضیه بنری دیدم که از قول آقای خامنه ای آمده بود: «من ارزاق یکساله مردم را از حضرت زهرا می گیرم»! یا نکات دیگری که نشان می دهد وی به امام زمان متصل و مورد عنایت ویژه آن امام است.
گویندگان این مطالب نه تنها مورد عتاب قرار نمی گیرند بلکه گویا تبدیل به فرهنگ شده تا افرادی از این دریچه به نهاد قدرت نزدیک و نزدیک تر شوند، حکم بگیرند و آخوند رسانه شوند!
در این راستا ماجرایی نقل می کنم که یکی از دوستان فاضل من در حوزه نقل کرد:روزی با جمعی طلاب یک مدرسه در قم، برای تجمع روبروی جامعه مدرسین حرکت کردیم. آن روز در جامعه مدرسین جلسه ای برگزار و قرار بود در باره مراجع جایز التقلید اعلامیه دهند. به محل رسیدیم و آقای ماندگاری پشت تریبون رفت و خوابی از آیت الله بهجت نقل کرد مبنی بر اینکه: «روزی در جلسه ای وارد شدم و دیدم امام زمان با جمعی از بزرگان حضور دارند. کنار امام زمان یک جای خالی نگه داشته بودند. پرسیدم جای کیست؟ گفتند جای آقای خامنه ای را نگه داشتیم. و بعدا ایشان که وارد شد، همگی و از جمله امام زمان جلوی پای ایشان بلند شدند و آقای خامنه ای را به کنار خودش دعوت کرد.» راوی می‌گوید من مدتی بود با گوینده این خاطره دوست و آشنا بودم و تعجب کردم که تا به حال این خواب را نشنیده بودم! از او پرسیدم این داستان را کجا ساخته و پرداخته کردی؟! گفت: جای خاصی نبود، در همین مسیر خیابان صفاییه که داشتیم می‌آمدیم!
نقدی کوتاه بر خط و نشان کشیدنهای اخیر رهبری
سحام نیوز: محسن کدیور
شکاف بین مردم و حاکمیت در ایران به عمیق ترین حد خود رسیده است.
جمهوری اسلامی از نظر اکثر مردم ایران دشمن اصلی ایران و ایرانیان شده است.
سخنان خامنه ای بسیار به سخنان محمدرضا شاه پهلوی قبل از دی ۵۷ شبیه بود.
اکثریت مردم به این حکومت اعتماد ندارند و در آن برای خود آینده ای نمی بینند.
مردم در مسئولان نظام چه در رهبری، چه در سران قوای سه گانه احدی را نماینده خود نمی دانند.
رهبری که صدای اعتراض اکثریت مردم را نمی شنود، به قانون اساسی پابند نیست، به مردم ظلم می کند و زور می گوید، و در اعتراضات اخیر نزدیک چهارصد نفر را به قتل رسانده است، «حقیر» است، نه جوانان معترضی که چیزی برای از دست دادن ندارند.
پایان دادن به اعتراضها دو راه می تواند داشته باشد:
یکی سرکوب و فشار بیشتر، قتل عام افزونتر معترضان، و پرکردن زندانها.
دیگری شنیدن صدای معترضان ، آزاد کردن زندانیان سیاسی، عذرخواهی از خانواده های مصیبت دیده، آزادی پوشش بانوان، متوقف کردن گشت ارشاد، پرهیز از تحمیل سبک زندگی به مردم خصوصا جوانان، رفع مانع از آزادی های سیاسی و فرهنگی، و از همه مهمتر برگزاری همه پرسی در مورد اصل نظام:
آیا مردم با جمهوری اسلامی، هرگونه حکومت دینی، ولایت مطلقه فقیه یا استبداد دینی، عدم جدایی نهاد دین از دولت، و احکام شرع به مثابه قانون موافقند یا نه؟
مطالبه قاطبه معترضان اینهاست.
نوک تیز شعارهای اعتراضی به دیکتاتوری و شخص رهبری است.
در این شقاق عمیق یک طرف باید کوتاه بیاید.
جمهوری اسلامی می پندارد با زور و سرکوب یا تفسیر نادرست از اعتراضات و انتساب آن به خارجی می تواند اعتراضها را بخواباند، که خیال باطلی است.
اعتراضها اکنون به متن مردم رسیده است،
نظام با مادرانی روبروست که جگرگوشه هایشان را ماموران نظام پرپرکرده اند.
بر ملتی که اکثریتش با رهبر و نظام سیاسی مخالفند جز با زور نمی توان حکومت کرد.
زمامداری که اهل مصالحه با مردم خود نباشد محکوم به سقوط و فروپاشی است.
این منطق که اگر یک قدم به مطالبات معترضان تن دهیم سقوط می کنیم یعنی فقدان شعور سیاسی.
اگر به مطالبات ملت تن ندهید ساقط خواهید شد.
کسی که مدعی «پیاده شدن مردمسالاری دینی واقعی» در ایران است چرا از برگزاری همه پرسی آینده نظام می هراسد؟
ادامه اعتراضها، مقاومت مدنی، متشکل شدن در احزاب سیاسی و انجمنهای صنفی، و پرهیز از خشونت، دفاع از تمامیت ارضی و استقلال ایران نوید رسیدن به حاکمیت مردم ایران، حکومت قانون و استقرار یک نظام سکولار دموکراتیک خواهد بود.

رصد اخبار سپاه
برگزاری 35 برنامه محوری در هفته بسیج
همزمان با برگزاری هفته بسیج 35 تا برنامه محوری از 29 آبان تا 5 آذر اجرایی می شود.در این برنامه ها دیدار بسیجیان با روسای قوا، سرلشکر باقری و سرلشکر سلامی و وزرای کابینه اجرایی می شود. حمله نظامی سپاه به مقر احزاب کرد
رادیوفردا: حملات نظامی فرامرزی سپاه پاسداران به مراکز و مقرهای گروه‏های مخالف خود، آسیب زیادی را به غیر نظامیان وارده کرده است. اقلیم کردستان عراق، بارها از سوی سپاه پاسداران هدف حمله قرار گرفته است. هدف این حملات، مقرهای احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی است اما مردم ساکن مناطق نزدیک به این پایگاهها، از ادامه این حملات ابراز نگرانی می‌کنند.
سپاه و نیروهای انتظامی، در برخورد با معترضان «خویشتن‌داری» به‌خرج دادند
رادیوفردا: معاون پارلمانی، ابراهیم رئیسی می‌گوید که در اعتراضات دو ماه گذشته نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه در برخورد با معترضان «خویشتن‌داری» به‌خرج دادند وگرنه «ما همانی هستیم که داعش را سرجای خود نشاندیم.»
محمد حسینی جمعه ۲۷ آبان پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد افزود در ۹ هفته گذشته این تصور پیش آمده که حکومت «در موضع ضعف» قرار دارد، در حالی‌که «قطعاً در کشور خود هم می‌توانیم هر زمان که مسئولان اراده کنند، این غائله را ختم کنیم».
ادعای معاون ابراهیم رئیسی مبنی‌بر «خویشتن‌داری» نیروهای انتظامی و امنیتی در شرایطی مطرح می‌شود که بنابر اعلام سازمان‌های حقوق بشری در دو ماه گذشته دست‌کم ۳۴۲ تن در جریان #اعتراض_سراسری در نقاط مختلف ایران با شلیک گلوله و یا ضربات باتوم از سوی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. دست‌کم ۴۳ کودک در میان کشته‌شدگان گزارش شده است.
سردار سپاه استاندار تهران شد
رادیوفردا: هیات دولت جمهوری اسلامی یکشنبه ۲۹ آبان، به پیشنهاد وزیر کشور برای انتصاب یک سردار سپاه پاسداران به سمت استانداری تهران رای مثبت داد. علیرضا فخاری از مقامات ارشد سپاه پاسداران است که تا زمستان پارسال معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران بود.احمد وحیدی، وزیر کشورنیز از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است که سابقه وزارت دفاع را نیز در کارنامه خود دارد.
سلامی: دشمنان دوست دارند چهره‌های زنان ما را مانند زنان غرب بی‌هویت بسازند
رادیوفردا: حسین سلامی، فرمانده کل سپاه با بیان اینکه «دشمنان دوست دارند چهره‌های زنان ما را مانند زنان غرب بی‌هویت بسازند»، گفت: «دشمنان دوست دارند خیابان‌های ما مملو از شراب‌خانه و قمارخانه باشد.»او افزود: «دشمنان می‌خواهند حجاب سنگر حفاظت از ارزش‌های مسلمانان است را از زنان ما بگیرند.»
درباره صحت ادعای حاجی‌زاده شک داریم
رادیوفردا: سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که درباره صحت ادعای امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه مبنی ساخت موشک بالستیک هایپر‌سونیک پیشرفته (مافوق صوت) توسط ایران، شک و تردید دارد.حاجی‌زاده گفته بود که این موشک می‌تواند از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته عبور کند.
حزب دموکرات حملات موشکی سپاه را محکوم کرد
ایران اینترنشنال:‌حزب دموکرات کردستان ایران ضمن محکوم کردن حملات موشکی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای گفت: این حمله‌های بی‌رویه در حالی صورت می‌گیرد که حکومت تروریستی قادر به توقف تظاهرات جاری در کردستان نیست
نقش نخسا در سرکوب خیزش سراسری مردم ایران
ایران اینترنشنال: مدعی شد: نخسا، یک گروه شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران، با انتشار ویدیوهایی، نقش‌اش در مشارکت در سرکوب خیزش انقلابی را فاش کرد. یکی از فرماندهان این گروه، پیش از این به اتهام کلاهبرداری و اخاذی دستگیر شده بود. نخسا چیست و در خیابان‌های ایران چه می‌کند؟
حملات پهپادی سپاه پاسداران به اردوگاه‌های مرکزی احزاب کرد در اقلیم کردستان
ایران وایر:‌صبح امروز دوشنبه، ٢٣ آبان ١٤٠١، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آغاز نهمین هفته از اعتصابات و اعتراضات سراسری در ایران، یک بار دیگر با حملات موشکی و پهپادی، اردوگاه‌های مرکزی احزاب کرد از جمله «کومله زحمت‌کشان کردستان» و «حزب دمکرات کردستان ایران» را در مناطق عمقی خاک اقلیم کردستان عراق مورد حمله قرار داده است.
ادعای رگبار بستن مردم جوانرود توسط سپاه
ایران وایر: امروز دوشنبه ۳۰آبان۱۴۰۱، علاوه بر ویدیوهای دریافتی از شهر جوانرود که درگیریهای سنگین را نشان می‌دهد سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» در حساب کاربری توییتر خود از به رگبار بسته شدن شهروندان #جوانرود و پیرانشهر توسط سپاه پاسداران خبر داده و نوشته است در جریان این حمله مرگبار، دستکم دو شهروند معترض در این شهر کشته شده‌اند.
با فریب‌خوردگان مماشات کردیم
جانشین فرمانده سپاه: در حوادث اخیر، با فریب‌خوردگان مماشات کردیم؛ اگر آن‌ها نبودند، این ۶۰ روز به ۶ روز هم نمی‌کشید. مسئولان غربی گفته اند برای زمستان چوب و زغال‌سنگ جمع کنید؛ خاک بر سرتان که در این دنیا هم نتوانستید موفق شوید؛ در آن عالم هم که به جهنم خواهید رفت
واکنش اقلیم کردستان عراق به عملیات امروز سپاه در این منطقه
انتخاب:‌دولت اقلیم کردستان عراق در واکنش به عملیات ایران در این منطقه تاکید کرد که ثبات هیچ گاه از طریق خشونت محقق نخواهد شد. در این بیانیه ادعا شده است که این اقدامات مکرر ایران به حاکمیت عراق و اقلیم کردستان آسیب می زند و غیر قابل توجیه است.
نیروهای سپاه با هجوم به بیمارستان بوکان پیکر شهریار محمدی را شبانه دفن کردند
سحام نیوز: سازمان حقوق بشری هنه‌گاو که اخبار مربوط به مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد با انتشار ویدئویی گفت که نیروهای سپاه با حمله به بیمارستان محل نگهداری پیکر شهریار محمدی از کشته شدگان اعتراضات بوکان، پیکر وی را «ربودند».طبق این گزارش «بیش از ۵۰ نفر از نیروهای سپاه به بیمارستان قلی‌پور بوکان هجوم برده و پیکر شهریار محمدی را ربودند و ساعت ۱۱ شب مخفیانه دفن کردند.» هه نگاو می‌گوید که این نیروها در داخل محوطه بیمارستان به سوی خانواده آقای محمدی تیراندازی و دست‌کم پنج نفر را مجروح کردند.
نخست وزیر سابق اسرائیل را دست‌بسته و قلاده به گردن به ایران خواهیم آورد
سحام نیوز: مجتبی فدا، فرمانده سپاه استان اصفهان پس از حمایت نفتالی بنت از اعتراض‌های ایران گفت که «نخست وزیر سابق اسرائیل امیدوار بود که با این اغتشاشات در تهران به تهران و ایران سفر کند، ولی جمهوری اسلامی ایران انشاالله با شکست رژیم کودک‌کش اسرائیل، نخست وزیر آن‌ها را کت بسته و قلاده به گردن به ایران خواهد آورد.»نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین اسرائیل چند روز پیش در توییتی به زبان فارسی نوشت: «مردم بزرگ ایران، شما دیکتاتور را شکست خواهید داد. آزادی بر ترس چیره خواهد شد. شجاعت شما الهام‌بخش است. مردم اسرائیل با شما هستند. امیدوارم از تهران آزاد دیدار کنم.
محسن رضایی:‌ می‌شود از یک جوان ۱۸ ساله که جنگ نرفته ظرف سه سال ژنرال قوی بسازیم
ایلنا: فرمانده اسبق سپاه پاسداران گفت: سپاه یک سازمان خلاق بوده و هیچ روزی از زندگی سپاه مثل زندگی دیروزش نبود و هیچ روزی از آینده نیز مثل حال نبوده و ایرکن اساسی سپاه بر ۳ مفهوم خلاقیت دانایی و یکپارچگی ن نشان می‌دهد سازمان سپاه بسیار خلاق بوده است.بنده اصطلاحی به عنوان میز کالبدشکافی دارم و به این معنی است که می‌شود از یک جوان ۱۸ ساله که جنگ هم نرفته ظرف سه سال نه رزمنده بلکه ژنرال قوی بسازیم. مکانسیم آن هم به این صورت است که آدم‌ها از خودشان به خودشان یاد می‌دهند، و بعد‌ها به دیگران هم انتقال می‌دهند و هر اتفاقی در زندگی می‌افتد آن را به کلاس آموزشی تبدیل می‌کند.

اخبار سیاسی داخلی
ضرورت تولید و برجسته سازی اخبار و گزارشات روحیه بخش و امیدآفرین
برخی از کارشناسان با اشاره به شرایط کشور بر ضرورت تولید و برجسته سازی اخبار و گزارشات خوب، امیدآفرین و روحیه بخش از حوزه های مختلف به ویژه در عرصه خدمت رسانی به مردم تاکید می کنند.
رد پیشنهاد ریاست سازمان برنامه و بودجه از سوی بذرپاش
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری به مهرداد بذرپاش پیشنهاد داده تا ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده گیرد. وی به بذرپاش گفته که من رئیس تیم اقتصادی دولت هستم.مشکل دولت در سازمان برنامه و بودجه است و آقای میرکاظمی بودجه را نمی‌دهد. اگر شما به این سازمان بروید کارها راه می‌افتد. اما وی این پیشنهاد را رد کرده است.
استخاره آیت‌الله رئیسی برای حضور بذرپاش در کابینه
مهرداد بذرپاش گفته که آیت‌الله رئیسی برای حضور من در وزارت راه و شهرسازی خیلی اصرار کرد. من گفتم که نمی پذیرم. آیت‌الله رئیسی گفته که چرا نمی پذیرید. شما که وزارت کار را هم تمایل داشتید. من به او گفتم که وزارت راه و شهرسازی پول می‌خواهد. اما وزارت کار خود پول دارد. شستا را دارد و و درآمد دارد. ولی این‌جا پول می خواهد و اگر پول نباشد 4 میلیون مسکن محقق نمی شود، هواپیما نوسازی نمی شود، راه ساخته نمی شود. آقای میرکاظمی هم به کسی پول نمی دهد و من زمین می خورم. به او گفتم شما استخاره کنید. آیت‌الله رئیسی استخاره کرد و خیلی خوب آمد. شخصیت دیگری نیز درباره نرفتن بذرپاش به وزارت مسکن استخاره کرده بود که خیلی بد امده است.
مشاوره بذرپاش با قالیباف برای حضور در کابینه
محمد باقر قالیباف گفته که مهرداد بذرپاش در تماسی تلفنی نظر من را برای حضور خود در کابینه آیت‌الله رئیسی پرسید. من به او گفتم اگر واقعا دولت به شما نیاز دارد و شما هم تمایل دارید، بروید. ما هم حمایت می کنیم و کاری می کنیم یک رای خوبی در مجلس کسب کنید. قالیباف همچنین با انتقاد از عملکرد دولت گفته که این بچه بازی چیست؟ چرا این طوری هستند؟
نشست سیاسی حزب موتلفه و سید حسن خمینی در منزل انواری
حسین انواری عضو هیئت امنای کمیته امداد از سید حسن خمینی و سید احمد – فرزند وی – برای شرکت در نشستی با جمعی از اعضای حزب موتلفه در خانه خود دعوت کرده و این نشست با حضور انبارلویی، بادامچیان و …. برگزار شده است. در این نشست مباحث سیاسی جدی مطرح شده است.
تحرکات رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای ورود به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری
حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تشکیل یک هسته مشورتی خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند.
وزیر دفاع روز تنها 3 ساعت کار می کند
شنیده شده امیر قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روزانه تنها سه ساعت در محل کار خود حاضر می شود و بیشتر کارها به جانشین وی سپرده شده است. امیر قرایی مشکل بیماری دارد و به خاطر داروهایی که مصرف میکند بیشتر از این نمی تواند در محل کار خود حاضر شود
جلسه سخت حاج علی اکبری با جوانان شیعی و نیروهای انقلابی سیستان و بلوچستان
حجت الاسلام حاج علی اکبری نماینده اعزامی رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان گفته که من سخت ترین جلسه را با جوانان شیعه و نیروهای انقلابی در این منطقه داشتم.
پرداخت 600 میلیون دیه به خانواده جانباختگان حادثه زاهدان
احتمالا 600 میلیون تومان دیه به خانواده جانباختگان حادثه زاهدان پرداخت می شود.
تدبیر نظام برای اعمال مقرری ماهانه به خانواده کشته شدگان زاهدان
سیاست کلی نظام بر این است که کمیته امداد یا سازمان بهزیستی برای خانواده های معدومان حادثه زاهدان مقرری ماهانه پرداخت کنند.
تعدیل مواضع مولوی عبدالحمید
برخی از کارشناسان معتقدند که مواضع اخیر مولوی عبدالحمید پس از حضور حجت الاسلام علی اکبری در زاهدان تعدیل شده است و از آن فرمان اقدام و شورش استنباط نمی شود.
شرط نیکزاد برای حضور در وزارت راه و شهرسازی
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از گزینه های جدی وزارت راه و شهرسازی بوده است. وی حضور خود در کابینه را مشروط به راه اندازی یک خط اعتباری تضمینی برای این وزارت خانه کرده بود که ظاهرا این خط اعتباری راه اندازی نشد.وی همچنین برادر خود را به عنوان یک گزینه به آیت الله رئیسی پیشنهاد داده بود که وی نپذیرفته است.
تقلای برخی از نزدیکان دولت برای معرفی دوستی به عنوان جایگزین محمد سعید
برخی از نزدیکان دولت پیشنهاد داده بودند که دوستی به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد منصوب شود که این پیشنهاد رد شد.
رایزنی نزدیکان دولت برای تغییر رئیس سازمان انرژی اتمی
گروهی از نزدیکان دولت درصدد تغییر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی هستند.
امتیازات ویژه دولت به بذرپاش
آیت الله رئیسی در واکنش به مخالفت مهرداد بذرپاش برای پذیرش مسئولیت وزارت راه و شهرسازی چند امتیاز به وی داده است. اول این که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری از وی حمایت جدی داشته باشد. ثانیا مصوبه صندوق ذخیره ارزی مبنی بر تامین 11 میلیارد یورو بابت ساخت زیرساخت های ریلی، جاده ای، هواپیما، بنادر و کشتی رانی و… در اختیار وی قرار گیرد. ثالثا مبلغ 5 میلیارد دلار بابت تهاتر نفت با چین- که رستم قاسمی به تازگی مصوبه آن را دریافت کرده است- نیز در اختیار بذرپاش باشد.
پیش بینی رای بالای مجلس به بذرپاش
برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند که مهرداد بذرپاش بیش از 200 رای نمایندگان مجلس را برای ورود به وزارت راه و شهرسازی کسب کند.این کارشناسان گفته اند که وی احتمالا ستاره کابینه می شود.
تقلای برخی از نمایندگان مجلس برای راه اندازی قرارگاه رسانه ای
برخی از نمایندگان مجلس طرح راه اندازی قرارگاه رسانه ای در کشور را مطرح کرده اند. قالیباف با حمایت از این طرح آن را در سطوح بالاتر پیگیری می کند.
واکنش برخی از دولتی ها نسبت به انتقادات قالیباف از دولت
اظهارات محمد باقر قالیباف در نقد عملکرد دولت و همچنین ضرورت اصلاحات در دولت متناسب با حکمرانی نو، واکنش برخی از دولتمردان و طرفداران دولت را برانگیخته است. البته گفته شده که قالیباف برای ورود به مبحث حکمرانی با دفتر رهبری هماهنگی هایی را کرده بود اما در اظهارات خود سمت و سوی بحث را به سمت نقد دولت برده است.
اخبار امنیتی
هشدار درباره احتمال شکل گیری ناآرامی ها در پی برخورد با فیلترشکن ها
نتایج برخی نظرسنجی ها نشان می دهد که در صورت استمرار برخورد با فیلترشکن ها احتمال شکل گیری عصبانیت و ناآرامی در گروه های سنی فعال در اغتشاشات می شود. همچنین تلگرام به عنوان سکوی ساماندهی اعتراضات احتمالی می شود.
جزئیات جلسه محرمانه آمریکا با گروهک‌های کردی
آمریکایی‌ها طی ماه‌های اخیر برنامه ریزی گسترده‌ای برای افزایش التهاب در حوزه زنان و جوانان را در دستورکار داشتند.مطابق اخبار و گزارشات بدست آمده از منابع آگاه،اردیبهشت ماه سال جاری جلسه‌ای با حضور رده‌های ارشد امنیتی آمریکا با مسئولان گروهک‌های کردی در منطقه اربیل کردستان عراق برگزار و هماهنگی‌هایی در خصوص نحوه عملیات علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.در این جلسه که به صوورت سری و گروهکی برگزار شد، به سرکرده‌های گروهک‌ها به طور مشخص دو هدف به عنوان نقطه تمرکز برنامه‌ریزی‌ها مشخص می‌شود که عبارتند از جمعیت زنان و جمعیت جوانان ایران.در بخش پایانی این جلسه که برای توجیه گروهک‌ها برگزار شده بود، رابط آمریکایی خطاب به حاضران می‌گوید سرمایه هر کشوری جوانان آنها است، اگر ما از ایران جوانان را بگیریم هیچ چیز برای دفاع و کنترلش ندارد.اگرچه در این جلسه مصادیق و نقشه ها و نوع حمایت‌های آمریکا از گروهک‌های تجزیه طلب برای ضربه به جمهوری اسلامی ایران نیز مطرح شده بود که جزئیات آن در اختیار دستگاه امنیتی قرار دارد اما بر این اساس می‌توان گفت نقطه تمرکز آمریکایی در این دور از ابتدای حرکت و شبکه سازی در خصوص ایران تا زمان آغاز اغتشاشات در مهرماه، بر روی این دو جمعیت بوده است.
بازداشت سه تروریست پیش از عملیات در حرم‌های مقدس
برخی از افراد تکفیری همراه با خانواده خود از خارج از کشور به ایران بازگشته و در مناطقی از استان های کردستان و کرمانشاه ساکن شده و مشغول تبلیغ هستند. به گزارش دستگاه های اطلاعاتی، تعداد قابل توجه دیگری از آن ها خواستار بازگشت به ایران شده اند.علاوه بر این ، عوامل سازمان اطلاعات سپاه یک تیم ۲ نفره مسلح را که با پوشش لباس محلی در منطقه ملاثانی خوزستان و شهرستان باوی اقدام به سردادن شعار و تیراندازی به نیروهای بسیجی کرده‌ بودند، بازداشت کرده است.همچنین اخیرا وزارت اطلاعات موفق به شناسایی و بازداشت ۳ نفر از افسران افغانستانی که درصدد انجام عملیات تروریستی در حرم های مقدس در کشورمان بوده اند، شده است. گفته شده که این افراد عضو گروه طالبان بوده اند.یک تیم عملیاتی از گروهک های کردی در خوزستان شناسایی و بازداشت شده اند. گفتنی است که آمریکایی ها از این گروهک ها خواسته اند تا تیم های عملیاتی خود را از مسیر مناطق مرکزی عراق به ایران نفوذ دهند.
مانور معاندین بر صدمه زدن به نیروهای انقلابی
جریان معاند به دنبال ایجاد حس ترس میان نیروهای انقلابی و بسیج است.بررسی فضای مجازی نشان می‌دهد مانور معاندین بر شناسایی عناصر امنیتی، بسیج و انتظامی و تهدید یا حمله به آنها (منزل، خانواده و…) طی روزهای اخیر قابل توجه بوده است. در این خصوص مطابق بررسی‌ها در روزهای اخیر و یک روز قبل از حادثه مهاباد حمله به منزل بسیجی طائفه منگور، به منزل ۳ بسیجی در بوکان هم حمله شده بود.انتشار تصاویر مجروح یا برهنه کردن نیروهای کف خیابانی نیز در این روزها افزایش یافته است. این اقدامات در راستای تضعیف روحیه و ایجاد رعب در نیروهای ارزشی ارزیابی می‌شود.
هشدار امنیتی اقدام تروریستی در اماکن مقدسه قم
مطابق گزارشات دستگاه‌های امنیتی کشور و اطلاعاتی که توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) از تحرکات گروهک‌های تروریستی بدست آمده است، معاندین قصد انجام عملیات تروریستی مجدد علیه اماکن و عتبات مذهبی در ایران را دارند.در این خصوص پیرو اعلام هشدار امنیتی داده شده به مراکز مرتبط، گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد یک تیم تروریستی خارجی قصد حمله و عملیات خرابکارانه در اماکن مذهبی قم به خصوص مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر را دارند.در این زمینه اقدامات پیشگیرانه لازم در نظر گرفته شده و تحرکات و ترددات مشکوک در این استان و همچنین مناطق و مراکز مشابه در سایر نقاط کشور تحت نظر نیروهای امنیتی قرار گرفته و با یاری خداوند متعال ان‌شاالله این تیم تروریستی نیز همانند سایر اقداماتی که در دو ماهه اخیر خنثی شدند، شناسایی و کشف و منهدم می‌شود.در این رابطه لازم بذکر است که بجز عملیات تروریستی که چندی پیش در شاهچراغ رخ داده و منجر به شهادت تعدادی از هموطنانمان شده بود، عملیات‌های متعدد دیگری نیز علیه تاسیسات و اماکن طراحی شده بود که با اقدام به موقع و هوشمندانه سربازان گمنام امام زمان (عج) خنثی شد. جزئیات این اقدامات به زودی در باران منتشر خواهد شد.
تبدیل کیان پیرفلک به اسم رمز تداوم آشوب در کشور
پس از حادثه تروریستی شهر ایذه، کیان پیر فلک، کودک ۱۰ ساله بختیاری، یکی از جانباختگان حادثه بود که روایت های گوناگون از چگونگی فوت او، ماجرایی مشابه مهسا امینی در فضای مجازی رقم زده است.کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله اهل ایذه شبانگاه ۲۵ آبان،‌ در حالیکه با خانواده و در حال بازگشت به خانه خود در ایذه بودند،‌ هدف گلوله قرار گرفت. پدر کیان پیرفلک هم هدف سه گلوله قرار گرفته و در بیمارستان بستری شد. این اتفاق موجب بروز واکنش های گسترده ای در فضای مجازی کشور شد و از باشگاه های رسمی اروپایی، تا سلبریتی ها، صداوسیما و کاربران انقلابی و معاند آن را بازتاب دادند.
شرح آنچه در فضای مجازی درمورد کیان پیر فلک منتشر شده است
روز چهار شنبه ۲۵ آبان خبری منتشر شد که یک تیم تروریستی به بازار مرکزی شهر ایذه در خوزستان وارد شده و در ساعت ۱۷:۳٠ این روز مردم را به رگبار بسته است. این عملیات تروریستی منجر به شهادت هفت نفر از جمله یک کودک شد. نام این کودک کیان پیر فلک بود که به سرعت تصویر پیکر بی جان او در فضای مجازی منتشر شد و موجی از واکنش ها را به راه انداخت.ولی الله حیاتی، معاون انتظامی امنیتی استانداری خوزستان گفت، این حمله تروریستی توسط راکبین دو موتورسیکلت رخ داده و راکبین با سلاح کلاشینکف هم مردم و هم مدافعین امنیت را به گلوله بسته‌اند.پس از انتشار این ادعا ها فضای رسانه ای داخل کشور خبر از یک حمله تروریستی در شهر ایزه را منتشر کرده و جانباختگان این حادثه را شهید اعلام کردند. همچنین این حادثه در کنار حادثه سمیرم اصفهان و حرم شاهچراغ شیراز قرار گرفته و ادعا کردند که این اقدامات تروریستی بوده و مشابه یکدیگر است.تا روز جمعه ۲۷ آبان ماه این ادعا در فضای رسانه ای کشور مطرح بود که طبق اعلامیه منتشر شده مراسم خاکسپاری کیان در روستای پرچستان گورویی شهرستان ایذه برگزار میشود. نکته مهم این مراسم اظهارات زینب مولایی راد، مادر کیان، در خاکسپاری بود. او در میان جمعیتی که برای تشییع کیان آمده بودند مدعی میشود که حقیقت را «از خود من بشنوید که در این تیر اندازی چه شد». او مدعیست که تروریستی بودن این حادثه دروغ است. این گفته او با سوت و کف حاضران همراه می شود.در ادامه مدعی میشود همسرش برای بازگشت به شهر از عبور از کمربندی امتناع میکند و ترجیح می دهد که از مسیر دیگری به شهر برسد. پس از طی مسافتی به یک مرکز هلال احمر رسیده که در کنار آن مامورین و لباس شخصی ها حضور داشتند. آن ها از کنار ماموران عبور میکنند و تا حدود دویست متری مردمی که تجمع کردند می رسند. در این لحظه به ادعای مادر، یکی از مامورین فریاد می زند که برگردید. کیان به پدر خود می گوید « به پلیس اعتماد کن، آن‌ها خوبی ما را میخواهند و برگرد». مادر مدعی میشود به محض برگشتن و دور زدن ماشین، یکی از لباس شخصی ها ماشینشان را به رگبار می بندد.مادر کیان مدعیست همان لباس شخصی هایی که تیراندازی کردند، کیان را به هلال احمر منتقل می کنند. این ادعاییست که درویش پور، نماینده پیشین ایذه در برنامه تلویزیونی صداوسیما مطرح میکند و می گوید: همان کسانی که به خودرو تیراندازی کردند کیان و پدرش را به هلال احمر منتقل کردند. درویش پور از بستگان نزدیک خانواده پیرفلک است.این درحالی است که معاون انتظامی امنیتی استانداری خوزستان ساعاتی بعد از این حادثه، مدعیست که ۳ نفر از عوامل اصلی این حادثه در شهرستان ایذه بازداشت شدند. یکی از دلایلی که این حادثه را به یک فاجعه تبدیل کرده و همچون ماجرای مهسا امینی، موج گسترده ای از واکنش های تند افراد تاثیر گزار را به همراه داشته، تناقض در روایت چگونگی و عاملین این حادثه است.
مادر کیان در پایان سخنان خود میگوید خود نیرو های لباس شخصی بچه های من را زدند، والسلام، درود به همتان. این گفته موجب می شود تا حاضران در خاکسپاری علیه رهبری و نظام شعار علیه نظام و رهبری سر بدهند.ساعاتی پس از آن هم یک ویدیو دیگر از زینب مولایی راد، مادر، کیان منتشر شد که سفارش می کرد در مراسم خاکسپاری کیان قرآن پخش نکنند، زیرا او از قرآن و اسلام متنفر بود. همچنین او یک خاطره تعریف میکند که یکبار به خاطر حفظ نکردن یک آیه برای امتحان مدرسه او را کتک زده است و کیان در پاسخ به او گفته است که چرا من را می زنی من عرب نیستم و ایرانیم و چرا باید قرآن بخوانم.همچنین ویدیویی دیگر از مادر کیان در مراسم خاکسپاری منتشر شد که علیه رهبری یک شعر کودکانه توهین آمیز می خواند.جمعه شب صداوسیما استان خوزستان مصاحبه ای از مادر کیان منتشر کرد که موضوعات مطرح شده بالا را انکار میکرد. او مدعی شد که پس از ماجرای تیراندازی تلفن همراه خود را گم کرده و هرگونه پست و محتوای اعتراضی از سوی او منتشر نمیشود. همچنین او مدعی شد که هیچ گونه شعری در مراسم نخوانده و همینطور درخواست کرد که از او و پسرش سو استفاده نکنند.
رسانه های معاند مدعی شدند که سجاد پیرفلک «عموی کیان» نیز با رد ادعای مقامات و رسانه‌های داخلی، گفت: «واقعیت مرگ کیان همانی است که مادرش در مراسم تشییع و در میان هزاران نفر عنوان کرد.» او افزود: «صحبت‌های مادر کیان تمام ابعاد پنهان موضوع را نمایان می‌کند، میتوانید به آن استناد کنید، حرف دیگری باقی نمی‌ماند.»
ماجرای یخ چیست؟
موضوع مهمی که موجب واکنش‌های هنری و احساسی کاربران و طراحان گرافیکی شده بود، تصویری از یخ های دور جسد کیان پیر فلک بود. کاربران معاند مدعی شده بودند که مادر کیان برای اینکه پیکر پسرش توسط ماموران انتظامی ربوده نشود، آن را به خانه برده و خودش یخ روی پیکر پسرش ریخته و همان محل را در خانه، تبدیل به سرد خانه کرده است تا برای روز خاکسپاری آماده شود.پدربزگ کیان اما مدعیست که مردم حاضر در هلال احمر پس از احیا نشدن کیان احساساتی شده و جسد را برای دیدار مادرش به منزل بردند و پس از عزاداری به هلال احمر بازگرداندند.اما در فضای مجازی، بسیاری از کاربران هنرمند معاند داستان های احساسی طراحی کردند با این عنوان که «مردم به قدری مظلوم شده اند حاضر نیستند فرزندان کشته شده خود را به سرد خانه بفرستند و برای سرد نگه داشتن جسد مرحومشان حتی یخ هم کم می آورند».
ماجرای خدا رنگین کمان چیست؟
کیان پیر فلک علاقه بسیاری به کاردستی و تا حدودی ابزار رباتیک داشته است. به همین منظور او برای شرکت در یکی از مسابقات با عنوان جابر ابن حیان، یک قایق چوبی دستی ساخته است و در یک ویدیو نشان میدهد که این کاردستی به درستی ساخته شده و آزمایش آن مثبت است. او ابتدای ویدیو خود را با عبارت «به نام خدای رنگین کمان» آغاز میکند و همین موجب میشود تا این جمله در فضای مجازی وایرال شود.در ادامه او از جمله «پس ما نتیجه میگیریم که این کار میکنه» استفاده میکند که این عبارت نیز توسط کاربران معاند وایرال میشود. آن ها از این عبارت برای نتیجه گیری و تداوم آشوب و اعتراض استفاده کردند و کنار تصاویر اغتشاش های خود نوشتند:«پس ما نتیجه میگیریم که این کار میکنه»موج واکنش ها به کیان پیر فلک، بسیار گسترده بوده و تعداد زیاد از سلبریتی هایی که در این دو ماه واکنش تند اعتراضی از خود نشان نداده بودند، در این ماجرا ورود کردند. همچنین عبارت خدای رنگین کمان نیز بشدت وایرال شد و طراحی های گرافیکی گسترده ای از آن تولید و منتشر شد. تا حدودی که حساب توییتری زبان فارسی باشگاه رم ایتالیا در یک توییت آن را بازتاب داد.
همچنین یونیسف نیز در آستانه روز جهانی کودک، ۲۰ نوامبر، بیانیه را در این خصوص منتشر کرد.در این بیانیه که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی کودک‌ صادر شده آمده است که یونیسف «به شدت» نگران گزارش‌های مربوط به کشته شدن، زخمی شدن و بازداشت کودکان در ایران است. یونیسف نوشته به رغم «فقدان آمار رسمی»، از اواخر سپتامبر تاکنون حدود ۵۰ کودک در «ناآرامی‌ها» در ایران جان خود را از دست داده‌اند و با اشاره به کشته شدن کیان ۱۰ ساله، این موضوع را «وحشتناک» خوانده است.
همچنین مهتاب کرامتی نیز پس از این حادثه و ماجراهایش از یونیسف استعفا داد. او از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱ سفیر حسن نیّت و صلحِ یونیسف بود.
نکته حائز اهمیت دیگر این است که خانواده کیان اصالت بختیاری داشته و همین امر موجب شده تا رسانه های معاند این قوم تاثیر گذار و تاثیر پذیر را تحریک به اقدامات اعتراضی کنند.در ماجرای مهسا امینی با محوریت زنان و قومیتها (کرد) پروژه را کلید زدند و اینک با برجسته کردن کیان ،پیرفلک میخواهند با حفظ و تداوم پروژه قبلی پروژه جدیدی را با محوریت کودکان و قومیت ها(لر را با هدف برانگیختن احساسات و همراه سازی افکار عمومی با سناریوهای مدنظر خود و تشدید اغتشاشات و ناآرامی ها را دنبال کنند.این روند در حالی از سوی ضد انقلاب دنبال میشود که در افکار عمومی کودکان و حس مادرانه از ارزشها ایرانی محسوب شده و موجب ایجاد تهییج زنان و مادران خواهد شد از سوی دیگر تمرکز بر ایل بختیاری به دلیل حمیت و غیرت این قوم مورد هجمه قرار گرفته تا از این رهگذر قوم لر به عنوان یکی از اقوام هوادار سخت ج.ا.ا دچار تردید شده و مواضع و اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی اتخاذ و انجام دهد.پیش بینی می شود که عبارت رنگین کمان، همچون حرکت نمادین اعتراضی خدانور لجه ای، به یک ادبیات و نماد اعتراضی دیگر از سوی معاندان تبدیل شود.
استراتژی ضدانقلاب برای برگزاری تجمع میلیونی
به‌ میدان کشاندن تمامی اقشار ناراضی و خلق «جمعیت انبوه» و «میلیونی» در دستورکار جریانات ضدانقلاب قرار دارد.
باران – برآورد دستگاه‌های امنیتی و همچنین اتاق‌های فکر داخلی و رصد تحرکات گروهک‌های ضدانقلاب و فضای رسانه‌ای و مجازی دشمن نشان می‌دهد که در هفته‌های آینده ۱۰ سرفصل کلیدی به عنوان راهبردهای فعلی و آتی معاندین در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن بتوانند اغتشاشات و ناآرامی‌ها را ادامه داده و کشور را با چالش‌هایی مواجه سازند.
در این خصوص ۱۰ سرفصل زیر به عنوان موارد اصلی مطرح شده است:
۱. استمرار تجمعات به‌صورت محله‌محور و حرکت از محلات به‌سمت مراکز اصلی شهرها
۲. تداوم اغتشاشات نقطه‌ای با هدف ناامن سازی شهرها و شکستن اقتدار حاکمیت
۳. تداوم استراتژی«اعتصاب در روز و اعتراض در شب»
۴. به‌ میدان کشاندن تمامی اقشار ناراضی و خلق «جمعیت انبوه» و «میلیونی»
۵. تسخیر اتوبان‌های مهم و مسیرهای ترانزیتی
۶. تخریب زیرساختهای اصلی
۷. خلق حادثه ضدامنیتی(نظیر شاهچراغ، ایذه) با هدف اقتدارشکنی از نظام
۸. تداوم جنگ روانی و رسانه‌ای
۹. تمرکز بر بازه‌های زمانی مناسبتی نظیر روز دانشجو و …
۱۰. تلاش برای اتصال ناآرامی‌ها به مناسبت‌های دی‌ ماه (سالگرد دی۹۶ و هواپیمای اوکراینی) تحت عنوان «زمستان فروپاشی»
آموزش ترور پلیس در صفحه اینستاگرام علی کریمی
آموزش ترور و قتل پلیس و مامورین امنیتی با اجرای کمین و پرتاب بمب اتش زا از پشت بام از سوی علی کریمی بازیکن بازنشسته فوتبال.
دستورالعمل آشوبگران برای اقدامات ضدامنیتی
رصد تحرکات لیدرهای اغتشاشات و همچنین اخبار بدست آمده از داخل گروهک‌های معارض در خصوص اغتشاشات در کشور بیانگر این است که محورهای زیر در دستورکار عملیات میدانی آن‌ها قرار گرفته است:
۱.راهبندان جاده‌های برون شهری و مسیرهای ترانزیتی
۲.راهبندان خیابان‌های اصلی شهرها و اتوبان‌ها(ترافیک مصنوعی، انسداد و …)
۳.همراه داشتن کوکتل مولوتوف و ابزار درگیری با ماموران
۴.تجمع ابتدایی در محله‌ها و حرکت به‌سمت میادین اصلی
۵.تداوم شعاردهی از منازل
۶.تلاش برای عدم شناسایی و ضدبازجویی در دستگیری‌ها
۷. استفاده محدود از سلاح برای پایش میزان همراهی جامعه.
خدمات مهم ارتش در فتنه‌ی اخیر از نگاه‌ تحلیل‌گران نادیده مانده است
ارتش جمهوری اسلامی در فتنه اخیر با آن که مستقیما دستوری برای حضور در میدان نداشته است اما مسئولیت حفاظت از بسیاری از مراکز مهم دولتی و صنعتی و مهم کشور را به صورت شبانه روزی به عهده داشته است و در این مدت به صورت منظم و نامحسوس در مقابله با فتنه دخیل بوده است. بسیاری از مسئولان ارتش در طول این مدت فتنه به صورت مداوم در خدمت حاضر بوده و امنیت بسیاری از نقاط کشور را تامین کرده‌اند. اخیرا یکی از فرماندهان عالی ارتش ضمن گزارش خدماتی که در ارتش در این مدت در تامین امنیت ارائه کرده و پشتیبانی جدی که از نیروهای انتظامی داشته است گلایه کرده است که متاسفانه برخی در رسانه خدمات ارتش را نادیده گرفته و یا در برابر هجمه‌های دشمن به ارتش دفاع لازم را انجام نمی‌دهند. به حدی که ممکن است افکار عمومی تحت تاثیر این شبهه‌ها قرار گیرد که ارتش در این فتنه حمایت لازم را از نظام نکرده است.
آغاز به کار گروه های مجازی کمیته مجازات
در برخی استانها تلاش شده تا گروه‌های مجازی با عناوینی همچون «کمیته مجازات» ، « انصار حزب الله نسل جدید» و «مدافعان حرم رضوی» در بین بسیجیان و حزب اللهی ها، با هدف آمادگی برای مقابله نرم و سخت با اغتشاشات معاندان و سلبریتی ها تشکیل شود و ادعا شده بزودی تجهیز و فعالیت میدانی خود را آغاز خواهد کرد.
درخواست برای دخالت نظامی غرب در ایران
در سه روز اخیر و پس از رخدادهای امنیتی در شهرهای کردنشین، فضاسازی گسترده ای درخصوص درخواست از کشورهای غربی جهت دخالت نظامی صورت گرفته‌است/ ساعاتی پیش نیز مسیح علینژاد از کشورهای اروپایی خواست تا مداخله نظامی داشته باشند/ چندی پیش نیز برخی از فرماندهان گروهک‌های تروریستی کردی در صحبتهای خود موضوع ایجاد «منطقه پرواز ممنوع» در کردستان را مطرح کرده بودند.
سناریوی پیچیده دستگاه های اطلاعاتی خارجی علیه ایران
روس ها حاصل شنودهای منطقه ای خود از دستگاه های اطلاعاتی خارجی درباره ایران را در اختیار مقامات ایرانی قرار داده اند. دستگاه های مذکور معقتدند که مردم ایران در وضعیت انقلاب قرار گرفته اند. مردم ایران از لحاظ ذهنی به این باور رسیده اند که شرایط کشور در یک شرایط انقلاب است.دستگاه های اطلاعاتی خارجی گفته اند که الان باید این باور ذهنی را به اجرا و اقدام و تبدیل به حضور در خیابان کنیم. در گام اول آن چه که می خواستیم – یعنی القای رفتنی بودن حکومت ایران- را خلق کرده ایم. این تصور از ذهن باید به عینیت برسد. باید بتوانیم در یک دوره 4 ماهه این فضا را ایجاد کنیم و یک رهبر برای این اپوزیسیون پیدا کنیم. آن ها حامد اسماعیلیون را که خود دکتر است. خانم و دختر او در هواپیمای اوکراینی کشته شدند. سخنور هم است، مطرح کرده اند.دستگاه های اطلاعاتی در جلسات خود گفته اند که باید این پیام به جامعه بین المللی القا شود که رهبر آینده ایران را انتخاب شده یا به نوعی به رسمیت شناخته است. انجام دیدارحامد اسماعیلیون با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و حضور وی در ناتو از این منظر قابل بررسی است. این دستگاه های اطلاعاتی گفته اند که جامعه ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا بهترین جامعه خارج از کشور هستند. چون در آنها پول، ثروت ، تحصیلات و اعتبار وجود دارد. این جامعه جوان ترین جامعه مرتبط با داخل ایران است. بیشترین حجم رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور میان ایرانیان مقیم کانادا به داخل بوده است. به گفته آن ها ، حامد اسماعیلیون با گردآوری حدود 50 هزار نفر در تورنتو ظرفیت خود را نشان داده است.آن ها گفته اند که باید همایش هایی با مقایس بزرگ در خارج از کشور شبیه آن چیزی که در برلین اتفاق افتاد برگزار شود. در جلسات دستگاه های اطلاعاتی خارجی گفته شده که طرف آمریکایی گفته که مذاکرات خود را با ایران قطع خواهیم کرد. این اتفاق به فاصله 3 روز افتاد.
دستگاه های اطلاعاتی خارجی همچنین گفته اند که باید پروژه شکست اقتدار و ابهت نیروهای امنیتی – نظامی ایران دنبال شود. چندین شهر نیز باید از کنترل حکومت خارج شود.البته آن ها اذعان کرده اند که ما در خلق یک جمعیت بزرگ ناکام بودیم اما می توان با یک اقلیت بزرگ هم کار را پیش برد.
51 درصد مردم خواستار حجاب اختیاری شده‌اند
نتایج نظرسنجی وزارت کشور با جامعه آماری 3 هزار و 977 نفر در سراسر کشور نشان می‌دهد که 51 درصد مردم معتقدند که حجاب باید اختیاری باشد. 36.8 درصد نیز بر الزامی بودن آن تاکید کرده‌اند.
علت مرگ مهسا امینی از نگاه مردم چه بود؟
30.9 درصد مردم علت مرگ مهسا امینی را ناشی از ضرب و شتم عنوان کرده‌اند. 25.3 درصد گزینه احساس ترس، 16.4 درصد گزینه بیماری زمینه ای و 27 درصد گزینه نمی دانم را انتخاب کرده‌اند.
مردم اخبار و اطلاعات خود را از کدام منابع خبری دریافت می‌کنند؟
براساس نتایج نظرسنجی اخیر وزارت کشور 25 درصد مردم اخبار و اطلاعات خود را از صدا و سیما 24.6 درصد از شبکه های اجتماعی، 16.4 درصد از شبکه‌های ماهواره‌ای، 11.1 درصد از طریق دوستان، 6.4 درصد از سایت ها و رسانه های خبری دریافت می‌کنند.
41 درصد مردم ادعای معترضان را ناحق می‌دانند
41.1 درصد مردم معتقدند که در ماجرا‌های اخیر حق با معترضان نبوده است. تنها 5.3 درصد گفته‌اند که حق با آن ها بوده است.
مهمترین خواسته معترضان از نگاه مردم
شرکت‌کنندگان در نظرسنجی وزارت کشور در پاسخ به این که خواسته معترضان چیست؟ 37 درصد گزینه اصلاح شیوه حکومت در همه زمینه ها، 30.4 درصد گزینه تغییر حکومت، 10 درصد گزینه آزادی در نوع پوشش را انتخاب کرده‌اند.
انتقاد 53 درصد مردم از عملکرد ناجا
53 درصد مردم معتقدند که عملکرد نیروی انتظامی بد بوده است. 27 درصد نیز عملکرد ناجا را تایید کرده‌اند.
42 درصد مردم اخبار و گزارشات صدا و سیما را صحیح و صادقانه نمی‌دانند
42 درصد مردم اخبار و گزارشات سازمان صدا و سیما را غیرصادقانه می دانند. 26.7 درصد گفته‌اند که خیلی کم صادقانه است. 13.7 درصد نیز معتقدند که این اخبار و گزارشات خوب و صادقانه بوده است.
پیش بینی 56 درصدی مردم به استمرار روند اعتراضات
56.3 درصد مردم معتقدند که روند اعتراضات همچنان ادامه می‌یابد و فعلا نمی‌توان پایانی برای آن در نظر گرفت. 34 درصد پیش بینی کرده‌اند که طی 2 هفته آینده تمام می شود.
48 درصد مردم از بابت تجزیه ایران نگرانی ندارند
شرکت‌کنندگان در نظرسنجی وزارت کشور در پاسخ به این که آیا شما نگران تجزیه ایران هستید؟ 48 درصد گزینه اصلا و کم، 9.6 درصد گزینه تا حدودی و 43 درصد گزینه زیاد و خیلی زیاد را انتخاب کرده‌اند.
84 درصد مردم اعتراضات خیابانی را عاملی برای کاهش مشکلات می‌دانند
84 درصد مردم معتقدند که این اعتراضات خیابانی سبب کاهش مشکلات می‌شود.
70 درصد مردم تمایلی به حضور در راهپیمایی حمایت آمیز از نظام ندارند
70 درصد مردم تمایلی به حضور در راهپیمایی در حمایت از نظام و انقلاب ندارند. 21.4 درصد گزینه زیاد و خیلی زیاد و 5.9 درصد نیز گزینه تا حدودی را انتخاب کرده‌اند.
50 درصد مردم معتقدند که محبوبیت آیت‌الله رئیسی کاهش یافته است
براساس نتایج نظرسنجی اخیر ایسپا 50.4 درصد مردم معتقدند که میزان محبوبیت آیت‌الله رئیسی کم و خیلی کم شده است. 24.9 درصد گزینه زیاد و خیلی زیاد، 10.7 درصد گزینه متوسط را انتخاب کرده‌اند.
44 مردم گفته‌اند که آیت‌الله رئیسی برای ما محبوبیت کمی دارد
44.2 درصد مردم گفته‌اند که آیت‌الله رئیسی برای آن‌ها محبوبیت خیلی کم و کم دارد. ، 12.6 درصد گزینه متوسط، 34.7 درصد گزینه زیاد و خیلی زیاد را علامت زده اند.
افزایش 53 درصدی شاخص محبوبیت آیت‌الله رئیسی پس از اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی
بررسی ها نشان می‌دهد که شاخص محبوبیت آیت‌الله رئیسی که بعد از حذف ارز ترجیحی در تیرماه به کمتر از 18 درصد در تهران و 26 درصد در کشور رسیده بود در حال حاضر تقریبا به 35 درصد رسیده است.
مردم آیت‌الله رئیسی را متکبر و کم کار نمی‌دانند
به گفته برخی از کارشناسان بررسی نظرات مردم درباره آیت‌الله رئیسی نشان می‌دهد که آن ها وی را مفسد، متمرد،‌کم‌کار و متکبر نمی‌دانند. بلکه می گویند که توانایی وی بیشتر از این نیست.

رسانه های انقلابی مسائل غیراخلاقی و مالی علی کریمی و مصی علی نژاد را فاش کنند
برخی از کارشناسان خواستار برجسته سازی رهبران مورد نظر دشمن برای آینده ایران شده اند. این کارشناسان گفته اند که باید پرونده مسائل غیر اخلاقی و فسادهای مالی افرادی مانند علی کریمی، مصی علی نژاد ، نازنین بنیادی برای مردم و افکارعمومی به خوبی تبیین شود.
تقلای دست اندرکاران بی.بی.سی و ایران اینترنشنال برای به کارگیری جوانان افغانی
دست اندرکاران شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ضد انقلاب بی.بی.سی و ایران اینترنشنال، جمعی از جوانان افغانستانی را شناسایی و برای فعالیت در این شبکه ها آموزش می دهند. تاکنون چندین دوره آموزشی به صورت آنلاین برای آن ها برگزار شده است.
گسترش حمله به حوزه های علمیه در کشور
پدیده حمله و به آتش کشیدن حوزه های علمیه در شهرهای مختلف کشور در حال گسترش است
برخی از لیدرهای اغتشاشات در مازندران گذرنامه ترکیه دارند
گروهی از لیدرهای اغتشاشات در مازندران بازداشت شده اند. این افراد دارای گذرنامه ترکیه هستند.
20 درصد مردم از اغتشاشات حمایت کرده اند
به گفته محسنی راد رئیس مرکز افکارسنجی دانشگاه تهران گفته که نتایج نظرسنجی این مرکز نشان می دهد که تنها 20 درصد در کشور از اغتشاشات و آشوب ها حمایت کرده اند. البته در تهران 40 درصد حمایت کرده اند.
طرح مجلس برای مجازات دانشجویان و اساتید فتنه گر
گروهی از نمایندگان مجلس طرحی را برای ارائه به صحن مجلس آماده می کنند که دانشجویان و اساتید تابلودار در اغتشاشات اخیر به مجازات هایی مانند ممنوع الخروجی و همچنین پرداخت کلیه هزینه های تحصیلی محکوم می شوند.
تقلای رئیس فدراسیون بوکس و یک عضو تیم ملی برای دریافت پناهندگی
1 نفر از اعضای تیم ملی بوکس ایران به همراه حسین سوری رئیس این فدراسیون و یک نفر کادر اداری در جریان سفر این تیم به اسپانیا از بازگشت به ایران خودداری کرده و برای پناهندگی خود تقلا می کنند.
دستاورد اغتشاشات برای ضد انقلاب چیست؟
جریان ضد انقلاب بزرگترین دستاورد اغتشاشات اخیر را ریزش ترس مردم از نیروی نظامی و انتظامی می‌داند.
حضور فرزندان برخی از خانواده‌های شهدا در جمع بازداشت‌شدگان
تعدادی از فرزندان کارمندان دولت و خانواده های شهدا در جمع بازداشت شدگان بوده‌اند.
شکست ضد انقلاب در پروژه شکل‌گیری اعتصابات سراسری
برآوردها بر این است که جریان ضد انقلاب در راهبرد خود برای تبدیل اغتشاشات به پروژه اعتصاب شکست خورده است. پیش بینی و تقلای ضد انقلاب بر شکل‌گیری اعتصاب سراسری بوده که در این تقلا ناکام مانده است.
تقلای گروهک نفاق برای اجرای پروژه ترور و خشونت در کشور
به گفته دستگاه‌های امنیتی- اطلاعاتی، گروهک تروریستی نفاق برای تبدیل اغتشاش به پروژه ترور و خشونت تقلا می‌کند. این گروهک درصدد است تا در برخی از شهرها تحرکات نظامی نشان دهد.
همکاری نفاق و داعش برای ایجاد آشوب در ایران
گروهک نفاق در جریان اغتشاشات اخیر در شهرهای ایذه، اصفهان و شیراز با گروهک داعش همکاری داشته است.
گسترش ارسال سلاح قاچاق به ایران
ارسال سلاح قاچاق به ایران گسترش یافته است. ضد انقلاب برای تسلیح اغتشاشگران و حتی شعارنویسان تقلا می‌‌کند. به تازگی محموله‌های سنگینی از سلاح کشف شده است.
3 اتفاق مهم در منطقه که برجسته سازی نشده است
به گفته کارشناسان مسائل منطقه، طی هفته‌‌های اخیر چند اتفاق مهم از جمله حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، حمله به نفتکش اسرائیلی در دریای عمان، نزاع شدید در محله شارون در تل آویو رخ داده است.
معرفی 5 هزار و 100 دانشجو به کمیته انضباطی
در جریان رسیدگی به پرونده اغتشاشات در دانشگاه‌ها تاکنون 5 هزار و 100 نفر دانشجو به کمیته انضباطی‌ معرفی شده و 18 استاد نیز ممنوع الخروج شده‌اند.
60 مردم ریشه اغتشاشات را مسائل اقتصادی می‌دانند
نتایج یک نظرسنجی با جامعه آماری 1 هزار و 200 نفر نشان می‌دهد که 60 درصد آن ها ریشه اغتشاشات اخیر را مسائل و مشکلات اقتصادی عنوان کرده‌اند. همچنین بیش از نیمی از این افراد نیز مسئولان را مقصر می‌دانند.
پیش بینی 7 درصدی درباره موفقیت اغتشاشگران در رسیدن به هدف خود
7 درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی معتقدند که اغتشاشگران به نتیجه مورد نظر خود می‌رسند.
حضور 600 هزار نفر در کف خیابان
برآوردها بر این است که مجموع اغتشاشگران در سراسر کشور کمتر از 600 هزار نفر بوده است.
موفقیت نسبی ضد انقلاب در القای آشوب سراسری در اذهان عمومی
به گفته کارشناسان سیاسی، تبلیغات و هیاهوی جریان ضد انقلاب اذهان عمومی و مردم جامعه را نسبت به این که در کل کشور درگیری وجود دارد، متقاعد کرده است.یعنی مردم پذیرفته اند که اغتشاشات سراسری است. برخی از مسئولان ایرانی مقیم خارج به مسئولان داخلی گفته‌اند که در اذهان عمومی خارج از کشور نیز این موضوع که نظام ایران به هم ریخته و آینده نامعلومی دارد، باور پذیر شده است.
شناسایی 12 هزار فعال مجازی که عامل تحریک مردم به آشوب بوده‌اند
12 هزار مجموعه پربازدید شامل شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها که در تحریک مردم به آشوب و درگیری نقش داشته‌اند، شناسایی شده‌اند.
توجیه گروهی از سلبریتی ها از سوی دستگاه‌های امنیتی
گروهی از سلبریتی‌ها و فعالان هنری و ورزشی از سوی دستگاه‌های امنیتی – اطلاعاتی دعوت و توجیه شده‌اند.
حضور 12 میلیون نفری در راهپیمایی 13 آبان
برآوردها بر این است که در مراسم راهپیمایی 13 آبان در سراسر کشور در حدود 12 میلیون نفر شرکت کرده‌اند.
نقش پررنگ سلطنت‌طلبان در اغتشاشات اخیر
برخی از کارشناسان معتقدند که رد پای گروهک نفاق در اغتشاشات اخیر – آن‌‌‌گونه که بزرگنمایی شده است- کمتر از گروهک سلطنت‌طلبان بوده است. این کارشناسان گفته‌اند که حضور گروه‌های متمایل به سلطنت‌طلب در این اغتشاشات پررنگ‌تر بوده است.
احتمال جا به جایی برخی از روسای دانشگاه ها
جمعی از روسای دانشگاه‌ها نسبت به پشت پرده اغتشاشات و آشوب‌های اخیر و سناریوهای ضد انقلاب در دانشگاه‌ها توجیه شده و همراهی می‌کنند. اما برخی از آنان در این باره مقاومت نشان داده‌اند که احتمال جا به جایی آن ها قوت گرفته است. صحبت‌ها هم خیلی تاثیر داشته با سلبریتی‌ها با روسای دانشگاه‌ها. روسای دانشگاه‌ها یک سری‌شان توجیه نبودند و توجیه‌شان کردن که موفق بوده بعضی‌ها هم موافق نبودند که با وزیر علوم صحبت کردند که جابجایشان بکنند.
گلایه ناجا، سپاه و وزارت اطلاعات از بی‌توجهی‌های صدا و سیما
نیروی انتظامی، سپاه و وزارت اطلاعات از بی‌توجهی مسئولان سازمان صدا و سیما به توصیه‌ها و پیشنهادات خود در مواجهه با اغتشاشات و آشوب‌ها گلایه کرده اند.
عملیات تروریستی در شاهچراغ از سوی یک شبکه داعشی طراحی و اجرایی شد
بررسی‌ها نشان می‌دهد که عملیات تروریستی در حرم احمد و محمد بن موسی الکاظم(ع) – شاهچراغ – در شیراز به طور کامل از سوی یک شبکه خارجی طراحی و اجرایی شده است. این شبکه خارجی به عنوان گروه داعش خراسان تعریف شده‌اند.
سناریوی ضد انقلاب برای شکل‌گیری حضور میلیونی- میدانی اغتشاشگران
جریان ضد انقلاب سناریوی حضور میلیونی اغتشاشگران و آشوبگران در یک میدان را به سبک میدان التحریر طراحی کرده‌ و برای اجرای آن تقلا می‌کنند که تاکنون موفق نشده‌اند. هدف ضد انقلاب این است که در حاشیه این تجمع میدانی پروژه کشته‌سازی و درگیری مسلحانه را کلید بزند.
پیش بینی اجرای یک پروژه بزرگ از سوی ضد انقلاب در دی ماه
پیش بینی نهادهای امنیتی بر این است که ضد انقلاب برای اجرای یک پروژه بزرگ در دی ماه تقلا می کند. برخی گفته‌اند که احتمالا از یک تشکیلات جدید یا اقدام جدید رونمایی می کنند.
اذعان آمریکایی ها به ناآشنایی از وضعیت داخلی ایران
منابع اطلاعاتی آمریکایی‌ها در گزارشی به کاخ سفید اذعان کرده اند که برآوردها و پیش‌بینی‌ها درباره وضعیت داخلی ایران و گزارش های گروهک های کرد و نفاق از نارضایتی‌های داخلی ایران کاملا اشتباه بوده است.
پیشنهاد حفاظت مسلحانه از تیم‌های ناجا و بسیج در کف میدان مواجهه با اغتشاشگران
برخی از کارشناسان پیشنهاد داده‌اند که گروهی از نیروهای مسلح،‌ تیم‌های ناجا و بسیج به هنگام حضور در کف میدان را مورد حمایت و حفاظت قرار دهند.
تداوم مسئولیت برخی از مسئولان دوره سابق سازمان اطلاعات سپاه
برخی از مسئولان سابق سازمان اطلاعات سپاه همچنان در هدایت امور این سازمان فعالیت می‌کنند.
نقش اصلاح‌طلبان در اغتشاشات اخیر پررنگ نیست
به گفته برخی از کارشناسان، نقش جریان اصلاحات در اغتشاشات اخیر خیلی پررنگ نبوده است.
همراهی 47 دستگاه امنیتی بیگانه با ضد انقلاب
برخی از کارشناسان معتقدند که جریان ضد انقلاب 47 دستگاه امنیتی بیگانه را در اغتشاشات اخیر همراه خود کرده است. بنابراین باید با اطلاع رسانی دقیق و سریع و روایت اول از اتفاقات و رویدادها مانع از موفقیت آن ها در این جنگ نابرابر شد.
عملکرد قابل تامل برخی از دستگاه ها و نهادهای انقلابی در مواجهه با اغتشاشات
برخی از کارشناسان با اشاره به طرح انتقادات تدریجی جریان انقلابی از عملکرد برخی از دستگاه ها و نهادهای انقلابی در مواجهه با اغتشاشات اخیر، این انتقادات را نشانه ای از ناهماهنگی میان جبهه انقلاب در مواجهه با اغتشاشات دانسته و بر ضرورت ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان شورای عالی امنیت ملی، وزارت کشور، دستگاه قضایی، دستگاه امنیتی و دستگاه‌های دیگر تاکید می کنند.
به گفته این کارشناسان، برخی از دستگاه‌ها و نهادها نه تنها هماهنگی های لازم را ندارند بلکه کارکردهای تخصصی شان هم درست نیست. مثلا سهم شورای عالی امنیت ملی یا دستگاه قضایی از نظر مفهومی و از نظر عملیاتی سهم دستگاه قضایی در مهار اغتشاشات مشخص نیست.
این کارشناسان معتقدند که برخی از مدیران و دست اندرکاران این دستگاه ها احتمالا با دیدگاه های نظام و رهبری نیز فاصله دارند.
مثلا دستگاه شورای عالی امنیت ملی که ظاهرا باید در این اغتشاشات نقش داشته باشد الان کجا است؟ آیا نقش خود را ایفا می‌کند بنابراین این ناهماهنگی ها نشان می دهد که مسئله حکمرانی ما اشکال اساسی دارد. این وضعیت‌ها با یک سبک قابل مدیریت نیست و لذا ما ضعف در شیوه برخورد داریم. یا به تعبیری ضعف در شیوه حکمرانی داریم.
این کارشناسان معتقدند که استمرار این وضعیت سبب القای ناتوانی نظام در برخورد با اغتشاشات اخیر در جبهه انقلابی می شود. در نقطه مقابل نیز دشمن وقتی احساس کند نظام راه حل ندارد جری‌تر می‌شود کما این که این طور شده است. مثلا اگرچه موج بی حجابی نسبت به روزهای اول کمتر شده بود اما به نظر می رسد که در شکل گیری موج جدید اغتشاشات، دامنه بی حجابی هم افزایش یافته است.
هشدار درباره تدبیر مراسم 16 آذر
برخی از کارشناسان نسبت به مدیریت و برنامه ریزی روز 16 آذر – روز دانشجو- تاکید کرده اند. این گروه از کارشناسان گفته اند که مراسم 16 آذر ستاد مشخصی ندارد و از سوی تشکل های دانشجویی مدیریت می شود. بنابراین باید در این باره تدبیر و چاره اندیشی کرد.
تذکر جدی تیم اعزامی رهبر انقلاب به مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید در واکنش به بی محلی تیم اعزامی رهبر انقلاب به استان سیستان و بلوچستان به وی و همچنین تذکر جدی تیم اعزامی به وی نسبت به اقدامات و تحرکات وی، ادعاهایی را در خطبه های نماز جمعه اخیر مطرح کرده است. گفتنی است که رهبر انقلاب دستور داده اند که به مولوی تذکر جدی داده شود. تیم اعزامی نیز به وی گفته اند که اگر تحرکات شما ادامه داشته باشد، حکم بازداشت شما صادر می شود.ادعای مولوی مبنی بر تهدید آمیز بودن سخنان تیم اعزامی به زاهدان ناظر بر تهدید خود از سوی این تیم بوده است.
دولت در مواجهه با اغتشاشات اخیر ناکارآمد عمل کرده است
گروهی از کارشناسان معتقدند که دولت در مواجهه با اغتشاشات اخیر ناکارآمد و بدون برنامه عمل کرده است. این کارشناسان گفته اند که دولت باید با اجرای چند برنامه کوتاه مدت اما قابل توجه – از منظر افکارعمومی – توجهات مردم و افکارعمومی را به سمت و سوی خود جلب کند. اما در این باره اصلا تحرکی دیده نمی شود.
سناریوی ترورهای کور نشانه شکست دشمن در پروژه اغتشاشات
برخی از کارشناسان با اشاره به این که اگرچه پیش‌بینی شده بود که در آستانه رقابت های جام جهانی موضوع اغتشاشات و آشوب ها در کشور تقریبا فروکش می‌کند اما حادثه تروریستی در شهر ایذه نشان داده که دشمن سناریوی تازه ای را علیه نظام و انقلاب طراحی و عملیاتی کرده است.این کارشناسان گفته اند سناریوی قبلی دشمن یعنی فراخوان اعتصاب بازار و حضور در کف خیابان با بی توجهی بازاریان و کسبه و مردم مواجه شده و دشمن با ناامیدی از این سناریو، حادثه تروریستی ایذه را رقم زده است. به گفته این کارشناسان، دولت حتی در تبلیغ و اطلاع رسانی اقدامات و کارهای خود نیز سکوت کرده است.
هشدار برخی از کارشناسان درباره استمرار خط آشوب و شکست ابهت و اقتدار نظام
برخی از کارشناسان با اشاره به تداوم ضد و نقیض گویی ها و شانتاژآفرینی ها از سوی برخی از رسانه های داخلی درباره اغتشاشات و آشوب ها و به ویژه حادثه تروریستی ایذه گفته اند که این واقعیت را نمی توان انکار کرد که ظاهرا هیچ مرکزی برای ایجاد هماهنگی‌ها و مقابله با جریان سازی های ضد انقلاب و اغتشاشگران وجود ندارد.این کارشناسان از عملکرد شورای عالی امنیت ملی در این ایام به شدت انتقاد کرده و گفته اند که عملکرد این شورا، برخی از نیروهای انقلابی را هم به تردید انداخته است که چرا هیچ مرکزی مدیریت اخبار و مسائل اغتشاشات را بر عهده نمی گیرد. به گفته این کارشناسان، تداوم خط آشوب و فتنه و همچنین گسترش دامنه خسارات و تلفات نیروی انسانی ابهت و اقتدار نظام و کشور را درهم می شکند که بازسازی آن نیازمند زمان است.
جریان انقلابی در مواجهه با بحران و اغتشاش کاملا انفعالی عمل می کند
به گفته برخی از کارشناسان، جریان دشمن و ضد انقلاب با تشکیل اتاق های فکر، ستاد و ائتلاف شرایط خود را در یک جنگ ترکیبی علیه نظام تقویت کرده است اما وضعیت جریان انقلاب در مواجهه با این جنگ این چنین نیست. اصلا به نظر می رسد که هماهنگی وجود ندارد. شورای عالی امنیت ملی هنوز به وظایف خود در این باره واقف و آگاه نیست. اصلا سرعت عمل و حرکات ابدایی و ابتکاری در این جنگ نابرابر احساس نمی شود.یعنی کاملا انفعالی عمل می‌کنیم. این نشان می‌دهد که اصلا کار ستادی شکل نگرفته است.
این کارشناسان با اشاره به این که در سال های گذشته نیز نسبت به ضرورت تقویت جبهه رسانه ای انقلابی هشدارها و اخطارهایی داده شده بود، گفته اند اصلا در این حوزه هیچ کار و اقدام اثرگذاری نداشته ایم. در حالی که دشمن و ضد انقلاب در قالب شبکه‌های مختلف به برخی از عناصر داخلی خط می دهد اما جریان انقلابی اصلا هیچ اقدامی در مقابله با آن نکرده است. البته برخی کانال های ارتباطی طراحی شده اما نیروهای انقلابی در این کانال ها بیشتر به نقد رفتار و عملکرد عناصر و چهره های انقلابی می پردازند.
به گفته این کارشناسان، سال‌هاست که این بحث‌ها مطرح شده که جریان انقلابی فاقد مدیریت رسانه ای، فاقد مدیریت مسئله فرهنگی است.در حالی که در شرایط بحران اولین بحث ایجاد یک هماهنگی جدی و موثر برای مقابله با آن است.
برخی از چهره های انقلابی با گفتار و نوشتار خود مردم و جوانان را جری تر می کنند
برخی از کارشناسان معتقدند که گروهی از چهره های انقلابی با گفتار و نوشتار خود صرفا به تحریک کف خیابان می پردازند. در حالی که اگر ما توده های مختلف مردم را تحریک کنیم نه تنها دستاوردی برای نظام ندارد بلکه دامنه بحران و تهدید را گسترش می دهیم.
این کارشناسان گفته اند که باید این گروه از افراد در جبهه انقلابی کنترل و مهار شوند. در غیر این صورت بدون تردید، جریان انقلابی ضربه های جدی تری می خورد.
ضرورت راه اندازی ستاد مقابله با بحران و اغتشاشات
گروهی دیگر از کارشناسان گفته اند که شرایط کشور حساس شده است اما عقلانیت در حکمرانی کشور حاکم نیست.در این شرایط شورای امنیت ملی کار خود را می کند. باید به سرعت ستاد و قرارگاهی برای مقابله با دامنه بحران و اغتشاشات اخیر راه اندازی شود.
جبهه انقلاب با تمام ظرفیت به میدان مقابله با ضد انقلاب نیامده است
برخی از کارشناسان با اشاره به این که دشمن و ضد انقلاب در اغتشاشات اخیر تمام ظرفیت های خود را به میدان آورده است، گفته اند که نظام و جبهه انقلاب نیز باید تمام ظرفیت های خود را در مواجهه با این اغتشاشات فعال سازی کند. در حالی که به نظر می رسد این گونه نیست و تمام ظرفیت به میدان نیامده است.
این کارشناسان گفته اند که نیروهای انقلابی نیز در قالب یک شبکه اثرگذار ساماندهی نشده اند. از سوی دیگر، برخی از خواص و چهره های اثرگذار نیز در مواجهه با مارپیچ سکوت، سکوت اختیار کرده اند.
به گفته این کارشناسان، حوزه تبیین و روشنگری نسبت به پیدا و پنهان اغتشاشات اخیر بسیار کمرنگ است و صدا و سیما در این حوزه کاملا تعطیل است. البته تولیداتی داشته اما این تعداد جوابگوی حجم و سرعت شبهات و القائات نیست.
چرا برخی از نمایندگان مجلس سکوت کرده اند؟
گروهی از کارشناسان بر این باورند که تعدادی از نمایندگان مجلس برای حفظ به اصطلاح سرمایه اجتماعی و آرای خود تقلا می کنند و اصلا تمایلی به ورود به میدان مقابله با شبهه افکنی ها را ندارند.
تقلای دشمن برای استمرار اعتراضات و شکل گیری مقاومت مدنی
برخی از کارشناسان با اشاره به این که اعتراضات کف خیابان در روزهای آینده نیز حتما ادامه می یابد و به زودی نمی کند، گفته اند که ضد انقلاب تلاش می کند تا این اعتراضات علاوه بر کف خیابان به اشکال مختلف و متنوعی تغییر شکل دهد. مثلا دانشجویان، اساتید، هنرمندان و ورزشکاران را در صحنه نگه داشته و برای شکل گیری اعتصابات تقلا می کند.
این کارشناسان گفته اند که سعید حجاریان چندی پیش گفته که بازار باید به این اعتراضات بپیوندد، دشمن و یک جریان داخلی برای تحقق آن و شکل گیری مقاومت مدنی تقلا می کنند.
جریان انقلابی برای مقابله با القائات ضد انقلاب مبنی بر پیروزی در کف خیابان و عقب نشینی نظام تدبیر کند
گروهی از کارشناسان معتقدند که دشمن و ضد انقلاب برای زنده نگه داشتن اعتراضات کف خیابان تقلا کرده تا پیروزی خود در کف خیابان را القا کند. این کارشناسان گفته اند که ضد انقلاب با تولید محتوای متعدد در فضای مجازی این گونه القا می کند که نظام و حکومت را وادار به عقب نشینی کرده است. بنابراین جریان انقلابی باید برای این سناریوها برنامه و دستورالعمل اثرگذاری داشته باشد.
مصادیقی از تقلای برخی از عناصر سیاسی داخلی برای القای پروژه تردید افکنی در جبهه انقلاب
گروهی از کارشناسان معتقدند که برخی از عناصر سیاسی داخلی همسو با دشمن و ضد انقلاب پروژه تردیدافکنی در جبهه انقلاب را دنبال می کنند.
این کارشناسان با ذکر مصادیقی در این باره گفته اند مهدی نصیری در مطلبی با عنوان سخنی با دینداران در جمهوری اسلامی صراحتا این جریان را دعوت می‌کند که با جمهوری اسلامی مرزبندی کنند. وی نوشته که اگر گرایش دینی دارید با همین گرایشات دینی باید در موضع دفاع از این اعتراضات نقش‌آفرینی کنید.
مجتبی نجفی نویسنده رسانه های ضد انقلاب رادیو زمانه، رادیو فردا و زیتون هم همین خط را دنبال کرده و نوشته که مذهبی‌های اصیل باید پیشقراول مخالفت با حکومت دینی باشند، چون حکومت دینی بزرگترین دشمن دین است.
رضا بهشتی هم در صفحه فیس بوک خود نوشته که دینداران مستقل از حکومت و وجدان‌های آزاد سوگوار در این مصیبت ملی کم نیستند. من پیشنهاد می‌کنم از این جمعیت عظیم خاموش یا مردد و منتظر غافل نمانند. وجدان‌های شریف بسیاری بیدار است و آماده همراهی شماست. شما برای طی این راه دراز دست‌ها را برای پیوند بگشایید فضا را از خشونت کور کمی بپیرایید تا در راه آزادی از استبداد و رهایی ایران همراهان بیشتری را فراهم کنید.
اکثریت مدیران استانی دولت در سیستان و بلوچستان اعضای ستاد انتخاباتی روحانی هستند
به گفته برخی از مدیران محلی، 99 درصد مدیران دولت آیت الله رئیسی در استان سیستان و بلوچستان از افراد فعال در ستاد انتخاباتی حسن روحانی هستند.
قصور فرماندار سقز سبب تحریک کردستان در ماجرای مرگ مهسا امینی شد
برخی از کارشناسان مهمترین علل اوج گیری ماجرای مرگ مهسا امینی در کردستان را کم کاری ها و قصور فرماندار سقز دانسته و گفته اند که وی که سابقه همکاری با دولت های احمدی نژاد و روحانی را نیز در کارنامه خود دارد اما در مواجهه با این موضوع با امنیتی کردن فضا، افکارعمومی و مردم منطقه را تحریک کرده است.این کارشناسان نسبت به خطاهای احتمالی وی در آینده نیز هشدار می دهند.
پیشنهاد دولت برای اعمال محدودیت اجتماعی نسبت به برخی از سلبریتی ها
دولت به مجلس و قوه قضائیه پیشنهاد داده که با اعمال محدودیت در ارائه خدمات اجتماعی به برخی از سلبریتی های هنجار شکن با رفتارهای این گروه از سلبریتی ها برخورد قانونی شود. این محدودیت ها در حوزه تبلیغات، فعالیت هنری و به کارگیری آن ها خواهد بود.
تمرکز منافقین بر راه اندازی اجتماعات ناامن ساز
بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد صفحات مجازی نفاق بر تحریک معترضان به حملات مسلحانه و کشته سازی از فوت شدگان تصادفات، خودکشی ها، مرگ های ناشی از شرب خمر و موادمخدر جهت راه اندازی اجتماعات ناامن ساز متمرکز شده اند.
نکته قابل توجه این است که هدایت میدانی اغلب اجتماعات و اغتشاشات طی ۳ روز گذشته نیز توسط گروه های مجازی منافقین صورت گرفته است. برخی ادمین های صفحات مجازی این گروه در مناطق قومگرا و طایفه ای با کشور آلمان در ارتباط هستند.
در این خصوص گفته شده است که حجم قابل توجهی از هدایت میدانی و عملیاتی اغتشاشات در ایذه که منجر به شهادت ۵ نفر و زخمی شدن شماری دیگر شد را کانال تلگرامی “قیام ایذه” صورت داد.
این کانال که شواهدی از مدیریت آن توسط عوامل نفاق مستقر در آلمان و داخل خوزستان دارد ضمن آموزش مبارزه، آشوبگران مسلح را نیز در سطح این شهر هدایت کرد. کانال مذکور پیشتر از محرکان اصلی اعتصابات سراسری در پارس جنوبی و عسلویه نیز بود.
۶ سناریو معاندین برای استمرار اغتشاشات در کشور
در هفته هشتم اغتشاشات جریان معاند و اصلاح طلب، ضمن تداوم بخشی به برخی رویکردهای هفته های قبل همچون تکرار سناریوی کشته سازی، تلاش برای سناریوسازی حقوق بشری و تکرار ادعای استفاده از نیروهای مقاومت نزدیک به ایران برای برخورد با اغتشاشات، رویکردهای تازه ای چون سناریوسازی و ارسال پالس خرابکاری امنیتی به اغتشاشگران، با مقصرنمایی پیشاپیش از نظام، حمایت از عدم همخوانی سرود ملی توسط ورزشکاران و بازنمایی این مسئله به عنوان نفرت عموم ورزشکاران از نظام، الگوسازی از کشف حجاب سلبریتی ها و تشکیک و ابهام آفرینی در زمینه ایده اصلاح حکمرانی و ایجاد تغییرات ساختاری در کشور اتخاذ کردند.
سناریو ۱
تمرکز بر ورزشکاران و بازیکنان تیم های ملی
در هفته گذشته عدم خواندن سرود ملی از جانب بازیکنان تیم ملی فوتبال، فوتبال ساحلی، بسکتبال، کشتی، والیبال نشسته و واترپولو بازتاب فراوانی در میان رسانه های معاند و رسانه های بین المللی و منطقه ای داشت. در کنار آن نمادسازی از خوشحالی های بعد از گل مانند عکس منتسب به خدا نور لجعه ای پای میله و یا قیچی کردن مو در مسابقات فوتسال و فوتبال ساحلی نیز دیده شده است. با توجه به نزدیکی به جام جهانی و همچنین حضور تیم های ملی ایران در میادین مختلف ورزشی بین الملی این احتمال وجود دارد که موج های اعتراضی با تداوم اینگونه نمادسازی ویا تداوم بی اعتنایی به سرود ملی همراه باشد و به عنوان نماد همراهی با اغتشاشات بازتاب گسترده ای پیدا کند.
سناریو۲
حاشیه سازی برای تیم ملی فوتبال در قطر
۴ روز دیگر اولین بازی ایران در جام جهانی برگزار می شود. طبق آمار وزارت ورزش بیش از ۳۶هزار ایرانی برای تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی قطر بلیط تهه کرده اند. از این رو ممکن است تعدادی از معاندین با حضور در اطراف محل اسکان تیم ملی فوتبال و با حضور در ورزشگاه و هنگام انجام بازی های تیم ملی با سر دادن شعارهای ساختارشکنانه اقدام به ایجاد حاشیه برای تیم ملی فوتبال کنند و از این مسیر خوراک جدیدی برای رسانه های معاند فراهم آورند.
سناریو ۳
شروع موج جدید کشف حجاب در میان هنرمندان و بازیگران
در یکی دو هفته ابتدایی اعتراضات در کشور موج عظیمی از کشف حجاب از سوی هنرمندان داخلی از جمله کتایون ریاحی، آناهیتا همتی و شبنم فرشادجو بودیم. این موج پس از دو هفته آغازین، تاحدودی فروکش کرد تا اینکه در انتهای هفته گذشته این موج باکشف حجاب ترانه علیدوستی دوباره آغاز شد. علاوه بر او دنیامدنی، خضر معصومی، مریم باوری همسر بکتاش آبتین) و شقایق دهقان بازیگرانی بودند که تصاویری از خود بدون حجاب منتشر کردند. بنابراین می توان حدس زد موج کشف حجاب در میان بازیگران که چند روزی است دوباره آغاز شده، در هفته آینده نیز تداوم داشته باشد.
سناریو ۴
پیوند آبان ۹۸ به اغتشاشات اخیر همزان با فرارسیدن سالگرد آن
یکی از کارویژه های جریان ضدانقلاب از ابتدای ماه آبان برای شعله ور نگه داشتن اغتشاشات در ایران، پیوند زدن اغتشاشات اخیر با اعتراضات آبان ۹۸ به منظور گسترش آن به ابعاد اقتصادی بود. حال هفته پیش رو (هفته پایانی آبان ماه) مقارن با سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ در واکنش به گرانی بنزین است و در همین زمینه جریان معاند از همین حالا فراخوان هایی برای روزهای ۲۴ تا ۲۷ آبان نیز صادر کرده است.
سناریو ۵
تداوم سناریوی فشار بین المللی به جمهوری اسلامی
سناریوی ایجاد فشارهای جهانی و بین المللی علیه جمهوری اسلامی که بروز آن با اعمال تحریم ها علیه ایران همراه است در هفته های گذشته با نشست شورای امنیت، انتشار گزارش های نهادهای بین المللی و فضاسازی آنهاعلیه جمهوری اسلامی وتجمعات ضدایرانی از جمله تجمع برلین صورت گرفته است. این فشارها در هفته ای که گذشت نیز با برگزاری تجمعات در شهرهای آمریکا و کانادا و رایزنی های کاسبان تحریم با مقامات اروپایی، بیانیه های کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی او اظهارنظرهای آن ها صورت گرفت. تاحدودی قابل پیش بینی است که این فضاسازی ها در هفته های آینده تداوم یابد و میوه و محصول آن یعنی اعمال تحریم های بیشتر علیه کشور نیز در روزهای آتی اعمال خواهد شد.
سناریو ۶
تمرکز و فشار به بانوان ورزشکار زن
در هفته گذشته دو بانوی ورزشکار ایران در مسابقات داخلی و خارجی اقدام به کشف حجاب کردند. پیش از آن ها نیز الناز رکابی در مسابقات بین المللی چنین اقدامی انجام داده بود. به نظر می رسد باعادی شدن چنین اقداماتی و عدم برخورد با این ورزشکاران، کشف حجاب بانوان نیز تداوم داشته باشد.
اخبار استان ها
هفته چهارم آبان ماه
لرستان:
1. پرتاب کوکتل مولوتوف به ساختمان مدیریت حوزه های علمیه لرستان
شامگاه یکشنبه چند موتور سوار به ساختمان مدیریت حوزه های علمیه استان حمله کرده و چند کوکتل مولوتوف به آن پرتاب کردند.
در این حادثه آسیب جدی به این ساختمان وارد نشد.
2. دستگیری عوامل آتش زدن ساختمان امر به معروف و نهی از منکر لرستان
عوامل آتش زدن ساختمان امر به معروف و نهی از منکر لرستان توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره اطلاعات دستگیر شدند.
لیدر این گروه آشوبگر در حین دستگیری اقدام به تیراندازی به سمت سربازان گمنام امام زمان کرد و نهایتا پس از زخمی و زمین گیر شدن دستگیر شد.
3. شعار نویسی روی بنر مقام معظم رهبری در میدان 22 بهمن
بنر مربوط به شعار مقام معظم رهبری که در مقابل اداره ارشاد در میدان 22 بهمن نصب شده بود توسط چند آشوبگر مخدوش و روی آن شعارهای هنجار شکن نوشته شد.
4. درگیری و اغتشاش در شهرستان دورود
همزمان با فراخوان ضد انقلاب برای ایجاد آشوب و اعتصاب در روزهای 24 تا 26 آبان در سراسر کشور، در شهرستان دورود نیز شاهد درگیری اغتشاشگران با نیروهای انتظامی و بسیج مردمی بودیم.
در این درگیری ها که با پرتاب سنگ، کوکتل مولوتوف و شکسته شدن شیشه تعدادی از ساختمان های عمومی همراه بود چند نفر زخمی شدند و تغکعدادی از لیدرهای اغتشاشگران توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.
قزوین:
1. خرابکاری در شبکه برق رسانی آبیک
در جریان خرابکاری که پنجشنبه گذشته در آزادراه قزوین_کرج و حوالی شهر آبیک رخ داد، با بریدن پایه های یک دکل برق توسط خرابکاران، شبکه برق این شهر دچار اختلال شد و تا ساعاتی به خاموشی رفت.

در پی این اقدام که نارضایتی مردم را نیز به دنبال داشت، نیروهای امنیتی و فنی به سرعت خود را به محل حادثه رساندند و ظرف مدت کوتاهی، مشکل پیش آمده را رفع کردند.
2. حضور وزیر دولت روحانی در کرسی آزاد اندیشی دانشجویان قزوین!
شنیده شده با دعوت یکی از تشکل های دانشجویی، بناست آذر جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی طی روزهای پیش رو به قزوین سفر کند و در یکی از کرسی های آزاد اندیشی به عنوان سخنران حاضر شود.
3. حمایت ویژه اداره کل اطلاعات قزوین از یک خبرنگار بدنام و مرتبط با شبکه های بیگانه!
مصطفی جعفری مدیر پایگاه خبری تیتر قزوین و سرپرست خبرگزاری ایلنا در این استان، در چندین جلسه از حمایت ویژه اداره کل اطلاعات از فعالیت های این فرد یاد کرده و در برخی موارد با استفاده از موضوع مذکور به باج گیری از افراد و مجموعه های مختلف پرداخته است!
نامبرده که از نیروهای نزدیک به محمد علیخانی فرزنده شیخ قدرت علیخانی و عضو سابق شورای شهر تهران می باشد، در ماه های گذشته در مراسم اختصاصی اداره کل اطلاعات جهت رونمایی از کتاب مرتبط با یکی از زندانیان قبل از انقلاب، دعوت شده بود. این در حالیست که به جز صداوسیما و تیتر قزوین(پایگاه خبری مصطفی جعفری)، هیچ رسانه دیگری به این مراسم دعوت نشده بود.
جعفری در قزوین به عنوان یک فرد باجگیر در حوزه رسانه فعالیت دارد و به هیچ وجه خوشنام نیست. همچنین شنیده شده در اغتشاشات اخیر نیز جعفری با ارتباط گیری با الهام یزدی ها از خبرنگاران قزوینی اینترنشنال به ارسال عکس و فیلم و خبر از اتفاقات قزوین به این شبکه پرداخته است!
سمنان:
1. گلایه برخی کسبه سمنان از تهدیدها و فحاشی‌ها!
کسبه سمنان در روزهای اخیر از تهدیدها و فحاشی‌های عده‌ای در بازار به دلیل باز بودن مغازه‌هایشان گلایه دارند!
بی‌توجهی غالب اصناف استان سمنان در روزهای اخیر به بیانیه‌ها و فراخوان‌های شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور برای بستن واحدهای صنفی خود، سبب شده است تا توطئه جدید معاندان نظام اسلامی این‌بار هم به فرجام مدنظرشان نرسد:
اما در این میان، یک نکته قابل تأمل هم که کسبه سمنان در تماس‌های مکرر با تحریریه خبرگزاری فارس استان سمنان و در گفت‌وگوهای میدانی عنوان می‌کنند، این است که در روزهای اخیر از تهدیدها و فحاشی‌های عده‌ای در بازار به دلیل باز بودن مغازه‌هایشان در امان نبوده‌اند!
آنها حتی در برخی گروه‌های فضای مجازی نوشته‌اند که «آقایان مسؤول امنیت استان؛ تأمین امنیت مردم وظیفه شماست، برای حفظ جان کسبه‌ای که در پی کسب روزی حلال در این وضعیت معیشتی، به فراخوان اعتصاب سراسری معاندان توجه نکردند و باز بودند، کتک خوردند و تهدید شدند، چه برنامه‌ای دارید؟»
آنها از نیروهای امنیتی استان سمنان خواسته‌اند تا نیروهای خود را در چند نقطه شهر که کسبه تمرکز دارند، بگمارند تا با این افراد مخل امنیت اصناف برخورد کنند.
یکی از اصناف در تماس با خبرنگار فارس می‌گوید: «اگر کسب‌وکاری بسته باشد، برخی‌ها در بازار به او برچسب می‌زنند که همراه با اغتشاشات و اعتصابات است. اگر هم باز باشد که جان و مالش در خطر است. تا کی قرار است با آشوبگران و قلدران مماشات شود؟»
وی که خود را از موبایل‌فروشان بلوار ولیعصر (عج) سمنان معرفی می‌کند، می‌گوید: «مغازه ما در کنار خیلی‌های دیگر این شب‌ها باز بود و به کسب‌وکار خود مشغول بودیم؛ اما برخی ما را تهدید می‌کردند و فحش می‌دادند و الفاظ رکیک جلوی مشتریانمان به کار می‌بردند که باید مغازه‌هایتان را ببندید؛ آنها بیرون مغازه ایستاده بودند و به مشتریان ما می‌گفتند داخل نروید و خرید نکنید»!
یک گل‌فروش هم می‌گوید: «در حال آماده‌سازی دسته‌گل یکی از مشتریان بودیم که عده‌ای وارد مغازه شدند و کتک‌کاری به راه انداختند و مشتری را به زور از مغازه بیرون کردند. این‌ها ادعای آزادی دارند؛ اما با کسانی که همراهی‌شان نمی‌کنند، با زور و تهدید برخورد می‌کنند»!
به‌هرحال، از پلیس و نیروهای امنیتی استان سمنان انتظار می‌رود تا نسبت به رصد بیشتر مراکز تجمع اصناف در شهرهای این استان و برخورد قاطع با مخلان نظم و امنیت بازار، اهتمام داشته باشند.
2. پیرو فراخوان ضد انقلاب، تجمع و ایجاد ناآرامی در شهر شاهرود از ساعت حدود ۲۰ امشب ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱ در خیابان ۲۲ بهمن از چهار راه شهربانی به سمت میدان امام خمینی ره با حضور قریب به ۲۰ تا ۳۰ نفر دختر و پسر جوان که دانشجو بودند آغاز شد که شعارهای رکیک علیه رهبری و سپاه و بسیج می دادند و این روند تا حدود ساختمان پزشکان شاهرود ادامه یافت که با ورود نیروهای امنیتی و بسیج و سپاه و دستگیری افراد حاضر در تجمع خاتمه یافت، همچنین جمعی ۲۰ نفره در مقابل بیمارستان بهار تجمع کردن و اقدام به کشف حجاب نمودند که با حضور نیروهای امنیتی و بسیج و سپاه و شلیک با پینت بال متفرق و تعدادی هم دستگیر شدند . این اغتشاشات تا حدود ساعت ۲۱ ادامه داشت و بعد تمام شد.
در این میان بوق ممتد خودروها نیز گاهی انجام می شد.
اهدا گل توسط زنان بدحجاب و بی حجاب به نیروهای امنیتی نیز از دیگر اتفاقات رخ داده در این شب بود.
3. اعلام عدم همکاری خبرنگار ایرنای سمنان با کلیدواژه «عدم آزادگی»
آتنا نائینی‌نژاد، خبرنگار ایرنای سمنان در پستی اینستاگرامی با کلیدواژه «عدم آزادگی»، از قطع همکاری خود با خبرگزاری ایرنا در استان خبر داد. وی پیش‌تر نیز مکرر درباره اغتشاشات اخیر و شعار زن،زندگی، آزادی مطالبی منتشر می‌کرد.
4. همراهی پزشک مشهور سمنانی با فراخوان تعطیلی اصناف!
دکتر محبوبه دربان، پزشک مشهور سمنانی با فراخوان تعطیلی اصناف همراهی کرد.
دکتر محبوبه دربان، از پزشکان فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی در سمنان در همراهی با فراخوان شبکه‌های معاند برای تعطیلی واحدهای صنفی، مطب خود را به مدت دو روز تعطیل اعلام کرد.
وی در پست اینستاگرامی نوشته است: «با سلام خدمت عزیزان! مطب در تاریخ های شنبه و یکشنبه عصر؛ بیست و هشتم بیست و نهم آبان ماه تعطیل میباشد».
فراخوان شبکه‌های معاند برای تعطیلی واحدهای صنفی در این دو روز تمدید شده است.
5. حمایت یکی از مدیران سابق استانداری سمنان از علی کریمی و عاملان تخریب تیم ملی
ابوالفضل زمانی‌نژاد که در دولت احمدی‌نژاد، بخشدار مرکزی فیروزکوه و معاون فرماندار بوده و در دولت حسن روحانی به استانداری سمنان منتقل شد، این روزها در استوری های متعددی از علی کریمی، سلبریتی پرحاشیه اغتشاشات این روزها اعلام حمایت می کند.
وی که مدتی هم معاون مدیرکل در استانداری سمنان بوده، هم اکنون کارشناس امور اجتماعی استانداری سمنان است..
زمانی نژاد در یکی از استوری ها، تلویحا حامیان تیم ملی و بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را ” بی شرف” خطاب می کند.
6. راه اندازی پیجی اینستاگرمی برای معرفی ماموران امنیتی در گرمسار
در روزهای اخیر، پیجی اینستاگرامی در شهر گرمسار با هدف معرفی ماموران امنیتی و نیروهای بسیج و سپاه به مردم راه اندازی شده است.
در این پیج، تصاویر برخی افرادی که گفته شده از ماموران امنیتی، بسیج یا کادر سپاه هستند و در گرمسار در اغتشاشات اخیر، به اصطلاح مردم را “سرکوب” کرده اند، منتشر شده است.
گردانندگان این صفحه مجازی، افراد معرفی شده را مزدوران جمهوری اسلامی و مخبران بسیج و سپاه معرفی کرده اند.
از طرفی، چند تن از مخالفان اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس، این پیج را هم‌ردیف کانال حساب کشی عنوان کرده و آن را به دفتر مطهری نسبت داده اند که فقط مخالفان وی را مزدور معرفی می کند.
ای دی این پیج: @garmsar.news.2000
زنجان:
1. درگیری‌های ادامه دار استاندار و نماینده ابهر
بعد از چند بگو مگوی لفظی استاندار و نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی و گلایه این نماینده از عدم رسیدگی به پروژه های شهرستان‌های تابعه خود وی در اقدامی با حضور در وزارت راه و شهرسازی اقدام به برکناری مدیر کل راه و شهرسازی استان کرده است.
حجت‌الاسلام حسن شجاعی که از این اقدام خود در توئیتر پرده برداری کرد گفته که بعد از چند تذکر به رئیس جمهور و وزیر گزارش داده و زمینه برکناری مدیر را فراهم کرده است.
2. وضعیت نامناسب بهداشتی استان زنجان
در حالی که وضعیت دارو در کشور به ویژه در زمینه آنتی بیوتیک مناسب نیست این وضعیت در زنجان بدتر است.
اخیر در زمینه کمبود سرم نیز بحث هایی در مورد واگذاری سهم استان به استان‌های دیگر نیز مطرح شده بود.
همچنین در شرایطی که وضعیت آنفلوآنزا در کشور خوب نیست و همه گیر شده است، گزارش هایی از وضعیت نامناسب ماهنشان و طارم به گوش می‌رسد.
3. افزایش نارضایتی ها از انتصاب مسوولان در شهرستان ها
در برخی شهرستان ها گلایه‌هایی از انتصاب برخی افراد نا کارآمد و بی تخصص مانند ماهنشان افزایش یافته است.
همچنین روسای ستادهای شهرستانی نیز از بی توجهی به ستادها گلایه دارند.
قم:
یکشنبه 29 بهمن امام جماعت مدرسه دخترانه شهید برقعی قم (در منطقه نیروگاه) در سخنرانی بین دو نماز در مدرسه بیان مطالبی درباره لطف و همکاری کشور ایران با اتباع بیگانه جهت زندگی و تحصیل در ایران بیان نمود که این موضوع موجب ناراحتی دانش آموزان افغانستانی و ترک نماز خانه توسط تعدادی از آنان شد. به دنیال این موضوع دانش آموزان ایرانی نیز با ایجاد سروصدا واکنش نشان داده و فضا متشنج شد. فردی به نام صالحیان که همراه امام جماعت بوده، از الفاظ توهین امیز به دانش آموزان افغانستانی استفاده کرده و در نهایت دانش آموزان با یکدیگر درگیری فیزیکی پیدا کردند. گفته می شود وی (صالحیان) نیز با یک دانش آموز افغانستانی برخورد فیزیکی داشته است. در این میان یکی از دانش آموزان ایرانی دچار استرس شدید و افت فشار شد که با تماس اولیای مدرسه وی با اورژانس به بیمارستان منتقل شده است. همچنین برخی دانش آموزان بلافاصله موضوع را به خانواده اطلاع داده و چند نفر از اتباع افغانستانی و ایرانی برای برخورد با امام جماعت و فرد همراه وی به مدرسه مراجعه می کنند که این موضوع نیز با حضور ماموران ناجا خاتمه پیدا کرد.
شبکه های ضدانقلاب دو ویدئو از انتقال دانش آموز به بیمارستان و حضور پلیس در مدرسه منتشر کرده و مدعی شدند دانش آموز افغانستانی توسط امام جماعت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
گفتنی است این حادثه در بین بیش از 100 هزار تبعه افغانستانی ساکن قم فضای احساسی و روانی منفی زیادی ایجاد کرده است.
کردستان:
1. از دستگیری چهار دختر دانش‌آموز دهگلانی تا تیراندازی به راننده یک خودرو در شویشه
چند روز است شایعه ربوده‌شدن چهار دانش‌آموز دختر دهگلانی توسط ماموران دست به دست می‌چرخد و به نوعی موجب التهاب در این شهرستان شده است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان دهگلان ضمن تایید این خبر، گفت: این دانش‌آموزان در قروه دستگیر شده‌اند و در حال حاضر در کانون اصلاح و تربیت سنندج هستند.
آیدا لطفی، شنو احمدیان، کیژان کریمی و ستایش چهار دانش‌آموز دختر دهگلانی هستند که میانگین سن آنها حدود 17 سال است.
شایان ذکر است، هستی حسین‌پناهی یکی دیگر از سوژه‌های کشته‌سازی ضدانقلاب در دهگلان بود که پرونده آن با روشنگری رسانه‌ها پایان یافت.
اواخر هفته گذشته در مسیر مریوان به سنندج و در نزدیکی شهر شویشه نیروهای سپاه برای توقف یک خودرو سایپا به راننده ایست می‌دهند که راننده از ترس فرار می‌کند.
ماموران بلافاصله به وی تیراندزی می‌کنند و راننده سایپا که اهل اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه بوده، فوت می‌کند.
فارس:
1. سه روز اعتصاب/ در پی فراخوان اغتشاشگران مبنی‌بر تعطیلی کسب و کار در هفته گذشته، متاسفانه طی سه روز ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان اکثر بازارهای شیراز درگیر اعتصاب شده و به دلیل ناکارامدی حوزه مدیریت اجرایی استان این ماجرا مدیریت نشد.
2. چند کشته در اغتشاشات معالی‌آباد/ طی سه روز ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان‌ماه و در پی اعتصابات سراسری متاسفانه اغتشاشات نیز جریان داشت که در پی آن چند نفر کشته شدند. طلبه شهید محمد مویدی و دو جوان به‌نام‌های امید مویدی و سجاد قائمی جان خود را از دست دادند. یک نفر به‌نام آرمان عطایی در مرودشت و یک نفر به‌نام حسین شیرازی پور در مراسم تشییع جنازه سجاد قائمی در شهرک گلشن شیراز به دلیل ایجاد درگیری جان خود را از دست داد.

3. لیدر اغتشاشگر آنور آبی/ مهدی حاجتی، عضو سابق و معزول شورای شهر شیراز که به خارج از کشور متواری شده است این روزها در ترکیه زندگی می‌کند و به دنبال پناهندگی است، وی در فضای مجازی به‌عنوان لیدر اغتشاشات به تحریک و خط‌دهی به اغتشاشگران مشغول است‌.

4. توهم راه‌اندازی ۲۲۰ واحد تولیدی راکد در فارس/ استاندار فارس روز گذشته در جلسه‌ای عنوان کرد که طی سال گذشته ۲۲۰ واحد تولیدی راکد استان به چرخه تولید بازگشته است، اما پیگیری‌های خبرگزاری فارس از مدیران اقتصادی استان و سازمان صمت نشان می‌‌دهد این موضوع صحت ندارد.
5. تهدید سلامت مردم در پی حمایت اساتید دانشگاه علوم پزشکی از اغتشاشات/ حضور گسترده جریان ضدانقلاب و کار تشکیلاتی آنها در بدنه بهداشت و درمان بسیار نگران‌کننده است، نامه ۱۲۵ نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز در فضای مجازی برد بالایی پیدا کرده و این نگرانی وجود دارد که تبعات به حوزه بهداشت و درمان و سلامت مردم منتقل شود.
البرز:
1. پس از پایان اعتصابات سه روز کسبه در فراخوان های ضد انقلاب و در پایان هفته گذشته چندین تن از اراذل و اوباش پس از ایجاد رعب و حشت و ناامنی در چندین نقطه از خیابان ها و مراکز اصلی خرید در کرج و تهدید کسبه در حال فرار و خروج از این استان دستگیر شدند.
در سه روز فراخوان های ضد انقلاب تجمعات با جمعیت های بسیار کم حدود ۳۰ تا ۵۰ نفر سعی بر برهم زدن نظم عمومی جامعه، آتش زدن لاستیک، سطل زباله و ایجاده ترافیک و راه بندان کردند.
تجمعات دانشجویی در پایان هفته گذشته و ابتدای هفته جاری در محل
دانشگاه آزاد و علمی کاربردی دختران و خوارزمی با جمعیت های حدود ۵۰
تا ۷۰ نفر و شعار های هنجار شکنانه برگزار شد که بدون درگیری و کوتاه ترین زمان ممکن به پایان رسید.
همچنین در پی اعتصاب سه روزه هفته گذشته، در شهرستان فردیس شبانه با تجمعات زیر ۱۰۰ نفر مواجه بود که با حضور نیروهای امنیتی و پلیس جمعیت متفرق می‌شدند.
در این میان حدود ۴۰ نفر در سه شب اعتصابات فردیس دستگیر شدند.
همچنین ۳۰ آبان ماه، در پی پایان بازی ایران و انگلیس و باخت تیم ملی، تردد خودروهای سطح شهر با بوق‌های ممتد و اعتراضی مواجه بود. در این میان جشن پیروزی برای انگلیس از سوی وادادگان داخلی امری مشهود بود که در سطح شهر اتفاق افتاد‌.
اما فضای شهر در آرامش قرار دارد و خبری از تجمعات اعتراضی و آشوب تا به این ساعت در فردیس نبوده است.
همدان:
1. باتوجه به مشکل کم‌آبی در همدان و اتمام زمان اجاره چاه‌های کشاورزی(آخر آبان) و عدم تکمیل ۳۰ چاه پدافندی، بروز مشکل آب و قطعی محتمل است، البته اگر روند تکمیل چاه‌های کشاورزی سرعت بگیرد و در زمستان هم شاهد نزولات جوی باشیم مشکل مدیریت خواهد شد.

2. در پی فراخوان ضد انقلاب در هفته‌ای که گذشت دو شب شاهد تجمع‌های پراکنده و نهایتا ۱۰ تا ۱۵ نفره در نقاطی چون میدان بیمه، دیزج، خضر و استادان بودیم که با حضور نیروهای امنیتی و دستگیری ظرف کمتر از ۲۰ دقیقه تجمع‌کنندگان متفرق شدند.
3. تعرض به دفتر امام جمعه توسط دو نوجوان ۱۳ و ۱۴ ساله با کوکتل مولوتوف در تویسرکان از اتفاقات این هفته بود که البته فقط درب خروجی اسیب دید و خوشبختانه اتش به داخل سرایت نکرد چراکه سریع آتش سریع خاموش شد‌.
4. تعرض با کوکتل مولوتف به دفتر امام جمعه ملایر از سوی دو جوان که البته در این خصوص ناموفق بودند چراکه کوکتل مولوتوف به هدف اصابت نکرد و متعرضان هم از ترس بلافاصله پا به فرار گذاشتند.
5. تجمع ۳۰ نفره در شهرستان درگزین که با تهدید درصدد تعطیل کردن مغازه ها بودند اما با برخورد نیروهای امنیتی ۱۰ نفر از آنها دستگیر و بقیه متفرق شدند، اغلب دستگیری‌ها غیر بومی بودند.
6. پرتاب دو تا نارنجک صوتی به میدان ابوذر در نهاوند و تلاش ۵ دختر و پسر برای ترغیب مردم به شعارهای بعضا ساختارشکنانه با اقدام به موقع نیروهایی نظامی و امنیتی و دستگیری به نتیجه‌ای نرسید ضمن اینکه از مردم کسی با این افراد همراهی نکرد.
7. قتل یک طلافروش در راسته زرگرها در همدان در روز دوشنبه و تعطیلی اغلب طلافروشی‌ها بعد از این اتفاق به خاطر این احتمال که قتل توسط اغتشاشگران و با هدف تعطیلی بازار انجام شده است.
8. دیوارنویسی در خوابگاه دخترانه فرزانگان دانشگاه بوعلی با عنوان “زن، زندگی، آزادی” و دعوت دانشجویان به تجمع در خیابان
مازندران:
1. فرمانده سپاه ناحیه ساری: دستگیری ۵۲ نفر از نوجوانی که والدین آنها کارمند بودند/ دستگیری دانشجوی پزشکی در حین شعار نویسی/ ویژهفرمانده سپاه ناحیه ساری، گفت: ۵۲ نفر از دستگیر شدگان عمدتا نوجوان والدین آنها در دستگاه دولتی شاغل هستند.//سید ابراهیم شریفی در حاشیه نشست خبری با خبرنگاران در جلسه غیر رسمی اشاره ای به اغتشاشات در مرکز استان مازندران داشته و گفت: در جریان دستگیری اغتشاش‌گران در مرکز استان، ۵۲ نفر از جوانان و نوجوانانی که دستگیر شدند والدین آنها در دستگاه دولتی شاغل بودند.
وی تصریح کرد: در جریان دستگیری ها تلاش کردیم که برای آنها پرونده سازی نشود و با دریافت یک تعهد آنها را آزاد کردیم.
فرمانده سپاه ناحیه ساری همچنین از دستگیری دانشجوی ترم آخر رشته پزشکی در حین شعار نویسی خبر داد و افزود: این فرد هم با تعهد و اذعان به اعتراف و اشتباه آزاد شده است.
2. دستگیری گروه سارق مسلح در منطقه چهاردانگه
یک گروه سارق مسلح که قصد عبور از چهاردانگه مازندران داشتند دستگیر شدند.
برخی منابع محلی از تردد گروه نقاب‌دار در منطقه چهاردانگه مازندران دادند.
در گزارش منابع محلی اطلاعاتی از وضعیت این گروه در دست نبود و همین موضوع باعث رعب و وحشت در بین مردم منطقه شده است.
یک منبع آگاه در فرماندهی انتظامی مازندران که نخواست نامش فاش شود از دستگیری این افراد خبر داده است.
وی دلیل عدم اطلاع‌رسانی این موضوع را اهمیت داشتن موضوع برای کارهای اطلاعاتی و عملیاتی ذکر کرده است.
این منبع آگاه در ادامه خاطر نشان کرد: پس از تخلیه اطلاعاتی و ریشه یابی کامل، این موفقیت اطلاع‌رسانی می‌شود.
3. عدادی از جوانان بهشهری امشب براساس اطلاعیه ها اعلامیه هایی که به‌ خیزش مردم ایران‌مشهور شده امشب چهارشنبه شب ۲۵ آبان‌ماه به خیابان ریختند و شعارهایی بر ضد نظام سردادند.
گروهی از جوانان بهشهر با آمدن به خیابان‌ها، تجمعات اعتراضی شبانه تشکیل دادند و در خیابان امام بهشهر تجمع کردند.
پلیس و نیروهای نظامی و انتظامی با حضور در این اجتماعات سعی بر متفرق کردن مردم داشتند و برق بهشهر هم در همین زمان حوالی ۱۹ شب حدود یکساعت قطع و ارتباطات اینترنت و تلفن با مشکل مواجه شد.
هم اکنون با حضور نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی جمعیت معترض دختر و پسر در بهشهر پراکنده شده و امنیت در شهر حاکم است.
کشته‌سازی و دروغ‌پردازی سناریویی است که در اتاق فکر دشمنان برای دمیدن روح تازه به اغتشاشات و برهم زدن آرامش مردم، تعریف شده است.
آنها هر اتفاق، حادثه و ماجرایی را به حکومت نسبت می‌دهند و نکته مهم اینکه از هیچ حادثه‌ای غافل نمی‌شوند.
امروز در فضای مجازی تصویری از فردی منتشر شده که برخی از شبکه‌های معاند او را معین وحید مقدم، برخی محمدرضا فروتن و میلاد سعیدی نامیدند در حالیکه‌ اصل عکس اصلا مشخص نیست مربوط به چه کسی است، در نهایت اصلا مشخص نیست این فرد مربوط به مازندران است یا نه؟
زمانی‌که این عکس‌ها را منتشر کردند گفتند بالگردی در تنکابن به زمین نشسته و عکسی که منتشر و اعلام کردند این فرد را کشته را با بالگرد به مکان دیگری انتقال دادند.
و اما داستان بالگرد؛ در بررسی خبرنگار فارس حاکی از این است که مربوط به حادثه سوختگی یک زوج در تنکابن بوده است که به بیمارستان سوختگی ساری منتقل شدند.
در بررسی دیگری یکی از اسامی کشته‌های تنکابن معین وحید مقدم بوده که هم‌اکنون در بیمارستان سوختگی شهید زارع ساری به دلیل سوختی ناشی از نشت گاز بستری شده و زنده است و به همراه همسر خود در حال ادامه اقدامات درمانی هستند.
دومین اسمی که به عنوان کشته منتشر کردند محمدرضا فروتن بود که ۲۳ آبان ماه امسال در بیمارستان تنکابن در اثر تصادف در بیمارستان بستری و این فرد دو روز پیش فوت کرده است اما اکنون از وی به نام کشته‌ شده اغتشاشات نام بردند.
سومین اسمی که توسط دورغ پردازان و اتاق فکر آنها منتشر شده است؛ فردی به نام میلاد سعیدی است که او هم در تنکابن زندگی می‌کند.
با بررسی انجام شده مشخص شد که خط خبری جریان ضدانقلاب دنبال مصداق‌هایی است که برخی از آن وجود خارجی ندارد و یا هیچ ارتباطی با موضوع ندارد اما آنها با یک سناریوی دروغی آنها را به همدیگر وصل کردند و اگر در این فضا مردم آگاهی نداشته باشند این موضوعات را باور می‌کنند.

*دروغ رسانه‌های معاند درباره فروتن/ فروتن براثر تصادف فوت شد
دکتر ابراهیم ناظریان رئیس بیمارستان شهید رجایی تنکابن درباره فوت محمدرضا فروتن که رسانه‌های معاند در پروژه کشته‌سازی به انقلاب نسبت دادند، گفت: ساعت ۱۸ و ۵۰ دقیقه روز شنبه ۲۱ آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ از طریق اورژانس ۱۱۵ دو نفر مصدوم تصادفی به بیمارستان شهید رجایی تنکابن منتقل شدند.
وی افزود: این دو نفر که راکب موتورسیکلت بودند در اثر تصادف با خودروی نیسان در منطقه «آلا‌کله و پلت‌کله» دچار حادثه شدند.
رئیس بیمارستان شهید رجایی تنکابن بیان کرد: راننده موتورسیکلت آقای محمدرضا فروتن بود و همراه وی هم آقای ابوالفضل معبود بود که در ترک موتورسیکلت سوار بود.
ناظریان اضافه کرد: ابوالفضل معبود دچار شکستگی در ران پا شد که پس از جراحی حال عمومی وی بهبود پیدا کرده و تا دو روز آینده از بیمارستان مرخص خواهد شد.
وی یاداور شد: محمدرضا فروتن در لحظه‌ای که توسط اورژانس ۱۱۵ وارد بیمارستان شد (میدریاز دوبل) یا همان مرگ مغزی شده بود.
رئیس بیمارستان شهید رجایی تنکابن گفت: وی با همان شرایط در آی‌سی‌یو بستری شد و اقدامات لازم برای وی انجام شد ولیکن در ساعت ۴ و ۵۰ دقیقه صبح ۲۴ آبان ماه فوت کرد.
*دروغ دیگر؛ وحیدی‌مقدم براثر حریق به بیمارستان سوختگی منتقل شد/ او و همسرش درحال ادامه روند درمانی هستند
رضا حبیبی رئیس اورژانس ۱۱۵ استان مازندران نیز در ادامه در ارتباط با حادثه سوختگی در تنکابن که منجر به اعزام بالگرد برای انتقال مصدومان ناشی از سوختگی آتش‌سوزی یک واحد مسکونی از تنکابن به بیمارستان فوق‌تخصصی شهید زارع ساری شده بود، اظهار کرد: طی تماس تلفنی با خبر شدیم یک زوج جوان در شهر تنکابن به نام‌های مرجان سعیدی ۲۲ ساله، معین وحیدمقدم ۳۲ ساله دراثر انفجار کپسول دچار سوختگی نیمه‌فوقانی بدن و سروصورت شدند/
وی افزود: بلافاصله همکاران اورژانس در محل حادثه حاضر شدند و پس از تثبیت اولیه دو مصدوم به بیمارستان شهید رجایی تنکابن منتقل شدند.
رئیس اورژانس مازندران بیان کرد: به‌دلیل وخامت حال عمومی و پیشرفت شرایط آییب‌دیدگی ناشی از سوختگی درخواست انتقال ازسوی بیمارستان به مرکز فوق تخصصی سوانح و سوختگی شهید زارع مرکز استان داده شد.
ماجرای بالگرد از کجا آب خورد
حبیبی با بیان اینکه بلافاصله هماهنگی‌های لازم انجام شد، اضافه کرد: بالگرد صبح امروز به تنکابن اعزام شد و پس از تثبیت اولیه و انجام اقدامات لازم این دو مصدوم به بیمارستان زارع ساری اعزام شدند.
وی گفت: در حال حاضر این دو مصدوم نیز تحت مراقبت‌های درمانی در بیمارستان زارع ساری هستند.
همچنین فرد دیگر نیز با نام میلاد سعیدی به‌عنوان شهروند در تنکابنی به عنوان کشته حادثه مطرح شده است که وی نیز هیچ مشکلی نداشته و ندارد ولی در قالب پروژه کشته‌سازی نام این فرد هم به عنوان فرد کشته شده اعلام شده است، که وی زنده است و در تنکابن زندگی می‌کند.

مرکزی:
پریشب در شهر محلات عده ای از اراذل و اوباش قصد برهم زدن امنیت شهر را داشتند که منجر به درگیری فیزیکی با پلیس می‌شود، اراذل گویا زخمی میشن و دو سه نفر به بیمارستان منتقل میشن، امروز و دیروز خانواده هاشون جمع شدن جلوی فرمانداری و به نشانه اعتراض.
روز گذشته نیز برای کمتر از یک ساعت جمعی از کارگران شرکت پارس آمپول ساوه که حقوقشون کمتر از چند روز به عقب افتاده بوده، دست از کار می‌کشند که بلافاصله بعد از یک ساعت بعد از واریز حقوقها به کار بر می گردند. دیشب همچنین فیلمی منتسب به اراک در شبکه های معاند مبنی بر آشوب در اراک منتشر شده که تا این لحظه بر اساس مشاهدات عینی همکاران ما هیچ تجمعی در اراک صورت نگرفته، به گفته مسولان امنیتی احتمال اینکه این افراد دقایقی در یکی از کوچه‌های اراک تجمع کرده و اقدام به فیلم برداری کردند وجود دارد و شاهد هم این فیلم مربوط به اراک نباشد که تاکنون مشخص نشده

اخبار بین الملل و سیاست خارجی
وعده قطری ها برای برخورد با عناصر ضد انقلاب در جام جهانی
قطری ها به ایران وعده داده اند که علاوه بر جلوگیری از ورود پرچم گروهک های ضد انقلاب به ورزشگاه های محل بازی تیم ملی فوتبال ایران، با استفاده از 5 هزار دوربین مستقر در ورزشگاه ها کلیه رفتار آنان را تحت نظر داشته باشند و مانع از هرگونه اقدام آن ها علیه ایران و ایرانی شوند. گزارش محرمانه کمالوندی؛ مورخ 30 آبان
ما از مدتها قبل اطلاع داشتیم که قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه ایران صادر می‌شود.
رافائل گروسی زمینه لازم برای چنین اقدامی را فراهم کرد. قرار بود آپارو فردا به تهران بیاید که قبل از قطعنامه هم گفته بودیم که اگر قطعنامه مزبور صادر شود چنین اتفاقی نخواهد افتاد. البته برنامه این نیست که سفر کلا ملغی شود اما در حال بررسی شرایط هستیم؛ به‌هرحال این سفر فعلا انجام نمی‌شود.
اقداماتی که دیروز انجام شد:
۲ آبشار IR2m و IR4 در نطنز گازدهی شده‌اند و دو آبشار هم پسیواسیون کرده‌ایم که بعدا گازدهی خواهند شد.
اقدام به غنی سازی ۶۰ درصد برای اولین بار در فردو با IR6 کرده‌ایم.
در دو سالنی که در نطنز و فردو بودند شروع کرده‌ایم به نصب ماشین‌ها که البته مدتی زمان خواهد برد.

الان هم قادریم در حد کم اورانیوم را ۹۰ درصد غنی‌سازی کنیم ولی چون اقدامی تحریک‌کننده تلقی خواهد شد به سمت آن حرکت نکرده‌ایم.
کسی در دولت بدنبال خروج از NPT نیست.
بدنبال این هستیم IR1 را در فرو جمع کرده و IR6 به جای آن نصب شود.
داشته‌های فعلی:
در حال حاضر
۶۴۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد
۱۰۰ کیلو ۶۰ درصد
بیش از دو و نیم تن ۵ درصد و پایین تر
هر چه قانون اقدام راهبردی گفته ما فراتر از آن را محقق کرده‌ایم.
درباره گزارش مدیر کل:
گزارش مدیرکل ۱۰۰ درصد سیاسی و غیرپادمانی است. گزارش پر از اشکالات مختلف است. ادبیات آن با قطعنامه یکی است و بحث هم فعلا بیشتر حول مساله تورقوزآباد است.
ببانیه آمریکا یک مورد مثبت دارد و یک مورد منفی. منفی اینکه تا اسفند تکلیف آن روشن ‌شود وگرنه به شورای امنیت ارسال خواهد شد اما نکته مثبت اینکه ترجیح می‌دهیم این موضوع توسط ایران و آژانس حل شود. با این حال احتمال صدور قطعنامه در شورای امنیت با توجه به رای روسیه و چین کم است.
درباره مکانیسم ماشه:
فعلا سراغش نمی‌روند چون نمی‌خواهند پنجره دیپلماسی با ایران بسته شود.
سال دهم برجام ۶ تا قطعنامه شورای امنیت terminate (لغو) می‌شوند و احتمالا سال هشتم و نهم مشکلاتی ایجاد خواهند کرد. این بحثهای پادمانی ابزاری برای آنهاست. آنها فکر می‌کنند در محیط داخلی ایران می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند که اشتباه فکر می‌کنند چون جامعه ایران را نمی‌شناسند.
تا توافق سیاسی محقق نشود مساله پادمانی هم حل نمی‌شود.
نسبت به خرابکاری هسته‌ای هشدار داده‌ایم.
وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام آمریکا برای مذاکره است.

سه خط قرمز طرف مقابل که سعی کردیم رعایت کنیم
۱- غنی سازی بالای ۹۰ درصد
۲- خروج از NPt
۳ – تولید اورانیوم فلزی به حد زیاد و بازفرآوری
راه اندازی 2 خط جدید و ماشین های فنی در نطنز و فوردو
ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی اتمی برخی از ماشین های فنی را که در سال های اخیر در سایت های هسته ای متوقف شده بودند، به زودی در سایت های نطنز و فوردو وارد مدار می کند. همچنین 2 خط جدید نیز در این سایت ها راه اندازی می شود.
سفر محرمانه تعدادی از نخبگان خارجی به ایران
تعدادی از نخبگان، تحلیلگران و روزنامه‌نگاران خارجی از آسیا و اروپا و آمریکا، به ایران آمده‌اند تا در قالب یک تور تخصصی، از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری و نظامی دیدن کنند.این سفرها محرماانه است اما افراد آزادند تا پس از سفر، برداشت خود از دیدن این دستاوردها را در قالب‌های تحلیلی مختلف در تریبون‌های گوناگون علمی و رسانه‌ای ارائه کنند.شنیده شده پیشنهادی به یکی از آقازادگان یک مقام عالی‌رتبه تقدیم شده که بر اساس آن، برای سلبریتی‌های سینمایی و ورزشی داخل کشور نیز چنین تورهایی برگزار شود تا از دستاوردهای کشور بیشتر مطلع شوند و مواضع‌شان واقع‌بینانه‌تر شود.
جذب اهل قلم افغانستانی مقیم ایران به شبکه‌های تلویزیونی تروریستی
شنیده شده جمعی از اهل قلم افغانستان که در ایران به سر می‌برند عمدتاً از طریق فضای مجازی، آموزش‌های ویژه دیده و جذب شبکه‌های تلویزیونی بیگانه و ایران‌ستیز شده‌اند.عمده این افراد، پس از آغاز شورش‌های اخیر، جذب این شبکه‌ها شده‌اند.گفته می‌شود این افراد با توجه به تسلط به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و آشنایی با وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران، قرار است با نام مستعار و به اسم تحلیلگران و روزنامه‌نگاران ایرانی، برای این شبکه‌ها کار کنند.
کاهش احتمال عملیات علیه سعودی
شنیده شده با توجه به کاهش حملات هوایی رژیم سعودی به یمن طی هفته‌های اخیر، انصارالله اعلام کرده که امکان عملیات گسترده نظامی علیه اهداف سعودی را در آینده نزدیک ندارد.این در حالی است که تصور بسیاری از تحلیلگران این بود که بزودی و در پاسخ به اقدامات آل‌سعود علیه جمهوری اسلامی ایران طی فتنه اخیر بخصوص در حوزه رسانه، اقدامی نظامی علیه این کشور بخصوص در زمینه تأسیسات نفتی انجام شود.برخی از ناظران احتمال می‌دهند این اقدام، بزودی از طریق یک کشور ثالث دیگر انجام گیرد.
احتمال اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل
موضوع اخراج ایران از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل روز 5 شنبه در این کمیسیون مطرح و احتمالا مورد تصویب قرار می گیرد.
جبهه مقاومت طرح ضربه سخت به سعودی را دنبال می کند
به گفته برخی از کارشناسان، طرح ضربه سخت به عربستان سعودی از سوی جبهه مقاومت دنبال می شود. احتمالا با اجرای این طرح، روند صادرات نفت عربستان به مدت 8 ماه به طور کامل قطع می شود.
جبهه مقاومت برای اجرای این طرح مترصد حملات دوباره سعودی ها به یمنی ها است تا بهانه لازم فراهم شود.
سفر گروهی از نخبگان غربی به ایران
گروهی از نخبگان غربی در سکوت رسانه ای به ایران سفر کرده و مشغول بازدید از دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه های موشکی، پهبادی و … هستند.
آماری از میزان و حجم اورانیوم غنی شده در کشور
به گفته برخی از کارشناسان، ایران هم اکنون 640 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصدی، 100 کیلو اورانیوم غنی شده 60 درصدی و بیش از 2 هزار و 500 کیلو اورانیوم غنی شده با درصدهای کمتر در اختیار دارد.
ابراز تمایل وزیر خارجه و معاون حقوقی رئیس جمهوری به امضای معاهده پاریس
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور برای امضای معاهده پاریس در اجلاس اخیر شرم الشیخ تمایل نشان داده اند. البته ایران هنوز هیچ سندی را امضا نکرده و یک سری تعهدات شفاهی داده است.
تقلای آژانس بین المللی اتمی برای جلوگیری از اقدامات متقابل ایران
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در پیامی به مقامات ایرانی گفته که قطعنامه اخیر آژانس خیلی مهم نیست به آن توجه نکنید و واکنش سخت نشان ندهید.
قطعنامه ها علیه ایران کاری از پیش نمی برد
به گفته کارشناسان، علی رغم تقلای آمریکایی ها و اروپایی ها برای صدور قطعنامه ها علیه ایران، آن ها نمی توانند کاری را در شورای امنیت از پیش ببرند. زیرا روسیه و چین آن ها را وتو می کنند.
وزیر خارجه عمان از طرف آمریکایی ها برای ایران پیام آورد
بدر السعیدی وزیر خارجه عمان در جریان سفر به ایران حامل پیام جدیدی از آمریکایی ها برای شروع مذاکرات بوده است.
آمریکا و اروپا تمایلی به استفاده از مکانیزم ماشه ندارند
برخی از کارشناسان گفته اند که آمریکایی ها و اروپایی ها 2 راه در مواجهه با ایران در قالب مذاکرات برجامی دارند. اول این که قطعنامه ای را علیه ایران از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ارسال کنند که در این شورا با مانع سنگین چین و روسیه مواجه شده و آن را وتو می کنند. دوم این که از سیستم مکانیزم ماشه یا اسنب بک استفاده کنند که این حالت را در حال حاضر هم می توانند انجام دهند و نیازی به قطعنامه و گزارش علیه ایران ندارد.
البته اگر آن ها سیستم مکانیزم ماشه را در پیش بگیرند ایران هم در اقدامی متقابل از NPT خارج می شود و میزان غنی سازی خود را تا 93 درصد هم افزایش می دهد.
بنابراین آمریکایی ها و اروپایی ها از این اقدام واهمه دارند و هرگز از مکانیزم ماشه استفاده نمی کنند. آن ها در پیامی به ایران نیز وعده داده اند که هرگز این کار را انجام ندهند.
انباشت مواد غنی شده در ایران به اندازه 20 سال
به گفته برخی از کارشناسان، میزان مواد غنی شده در کشور آن قدر زیاد شده که ایران دیگر نیازی به مواد غنی شده ندارد. در حال حاضر به اندازه 20 سال مواد غنی شده در اختیار دارد.
اختلافات ایران و گروه 1+4 سیاسی است
به گفته برخی از کارشناسان اختلافات در مذاکرات ایران و گروه 1+4 مسائل فنی نیست بلکه صرفا موضوعات سیاسی است. در صورتی که این اختلافات حل شود به سرعت توافق حاصل می شود.
گزارش های اولیه خبرنگاران از فضای با نشاط و مثبت تیم ملی در قطر
خبرنگاران اعزامی به قطر، فضای تیم ملی در آستانه رقابت های جام جهانی را بسیار مثبت و بانشاط ارزیابی کرده اند. برخی از بازیکنان نیز در مواجهه با شیطنت های خبرنگاران انگلیسی و ضد ایرانی واکنش های غیرتمندانه ای را از خود نشان داده اند که در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای به همراه داشته است.
در همین حال، عدم حضور شبکه خبرنگاران بنگاه سخن پراکنی بی.بی.سی و ایران اینترنشنال احتمالات مبنی بر اعمال فشار به بازیکنان تیم ملی ایران را کاهش داده است.
انتقاد کارلوس کی روش از عدم حمایت تیم ملی ایران
کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران با انتقاد از مدیران فدراسیون فوتبال گفته که من برای کنترل تیم ملی تمام تلاش خود را می کنم. شما وعده داده بودید که در فضای مجازی و کامنتینگ به حمایت از بازیکنان تیم ملی بپردازید اما هنوز که ما چیزی ندیده ایم.
فحاشی شبه تماشاگران ایرانی به مهدی ترابی
به گفته برخی از کارشناسان گروهی از شبه تماشاگران ایرانی در جریان دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و انگلیس اقدام به فحاشی و اهانت به برخی از بازیکنان تیم ملیی کشورمان از جمله مهدی ترابی کرده اند. این گروه از شبه تماشاگران همچنین سردار آزمون را به شدت تشویق کرده اند.
هشدار درباره احتمال برخی تحرکات ضد انقلاب پس از دیدار تیم های فوتبال ایران و آمریکا
برخی از کارشناسان با اشاره به این که بازی تیم های ملی فوتبال ایران و امریکا در روز 8 آذر – سالروز پیروزی تاریخی ایران بر استرالیا و راهیابی به جام جهانی بعد از 20 سال – برگزار می شود، نسبت به شیطنت های احتمالی در قطر و ایران هشدار داده اند.
اذعان دستگاه‌های امنیتی خارجی در شکست برابر اراده مردم ایران در دفاع از نظام
به گفته برخی از کارشناسان، دستگاه‌های امنیتی خارجی پس از ناکامی در اجرای سناریوهای خود برای ایجاد آشوب و اغتشاش در ایران با ابراز ناامیدی گفته‌اند که پاشنه آشیل ما این بود که در خلق جمعیت درکف خیابان ناکام ماندیم. باید در دوره بعد برای این مشکل خود فکری کنیم.
آشوب‌ها سبب تقویت انسجام و روحیه نیروهای مسلح ایران شده است
دستگاه‌های امنیتی خارجی گفته‌اند که علی رغم تلاش ها برای تضعیف و تخریب روحیه نیروهای مسلح در ایران اما انسجام بین نیروهای مسلح – بسیج و نیروی انتظامی – احیا شده و روحیه آن ها نیز بالاتر رفته است.
به گفته آن ها ، نظام و حکومت ایران تحت کنترل رهبری ایران است. نظام از کشته شدن زیادی افراد پرهیز کرده و سطح خشونت نیروی انتظامی به همین دلیل کاهش پیدا کرده است. یک قشر بزرگی از مردم همچنان پشت سر نظام ایستاده است.
ناتوانی گروه‌های کردی در عبور از مرز ایران
براساس اطلاعات دریافتی، گروه‌های کردی در عبور از مرز ایران و ورود به شهرها ناتوان بوده‌اند. البته برخی از این گروه ها تحرکاتی در شهرهای استان کردستان داشته‌اند.
فشار برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به آمریکا برای حمله به ایران
برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در واکنش به سرعت ایران در مسیر پیشرفت و موفقیت از آمریکایی‌ها خواسته‌اند تا عملیاتی را علیه ایران تدارک ببینند. مثلا حملات هوایی به ایران داشته باشند.
سناریوهای متعدد دشمن برای امتداد دامنه آشوب در ایران
بررسی‌ها نشان می‌دهد که دشمن و ضد انقلاب سناریوهای چندگانه ای را برای ایجاد و گسترش آشوب و اغتششات در ایران در دست اجرا دارند. آن‌ها درصددند تا با اقداماتی مانند عملیات تروریستی در شاهچراغ هزینه‌هایی را به نظام تحمیل کنند.
همچنین دشمن برای ورود به حوزه اقتصادی و ایجاد شوک‌هایی در بازار طلا،‌ ارز و مسکن برای تحریک مردم تقلا می‌کند.
رویای برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای سقوط نظام ایران
برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مدعی شده‌اند که ما باید آمادگی های لازم را برای سقوط نظام ایران ایجاد کنیم.
اخبار اجتماعی
ناکامی ضد انقلاب برای سناریو پردازی درباره حسین رونقی
روایت دیگری حاکی است که حسین رونقی یکی از خبرنگارانی که به دلیل نقش آفرینی درآشوب های اخیر بازداشت شده بود به دلیل وخامت بیماری قلبی از زندان به بیمارستان سینا منتقل شده است. همچنین به منظور جلوگیری از سواستفاده رسانه های ضد انقلاب از این موضوع، اجازه ملاقات مادر وی نیز داده شده است. عکس هایی از دیدار وی و فرزندش منتشر شده و سناریوی رسانه های ضد انقلاب را برهم زده است.
هشدار درباره سناریوی ضد انقلاب برای آموزش درگیری‌های خیابانی به اراذل و اوباش
برخی از کارشناسان با اشاره به سفر گروهی از اراذل و اوباش به قطر و ترکیه و …. نسبت به آموزش و تربیت آن ها برای درگیری‌های خیابانی از سوی ضد انقلاب هشدار داده‌اند.
آمادگی ذهنی جامعه برای اعدام برخی از آشوبگران
به گفته برخی از کارشناسان، احساسات و عواطف و زمینه ذهنی مردم برای قصاص و مجازات برخی از آشوبگران فراهم شده است.
شکست پروژه دشمن در زاهدان
مطابق برآوردهای امنیتی و بررسی‌های صورت گرفته هدف دشمن از تبدیل زاهدان به مرکز اصلی شورش در کشور و محور آغاز جنگ مسلحانه با شکست مواجه شده است. به طور کلی فضای افکار عمومی کشور خیلی با مساله زاهدان همراهی نداشته است.
کاهش دامنه اغتشاشات در استان های کشور
بررسی های میدانی نشان می دهد که دامنه اغتشاشات در استان های کشور به طور چشمگیری کاهش یافته است. البته 3 استان آذربایجان غربی و کردستان و کرمانشاه کمی ملتهب است.
منطقه جوانرود بارانداز سلاح قاچاق
به گفته برخی از کارشناسان، منطقه جوانرود کرمانشاه از مدت ها قبل به محل تخلیه و توزیع سلاح قاچاق تبدیل شده است. این کارشناسان نسبت به احتمال گسترش درگیری های مسلحانه در این منطقه ابراز نگرانی می کنند.
اعتصاب غذای برخی از بازداشت شدگان آشوب های اخیر
برخی از بازداشت شدگان از اقوام مختلف در یک حرکت نمایشی و تحریک آمیز دست به اعتصاب زده اند.
مردم زاهدان تمایلی به ناامنی و اغتشاش ندارند
مردم استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان با استقبال از سفر حجت الاسلام علی اکبری نماینده اعزامی رهبر انقلاب به این استان نشان داده اند که تمایلی به شکل گیری و گسترش ناامنی و اغتشاشات در این استان ندارند.
کار دشوار شناسایی و احراز هویت کشته شدگان حادثه زاهدان
بررسی ها نشان می دهد که تشخیص این که برخی از کشته شدگان زاهدان به عنوان شهید بسیار سخت و دشوار است. زیرا اهل سنت به سرعت جنازه های خود را دفن می کنند. همچنین برخی از آن ها فاقد شناسنامه بوده اند،
افزایش حضور تدریجی زنان در آشوب های اخیر
براساس آمار موجود 47 درصد زنان و 52 درصد مردان در آشوب های اخیر شرکت کرده اند. برخی از کارشناسان از افزایش روند حضور زنان در این آشوب ها خبر داده اند.
افزایش 53 درصدی حضور زنان و دختران در آشوب های اخیر زاهدان
بررسی ها نشان می دهد که 53 درصد افرادی که در شهر زاهدان و برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان به کف خیابان آمده اند، زنان و دختران بوده اند. کارشناسان حضور این جمعیت را قابل تامل ارزیابی کرده و گفته اند که پیش از این در هیچ یک از تجمعات به این میزان جمعیت از زنان حضور نداشته اند.
روند انتشار مطالب اعتراضی در شبکه های اجتماعی
رصد و پایش محتوایی فضای مجازی نشان می دهد که در هفته گذشته روند انتشار مطالب اعتراضی در شبکه های اجتماعی در استان های گیلان ، مرکزی، مازندران و آذربایجان غربی کاهش نشان می دهد اما مطالب اعتراضی در استان های تهران، کردستان، البرز، اصفهان و آذربایجان شرقی افزایش قابل توجهی داشته است. تهران و کردستان از نظر تعداد مطالب اعتراضی در صدر این استان ها قرار دارند. همچنین بیش از 30 درصد مطالب منتشره نیز توسط ربات ها بارگذاری شده است.
پیشنهاد زمینه سازی برای شادی های خیابانی پس از دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران
برخی از کارشناسان پیشنهاد داده اند که به بهانه رقابت های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی، زمینه حضور جوانان درخیابان ها برای ابراز شادی و تشویق – البته به صورت کنترل شده – فراهم شود. این گروه از کارشناسان پیشنهاد راه اندازی کاروان های شادی در این ایام را داشته اند.
گزارش اشتری از قطر
پریروز در ناجا بودیم، در جلسه قرارگاه راهبردی فضای مجازی نیروهای مسلح آنجا برگزار شده بود خود آقای اشتری هم حضور داشت در جلسه راهبردی، آنجا گفتند ما با طرف قطری برای این مباحث وارد مذاکره شدیم بحث این 12 هزار پرچمی بوده شیر و خورشید قرار بوده بیاید توی ورزشگاه، بخشی از اینها را منافقین گرفتند برای بازی ایران و انگلیس گفت که همه اینها را پیدا کردیم و دوربین‌هایی که آنجا کار گذاشتند در ورزشگاه 5 هزار دوربین در ورزشگاه است یعنی کاملا تحت پوشش است و تعهدی که طرف قطری داده این است که نگران نباشید در این حوزه که یک وقت ساختارشکنی بشود و اقدام‌های اینجوری ارزشهای جمهوری اسلامی رعایت نشود.
هشدار درباره حضور برخی از خبرنگاران با گرایشات ضد انقلاب در تیم اعزامی از ایران
برخی از کارشناسان نسبت به حضور برخی از خبرنگاران ورزشی دارای گرایشات ضد انقلابی در ترکیب خبرنگاران اعزامی به قطر ابراز نگرانی کرده اند.
حمایت گروهی از فعالان انقلابی در فضای مجازی از 3 بازیکن تیم ملی
گروهی از فعالان انقلابی فضای مجازی حمایت از برخی از بازیکنان تیم ملی مانند مهدی طارمی، مهدی ترابی و وحید امیری و خانواده های آنان را در فضای مجازی بر عهده دارند. فدراسیون فوتبال گفته که اقدامات صورت گرفته برای این 3 نفر موثر بوده است.
گزارشی درباره وضعیت اهل سنت در شرق کشور
سید محمد احمدی یکی از فعالان فرهنگی منطقه سیستان و بلوچستان در نشستی به تشریح وضعیت اهل سنت در شرق کشور پرداخته و گفته که اهل سنت شرق کشور دارای مذهب حنفی هستند. آن ها معتقدند که امام اعظم ابوحنیفه از شاگردان امام جعفر صادق(ع) بوده است.
گفتنی است که گروهی از اهل سنت رادیکال هستند.گروهی دیگر کمی متعصب و گروهی نیز تعصبی تر هستند. برخی نیز سلفی هستند. اکثر آن ها بیشتر به وهابیت روی می آورند.
البته در منطقه زاهدان این گروه ها حضور ندارند.
استاندار و نمایندگان دولت و نظام در سیستان باید با گروه بلوچ ارتباط داشته باشند
گروه بلوچ ها قبل از انقلاب سردار داشتند. بزرگانی در منطقه هستند و اخلاقیات ویژه ای هم دارند. اگر با کسی دست برادری بدهند در حق او نامردی نمی کنند، ارتباطات دوستی را نگه می دارند.
بنابراین هر فردی که به عنوان استاندار یا نماینده به این منطقه می رود، لزوما باید با آن ها ارتباط داشته باشد. چون قصد ما حفظ نظام است. حفظ نظام از اوجب واجبات است.
اعلام حمایت مولوی های استان سیستان و بلوچستان با مولوی عبدالحمید
درباره مجموعه مسجد مکی در زاهدان باید گفت که اول انقلاب آقای مولوی عبدالعزیز بود. اکنون داماد او مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی مسئولیت مسجد مکی را بر عهده دارد، محور مسجد مکی بعد از انقلاب خیلی ویژه تر شده است. یک زمان در سراوان مولوی ساداتی یا مولوی یوسف حسین پور محور بودند اما الان مولوی ها در سطح استان حتی مولوی گرگیج در گالیکش آزاد شهر استان گلستان یا مولوی محمدعمر سربازی در چابهار هم به نوعی خود را پیرو مولوی عبدالحمید می دانند.
خودشیفتگی مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید خصوصیات خاص اخلاقی دارد. او خیلی هیجانی است. خیلی به دیده شدن و شهرت خود توجه دارد. او دوست دارد همه به نوعی او را تکریم و به او تعظیم کنند. این روحیه باعث افراط و تفریط وی در کارها و امور شده است. زندگی مولوی عبدالحمید خیلی لاکچری است.
نقش پیدا و پنهان داماد مولوی عبدالحمید در مدیریت وی
مولوی احمد ناروئی یکی از دامادهای مولوی عبدالحمید چند سال قبل بر اثر سانحه تصادف در منطقه کورین زاهدان جان خود را از دست داد. در حال حاضر داماد دیگر وی به نام حافظ اسماعیل او را اداره می کند. او نسبت به جریانات سیاسی و … خیلی شناخت درستی ندارد.
دیدگاه مولوی عبدالحمید درباره رهبر انقلاب در سال 95
مولوی عبدالحمید در یک برنامه رادیویی در سال 95 در زاهدان به مناسبت هفته وحدت گفته که رهبر معظم انقلاب فقط کشور ایران را رهبری نمی کنند بلکه ایشان جهان اسلام را رهبری می کند.
مسئولان استان سیستان و بلوچستان نباید با رفتار خود سوتفاهم ایجاد کنند
مسئولان استانی باید در گفتار و رفتار خود بسیار دقت نظر داشته باشند تا سبب ایجاد سوتفاهم نشود. نباید با اقدامات خود در این منطقه تنش ایجاد کنند.
مثلا عبدالمالک ریگی – که اعدام شد- در چهارراهی در زاهدان دستفروش بود اما به دلیل رفتار نامطلوب مدیرکل وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره احمدی نژاد و عرضه کتب زیارت عاشورا در یک نمایشگاه کتاب به یکی از دشمنان نظام و انقلاب تبدیل شد.
گرایشات اصلاح طلبی مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید به پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات 1400 امیدوار بود اما وقتی متوجه شد که آن ها در این انتخابات موفقیتی ندارند به آیت الله رئیسی دست دوستی و همراهی داد.
استاندار سیستان و بلوچستان ارتباطات خوبی با مسئولان محلی و استانی ندارد
حسین مدرس خیابانی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان قبل از مسئولیت خود حتی یک بار هم به این منطقه سفر نکرده بود. وی هیچ ارتباطی با مسئولان و مدیران محلی ندارد. وی حتی با آقای مهامی نماینده رهبری در امور اهل سنت هم ارتباط ندارد.
استانداری بسیاری از امور را رها کرده و نیروهای سپاه بسیاری از کارها را بر دوش می کشند.
استاندار سیستان و بلوچستان با مولوی ها ارتباطی ندارد
حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان هیچ ارتباطی با مولوی های استان ندارد. همه مولوی ها بلا استثناء -حتی شخص محمدعمر سربازی که در چابهار است- از نظر اعلمیت و از نظر علمی به مراتب بالاتر از مولوی عبدالحمید هستند. ولی متاسفانه ارتباط درستی با آن ها گرفته نشده است.
چرا مولوی ها به عبدالحمید احترام می گذارند
یکی از مهمترین علل احترام مولوی ها به مولوی عبدالحمید این است که او را به عنوان کسی می دانند که حرف و سخن آن ها را به مسئولان کشور انتقال می دهد. در صورتی که او کاری نمی کند بلکه فقط برای خود کار می کند. ولی این گونه القا شده که او برای مردم سینه چاک می کند.
بنابراین برخی از سرداران و بزرگان طوایف در مسجد مکی با وی عهد و پیمان اخوت بستند.
حمایت های مالی و معنوی عبدالحمید از طلاب ضعیف
مولوی عبدالحمید در مسجد مکی به طلابی که وضعیت مالی خوبی ندارند شهریه می دهد.خوابگاه در اختیار آن ها می گذارد. برای آن ها شغل ایجاد می کند.
احتمالا وی از سوی یک جریان خاصی حمایت مالی می شود. البته مولوی های استان هم در اعیاد و مراسم مختلف به مسجد مکی کمک های مالی می کنند.
استاندار استراتژی مشخصی ندارد
استاندار سیستان و بلوچستان استراتژی مشخصی برای تعامل و همکاری با اهل سنت در این استان ندارد.
اگر یک بررسی صورت گیرد مشخص می شود که چند درصد مدیران کل این استان اصولگرا هستند؟ استانی با این عظمت یک استراتژی مشخص می خواهد.
همه فرمانداران منطقه بلوچستان اهل سنت هستند، بندر آزاد چابهار تا الان دست اهل سنت بوده است. یکی یا حتی چند نفر از معاونین استاندار، معاون اداری مالی و یکی دیگر از معاونان او اهل سنت هستند.
رئیس فدراسیون بوکس که پناهنده شده سنی مذهب است
حسین سوری رئیس فدراسیون بوکس – که با فشار مولوی عبدالحمید به این سمت منصوب شد- از نیروهای اهل سنت است. وی به تازگی در اسپانیا اعلام پناهندگی کرده است. او قبلا مدیرکل ورزش و جوانان استان بود.
مردم سیستان و بلوچستان در اوج فقر و مظلومیت طرفدار نظام و رهبری هستند
مردم سیستان و بلوچستان مظلوم هستند.این منطقه بسیار خشن است. در برخی از مناطق استان به دلیل فقر و گرسنگی نوزادان انگشتان خود را می مکند. اما مردم این مناطق به رهبری و نظام ارادت دارند.
دستور رهبر انقلاب برای تامین آب سیستان و بلوچستان
علی عسکری چند سال قبل به من گفت که به دیدار رهبری رفته بودم ایشان فرمودند که سیستان را دریابید.شما باید از بودجه سازمان صدا و سیما برای مسئله آب این استان هزینه کنید.افغانستانی ها در 20 سال گذشته حق آبه هیرمند را نمی دهند. اگر در منطقه سیستان آب نباشد زندگی نیست.این استان هیچی ندارد،حتی شهرک صنعتی ندارد.
تقلای اهل سنت برای تغییر بافت جمعیتی در سیستان و بلوچستان
منطقه سیستان و بلوچستان از لحاظ مذهبی به طورکلی شیعه اثنی عشری و مقید به ولایت ائمه هستند.
جمعیت کل استان سیستان و بلوچستان در حدود 2 میلیون و 750 هزار نفر است. برخی از مولوی ها دارای 4 فرزند و 20 فرزند هستند. آن ها می خواهند که در این استان تغییر جمعیتی ایجاد کنند.
در سال های گذشته نسبت جمعیت شیعی به اهل سنت 60 به 40 درصد بود اما اکنون در منطقه بلوچستان همه اهل سنت هستند.
تحرکات کمرنگ دراویش در سیستان و بلوچستان
فرقه دراویش در منطقه سیستان و بلوچستان فعالیت کمرنگی دارد.
مولوی عبدالحمید خرید و فروش و استعمال مواد مخدر را حرام می داند
نظر اکثر مولوی ها در مورد قاچاق مواد مخدر و استعمال آن بر حرمت است. مولوی عبدالحمید آن را حرام می داند.
مدارس شیعی زیر فشار اهل سنت هستند
مدارس متعلق به حداد عادل در 15 سال اخیر در ایرانشهر و چابهار در استان به پرورش و تربیت دانش آموزان می پردازند اما فشارهای اهل سنت زیاد است.
هشدار درباره سناریوی دشمن برای ترور مولوی عبدالحمید
بهترین راهکار برای حل مسئله مولوی عبدالحمید تعامل و ارتباط با آن ها است.
ایده بازداشت مولوی عبدالحمید اصلا درست نیست. حتی باید از وی در برابر تهاجمات احتمالی داعش و ضد انقلاب محافظت کرد. قطعا داعش برای ترور وی برنامه ریزی کرده و منتظر یک جرقه در استان است.
مولوی عبدالحمید در استان محبوبیت زیادی ندارد
مولوی عبدالحمید وزن بالایی در استان ندارد. مردم استان شخصیت وی را به خوبی می شناسند.
درخواست مولوی عبدالحمید از آیت الله رئیسی
مولوی عبدالحمید پیام داده که آیت الله رئیسی یک تماسی با ما بگیرد و از ما دلجویی کند.
پایان گزارش
اخبار فرهنگی
ادعای تقلای قالیباف برای رفع فیلتر اینستاگرام
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نسبت به رفع فیلتر شبکه اجتماعی اینستاگرام تلاش می کند.
بازیگران را دیگر با حجاب به روی صحنه نمی فرستیم
چند کارگردان تئاتر با انتشار یادداشتی اعلام کرده‌اند که در اجرای آثارشان دیگر بازیگران را باحجاب بر روی صحنه نمی‌فرستند. علی شمس، سیاوش پاکراه و پیام لاریان، لادن نازی و شهاب آگاهی از کارگردانان تئاتر منتشر کننده این یادداشت هستند.
کشف حجاب بازیگر سریال «جیران» و همراهی با اغتشاشگران
کتانه افشاری‌نژاد، بازیگر سریال «جیران»: «اگر برداشتن روسری من کمکی به انقلاب است، کمترین کاری است که از من برمی‌آید.»
شهادت مامور پلیس بومی سنندج
ترور و قتل علی الهویه شهید سرگرد حسن یوسفی مامور پلیس بومی شهر سنندج بدست تروریستهای تجزیه طلب در روز روشن و در میدان مرکزی شهر.
آماری از تعداد مدارسی که با آشوبگران همراهی کرده اند
عطاران معاون وزیر و رئیس حراست آموزش و پرورش گفته که مجموع مدارس در کشور 14 هزار باب است.1 هزار و 776 مدرسه – شامل 113 مدرسه ابتدایی، 429 مدرسه متوسطه اول، 895 مدرسه متوسطه دوم و 339 هنرستان- با آشوبگران همراهی کرده اند. وی گفته که از مجموع 1 هزار و 776 مدرسه، 1 هزار و 186 مدرسه دخترانه و 590 مدرسه پسرانه بوده است. بیشترین مدارس همراه با آشوبگران به ترتیب در استان های کردستان، خراسان رضوی، خوزستان و تهران بوده اند.
شناسایی 1 هزار و 984 معلم فعال در اغتشاشات اخیر
مسئولان حراست وزارت آموزش و پرورش 1 هزار و 984 نفر از معلمانی را که با آشوبگران و اغتشاشگران همراهی داشته اند، شناسایی و برخی از آن ها بازداشت شده و برخی نیز تذکر گرفته اند.
شعارنویسی در داخل مدارس
به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش با رصد و پایش مستمر فضای مدارس میزان همراهی با موج آشوب کاهش داشته است. اما شعارنویسی در داخل مدارس با استفاده از خودکار و اسپری همچنان ادامه دارد.
مشارکت 17 هزار دانش آموز کردستانی در اغتشاشات
بررسی ها نشان می دهد از مجموع 25 هزار دانش آموز استان کردستان، 17 هزار نفر از آنان در اغتشاشات مشارکت داشته اند.
ارجاع پرونده 300 معلم در استان کردستان به کمیته تخلفات اداری
پرونده 300 نفر از معلمان مدارس استان کردستان به دلیل همراهی با اغتشاشگران به کمیته بررسی تخلفات اداری ارجاع داده شده است.
1000 دانش آموز از 4 استان در اغتشاشات فعال بوده اند
1000 نفر از دانش آموزان مدارس استان های تهران، فارس، آذربایجان شرقی، کرمانشاه در اغتشاشات بسیار فعال بوده و برخی از جوانان و نوجوانان را برای اغتشاش در بیرون مدارس ساماندهی کرده بودند.
3 هزار و 250 دانش آموز در اغتشاشات حضور داشته اند
مجموعا 3 هزار و 250 دانش آموز در سراسر کشور در اغتشاشات فعال بوده اند که از برخی از آن ها تعهد کتبی گرفته شده و برخی نیز چند روز از مدرسه اخراج شده اند.
ابتکارعمل اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی برای اقناع دانش آموزان
مسئولان اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با برگزاری اردوهای فرهنگی برای اقناع دانش آموزان این استان تلاش کرده اند. اما برخی از آنان حتی در داخل اردوها نیز اقدام به درگیری و اغتشاش کرده اند.
فعالیت پرورشی در مدارس تقریبا تعطیل شده است
بررسی ها نشان می دهد که فعالیت نیروهای پرورشی در مدارس در حد صفر است. گفته شده که وزارت آموزش و پرورش به 50 هزار نفر معلم پرورشی نیاز دارد.
برخورد بی ادبانه با طلبه های معلم
گروهی از طلاب حوزه های علمیه خواهران و برادران از طریق آزمون جذب وزارت اموزش و پرورش شده اند. اگرچه سطح علمی آن ها – به دلیل گذراندن 195 واحد درسی در حوزه در مقایسه با گذراندان 140 واحد در دانشگاه ها – بالاتر از نیروهای جذب شده دانشگاه ها است اما نحوه برخورد فرهنگیان با این گروه از نیروهای جذب شده اصلا مطلوب و مناسب نیست. در چند مدرسه طلاب را از حضور در جمع فرهنگیان در زنگ تفریح منع کرده اند.
کپی برداری دانش آموزان از فیلم های خشن و ساختارشکن در اغتشاشات اخیر
بررسی ها نشان می دهد که دانش آموزان به فیلم ها و سریال های خشن و ساختارشکن علاقه مندند. تقریبا اکثر دانش آموزان سریال های خشنی مانند وایکینگ ها و اورتلندر را تماشا کرده اند. برخی از اقدامات مخرب در آشوب ها و اغتشاشات اخیر از این سریال ها و فیلم ها کپی برداری شده است.
جزئیاتی از آمار فعالیت معلمان و دانش آموزان در سامانه شاد
باقرزاده مدیر سامانه دانش آموزی شاد گفته که علی رغم تعطیلی مدارس در ایام کرونا و ایام دیگر سعی شده که این سامانه فعال باشد. محتوای ضبط شده و زنده از دروس معلمان روی این سامانه قرار می گیرد. وی گفته که 26 میلیون بازدید از نسل یکتا صورت می گیرد. 13 میلیون معلم در این سامانه شاد حضور دارند و روزانه 7.5 میلیون بازدید محتوایی داشته ایم. 15 هزار ترابایت فضای اینترنتی دارد. وی گفته که در بهمن ماه گذشته 3.5 میلیون محتوا روی این سامانه بارگذاری شده است. به گفته وی 4.5 میلیون ارتباط تصویری میان معلم و دانش آموز در این سامانه برقرار شده است.
رفت و آمد 600 میلیون کاربر در 300 هزار کانال تلگرامی
بررسی ها نشان می دهد که 600 میلیون کاربر از محتوای 300 هزار کانال تلگرامی بازدید می کنند.
رامبد جوان تهدید به تعطیلی سینماها کرد
رامبد جوان تهدید کرده که در صورت عدم آزادی سلبریتی هایی که اخیر بازداشت شده اند، سینماها را تعطیل می کنیم.
رد پای عسکرپور در صدور بیانیه تهدید آمیز خانه سینما
به گفته برخی از کارشناسان رد پای محمد مهدی عسکرپور رئیس هیئت مدیره خانه سینما و مدیرعامل خانه هنرمندان در تحریک فعالان سینما در حمایت از سلبریتی های بازداشت شده و صدور بیانیه تهدید آمیز در حمایت از آنان کاملا مشهود است. این کارشناسان گفته اند که وی در وزارت اطلاعات نفوذی عمیق و جدی دارد.به گفته این کارشناسان وی در کارنامه خود سابقه همکاری با جریان اصلاحات را دارد و در بسیاری از اتفاقات قبل از فتنه 88 تاثیر مستقیم داشته است. مثلا به عنوان دبیر وقت جشنواره فیلم فجر تمام جوایز تخصصی را که جلوه ای از دهه فجر را داشت تغییر داد. وی با قانون شکنی و زد و بند در خانه سینما تنها 15 دقیقه قبل از رای گیری انتخابات هیئت رئیسه، نامزد شد و به عنوان رئیس هیئت مدیره این خانه انتخاب شد. گفتنی است که خانه سینما در بدنه فعالان سینما جایگاهی ندارد و نمی تواند نقش لیدری را ایفا کند.
قوه قضائیه برای سلبریتی های هنجارشکن احکام بازدارنده صادر کند
بررسی ها نشان می دهد که برخی از سلبریتی های هنجارشکن مورد حمایت برخی از کانون ها در خارج کشور قرار دارند و منافع مالی و اعتباری آن ها بسیار زیاد است. بنابراین صدور احکامی مانند ممنوع الفعالیت بودن در عرصه سینما برای آن ها مفهومی ندارد. اما احکامی مانند حبس و ممنوع الخروجی می تواند عامل بازدارنده مناسبی برای اقدامات هنجارشکنانه آن ها باشد. از این رو، برخی از آن ها خانه سینما را وادار به حمایت از خود کرده اند که این گونه احکام برای آن ها صادر نشود.
ابراز نگرانی نسبت به برگزاری جشنواره فیلم فجر
برخی از کارشناسان نسبت به برگزاری جشنواره فیلم فجر با توجه به فضای اغتشاشات اخیر ابراز نگرانی کرده اند. این کارشناسان گفته اند که جشنواره فیلم فجر آینده با 2 مسئله بزرگ مواجه است. اولا دعوت و حضور فیلم های خارجی سخت و مشکل آفرین است. ثانیا این جشنواره اولین جشنواره ای است که حاصل خروجی دولت آیت الله رئیسی است و می تواند بسیار مسئله ساز باشد. این کارشناسان پیش بینی کرده اند که احتمال انصراف مدیران، داوران و برخی از کارگردانان در آستانه برگزاری جشنواره فجر وجود دارد و این گونه رفتار به جشنواره ضربه می زند.
ادعای مسئولان جشنواره فیلم فجر درباره پیش بینی های لازم در مواجهه با هنجارشکنی احتمالی بازیگران
مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر از استقبال و فشار سینماگران برای حضور در جشنواره خبر داده اند و گفته اند که پیش بینی های لازم برای برخورد با هنجارشکنی های احتمالی آن ها با هماهنگی قوه قضائیه صورت می گیرد.این مسئولان در پاسخ به سئوالاتی درباره احتمال کشف حجاب بازیگران در خلال برگزاری جشنواره و نشست های مطبوعاتی گفته اند که تا آن زمان این مسئله کاملا حل می شود و کشف حجاب منتفی است. اما براساس قوانین حاکمیتی با آن ها برخورد می شود.
گسترش نشر کتب مارکسیستی در کشور در سالهای اخیر
مطابق گزارش‌ها یک بررسی صورت گرفته نشان می‌دهد که در چند سال اخیر نشر کتابهای مارکسیستی و چپ در کشور به شدت افزایش یافته است و علی رغم مشکلات جدی مالی که در عرصه نشر کتاب وجود دارد بخش قابل توجهی از ادبیات سیاسی و کتب اجتماعی که در کشور در سالهای 98 به این سو منتشر شده است به جریان چپ و مارکسیسم اختصاص دارد. انتشار کتب لنین و استالین و تروتسکی، چاپ کتاب در مورد مباحث اجتماعی و فرهنگی مارکسیسم، انتشار کتب مارکسیست‌های انتقادی و … بسیار پر رنگ بوده است.
برآوردهای آتی در مورد پیام رسان‌های داخلی
مطابق گزارش‌ها مجموع پیام‌رسانهای داخلی تا کنون توانسته‌اند 40 درصد مخاطبان و کاربران ایرانی را پوشش دهند. که موفقیت خوبی محسوب می‌شود. یعنی 40 درصد از کاربران ایرانی از پیام‌رسان‌های داخلی نیز استفاده می‌کنند و در آن فعال هستند. مطابق برآوردهای حاصل از نظرسنجی‌های قبلی و کنونی، این میزان حداکثر تا 65 درصد قابل افزایش است که البته افزایش آن به کندی صورت خواهد گرفت و به سادگی نخواهد بود. اگر فشار از پیام رسان‌های خارجی برداشته شود این موفقیت نیز قبل از تثبیت دچار خدشه خواهد شد. اما احتمال بالاتر رفتن از 65 درصد مخاطبان خیلی محتمل نیست.
شکست پروژه دشمن در زاهدان
مطابق برآوردهای امنیتی و بررسی‌های صورت گرفته هدف دشمن از تبدیل زاهدان به مرکز اصلی شورش در کشور و محور آغاز جنگ مسلحانه با شکست مواجه شده است. به طور کلی فضای افکار عمومی کشور خیلی با مساله زاهدان همراهی نداشته است.
هکرهایی که اطلاعات افراد را فاش می کنند
بررسی ها نشان می دهد که برخی از هکرها خود را انسان دوست و علاقه مند به کمک به جنبش ها معرفی کرده اند. نام این گروه از هکرها هک کریست ها است. آن ها از بین جوانان یارگیری می کنند. هک کریست ها اطلاعات افراد را استخراج کرده و فاش می کنند.
اذعان ناتو به جنگ شناختی علیه جوامع هدف
ناتو در سال 2021 با انتشار کتابی درباره جنگ شناختی اعلام کرده که ما با ابزارهای سایبری درصدد تکه تکه کردن جوامع هستیم. اجماع ملی را در کشور هدف از طریق جنگ شناختی از بین می بریم. جنگ شناختی پیوندی بین ارتباطات، اطلاعات و مهندسی اجتماعی است و از این طریق باید عمل کنیم.
راه اندازی کمیته ویژه خانه سینما برای پیگیری آزادی سلبریتی ها
خانه سینما برای پیگیری امور سلبریتی ها بازداشت شده یک کمیته ای را تشکیل داده است. گفته شده که تاکنون 130 نفر ازسینماگران و فعالان تئاتر در تهران و 8 نفر از فعالان تئاتر در شهرستان ها نیز بازداشت شده اند. این کمیته پیشنهاد داده که برخی از افرادی که اتهامات کمتری داشته اند به سرعت آزاد شوند تا تالیف قلوبی میان اهالی سینما صورت گیرد. این کمیته همچنین خواستار دیدار و گفت وگوی برخی از هنرمندان با حجت الاسلام اژه ای رئیس قوه قضائیه شده اند.

علاقه مندی 50 درصد مردم به واتس آپ
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نظرسنجی تلفنی با جامعه آماری 1 هزار و 300 نفر در کشور – با ترکیبی از 46 درصد زن و 54 درصد مرد- درباره وضعیت پلتفرم‌های ایرانی سراسر کشور انجام داده است.
براساس نتایج این نظرسنجی 50 درصد به شبکه اجتماعی واتس آپ، 36 درصد به شبکه اجتماعی اینستاگرام و 20 درصد به شبکه اجتماعی تلگرام ابراز علاقه کرده اند.
70 درصد مردم معتقدند که کسب وکارهای مجازی آسیب دیده است
70 درصد مردم معتقدند که اختلال در اینترنت به کسب و کارهای مجازی ضربه زده است.
مخالفت 60 درصدی مردم با محدودیت های اینترنتی
60 درصد مردم با تصمیم دولت مبنی بر محدودیت دامنه اینترنت موافق نیستند. 30 درصد با این تصمیم موافق بوده اند.
مخالفت 65 درصدی با رفع محدودیت از شبکه های اجتماعی خارجی
21 درصد مردم با رفع محدودیت ها در شبکه های اجتماعی خارجی موافق بوده و بیش از 65 درصد نیز با رفع این محدودیت ها مخالف بوده اند.
46 درصد مردم شبکه های اجتماعی خارجی را در شکل گیری اغتشاشات موثر می دانند
46 درصد مردم معتقدند که شبکه های اجتماعی خارجی در شکل گیری اغتشاشات و گسترش آن نقش داشته اند. 24 درصد نیز با این نظر مخالف بوده اند.
50 درصد مردم شبکه های خارجی را مروج فساد اخلاقی می دانند
50 درصد مردم معتقدند که شبکه‌های خارجی در ترویج مسائل غیراخلاقی نقش بسیار موثری داشته اند.
ضرر 300 میلیارد تومانی ناشی از تعطیلی کسب و کارهای مجازی
برآورد اولیه بر این است که تعطیلی کسب و کارهای مجازی بیش از 300 میلیارد تومان به کشور ضربه زده است.
75 درصد مردم اینستاگرام را در تحریک مردم به اغتشاشات موثر می دانند
75 درصد مردم معتقدند که شبکه اجتماعی اینستاگرام نقش مهمی در دامن زدن به اعتراضات و اغتشاشات داشته است.
آماری از میزان استقبال مردم از شبکه های اجتماعی داخلی
میزان استقبال مردم از شبکه های اجتماعی داخلی به ترتیب روبیکا 20 درصد، 10 درصد ایتا، 4 درصد سروش، 2 درصد بله بوده است.
60 درصد مردم به شبکه های اجتماعی داخلی علاقه مندند
60 درصد مردم گفته اند که تمایل دارند از شبکه اجتماعی داخلی استفاده کنند. 40 درصد نیز به شبکه های اجتماعی خارجی تمایل دارند.
همراهی 54 درصدی مردم با دولت در توقیف شبکه های اجتماعی خارجی
54 درصد مردم معتقدند که دولت برای حفظ امنیت سیاسی – اجتماعی جامعه موظف است که شبکه های اجتماعی خارجی را مسدود کند. 34 درصد نیز گزینه منفی را انتخاب کرده اند.
گزارشی از نشست تبیینی برای برخی از بازیگران و هنرمندان
نشستی با حضور آقای مقدم فر مشاور فرمانده کل سپاه با برخی از بازیگران و دست اندرکاران سینما و تلویزیون از جمله سید جواد هاشمی، محمدرضا شریفی نیا، جواد موگویی، شهرام گیل ابادی، رامبد جوان، بافقی، سلوکی، حسین سلیمانی، شاهمرادی، رکنی، مرادخانی، علی صدری نیا، دکتر پور حسین و … در برج میلاد برگزار شد. آقای مقدم فر تحلیل خوبی را ارائه کرد. بنای ما بر این بود که سکوت کنیم و آن ها حرف بزنند. تا یک میزانی هم تخلیه شوند و هم بغض نهفته آن ها از بین برود. این طور احساس نشود که ما نمی شنویم و کنار هم نمی شینیم. البته جلسه خیلی چالش داشت. ذهنیت برخی از آن ها این است که بالاخره مهسا امینی را کشته اید و باید دیه او را بدهید و عذرخواهی کنید. در ذهن برخی از آن ها این بود که جمهوری اسلامی دروغگو است.
مجموعا یک روایتی در ذهنشان تصویب شده است و از این روایت عبور نمی کنند و می‌گویند جمهوری اسلامی دروغ می گوید. هر چه هم استلال کردیم فایده ندارد. برای اثبات روایت آن ها هم گزاره‌هایی داریم که بعضی هایشان درست است. ما که نمی توانیم بگوییم بی خطا هستیم. ما وسط فتنه پیچیده رفته ایم. احتمالا سرباز ما خطا می کند. پاسدار ما خطا می کند. نیروی انتظامی خطا می کند. اما اراده نظام که به این خطا نبوده و نیست.خطا اتفاق می‌افتد.استراتژی نظام این است که نباید کسی را بکشیم. این استراتژی نظام است. این نظر مستقیم نظام است. کدام مملکت این طور است. ما با افتخار دفاع می کنیم و می گوییم در سال 88 نزدیک به 8 ماه فتنه بود اما یک اعدامی نداشتیم. اگر در ماجرای کهریزک اشتباه بوده مرتضوی برکنار شده است. اگر در کوی دانشگاه 78 اشتباه بوده فرهاد نظری برکنار شده است. اگر هواپیمای اوکراینی این طور بوده دادگاه آن برگزار شده است. فرهاد نظری زندان رفته است. سعید مرتضوی زندان رفته است. هم عزل شده و هم محاکمه شده است. نظری کتاب نوشته که من را مظلومانه سر بریدید. برای جمهوری اسلامی ببرید. اشکال ندارد. نظری در کتاب خود نوشت که من مصوبات شورای تامین و شورای عالی امنیت ملی را انجام دادم که رئیس آن خود خاتمی بوده است.مصادیق زیادی می توان ارائه کرد که وقتی برای نظام مسئله ای ثابت شده، جبران کرده است. مثلا اقای لاریجانی بعد از انتخابات نسبت به عملکرد شورای نگهبان اعتراض کرد، رهبر انقلاب فرمودند که شورای نگهبان ظلم کرده باید جبران کند.
جزئیاتی از نشست جمعی از بازیگران و دست اندرکاران سریال و فیلم
روایتی دیگر؛ گروهی مرکب از دست اندرکاران تولید سریال و فیلم سینمایی و برخی از بازیگران روز چهارشنبه مورخ 25 آبان ماه نشستی را با حمیدرضا مقدم فر در برج میلاد برای تحلیل مسائل و موضوعات روز داخلی برگزار کرده اند. در این نشست محمدرضا شفیعی، علی صدری نیا، جواد موگویی، حسین گیل آبادی، سید جواد هاشمی، مجتبی امینی، محمدرضا شریفی نیا، کمیل خجسته، امین توکلی زاده، محمود رجبی معمار، پور حسین و …. حضور داشته اند.برخی از شرکت کنندگان در این جلسه انتقادات تند و تیزی را علیه مدیریت صدا و سیما، دفتر رهبری و همچنین برخی از مسئولان نظام مطرح کرده اند.
در این نشست رجبی معمار مدعی شده که گشت ارشاد دختر من را نیز 2 بار بازداشت کرد و به مدت 48 ساعت در بازداشت بود.
محمدرضا شریفی نیا نیز در این نشست با انتقاد از برخی عملکردها گفته که دشمن اصلی در داخل کشور است.
سید جواد هاشمی با انتقاد از برخورهای جریان انقلابی گفته که رهبری فرمودند سلبریتی های متدین اما جریان انقلابی همه را تار و مار کرده و تنها مهران رجبی برای این جریان باقی مانده است.
مقدم فر در این نشست با تبیین علل شکل گیری اغتشاشات اخیر گفته که من می‌دانم همه شما عاشق رهبری هستید. همه ما از این اوضاع ناراحت هستیم. ولی باید مراقب باشیم که خط و مسیر را گم نکنیم. من نمی‌دانم شما کدام سمت هستید؟ اما در این فتنه روشن است که حق با کیست. ما در این شرایط همیشه یک برگ برنده را داریم آن برگ برنده هم ولایت و رهبری است. شهید سردار سلیمانی در این باره گفته اند که از شئون عاقبت به خیری ولایت پذیری است. اگر می‌خواهید عاقبت به خیر باشید، ولایتمدار باشید.
مقدم فر با اشاره به عملکرد رجبی معمار – که در این نشست اظهاراتی شبه اپوزیسیونی مطرح کرده است- گفته که آقای رجبی معمار در سمت های مختلف در سپاه و شبکه‌های مختلف تلویزیون بوده است. او رفتار خوبی با حاتمی کیا نداشته است. وی گفته که آقای شریفی‌نیا بچه محل ماست. او تحصیلکرده دبیرستان علوی است. ریشه مذهبی دارد. خانواده‌اش را من می‌شناسم. این آقا عمق دارد.وی خطاب به هنرمندان و سلبریتی ها گفته که همه شما جزو متدینینی هستید که رهبری هم به شما اشاره کرده است.شما مگر برای انقلاب کار نکردید؟ مستند نساختید؟
عدم همراهی دولت و مجلس برای توقیف دائمی واتساپ و اینستاگرام
نمایندگان مجلس و دولت در نشست اخیر مرکز ملی فضای مجازی نسبت به مسدود سازی پیام رسان های خارجی رای مثبت داده اند اما در فضای افکارعمومی زمزمه هایی مبنی بر بازگشایی آن ها مطرح کرده اند. دولت و مجلس مدعی شده اند که در حال حاضر پیام رسان های داخلی آمادگی و ظرفیت ارائه خدمات به کاربران را ندارند. گفتنی است که مجلس و دولت چندان با توقیف شبکه های اجتماعی خارجی همراهی نمی کنند.
کاهش 25 درصدی ارسال مرسولات پستی پس از توقیف شبکه های اجتماعی
محمود لیایی مدیر عامل شرکت ملی گفته که بعد از فیلترینگ شبکه های اجتماعی خارجی حجم ارسال مرسولات پستی 25 درصد کاهش یافته است.
انتقاد مدیرکل نظارت و ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از فریبکاری اپلیکیشن های ایرانی
سید عباس مرادی مدیر کل نظارت و ارزیابی مرکز فناوری مرکز ملی فضای مجازی گفته که متاسفانه برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی از جمله روبیکا نظام را فریب می دهند. وی گفته که برخی از این اپلیکیشن ها آمار سازی می کنند.به گفته وی روبیکا تعداد کاربران روبیکا از روز 29 شهریور تا 13 آبان از روزی 20 هزار نفر به روزی 88 هزار نفر رسیده است. پیام رسان سروش پلاس نیز طی این مدت از 21 هزار نفر به 36 هزار نفر رسیده است. پیام رسان بله هم از 5 هزار نفر به 21 هزار نفر رسیده است. میزان ترافیک روزانه روبیکا 938 گیگابایت بر ثانیه ، سروش پلاس 42 گیگا بایت بر ثانیه ایتا 50 گیگا بایت بر ثانیه و بله هم 6 گیگابایت بر ثانیه بوده است.
مهمترین علل عدم استقبال کاربران از پیام رسان های ایرانی
براساس نتایج یک نظرسنجی مهمترین علل عدم استقبال کاربران از پیام رسان های داخلی اولا علاقه مندی 60 درصدی کاربران به مکالمه صوتی از طریق واتساپ، ثانیا علاقه مندی 54 درصدی به قابلیت های تصویری شبکه های خارجی بوده است.
قالیباف: مردم را نمی توان به زور چماق به شبکه های اجتماعی داخلی هول داد
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی با عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته که شما نمی توانید با زور و چماق مردم را به سمت اپلیکیشن‌های داخلی هل دهید. بلکه این کار یک کار مطالعاتی می‌خواهد.
پیشنهاد ساماندهی حضور و رفت و آمد زنان چادری در معابر عمومی
برخی از کارشناسان پیشنهاد ساماندهی و حضور گروه کثیری از زنان چادری در معابر عمومی، بازار و مترو و …. را داده اند.
احتمال حذف برخی فیلم های سینمایی
احتمال حذف فیلم هایی با حضور زنان بازیگری که در ماه های اخیر کشف حجاب کرده اند، از کنداکتور صدا و سیما، وی.او.دی ها قوت گرفته است.
ضرورت بازتکرار مخالفت های مولوی عبدالحمید از حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه
برخی از کارشناسان خواستار انتشار رویکرد مولوی عبدالحمید به چند همسری و همچنین اظهارات مولوی عبدالحمید در سال های گذشته در انتقاد از حضور زنان در صدا و سیما، سینما، بازار و …. شده اند. این کارشناسان گفته اند که اظهارات سال های گذشته مولوی عبدالحمید مستندات خوبی است که نقاب فریب از چهره وی بر می دارد.
شبهات و ابهامات نیروهای انقلابی احصا و پاسخ داده شود
برخی از کارشناسان به انباشت شبهه و مطالبه در میان نیروهای انقلابی اشاره کرده و گفته اند که بسیاری از نیروهای انقلابی کف میدان نیز دچار شبهه و ابهام شده اند. باید جریان انقلابی به این شبهات و ابهامات پاسخ دهد.
موفقیت دشمن در ناامن سازی جامعه و ناکامی صدا و سیما در روایتگری
گروهی از کارشناسان با دسته بندی مهمترین مسائل روز جامعه گفته اند که مسئله اول اصرار دشمن بر تداوم ناامنی ها در فضای عمومی است. اگرچه دشمن در همراه سازی مردم با خود ناموفق بوده است اما باید اعتراف کرد که دشمن در حوزه ناامن سازی کشور تا حدودی موفق شده است.مسئله دوم نیز این است که جریان انقلابی باید روایت اول از اتفاقات و حوادث را به دست بگیرد. البته صدا و سیما تلاش می کند که در روایت اول نقش داشته باشد اما باید توجه داشت که سازمان صدا و سیما از سال ها قبل در قالب پروژه اعتبارزدایی فاقد اعتبار شده است. این کارشناسان گفته اند که البته عملکرد صدا و سیما قابل نقد جدی است. در بسیاری از برنامه ها اعم از گزارش و گفت وگو به جای این که روایت حرفه‌ای انجام دهد بیشتر سئوال و شبهه ایجاد می‌کند. به گفته این کارشناسان، صدا و سیما در شرایط فعلی توان مدیریت افکارعمومی را ندارد.
روایتگری در جنگ ترکیبی بسیار مهمتر از مقابله با فتنه گران کف خیابان است
گروهی از کارشناسان با اشاره به این که جنگ ترکیبی – علوم شناختی پیچیدگی های خود را دارد گفته اند که در این گونه جنگ ها 10 درصد ماجرا در کف خیابان و 90 درصد ماجرا در روایتگری و هدایت افکارعمومی است. مثلا در ماجرای مرگ کیان کودک 9 ساله ایذه ای مادر وی نقش بسیار مهمی در روایتگری ماجرا دارد.
انتقاد حدادعادل از نگاه بسته برخی از دست اندرکاران رسانه ها
غلامعلی حداد عادل گفته که من برای تبیین علل و عوامل بروز اغتشاشات اخیر آماده گفت و گو و حضور در برنامه های تلویزیونی هستم اما ظاهرا ما را قبول ندارند و دعوت نمی کنند.
رسانه های انقلابی مستندات دروغ پردازی های ضد انقلاب را پرتکرار منتشر کنند
گروهی از کارشناسان خواستار تولید محتوای پرتعداد درباره دروغ پردازی های دشمن و ضد انقلاب برای تحریک مردم به حضوردر کف خیابان و گسترش دامنه اغتشاشات شده اند. این کارشناسان گفته اند که باید با استناد به مدارک و مستندات موجود پروژه دروغ پردازی های دشمن را ناتمام گذاشت.
جریان انقلابی در واکنش سریع در برابر سونامی اخبار و شایعات ضد انقلاب ناتوان نشان می دهد
برخی از کارشناسان معتقدند که اغتشاشات اخیر اگرچه ابعاد امنیتی و … داشته اما بیشتر رسانه ای است. بنابراین باید روی فعالیت های رسانه ای تمرکز بیشتری داشته باشیم. این کارشناسان گفته اند که دشمن تمام توان خود را با هم افزایی به میدان آورده است. همه ما می‌دانیم به شکل بی سابقه‌ای همه ظرفیت‌های دشمن فعال شده است. مثلا در تاریخ رسانه سابقه ندارد که بی.بی.سی از سال 1336 تاکنون، تمام برنامه‌های خود را قطع کند و فقط یک برنامه را پوشش دهد. از سوی دیگر تاکنون سابقه نداشته که دشمنان در مدیریت یک موضوع این قدر با هم هماهنگ شده باشند. شما نگاه کنید خوانندگان، ورزشکاران و رسانه‌هایی که بعضا با هم دشمنی دارند اما هم‌افزایی آنها در این اغتشاشات شاید در طول تاریخ بی سابقه باشد. این کارشناسان معتقدند که موضوع اغتشاشات هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. به طوری که یک سونامی خبرهای ضد نظام ایجاد شده است. اما جریان انقلابی در پیش بینی وقایع و سرعت عمل برای مداخله ناتوان نشان می دهد. برخی از وقایع به راحتی قابل پیش بینی است و افراد غیر رسانه‌ای هم می‌توانند پیش بینی کنند ولی دستگاه های مربوطه و رسانه ها آن را پیش بینی نمی‌کنند و مداخله نمی‌کنند و بعد از وقوع آن، صرفا واکنش دفعی نه واکنش صحیح نشان می دهند.مثلا در بحث قلعه گنج، یا بحث چابهار، یا بحث مهسا امینی،همه واقایع قابل پیش‌بینی بود.
دشمن در سال های اخیر پروژه بی اعتبارسازی منابع رسانه ای انقلابی را اجرا کرده است
به گفته برخی از کارشناسان، دشمن طی سال های گذشته با اجرای پروژه بی‌اعتبار سازی منابع رسانه‌ای انقلابی، آن ها را بی اعتبار کرده و آن ها هم مخاطبان خود را از دست داده اند. این گروه از رسانه ها حتی اگر بهترین کار را هم کنند، موفقیت آن ها خیلی کم است.
جبهه انقلابی باید ماتریس سکوت در فضای مجازی را بشکند
برخی از کارشناسان بر ضرورت فعال سازی ظرفیت کامل جبهه انقلابی با هدف شکستن ماتریس سکوت در فضای مجازی تاکید می کنند. به گفته این گروه از کارشناسان، باید ظرفیت ماتریس سکوت شکسته شود.مجلس، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان این ظرفیت را دارند که این سکوت را بشکنند. اما متاسفانه برخی از آن ها نه تنه سخنرانی بلکه حتی یک توئیت هم برای موضع گیری درباره اغتشاشات اخیر منتشر نکرده اند.
تولید محتوای سنگین روزنامه های شبه زنجیره ای اصلاح طلبان علیه انقلاب
رصد و پایش محتوایی روزنامه های شبه زنجیره ای اصلاح طلبان نشان می دهد که میزان حجم تولید محتوای منفی علیه انقلاب در روزها و هفته های اخیر بسیار زیاد بوده به نحوی که مخاطب نمی تواند در یک روز تمام این مطالب را مطالعه کند.هر یک از عناصر جریان اصلاح طلبی روزانه چندین مطلب و یادداشت در نقد وضعیت موجود منتشر می کند. مثلا عباس عبدی در روزنامه اعتماد حداقل 7 یادداشت منتشر می کند.
انتقاد از اعزام خبرنگار شبهه آفرین برای تولید مستند درباره مرگ کودک ایذه ایی
حمزه‌ای یکی از خبرنگاران صدا و سیما برای تولید مستندی درباره مرگ کیان پیرفلک به ایذه اعزام شده است. وی در ماجرای مرگ مهسا امینی در صفحه اختصاصی خود در اینستاگرام نوشت که ما بیشتر در آن دنیا به خاطر چیزهایی که نمی‌گوییم بازخواست می‌شویم.برخی ازکارشناسان با اشاره به این که وی مستندساز شناخته شده ای نیست، نسبت به تولید محتوای مناسب در این مستند ابراز تردید کرده اند.
جریان انقلابی باید پر حجم به تولید محتوای تبیینی بپردازد
این گروه از کارشناسان معتقدند که جریان انقلابی باید به صورت پر حجم به تولید محتوای تبیینی درباره علل شکل‌گیری اغتشاشات و آشوب‌های اخیر بپردازد. به گفته این گروه از کارشناسان، دست نیروهای انقلابی در حوزه تحلیل و تبیین مسائل و موضوعات جاری و روز جامعه خالی است. بنابراین رسانه‌های انقلابی باید در این باره تدبیر کنند. باید برای هر رویداد و اتفاق یک تحلیل و تفسیر متناسب با موضوع تولید و در جبهه انقلاب بازنشر شود. این کارشناسان از رسانه‌ها و چهره‌های انقلابی خواسته‌اند تا به نقد ادعاها و دروغ‌پردازی‌ها و شبهه‌افکنی‌های جریان ضد انقلاب بپردازند. این کارشناسان گفته‌‌اند باید در تحلیل اتفاقات و وقایع روز به سرعت تولید محتوایی متناسب با دروغ‌پردازی‌ها و شبهه‌‌افکنی‌های روزنامه‌های شبه زنجیره‌ای داخلی یا رسانه‌های بیگانه تهیه شود و روزنامه‌های شبه زنجیره‌ای را مجبور به انتشار این تولیدات کرد.
گروهی از کارشناسان پیشنها‌د داده‌‌اند که رسانه‌های انقلابی به تولید محتوا در حوزه صوت و تصویر ورود کرده و خلا‌های موجود در رسانه ملی را هم پوشش دهند. این کارشناسان گفته‌اند رسانه‌های انقلابی با گسترش دایره صاحب نظران و تحلیلگران ،‌فهرستی از چهره‌های صاحب نظر جدید را به رسانه‌، افکارعمومی و مردم معرفی کنند.
رسانه های انقلابی شکست ضد انقلاب را در اغتشاشات اخیر برجسته سازی کنند
به گفته برخی از کارشناسان، رسانه‌های انقلابی باید خط القای شکست جریان ضد انقلاب در ایجاد اغتشاشات و آشوب‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و مانع از روایتگری آن‌ها در القای پیروزی خود شوند. این کارشناسان از رسانه‌‌های انقلابی خواسته‌اند تا رویکرد ضد انقلاب به ترورهای کور را به عنوان استراتژی آن‌ها پس از شکست سناریوی ایجاد اغتشاشات و آشوب‌ها در کشور، برجسته‌سازی کنند. باید برای افکارعمومی و مردم به خوبی تبیین شود که استراتژی جدید آن ها – ترورهای کور- نشاندهنده شکست آن‌ها در ایجاد اغتشاش و آشوب‌ بوده است.
جریان انقلابی یک سناریوی قابل تعمیم برای مواجهه با سناریوهای ضد انقلاب طراحی کند
گروهی از کارشناسان خواستار طراحی یک سناریوی مشخص و قابل تعمیم به رسانه‌های انقلابی در مواجهه با اقدامات ضد انقلاب اعم از آشوب، بحران، درگیری و ترور شده و گفته‌اند که با این سناریو می‌توان با اشراف و تسلط بیشتری به نقد جریان ضد انقلاب پرداخت.این کارشناسان همچنین خواستار برجسته‌سازی عدم همراهی آحاد مردم با ضد انقلاب در ایجاد اغتشاش و آشوب در کشور شده و گفته‌اند مستندات و مصادیق فراوانی در این باره وجود دارد که باید در صدا و سیما و رسانه‌ها برجسته سازی شود.
مستندات دروغ پردازی دشمن در کشته سازی ها و شبهه افکنی ها جمع آوری شود
برخی از کارشناسان با اشاره به این که احتمال تداوم اعتراضات یا شکل‌گیری فتنه دیگری وجود دارد،‌ بر ضرورت مستندسازی درباره تقلای ضد انقلاب برای اجرای سناریوی کشته‌سازی‌،‌ شبهه‌افکنی و شایعه پراکنی و انتشار اخبار دروغ و اخبار فریب تاکید کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند که رسانه‌های انقلابی باید به تکمیل اطلاعات و داده‌های اطلاعاتی خود درباره فتنه اخیر بپردازند تا در مواقع ضروری بتوان از آن استفاده کرد.
برخی از مدیران میانی مانع از دسترسی رسانه های انقلابی به اطلاعات دست اول شده اند
برخی از کارشناسان با اشاره به این که در جنگ علوم ادراکی – شناختی مهمترین ابزار و سلاح دستیابی به اطلاعات و داده های اطلاعاتی درباره رویدادها و اتفاقات میدان است، گفته اند که مسئولان و مدیران میانی مانع از دسترسی خبرنگاران جبهه انقلاب به این داده های اطلاعاتی می شوند. مثلا در جریان حادثه تروریستی شهر ایذه ، مسئولان این شهر مانع از گفت وگوی خبرنگاران انقلابی با مجروحان حادثه و روایتگری دست اول این ماجرا شده اند.
تحریم رسانه های انقلابی از سوی برخی از عناصر جبهه انقلاب
گروهی از کارشناسان معتقدند که تعدادی از عناصر سیاسی جبهه انقلاب، رسانه های انقلابی را تحریم کرده و از گفت و گو و ارائه تحلیل درباره مسائل روز و همچنین اغتشاشات اخیر خودداری می کنند.
واکنش برخی از دختران محجبه نسبت به الزام زنان به حجاب اجباری
برخی از کارشناسان نسبت به اثرگذاری برخی از شبهات و القائات بر نیروی جوان انقلابی هشدار داده و گفته اند که برخی از دختران محجبه که مسئولیت بسیج دانشجویی را نیز بر عهده دارند در مواجهه با اساتید انقلابی نسبت به الزام زنان و دختران جامعه به حجاب اجباری واکنش نشان می دهند آن ها از این که زنان و دختران را به ورزشگاه ها راه نمی دهند، انتقاد می کنند.
انتقاد از عملکرد جبهه انقلاب در تربیت و پرورش نسل جدید
برخی از کارشناسان از کم کاری ها و غفلت های نیروهای انقلابی در سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، مدارس و … طی سال های اخیر انتقاد کرده و گفته اند که جبهه انقلاب در سال های گذشته نتوانسته امور تربیتی نسل جوان را به خوبی انجام دهد.
رسانه های انقلابی به مقابله با راهبرد تهدید و القای ترس دشمن بپردازند
به گفته برخی از کارشناسان، دشمن در روزهای اخیر راهبرد تهدید همراه با القای ترس را در دستور کار خود قرار داده است. رسانه های انقلابی در مقابله با این راهبرد باید فعالانه تر عمل کنند.
جریان انقلابی مطالبه گری و پرسشگری از دولت روحانی را فراموش نکنند
گروهی از کارشناسان از رسانه های انقلابی خواسته اند تا مطالبه گری و پرسشگری از دولتمردان کابینه روحانی را در دستور کار قرار دهند و آن ها را ملزم به پاسخ گویی درباره عملکرد خود و دولت روحانی کنند. این کارشناسان گفته اند که دولت روحانی با سواستفاده از وضعیت موجود سیاست فرار به جلو را در دستور کار قرار داده است. برخی از دولتمردان کابینه روحانی نیز در نوشتار و گفتار قابل تامل خود تقلا می کنند تا این گونه القا کنند که اغتشاشات اخیر حاصل سیاست های دولت آیت الله رئیسی بوده است.
نیروهای انقلابی در فضای مجازی عملیات فوری داشته باشند
گروهی از کارشناسان با اشاره به این که فضای مجازی در اختیار جریان انقلابی نیست، خواستار اجرای یک عملیات فوری نیروهای انقلابی در فضای مجازی با استفاده از ابزار و ظرفیت موجود شده اند.
استقبال گسترده مردم از کنگره شهدای قم
استقبال مردم از کنگره شهدای قم بسیار چشمگیر و گسترده بوده است.
احتمال حضور و سخنرانی آیت الله رئیسی در یک دانشگاه در شیراز
آیت الله رئیسی احتمالا همزمان با روز 16 آذر – روز دانشجو – که با چهلمین روز شهادت شهدای عملیات تروریستی در شاهچراغ مصادف شده است، به شهر شیراز سفر کرده و در یک دانشگاه این شهر سخنرانی می کند.
ثبت نام فیلم های خارجی و داخلی برای شرکت در جشنواره فیلم فجر
تاکنون 50 فیلم داخلی و بیش از 100 فیلم خارجی برای حضور در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرده اند. برخی از کارشناسان با اشاره به رفتار هنجار شکنانه برخی از سلبریتی ها نسبت به برگزاری این جشنواره هشدار داده اند.
اخبار اقتصادی
افزایش روند فروش محصولات شرکت میهن پس از انتشار کلیپی قابل تامل
به گفته برخی از کارشناسان در پی انتشار کلیپی از شرکت میهن و درخواست کارگران این شرکت برای خرید محصولات میهن، روند فروش محصولات این کارخانه افزایشی شده است.
فشار دولت به بذرپاش برای پذیرش مسئولیت وزارت مسکن و شهرسازی
روایت دیگری حاکی است که مهرداد بذرپاش نسبت به پذیرش مسئولیت وزارت راه و شهرسازی تردید دارد. اما دولت به وی فشار سنگینی را وارد می کند. برخی از نزدیکان دولت در تماس با بذرپاش به وی گفته اند که نامه معرفی شما به مجلس آماده شده است. وی در تماسی با اسماعیلی مسئول دفتر رئیس جمهوری از وی خواسته تا نسبت به فعلا دست نگهدارند تا برنامه ششم دولت به مجلس ارائه شود و بعد از آن اقدام صورت گیرد. معاونان وزارت راه و شهرسازی هم در جلساتی برای تنظیم برنامه بذرپاش به مجلس به وی مشاوره می دهند.
احتمال تغییر نظر دولت نسبت به معرفی بذرپاش به مجلس
برخی از کارشناسان از احتمال انصراف دولت در دقیقه 90 برای معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی خبر داده اند.
اقدام پیشدستانه مدیرعامل بورس برای فرار از برکناری
به گفته برخی از کارشناسان، عشقی مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار پس از اطلاع از نظر منفی شورای عالی بورس نسبت به عملکرد خود و قطعیت برکناری از سوی آن ها در یک حرکت پیشدستانه اقدام به استعفا کرده بود. گفتنی است که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی مانع از برکناری وی از سمت خود شده است.
احتمال شکل گیری تجمعات در 3 استان به خاطر کمبود آب
برخی از کارشناسان از احتمال شکل گیری تجمعات و اعتراضات در استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان به دلیل کم آبی خبر می دهند.
70 درصد مردم معتقدند که وضعیت معیشتی رو به اصلاح و بهبود نیست
نتایج چندین نظرسنجی نشان می دهد که 70 درصد مردم معتقدند که وضعیت معیشتی – اقتصادی آن ها رو به بهبودی نیست.
معرفی بذرپاش به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی قطعی است
برخی از اعضای دفتر رئیس جمهوری وکمیسیون عمران معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی را قطعی می‌دانند.
بذرپاش برای وزارت راه تیم خود را به خط می‌کند
مهرداد بذرپاش رایزنی های خود را برای تشکیل تیم کاری در وزارت راه و شهرسازی آغاز کرده است. سفارش یک عالم دینی به بذرپاش برای عدم عافیت طلبی در دنیا
مهرداد بذرپاش گفته که برای رایزنی درباره پذیرش مسئولیت وزارت راه و شهرسازی با یک عالمی گفت وگو کردم که او گفت شما عافیت طلبی نکنید. من هم عافیت طلیی نمی کنم .
استقبال طرفداران قالیباف از خروج بذرپاش از دیوان محاسبات
طرفداران محمد باقر قالیباف که تمایلی به حضور مهرداد بذرپاش در دیوان محاسبات ندارد، از پیشنهاد وزارت وی استقبال کرده است.
چهره های خبرساز هفته
رصد چهره ها هفته منتهی به اول آذرماه
رهبر انقلاب
آیت‌الله خامنه ای رهبر انقلاب در دیدار مردم اصفهان با ایشان گفتند: صحنه گردانان اصلی اغتشاشات اخیر که نتوانستند مردم را به صحنه بیاورند درصددند با ادامه شرارت‌ها، مسئولان را خسته کنند اما اغتشاشات جمع خواهد شد و ملت با تنفر روزافزون از آنها با نیروی بیشتر و روحیه تازه‌تر، به کار و تلاش و پیشرفت ادامه خواهد داد.
ایشان همچنین گفتند: در این سالها هرگاه صدای قدرتمندیِ جمهوری اسلامی بلندتر بوده است، تلاش دشمن برای پنجه زدن به نظام اسلامی بیشتر شده است.
رهبرانقلاب فرمودند: با وجود همه این تلاش‌ها، دشمنان ملت در مجموع ناکام ماندند، البته مشکلاتی همچون تحریم، ترور دانشمندان هسته‌ای، ‌بکارگیری انواع شگردهای سیاسی و امنیتی و دادن رشوه به عده ای در داخل برای حرف زدن علیه جمهوری اسلامی، بوجود آوردند ولی نتوانستند حرکت ملت ایران را متوقف کنند.
آیت الله رئیسی
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور گفت: خیلی‌ها در قضایای اخیر به وظیفه‌شان عمل نکردند، خیلی از خواص در قضایای اخیر مردود شدند، وظیفه قانونی، شرعی، اخلاقی و انقلابی خودشان را در تنویر افکار عمومی انجام ندادند که باید انجام می‌دادند.وی همچنین گفته؛ وقتی از این افراد می‌پرسند چرا حقایق را برای مردم بیان نمی‌کنید، می‌گویند از جوسازی می‌ترسیم. رئیس جمهور گفته است: منتخب بودن در این است که در زمان خودش زمان‌شناسی کند؛ ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند، رصد کند، قبل از اینکه دیگران رصد کنند، دشمن را بشناسد و در زمان خودش هشدار دهد، نخبگی به این است، نخبگی یعنی اینکه دیده‌بانی و تیزبینی و شرایط را رصد کند.
کیان پیرفلک

کیان پیرفلک کود ک کشته شده در ایذه که توسط اغتشاشگران به شهادت رسیده است. اما، بی بی سی به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده است که خانواده پیرفلک شامل او، برادر و پدر و مادرش در خودرو خود بودند که ماموران خودرو را به رگبار می‌بندند. کیان کلاس سوم ابتدایی بود و با شلیک گلوله به ریه‌اش کشته شد.بی بی سی در ادامه به نقل از همان منبع آگاه مدعی شده است که سه گلوله هم به کمر میثم پیرفلک، پدر کیان اصابت کرده و او در بیمارستان بستری‌ است.
زینب مولایی‌راد
زینب مولایی‌راد مادر کیان پیرفلک ویدیوی کوتاهی از بازی علمی کیان با اسباب‌بازی‌های دست‌ساز منتشر کرده و نوشته است: «بمیرم واسه ارزوهات بمیرم واسه اون روز که گفتی میخوای مهندس روباتیک بشی داااا رود قشنگم »وی همچنین در مراسم تشییع پسرش شعری موهن علیه رهبر انقلاب خواند.
یحیی گل محمدی
یحیی گل محمدی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس به دلیل حمایت ازاغتشاشات به کمیته انضباطی احضار شده است.
سردار غلامرضا سلیمانی
سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست خبری خود گفت: بیش از ۴۲ هزار گروه جهادی و بیش از ۹۰۰ هزار نفر در استان‌های مختلف در رزمایش‌های هفته بسیج شرکت می‌کنند.
سردار محمد پاکپور
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: امروز مقرها و محل‌های متعلق به گروهک تجزیه‌طلب پاک (حزب آزادی کردستان) که در حمایت و پشتیبانی از اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر شمال غرب کشور نقش داشته است با موشک‌های دقیق و نقطه‌زن مورد هدف قرار گرفتند و منهدم شدند.وی ادامه داد: عملیات نیروی زمینی سپاه علیه گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضد ایرانی در اقلیم شمال عراق تا خلع سلاح تروریست‌ها ادامه دارد.
جواد نکونام
جواد نکونام ملی پوش سابق تیم ملی دعوت فیفا برای حضور در قطر را رد کرد. این در حالی است که پیش از این علی دایی هم چنین اقدامی انجام داده بود.
سردار قاآنی
سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه یک روز پس از عملیات ربیع 2 به عراق سفر کرد و با مقامات این کشور دیدار کرد.
علی کریمی
علی کریمی دعوت فدراسیون فوتبال قطر برای تماشای جام جهانی از نزدیک را رد کرد و نوشت: «در حال حاضر برای من مسائلی مهم‌تر از فوتبال وجود دارد و می‌خواهم در کنار هموطنانم و صدای آنها باشم.»
دونالد ترامپ
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ثبت نام کرده است.
ترامپ سه شنبه شب در جریان سخنانی در ویلای شخصی خود در فلوریدا اعلام کرد که وارد رقابت ها خواهد شد و گفت: برای آنکه آمریکا را دوباره به عظمت و شکوه سابق برگردانیم، امشب نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اعلام می کنم. بنابراین از حالا تا روز انتخابات ۲۰۲۴… چنان مبارزه خواهم کرد که قبلا از کسی دیده نشده. ما دمکرات های چپ رادیکال که سعی دارند کشور ما را از داخل ویران کنند شکست خواهیم داد.
حسین امیر عبداللهیان
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: آمریکایی‌ها واقعا ریاکارانه برخورد می‌کنند. ما به طور مستمر پیام‌هامان با طرف آمریکایی تبادل می‌شود، آخرین تبادل پیام با آمریکا ۷۲ ساعت قبل انجام شده است.
وی افزود: آمریکا از طریق برخی وزرای خارجه به ما پیام می‌دهند که درباره برجام شتاب دارند اما آقای رابرت مالی ریاکارانه به رسانه‌ها می‌گوید برجام اولویت ما نیست. آمریکا با تحریکاتی در اغتشاشات و کف خیابان، می‌خواهند اعمال فشار کنند تا از خطوط قرمز عبور کنیم.
حسن اسدی زیدآبادی
به گفته همسر حسن اسدی زیادآبادی، این فعال سیاسی صبح امروز توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد.
عاطفه خلفی در توییترش نوشت که ماموران اطلاعات سپاه به هنگام دستگیری او «تمام وسایل الکترونیکی‌اش» را نیز توقیف کرده‌اند.
آقای اسدی زیدآبادی، حقوقدان و وکیل دادگستری است.
پرویز برومند
پرویز برومند، دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال و استقلال در جریان اغتشاشات اخیر دستگیر شد.
مولوی عبدالحمید
حساب کاربری منتسب به مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از هیات اعزامی علی خامنه‌ای به استان سیستان و بلوچستان انتقاد کرد.
در توییتی که توسط این حساب کاربری منتشر شده، آمده است: انتظار از هیئت اعزامی رهبری دیدن واقعیت‌ها، محکومیت حادثه جمعه زاهدان، دلجویی از خانواده‌های شهدا و آسیب‌دیدگان این حادثه و احقاق حق بود، نه تهدید و ارعاب مظلوم.
در پی حوادث زاهدان، هیاتی به ریاست حجت الاسلام حاج علی اکبری نماینده ویژه رهبر انقلاب در سفر به زاهدان گفته بود: در حوادث اخیر استان کسانی که با توئیت زدن و سخنرانی‌های نامناسب و تحریک‌کننده آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند باید پاسخگو باشند.
وی همچنین در جایی دیگر گفته است؛ انتظار از هیئت اعزامی رهبری دلجویی بود نه تهدید و ارعاب. وی در توییتی نوشته است «انتظار از هیئت اعزامی رهبری دیدن واقعیت‌ها، محکومیت جنایت جمعه خونین زاهدان» بود. مولوی عبدالحمید همچنین گفته است؛ به جای «دلجویی از خانواده‌های شهدا و آسیب‌دیدگان این حادثه و احقاق حق»، این هیات به «تهدید و ارعاب مظلوم» متوسل شده است.
مولوی عبدالحمید گفته است: در کشور مشکل آزادی و عدالت وجود دارد و مقامات باید جستجو کنند که مردم چه می خواهند.
محسن چاوشی
محسن چاوشی، خواننده در مورد ترانه «خلیج فارس» گفته که قدیمی است و هیچگونه همکاری با با کاروان فوتبال در جام‌جهانی در قطر ندارد.
وی در توئیتر خود نوشت: تاکید می‌کنم که هیچ رسانه‌، ارگان، نهاد و… حق استفاده از آثارم را ندارد. فوتبال و ملحقاتش، تنها چیزی‌ست که این روزها ذره‌ای برایم اهمیت ندارد.
احمد وحیدی
احمد وحیدی وزیر کشور گفته است که افرادی از «دستگاه اطلاعاتی فرانسه» و اشخاصی «مرتبط با داعش» در اغتشاشات اخیر دستگیر شده اند. در اغتشاشات افرادی از ملیت‌های دیگر دستگیر شدند که برخی نقش زیادی داشتند و در اختیار قوه قضاییه هستند تا طبق قانون با آنها برخورد شود.
وزیر کشور از تشکیل کمیته تحقیق درباره ناآرامی‌های اخیر خبر داد و گفت: این کمیته متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط دولتی و غیر دولتی‌ها با محوریت یک حقوقدان، در وزارت کشور تشکیل شده است.
مولوی فضل‌الرحمن کوهی
رسانه‌هایی که خبرهای مناطق بلوچ‌نشین ایران را منتشر می‌کنند گزارش داده‌اند که مولوی فضل‌الرحمن کوهی در زندان وکیل‌آباد مشهد دست به اعتصاب غذا زده است. طبق ادعاهای منابع بلوچ، این اعتصاب به دلیل عدم موافقت با آزادی وی انجام شده است.
ایمان صفا
ایمان صفا، بازیگر ایرانی در استوری اینستاگرام خود نوشت: امروز زنگ زدند و گفتند که یک استوری بگذارید و برای تیم ملی آرزوی موفقیت کنید. ده م مردم دغدغه‌های مهم‌تری از فوتبال دارند.یلیون تومان هم می‌دهیم. اگر این تیم ملی متعلق به مردم است، پس چرا برای آرزوی موفقیتشان پول پرداخت می‌کنید؟
تحریم مسئولان و خبرنگاران صداوسیما
وزارت خزانه‌داری آمریکا، 6 نفر از کارکنان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است.
اسامی عبارتند از؛ پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی صدا و سیما، محسن برمهانی، معاون سیما، یوسف پورانوری، از مدیران پرس‌تی‌وی، علی رضوانی، خبرنگار صدا و سیما و آمنه‌سادات ذبیح پور، خبرنگار صدا و سیما
کریم باقری
کریم باقری، بازیکن سابق تیم ملی در اینستاگرامش نوشت: چرا گذاشتن پستی برای همدردی با مردم عزیز اینقدر شماها را نگران و آشفته می‌کند؟در این روزهای سخت من و امثال من وظیفه داریم کنار مردم باشیم چون از خود مردم هستیم.
احمد زیدآبادی
احمد زیدآبادی روزنامه نگار و فعال سیاسی در کانال تلگرامش نوشته که به «نشر اکاذیب» متهم شده و ظرف پنج روز باید خود را به دادسرای رسانه معرفی کند. او همچنین اعلام کرد که دیگر قصد فعالیت سیاسی ندارد.
محسن رضایی
محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور در مراسم تشییع شهدای ایذه از بازداشت 3 عامل این جنایت در مرز ماکو خبر داد.
وی گفته است؛ از مسئولان قضایی تقاضا دارم افراد جنایتکار این حادثه تروریستی را به ایذه آورده و در ایذه در مقابل مردم این شهرستان مجازات و محاکمه بشوند.
آیلار حقی
آیلار حقی دختر جوان تبریزی که ضد انقلاب ادعا می کرد توسط نیروهای امنیتی کشته شده است که پس از انتشار فیلم دوربین های مداربسته مشخص شد که مرگ او هیچ ارتباطی به نیروهای امنیتی نداشته و خود در محل گودبرداری شده کنار برج شهران تبریز سقوط کرده است.
آیت الله علم الهدی
آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد گفته است؛ این‌هایی هم که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای 28 مرداد نگاه می‌کند. آیا راضی هستید که عفت خود را رها کنید تا آمریکا خوشش بیاید؟
علی کریمی
علی کریمی بازیکن اسبق تیم ملی این هفته در تیزر مصاحبه خود به موارد مهمی اشاره کرد. در این مصاحبه به خروج علی کریمی از امارات اشاره شده است.
عبدالله رمضان زاده
عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات گفته است: روایت رسمی در مقابل روایت مادر کیان رنگ می‌بازد! بس کنید.
حمیدرضا روحی
حمیدرضا روحی جوان 19 ساله که در اغتشاشات کشته شد. خبرگزاری فارس اسنادی از دوره آموزشی وی در بسیج منتشر کرد.
عادل فردوسی پور
عادل فردوسی پور گزارشگر ورزشی مدعی شده است که پیشنهاد گزارش‌بازی‌های جام جهانی را نپذیرفته است. وی گفته است؛ پس از نزدیک به چهار سال ممنوعیت، گفتند جام جهانی را گزارش کن. در دورانی که ایران عزیز در ماتم و اندوه فرزندان خود نشسته، صدای مردم از هر صدایی شنیدنی‌تر است.

اخبار سران قوا
قوه قضائیه می‌گوید در جریان اعتراضات اخیر ایران ۴۰ خارجی بازداشت شده‌اند
بی بی سی: سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید ۴۰ تبعه خارجی در جریان اعتراضات ضد حکومتی در ایران بازداشت شده‌اند.پیش از این احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، گفته است که افرادی از «دستگاه اطلاعاتی فرانسه» و اشخاصی «مرتبط با داعش» یا گروه موسوم به دولت اسلامی در اعتراضات اخیر در ایران دستگیر شده اند.
نوباوه: قالیباف سر جریان سیسمونی نوه اش از من شکایت کرده است
جماران: امروز احضاریه‌ای به دادگاه با اتهام نشر اکاذیب به من ابلاغ شده که در آن قید شده که اگر تا ۵ روز آتی به دادگاه مراجعه نکنم، حکم جلب من صادر می‌شود و بازداشت خواهم شد.اقدامی که آقای قالیباف نسبت به آن اعلام شکایت کرده‌اند را برای حفظ رعایت حقوق مردم و در راستای وظایف نمایندگی می‌دانم. اگر ضرورت داشته باشد، اطلاعات بیشتری در خصوص سفرهای خارجی خانواده قالیباف به همراه عکس و مدرک کافی ارائه خواهم داد./ ایسنا
توضیحات سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره شکایت «قالیباف» از «نوباوه»
جماران: غضنفرآبادی: اصل قضیه این است که نوباوه توئیتی را منتشر کرده و اتهاماتی را نسبت به قالیباف نسبت داده بود ؛ در این خصوص شکایتی مطرح شد و دادگاه از هیئت استعلام کرد که آیا این اظهارات نوباوه در راستای وظایف نمایندگی بوده یا نه؟هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به این نتیجه رسید که اتهاماتی که نوباوه در توئیت مطرح کردند، در راستای وظایف نمایندگی نبوده و از این به بعد نیز تصمیم گیری درباره شکایت انجام شده با دادگاه است./ ایسنا
رئیسی: مدیرانى که معتقدند “نمی‌شود” و “نمی‌توانیم” را به حاشیه ببرید
رئیس‌جمهور در یازدهمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها: افرادی در ادارات هستند که مدام واژه “نمی‌شود” را تکرار می‌کنند. این افراد با حفظ احترام در حاشیه قرار گیرند تا راه برای ادامه مسیر باز شود.متن و مسیر پیشرفت باید در اختیار کارمندان و مدیرانی با روحیه کار، تلاش و گره‌گشایی باشد.هر کجا حس کردیم مشکلی وجود دارد، می‌بینیم افرادی در آن‌جا هستند که روحیه تلاش و تحول ندارند
چه کسی می گوید ۱۸ میلیون نفر به رئیسی رأی داد؟
جماران:دیدگاه ارمکی، استاد دانشگاه تهران در مورد انتخابات ۱۴۰۰: چه کسی می گوید ۱۸ میلیون نفر به رئیسی رأی داد؟ کسی جز رئیسی نبود!استاد برجسته جامعه شناسی دانشگاه تهران به جماران گفت: جامعه را می بندیم، فشار می آوریم، کنترلش می کنیم و 18 میلیون به رئیسی رأی می دهند. احمدی نژاد دوره اول روز اول مگر چقدر رأی آورد؟بعد وقتی شروع می کنید همه را دزد می کنید و همه را می زنید، این اتفاق می افتد. مسائل انتخابات که این طوری نیست. وقتی رأی انتخابات قابل اندازه گیری است که نمایندگان دموکراتیک جامعه به رقابت بپردازند.احزاب و گروه هایی که حوصله این بحث را دارند و از جامعه نمایندگی دارند و مستمرا به جامعه بر می گردند و نمایندگی شان را تمدید می کنند. احزاب در دنیا مستمرا نمایندگی هایشان را با جامعه تمدید می کنند.گفتمانی که شما می گویید پول و قدرت دارد و حوزه امنیت و… دستش هست و در اختیارش هست، قدرت مرکزی هم در دست دارد، بخشی از حوزه دین را هم تصاحب کرده و در اختیارش وجود دارد، اشکال ندارد. من می گویم به طور عالی گفت و گو کند و ببینیم کجای عناصر این گفتمانش صادق است؛ به بحث بگذاریم./ جماران
مسئولان میزان محبوبیت خود نزد مردم را بدانند
خبرآنلاین: حسین مرعشی: ما می گوییم مردم ناراضی و عصبانی هستند و آنها می گویند نه مردم راضی هستند/ یک نظرسنجی انجام شود، نتایجش هم صرفا در اختیار مسئولان قرار بگیرد.دبیرکل حزب کارگزاران: امروز درست است که مردم کمتر به خیابان آمده اند ولی چند ده میلیون نفر از مردم پشتیبان اینها که به خیابان می آیند، هستند.ما می گوییم مردم ناراضی و عصبانی هستند و آن ها می گویند نه مردم راضی هستند. در بیست سال اخیر نرخ تورم کشور بالای بیست درصد و رشد اقتصادی مان کمتر از ۱.۵درصد بوده است و همین منجر به ایجاد انباشتی ازمشکلات برای مردم شده است. امروز گستردگی مشکلات بی سابقه‌تر از همیشه است و واگذاری مدیریت بحران اعتراضات به وزارت کشور و شورای امنیت کشور در صلاحیت آنان نیست. اگر آقای رئیسی با آقای شمخانی مشکل دارد مشکلش را حل و تکلیف را روشن کند.جمهوری اسلامی تا چه زمانی می خواهد به موهومات تکیه کند، یک نظرسنجی در باره میزان رضایتمندی مردم در مورد این جنبش و مسئولان سه قوه انجام شود، اصلا هم لازم نیست نتایج این نظر سنجی را مردم بدانند، صرفا نتایج در اختیار مسئولان و رهبری قرار بگیرد ضمن اینکه بد نیست مسئولان میزان محبوبیت خود نزد مردم را بدانند.
آقای قالیباف بدون ضابطه برای مجلس نیرو جذب نکنید
سحام نیوز: احمدی بیغش: آقای قالیباف بدون ضابطه برای مجلس نیرو جذب نکنید/ اداره مجلس با اشکالات زیادی مواجه است.عضو کمیسیون امنیت مجلس خطاب به قالیباف گفت: بنده و خیلی از همکاران نگران این هستیم که مبادا در مدت باقیمانده عمر مجلس خانه ملت هم به سرنوشت شهرداری تهران تبدیل شود و این ترافیک و تورم نیروها معضلی برای مجلس شود.
توهم دارویی ابراهیم رئیسی
سحام نیوز: رئیسی: برای دشمنان پذیرفتنی نیست که کشوری تحت تحریم ۹۵٪ داروهای مورد نیازش را تولید کند، به صادرکنندگان دارو هم تبدیل شود.یک نفر به رئیس جمهور خبر دهد که ۳هفته است کشور در تب کمبود ساده‌ترین داروها به سر می‌برد. شاید میان آن ۹۵٪ داروی تولیدی سرم نمکی و‌ آنتی‌بیوتیک هم باشد./احسان بداغی
قالیباف: ناآرامی‌ها از اتاق‌ جنگ استکبار هدایت می‌شود
انتخاب: رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام تروریستی ایذه در پیامی نوشت: دشمنان جاهل بدانند این ناآرامی‌ها که از اتاق‌جنگ استکبار جهانی و ایادی سرسپرده آنان هدایت می‌شود، ذره‌ای در ایمان و اراده راسخ این ملت خدشه وارد نخواهد کرد.
انتقاد رئیسی از سکوت خواص در اعتراضات اخیر ایران
بی بی سی: ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور ایران در رابطه با اعتراضات سراسری اخیر و حمایت افراد و چهره‌های مشهور از آن،‌ از سکوت چهره‌های سرشناس وابسته به حکومت انتقاد کرد.آقای رئیسی از این افراد با عنوان «خواص» یاد کرد و گفت خیلی از آنها «در قضایای اخیر مردود شدند.»او برخی افراد از جمله «فرهیخته و گرامی، نخبه سیاسی» را خطاب قرار داد و گفت وقتی از این افراد می‌پرسند «چرا حقایق را برای مردم بیان نمی‌کنید، می‌گویند از جوسازی می‌ترسیم.»او با انتقاد از «نخبگان» وابسته به حاکمیت گفت: «منتخب بودن در این است که در زمان خودش زمان‌شناسی کند؛ ببیند، قبل از اینکه دیگران ببینند، رصد کند، قبل از اینکه دیگران رصد کنند، دشمن را بشناسد و در زمان خودش هشدار دهد، نخبگی به این است، نخبگی یعنی اینکه دیده‌بانی و تیزبینی و شرایط را رصد کند.»از زمان شروع اعتراضات اخیر در ایران بسیاری از هنرمندان، ورزشکاران و فعالان سیاسی از اعتراضات مردمی حمایت کردند و سرکوب معترضان را محکوم کرده‌اند.
جلسات مشترک مجلس با دولت و قوه قضائیه برای عبور از مشکلات موجود
بی بی سی: سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد مجلس با دولت و سپس مجلس با قوه قضائیه در روزهای ۸ و ۱۳ آذر جلسه مشترکی برگزار خواهد کرد.نظام موسوی گفته هدف از این جلسات «رسیدگی به مشکلات و راه‌های برون رفت از آن» است.او مشخص نکرد ترکیب این جلسات چه خواهد بود اما گفته قرار است «مسائل کلی کشور به ویژه موضوعات مربوط به معیشت مردم مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد».گفته شده این نشست‌ها به مناسبت هفته مجلس شورای اسلامی است.
رئیسی: دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد
بی بی سی: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته است «دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد، اما اعتراض با آشوب و اغتشاش تفاوت دارد.»ابراهیم رئیسی در ادامه گفت که «اغتشاش هم مانع گفت‌وگو و هم مانع هر نوع توسعه یافتگی است و مردم انتظار دارند با آن برخورد قاطع شود.»در حالی که بیش از دو ماه از اعتراضات سراسری داخل ایران می‌گذرد، حکومت و نهادهای امنیتی به طور مکرر این اعتراضات را «اغتشاش و آشوب» و وابسته به کشورهای خارجی می‌دانند.اظهارات ابراهیم رئیسی در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت جاری در ایران را که به گفته او به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در دو ماه اخیر منجر شده، «بحرانی» توصیف کرده است.بعضی از منابع خبری مانند پایگاه حقوق بشری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را تا روز یک‌شنبه بیست و نهم آبان، ۴۱۹ اعلام کرده‌اند.
نامه ۲۲۷ نماینده خطاب به رییس قوه قضائیه» جعلی است
روابط عمومی مجلس اعلام کرد: در چند ساعت اخیر، نامه‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با امضای ۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شده است که در این نامه خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای، ریاست محترم قوه قضائیه خواسته شده است تا پرونده افراد دستگیر شده و معاند در زمره پرونده‌های محاربه دسته‌بندی شود که ماهیت این نامه از اساس جعلی و دروغ است.
اظهارات غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف در نشست استانی جمعیت ایثارگران
دشمنان بیشتر از ما عظمت و شکوه این انقلاب را دیده و می بینند
خدمت خواهران و برادران سلام عرض می کنم.از همه شما به سبب تلاشی که در راه انقلاب می‌کنید، عضو جمعیت ایثارگران هستید و با اسم خود ایثارگری‌ را زنده نگه داشته‌اید، تشکر می کنم.
امروز که خدمت شما می‌آمدم در فکر بودم که برای شما چه بگویم؟ آیا شما را با انقلاب آشنا کنم؟ بلکه شما باید ما را با انقلاب آشنا کنید. به قول امام (ره) شما در وفاداری به انقلاب و در ایثارگری برای انقلاب سابقه دار هستید. ولی این شرایط روز و حوادثی که در این دو ماهه اخیر اتفاق افتاده ایجاب می‌کند که یک تاملی در این راهی که 43 سال تا این جا طی کردیم، داشته باشیم. این که از این به بعد را چگونه باید طی کنیم؟ این روزها یک موقعیت حساسی برای انقلاب است.
حقیقت این است که عظمت این انقلاب را باید از وسعت کار دشمنان انقلاب فهمید. ما مثل بازیکنانی هستیم که در میدان بازی می‌کنیم. خودمان متوجه نیستیم که چه اتفاقی در این انقلاب افتاده است؟ آنهایی که بیرون نگاه می‌کنند شاید ارزیابی‌شان متفاوت باشد آنها بیشتر عظمت انقلاب و شکوه کار را می‌بینند.
کدام کشور به استثنای ایران دارای استقلال فکری و سیاسی است؟
دنیا چند قرن است که به نفع دنیای غرب تغییر کرده است. یعنی 500 سال است حدودا که دنیای غرب از نظر نظامی و قدرت مادی نسبت به بقیه کشورهای جهان دست بالا را پیدا کرده است. قرن ها قبل قدرت مردم در همه جای دنیا کمابیش قابل مقایسه با هم بود.مثلا جنگ‌های صلیبی را ببینید. جنگ‌های صلیبی مربوط به قرون وسطی است. دویست سال طول کشیده بین مسلمانان طول کشیده است. لشگرکشی‌های عظیمی از اروپا صورت گرفته است. مسلمانان هم لشکرکشی کردند. گاهی آنها پیروز شدند گاهی مسلمانان پیروز شدند. قدرت‌ها با همدیگر قابل مقایسه بودند. این جنگ ها 200 سال طول کشیده است. سرانجام هم صلاح‌الدین ایوبی پیروز شده و آن ها را بیرون ریخته است.
جنگ‌های قرون وسطایی این طور بوده که قدرت‌ها همه با شمشیر می‌جنگیدند. اما از وقتی تفنگ، توپ و سلاح‌های جنگی مبتنی بر دانش و فناوری جدید اختراع شده است، دنیا هم 2 سطح پیدا کرده است. یک سطح اروپا و بعد هم آمریکا و یک سطح هم بقیه کشورها هستند. این پدیده منشاء استعمار شده است. شما می‌بینید که از قرن 16 تا نیمه قرن بیستم پدیده‌ای به نام استعمار خیلی عادی و خیلی طبیعی بوده است.مثلا انگلیس‌ها با کشتی به آفریقا می رفتند و کشتی‌ها مردم بیچاره بومی را می کشتند و پیاده نظام انگلیسی وارد آن منطقه شده و آن جا را تصرف می کرد. کشورهای کوچک و کشورهای بزرگ را تصرف می کردند. 150 سال انگلیس‌ها در این هند به این عظمت با این تاریخ و وسعت حاکم بودند. شما به جغرافیای دنیا در قرن 19 مراجعه کنید ببینید وضع کشورهای استعمارزده چطور است؟
در کتاب در فرانسه با صراحت نوشته شده بود که این کتاب برای مستعمرات فرانسه طراحی و تدوین شده است. فرانسه در شمال آفریقا، تونس، مراکش، الجزایر در جنوب شرقی آسیا ویتنام در آفریقا و … بوده است.
جنگ اول جهانی و جنگ دوم جهانی سبب شد که در شیوه استعمارگری تجدید نظر شود. قبلا حاکمان را از کشورهای خود به کشورهای مستعمره می بردند که نظارت کنند و منافع آن کشورها را غارت کنند. منافع کشورهای استعمارگر را تامین کنند. استعمارگری خیلی عریان بود. ولی بعد از جنگ جهانی دوم این شیوه استعمارگری مکشوف جای خود را به استعمار نو داد. یعنی چکار کردند؟ کشورها را به ظاهر مستقل کردند ولی به شرطی که در باطن منفعت استعمار تامین باشد. یعنی گفتند ما بیرون می رویم. شما خود حاکم داشته باشید، سرود داشته باشید، قانون اساسی داشته باشید. پرچم داشته باشید. در سازمان ملل کرسی داشته باشید و … این حرف های قشنگ را درست کردند. ولی حقیقت این است که در بر همان پاشنه قرون قبلی می‌چرخد. یعنی باز این یک ظاهر است این کشورها همه اسیر هستند. و این ظواهر برای دلخوش کردن عامه مردم است که بگویند مثلا ما هم در جام جهانی تیم داریم. یک تیم ما هستیم. یک تیم انگلیس است. یک تیم آمریکا است. ما در سازمان ملل عضو هستیم. کشورها الان به این ظواهر دلخوش هستند. اما باطنا همان قدرت فائقه دنیای غرب فعلا با پیشتازی آمریکا و بقیه کشورها همه اسیر است. به ندرت کشورهایی هستند که از این دوگانه استعمار و استعمارزده از نظر معنا و حقیقت خارج شده اند. در همین منطقه خودمان نگاه کنید شما کدام کشور می‌بینید که مستقل باشد و برای خود تصمیم بگیرد؟
خاطره ای که دولتمردان پاکستانی را به فکر فرو برد
یک خاطره نقل کنم؛ در زمان مجلس هفتم -که بنده رئیس مجلس بودم- یک سفری به پاکستان رفتم. در آن سفر آقای سروری هم همراه ما بود.یک شبی میزبان ما -که رئیس مجلس سنای پاکستان بود- از مقامات آن جا در یک باغ بزرگی -که خانه خودش بود- دعوت کرده بود. شاید چندصد نفر کشوری و لشگری همه گوش تا گوش نشسته بودند. طبق معمول چند نفر قبل از ما سخنرانی کردند. یکی از سخنرانان سناتوری به نام مجاهد حسین بود . او دوست من است و با ما از قبل و بعدش آشنا است. ایشان شیعه هم است. او پشت تریبون رفت و گفت من می‌خواهم یک خاطره از امام خمینی نقل کنم.گفت من اوایل جنگ خبرنگار روزنامه جنگ در پاکستان بودم. به ایران رفتم و با امام مصاحبه کردم. گفت من جوانی کردم از امام پرسیدم که امام این انقلاب شما چه فایده‌ای داشت؟ جنگ شد. مردم کشته شدند. جوانان کشته شدند. مجروح شدند. شهرها خراب شد. موشک زدند. گرانی شد. اوضاع به هم ریخت. امام یک نگاهی به من کردند و گفتند فرزندم! فایده این انقلاب این بود که امروز برای ایران در تهران تصمیم گرفته می‌شود. او گفت امام همین جمله را جواب من داد.
وقتی این سناتور در آن مجلس این حرف را زد من یک نگاه به چهره‌ها کردم. این ها هم آدم های سیاسی و کارکشته بودند.همه سرها را انداختند و گویی از خودشان می‌پرسیدند که در کدام کشور در مرکز آن کشور برایش تصمیم گرفته می‌شود؟ این حالت را فکر کنید. الان همین سوال این جا مطرح است. شما الان فکر کنید ببینید یک نخست وزیر یک رئیس کشور دو کلمه یا حرفی می‌زند، ظرف دو ماه طومار حکومتش پیچیده می‌شود.
گاو شیرده کلید واژه ای است که تمام نظامات جهان را باطل کرده است
ببینید! یک حرفی ترامپ زد. این حرف عصاره همه مطالبی است که من می‌خواهم بگویم. وقتی ترامپ می خواست درباره عربستان حرف بزند – با عربستانی که با امریکا نهایت دوستی را دارد و هیچ وقت روابط عربستان و‌ آمریکا تیره نبوده است- گفت گاو شیرده! این گاو شیرده یک کلیدواژه است که همه آن حرفهای 400، 500 ساله تاریخ استعمار را در خود دارد. یعنی با این گاو شیرده شما باید بفهمید تمام این نظامات جدید و سازمان ملل و شورای امنیت و قوانین و قراردادها و شعارها و … همه باطل است. یعنی دنیای غرب همچنان به دنیای غیر غربی به چشم گاو شیرده نگاه می‌کند. این وضعیت دنیای امروز است. حرف زیاد است. مجالس زیاد است. کنگره‌ها زیاده است. کتاب زیاد است. درس زیاد است.اما واقعیت روح قضیه، همان روح استعمارگری قرن 19 و 20 و … است منتها در یک پوشش ظاهری که همه فکر کنند مستقل هستند. ولی وضعیت همان است. یعنی این گاو شیرده فقط عربستان سعودی نیست. یعنی همه دنیا باید گاو شیرده دنیای غرب به سرگردگی آمریکا باشند. این واقعیت تلخ عریان دنیای ماست.
انقلاب اسلامی تمام معادلات استعمار قدیم و جدید را به هم زده است
بنابراین در این دنیا، یک کشور جرات کرده به این سلطه شوم نه بگوید. آن هم جمهوری اسلامی ایران است. مردم این کشور به برکت انقلاب اسلامی، به برکت رهبری امام و توکل و تقوا و عرفان و ایمان و اخلاص این مرد بزرگ انقلاب کرده و این زنجیر را پاره کرده است. این نامعادله را به هم زده است. این یک اتفاق ساده نیست. این یک کودتا نیست که شما فکر کنید در یک کشوری مثلا 4 افسر نیروی هوایی با جت‌هایشان کاخ رئیس جمهوری قبلی را بمباران کنند و فردا حکومت عوض شود. از این چیزها در کشورهای کوچک الی ماشاءالله اتفاق افتاده و خواهد افتاد و هیچ اهمیتی ندارد.
اما در این کشور یک اتفاق بزرگی افتاده است. یعنی یک کشوری آمده با یک فرهنگ متفاوتی، با یک جهان بینی مستقلی، با یک روش‌های متفاوتی گفته ما می‌خواهیم زندگی خود را داشته باشیم.ما می‌خواهیم خود برای خود تصمیم بگیریم. این بزرگترین گناه از نگاه نظام سلطه غرب است. زیرا این سرود یاد مستان دادن است .این الگو برای بقیه کشورها است.
سناریوها و توطئه های متعدد دشمن علیه انقلاب ناکارآمد بوده است
آن وقت اول انقلاب می‌گفتند 2 ماه دیگر 3 ماه دیگر کار این ها تمام است. بنده اول انقلاب در دولت بازرگان به توصیه شهید مطهری معاون وزیر ارشاد بودم. این خبرهای خارجی دست ما می‌رسید که می‌گفتند 3 ماه دیگر کار این ها تمام شد.6 ماه دیگر تمام است که نشد. یادتان است چه کارهایی کردند؟ یک سال و نیم قبل از شروع جنگ از کردستان از خوزستان از ترکمن صحرا چه غوغایی بود؟ چون فایده نکرد 8 سال جنگ را به مردم و کشور تحمیل کردند.
وقتی دیدند که جنگ هم نتوانست این انقلاب را سرنگون کند، به سراغ تحریم رفتند. درصدد ایجاد یک جریان‌های به ظاهر سیاسی ولی غرب‌گرا افتادند که جاده را برای آن ها باز کند. انواع و اقسام کارها و هر کاری که می‌کنند، می‌بینند که انقلاب سر جای خود است و رشد خود را می‌کند. دیگر از این تحریم هایی که 10سال اخیر وضع کردند بدتر نیست. خودشان می‌گویند فلج کننده‌ترین تحریم های تاریخ بوده است. ولی می‌بینند که انقلاب راه خود را می‌رود و بعد می‌بینند که نیروهای وفادار و متمایل به آنها که می‌توانند راه را برای آنها باز کنند، از سوی مردم پس زده می‌شود.
البته برخی یک حرف های بیهوده ای می‌زنند که شورای نگهبان چه کار کرد؟ خوب باید گفت که شورای نگهبان در انتخابات مجلس در سال 98، 10 نفر از شما را رد کرد 10 نفر از شما را هم تایید کرد. آنهایی که تایید شدند چرا رای نیاوردند؟ در انتخابات مجلس دهم فردی 1 میلیون و 200 هزار رای آورده بود اما چرا در دوره جدید مجلس 70 هزار رای آورد؟ مردم به این ها رای ندادند. این ها را نمی‌خواهند اما آن ها همه کاسه و کوزه‌ها را سر نظارت استصوابی و شورای نگهبان شکستند.
وقتی ترامپ شهید سلیمانی را شهید کرد، آن مردمی که در همه ایران به صورت خودجوش پیکر شهید سلیمانی را تشییع کردند در واقع به تمام جریانات غربگرای داخلی نه گفتند. انتخابات ما هم سه ماه بعد از شهادت شهید سلیمانی بود. آن 13 دی انتخاب شد. انتخابات دو اسفند بود.
انقلاب اسلامی یک واقعیت انکار ناپذیر دنیا و منطقه شده است
دشمن اکنون می‌بیند که یک مجلسی، یک دولتی و یک قوه قضائیه هماهنگ با هم و همسو با رهبری سر کار آمده است. دوباره اوضاع را به تابستان سال 60 باز می گرداند. شما تابستان سال 60 را باید یادتان باشد. ما یک روز کار می‌کردیم، یک روز تشییع جنازه داشتیم. اصلا کارمان این بود. منافقین در خیابان‌های تهران به جان مردم افتاده بودند. در جبهه هم که معلوم بود. یعنی چه سال سختی را ما گذراندیم. چهره‌های بزرگ انقلاب امثال شهید چمران و امام جمعه های بزرگ مانند شهید قدوسی، شهید آیت‌الله مدنی و … در تابستان 60 ترور شدند.
الان کشور در این دو ماه به همان روزها بازگشته است. این ها می‌بینند این انقلاب نه تنها در داخل از بین نرفت بلکه یک جریان، یک واقعیت انکارناپذیر در دنیا و منطقه شده است. یعنی در منطقه دیگر این که آمریکا یک چیزی را اراده کند و بگوید دیگر إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ این اتفاق نمی‌افتد. این اسرائیل در 40 سال گذشته وقتی می‌خواست خود را به بیروت برساند دو ساعته از مرز می‌آمد و بیروت را تصرف می‌کرد. اما به برکت انقلاب اسلامی در منطقه اتفاقی افتاد که 33 روز جنگیدند نتوانستند خود را از مرز به آن رودخانه و نهر برسانند.
سید حسن نصرالله سخنرانی می‌کرد و جمعیت نشسته بودند. ناگهان‌گفت که نگاه کنید همین الان ناو جنگی اسرائیل را ما می‌زنیم. جمعیت روی صفحه تلویزیون دیدند که موشک حزب‌الله چگونه ناو جنگی 80 میلیون دلاری را پودر کرد. این ها را مردم جهان می‌بینند. آن ها می دانند که این ها شعار نیست. این اتفاقات در منطقه افتاده است.در سوریه چه برنامه‌ای داشتند؟ رهبری فرمودند که در سوریه مسائل با جاهای دیگر فرق می‌کند و باید بشار اسد بماند. آن ها گفتند که بشار باید برود. اما انقلاب اسلامی ایران می‌گفت بشار باید بماند. لبنان را ببینید. عراق را ببینید. یمن را ببینید. وضع افتضاح آمریکایی ها را در افغانستان ببینید. یعنی انقلاب در منطقه با یک واقعیت مبدل شده است.
تمرکز اطلاعاتی 47 کشور برای ایجاد آشوب در ایران
حالا در ایران درباره یک قضیه‌ای، یک بهانه‌ای آن هم فوت این خانم – که هم ظرفیت جنسیتی داشت، هم ظرفیت قومیتی داشت، هم جوان بود – طراحی کردند. یک عده‌ای به خیابان‌ها آمدند. به تصور این که مثل انقلاب وقتی یک عده راه بیفتند مردم هم زیر بار فشار گرانی و سختی ها به ستوه آمدند. ما –یعنی دشمنان – 10 سال است گلوی این ملت را فشار دادیم همه ناراحت هستند. جوان‌ها بیکار هستند. ازدواج مشکل شده است. کاسب در فشار است. بنابراین یکی راه می‌افتد و همه دنبال او راه می افتند. تصورشان این بود. 50 نفر، 100 نفر، 200 نفر آمدند مثلا 5 قسمت شدند و 5 نقطه و خیابان را آتش زدند. افرادی را کشتند. شعار هایی نوشتند. شبکه های ایران اینترنشنال بی بی سی و همه این شبکه‌ها و ماهواره‌ها دروغ و راست چیزهایی را پخش کردند تا ملت را تحریک کنند. یک وقت در دانشگاه صنعتی شریف این تندروی را انجام دادند. یک وقت در پلی تکنیک این حرف ها را زدند. یک وقت در زندان اوین آن برنامه را طراحی کردند.بعد 200 هزار نفر مردم بیایند بیرون و مثلا مثل انقلاب یک اتفاقی می‌افتد.
اما دیدند که این جمعیت از 400 نفر بیشتر نشد. مردم آن ها را نگاه می‌کنند اما دنبال این ها راه نیفتادند. از آن طرف آن ها دیدند که هر وقت رادیو تلویزیون اعلام می‌کند که مردم به خیابان بیایید حداقل 400 هزار نفربه خیابان می آیند. نمونه‌اش راهپیمایی 13 آبان را ملاحظه کنید. شما در این 40 و چند سالی که لانه جاسوسی تسخیر شده و 13 آبان مراسم داریم، چه زمانی دیده بودید که از اول طالقانی تا آخر طالقانی جمعیت پر باشد؟ کی دیده بودید؟ آن ها دیدند که این جمعیت قابل مقایسه نیست. نوع عملیات را تغییر دادند. مثلا همین گروه های فلان این جا آنجا کارهای ایذایی و ترور درحرم شاهچراغ یا در خیابان های شهرهای ایذه، اصفهان و تهران، انجام دادند.می‌خواهم بگویم این مسائل قابل فهم است. دستگاه اطلاعاتی 47 کشور – این که من عرض می‌کنم مستند است- میز ایران دارند. بودجه‌ای که این کشورها برای مقابله با این انقلاب گذاشتند رقمی است که گفتنی نیست. پس بدانید که چه اتفاقی در ایران افتاده است؟ و می‌دانید.
مهمترین وظیفه جبهه انقلاب و نیروهای انقلابی چیست؟
من این مقدمه را برای این گفتم که از خودمان بپرسیم وظیفه ما چیست؟
در ایران چند حزب داریم؟ چند تشکل سیاسی ثبت شده در وزارت کشور داریم؟ بنده فکر می‌کنم چندصد تشکل سیاسی ثبت شده داریم. یک عده اصلاح طلب هستند. آنها حساب جداگانه‌ای دارند. یک عده هم اصولگرا هستند. من سئوالم از خودم که الان در شورای ائتلاف یک مسئولیتی دارم و از شما برادران و خواهران این است که وظیفه امروز ما در این شرایط چیست؟ وظایف شرعی ما چیست؟ چون ما در این انقلاب با وظایف شرعی وارد شدیم. اساس انقلاب یک کار خدایی بوده است. مردم برای چه چیزی انقلاب کردند؟ یعنی به عنوان یک وظیفه شرعی – که وظیفه ملی هم در دل آن وظیفه شرعی بود- به میدان آمدند. الان باید بپرسیم وظیفه ما چیست؟ این احزاب و تشکل‌هایی که ما می‌بینیم هیچ کدامشان کارآیی برای این که وظیفه شان را خوب انجام دهند ندارند. یعنی یک وقت این شورای وحدت درست شده بود. جامعه روحانیت مبارز دو سه سال پیش که بعد از انتخابات مجلس یک اختلافی افتاد، جامعه روحانیت مبارز دعوت کردند که شورای ائتلاف تعطیل شود و در یک جریان دیگری هضم شود. ما با این ها بحث داشتیم که یک ماشین ترقه‌ای راه افتاده یک کاری شده این را بیایید اصلاح کنید. یک جاده‌ای کشیدیم اگر عیب دارد این را اصلاح کنید. چرا می‌خواهید راه را ببندید؟ بحث زیاد داشتیم. بعد گفتند ما با احزاب کار می‌کنیم. 40 حزب را دعوت کردند و آمدند. اسم می‌بردند. یک روزی ما دعوت شدیم دیدیم که گوش تا گوش نشستند. آقای فلان دبیر کل حزب فلان است. ما – که از اول انقلاب الان هفتاد سال است روزنامه می‌خوانیم و در فضا بودیم و می‌شناسیم در دولت و … – هر چه چشم خود را می‌مالیدیم آقایان را نمی‌شناختیم. اصولگرا و انقلابی اسامی مفصل چی از آن در آمد؟بنده می‌خواهم بگویم دیگر این که ما هفته ای یک بار دور هم جمع شویم، یک خرده اخبار بشنویم و تحلیل کنیم و حرف بزنیم بعد سر کار خودمان برویم ، این جوابگوی شرایط فعلی نیست. این یک واقعیت است.حافظ گفت: راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاک/ بر زبان بود مرا آنچه تو را در دل بود.یعنی حرفی که در دل شما بود قبل از آمدن من بحث می‌کردید و من خبر نداشتم. من هم در جای دیگری که هستم همین حرف را می‌زنم که انقلابیون در این شرایطی که یک دنیایی دارد بر ما سیل اسلحه وارد می‌کند. هم اسلحه وارد می‌کند و هم با تلویزیون و رادیو رسانه جنگ ادراکی می‌کند. هم جنگ نظامی میدانی و هم جنگ ذهنی می کند. در چنین شرایطی ما فقط دلمان را خوش کنیم ما ایثارگران هستیم. آنها موتلفه هستند. آنها چی هستند. هفته‌ای یک بار دو هم چایی بخوریم و یک مقداری از دولت انتقاد کنیم و از استاندار بگوییم آیا این کل انقلاب شد؟
باید رفتار خود را در شرایط کنونی تغییر دهیم
امروز شرایط انقلاب و کشور مانند گذشته نیست. امروز دشمن با یک شکل دیگری وارد شده و ایجاب می کند که ما هم تغییر رفتار دهیم. تا حالا این تشکل های سیاسی که ما می شناختیم همه منتظر انتخابات بودند، کی انتخابات مجلس یا شورای شهر یا ریاست جمهوری برگزار می شود. – البته انتخابات ریاست جمهوری که از سطح تشکل ها خارج است. یک چهره ای وارد می شود و همه رای به او می دهیم.
طی 2 دهه اخیر صرفا دنبال حضور در انتخابات و پیروزی در آن بوده ایم
الان نزدیک 23 سالی که من در گردونه انتخابات مجلس هستم. از سال 78 که وارد کار مجلس ششم شدم تا به الان 23 سال است. بنده شاهد بوده ام که هر دوره ای ما به یک شکلی تجربه داریم و همه دنبال این هستند که تعداد بیشتری از تشکل خود را در لیست نامزدهای تهران قرار دهند. یا در لیست استان ها باشند. یعنی مسئله ما صرفا مسئله انتخابات شده است. در انتخابات شورای شهر هم همه فکر می کنیم که خدمت به انقلاب، پیروزی در انتخابات است، پیروزی در انتخابات هم یعنی این که تعداد نیروها و نفرات ما بیشتر باشد. همه تشکل ها با هم دعوا داریم، أَلْهَکمُ التَّكَاثُرُ(1) حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ(2) این که ما چرا 3 نفر هستیم؟ ترکیب این شورا یک طوری است،. وقتی رای بگیرند به ضرر می شود، ما باید بیشتر عضو داشته باشیم. فلان باید باشد و …. سرخود را به این حرف ها گرم کرده ایم که این وضعیت پیش آمده است.
انتظار رهبری از جبهه انقلابی دفاع برای حفظ انقلاب است
من حدود 10 روز پیش در خدمت رهبر انقلاب بودم. آن چه که من از صحبت با ایشان فهمیدم این است که هم و همت تشکل ها و جمعیت های سیاسی فقط انتخابات نباشد، در درجه اول وظیفه ما حفظ انقلاب است. انتخابات هم یکی از کارها است و مهم هم است. ولی الان مسئله اصلی حفظ انقلاب، دفاع از انقلاب است. باید به میدان بیاییم. این نکته ای است که من از آن جلسه فهمیدم و دریافت کرد. من حرفی را به رهبری نسبت نمی دهم که بگویند حداد گفت که رهبری این طوری گفته است، من حرف خودم را می زنم. می خواهم بگویم که انتظار رهبری از ما این است که هم عظمت انقلاب را و هم وسعت و پیچیدگی توطئه دشمنان را بفهمیم. بنده اگر بخواهم بگویم که چکار باید انجام دهیم؟ تصورم این است که باید به روحیه سال های 58، 59، 60، سال های جنگ، ایثارگری و… برگردیم. ما در اول انقلاب چکار می کردیم؟ آیا سرکرسی های مجلس دعوا می کردیم؟ مسئله ما در آن زمان چه بود؟ مسئله ما حفظ این گوهر انقلاب بود که به دست آورده بودیم. مسئله ما این بود که این گوهر را چطوری از تعرض منافقین، سلطنت طلب ها، ساواکی ها، آمریکا، بعثی ها و… حفظ کنیم؟
لابی آمریکا، صهیونیست ها و انگلیسی ها برای ایجاد پایگاه علیه ایران در اقلیم کردستان
الان فکر می کنید وضعیت با آن موقع فرق کرده است؟ آیا الان منافقین نیستند؟ این ترورها را چه کسی انجام می دهد؟ آن موقع در سال های 58، 59، 60 مشکل کردستان را نداشتیم؟ آیا به یاد دارید که تا چند سال جاده ها از ساعت 4 بعدازظهر می بستند و دیگر عبور و مرور در آن ها متوقف بود، من از اول جنگ در کردستان بودم از ساعت 4 بعدازظهر یک نظامی حق نداشت از جاده عبور کند. تنها جاده ای که در آن رفت و آمد جاری بود، بیجار -زنجان بود. الباقی جاده ها دیگر بسته شده بود. الان هم هنوز طوری است که ساعت 8 غروب پلیس راه فعالیت خود را تعطیل می کند.اما تفاوت آن دوره این بود که آن موقع در عراق یک صدامی بود که کردها جرأت نفس کشیدن نداشتند. الان آمریکا، اسرائیل، انگلیس و دیگران آمده اند و می کوشند که منطقه اقلیم به پایگاهی برای تهدید علیه ایران تبدیل کنند. یعنی همان طور که ما بیخ گوش اسرائیل حزب الله را قرار داده ایم. این ها هم می خواهند در بیخ گوش ما اقلیم را یک سکوی پرتاب ناامنی برای داخل ایران درست کنند. بنابراین آن موقع در آن طرف مرز چیزی نبود.
ایران در حال جنگ اقتصادی – شبه نظامی است
تصور بنده این است که باید وجدان خود را قاضی کنیم. باید باور کنیم که کشور در حال یک جنگ جنگ اقتصادی است. جنگ تحریم است، جنگ نظامی هم که شما می بینید حالا به آن صورتی که جنگ 8 ساله باشد و بمباران هوایی و لشکرکشی نیست، ولی اگر جنگ نیست این همه سلاح چگونه وارد می شود؟ هر شب می گویند این تعداد کشف شد. آن مقداری که کشف نشد، چقدر است؟ چه کسی خبر دارد؟ یعنی 30 سال بعد از سقوط صدام از غرب سلاح وارد می شود. این ها دست گروهک ها، ساواکی ها، سلطنت طلب ها، نفوذی ها، جاسوس ها و… است. از سلاح سرد چاقو تا سلاح گرم وارد می شود. موتورسواران در ایذه با اسلحه 7 نفر را کشتند تا مردم را به حضور کف خیابان تحریک کنند.
مجلس از 2 سال گذشت با شورای ائتلاف ارتباطی نداشته است
به باور من، باید اولا باید روحیه ایثارگری داشته باشیم. این یک اصل است. خدا می داند که تشکل خاصی منظور من نیست. اما این که ما بیاییم یک اسمی را روی خود بگذاریم و دور هم بنشینیم و فکر کنیم که در لیست انتخابات سهمیه 4 نفر ما به 5 نفر تبدیل شود. خوب بعد دیگر چه؟ الان ما یک مجلس درست کردیم. 90 درصد این هایی که در مجلس فعلی هستند امضای شورای ائتلاف پای اسم آنهاست. اما الان 2 سال است که ما با این مجلس عملا هیچ ارتباطی نداریم. یعنی هر نماینده ای می رود آن جا هر چیزی می گوید که مثلا حرفی گفته است. ببینید که نماینده ایثارگران که در فهرست تهران بوده است، در مجلس چه نطقی کرده است؟ او رفیق 30، 40 ساله بنده است.
مشکل بزرگ کشور اقتصادی است چرا کار تشکیلاتی نمی کنیم؟
آیا این طوری می خواهیم کار کنیم؟ هنر ما این باشد که مثلا ما بردیم. حالا که بردیم در این مجلس چه کار می کنیم؟ بیرون چه کار می کنیم؟ ببینید ما تو خالی شدیم. خیال ما راحت شده است. گفتیم حالا که ما پیروز شدیم، انقلاب به پیروزی رسیده است. اصلاح طلبان هم از میدان خارج شده اند. دولت، مجلس و قوه قضائیه هم از خود ما است.پس ما دیگر مشکلی نداریم. اما چقدر ما در داخل این تشکل ها برای حل مشکلات کشور فکر می کنیم؟ برای حل مشکلات کشور کار می کنیم؟ الان مشکل بزرگ کشور اقتصادی است. آقای رئیسی آمد. مجموع مشورت ها و بررسی ها به این جا رسید که ارز 4200 تومانی را حذف کنیم. چند ماه ایشان تامل می کرد. دائم می گفتند یک ماه دیگر، 2 ماه دیگر، چه شود، چه شود.ما به عنوان فعالان سیاسی مشهور حاضر در صحنه، خارج از دولت یک قوه و بنیه ای داشتیم که بنشینیم و بگوییم آقا ما به این دلایل موافق یا مخالف هستیم. باید کار فنی کنیم نه این که یک نفر برود به ایشان بگوید آقا فهمیدید این طور شده و آن طور شده است. ما باید نقد کنیم. این که کار نیست، این ها واهی است. باید کار علمی کنیم که بالاخره این حذف ترجیحی درست است یا نادرست است؟ اصلا بنیه نداریم. یعنی این تشکل ها عقبه ندارند، عقبه کارشناسی ندارند. نماینده هم که به داخل مجلس می فرستند، آن نماینده هیچ ارتباط تشکیلاتی، فکری و برنامه ای با حزب خود ندارد .
شرایط کشور حساس شده است باید روحیه ایثارگری را احیا کنیم
درباره شورای ائتلاف بگویم که ما از شورای ائتلاف 30 نماینده به مجلس فرستادیم. البته 8 نفر از آن ها از یک تیره دیگری بودند. حساب آنها از بقیه جدا هستند. همان 22 نفر بقیه که به ما نزدیک هستند اصلا نیامده اند پیش من که بگویند آقا مثلا این تشکل ائتلاف درباره حل مشکلات اقتصادی کشور چه برنامه ای دارد؟ ما برنامه ای نداریم، کاری نمی کنیم. فقط دولت کار را کند اگر خوب شد می گوییم خوب شد اما اگر بد شد انتقاد می کنیم. این که کار سیاسی نمی شود. الان شرایط فعلی کشور بسیار حساس است. بنده می خواهم بگویم به قول سهراب سپهری چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید. یک نگاه دیگر باید به صحنه بیندازیم. من می گویم روحیه ایثارگری را تجدید کنیم. ما در سال 59، 60 چکار می کردیم؟ باید متناسب با واقعیت های امروز به آن روحیه بازگردیم. یعنی باید کاری کنیم که این مردم مؤمن علاقه مند به این انقلاب بتوانند برای خاموش کردن این التهاب مدیریت شوند. الان وضع انقلاب شبیه یک مریضی است که خونریزی دارد. این مریض را وقتی بیمارستان می برند، اول به فوریت های پزشکی یعنی اورژانس می برند. آنجا می گویند اولین کار باید خونریزی متوقف شود تا این یک ثباتی پیدا کند. بعد داخل بخش می برند. عکسبرداری می کنند، آزمایش می کنند. بیماری را تشخیص می دهند و بعد مداوا می کنند. الان شرایط انقلاب طوری است که دشمن فکر کرده مردم دیگر از انقلاب و نظام منصرف شده اند. ولی واقعا این طور نیست. یعنی شما در این 2 ماهه ببینید مردم چقدر به میدان آمده اند. روز دوشنبه 17 ربیع جمعیت چقدر بود؟ مراسم بعد از نمازجمعه، تشییع جنازه ها، راه پیمایی های بعدی چقدر جمعیت نسبت به پارسال در این 2 ماه اضافه شده است؟ همین 13 آبان این جمعیتی که آمد، چقدر بود. مثلا زنجان را شما در نظر بگیرید روز هشتم محرم جمعیتی که برای حسینیه اعظم زنجان می آیند چند نفر هستند؟ آیا رواست که 40 نفر جوان، یا بچه، یا لیدر، یا منافق، یا… در خیابان ها راه بیفتند و هتک حرمتی کنند، شعار بدهند، چیزی را آتش بزنند و مردم بایستند تماشا کنند؟ پس آن جمعیت مؤمن کجاست؟ این وسط یک چیزی گم شده است. یعنی شما در همین تهران این همه هیئت دارید. این هیئت ها با غیرت دینی خود پای کار انقلاب آمده اند. اما الان کجا هستند؟ چرا ما ساماندهی نمی کنیم؟ چرا سازماندهی نمی کنیم؟ من همیشه به مسئولین می گویم. همین دیشب هم با آقای رئیسی جلسه طولانی داشتیم. به ایشان عرض کردم آقا بسیج را دریابید. این جمعیتی که می آیند. همین جمعیتی که 13 آبان آمد. شما از این جمعیت از هر 100 نفر یک نفر را در دایره بسیج بیاورید، این ناآرامی ها فروکش می کند.
باید درباره آموزش و پرورش و دانشگاه تدبیر کنیم
الان انقلاب این طوری شده است که ما نگاه می کنیم که ببینیم کجا پلیس است و می گوییم الحمدلله پلیس است. اول انقلاب هم این طوری فکر می کردیم؟ می گفتیم کجا ما هستیم. بچه های مساجد همه پلیس بودند. الان همه نشستیم ببینیم پلیس کجاست؟ مگر یک کشور می تواند در برابر این همه توطئه به پلیس اکتفا کند؟ راهکار بنده این است که یک اقدامات کوتاه مدت برای غلبه به این برنامه داریم. اما بعد باید بنشینیم فکر کنیم ببینیم در آموزش و پرورش چکار کنیم؟ در دانشگاه چکار باید کنیم؟ چه کارهایی کردیم؟ کجا افراط و اشتباه کردیم؟ کجا درست محاسبه نکردیم؟ به قول رهبری کجا باید در سیاست داخلی نرمش قهرمانانه نشان دهیم؟ کجا حتما پای یک چیزی بایستیم؟ این ها را باید تدبیر کرد. این ها برای مرحله بعد است.
بسیجی ها را در خیابان ها ساماندهی کنیم
تصور ما روز اولی که شلوغی ها شروع شد مثلا 25 شهریور که جلوی بیمارستان کسری شلوغ کردند این بود که مثل 88، 96، 98،یک هفته ای شلوغ می کنند و تمام می شود، الان 2 ماه است اما باز می بینیم این جا شلوغ می کنند. آن جا را آتش می زنند. کجا فلان می کنند. این جمعیت هم مثل یک آبی ته چاه، ما هم تشنه سر چاه هستیم. یک چرخی نیست که این آب را از ته چاه بیرون بیاورد و به لب تشنه برساند. الان وظیفه همه ما این است که در صحنه حضور داشته باشیم. همین که بسیجی ها حضور داشته باشند طرف حساب کار خود را می کند. چون این ها که ایمانی به قیامت، قبر، شهادت، بهشت و جهنم ندارند، دنبال چیزهای دیگری هستند. اما نیروهای بسیجی ما می گویند که اگر کشته شویم یک سعادت است و اگر پیروز شویم یک سعادت دیگر است. شعارهای آن ها را ببینید. الان تاکتیک آنها چیست؟ 40 نفر، 50 نفر، 100 نفر، یک ربع می ایستند شعارهای ساختارشکن می دهند، قمه می کشند، مغازه ها را تعطیل می کنند، تهدید می کنند، آتش می زنند، ماشین ها بوق می زنند. اما تا ندا می آید که پلیس می آید این ها از کوچه ها متفرق می شوند. در یک چهار راه دیگر یا 2 خیابان پایین تر باز همین کار را می کنند. اما اگر اینها بدانند که چهارراه بالاتر هم نیروهای بسیجی هستند، متوقف می شوند. ما هزاران برابر ان ها نیروی جان باخته، مؤمن و متدین داریم. سازماندهی باید کنیم شما باید سازماندهی کنید. به امید دیگری هم ننشینید.
نیروهای متعهد عاشق انقلاب را باید ساماندهی کنیم
محرم امسال بنده به هیئت لرستانی های مقیم تهران در غرب تهران رفتم. 2 هزار نفر آن جا جمع بودند. گفتند شما هم صحبت کنید و ما هم یک ربعی حرف زدیم. آن ها گفتند روز تاسوعا، دسته راه می اندازیم که بیایید و ما چند دقیقه ای رفتیم. می دانید که لرها چقدر در تشیع علاقه ای بر حضرت ابوالفضل العباس دارند. یک ساز و کار خیلی فن آورانه ای گِل مالی درست کرده بودند و بعد هم باید جلوی بخاری بایستیم که این گل را حرارت بیرون خشک کند، با حرارت بدن خشک شود طبق قوانین ترمو دینامیک آدم سرما می خورد. رئیس هیئت دوست من است. به او گفتم فلانی این 2 هزار نفری که دعوت شدند و مردان و زنان آن جا بودند. شما تلفن این ها را که دارید و بزرگان آن ها را می شناسید، 200، 300 نفر را سازماندهی کنید و بگویید الان که شب ها شلوغ می شود تشریف بیاورید در هیئت، یا مسجد، یک مرکزی بنشینید، 20 نفر این میدان، 20 نفر در میدان دیگر بایستید و نفری یک چوب هم دست بگیرند تا ان ها پیدا شدند، این نیروها مرگ بر ضد ولایت فقیه بگویند همه آنها فرار می کنند. می خواهم بگویم که خیلی کار عجیب و غریبی نیست.آقایان، خانم ها من به حسینیه اعظم زنجان رفتم. یا در شهرهای دیگر مثل اردبیل، تبریز، باید این نیروهای مذهبی عاشق انقلاب را مدیریت کنید، سارماندهی کنید، بگوییم فشار معیشتی هم اگر است این هم تقصیر آمریکا است، واقعیت هم همین است.
دشمن خط تحریم، تحریف و تحریک را دنبال می کند
ببینید سال های قبل از تحریم هم مدیریت ما در کشور بهتر از حالا نبود. ولی مشکلات حالا را که نداشتیم. چون نفت می فروختیم و ارز آن بر می گشت. بنده مثلا در یک جایی برای زبان فارسی کار می کنم. 10 سال پیش یک میلیون دلار در سال برای گسترش زبان فارسی در کشورهای دنیا توزیع می کردم. امروز 150 هزار دلار هم به دست من نمی آید. مدیر همان مدیر است، پول نیست. من ناراضی هستم. شما ناراضی هستید، کاسب ناراضی است. ولی یادمان نرود که مشکل چیست؟ یعنی یکی از حرف های رهبری این است که دشمن اصلی را فراموش نکنید، علت اصلی را فراموش نکنید. به جان هم نیافتیم. فکر کنیم مثلا اشکالات چیست؟ این اشکالات بوده و هنوز هم هست، باید هم برطرف کنیم. ولی دشمن چکار کرده است؟ تحریم کرده است. با تحریم تضعیف کرده، با رسانه تحریف و تحریک کرده است.
همه باید در شرایط فعلی به میدان بیایند
بنابراین این شکل کار سیاسی جوابگوی شرایط فعلی نیست، شرایط فعلی ایجاب می کند که نیروهای مردمی انقلابی را به صحنه بیاوریم. بسیج مساجد را تقویت کنیم و منتظر هم نباشیم که مشکلات بسیج را یکی دیگر حل کند. برخی می گویند که بسیجی ها که می آیند خیابان یک شام هم به این ها نمی دهند. اول انقلاب هم همین طوری بود. مگر اول انقلاب دستگاهی بود که شام بدهد؟ یا یک جوانمردی همه را مهمان می کرد و یا هر کسی کاری برای خود می کرد. من خاطره ای نقل کنم. بنده عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بودم. از قبل از پیروزی انقلاب 30 نفر معین شده بودند که این ها عضو شورای مرکزی حزب بودند. بعد از انقلاب جلسات ما در محله سرچشمه – که قتلگاه 72 نفر شد- تشکیل شد. هفته ای 2 شب از 6 بعدازظهر تا 10 شب ما جلسه داشتیم. شهیدان بهشتی، باهنر، مرحوم هاشمی، مرحوم موسوی اردبیلی، مرحوم حاج مهدی عراقی، رهبری و دیگران همه دور تا دور میز نشسته جلسه می گرفتیم. یک نانوایی تافتونی در سرچشمه بود. یک نفر می رفت یک من نان تافتون می خرید و وسط اتاق روی صندلی می گذاشت. هر کسی که گرسنه می شد می رفت یک تکه از آن نان را می خورد. یک خاطره دیگری بگویم، 3 روز از انقلاب گذشته بود که شهید مطهری به من زنگ زد که به صدا و سیما بروید. ما آنجا رفتیم. چه داستانی بود؟ بماند. قطب زاده هم رئیس صدا و سیما بود. من هم در ساختمان پخش کار می کردم. آن موقع اصلا تولید و… دست ما نبود. اصلا نمی دانستیم تولید یعنی چه؟ فقط آنتن رادیو بود که باید رادیو روشن باشد. یک کانال تلویزیون هم 4 بعدازظهر تا 11 شب برنامه داشت. تلویزیون یک فیلمی راز بقا، اخبار، سخنرانی و… داشت. ما نشسته بودیم و فقط مطلب می نوشتیم و خود ما هم می رفتیم در اتاق رادیو می خواندیم. این طوری چند نفر رادیو را اداره می کردیم. اوایل اسفند ماه بود. من دیدم یک کسی در جلوی ساختمان پخش یک تیری شلیک کرد، ژ3 دست او بود. 5 دقیقه بعد تلویزیون اعلام کرد که به صدا و سیما حمله شده است. حالا قطب زاده هم آن جا بود که من همان موقع شک بردم که این سنایوی خود قطب زاده بود. چون او اهل این کارها بود. و بعدا هم جان خود را سر این چیزها داد. عاقبت به شر شد. ولی نکته مهم که 5 دقیقه نگذشته بود از زمین و آسمان آدم به این صدا و سیما ریخت. اصلا ما گیج شده بودیم. من در طبقه دوم ساختمان پخش بودم. واقعا مثل سیل آدم وارد صدا و سیما شد. یعنی وقتی گفتند به صدا و سیما حمله شده هر کسی هر چه در دست او بود برداشت و هر چی در کنار او بود سوار شد آمد. یکی پیاده، یکی با دوچرخه، یکی با موتور، کلی عقب وانت بودند. کلی با ماشین سواری آمدند. کلی با کامیون و کمپرسی آمدند. از جنوب، شمال، کن، هرچه بچه کمیته ای بود آمدند و گفتند به صدا و سیما حمله شده است. آن وقت ژ3 هم دست آن ها بود. از مثلا نارمک که با این ژ3 راه افتاده بود تیرهوایی زده بود. ای مردم به صدا و سیما حمله شده است. محوطه بزرگ صداو سیما از آدم سیاه شد و همه هم تیراندازی می کردند.اصلا صدا به صدا نمی رسید. بعد چراغ ها را هم خاموش کردند. همه از ترس این که یکی از این تیرها بخورد به شیشه و کمانه کند روی زمین خوابیده بودیم. فقط نگاه به این شیشه های می کردیم. من یکی دو بار جرأت کردم سر خود را آوردم بالا و محوطه را نگاه کردم. دیدم کل این صدا و سیما از جرقه آتش سرخ سر تیرهای ژ3 روشن است. این طوری مردم شوق و علاقه برای حفظ انقلاب داشتند. این مردم هنوز هم می توانند این طور شوند. البته درست است دلخوری دارند. ما هم بد کردیم ولی هنوز مردم هستند. خیلی هم هستند. همین 13 آبان دو هفته پیش را پیشکش داشته باشید. الان پلیس و نیروی انتظامی هم هست و آنها هم دارند کار می کنند، آن موقع هیچ از این خبرها نبود.این که حالا آیا بیشتر مسئولین ما که راس کار هستند اعتقاد به این حرف دارند که نسبت به ملت اشتباه کردند؟ فرض کنید، نه! من نرفتم از آنها بپرسم همه بالاخره می فهمند.
دشمن نباید احساس کند که صحنه کشور از نیروهای انقلاب خالی شده است
جمع بندی من این است که دور همدیگر بنشینیم. هر کسی که هر جایی است بدون این که منتظر جای دیگری باشد آدم های مثل خود را جمع کند و بگوید الان نفس حضور ما مهم است. فقط یک فریاد کشیم الان کارساز است.
خواص باید سکوت خود را بشکنند
بنده می گویم اگر در هر شهری، هر محله ای، نیروهای شناسایی شده خود را دور هم جمع کنید با بسیج محله هم هماهنگی کنید. فعلا برای این که این حضرات فکر نکنند که صحنه کشور از نیروهای انقلاب خالی شده است، بس است. الان باید توده های انقلابی به صورت سازماندهی شده حضور داشته باشند و خواص باید حرف بزنند. خواص باید صحبت کنند، خواص نباید ساکت شوند، کوتاه و معقول حرف بزنند، منطقی حرف بزنند.
انقلاب اسلامی به حفظ کرامت، حقوق و احترام زن تاکید کرده است
ما در منطق چه چیزی کم داریم؟ مثلا یک کومله بیاید شعار بدهد و ما کم بیاوریم؟ اولین کلمه شعار ما استقلال بوده است. اولین شعار اینها چه بوده است؟ زن! زن یعنی چه؟ اگر زن، منظور کرامت زن است یا حقوق زن است یا احترام به زن است ما که در انقلاب خود به این ها معتقد هستیم و عمل هم کردیم. ورزشکار زن، هنرمند زن، صنعتگر زن، دانشمند زن چقدر در کشور حضور دارند؟ در کلاس های درس شما چند درصد دانشجوی دختر هستند؟ من 60 سال پیش دانشجوی دانشگاه تهران بودم، رشته فیزیک دانشکده علوم درس می خواندم.70 دانشجو بودیم که 3 نفر دختر در کلاس ما بودند. الان در همان رشته فیزیک اگر 70 نفر دانشجو باشد حداقل 50 نفر آنها دختر هستند. شما از این زن چه می فهمید که از برهنگی می خواهید شروع کنید؟ ما منطق داریم نباید عقب نشینی کنیم. خواص ما و توده های ما باید در صحنه حاضر باشند.
برای عذرخواهی باید به شرایط زمانی و مکانی توجه کنیم
برخی از کارشناسان با اشاره به برخی از اشکالات و اشتباهات مدیریتی مسئولان خواستار شکل گیری و گسترش فرهنگ عذرخواهی در میان آن ها شده اند.این کارشناسان گفته اند که برای غلبه بر این اغتشاشات باید از نیروهای انقلابی که تاریخ مصرف آن ها گذشته، عبور کنیم.
غلامعلی حداد عادل در این باره گفته که عذرخواهی باید باشد. ولی بعضی وقت ها عذرخواهی نفت روی آتش است، حواستان به این باشد. یعنی شرایط زمانی و مکانی را هم باید دید، اشتباه شده و کوتاهی شده است. مسلما کسانی هم اشتباهاتی کردند ولی شما فکر نکنید با عذرخواهی مسئله جمع می شود. الان عذرخواهی به معنی این است که هر چیزی طرف مقابل می گوید درست است. یعنی اگر یک حرف آن درست است و 100 تای دیگر غلط ولی عذرخواهی که کنید می گویند همه حرف ما درست است. البته برخی معتقدند که فرمانده نیروی انتظامی باید در ماجرای مهسا امینی عذرخواهی کند. آن مقداری که من درباره قضیه مهسا امینی می دانم این است که حداکثر کوتاهی شده است. ولی فکر نکنید که او را کشتند. ببینید یک اشکال نیروی انتظامی این است که حجاب این خانم آنقدر که وانمود می کنند خراب نبوده است. بلکه مثل بقیه بوده است. اصلا انتقال او به ساختمان وزرا ضرورتی نداشته است. سردار اشتری در شورای عالی انقلاب فرهنگی کنار من نشسته بود و گفت که ما بنا نداریم به بدحجاب ایراد بگیریم.این فرد هم حداکثر بدحجاب بوده است که مثل او فراوان هستند.
باید با نمایندگان خاطی مجلس برخورد کرد
برخی از کارشناسان خواستار برخورد با انتقاد از برخی از نمایندگان مجلس منتخب شورای ائتلاف در تهران و سراسر کشور خواستار برخورد شورای ائتلاف با آن ها شده اند. غلامعلی حداد عادل گفته که من هم می گویم به این نمایندگان کمک نمی کنیم. من می خواهم بگویم وقتی کسی لیست می دهد باید برنامه هم داشته باشد. برای این لیست ما برنامه نداریم.
مسئولان استان سیستان و بلوچستان با مجموعه مسجد مکی ارتباط نگرفته اند
برخی از کارشناسان خواستار انتخاب یک استاندار جدید برای استان سیستان و بلوچستان بر اساس 3 شاخصه، سیاسی باشد ، اقتصادی باشد و عمرانی باشد، شده اند. این کارشناسان گفته اند که سیستان و بلوچستان یک منطقه ای با آن وضعیت اقتصادی، وضعیت جغرافیایی است. هم مرز با 2 کشور عقب مانده افغانستان و پاکستان است. استاندار فعلی با گذشت یک سال و نیم هیچ ارتباطی با مجموعه مسجد مکی و با شخص مولوی عبدالحمید نگرفته است. همین مولوی عبدالحمید چند سال قبل در یک برنامه رادیویی گفته که مقام معظم رهبری الان نه این که ایران را رهبری می کنند، بلکه جهان اسلام را رهبری می کنند.اما اکنون آقای علی اکبری نماینده رهبری هم پس از حضور در زاهدان گفته که وضعیت طوری شده که ما مسئولین جرأت نمی کنیم با این مسجد یا این شخص ارتباط بگیریم.باید دایره ارتباطات و دوستی ها با مولوی ها بیشتر شود. ولی متاسفانه مسئولین ما هیچ ارتباطی با آن ها نمی گیرند. اصلا استان را نمی شناسند.
ناجا باید درباره ماجرای سیستان و بلوچستان عذرخواهی کند
حداد عادل گفته که در ماجرای سیستان و بلوچستان اشتباهاتی صورت گرفته و باید عذرخواهی شود. وقتی هیئت اعزامی شورای عالی امنیت ملی درباره اتفاقات زاهدان گزارشی به رهبری ارائه کردند، ایشان فرمودند که فرمانده نیروی انتظامی زاهدان و یکی دیگر باید تغییر کنند که این کار صورت گرفت. آقای حاج علی اکبری هم به معنای عذرخواهی عملی و دلجویی به این سفر رفتند.
برخی از نمایندگان مجلس عکس سیاست شورای ائتلاف و دولت انقلابی رفتار می کنند
غلامعلی حداد عادل در ادامه این نشست گفته که من در نشستی در قزوین گفتم که ما 4 سال پیش مطالبه گر بودیم نوبت بعد که انتخابات باشد باید پاسخ گو باشیم. آقایان شما بگویید که این دفعه برای مردم چه بگوییم؟ این دغدغه ما است. عرض من این است که الان کار را خیلی سخت نکنیم. الان این التهاب باید فرو بنشیند.رمز مشارکت بیشتر هم این است که کار آمدی نظام و دولت بیشتر می شود. یعنی اگر دولت و نظام کارآمدی نشان دهند مردم در انتخابات بیشتر شرکت می کنند. باید نقطه ضعف ها را پیدا کنیم. یعنی نیروها قوی باشند، ما هم قدری از شهوت مقام و این که یک کاری کنیم که حتما دفعه بعد نماینده باشیم، دوری کنیم. مثلا آقای رئیسی فعلا در این 2 ماهه واتساپ و اینستاگرام را بسته است. نماینده اصولگرای مجلس انقلابی با این دستور آقای رئیسی و تصمیم نظام مخالفت کرده است. گرفتاری ما این است یعنی عده ای به خاطر این که رای آوردند، به خاطر این که بگویند فقط ما درست می گوییم و بقیه همه احمق هستند، حرف هایی می زنند. آقایی که در لیست ما بوده و نماینده شده در مجلس می گوید که آن روسایی که در آن بالا نشسته اند انتخابات را مهندسی می کنند. شما که در کنار دست من نشسته بودی و با هم تصمیم می گرفتیم. حالا شما از مهندسی انتخابات حرف می زنید و مردم را بدبین می کنید. گرفتاری ها این ها هم است، باید مطالبه کرد.ما به هر استانی رفتیم خیلی روشن به نماینده ولی فقیه گفتیم مثلا ما 10 نفر از آدم های انقلابی، مخلص، ایثارگر، پاک دست را در این استان شناختیم و می خواهیم این ها عضو هیئت موسس قرار دهیم. شما درباره آن ها نظر دهید. گفتیم شما مثل خودتان نیروهایی را دعوت کنید با این شرایط خانم ها باشند، جوانان باشند، دانشگاهیان باشند، تا شورای ائتلاف تشکیل شود. بعد به این ها گفتیم شما از مردم نظرخواهی کنید، ارزیابی کنید، بررسی کنید، خود شما رأی دهید و انتخاب کنید، این افراد با این پروسه آمده اند. بنده یک نفر را مامور نکردم یا به کسی نگفتم این آقا را در لیست بگذارید. حتی در تهران یکی از دامادهای من – بدون رضایت من- کاندیدا شده بود. 2 ماه بعد از انتخابات بچه ها گفتند ما تازه فهمیدیم که داماد شما هم نامزد انتخابات بوده است. اصلا من نگذاشتم کسی بفهمد. ما دخالت نکردیم، هر چه پختیم خود ما پختیم. الان هم بنده می گویم به جای انتقاد باید آن ها را دعوت کنند به شورای ائتلاف و با ان ها صحبت کنند، نقد کنند، کمک کنند، ولی الان وضعیت چطوری شده است؟ الان جزیره هایی را شورای ائتلاف تشکیل داده اند.
پایان اظهارات حداد عادل

اظهارات محمد امین توکلی‌زاده معاون فرهنگی – اجتماعی شهرداری تهران
اغتشاشات اخیر با این وسعت جزو پیش‌بینی‌ نهادهای امنیتی نبود
محمد امین توکلی زاده معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری تهران با حضور در هیئت اندیشه‌ورزی خردمند تحلیلی از علل شکل‌گیری اغتشاشات اخیر و راهکارهای مهار روند آن،‌ ارائه کرده است.
در وهله اول آن‌ چه که مرسوم و متداول است این که تقریبا همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع می‌گویند ما این اتفاقات را پیش‌بینی می‌کردیم و جزو پیش‌بینی‌هایمان بود که این اتفاق می‌افتد. البته شاید نه در این زمان بلکه در آبان این اتفاق می‌افتاد.
ولی به ذهن من می‌رسد که این ابعاد، این حجم و این وسعت جزو پیش‌بینی‌ها نبود!
علل شکل‌گیری این اغتشاشات از مناظر مختلف قابل بررسی است
جلسات متعددی را با فعالان تشکل‌های انقلابی حوزه دانشجویی، نیروهای حوزه‌های بسیج مناطق مختلف شهر،‌ دوستان سیاسی، رسانه‌ای و امنیتی و … برگزار کرده‌ایم. هر کسی از ظن خود یک تحلیلی ارائه می‌دهد. برخی از منظر اقتصادی، برخی از منظر فرهنگی و برخی هم از منظر اجتماعی به این موضوع نگاه می‌کنند.
دست و پنجه نظام سلطه در اغتشاشات اخیر آشکارتر شده است
البته برخی نیز در جبهه انقلاب تا قبل از فرمایشات رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسن(ع) یک تحلیل اشتباهی را مبنی بر این که این فتنه را داخلی می‌دانستند، ارائه کردند. یعنی سلبریتی‌ها عوامل اصلی فتنه معرفی کردند و گفتند که این فتنه کار این هاست.رهبر انقلاب با فرمایشات خود سریعا فرمان تحلیل و تفسیر موضوع را تنظیم کردند. البته ما براساس دیدگاه و نگاه گذشته رهبری هم می‌دانستیم که ایشان اجازه نمی‌دهد که فتنه‌ داخلی راس این اغتشاشات تعریف شود. مثلا در سال 88 هم یادمان است که خیلی‌ها می‌گفتند که راس فتنه خاتمی و موسوی و … است اما ایشان فرمودند که نه! این‌طور نیست. ایشان با منطق و مستند این مسئله را روشن کردند. در این اغتشاشات هم شما دست و پنجه نظام سلطه را به خوبی حس می‌کنید. وقتی روسای جمهور و رهبران کشورهای نظام سلطه مستقیما موضع‌گیری کرده‌اند. برخی از پارلمان‌های خارجی موضع‌گیری کرده‌اند. حمایت‌های مالی و رسانه‌ای خود را فاش کرده‌اند، نباید این‌طور گفت که رهبری از منظر سیاستمدارانه معتقدند که راس فتنه داخلی نیست و خارجی است. نه!‌ واقعا در خارج است.
البته برخی از رسانه‌های داخلی نوشتند که سلبریتی‌ها باعث این فتنه و راس ان هستند که رهبری تخفیف دادند و گفتند که آن ها محلی از اعراب نیستند. بعضی‌هایشان هم از خودمان هستند و این ها را به آن طرف هل ندهید. به عبارتی رهبری چهره‌های ورزشی و هنری را تفکیک کردند.
اصرار برخی از تحلیلگران مبنی بر این که سر این فتنه داخلی است
البته برخی اصرار دارند که فتنه داخلی است. من در جلسه‌ای با حضور وزیر ارشاد و افرادی مانند میثم نیلی و وحید جلیلی و دوستان مختلف با موضوع اغتشاشات حضور داشتم. همچنان این را حس می‌کنم که تحلیل رهبری هنوز در میان آن ها جا نیفتاده است. یعنی به نظرم خود ما لشگرسازی خوبی برای رقیب کرد‌ه‌ایم و اجازه داده ایم که برخی از آن ها را با خود ببرند. بعضی‌ها خودشان رفته بودند که به نظرم باید برخورد می‌شد. بعضی‌ها را هم ما هل دادیم. به نظرم این تفکیک – به ویژه درباره چهره‌های هنری- خوب رعایت نشد!‌ یعنی واقعا می‌توانستیم برخی از آن ها را با تدبیر در گروه خود نگه داریم. نه این که مثلا یک سرهنگ یکی از دستگاه‌های امنیتی یک چهره ملی هنری را بخواهد و به او بگوید که آفتابه از گردنت آویزان می‌کنیم و تو را در شهر می‌چرخانیم. فرد هم فاصله خود را با ما بیشتر کند.
پلتفرم‌های خارجی نیروهای انقلابی را محاصره و حذف می‌کنند
البته پلتفرم‌های خارجی به شکل وحشتناکی نیروهای ما را محاصره و حذف می‌کنند. چون واقعا زیرساخت دست ما نیست. زیرساخت طوری طراحی شده است که به محض این که متوجه یک مهندسی کوچک و یک حرکت جمعی می‌شود سریع با آن برخورد می‌کنند. به نظرم خوب است که مصادیق این رفتار را به افکارعمومی و مردم ارائه کنیم. مثلا این که برخی از صفحات نیروهای ما را حذف کرده‌اند. 3 ماه از بستر پلتفرم‌های خارجی حذف شد‌ایم. یعنی ای طور نیست که دستمان در پلتفرم خارجی باز باشد تا هر کاری دلمان خواست انجام دهیم. ولی حتما قابل تدبیر است.
جنگ جهانی سایبری علیه ایران شکل گرفته است
به تعبیر من، جنگ جهانی سایبری شروع شده و قبل از ما از روسیه شروع شد.یعنی عملیات سایبری بزرگ جهانی از روسیه شروع شده و به جلو می‌آید. ایران در حال حاضر درگیر یک جنگ جهانی سایبری شده است. بشریت برای اولین بار این جنگ را تجربه می‌کند. تجربه قبلی درباره آن نبوده است. برخی از چهره‌های بین‌المللی علیه نظام و حکومت ایران پیام گذاشتند. بعضی از این ها قیمت استوری‌هایشان نیم میلیون دلار است! بعد می‌بینید 5 استوری گذاشته است. این نشان می‌دهد که یک تصمیم جدی گرفته شده است.
جزئیاتی از یک مرکز پیشرفته جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها در عربستان
مثلا شما مرکز اعتدال عربستان را بررسی کنید. البته گزارش مختصری درباره این مرکز تقدیم رهبری شده است. ماموریت و اثرگذاری این مرکز را کشف نکرده ایم. بلکه نتیجه‌ ان پیش روی ما است. یعنی طراحی بن سلمان برای افکار عمومی کشور ما از طریق مرکز اعتدال محسوس است. مثلا فیلم آقای جمال خاشقچی را ببینید که عربستان چکار می‌کند! ماجرای کشتن او منظور من نیست. بلکه منظورم فرآیندی است که علت مرگ او می‌شود. جمال خاشقچی اطلاعاتی را در مورد مرکز اعتدال به دست آورده بود. با آمریکایی‌ها و رسانه‌های آمریکایی درگیر شد. بخشی از این اطلاعات درز کرد. اما بقیه آن را پنهان نگه داشتند. این مرکز آن قدر اهمیت دارد که ترامپ و پادشاه عربستان و … آن را در سال 2017 افتتاح کردند. تمام زیرساخت‌های سایبری دنیا – از آمازون و گوگل و …- پشت این مرگز قرار گرفته و بستر را در اختیار عربستان می‌گذارد. این مرکز سوای مرکزی در آلبانی یا مرکزی در کردستان عراق است. این مرکز کمی پیشرفته‌تر است. تعداد زیادی از افراد افغانی و ایرانی را به این مرکز انتقال داده‌اند تا بنشینند و طراحی کنند.به نظرم این جنگ سایبری را هنوز ما نتوانستیم تشریح کنیم.
نقشه‌خوانی صحیح از بازی دشمن به روشنگری و بصیرت‌افزایی کمک می‌کند
نقشه‌خوانی صحیح از بازی دشمن در روشنگری و بصیرت‌بخشی بسیار موثر است. اگر این نقشه‌خوانی به درستی صورت گیرد،‌ مردم احساس کنند که نقشه درست و مصداق‌هایش هم درست است، نقش دشمن را می‌پذیرند.
دانشگاه‌ها توهم توطئه و نفی دشمن را آموزش می‌دهند
در کلاس‌های درس دانشگاهی اولین نکته‌ای که به دانشجویان یاد می‌دهند این که توهم توطئه نداشته باشید. به دایی جان ناپلئون فکر نکنید. یعنی اصلا اساتید حوزه علوم انسانی عمدتا نفی دشمن را در دستور می‌گذارند! بنابراین باید نقشه دشمن را شفاف کنیم. باید دشمن را اثبات کنیم. در این حالت نیروهای جوان هم از فضایی که پدید آمده خارج می‌شوند.
بنده در محیط‌های دانشجویی چند بار این را آزمون و خطا کرده‌ام. یک بار نقشه‌خوانی کردم و اثرش را دیدم. صدر تا ذیل نقشه دشمن را گفتم. دانشجویان خود تحلیلگر شدند و نقطه‌های دیگر آن را کشف کردند.این نقشه خوانی به نظرم هنوز رخ نداده است.صاحب‌نظران و تحلیلگران در حوزه‌های مختلف باید این نقشه‌خوانی را انجام دهند. وقتی که روشنفکر و نخبه دانشگاهی ما دست و پا می‌زند تا ثابت کند که این پدیده یک پدیده‌ای در راستای سلسله اتفاقات فرهنگی و اجتماعی است، طبعا ما به این نقطه می‌رسیم که اصلا دشمنی نداریم. اگر این باور تغییر نکند، حتی برخی از علما و مداحان و …. جبهه انقلاب هم در صف مقابل قرار می‌گیرند.
درباره پشت‌ پرده مالی، آموزشی و رباتیکی جنگ ترکیبی اخیر اطلاع‌رسانی شود
باید یک توصیف جامعی از این جنگ جهانی سایبری- صورت گیرد. باید از سرپنجه‌های آموزشی‌، از سرپنجه های مالی‌، از سرپنجه‌های تکثیر و توزیع‌، از سرپنجه‌های رباتیکی و انتشار آن ها مستنداتی تولید و برای افکارعمومی و مردم و به ویژه جوانان تشریح شود.
برخی از تحلیلگران و سخنرانان ترسیده‌اند
از روز اولی که این اتفاقات شروع شد تا الان تقریبا 6 بار مردم تهران بیرون آمدند. اجتماعات بزرگ – مراسم بعد از نماز جمعه، مراسم میدان امام حسین، مراسم بیعت با امام زمان،‌ مراسم 13 آبان – برگزار کرده‌اند. در تک تک این مراسم برای این که بعضی‌ها پای کار بیایند واقعا یک تلاش وسیعی شده است.مثلا این که سخنران یا مداح راضی شود در این مراسم سخنرانی کند و شعر بخواند. یعنی ما دچار این مشکل شده ایم. حتی برخی از افراد دعوت صدا و سیما را هم قبول نمی‌کنند.سال 88 هم تقریبا این اتفاقات افتاد. اما من خودم بسیاری از چهره‌ها را در استودیوها می‌چرخاندم. یعنی این قدر سخنران و تحلیل‌گر کم داشتیم.برخی صبر می‌کنند تا این غبار فروبنشیند. همین روحیه به ما لطمه می‌زند. یعنی دقیقا زمانی که مخاطب روایت اول را می‌خواهد،‌این افراد کپ می‌کنند. اگر به فریاد نرسید روایت رسوب می‌کند و برای اثبات ادعا و شایعه خیلی کار سخت می شود. تاسف‌بارتر این که برخی از خواص در روایت غلط شراکت جدی دارند.
آن چه این صحنه را رقم زده احساس و ذهنیت است
اما درباره راهکارها باید گفت که برگزاری این‌گونه جلسات به ما کمک می‌کند که ما چه فضایی را باید عبور کنیم تا به یک نقطه درست برسیم؟ ما عمدتا در این گونه نشست‌ها در مورد عینیت‌ها و واقعیت‌ها صحبت می‌کنیم. ولی آن چه این صحنه را رقم می‌زند احساس و ذهنیت است. اصلا واقعیت و عینیت نیست. چون نیروهای جبهه انقلاب عمدتا در جغرافیای مذهبی خود یعنی در مسجد، در نماز‌جمعه‌، در هیئت‌ و در راهپیمایی‌ واکنش‌های خود را نشان می‌دهند. احساسم این است که مابقی جامعه هم اگر نتوانست چنین رخدادهایی را رقم بزند مثلا تواناییش کمتر است. اما واقعیت این است که آن متاورسی که درباره آن قبلا می‌گفتند و آن شکل‌گیری ذهنیت و ادراک و معنایی که قبلا می‌گفتند الان در مورد افکار عمومی جمهوری اسلامی رقم خورده است. مثلا بعضی از بازداشت‌شدگان احساسشان این است که واقعا 3 روز یا یک هفته به پایان نظام وقت بیشتر نمانده است. این حس در میان نوجوانان و برخی از جوانان القا شده و شکل گرفته است. شاید برای ما خیلی اعجاب‌آور باشد و بگوییم که چرا واقعیت را نمی‌بینند؟ اما آن فضا و بمبارانی که اتفاق می‌افتد رقم خورده است.
شاید 8 سال پیش آقای فدایی در یک جلسه‌ای هشدار داد و گفت اگر انقلاب نکنیم انقلاب از بین می‌رود. گفت ما به یک نقطه‌ای رسیدیم اگر انقلاب نکنیم انقلاب از بین می‌رود باید انقلاب کنیم. خیلی از دوستان گفتند آقای فدایی!‌ از این واژه انقلاب استفاده نکنید چون خیلی خوب نیست. اما او مصر بود که نظام به یک نقطه‌ای رسیده که باید انقلاب صورت گیرد. یعنی آفت‌هایی که در مجموعه‌ها و آسیب‌هایی که وجود دارد ما به این نقطه رسیدیم.
مراد رهبر انقلاب از بیانیه گام دوم انجام یک انقلاب بود
من به تعبیری می گویم که مراد رهبر انقلاب از بیانیه گام دوم، انقلاب بود. یعنی صرفا یک بیانیه نبود.ایشان می‌خواستند با این بیانیه یک انقلاب راه بیندازند. اما متاسفانه برخورد جریان انقلابی با این بیانیه خیلی خیلی نازل بود. بلکه صرفا یک بهانه‌ای شد که برخی از جوانان انقلابی به صورت پیشکسوتان انقلابی یک پنجه‌ای بکشند. آن ها فکر می‌کنند که نوبت بیانیه گام دوم و جوانگرایی است. این طور تعبیر شد که یک نسلی باید برود و یک نسلی بیاید. آن فهم انقلابی که شایسته این بیانیه بود، پدید نیامد.بنابراین رهبری در مراسم 14 خرداد بحث تحول را و امام تحول را مطرح کردند و فرمودند که آن جا اگر تحول اتفاق نیفتد ما لاجرم لطمه می‌خوریم. رهبری تحول را برای جمهوری اسلامی ضروری و الزامی می‌دانند. تحول هم بدون هزینه نیست. تحول یعنی کارهای زیرساختی و بنیادی انجام دادن که حتما در آن هزینه است. تقریبا هر وقت گفت‌وگوهایی انجام می‌شود عمدتا به یک نقطه‌ای می‌رسد که این کار‌ها خیلی پرهزینه است، آن را رها کنید. رهبر انقلاب در کردستان در مورد ساختار جمهوری اسلامی خیلی صریح فرمایش کرده‌اند. تقریبا بعضی‌ها از بیان دوباره‌ آن ترس دارند چه برسد که بخواهند به آن بپردازند.
احمدی نژاد پرچم عدالتخواهی را از نیروهای انقلابی ربود
الان می‌بینید که یک عده بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که مثلا می‌خواهند پرچم تحول را بلند کنند. مثلا وقتی رهبر انقلاب موضوع عدالتخواهی در کشور را مطرح و گفتمان‌سازی کردند، ادبیات آن را پدید آوردند و مطالبه‌ ای ایجاد کردند، پرچم عدالتخواهی را اقای احمدی‌نژاد ربود و کار دیگری کرد.
مراقب باشیم که پرچم تحول از جبهه انقلاب ربوده نشود
بنابراین برای این که پرچم تحول هم ربوده نشود، یک مراقبت جدی می‌خواهد.یعنی رهبری زحمت می‌کشند از بیانیه گام دوم حرکت به سوی تحول را ایجاد کنند اما برخی درصددند که آن را بربایند. چون فضای اجتماعی کشور شکل گرفته و جریان اصلاحات به شدت می‌خواهد وزن اعتراضی که در کشور شکل گرفته را به نام خود ترجمه کند. در حالی که ما می‌دانیم واقعا این طور نیست. یعنی این اعتراض عمومی که در بعضی از نقاط کشور شکل گرفته وزن اصلاح‌طلبی ندارد و به غیر از آن بعضی‌ها مانند آقای قالیباف و آقای ضرغامی از درون جریان انقلابی تقلا می‌کنند که چنین حسی را ایجاد ‌کنند که ما می‌توانیم این تحول را ایجاد کنیم. یعنی همه فهمیدند که رهبری این طرح و برنامه را تا این جا جلو آورده و ضرورت انقلاب است. البته سند تحول در دولت و در قوه قضائیه نوشته شده است. آن چه که باید دستمایه تحول کشور شود این سند است.
انتقاد برخی از کارشناسان از عملکرد شهردار و انتصابات در شهرداری
برخی از کارشناسان در هیئت اندیشه‌ورزی با انتقاد از عملکرد علیرضا زاکانی شهردار تهران و برخی از چهره‌های انقلابی گفته‌اند که این افراد همیشه که حرف و ادعای کار تشکیلاتی دارند و سرشان به این تشکیلات گرم است. وقتی بچه های تشکیلاتی پست می‌گیرند، دیگر نه پشت سر خود را نگاه می‌کنند و نه بحث‌های فکری و مشاوره‌های عملیاتی و کاری انجام می‌دهند. و این قاعدتا هم ذهنیت خیلی بدی ایجاد می‌کند هم خروجی خیلی زشتی دارد. مثلا زشت‌ترین شکل ممکن از انتصابات را در شهرداری می‌بینیم.آقای زاکانی وعده داد که کمیته پایش مدیران راه می‌اندازیم و از طریق مدل‌های جدید مدیریت منابع انسانی می‌خواهیم افراد را در شهرداری به کارگیری کنیم.اما خروجی آن است که آقای زاکانی یک پست به آقای ایکس در سازمان مدیریت، به دیگری در ریاست جمهوری و … یک پست اجاره می‌دهد. این اقدامات برای آقای زاکانی که به اسم فساد ستیزی به شهرداری رفت،‌ خیلی زشت است. این خیلی بد است. مثلا فردی که چهره‌ای مقبول است و آقای زاکانی در جلسات خصوصی گفته که این هم رزم من است، به یک باره فاسد و زیاده خواه تلقی می‌شود و او را عزل می‌کنند. آقای فروزنده مختصص کار پارلمانی و لابی و تشکیلات و منابع انسانی است اما صلاحیت‌های اقتصادی دارد؟ و تازه در پشت پرده گفته که من از این تیم شهرداری خسته شدم. او دنبال پست دولتی است.درباره انتصابات مصادیق زیاد است. مثلا ماجرای مترو را ببینید! در مدیریت مترو فردی منصوب شده که اصلا در این فضا نبوده، تخصص فنی ندارد.مباحث مترو را نمی‌فهمد. یک فضای کاملا فنی- تخصصی است.این پست کلیدی در کمتر از یک سال 3 مدیر داشته است. یعنی این قدر این انقلاب فشل و دست بسته است؟حالا از نیروهای قالیبافی نمی‌خواهید ولی لااقل معاون مترو مشهد را هم نیاورید. من از شما سوال دارم آیا آقای فروزنده دنبال پست دولتی نیست؟این کارشناسان گفته‌اند اگرچه فضای شهرداری – علی رغم این که برخی نقدها به آن وارد است- نسبتا بهتر شده است. اما شهرداری یک مرکز فسادخیز است هر چقدر هم نیروهای انقلابی مراقبت کنند، احتمال آلودگی وجود دارد.متاسفانه برخی از نیروهای انقلابی هیچ سابقه، رزومه و سعه صدری ندارند. نمونه دیگر این که یک نیروی انقلابی که شهردار و شما نزدیکان او روی اسم او قسم می‌خوردید گرفتار مسائل مالی شده است. بعد می‌گویند که فلانی تله گذاری کرده است. آیا فلانی تله‌گذاری کرده است؟ از چند مورد مشابه فیلم دارد. صوت دارد. به نظر تیم بررسی‌کننده سازمان اطلاعات سپاه هم که توجه نشده است.
شهرداری تهران انتظارات جریان انقلابی را پاسخ نداده است
برخی از کارشناسان معتقدند که در شهرداری تهران عقبه فکری برای طراحی و برنامه‌ریزی وجود ندارد.
این کارشناسان گفته اند که در حوزه معاونت فرهنگی – اجتماعی آن اتفاق فکری مورد نظر جریان انقلابی اتفاق نیافتاده است. این کارشناسان خواستار تشکیل هیئت اندیشه‌ورزی در این معاونت شده و گفته‌اند انتظار این است که تحولی در شهرداری اتفاق بیفتد.
شهرداری تهران با زیاده‌خواهی‌های شورای شهر برخورد کند
گروهی از کارشناسان گفته‌اند که به نظر می‌رسد شورای شهر دچار چند دستگی شده است. انتظار این است که جریان انقلابی شهرداری با این افراد زیاده خواه برخورد کند.
حضور در میان مردم و گفت‌وگو با آنان دامنه مطالبات را کاهش می‌دهد
برخی از کارشناسان با اشاره به این که ریشه اغتشاشات اخیر در بیرون از مرزهای ایران بوده است،‌گفته‌اند همه می‌دانیم که دشمن منتظر این آشوب‌ها و اغتشاشات بوده است. اما بخشی از ریشه ها نیز داخلی است. نباید فرافکنی کنیم و بگوییم که تنها همان کار آمریکا و اسرائیل است. اما چرا ما نتوانستیم مردم را با خود همراه کنیم؟ الان در شرایطی قرار داریم که اگر دو ماه پیش کسی می‌گفت ممکن است 300 نفر کشته شوند کسی باور نمی‌کرد ولی الان با این که هنوز از تفنگ پینت بال استفاده کردیم این تعداد کشته روی دست ما است.برخی اعتقادشان این است که با این مقدار اسلحه که از خارج می‌آید و با این پتانسیل که از خارج سرمایه‌گذاری شده امکان این که ما سال دیگر 500 هزار کشته داشته باشیم، وجود دارد. بنابراین ما باید از همه ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم.این کارشناسان گفته‌اند که برخی‌ها توجه ندارند که یک عقبه فکری بسیار قدرتمند پشت این اغتشاشات است. یعنی این طور نیست که شما با چند جوان طرف باشید. تمام کارشناسان زبده و شبکه‌های جاسوسی بحث ایران روی میزشان است.مردم ناراضی هستند.وقتی در انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری مشارکت پایین آمد باید به این چراغ قرمز توجه می کردیم. انباشت مطالبات در میان جوانان و دانشجویان و … نتیجه‌اش همین سوت و کف است. یعنی اگر میان ان ها رفته بودیم و حرفهایشان را شنیده بودیم، این وضعیت شکل نمی‌گرفت.این کارشناسان پیشنهاد اجرای برنامه‌ها و طرح‌هایی برای افزایش سطح سواد رسانه‌ای مردم و حضور در میان مردم در محلات مختلف شهرها را مطرح کرده‌اند.
چرا رسانه‌ شهرداری تهران تعطیل است؟
برخی از کارشناسان معتقدند که علیرضا زاکانی شهردار تهران انتصابات حاشیه دار و سئوال برانگیزی داشته است.بعضی از انتصابات خوب نبوده است.
این کارشناسان بر این باورند که فضای رسانه‌ای شهرداری تهران تقریبا تعطیل شده است.
رسانه شهرداری به هر دلیلی در تبیین فضا و موضوعات تعطیل است و نه جبهه انقلاب و نه فضای عمومی جامعه از اقدامات شهرداری بی خبر است.
فقدان ایده مهمترین مسئله معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری است
به گفته برخی از کارشناسان، معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری تهران فاقد ایده و برنامه و خلاقیت است.فقدان ایده مهمترین مسئله این معاونت است. از طرفی به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی‌های خیلی عادی در این معاونت صورت می‌گیرد. یعنی برنامه‌ریزی‌ها کارشناسی شده و مطالعاتی نبوده است.
حضور زاکانی در شهرداری تهران خطا و اشتباه بوده است
گروهی از کارشناسان حضور زاکانی در شهرداری تهران را خطا و اشتباه وی دانسته‌ و گفته‌اند که وی در این حوزه تخصصی ندارد. انتصابات و برکناری‌های زاکانی مصداقی بر این ادعا است.
جزئیاتی از تخلفات پشت پرده مالی مدیرعامل بانک شهر
برخی از کارشناسان گفته‌اند که مهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر – داماد محسن رضایی- در جریان فساد مالی پدر خود در شرکت نفت جم – که منجر به صدور حکم حبس 2 ساله برای وی شده است- نقش داشته است. به گفته این کارشناسان، مهدی احمدی با همکاری پدر خود فسادهای مالی را مرتکب شده است. این کارشناسان گفته‌اند که محسن رضایی در جریان رقابت‌های انتخاباتی 1400 برای جلوگیری از رسانه‌ای شدن پرونده داماد و پدر داماد خود به شدت تقلا کرده است.
پاسخ‌های کارشناسانه توکلی زاده به انتقادات از شهرداری
از عقب‌ افتادگی حقوق تا ورشکستگی‌های 80 میلیارد تومانی
محمد امین توکلی زاده در پاسخ به انتقادات کارشناسان از عملکرد شهرداری و معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری گفته که من از معاونت خود شروع می‌کنم مشت نمونه خروار است. فکر می‌کنید که ما چه چیزی را از جریان اصلاحات تحویل گرفتیم؟ تقریبا شعاع مرکزی حزب اتحاد ملت را تحویل گرفتم. بروید و پرونده مدیران و نیروهای قبلی این معاونت را بررسی کنید
سازمان ورزشی که تحویل گرفتیم در حدود 4،5 ماه حقوق عقب افتاده داشت. هر ماه جلوی شورای شهر تجمع داشتند. برج میلاد را با 70، 80 میلیارد ورشکستگی تحویل گرفتیم. هر ماه باید 8 میلیارد تومان از منابع دیگر شهرداری را در این بخش تزریق کنیم که حقوق آن ها را بدهیم. تقریبا هیچ مجموعه سالمی را ما از مجموعه جریان اصلاحات تحویل نگرفتیم.اگر یک زمانی 22 بهاران داشتیم ما از ان ها 13 بهاران تحویل گرفتیم. عمدتا تعطیل شده بود. زیرساخت‌ها عمدتا تعطیل شده و فرسوده هستند. آقای زاکانی وقتی شهرداری را تحویل گرفت 90 هزار میلیارد تومان بدهی داشت. در 3 ماه پایانی برای پرداخت حقوق کارکنان شهرداری از بانک شهر وام گرفته بودند.
پیش بینی‌ها بر ناتوانی و استعفای زاکانی بود
بله! دوستان راست می‌گویند. آقای قالیباف به اقای زاکانی گفت که شما شهرداری نروید تا پایان سال بر می‌گردید! خودتان استعفا می‌دهید.شاید بعضی از بیرون همین توقع را داشتند که زاکانی نمی‌تواند شهرداری را اداره کند اما واقعا این طور شد؟ بدون دریافت وام توانسته‌ایم با منابع داخلی شهرداری، امور را اداره کنیم.
از اداره مالی شهرداری تا سوددهی برج میلاد
الان مجموعه ورزشی ما هیچ بدهی ندارد.برج میلاد به سوددهی رسیده است. همین نیروهایی که می‌گویید که این ها کار بلد نیستند توانستند مجموعه را از ورشکستگی نجات دهند و به سوددهی برسانند.
تامین قطعات مورد نیاز مترو
مترویی که ما تحویل گرفتیم هیچ قطعه یدکی برای چرخ‌ها و ترمزها وجود نداشت. انبار خالی از قطعات را تحویل گرفتیم. الان با واردات از چین نیازهای مترو تامین شده است. همین امروز 600 ون به حوزه حمل و نقل تهران اضافه نشده است؟ طی 8 سال گذشته چند ون به این ناوگان اضافه شده بود؟ آیا 300 اتوبوس اضافه نشده است؟ در 5 سال گذشته هیچ اتوبوسی اضافه نشد. قرار ما با دولت یک قراری بود که تامین شد. سهم تهران متفاوت شد. الان برای سهمیه تهران دعواست. می‌گویند که شما باید 400 هزار را تحویل دهید 200 هزار بیشتر برای تهران نیست. بالاخره یک بدنه ای در شهرداری وجود دارد که نمی‌توان آن ها را بیرون کرد.باید حقوقشان را بدهیم. 2500 میلیارد تومان ماهیانه باید حقوق بدهیم. من در صدا و سیما بودم. فکر کنم کل بودجه صدا و سیما 1700، 1800 میلیارد بود. البته الان افزایش یافته است. نیروهای انقلابی شانه زیر این بار گذاشتند و شهر 10 میلیونی را از جریان اصلاحاتی تحویل گرفتند.
وضعیت آَشفته تهران از منظر آسیب‌های اجتماعی
شما می دانید که رهبر انقلاب 6 جلسه آسیب‌های اجتماعی برگزار کرده‌اند. رهبر انقلاب در 2 جلسه گریه کردند و عبارت‌های عجیبی فرمودند. ایشان گفتند که این چه وضع حکمرانی است؟ برای چه؟
وقتی شهرداری را تحویل گرفتیم 22 هزار معتاد متجاهر در تهران بودند. فقط یک نمونه‌اش را می‌خواهم باز کنم. شما وارد شوش و هرندی و اوراقچی‌ها و کوهسنگی خاک سفید و دولت آباد می‌شدید مثل راهپیمایی بود. 22 هزار معتاد متجاهر تحویل گرفتیم. چکار باید می‌کردیم؟ ظرفیت امدادی ما در تهران که به آن ماده 16 می‌گویند در حد 10 هزار نفر بود. 22 هزار معتاد داریم 10 هزار مکان وجود دارد که در اختیار نیروی انتظامی و بهزیستی است. ما ماموریتی در این حوزه نداریم. شهرداری موظف نیست. شهرداری پشتیبانی کننده از بهزیستی و نیروی انتظامی است. ولی رهبر انقلاب فرمودند که این ها زن و بچه ما هستند. این بچه من است که معتاد شده است. این دختر من است که معتاد شده است. عبارات رهبری را بخوانید کن فیکون می‌شوید. من با همین ادبیات در شورای شهر صحبت کردم. در شورای شهر به من می‌گویند که شما برای این که امر رهبری را اجرا کنید باید از ما اجازه بگیرید. گفتم شما باید دست ما را بگیرید که امر رهبری زمین نماند. اما می‌گویید باید از شما مصوبه بگیریم؟ یک نفر در شورای شهر گفت که شما هنوز حقوق آتش‌نشانان را ندادید برای چه معتادان را جمع کردید؟دوستان در شورای شهر این نگاه را دارند. اما ما تصمیم گرفتیم که برای تغییر وضعیت تلاش کنیم. یک ساختار راه انداختیم و گفتیم که مشکلات تهران با عزم و اراده شهرداری حل نخواهد شد. هیچ دستگاه و نهادی نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند مشکلات تهران را حل کند. سطح مشکلات شهرداری ملی است. اقتضائاتش محلی، بومی و شهری است. 22 هزار نفر معتاد با خانواده‌هایشان جمعیت یک شهر را تشکیل می‌دهند. 5 هزار متکدی یک معنایی دارد. 5 هزار کودک کار یک معنایی دارد.
ماجرای تشکیل قرارگاه اجتماعی در شهر تهران
ما یک نظام قرارگاهی در شهرداری راه انداخته ایم تا نبود مدیریت واحد شهری را جبران کنیم و از توان دستگاه‌ها و نهادهای دیگر هم بهره مند شویم. این قرارگاه دارای 3 ضلع است. یک ضلع شهرداری است. شهرداری به مثابه یک دولت پر جزیره است. مناطق شهرداری کار خود را می‌کنند، سازمان شهرداری کار خود را می‌کنند، معاونت‌ها کار خود را می‌کنند، همه هم اعتبارات و اختیارات دارند. هماهنگی میان این ها و کنار هم قراردادن این ها، خود یک اراده جدی نیاز دارد.توجه داشته باشید که فقط در موضوعات آسیب‌های اجتماعی 14 نهاد مسئولیت و ماموریت دارند. بنابراین به تنهایی نمی توان کاری انجام داد. مثلا تصمیم می‌گیریم معتادان را جمع آوری کنیم، قوه قضائیه باید رای بدهد. نیروی انتظامی باید جمع اوری کند. بهزیستی باید غربالگری کند. دانشگاه علوم پزشکی باید درمانگری کند. شهرداری از خود هیچ ندارد. بنابراین همه را دعوت کردیم. آقای رئیس جمهور اراده کردند و گفتند که شورای اجتماعی کشور را تشکیل می‌دهند. این شورا در سال‌های اخیر – دولت آقای روحانی- تشکیل نشده بود.آقای رئیسی شورا را تشکیل دادند و حوزه تهران را به آقای زاکانی سپردند. او نیز قرارگاه اجتماعی شهر تهران را شخصا تشکیل داد. هر یکشنبه 6 صبح تا 9 صبح در حدود 32 جلسه برگزار کرد. 14 نهاد و دستگاه را کنار هم نشاندیم تا این مشکل را حل کنند.
اما مشکلات چیست؟ ببینید ما گفتیم اولا 10 هزار تخت بیشتر ظرفیت نداشتیم و اگر بیشتر جمع آوری می‌کردیم اصلا ظرفیت نداشتیم. پس باید ظرفیت ایجاد می‌کردیم. تکلیف بر عهده شهرداری ایجاد 5 هزار تخت بود. دستگاه‌های دیگر هم باید 5 هزار تخت تامین می‌کردند.نکته این که در پروتکل های ماده 16 موضوعی به نام منع پذیرش برخی از افراد وجود دارد. یعنی مثلا زخم باز معتادی که بدنش کرم گذاشته، کبدش متلاشی شده، مغزش دچار مشکل شده است و بیش از چند ماه زنده نمی‌ماند. اگر یک بار مرکز زخم باز شهرداری در منطقه خاوران را ببینید، واقعا نمی‌توانید چند روز غذا بخورید.چون این ها درد می‌کشند و متادون و مواد مخدر بر درد آن ها اثری ندارد، بسیار فحاشی می کنند. این افراد در مرحله آخر اعتیاد هستند و هیچ کسی جمع آوری نمی‌کند. پیرمردهای بالای 65 سال را هیچ کسی جمع آوری نمی‌کند. نگهداری افراد بالای 65 سال از لحاظ هزینه نگهداری اقتضائاتی دارد.باید پوشاک، درمان او را تامین کنند.این ها هویت ندارند و شناسنامه ندارند. زنان در این سن هم هم کسی جمع آوری نمی‌کند. به صورت محدود بعضی‌ها جمع‌آوری می‌کنند. سپاه تصمیم گرفت مرکز طراوت را راه اندازی کند. در مرحله اول 19 نفر از این گروه زنان را تحویل گرفت. شب عید مرکز دچار آتش سوزی شد. آن ها زیرزمین را آتش زدند. مددکاران در را باز کردند و فرار کردند. چون این ها با قمه و چاقو و تیزی بودند. دوست پسر یا شوهر آن ها آمده بودند.معلولان هم مشکلات خاص خود را دارند. کسانی که آسیب ذهنی دارند. آسیب بدنی دارند. این افراد را هم جمع آوری نمی کنند. کسی زیربار هزینه هایش نمی رود. ما از ابتدای امسال تا به الان نزدیک به 3.5 میلیارد به بیمارستان امام حسین(ع) برای مداوای بیماران زخم باز پرداخت کرده ایم.این گروه سنگین ترین هزینه‌های درمانی را دارند. هیچ کسی زیربار این ها نمی‌رود. در این شهر تهران به هر کسی گفتیم زیر بار نرفت. آقای زاکانی گفت وظیفه ما نیست اما ما آن را انجام می دهیم. مرکز تخصصی‌ آن را ایجاد کردیم. 9 یاور شهر ویژه معلولان، ویژه زخم باز و… ایجاد شده است. 5 هزار نفر تخت به ظرفیت‌های مراکز تهران اضافه کردیم. مابقی هم بهزیستی و نیروی انتظامی و جاهای دیگر تهیه کردند. در مجموع 10 هزار عداد تخت‌های تهران اضافه شد.
تلاش برای راه اندازی مرکز جامع سلامت در منطقه جاجرود
برای راه اندازی مرکز جامع سلامت تلاش می‌کنیم. در مرحله اول 1 هزار و 500 تخت آماده شده و 2 هزار و 500 تخت دیگر آماده می شود. ما ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر تهران را افزایش می دهیم. اگر مرکز جامع سلامت راه اندازی شود ظرفیت 22 هزار نفری کامل می شود. این مرکز جامع در جاجرود است. شهردار تهران در قالب 32 جلسه 6 صبح تا 9 صبح هر هفته 14 نهاد و دستگاه را دور هم جمع کرده و زیرساختی را که دیگران باید فراهم می‌کردند، فراهم کرده است.بودجه ای برای این اقدام تهیه شده است.
اتفاقات محیرالعقول زیر پوست شهر
ستاد مواد مخدر برای یک معتاد عادی و سرحال باید در حدود 33 هزار تومان هزینه کند. برای معتادی که زخم باز دارد اصلا هزینه ای نمی‌دهد. در حالی که روزانه باید تا 2 میلیون تومان هزینه شود. شهرداری گفته که رسیدگی به این امور دستور رهبری است. ما وظیفه داریم و این هزینه را پذیرفته است. برخی گفتند که این یک نوع زیست شهری است. شما به تنهایی حریف آن نمی‌شوید. بازگشت از مسیر اعتیاد 5 درصد بیشتر نیست. شما خود را معطل نکنید. اما ما با نیروهای جهادی و هرکسی که در حوزه اعتیاد تجربه ای داشته، جلسه گذاشتیم و آن ها را پای کار آوردیم. تمام کسانی که مرکز تخصصی خصوصی یا مراکز دولتی دارند، تمام کسانی که مشارکتی کار می‌کنند، را شناسایی و در یک همایش چند روزه با تشکیل کارگاهی تجارب این ها را به دانش تبدیل کردیم. 6 مرحله برای بازآفرینی و توان افزایی برای پذیرش این معتادان تعریف کردیم. معارفه من از گرمخانه خاوران بود. من به دفتر نرفتم بلکه کار را شروع کردم. من انجا فهمیدم دختر را معتادان به اسیری می برند. اصلا این واژه را ما نشنیده بودیم. وقتی با زاد و ولدی روبرو می‌شوید که پدر طفل مشخص نیست دیوانه می‌شوید. این اتفاقات در بیخ گوش ما در تهران اتفاق می‌افتد و جبهه انقلاب هم هیچ عکس العملی به آن ندارد. انگار برای ما نیستند. همشهری ما نیستند. اما رهبری فرموده اند که این دختر من است، این پسر من است. رهبری واژه دختر و پسر خود را به کار بردند اما ما نسبت به این آسیب غربیه ایم.
جنگ شهرداری با مافیای مواد مخدر
یک مناسبات بزرگی پشت سر مواد مخدر وجود دارد.بزرگترین تجارت دنیا بعد از سلاح و فحشا، اعتیاد است. جنگ با اعتیاد به این راحتی نیست. وقتی وارد منطقه شوش و هرندی می‌شوید با یک مافیای بزرگ جهانی در می‌افتید. مثلا میزان مصرف مواد شیشه استان گلستان در یک خانه تولید می شود اما وقتی نیروی انتظامی وارد می‌شود یک گرم شیشه پیدا نمی‌کند، آیا این ساده است؟ مخبر آن خانه روزی 7 میلیون تومان پول می‌گیرد. شما با یک پدیده ساده که مواجه نیستید. ما به دل این پدیده با لایه‌های امنیتی، اجتماعی، فرهنگی وارد شده ایم. تجربه این کار را هم نداشتیم. اما هر کسی تجربه داشته و دارد را صدا زدیم. مثلا از آقای حسین یکتا و افراد دیگر مشورت گرفته ایم. امروز با افتخار می‌گوییم که در تهران چیزی با نام منع پذیرش نداریم. ما همه را پذیرش می‌کنیم.این در حالی است که وظیفه شهرداری تهران نبود و نیست. اما حتی برای این کار بودجه را هم از شهرداری تامین کرده ایم.
اقدامات شهرداری برای نگهداری و پذیرایی از معتادان قانونی است
بنابراین قرارگاه اجتماعی کشور به همت آقای رئیسی تشکیل شده است. تقسیم کاری در سطح ملی شکل گرفته است. شهرداری هم مسئولیتی را پذیرفته است. این اقدام شهرداری محمل قانونی دارد. بودجه مربوطه را هم با مصوبه شورای شهر تامین می کنیم. با رقم 33 هزار تومان مصوبه قبلی که نمی توان کاری کرد. هزینه تامین صبحانه، ناهار و شام یا لباس و پرستار و پزشک با این رقم اصلا تامین نمی شود. شهرداری خود بودجه ای را تعریف کرده است. آیا شهرداری در این شهر وظیفه اجتماعی دارد یا ندارد؟ آیا این شهر را می توانیم از پلشتی ها تهی کنیم؟ میزان بودجه کل سازمان فرهنگی- هنری، معاونت فرهنگی – اجتماعی، باغ موزه دفاع مقدس و هر آن چه در حوزه فرهنگی – اجتماعی است، در حدود 4 هزار و 300 میلیارد تومان است. میزان بودجه برای هزینه 400 میلیارد تومان است. با این رقم که کاری نمی توان کرد. البته در تمام دستگاه های شهرداری وضعیت همین است. با همه این اقتضائات، شهرداری این کارها را انجام داده است. این یک پروژه ملی شده است. برخی استان ها از این روش الگوبرداری کرده اند. مدیران استان های دیگر می‌گویند الگوی خود را به ما بدهید. یکی از سرداران سپاه قدس را از سوریه برای اجرای این پروژه به کار گرفته ایم. او فامیل ما نیست. دوستان ناراحت می‌شوند که چرا گزینه ما را برای این پروژه به کار نگرفته اید؟
سند فرهنگی – اجتماعی شهر تهران با کمک نهادهای دیگر تدوین شده است
برای این که اتفاقی در تهران رخ دهد باید همه دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی شهر دست به دست هم بدهند. دفتر رهبری گفتند که شما سند فرهنگی- اجتماعی شهر تهران را تهیه کنید- ما با تشکیل کارگروه هایی یک آسیب شناسی در حوزه ورزش، حوزه فرهنگی، حوزه بانوان، حوزه سلامت، حوزه گردشگری، حوزه اجتماعی انجام دادیم. سند فرهنگی – اجتماعی شهر تهران را تدوین کردیم. اما به این کفایت نکردیم . دفتر رهبری دستور دادند که همه دستگاه‌های فرهنگی که در تهران اطلاعات دارند اطلاعات را در اختیار ما بگذارند که بتوانیم سند تحول فرهنگی- اجتماعی شهر تهران را تولید کنیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، معاونت اجتماعی وزارت کشور و … اطلاعات خود را داده اند. یک سند تحول فرهنگی اجتماعی برای شهر تهران تولید کردیم. 10 جلسه کارشناسی در دفتر رهبری برای تولید این سند برگزار شد. کمیته‌های تخصصی برگزار و ایرادات و اشکالات بررسی و مرتفع شد. در دفتر رهبری که عالی ترین سطح جلسه در کشور است این را تصویب کردیم.نقشه راه ما در حوزه فرهنگی – اجتماعی مشخص است. تمام دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی شهر تهران باید از این سند تبعیت کنند. نظام قرارگاهی آن را هم نوشته ایم. 7 قرارگاه برای اجرای آن نیاز است. قرارگاه فرهنگی، قرارگاه نشاط و ورزش، قرارگاه سلامت و …لازم است. مگر ما می‌توانیم در حوزه سلامت بدون وزارت بهداشت کاری کنیم؟ مگر در حوزه فرهنگی بدون صدا و سیما و بدون سازمان تبلیغات و ارشاد می توان کاری کرد؟ باید این ها کنار هم قرارگیرند. این نقشه راه باید به روز شود. باید ایرادات را برطرف کنیم. اگر نقشه نداشته باشیم و ندانیم کجا می‌رویم مگر می‌شود در تهران قدم برداشت؟
راه اندازی قرارگاه سلامت برای مقابله با کرونا در تهران
اولین قرارگاهی که در شهرداری تشکیل شد قرارگاه سلامت بود. وقتی ما شهر را که تحویل گرفتیم، بیماری کرونا همه فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی اقتصادی شهر را تعطیل کرده بود. آقای زاکانی گفت باید اول برای مهار کرونا یک فکری کنیم. هیچ‌کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم. شهر قفل بود.
مدیریت و مهار بیماری کرونا در 2 ماه را نتوانستیم اطلاع رسانی کنیم
دولت جدید جمهوری اسلامی و جبهه انقلاب اسلامی توانست طی 2 ماه قضیه کرونا را در کشور مدیریت کند ولی چون از تماس آقای رئیسی با رئیس جمهور چین برای خرید واکسن، نحوه انتقال آن به کشور و تحویل و توزیع آن مستند سازی نشده است، نتوانستیم این موضوع را اثبات کنیم.بنابراین از مرحله‌ای که مردم سر مرز ارمنستان شب می‌خوابیدند که صبح بتوانند در این کشور واکسن بزنند به این نقطه رسیدیم که 65 هزار دز واکسن فقط به اتباع، زباله گردها و معتادها زدیم. ورزشگاه، فرهنگسرا، ایستگاه اتوبوس و … مرکز واکسیناسیون شد. حتی ماشین ون در محله ها می چرخید و برای افرادی که تمایل داشتند، واکسن تزریق می کرد. حتی اعلام کردیم که لطفا به 137 زنگ بزنید تا نیروی ما در منزل به شما واکسن بزند. اما نتوانستیم این اقدامات را ثبت و ثابت کنیم. شما 6 واکسن داخلی دارید اما کلی واکسن خارجی وارد کردید. بی‌عرضگی روحانی را ثابت کردیم. کشور را خیلی زودتر از کشورهای مدرن دنیا واکسینه کردیم. 85 درصد مردم را واکسن زده ایم. اما نتوانستیم این اقدامات را به مردم و افکارعمومی اطلاع رسانی کنیم.
راه اندازی پویش های مختلف در قرارگاه فرهنگی
در قرارگاه فرهنگی هم گفتیم که ما و هیچ نهاد دیگری نمی تواند به تنهایی کار کند. باید شهرداری، بسیج و سپاه کنار هم قرار گیرند. یک پویش را طراحی کردیم. گفتیم الان بحث نوجوانی مهم است. در تمام محله‌ها گفتیم این کمپین را اجرا کنید. نوجوانان هر محله سرود یا تئاتر تولید و منتشر کنند. پویش لبخند بسازید را شروع کردیم. همه اعیاد را در بسته لبخند بسازید، قرار دادیم و گفتیم برای ما عید نوروز، مبعث و… فرقی ندارد.
جبهه انقلاب در حوزه رخدادها خیابان های تهران را فتح کرده است
در حوزه رخدادها واقعا جبهه انقلاب خیابان های تهران را فتح کرده است. البته این کار ما نیست. اما خیابانی که از دست رفته بود را پس گرفتیم. ما وقتی شهر را تحویل گرفتیم، در سالگرد شهادت شهید همدانی گفتیم که تصاویر و بنرهایی از آن شهید را در خیابان های تهران نصب کنند. آقای ضرغامی گفت که آقای توکلی این بنرها را آتش می‌زنند، گفتم اشکالی ندارد. دلهره داشتیم عکس شهید در خیابان تهران بزنیم. اما بالاخره از این نقطه به این نقطه رسیدیم که سلام فرمانده برگزار کردیم. از یک جایی تحویل گرفتیم به این نقطه رساندیم. سالگرد حاج قاسم می‌خواستیم برگزار کنیم اما و اگرهای زیادی در آن بود. اما فقط برای سالگرد حاج قاسم 2 هزار و اندی برنامه را در همه مناطق اجرایی کردیم. قفل شهر را با ویژه شناسی شهدا در سالگرد حاج قاسم باز کردیم. آئین موکب داری را ترویج کردیم. یک عده از دانشگاه تهران تا پل کالج و یک عده از سر کالج تا حسن آباد موکب زدند. مساجد تهران را مشارکت دادیم تا در امور مراسم شهری دخالت کنند. در نیمه شعبان از تجریش تا میدان راه آهن برنامه گذاشتیم. ان لحظه که به حضرت رضا (ع) – در فیلم موهن عنکبوت سیاه- توهین شد من گفتم اگر برخورد نکنیم، ضربه می‌خوریم. ان ها جامعه ایران را نسبت به اهانت به مقدسات تست می‌زدند. شعرا را جمع کردیم و گفتیم عکس العمل نشان ندهید ضربه می‌خوریم. تجمع اعتراضی در کشور راه انداختیم. بزرگترین اجتماع امام رضایی در تهران و شهرهای مختلف کلانشهرها تشکیل شد.
بیش از 20 پدیده‌ را در شهر تهران و چند کلانشهر برگزار کردیم. سلام فرمانده را در مدرسه، دانشگاه، منطقه، محله با هم اجرا کردند. 10 بار تمرین کردیم تا به این مرحله رسیدیم. این ها کار ساده ای نیست.
اولین کمپین خارجی شهرداری در عراق برگزار شد
در جریان برگزاری راهپیمایی اربعین گفتیم ما می‌خواهیم اولین کمپین شهرداری را به عراق ببریم. می‌خواهیم پایمان را از مرز بیرون بگذاریم. در اربعین درباره چه موضوعاتی می توان کمپین سازی کرد؟ جوانان در اربعین متفاوت تر هستند. در آن شرایطی که رسانه نداشتیم. ایستگاه نداشتیم چطور می توانستیم موکب راه اندازی کنیم؟ جلساتی با نیروهای قدس و حشد الشعبی و اتحادیه رادیو و تلویزیون تشکیل دادیم. جلساتی نیز با تمام گروه‌های عراقی گذاشتیم و گفتیم بیایید با هم کمپین ایجاد کنیم. با 5 خواننده خارجی شامل لبنانی، عراقی،بحرینی و ایرانی – ابوذر روحی – طرحی را نوشتیم. برخی نسبت به ترور ابوذر روحی هشدار دادند. نیروهای حشد الشعبی شبانه روزی حفاظت می کردند. اولین کمپین بین المللی شهرداری بود. زیرا شهرداری تا به حال کمپین بین المللی برگزار نکرده بود. البته ضعف هایی هم داشتیم.
شهرداری امروز ایده و برنامه دارد
به هر حال الان شهرداری کارنامه دارد. اگر تا دیروز گفتیم ایده و برنامه داریم بعد از یکسال در همه حوزه‌ها مدعی هم هستیم.عملکرد معاونان فعلی شهرداری را با معاونان قبلی مقایسه کنید.این در حالی است که ما برای دریافت بودجه اربعین در شورای شهر استنطاق شدیم. آقای فروزنده می گفت اصلا نیازی نیست به صحن شورا بیایید. موضوع اربعین است و رقم هزینه هم که درشت نیست، تصویب می شود. اما ما رفتیم و استنطاق شدیم.
برخی از افراد و گروه ها برای انتصابات فشار می آورند
در جریان انتصاب مدیرعامل برج میلاد برخی از افراد فشار می آوردند.وقتی در برابر فشارها مقاومت می کنیم می گویند او را به زمین می زنیم. یک نفر در شورای شهر گفت این درختی که تا امروز ثمر نداده است تا اخرش هم نمی دهد. به او تذکر دادم. او هم گفت که ما نمی گذاریم شما در شهرداری بمانید. برای آینده شغلی خود کاری دست و پا کنید. این وضعیت بخشی از جبهه انقلابی است. چند هفته پیش یک عملیات جدید برای انتصاب برخی از افراد انجام دادند. من زیر بار نرفتم.شما رسانه ها را رصد کنید ببینید از زمانی که من به شهرداری آمده ام فضای تخریب، دروغ و نارو علیه من چطور بوده است؟ البته به آن ها جواب نمی دهیم. فقط می خواهیم به این مردم خدمت کنیم. باید شادی مردم را تامین کنیم.شما یک سال اول شهرداری در دوره اقای زاکانی را با همه شهرداران تهران بعد از انقلاب مقایسه کنید. مثلا میزان آسفالت کاری 6 ماه اول امسال را با همه سال های گذشته مقایسه کنید. ما 35 درصد افزایش نسبت به همه ادوار سال های گذشته داشته ایم. ما یک ادعایی می کنیم شما راستی ازمایی کنید.
آماری از نوسازی ها در امور مناطق و ناوگان حمل و نقل شهری
قرار خدمتی برای روزهای دوشنبه تعریف کرده ایم. هر یک از معاونان از نماز صبح تا اخر شب باید در منطقه ای حضور داشته باشد و به امور حوزه تخصصی خود ورود کند. مصوبات قرار خدمتی دوشنبه ها را پیگیری می کنیم. در نواحی کمیته های متناظر تشکیل می دهیم و اجرایی می کنیم. مثلا قرارگاه مسکن برای احداث 80 هزار مسکن قرارداد بسته است. 35 درصد بیشتر از گذشته اسفالت در خیابان ها ریخته ایم. 600 ون و 300 اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل اضافه کرده ایم. قطعات یدکی مترویی را وارد کرده ایم.
مهمترین رخدادهای فرهنگی در دوره جدید شهرداری
در حوزه فرهنگی رهبر انقلاب بارها از اجرای سرود سلام فرمانده در مناطق مختلف شهر و اجرای راهپیمایی 10 کیلومتری از میدان ولیعصر تا تجریش یاد کرده اند. قبل از ما همه این دستگاه‌ها در شهر تهران بوده اند. شهر سازمان صدا سیما، سازمان بسیج، سازمان تبلیغات داشته اما تا قبل از این مدیریت شهری جدید این همکاری شکل نگرفته است. هیچ کدام از این رخداد‌ها توی شهر تهران برگزار نشده است.اتفاقا اصلا تبلیغی از شهرداری نمی بینید. بلکه این کار جبهه انقلاب است.
شهرداری بدون برنامه و طرح هزینه ای را پرداخت نمی کند
در دوره های گذشته، همه دستگاه ها به شهرداری به مثابه یک بچه پولدار عقب مانده ذهنی نگاه می کردند.می گفتند هرکسی پولی می خواست یک فاکتور به شهرداری ارائه می کرد و پول می گرفت. اصلا ایده پردازی، خلاقیت و مشارکت مطرح نبود. روز اول حضور من یکی از این مسئولان به من گفت که شما چک را بکشید و بروید. اما الان هیچ یک از مسئولان شهرداری مانند دوره گذشته نیستند. بلکه باید بنشینیم طرح را تصویب کنیم. تقسیم کار انجام دهیم و بعد هزینه ها را پرداخت کنیم.
معاون خدمات شهری به دلیل عدم اجرای برنامه ها تغییر کرد
معاون خدمات شهری را به دلیل این که به نقطه ای که می خواستیم نرسید، تغییر دادیم.
طرحی جدید برای فروش اشغال و زباله در تهران
برای فروش اشغال و زباله تهران بحث هایی صورت گرفته و به راهکار‌هایی هم رسیده اند. شورایی نسبت به ارائه یک مدل جدید در حال بررسی است.
ماجرای یک جا به جایی در شهرداری تهران
درباره جابه جایی اقای فلاح باید گفت که او همچنان برادر خوب ما است.اقای زاکانی هم مرتب ذکر خیر او را دارد. رفاقت اقای زاکانی با اقای فلاح قدیمی تر از اقای گودرزی و تاجیک و از همه ما است. اقای فلاح کارهای بزرگی درشورای شهر کرد. وقتی که آقای زاکانی تصمیم به جا به جایی او گرفت برخی از اعضای شورا نامه نوشتند و سفارش کردند که او را تغییر ندهید. آقای چمران در انتصابات ورودی ندارد. اقای چمران چندین بار به اعضای شورای شهر گفته که در انتصابات شهرداری ورود نکنید. برخی از آن ها گفتند که اقای فلاح خدمات زیادی داشته است. او را ابقا کنید. اقای زاکانی تصمیم به جا به جایی وی داشت. به او پیشنهاد چند سمت را داد اما او نپذیرفت.
ماجرای تغییر مدیریت حراست شهرداری
درباره آقای مقدم هم باید گفت که من با اقای مقدم نشست و برخاست داشتم.ما به توصیه بزرگانمان که گفتند برای انتخاب مدیر حراست با برخی از عزیزان مشورت کنید اقدام کردیم. از سازمان اطلاعات خواستیم که یک کسی را که به امور شهرداری اشراف داشته باشد، به ما معرفی کنند. اقای مقدم را معرفی کردند. او واقعا بنیانگذار مبارزه با فساد در شهرداری شد. اما ما به یک مصداقی خوردیم که روایت مقدم با روایت ما فرق می‌کند. بالاخره وقتی شما دوربین گذاشتید و فردی مثلا 2 سکه گرفته است. این را صحنه سازی می دانیم. چون اولا در این حوزه این بار اول نیست که این اتفاق افتاده است ثانیا شما حق ندارید دام پهن کنید. دام پهن کردن در این حوزه ممنوع است. اقای مقدم گفت که من دام پهن نکردم. این فیلمبرداری هم کار من نبود و کار پلیس امنیت است. یک مجموعه دیگری بوده و ما هم بعد مطلع شدیم. اما روایت طرف مقابل را هم باید شنید. قضاوت در این موضوع سخت است. وقتی این اتفاق افتاد قبل از این که اقای شهردار مطلع شود، تمام رسانه‌ها درباره آن نوشتند و یک موج بزرگی راه افتاد. اقای زاکانی گفت که خوب قضیه را به من می گفتید. شما یک سورژه‌ای را دنبال کردید و می خواهید دستگیر کنید، به من بگویید. او از مدیران من است. ما بالاخره مدیریت می کردیم و قبل از این که فرد وارد فساد شود جلوی او را می گرفتیم. الان قضاوت در این موضوع کار سختی است.حاج کاظم هم یک گروه تحقیق فرستاد. اقای زاکانی مصاحبه کرد و گفت ما هیچ گله‌ای از اقای مقدم نداریم. ما وظیفه مان این است که از اقای مقدم صیانت کنیم.
جبهه انقلاب دچار آفت شده است
به نظر من جبهه انقلاب دچار یک افتی شده است.جلسه ای با حضور برخی از دوستان درباره گام دوم انقلاب تشکیل شد. آن ها گفتند ما گام دومی هستیم و می خواهیم انقلاب را تغییر دهیم. پیرمردها باید کنار بروند. به آن ها گفته شد که شما نه انقلاب را درک کردید. نه ساواک را دیدید. نه در دفاع مقدس مجروح و نه جانباز شدید. ادعا دارید که انقلاب را تحویل ما بدهید. برخی از ان هایی که اخلاق و علما و جبهه و جنگ و ساواک و فلان را دیده بودند، گرفتار قدرت طلبی شده اند. شما با این ادعا می خواهید کل انقلاب را در دست بگیرید فساد قدرت طلبی جبهه انقلاب بیرون می زند. نامه ای به آقایان رئیسی، قالیباف، حداد نوشتیم و ایراد این روش را توضیح دادیم. این روشی که جبهه انقلاب برای انتخاب نماینده در شورای شهر، مجلس پیش می رود اشکال دارد. بالاخره الان وضع مجلس را می بینیم. 2 نماینده به وزیر می گویند که هیئت مدیره فلان شرکت را به ما بدهید وگرنه شما را به زمین می زنیم. آیا این ادبیات بچه‌های انقلاب است؟ جبهه انقلاب دچار افت شده است. در مجلس و برخی از نهادهای دیگر دچار ریزش شده ایم. در همان مجلس برای گرفتن یک پست افراد را تهدید می کنند.
چرا در برخورد با اغتشاشگران مماشات می شود؟
یک نکته دیگر این که برخی از نیروهای انقلابی و رسانه ای می پرسند که چرا در برخورد با اغتشاشگران مماشات می کنید؟ چرا برخورد نمی کنید؟ چرا نیروی انتظامی محکم برخورد نمی کند؟ چرا قوه قضائیه برخورد نمی کند؟ در سال 88 گروهی به دیدار رهبر انقلاب رفتند و گفتند که مثلا این 3 نفر را اعدام کنید مشکل حل می شود. رهبری فرمودند که مگر با اعدام موضوع حل می شود؟ اگر دوباره نتوانیم مردم را متقاعد کنیم که باید از انقلاب خودشان حمایت کنند کار به آن جا نمی رسد. بنابراین الان هم واقعا ما این مشکل را داریم. هنوز جریان انقلاب دنبال این است که قوه قضائیه فتنه را برطرف کند. جریان مقابل تصمیم گرفته که در خیابان هزینه بدهد اما بعضی از نیروهای انقلابی هنوز تصمیمی به هزینه دادن نگرفته اند. برخی از خواص به میدان نیامده اند. هنوز جریان انقلاب برای رفع فتنه آدرس دیگری می دهد.
هسته سخت نسل چهارم در حال شکل گیری است
اتفاقات مثبتی هم شکل گرفته است. هسته سخت نسل چهارم در حال شکل گیری است. برخی از تشکل ها در چند دانشگاه بیشترین درگیری ها را داشته اند. برخی از دانشجویان بسیجی مشت و لگد و چوب خورده اند. اما محکم در دانشگاه ایستاده اند. دانشگاهی که از سال های قبل بی خاصیت شده بود، الان دانشجویان حزب اللهی محکم پای پرچم انقلاب ایستادگی می کنند. این خیلی مطلوب است. بالاخره یک جریانی از میان نسل دهه هشتاد و دهه نود در حال شکل گیری است. محکم ایستاده و از انقلاب دفاع می کند. اصلا هم کاری ندارد که مسئولین اشتباه کرده اند.این هسته مقاومت باید در محلات، مناطق، اصناف شکل گیرد. اگر مردم جلوی فتنه را نگیرند تا ماه ها نسبت به آثار ذهیتی و مباحث ادراکی و معنایی بحث خواهیم داشت.
نظام در اطلاع رسانی دچار مشکل شده است
نکته دیگر این که مشکل عدم اطلاع رسانی و حضور کمرنگ شهرداری در رسانه ها تنها مشکل این مرکز نیست. بلکه بخش های دیگری از نظام هم در حوزه افکار عمومی و رسانه مشکل دارند. قاطعانه می گویم که هیچ گاه دست ما تا این اندازه از مخاطب کوتاه نشده بود. دشمن در فضای مجازی حالت ایزوله ای را ایجاد کرده که مخاطب به هیچ رسانه ای توجه نمی کند.
آذری جهرمی ابراطلاعات نظام را به دشمن داد
به باور من آقای آذری جهرمی را باید محاکمه کرد که ابر اطلاعات جمهوری اسلامی را خیلی راحت در اختیار دشمن گذاشته است. دشمن جامعه ما را به خوبی می شناسد. ذائقه های ما را می شناسد.
فرصت‌ها و تهدیدات جبهه اصولگرایی در نظریه حکمرانی نو
هرگونه اختلاف و شکاف در هر بستر و به هر بهانه در جبهه اصولگرایی، حداقل هزینه آن از دست دادن کرسی های مجلس دوازدهم توسط اصولگرایان خواهد بود.
گزاره هایی چون «حکمرانی نو»، «تغییرات اصلاحی» و «برنامه ریزی های نوین» ازجمله عباراتی است که این روزها برخی از چهره های اصولگرا به کرات از آن استفاده کرده و تاکید دارند آماده تحول در همه حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… هستند. در همین راستا نطق رئیس مجلس که در آن از ضرورت حرکت به سمت حکمرانی نو و تغییرات مشروع و لازم بعد از بازگشت امنیت و آرامش در کشور سخن گفته بود بازتاب گسترده ای داشت.
با توجه به نکات یاد شده به بررسی برخی از کدهای رصدی مهم که نقطه آغاز برخی تحلیل ها بوده خواهیم پرداخت:
مطرح شدن حکمرانی نوسخن جدیدی از سوی محمدباقر قالیباف نیست و مدتهاست که او از ضرورت بازنگری در نوع حکمرانی که مبتنی بر کارآمدی باشد سخن می گوید اما به نوشته مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس مجلس «وقایع اخیر ضرورت و فوریت توجه به آن را بیش از پیش نشان داد».
قالیباف پیش از این ضرورت تغییر را با ارائه مانیفست نواصولگرایی مورد تاکید قرار داده بود. در سال ۹۶ در مانیفست نو اصول گرایی تصریح شده است: «نواصولگرایی ایجاد بنایی نو و جدید بر مبنای اصولگرایی تعریف می شود که در آن تغییر اساسی در گفتمان، رویکرد، ساختار و عملکرد، ویژگی اصلی این بنا محسوب می شوند که ذیل آن شاخص های نواصولگرایی تعریف می شوند که سه شاخص اصلی آن مردم باوری، اسلام ناب و نوگرایی است».
طرح کلیدواژه «نواصولگرایی» در همان زمان با واکنش های متفاوتی روبرو شد. «محمدنبی حبیبی» دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در مرداد ۹۶ در خصوص بیان کلمه نواصولگرایی گفته بود: «من کلمه نواصول گرایی رانه به کار برده ام نه قبول دارم. این اصطلاحی است که آقای قالیباف به کار برده است. البته لابد تعریفی از این موضوع دارد اما من تحول در اصولگرایی را در اصل یک موضوع غیراصول گرایانه میدانم».
در جریان اصلاح طلبان نیز محمدرضا تاجیک در مرداد ۹۶ در واکنش به موضوع نواصولگرایی گفته بود: «اصولگرایان اگر می خواهند به صورت یک آلترناتیوجدی حضور داشته باشند و احیانا از شانس پیروزی در رقابت های بزرگ آینده برخوردار باشند، نخست باید از این پوسته وبیله گفتمانی که دور خود پیچیده اند خارج شوند، باید نوعی پیله شکنی کنند.»
بعد از اظهارات اخیر رئیس مجلس که ابراز امیدواری کرده بود: «هرچه زودتر امنیت در کشور به صورت کامل تشیت شود تا تغییرات مشروع و لازم به سمت حکمرانی نو در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی آغاز شود.» اظهارنظر بعدی با محتوای «اصلاح» و«تحول»را عزت الله ضرغامی در دانشگاه شریف مطرح کرد.
ضرغامی ضمن نقد ایده گشت ارشاد و با اشاره به اینکه شخصا طرفدار همه پرسی است، بارها از ضرورت اصلاح رویکردهای غلط گذشته و توجه به مقوله تحول سخن گفت. مصطفی میرسلیم نیز با انتشار توییتی نوشت:
«دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی و قضایی باید کارایـی خـود را در اجابت خواسته بـر حـق مـردم انقلابی و نجیب مـا، بدون فرصت سوزی نشان دهند … تا اصلاحات اقتصادی و اداری بیش از این به تاخیر نیفتد». در این میان برخی از اصلاح طلبان موکول کردن این اصلاحات را به بعد از بازگشت آرامش و امنیت را «وعده بی سرانجام» القا کرده و برخی از فعالان جریان اصولگرایی نیز تاکیدات قالیباف بر اصلاح و تغییر را یک «راهبرد انتخابات» می دانند و عنوان می کنند او به دنبال کسب رأی است.
در همین زمینه یک فعال سیاسی اصولگرا حکمرانی نو قالیباف را گفتمانی در راستای القای «احساس بن بست» از سوی دشمنان دانسته و صحبت از حکمرانی را وجود مشکل در اصل و هویت کل نظام و حاکمیت معرفی کرد. اما مهم تریـن نـقـد به اظهارات رئیس مجلس و عزت الله ضرغامی را رجانیوز داشت که گزارش انتقادی آن به صورت گسترده در رسانه های اصلاح طلب بازنشر داده شد و از آن به عنوان نشانه اختلاف و شکاف در جبهه اصولگرایی یاد کردند.
رجانیوز در خصوص اظهارات رئیس مجلس درباره «حکمرانی نو» نوشت: «ادعای رئیس مجلس پیرامون لزوم اصلاحات و تغییرات مشروع برای حرکت به سمت حکمرانی نو در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی آرزوی دیرینـه ایـن افـراد است که سعی دارند در مقاطع مختلف با اظهارات این چنینی به قول خودشان بدنه خاکستری جامعه را جذب کرده و ایشان را در دامان انقلاب حفظ کنند؛ خواه عقب نشینی در برابر خواسته های ناحق شورشیان باشد، خواه همکاری با ظریف و وزیر خارجـه بالقوه قلمدادکردن وی. اصلا هم اهمیتی ندارد که در این مسیر و در آینده چه بلایی بر سر کشور خواهد آمد. نئولیبرال های اصلاح خواه ابایی از افتادن به ورطه سکولاریسم نیز نداشته و اگر شرایط اقتضا کند، ایـن مطـالـبـه را نیـز عـلـم کـرده و خواهان جدایی دین از سیاست شده و حتی حکومت پارلمانی را نیز مطالبه می کنند. فرقی هم ندارد «شومنی چون ضرغام» باشد یا «تکنوکراتی چون…»
رجانیوز همچنین اظهارات ضرغامی در دانشگاه شریف را مشابه مواضع یک «اصلاح طلب افراطی» خواند و نوشت: «عزت الله ضرغامی از اتفاقات رخ داده در سال های ۹۶ و ۱۴۰۰ کینـه بـه دل گرفته و آن را به مثابه ترمزی در مسیر رؤیاپردازی خود می داند».
در هر صورت اختلافات درون گفتمانی اصولگرایان در خصوص «حکمرانی نو»، «ضرورت اصلاح» و… بلافاصله به دستاویزی برای رسانه های اصلاح طلب جهت القای شکاف در جبهه اصولگرایی مبدل شد تا جایی که مدعی شدند نواصولگرایان گزاره هایی همچون «حکمرانی نو» را با هدف پیاده کردن اعضای جبهه پایداری از قطار مدیریت دنبال می کنند.
اعتماد در گزارش ۱۷ آبان خود « اینکه اصولگرایان آماده اصلاحند، اماناآرامی های اخیر جلوی این تحول خواهی و اصلاح طلبی را گرفته است» را برآمده از اتاق فکرنواصولگرایان برای عبور از چالش های پیشرو و مقابله با رویکرد جبهه پایداری خواند که «اغلب بالحن بسیارتند در خصوص رخدادهای اخیر اظهارنظر می کنند و خواستار برخورد حداکثری با معترضان میشوند».
اعتماد همچنین مدعی شده است: «نواصولگرایان، گسترش رخدادهای اعتراضی اخیر را در حکم فرصت تلقی می کنند که از طریق آن می توانند نحوه مدیریت جبهه پایداری در ساختارهای تصمیم ساز را زیر سوال ببرند» در این گزارش آمده است: «اصلاح و تحول از منظرنواصولگرایان، جایگزینی آنها با اعضای جبهه پایداری است.»
در ادامه همین خط رسانه ای، روزنامه شرق در گزارشی (۱۸ آبان) دو گزاره را مطرح می کند: «نخست آنکه این انشقاق گفتمانی به نزاع قدرت در آستانه پایان عمرمجلس فعلی ونیم نگاه قالیباف به مجلس آتی و حتی انتخابات ریاست جمهوری است؛ بنابراین آتش توپخانه طیف تندروها علیه نواصولگرایان به دلیل حرکت قالیباف، ذیل ادعای آغاز اصلاحات است تابه قول رجانیوز طیف خاکستری به سمت رئیس مجلس تمایل پیدا نکند. دوم آنکه این تلقی و باور وجود دارد که شرایط و بن بست کنونی در همه ابعاد کشور از اقتصاد و سیاست تا دیپلماسی، معیشت و…، همگی محصول رفتار، تصمیمات و قدرت گیری طیف تندرو است که بخشی از مجلس یازدهم و کل بدنه دولت سیزدهم را در قبضه خود دارد بنابراین تأکید بر لزوم اصلاحات توسط نواصولگرایان اسم رمزی برای به حاشیه بردن سوپراصولگرایان از دولت و کل بدنه تصمیم گیری رئیسی است».
روزنامه «آرمان ملی» نیز در گزارشی مدعی شده است نوع برخورد اخیر رئیس مجلس با برخی وزرای دولت همچون فاطمی امین (زیر صمت)، اوجی(وزیر نفت)، خاندوزی (وزیر اقتصاد) و میرکاظمی (رئیس سازمان برنامه و بودجه) نشان می دهد که «قالیباف و نواصولگرایان درصدند که دولت را از سمت وسوی برخی تندروی های پایداری چی ها به سمت روند اصلاح امور بکشانند و فضا را به سمت تغییر در مجلس و دولت آینده ببرند و تندروهای این جریان را به حاشیه برانند».
تحلیل و نظریه
با توجه به حوادث اخیر در کشور که از یک سو ضرورت گسترش «گفتگو» و اصلاحات در برخی از رویکردها و روش ها را اجتناب ناپذیر ساخته و از سوی دگر موجی از امید در جریان اصلاحات برای بازگشت به قدرت را به وجود آورده است، به نظر می رسد هرگونه اختلاف و شکاف در هر بستر و به هر بهانه در جبهه اصولگرایی، حداقل هزینه آن از دست دادن کرسی های مجلس دوازدهم توسط اصولگرایان خواهد بود.
بنابراین طرح گزاره هایی همچون «حکمرانی نو» ، «تغییرات اصلاحی» و… توسط اصولگرایان در وهله اول نیاز به اجماع درون گفتمانی در خصوص ضرورت و نحوه اجرای آن دارد در غیر این صورت ممکن است به پاشنه آشیل جریان اصولگرایی تبدیل شود.
فارس من
مردم در «فارس من» چه می گویند؟
سامانه «فارس من» به عنوان یکی از مهمترین نقاط اتصال مردم با خبرگزاری فارس (و البته مجموعه رسانه‌های کشور)، منعکس کننده بخش قابل توجهی از دغدغه‌های ذهنی و روزمره مردم است؛ دغدغه‌هایی که بسیاری از مواقع اصلا در رسانه‌ها دیده نمی‌شود و یا به اندازه و شکل مورد نیاز مردم به آن پرداخته نمی‌شود. ذکر این توضیح ضروری است که بسیاری از موضوعاتی که گاهی در رسانه‌ها پررنگ می‌شود، چندان مورد توجه مردم نیست و در نقطه مقابل، بسیاری از درخواست‌های مردم الزاما جنبه کارشناسی ندارد ولی به‌عنوان یک دغدغه مهم باید به آن توجه شود. در این بخش، به بررسی تعدادی از مهمترین پویش‌های ثبت شده در یک هفته اخیر می‌پردازیم.
پویش‌های پرتکرار
پویش‌های این هفته، همچنان تحت تاثیر اغتشاشات پس از فوت مهسا امینی است و حوادث تروریستی در ایذه، اصفهان و مهاباد بر شدت درخواست مردم برای برخورد با اغتشاشگران افزوده است. توجه به جایگاه فضای مجازی و نقش شبکه‌های اجتماعی و لزوم حاکمیت ملی بر این فضا در این زمینه قابل توجه بوده است.
پویش‌های بالای 1000 امضا
*سامانه ناظر فراجا دوباره فعال شود
مدتی است که سامانه ناظر توسط نیروی انتظامی «غیر فعال» شده است . این سامانه وظیفه برخورد با جرائم مشهود و ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی مانند «کشف حجاب» در خودرو و اماکن عمومی را بر عهده داشت و برای افراد هنجارشکن و قانون شکن پیامک ارسال می‌شد که این امر تا حدود زیادی جلوی این هنجارشکنی‌ها را می‌گرفت و قدرت بازدارندگی داشت.
*به وضعیت حجاب در سرای ایرانی قم رسیدگی شود
متأسفانه چندی است که سرای ایرانی جولانگاهی برای افرادی شده که به راحتی اقدام به کشف حجاب می‌کنند و از طرف مسئولین فروشگاه هم هیچ اقدام و تذکری داده نمی‌شود بارها به مسئولین فروشگاه تذکر داده شده که جلوی این ناهنجاری را بگیرند اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
*سهام ذوب‌ آهن از تأمین اجتماعی به فولاد مبارکه منتقل شود
با توجه به سهامداری غیرتخصصی سازمان تأمین اجتماعی (شستا) در ذوب آهن اصفهان و عدم اقدام موثر در جهت حل مشکلات این مجتمع عظیم صنعتی با ۱۴۰۰۰نیروی کار مستقیم و مشکلات اقتصادی پیش‌آمده و بالا رفتن هزینه تمام شده شرکت ذوب آهن اصفهان به دلیل مصرف کک به عنوان انرژی مصرفی و از بین رفتن حاشیه سود این شرکت و ورود به زیان در سال جاری ، خواهشمند است جهت رفع موانع از سر راه تولید این مجتمع عظیم صنعتی و ایجاد رشدی پایدار در ذوب آهن اصفهان و شکوفایی مجدد این مجتمع و بهبود وضعیت معیشتی پرسنل (همسان‌سازی حقوق پرداختی)، نسبت به انتقال 56 درصد از سهام شرکت ذوب آهن اصفهان که متعلق به سازمان تامین اجتماعی (شستا) می باشد به شرکت فولاد مبارکه اصفهان دستورات لازم را مبذول فرمایید.
*فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی حامی اغتشاش
در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که از طریق پلتفرم‌های خارجی مثل اینستاگرام، تلگرام، تویتر، واتس آپ آشوب‌ها سازماندهی می‌شدندو به وسیله فضای مجازی رها شده بعضی از جوانان کشورمان اغفال شدند.
با قطع کامل پلتفرم‌های خارجی وروی آوردن به پلتفرم‌های داخلی و بکار گیری اینترنت ملی زمینه را برای حوادث بعدی از بین ببرید.
*تلگرام، اینستاگرام و واتساپ محدود شود
بنا به تجربه چندساله گذشته پیام رسانهای تلگرام، اینستاگرام و واتساپ، فراتر از برخی کاربردهای مفید که پیام رسان های داخلی هم می‌توانند آن را پوشش دهند، به بستری برای انتشار دروغ های معارضین دین و فرهنگ ملت، ترویج فحشا و برباد دادن بنیان خانواده، هماهنگی و برنامه ریزی برای معارضه با نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده اند. چرا مدیران مربوطه در حذف دسترسی عمومی این پیام رسان ها که مانند اسب تروا عمل کرده اند تعلل میکنند!؟ چرا شما در تغییر مدیران منفعل و محافظه کار جدیت نشان نمی‌دهید!؟
پویش‌های مهم
*حمایت از تیم ملی فوتبال تا پای جان برای ایران
بی شک حضور شما در عرصه جهانی، نشانه اقتدار و عزت کشور عزیزمان است. از این رو خواسته مردم از شما دلاورمردان این است که در برابر چشمان نظاره‌گر مردم جهان، فارغ از هر اختلاف نظری، زیر پرچم پرافتخار ایران که سرمایه‌اش عنایت خاصه ی علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) است، با همدلی و وحدت و نشان دادن اصالت و حمیت ایرانی، دل ملت مسلمان ایران را شاد کنید.
*برخورد با نفوذ رنگ پرچم همجنسگرایان در بازارهای مختلف
رنگ پرچم همجنس‌گرایان در قالب اسباب‌بازی، پوشاک، لوازم جانبی و غیره نفوذ پیدا کرده و رو به گسترش است. می‌بایست سریعا با گلوگاه‌های تولید و توزیع این محصولات برخورد قاطع شود و آگاهی بخشی لازم به مردم صورت گیرد.
*حمله تروریستی به مردم ایذه را بدون پاسخ نگذارید
با توجه به تلاش مذبوحانه دشمنان قسم خورده ایران و رسانه های وابسته به آنها برای کشاندن کشورمان به جنگ داخلی و به آشوب کشاندن کشور از مردم فهیم و وطن پرست ایران می خواهیم با تظاهراتی گسترده در سراسر کشور عزیزمان ایران ضمن محکومیت نیات شوم دشمنان حملات تروریستی اخیر در شیراز و ایذه و اصفهان را محکوم و پاسخ دندان شکنی به دشمنان بدهند .
*لزوم حمايت از کسبه و بازاریان در مقابل تهدید اغتشاشگران
کسبه و بازاریان متعهد کشور با توجه به وضعیت اقتصادی موجود به ضرورت استمرار فعالیت اقتصادی خود آگاه هستند و به فراخوان یا هر چیز دیگری شبیه آن که خواسته معاندین و کسانی است که برای آسیب زدن به اقتصاد و ثبات کشور نقشه می کشند توجهی نمی‌کنند . لذا لازم است که مسئولین قضایی و انتظامی نسبت به حمايت از این عزیزان در مقابل تهدیدات اغتشاشگران در تعطیلی اجباری محل کسبشان اقدامات لازم را بعمل آورند.
*با متخلفان فروش آرد سهمیه‌ای برخورد شود
کسانی که به شکل گروه مافیایی هستند که مدیران نانوایی‌ها را تشویق می‌کنند و آرد را از آنها می‌خرند و به شکل قانونی آن را صادر می‌کنند.
*تسهیلات فرزند سوم را محدود نکنید؟
بنده و امثال بنده که فرزند سوم مان در تاریخ ۱۴۰۰.۰۳.۲۴ متولد شده و درآمد بنده نیز کم هست، چرا برای قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت (طرح خودرو و زمین اقساطی) از آبان ماه ۱۴۰۰شرط گذاشته شده؟
*قانون برخورد با دروغ در جامعه تصویب شود
اطلاعات ارائه شده توسط هر فرد به دستگاهها، باید عاری از دروغ باشد و در صورت اثبات امکان رسیدگی در دادگاهها وجود داشته باشد و مجازات سخت برایش تعیین شود.
*لزوم ساخت مستندی از تحریم دستگاه گامانیف و رنج بیماران سرطانی
گروهی از افرادی که مبتلا به تومور مغزی هستند برای کسب سلامتی‌ ناگزیر هستند سر را جراحی نمایند، این کار خطرات بسیاری داشته و بیماران به عارضه‌های گوناگونی مبتلا می شوند. دستگاهی به نام گامانایف در ایران می باشد که بعضی از تومورهای مغزی را با فرستادن اشعه به سر آن را خشکانده و دیگر نیازی به جراحی سر نیست. در حال حاضر دستگاه به علت نداشتن سوخت کار نمی کند و چون تحریهای ظالمانه امریکا هستیم کشور سازنده (سوئد) به ایران سوخت دستگاه را نمی‌دهد.
*دروغ‌پراکنی سلبریتی‌ها بررسی و احکام آن اعلام شود
با توجه به آتش‌افروزی‌های برخی از سلبریتی‌ها و شبهه و دروغ‌پراکنی‌های مستمر و بدون سند، از رئیس محترم قوه قضائیه آقای اژه‌ای درخواست داریم تا در یک دادگاه علنی و شفاف تمام ادعاها،دروغ‌ها و تهمت‌های این اشخاص را بررسی کرده و احکام صادره به سمع و نظر مردم برسد.
*قوانین بازدارنده‌ برای جلوگیری از بدحجابی تصویب شود
از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم برای جلوگیری از اشاعه بدحجابی و نظارت بر تولیدات لباس‌های نامناسب و فروش آنها قوانین بازدارنده‌ای را تصویب کنند. همچنین از وزارت صمت می خواهیم ابزار و وسایل بدحجابی را از بازارها جمع و اجازه تولید لباسهای پاره، بی دکمه، توری و کلا نامناسب را ندهند.
*اغتشاشگران به اشد مجازات محکوم شوند
با توجه به ریخته شدن خون‌های پاک و بی‌گناه بچه، زن، مرد، نیروهای نظامی و بسیجی به دست اغتشاشگران و آشوبگران، همچنین بر هم زدن نظم و امنیت جامعه و اهانت به مقدسات و ترویج بدحجابی، مماشات دیگر بس است، ما خواستاریم تمامی افرادی که هیزم‌بیار آتش بوده‌اند از جمله سلبریتی‌ها و ورزشکاران حامی اغتشاش را به اشد مجازات محکوم کرده تا درس عبرتی باشد برای دیگر فتنه‌گران که به خودشان اجازه ایجاد ناامنی و توهین به باور و شریعت مردم جمهوری اسلامی ایران را ندهند.

*استخدام فرزندان کارکنان بانک کشاورزی و عدم جذب از بانک سپه
با توجه به تفاهم نامه فی مابین بانک کشاورزی و سپه مبنی بر جذب نیروهای مازاد بانک سپه در بانک کشاورزی که در نهایت باعث تضییع حقوق استخدامی فرزندان کارکنان شامل خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان، بازنشستگان می‌گردد، در خواست ابطال این تفاهم نامه را خواستاریم.
*ایجاد سامانه‌ای جهت گزارش کم‌کاری کارمندان و مدیران دولتی
ایجاد سامانه یکپارچه سراسری و قابل دسترس برای عموم مردم، همراه با نمایش درختچه پیگیری موضوع جهت گزارش مردم در رابطه با ادارات و یا کارمندان و مدیران اداراتی لازم و ضروری است.
* درخواست استرداد علی کریمی از طریق پلیس بین‌الملل
با توجه به نقش برجسته علی کریمی در اغتشاشات اخیر و دروغ پراکنی‌های متعدد ایشان، آموزش حمله به نیروهای مدافع امنیت در صفحات مجازی و اقدامات غیرقابل انکار ایشان علیه امنیت ملی و خیانت آشکار به کشور؛ از پلیس و قوه قضائیه درخواست می‌شود از طریق پلیس بین‌الملل جهت استرداد و رسیدگی به جرایم ایشان اقدام نمایند و هیچگونه اغماضی در رسیدگی به تخلفات ایشان نداشته باشند.
*قاچاقچی اسلحه به کشور به عنوان محارب شناخته شود
در این ایام قاچاق سلاح به داخل کشور توسط سرویس های امنیتی خارجی و دشمنان کشورمان رو به افزایش است و این از آمار کشفی قاچاق سلاح کاملا مشخص است هدف این قاچاق هم ناامنی و کشتن مردم می باشد این روزها حادثه تلخ ایذه و اصفهان موید این مساله است که دشمن به دنبال ضربه زدن به مردم می باشد لذا قاچاق و توزیع و حمل سلاح و اسلحه به عنوان محارب شناخته شود تا قاضی پرونده قاچاق بتواند در اسرع وقت حکم صادر نماید.
* درخواست برکناری گل‌محمدی به دلیل اقدام علیه منافع ملی
یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم پرسپولیس برخلاف امنیت ملی و اصول ورزشی ضمن حمایت از اغتشاشگران، اقدام به انتشار تصاویر و مطالبی خطاب به بازیکنان فوتبال پس از دیدار با آیت‌الله رئیسی مبنی بر اینکه در درس معرفت نمی‌شود بیشتر از صفر به شما داد، نموده است. این در حالی است که یحیی گل‌محمدی سالانه میلیاردها تومان از بیت‌المال جمهوری اسلامی دستمزد دریافت می‌کند اما علنا مقابل نظام و انقلاب می‌ایستد.
*ناتوانی مردم در پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی
بی‌حساب و کتاب بودن تعرفه دندانپزشکی در مطب‌های مختلف بر چه مبنایی است؟ برای خانواده‌ای که درآمد ماهانه‌اش 4، 5 میلیون تومان است چگونه این هزینه‌ها را تأمین کنند؟ چرا نظارتی نیست؟ چرا بیمه‌ها خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند؟
*ضرورت کاهش قیمت چادر مشکی
چادر پوشش بسیاری از زنان شهر رشت است اما متاسفانه قیمت آن روز به روز در حال افزایش است و با توجه به تورم حاکم بر جامعه ، برخی از خانواده ها قدرت خرید آن را ندارند.
*با کم‌فروشی تولیدکنندگان مواد غذایی مقابله شود
برخی شرکت‌های موادغذایی کم فروشی می کنند، به گونه‌ای که این اقلام غذایی (چیپس، اسنک، کیک‌، بیسکوییت، بستنی، نوشابه‌ها، انواع لبنیات به خصوص پنیر) به مرور زمان وزن‌ و کیفیت‌شان کمتر و قیمت‌شان بیشتر می‌شود.
*پخش سریال‌های ترکیه‌ای از فیلیمو و نماوا متوقف شود
متأسفانه چند سالی است که فیلیمو و نماوا جای شبکه جم تی وی را پر کرده و سریال‌های مستهجن ترکیه‌ای را به صورت دائم در پلتفرم‌های داخلی آن عرضه می‌کنند.
*تسریع در روند صدور شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی
اینجانبان جمعی از مادران ایرانی به عنوان فرزندان این مرز و بوم در پی تصویب ماده واحده قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب 1398.7.2 نور امیدی در دلهایمان و امیدوار شدیم که زین پس بلاتکلیفی و تعارض هویتی فرزندانمان به پایان رسیده است و فرزندانمان نیز در جهت سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به سرزمین مادری خود خدمت خواهند کرد اما با گذشت بیش از دو سال و شمار بالای متقاضیان، کندی بیش از حد روند اجرایی این قانون تعداد بیشماری از ما مادران ایرانی را نگرانی و بلاتکلیفی هویتی فرزندانمان قرار داده است.
*ممانعت قطر از حاشیه‌سازی برای تیم ملی فوتبال
با توجه به برنامه‌های شوم وطن‌فروشان از منافقین جنایتکار گرفته تا تجزیه‌طلبان و سلطنت‌طلبان خائن جهت حضور در قطر و نفرت‌پراکنی علیه مردم و نظام، از دولت قطر خواسته شود که این اراذل و اوباش خیانت پیشه را به محض ورود به کشور قطر بازداشت کرده و جهت رسیدگی عادلانه به جرائم شان به جمهوری اسلامی ایران استرداد شوند.
*کارگران سبلان پارچه پیگیر کار و معوقات خود هستند
ما جمعی از پرسنل شرکت سبلان پارچه که از خرداد ماه قطع همکاری شدیم تا به امروز تمامی مطالبات ما از طرف شرکت واریز نشده و حتی بعلت عدم واریز بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و با داشتن حداقل ۶ سال سابقه، از بیمه بیکاری محروم شدیم،از مسئولین استانی و اداره کار درخواست پیگیری فوری داریم.
*ضرورت مناسب‌سازی فضای شهری جهت استفاده معلولان
علاوه بر مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان باید به پروژه‌های ساختمانی، عمرانی، اداری، تفریحی و … که موارد مناسب‌سازی معلولان را لحاظ نکرده باشند، پایان کار داده نشود.
*ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه
صاحبان خرد و دانایی می‌دانند با ترویج و رواج یافتن فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماع حل و مرتفع خواهد شد و چه بسا در چنین جامعه‌ای مشکل آن چنانی بوجود نیاید. تأکید و سفارش مکرر قرآن کریم، پیامبر اکرم (ص) وائمه معصومین (ع) …بر افزایش علم و دانش، حجت را بر همگان تمام نموده و عذری در قصور و کوتاهی در این امر برکسی باقی نمانده است.
*موضع‌گیری‌ خواص و رجال سیاسی علیه اغتشاشات اعلام شود
در روزگاری که دشمن از سلبریتی تا بازیگر و بازیکن و … را به خط کرده و در روزگاری که مردم انقلابی، شریف و متدین جمهوری اسلامی ایران در طول این فتنه اخیر بارها و بارها به میدان آمدند و از این یاغی‌هایی که پیر و جوان و کوچک و بزرگ رحم نمی‌کنند ابراز انزجار و نفرت کردند اصلا مورد قبول نیست که برخی سران نظام و خواص در این رابطه موضع گیری صریح و قاطع و محکم خود را اعلام نکنند.

ترندها در شبکه های اجتماعی
گزارش پیش رو، بررسی موضوعات ترند شبکه¬های اجتماعی است. این گزارش شامل موضوعات مهم در شبکه¬اجتماعی توییتر و تلگرام در شبکه اجتماعی است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates