30.11.2022

بولتن شماره بیست و دو بیان

بلک ریوارد
1401.07.14

این بولتن صرفا در یک نسخه آماده و منتشر شده است.
بمنظور ضرورت آشنایی و اطلاع رسانی دقیق تر از آخرین اخبار و تحولات پشت پرده سیاست ، شایعات، فضای مجازی، مطالبات واقعی و غیر واقعی مردم،ترندهای فضای مجازی،تحولات منطقه و حوزه بین الملل، رصد مطالب منتشر شده در خصوص اهم شبهات مربوط به مقام معظم رهبری، سران قوا و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهره های خبر ساز هفته و همچنین آخرین وضعیت امنیتی سراسر کشور، خبرنامه ویژه ای به همت جمعی از صاحبنظران رسانه جمع آوری و تدوین شده است. این بولتن با توجه به مشغله ها و تراکم کاری صرفا جهت بهره برداری سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنظیم و ارایه شده است.

شنیده های مربوط به مقام معظم رهبری
تصمیم قاطع رهبر انقلاب برای حضور در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری
برخی از کارشناسان با احتمال این که دشمن و جریان ضد انقلاب درگیری‌ها و آشوب‌های اخیر را به جایگاه رهبری نظام پیوند می‌زند، پیشنهاد عدم حضور رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان‌ دانشگا‌ه‌های افسری شده بودند اما ایشان تصمیم خود را نسبت به حضور در این مراسم گرفته بودند.

اهم شبهات علیه مقام معظم رهبری
حمله سروش به رهبر جمهوری اسلامی
بی بی سی: عبدالکریم سروش با انتشار نامه‌ای سرگشاد در واکنش به اعتراض‌های اخیر، از روحانیون و «مراجع عظام» درخواست کرد که ساکت ننشینند و به سرکوب معترضان، اعتراض کنند.
آقای سروش بدون نام بردن از کسی، خطاب به روحانیون نوشته:‌ «باز هم جامعه روحانی را سرِ هماهنگی با جامعه ایرانی نیست؟ آیا نیکوست که کشور در آتش شرارت بسوزد و روحانیت در بستر عافیت بخوابد؟ آیا حق این مردم نیست که از شما کلام حقی در روی سلطان جائر بشنوند؟»
«سلطان جائر» اصطلاحی است که آقای سروش برای توصیف علی خامنه‌ای، رهبر روحانی جمهوری اسلامی استفاده می‌‌کند.
در نامه دقیق مشخص نیست که خطاب این پژوهشگر دینی کدام دسته از روحانیون هستند.
در ساختار نظام سیاسی «جمهوری اسلامی» که اساسا روحانیون بنیانگذار آن هستند، روحانیت شیعه جایگاهی ویژه و استثنایی دارد و آنها در اداره کشور و حکمرانی به شکل مستقیم مشارکت می‌کنند.
علاوه بر این، روحانیت در «جمهوری اسلامی» اختیارات قابل‌توجهی نیز از طریق تصدی نهادهای مختلف دارد.
در جریان اعتراض‌های اخیر نیز، شعارهایی به شکل مستقیم حضور روحانیون در حاکمیت را هدف گرفته است.
اولین اظهارنظر رهبر ایران بعد از اغتشاشات
بی بی سی: آیت‌الله علی خامنه‌ای در اولین اظهار نظر پس از اعتراض‌های سراسری، «حوادث اخیر» را کار اسرائیل و آمریکا و «برخی از ایرانی‌های خائن در خارج» دانست.
رهبر جمهوری اسلامی امروز در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح گفت در این «حوادث» بیش از همه «به سازمان انتظامی کشور و به بسیج» ظلم شده است:
«در این حادثه‌ای که پیش آمد، دختر جوانی درگذشت که دل ما هم سوخت اما واکنشِ به این حادثه که بدون تحقیق و بدون اینکه امر مسلّمی وجود داشته باشد، عده‌ای بیایند خیابان‌ها را ناامن کنند، قرآن آتش بزنند، حجاب از سر زن محجبه بکشند، مسجد و حسینیه و خودروی مردم را به آتش بکشند، یک واکنش عادی و طبیعی نبود.»
آقای خامنه‌ای همواره اعتراض‌‌های مردمی را به دشمنان حارجی نسبت داده است. او این بار هم تاکید کرد که «دستهای دیگری» در کار هستند وگرنه «‌مسئولان سه قوه اظهار تأسف کردند و قوه قضاییه قول داده است که موضوع را تا نهایت دنبال کند.»
رای دادگاه بین المللی علیه رهبر ایران و فرماندهان سپاه
ایران‌اینترنشنال: دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در رای خود درباره سرکوب اعتراضات سراسری ۹۸ اعلام کرد که ۱۳ مقام جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، حسن روحانی، علی شمخانی، ابراهیم رئیسی و فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی در ارتکاب جنایات علیه بشریت نقش قابل‌توجهی داشته‌اند.
ده روز سکوت رهبری در خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی
ایران‌اینترنشنال: ده روز سکوت خامنه‌ای در قابل خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، دستگاه سرکوب نظام را سردرگم کرده. در حالی که جانشین فرمانده سپاه مدعی است جمهوری اسلامی در اوج اقتدار است، فریادهای مرگ بر دیکتاتور از خیابان‌ها به مدارس دخترانه هم راه پیدا کرده.
تصاویر مهمی که دشمن علیه نظام در اذهان و افکارعمومی ایجاد کرده است
دشمن در فتنه اخیر 2 تصویر را در اذهان عمومی و جامعه ارائه کرده است. اول این که بخشی از مردم برای اعتراض،‌اغتشاش و مقابله و آشوب پای کار آمده‌اند و دوم این که پایان عمر نظام نزدیک است. دشمن در ارائه این 2 تصویر به تقلا افتاده است.
به عبارتی دشمن با این تصاویر سازی القایی در ذهن افکارعمومی و مردم توانسته به اغتشاشات دامن بزند. تصویری که از نظام ارائه شده این که در مسیر فروپاشی قرار دارد.
دشمن همچنین تقلا کرده که چهره‌ای نیز از رهبری که علیه اراده مردم قرار دارد،‌ارائه کند. یعنی رهبری نظام در مقابل مردم و خواست و اراده آن ها مقاومت می‌کند.
البته تصویر دیگری نیز از رهبری ارائه شده که حتی پیش زمینه فتنه اخیر نیز بوده و آن این که رهبری به دلیل بیماری در آستانه حذف است.
به همین دلیل موضوع جانشینی ایشان نیز به شکل خیلی گسترده قبل از فتنه اخیر در دستور کار رسانه‌های ضد انقلاب قرار گرفت و به شدت در این باره به تحرک افتادند.

القای فروپاشی نظام و ناکارآمدی حکومت اسلامی در دستور کار رسانه‌ای دشمن
نکته دیگر این که دشمن از سال‌ها قبل برای القای اولا فروپاشی نظام از درون و ثانیا غلبه ناکارآمدی و فساد در نظام سناریو پردازی کرده و می‌کند.
به طوری که پس از انتخابات 1400 بحران مشروعیت نظام ایران در دستور کار رسانه‌های ضد انقلاب قرار گرفته و همچنان این خط دنبال می‌شود.
تبلیغات رسانه‌ای برخی از عناصر افراطی و رسانه‌های ضد انقلاب درباره فروپاشی نظام
یکی از چهره‌هایی که مشخصا در موضوع فروپاشی در حوزه رسانه به شدت تقلا کرده و می‌کند، فردی به نام عباس عبدی است. او معتقد است که فروپاشی نظام اجتناب‌ناپذیر است!
عبدی در مناظره‌ای با کچوئیان در برنامه زاویه گفته که منظور ما از فروپاشی این نیست که یک ساختمان به یکباره فرو ریزد، وقتی ماشینی که با سرعت صد کیلومتر در حرکت است بنزین تمام می‌کند، به یک باره نمی ایستد اما ناظری که از بیرون تماشا می‌کند متوجه می‌‌شود که این ماشین رو به توقف است.
البته علاوه بر عبدی افرادی مانند حجاریان، فاضلی، قادری و…. نیز ادعاهایی را مطرح کرده‌اند.
مثلا حجاریان گفته که ما از فروپاشی اجتماعی به فروپاشی سیاسی رسیدیم. برای این که نتوانستیم از فروپاشی اجتماعی جلوگیری کنیم.

رسانه‌های بیرونی مانند کیهان لندن و شبکه‌های ماهواره ای فروپاشی نظام را اصل قطعی قلمداد می‌کنند. مثلا تیتر روزنامه کیهان لندن در 28 خرداد 1401 « تاروپود جمهوری اسلامی در تصرف فروپاشی» تیتر این روزنامه در روز 15 خرداد 1400 «چرا آمریکا باید امید به فروپاشی نظام جمهوری اسلامی داشته باشد؟» بوده است. در این تاکید شده که آمریکا به فشار بیرونی و تحریم خیلی امید به فروپاشی نظام ایران ندارد. اما فروپاشی از درون دارد اتفاق می‌افتد.
ابراهیم نبوی هم در مطلبی با عنوان این که آیا فروپاشی نزدیک است؟ نوشته که بله فروپاشی سیاسی نزدیک است ولی زمان آن را نمی‌توان تعیین کرد.
تلاش برای مشابهت سازی اواخر دوران پهلوی و دوران شوروی به موجود نظام
البته در مورد فروپاشی تلاش می‌شود که یک مشابهت‌سازی هم صورت گیرد. مشخصا برای این که این گزاره در افکار عمومی شکل گیرد، تلاش شده تا وضعیت جمهوری اسلامی با وضعیت اواخر دوران پهلوی یا اواخر دوران اتحاد جماهیر شوروی مشابهت‌سازی شود . میزان مطالب تولیدی در این باره در دی 96 و سال‌های بعدی قابل تامل است.
در برخی از این مطالب این گونه القا شده که شوروی ایدئولوژی گرایی و اصلاحات را نپذیرفت و یا اگر پذیرفت دیر پذیرفت و به فروپاشی رسید. مباحث دیگر مانند پیرسالاری در حکمرانی، نظامی‌گری به جای تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش قدرت نظامی،‌انزوای بین‌المللی، دشمنی بی نتیجه با غرب، توسعه مناطق نفوذ و تحمیل هزینه‌ها بر ملت، ناکارآمدی و فساد کارگزاران نیز به شدت دنبال شده است.
در این باره همچنین به خاطراتی درباره عدم حرف ناشنوی در دوران پهلوی از متخصصان و دلسوزان برای اصلاح امور اشاره شده است. مثلا مجیدی یکی از اعضای سازمان برنامه و بودجه به شاه تذکراتی را داد. نهاوندی و فلانی و بهمانی نیز تذکراتی دادند اما شاه گوشش را به همه نصایح بسته بود و اگر گوش می‌کرد به نصایح انقلاب اتفاق نمی‌افتاد. این گزاره نیز خیلی برجسته می‌شود.
در این مطالب به سرکوب مردم از سوی نظامیان، بی قیدی و ناتوانی در پایدار کردن حکومت قانون، ناکارآمدی و فساد اطرافیان و وابستگان در سودای تمدن‌سازی، بحران جانشینی و … تاکید می‌شود. مثلا در برخی از مطالب صراحتا گفته شده که شخص شاه برای انتقال قدرت آماده نبود و حتی امید نداشت که ولیعهد بتواند از پس کار بر بیاید.
همچنین در مورد این که چرا انقلاب شد؟ نیز مطالبی ارائه می‌شود.
مهمترین محورهای تخریبی دشمن علیه رهبری نظام
البته دشمن در کنار القای فروپاشی نظام و ارائه تصویر نظام فروپاشیده 4 محور را درباره رهبری نظام دنبال می‌کند. اول این که رهبر را به عنوان فردی قدرت طلب معرفی می‌کند. ثانیا رهبر به عنوان فرد ایدئولوژیک معرفی می‌شود. ثالثا رهبر را به عنوان یک رهبر محدود گر معرفی می‌کند و رابعا این که مقصر همه امور شخص رهبر است.
بنابراین با این شبهات تحلیل ما این است که دشمن درصدد ایجاد 2 قطبی رهبر – مردم است. یعنی رهبر در مقابل مردم ایستاده و مردم هم در برابر رهبر ایستاده اند. در بعضی از گزاره‌ها هم تاکید می‌کردند که مردم در نگاه رهبری فقط خودی‌ها هستند.
مثلا در برنامه شبکه 4 روز 5 شنبه فردی به نام اسماعیلی گفته که ریشه این حوادث این است که مردم را خودی و غیرخودی کردید.
طبعا با این شبهه آفرینی‌ها و با این شایعه‌آفرینی‌ها و با این عملیات روانی که در افکار عمومی انجام می‌دهند درصددند این طور القا کنند که این رهبر در مقابل مردم است. هر چه رهبر می‌خواهد مردم نمی‌خواهند و هر چه مردم می‌خواهند رهبر نمی‌خواهد!
دشمن در محور رهبر ایدئولوژیک این گونه القا می‌کند که این رهبری مصالح ایدئولوژیک را بر منافع ملی ترجیح می‌دهد!
دسته‌بندی کلی از شبهات دشمن درباره رهبری نظام
مضمون شبهات دشمن در این باره را می‌توان در محورهای تفاوت ترجیحات رهبری با ترجیحات مردم، ترجیح اسلامیت بر جمهوریت، ترجیح فقه بر علم، ترجیح امت‌گرایی بر ملت‌گرایی، ترجیح حفظ نظام بر رضایت مردم، ترجیح جهاد بر سازندگی، ترجیح نهی و منع و محدودیت بر جواز و آزادی، ترجیح سعادت بر رفاه، ترجیح مناسک بر اعتقادات و اخلاق، ترجیح مقاومت بر سازش، ترجیح سیاست خارجی بر اقتصاد داخلی، ترجیح خودکفایی و تولید داخلی بر تجارت جهانی دسته بندی کرد.
دشمن درصدد القای این نکته است که این رهبر یک رهبر ایدئولوژیک است که حکمرانی بر پایه ملاحظات ایدئولوژیک انجام می‌شود. این رهبر برای مردم هزینه دارد و هزینه‌اش هم هزینه ایدئولوژیک‌گرایی در حکمرانی را مردم پرداخت می‌کنند. دشمن تقلا می‌‌کند که یک چنین تصویری از رهبری نظام ارائه کند.
در مورد رهبر محدود‌گر نیز دشمن این‌گونه القا می کند که رهبری مخالف با آزادی‌های اجتماعی و آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها است. ‌آن ها دستور به بستن مطبوعات در اوج‌گیری اقبال اجتماعی به روزنامه‌ها را به عنوان کلید واژه‌ مطرح می‌کنند.مخالفت با طرح اصلاحات قانون مطبوعات در مجلس ششم، عاملیت و حمایت از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی. مخالفت با اینترنت و تلاش برای مسدودسازی آن. مخالفت با آزادی احزاب، مخالفت با زنان و مطالبات آنان، بحث حجاب اختیاری و تحمیل حجاب اجباری، دوچرخه‌سواری بانوان و منع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، مقابله با رویارویی ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی، ایجاد محدودیت در خرید واکسن، منع واردات لوازم خانگی و …. از دیگر مباحث ذیل این محور است.
بنابراین تلاش می‌کنند که رهبر را به عنوان یک رهبر محدودگر معرفی کنند.
القای بیماری رهبری نظام
نکته دیگر این که شاهد بوده‌ایم که قبل از فتنه اخیر القای بیماری به یک شکل وسیعی در محور عملکرد دشمنان قرار گرفته است. دشمن در این محور تلاش کرده که تصویری از یک رهبر بیمار که دچار بیماری لاعلاج شده، ارائه کند.
این موضوع را نیویورک تایمز کلید زد و رسانه‌های مختلف به آن دامن زدند.
در حقیقت دشمن با این عملیات روانی با موضوع بیماری رهبری به دنبال تداعی هم سرنوشتی جمهوری اسلامی با رژیم پهلوی بوده است. دشمن درصدد القای این نکته است که اگر رهبری مهمترین عامل نگهدارنده نظام و کنترل کننده و محدود کننده مردم بوده است، نظام این رکن را از دست می‌دهد و در حقیقت مردم می‌توانند ابتکار عمل را به دست گیرند. این بحث جرات آفرینی و امکان ایستادگی و مقاومت و امید تغییر در برابر نظام از این محور قابل استناد است.
هدایت آشوب‌های اخیر به سمت و سوی جایگاه رهبری نظام
نکته مهم دیگر این که آشوب‌های اخیر از همان ابتدا بر اساس عملیات روانی و تصویر‌سازی‌هایی که از نظام و رهبری ارائه شده به سمت رهبری کشیده شده است. یعنی هیچ مسئول دیگری مورد تهاجم قرار نگرفته ولی مشخصا شعارهایی علیه رهبری ساخته شده است.

غفلت‌هایی که به تصویرپردازی دشمن درباره رهبری کمک می‌کند
البته ما نیز شاید غفلت‌هایی داشته‌ایم که بعضی از این غفلت‌ها ممکن است به تصویرسازی رهبری کمک کرده باشد. باید به این غفلت ها توجه کنیم.
مثلا ما تلاش کردیم که وجهه سیاسی رهبری را نسبت به سایر وجوه ایشان، خیلی برجسته‌سازی کنیم. یعنی غلبه وجهه سیاسی بر سایه وجوه ولی فقیه منجر به تهدید چهره کاریزمایی ولایت فقیه و تنزل جایگاه ولایت فقیه از یک جایگاه معنوی – الهی تبه یک جایگاه سیاسی شده است.
باید میان مواضع برخی از افراد و مواضع رهبری فاصله گذاری ایجاد شود
نکته دیگر این که برخی از مواضع مسئولان باعث واگرایی مردم در جامعه شده است. مثلا بخشی از بدنه جامعه آقای علم‌الهدی را عین رهبری می‌دانند یا رهبری را عین آقای علم‌الهدی می‌دانند. رهبری را بالای آقای علم‌الهدی نمی‌دانند. مواضعشان شبیه همان است. در حالی که تلاش نشد تا میان این 2 فاصله گذاری شود. حتی ما نباید بگوییم که رهبری عین آقای مصباح است. بلکه ما باید بگوییم اقای مصباح از رهبری تبعیت می‌کند. آقای مصباح در بسیاری از مواضع موید مواضع حضرت آقاست ولی این که یک همانی شکل گیرد، یک اشتباه است. ما دیر به این نتیجه رسیدیم که این فاصله را ایجاد کنیم.
اخبار غیر رسمی از دفتر رهبری مدیریت نمی شود
همچنین در مدیریت ارائه اخبار غیررسمی از رهبری، غفلت می‌شود. البته در اخبار رسمی، سایت و لیدر و … خیلی مراقبت می‌کنیم که یک کلمه‌ای یک جمله‌ای که اگر تلقی ناصوابی از آن در افکار عمومی می‌خواهد ایجاد شود، حذف شود. اما این کنترل درباره اخباری که به نقل از دفتر، به نقل از دیدارهایی‌که رهبری با بعضی از اشخاص دارند، صورت نمی‌گیرد. بنابراین ممکن است که افکار عمومی یک درک صحیحی از مواضع رهبری نداشته باشد. مثلا ما می‌شنویم که رهبر انقلاب در دیدارهای هفتگی آقای رئیسی می‌گویند که مسئله حجاب چی شد؟ ما در متن جلسه که نبودیم یا متن کامل آن را نداریم. تصور این است که رهبری گفتند که گشت ارشاد چی شد؟ چرا برخورد نمی‌کنید؟ در حالی که رئیس جمهور هم فرهنگی است هم سیاسی است هم امنیتی است هم اقتصادی است یعنی مسئول همه این امور است ولی وقتی می‌گوییم رهبری به او می‌گوید حجاب چی شد؟ پیش زمینه‌هایش هم بحث برخورد گشت ارشاد است، همه جا هم منتشر می‌شود.
تصویرسازی نامناسب از رهبری نظام
یک موضوع دیگر هم این است که در سال‌های اخیر این تصویر از رهبری ارائه شده که ایشان یک رهبر گوینده است نه رهبر شنونده! ‌شما نگاه کنید شیرینی جلسات نشست‌های اندیشه‌ورزی به این است که رهبری چهار ساعت می نشیند و حرف های نخبگان را گوش می‌دهد اما تلاش شده که در سایت رهبری هم این‌طور معرفی شود که بیشتر رهبر گوینده باشد.البته این که رهبر گوینده است و نه شنونده باعث شده که بحث شبهه غیرپاسخگویی، دلالت‌ناپذیری، اختیارات گسترده درباره ایشان شکل گیرد و تصویر رهبر قدرت‌طلب ساخته شود. در حالی که تصاویری از رهبری در حال شنیدن صحبت‌های دانشجویان، نخبگان و …. خیلی کمک می‌کند که این تصویر اصلاح شود.
جریان انقلاب رهبری را برای خود مصادره کرده است
موضوع دیگر این که ما رهبری را در جریان انقلاب مصادره کرده‌ایم. شان پدری رهبری به عامه مردم تسری پیدا نکرده است. این نیز غفلت دیگر ما بوده است. این در حالی است که رهبری برای گروه های غیر از ما هم هستند. این نکته در ملاقات‌ها،‌دیدارهای ایشان هم به چشم می‌خورد. مثلا ایشان در حکم انتصاب آقای صالحی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نوشته‌اند که این روزنامه باید صدای افراد دیگر هم باشد.
بنابراین باید گفت که تصاویری که از رهبری و از نظام ساخته شده، خواسته یا ناخواسته در فتنه اخیر تاثیر داشته است. سلبریتی‌ها، جوانان، شخصیت‌های مختلفی که انگیزه‌های مقابله با نظام را ندارند به این شکل پای کار آمده و مقابل نظام صف‌آرایی و اظهارنظر می‌کنند. این مهم است.
مهمترین اقدامات برای چاره‌اندیشی در برابر جرائت ایستادگی علیه نظام
اما برای تدبیر درباره جرات‌سازی‌ها برای ایستادگی در مقابل نظام چکار باید کرد؟
یکی این که باید اقتدار نظام را برجسته‌سازی کنیم. دوم این که آرایش تهاجمی و ابتکار عمل را در دستور کار داشته باشیم. باید سیمایی از اقتدار نظام را ترسیم کنیم.
مثلا اظهارات اخیر سرلشکر محمد باقری درباره اقدام نظامی جمهوری اسلامی علیه دولت‌های تروریستی، اظهارات آقای مکرون رئیس جمهوری فرانسه که از ایران خواسته تا در موضوع اوکراین پا در میانی کند،‌همچنین مواضع مختلف نظام در مذاکرات هسته‌ای،‌عزم نظام برای حل مشکلات اقتصادی و قدم‌هایی که در این رابطه بر می‌دارد،‌ اراده جدی نظام برای مقابل با فساد، بحث سوت‌زنی علیه فساد اقتصادی،‌ مقابله با عوامل اصلی آشوب‌ها و اغتشاشگران برجسته شود.
بحث دوم برجسته سازی عزم و اراده نظام برای پیشرفت و آینده‌سازی مطلوب است. در این شرایطی که می‌گویند نظام رو به پایان است باید عزم و اراده نظام برای آینده‌سازی مطلوب به تصویر کشیده شود. مثلا پیشنهاد ما این است که یک جلسه هم‌اندیشی در مورد تبیین سیاست‌های کلی برنامه هفتم برای سال آینده نظام برنامه‌ریزی شود.
برجسته‌سازی راهبرد ایران قوی، برجسته‌سازی عناصر هویت‌بخش ایرانی از جمله زبان فارسی، طرح موضوع وحدت ملی و انسجام اسلامی و ایستادگی تاریخی ملت در برابر مسئله تفرقه و تجزیه. توطئه و … نیز موضوعات خوبی است.
شخصیت‌های مختلف بین نظام و گروه‌های مختلف واسطه‌گری کنند
نکته دیگر این که نباید فاصله ها با سلبریتی ها و گروه‌های دیگر پررنگ تر شود. چهره‌های واسط باید بین نظام واسطه گری کنند.
روایت دست اول از اتفاقات را ارائه کنیم
موضوع دیگر چگونگی تولید روایت از حوادث اخیر است. ما باید ابتکار عمل را در روایت‌گری فتنه اخیر به دست بگیریم.
مستند سازی نقش مردم در خنثی‌سازی فتنه اخیر، برجسته‌سازی هوشمندی مردم در جداسازی صف خود از اغتشاشاگران بسیار مهم است.
قواعد حکمرانی به خوبی اجرایی نمی‌شود
نکته دیگر این که دشمن با برنامه می‌کند و می‌داند چکار می‌کند. البته جدید هم نیست منتها هر زمانی به تناسب شرایط زمان یک تغییراتی در حرف ها و روش‌های خود می‌دهد. اما مشکل ما چیست؟ اول این که ما حقیقتا نمی‌خواهیم حکومت کنیم. ما قواعد حکمرانی را رعایت نمی‌کنیم. روی سیستم‌های خود نمی خواهیم حکومت کنیم و تعارف می‌کنیم. لذا کسانی را طراحی می‌کنیم که به سربازان دشمن تبدیل می‌شوند. در دانشگاه افرادی را تربیت می‌کنیم که مهاجرت می‌کنند. در دنیا با چه قواعدی دانشجو تربیت می‌کنند؟ ما با چه قواعدی می‌سازیم؟ در سینما افرادی را چهره کرده‌ایم که علیه خود ما موضع‌گیری می‌کنند. اولین قدم این است که گفته شود حکومت جمهوری اسلامی در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد باید افراد خود را با حکومت منطبق کنند.
دومین مسئله این که فضای مجازی رها شده و نتیجه‌اش همین است. یعنی شما افکار عمومی جوان را به دست دشمن سپرده‌اید. بعد آن فرد هم دیگر به صدا و سیمای شما مراجعه نمی‌کند.

برای نسل جدید باید چاره‌اندیشی کرد
به هر حال باید نسل جدیدی که مثلا 80 درصد آن ها کمتر از 20 سال دارند – پسر با دوست دختر و دختر با دوست پسر خود به میدان آمده است- نسلی که از اینستاگرام و فضای مجازی پرورش پیدا کرده است، باید یک فکر اساسی کنیم.
نسل گذشته با نسل جدید دچار یک گسست شده است
از طرفی، نرخ نظام هم نباید بشکند. البته آن چه که سبب شده تا خاطرات گذشته هم افزایی پیدا کند و به شکل تازه‌ای مطرح شود، بی‌خیالی یا کم تحرکی نظام نیست بلکه شبهات القا شده‌ گذشته در اذهان رسوب کرده‌اند. مثلا در ماجرای سقوط هواپیما با این‌که همه می‌دانیم که محصول یک خطای انسانی است ولی اثر آن ماندگار است.
این شبهات مکرر تکرار می‌شود و روی هم قرار می‌گیرد . یک مورد یا چند مورد هم نیست که بگوییم جواب می‌دهیم. البته ما اصلا ارتباط هم نداریم که جواب به انها بدهیم. واقعا این مصیبتی است که بخشی از جامعه از پوشش رسانه‌ای – حتی رسانه ملی که از همه دورتر است- دور شده‌اند.
بنابراین باید بدانیم که موضوع به این سادگی‌ها هم نیست. یعنی نباید سطح ماجرا را تقلیل داد. بلکه ماجرا خیلی بزرگ است. ماجرا گسست ارتباط نسل جدید با گذشته است. این واقعیت است. شاید سال‌های قبل این را در قالب شعاری مطرح کردند اما به تدریج تبدیل به یک واقعیت شده است.
مثلا در برخی از مجالس فضای دیگر و عالم دیگری حاکم است. اصلا نمی‌توانیم با ان‌ها حرف بزنیم. ذات آن ها، کدها، نشانی‌ها و همه چیز آن ها با ما تفاوت دارد. خیلی فاصله زیاد است.
به باور من ما با یک دنیای خیلی عجیبی مواجه هستیم. ما گاهی وقت‌ها در مواجهه با همین ملامت‌ها، آن را رها کرده ایم. این حرف‌ها سبب شده که برخی از نیروها اصلا انگیزه و امیدی برای کار نداشته باشند.
زنگ خطر
برخی از افراد در جلسه‌ای با حضور رهبر انقلاب گفتند. این که زنگ خطر به صدا درآمده و ما روز به روز در دانشگاه پایگاه خود را از دست می‌دهیم. اما برخی دیگر حرف‌های عجیبی زدند. همین آدم‌ها یا تملق گو هستند یا آدم‌های فرصت طلبی هستند. یک تصویر غلطی به آقایان مسئولین می‌دهند. یکی از این آقایان گفت شما خیالتان از دانشگاه جمع باشد ما در دانشگاه بساط ایدئالیزم و اینها را جمع کردیم. در حالی که اصلا اینطور نیست. ما روز به روز موقعیت خود را در دانشگاه از دست می‌دهیم. این که استاد دانشگاه صریح علیه رهبری صحبت می‌کند به خاطر این که ما در دانشگاه قبلا بسیجی داشتیم.اساتید جرائت نمی کرددند که جسارت کنند.
بازتاب منفی انتشار سخنرانی سردار احمدی مقدم در جمع اعضای جامعه مدرسین
متن سخنرانی سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده وقت نیروی انتظامی در جمع اعضای جامعه مدرسین که به بیرون درز پیدا کرده بازتاب منفی در پی داشته است. سردار احمدی مقدم در این نشست تلویحا رفتار ناجا در حوزه حجاب و عفاف را به دستورات رهبری نسبت داده است.

نظام باید تکلیف خود را با برخی از مسائل و شبهات یکسره کند
برخی از کارشناسان بر این باورند که یک سری از مسائل و شبهات در جامعه و در ذهن افکارعمومی و مردم وجود دارد که نظام باید نسبت به پاسخ گویی به آن ها اقدام کند.وگرنه هر از گاهی این گونه شبهات و مسائل نظام را دچار چالش جدی می کند.
این کارشناسان معتقدند که دولت انقلابی و مجلس انقلابی باید تکلیف نظام را درباره این گونه مسائل روشن کند. باید نسبت به مسائلی که می تواند پاشنه آشیل نظام باشد، بحث و تبادل نظر صورت گیرد و تکلیف خود را با آن ها یکسره کنیم.
مهمترین مشکل اصلی رسانه های انقلابی چیست؟
وی گفته که مشکل اصلی رسانه‌های انقلابی این است که در شرایط فعلی یک خلاء آنتولوژی یا هستی شناسی در رسانه ها وجود دارد. به عبارتی دشمن با یک ارتباط معنایی بین مفاهیم دعوای کف خیابان را به اصل نظام متصل می کند. رسانه های انقلابی هم باید با استفاده از این تاکتیک میان پدیده‌ها باورپذیری را در جامعه تقویت و گسترش دهند. باید یک ارتباط معنایی بین مفاهیم و اهدافی که در نظر داریم، ایجاد شود.
متاسفانه دشمن از ناکارآمدی و سوتدبیر برخی از مدیران و مسئولان و همچنین عدم استفاده از تاکتیک ارتباط معنایی با اهداف سواستفاده می کند.
سناریوی دشمن برای تخریب جایگاه رهبری نظام
هنر دشمن و ضد انقلاب در سال‌های اخیر این بوده که هر اتفاقی در کشور افتاده در ذهن جامعه این طور القا کرده‌‌اند که باعث و بانی آن رهبری است. منتها ما هنر نداریم که کارهای مثبت در جامعه را برجسته‌سازی کنیم. البته یک دوره‌ای گپ و گئده‌هایی را رهبری داشتند که تلویزیون پنج شنبه‌ها آن را پخش می‌کرد اما تعطیل شد. یعنی اول باید دفتر رهبری فعال شود. حملات و تهاجماتی را که به رهبری می‌شود را در قالب مستند در اخبار قرار دهد. الان این کار کلا از سمت دفتر و بقیه مراکز تعطیل است.

رصد اخبار سپاه
حملات پهپادی سپاه پاسداران به اردوگاه‌های مرکزی احزاب کرد در اقلیم کردستان
ایران وایر : صبح امروز چهارشنبه، ٦ مهرماه ١٤٠١، #سپاه_پاسداران با حملات موشکی و پهپادی، اردوگاه‌های مرکزی احزاب کرد از جمله «کومله زحمت‌کشان کردستان»، «حزب دمکرات کردستان ایران» و «حزب کومه‌له کردستان ایران»، «حزب آزادی کردستان» را در مناطق عمقی خاک اقلیم کردستان عراق مورد حمله قرار داده است.
تظاهرات مردمی در سلیمانیه درحمایت از اعتراضات سراسری ایران
امروز همزمان به حملات پهپادی و توپخانه‌ای سپاه پاسداران به مواضع احزاب کرد در اربیل، در #سلیمانیه عراق، مردم کرد به خیابان‌ها آمدند و در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران و محکوم کردن قتل مهسا امینی شعار دادند.
دفترهای سه حزب کرد ایرانی هدف حملات موشکی و پهپادی سپاه
بی بی سی: دفترهای سه حزب کرد ایرانی مستقر در کردستان عراق هدف حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران قرار گرفت. به گفته وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق، دست کم ۹ نفر در این حملات کشته شدند، از جمله یک زن باردار. بیشتر کشته‌ها از حزب آزادی کردستان، پاک، هستند. وزارت خارجه عراق این حملات را محکوم کرده است. سپاه گفته که این احزاب در نآرامی‌های اخیر ایران دست داشته‌اند. همزمان ارتش آمریکا گفته که یک پهپاد ایرانی را که به نیروهای آمریکایی در اربیل نزدیک می‌شد، سرنگون کرده. ژیار گل گزارش می‌دهد.
واکنش سنتکام به حملات موشکی سپاه به کردستان عراق
ستاد مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا – سنتکام – با انتشار بیانیه‌ای به حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران ایران به اربیل عراق واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن آن نوشته هیچ نیروی آمریکایی در جریان این حملات آسیب ندیده است.
«حملاتی که میان اهداف آن تبعیضی وجود ندارد علاوه بر تهدید جان غیرنظامیان به ثبات منطقه که به سختی حاصل شده را تهدید می‌کند. در جریان این حملات به هیچ پرسنل یا نیرویی آمریکایی یا تجهیزات و تاسیسات ما آسیبی وارد نشده است».
صبح امروز – چهارشنبه ۲۸ سپتامبر – دولت منطقه خودمختار عراق اعلام کرد در جریان حملات امروز سپاه پاسداران به احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان دستکم ۹نفر کشته و۳۲ نفر زخمی شدند.
سپاه پاسداران اعلام کرده این اقدام به دلیل پشتیبانی این احزاب از اعتراضات ایران است. همزمان دولت مرکزی عراق سفیر ایران را احضار کرد.
فرمانده سپاه تهران بزرگ: اعتراضات اقتصادی است و آمریکا مردم را به خیابان‌ها کشاند
بی بی سی: فرمانده سپاه تهران بزرگ، اعتراضات اخیر مردم در پی جان باختن مهسا امینی را مشکلات «اقتصادی» دانست و می‌گوید دو هفته پیش در شنود یک مقام آمریکایی گفته شده « فشار حداکثری نمی‌تواند آن‌ها را مقابل ایران به پیروزی برساند، از این روی تنها راه این است که به بهانه فشار اقتصادی، مردم را به خیابان‌ها بکشانیم».
حسن حسن‌زاده گفته «دشمنان به همین بهانه، عده‌ای را به خیابان‌ها آوردند و خسارت‌هایی را به بار آوردند».
فرمانده سپاه تهران بزرگ گفته فتنه‌های امروز فتنه‌های جهانی است و آنها سعی دارند با انجام عملیات روانی، به جوانان القا کنند که این‌کشور آینده‌ای ندارد؛ اما این‌ تلاش هم نتیجه‌ای برای دشمنان نخواهد داشت.
فرمانده ارشد سابق سپاه: دلیل مرگ مهسا امینی ضربه به جمجمه اوست
بی بی سی: یکی از فرماندهان ارشد سابق سپاه پاسداران با انتشار فایلی صوتی گفته است که بنا به گفته منابع موثق در پزشکی قانونی ایران دلیل به اغما رفتن و مرگ مهسا امینی «آسیب به جمجمه» تشخیص داده شده است.
محمدباقر بختیار، که در دوران جنگ با عراق از فرماندهان ارشد سپاه بوده است، فایلی صوتی در یوتیوب همرسانی کرده که در آن حکومت ایران را به تلاش برای لاپوشانی واقعیت مرگ مهسا (ژینا) امینی متهم کرده است.
آقای بختیار می‌گوید: «این اطلاعات به وسیله انسان‌های با وجدان داخل سیستم به بیرون درز می‌کند.»
او گفته «منابع موثقی» که در جریان گزارش پزشکی قانونی درباره مهسا امینی بوده‌اند، گفته‌اند که بنا به این گزارش پس از انتقال او به بیمارستان کسری، در بدو ورود و پس از بررسی‌های بالینی به دلیل «خونریزی داخلی» طحال آسیب‌دیده از بدن خارج شده تا وضعیت او پایدار شود‌. با این وجود به دلیل «آسیب به جمجمه» مهسا امینی به اغما می‌رود و جان می‌بازد.
سلامی:‌ انتقام خون شهدای جنایت جمعه را می گیریم
بی بی سی: حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، تهدید کرده است که «گرفتن انتقام خون شهدای جنایت جمعه سیاه زاهدان در دستور کار ما قرار دارد.»
سپاه می‌گوید دو نفر از اعضای این نیروی نظامی و دو عضو بسیج در رویدادهای روز جمعه زاهدان کشته شدند.
اعتصاب در کردستان بخاطر حملات موشکی سپاه
بی بی سی: بر اساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی در نهم مهرماه از شهرهای کردنشین منتشر شده است، بسیاری از کسب‌ و کارها بسته شده است.
پیشتر فراخوانی منتشر شده بود که از مردم در شهرهای کردنشین خواسته شده بود که در اعتراض به حملات مرگبار سپاه به اردوگاه‌های احزاب کرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان اعتصاب کنند.
پس از دو هفته اعتراضات فراگیر؛ مقام‌های امنیتی و سیاسی: ما کار آزموده‌ایم
بی بی سی: بعد از گذشت دو هفته تظاهرات مستمر و تشدید تجمعات در روز گذشته، گزارش‎ شده امروز (یکشنبه ۱۰ مهر) نیز اعتراضات ادامه دارد.
امروز، شماری از مقام‌های امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی به طور همزمان به تحولات اخیرواکنش نشان دادند. وزیر اطلاعات در بیانیه‌ای معترضان را تهدید کرد که سپاه پاسداران و دیگر نیروهای اطلاعاتی «پاسخی قاطع» به «تفرقه افکنی‌ها و جنایات» خواهند داد. حسین سلامی، فرمانده کل سپاه هم گفت «ما کار آزموده‌ایم».
این تهدیدها به‌ویژه به دنبال اعتراضات روز شنبه در شهرهای مختلف ایران مطرح می‌شود که در آن نیروهای انتظامی و امنیتی با حضور گسترده در خیابان‌ها معترضان را سرکوب کردند.
در خارج ایران نیز دیروز در اعلام همبستگی با معترضان در ایران تجمع‌هایی برپا شد که به گفته کارشناسان هم از نظر «شمار شهرها» و هم از نظر «شمار شرکت‌کنندگان» کم‌سابقه بود.
تحریم فرماندهان سپاه توسط کانادا
بی بی سی: وزارت ‌خارجه کانادا در اعتراض به «نقض حقوق بشر» شماری از فرماندهان ارشد و نهادهای نظامی و امنیتی ایران را تحریم کرد.
تحریم‌شدگان عبارتند از:
محمد حسن باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی
حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران
اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران
فرماندهی دفاع سایبری سپاه پاسداران
محمد صالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر
اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات
محمد رستمی رئیس پلیس امنیت اخلاقی انتظامی
پلیس اخلاقی انتظامی ایران
زندان اوین
جاستین ترودو نخست‌‎وزیر کانادا هفته پیش اعلام کرده بود در اعتراض به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، تحریم‌هایی را اعلام خواهد کرد.
امروز شش کشور اروپایی هم طرحی را به اتحادیه اروپا ارائه دادند تا در اعتراض به سرکوب معترضان در ایران، ۱۶ نهاد و فرد که از مسئولان «اصلی» این سرکوب هستند، تحریم شوند.
یک تبعه آمریکا در حملات سپاه کشته شد
ایران‌اینترنشنال: بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، عمر محمودزاده، ۵۹ ساله و شهروند آمریکا، در حمله موشکی و پهپادی روز چهارشنبه سپاه پاسداران به مواضع و اردوگاه‌های احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان کشته شده است. او از دهه ۹۰ میلادی در آمریکا زندگی می‌کرده و تابعیت آمریکا را داشته است
نقدی:‌ اعتراضات به مرگ یک خانم نیست، موضوع براندازی است
ایران‌اینترنشنال: محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه با بیان اینکه دشمن از بداخلاق‌ترین و بدسابقه‌ترین افراد هنری و ورزشی استفاده کرد، گفت: «اعتراضات به مرگ یک خانم نیست، موضوع براندازی است»
او افزود سرخوردگان اجتماعی «بچه‌های خانواده‌های فروپاشیده و آلودگان به حشیش و گل» را به خدمت گرفتند.
عبدالحمید: سپاه با گلوله جنگی به جوانان شلیک کرده است
ایران‌اینترنشنال: مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان تایید کرد نیروهای یگان ویژه سپاه پاسداران با گلوله جنگی به جوانان و نوجوانان معترض شلیک کرده‌اند. اعتراضات روز جمعه در زاهدان بیش از ۴۰ کشته و ۱۰۰ مجروح بر جای گذاشت
سپاه پاسداران اعتراضات خیابانی در ده‌ها شهر ایران را «فتنه» نامید
ایران‌اینترنشنال: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه، ۳۱ شهریور، اعتراضات خیابانی در ده‌ها شهر ایران پس از مرگ مهسا امینی را «فتنه» نامید و از قوه قضائیه خواست با «دروغ‌پردازان» در فضای مجازی، برخورد «عبرت‌آموز» انجام دهد.
بیانیه رسمی سپاه پاسداران پس از گسترش اعتراضات به دست‌کم ۸۰ شهر ایران و تشدید درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و پلیس و شهروندان خشمگین از خشونت‌ها برای اعمال حجاب اجباری صادر می‌شود که منجر به مرگ مهسا امینی، زن جوان اهل سقز در تهران، شد.
سپاه، نه تنها اعتراضات را «فتنه» نامیده، بلکه مدعی شده که «نظام سلطه و صهیونیسم و پیاده‌نظام‌های داخلی» آن با «القای روایت‌های جعلی و جهت‌دار به افکار عمومی» درگذشت مهسا امینی را بهانه قرار داده‌اند.
نیروی انتظامی و سپاه مدعی بازداشت یک «تیم خرابکاری» در قروه شده اند
ایران‌اینترنشنال: نیروی انتظامی و سپاه پاسداران بدون ارائه هیچ سند و مدرکی مدعی شده‌اند که در جریان اعتراضات جاری در ایران، یک «تیم خرابکاری» را در شهر قروه استان کردستان و همچنین یک تیم دیگر را که در تبریز قصد «بمب‌گذاری» داشتند بازداشت کرده‌اند.
علی آزادی، فرمانده نیروی انتظامی کردستان، گفت که «اعضای یک تیم خرابکاری که قصد اغتشاش و کشته‌‌سازی» در این استان را داشتند روز جمعه اول مهر در قروه دستگیر شدند.
او مدعی شد که همراه با این افراد مقداری مواد آتش‌زا «برای آتش‌سوزی سریع اموال و اماکن عمومی» کشف شد.

اخبار سیاسی داخلی
تلاش اصلاح‌طلبان براي تصويرسازي از اغتشاشات اخير به‌عنوان نتيجه «يكدست‌سازي قدرت»
اصلاح‌طلبان به دنبال كاسبي سياسي از اغتشاشات اخير هستند، به نحوي كه اعتراضات اخير را نتيجه «يكدست شدن قدرت» معرفي كرده و آن را داراي اين پيام به تصميم‌سازان و سیاست‌گذاران اصلي نظام می‌دانند كه راه برون‌رفت از شرايط فعلي بازگشت دوباره جريان اصلاحات به قدرت است.
تاكيد اصلاح‌طلبان بر ضرورت تشكيل «نهادهاي واسط» براي بازگو كردن مطالبات جامعه، دستاويزي است براي معرفي اين جريان در افكار عمومي به‌عنوان تنها نماينده اقشار جامعه كه می‌تواند به‌عنوان واسط ميان مردم و حاكميت، مطالبات آن‌ها را پيگيري كند. درواقع اصلاح‌طلبان به دنبال اعتباربخشی به خود و احياي پايگاه اجتماعي جريان اصلاحات با استفاده از اغتشاشات اخير هستند.
طرح مواردي همچون ضرورت تشكيل «هيات مستقل» براي بررسي پرونده فوت مهسا اميني كه از سوي اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود را می‌توان اقدامي پیش‌دستانه براي اعتبار زدایی از گزارشات رسمي نهادهاي مسئول دانست به‌نحوی‌که زمينه براي زيرسوال بردن گزارش رسمي فراهم شود.
ضرورت عادی سازی فضای جامعه
الان ما و همه رسانه‌های ما گرفتار موضوع آشوب هستند. یعنی بیشترین انرژی و حجم اخبار را بحث اشوب‌ها و اغتشاشات گذاشته‌ایم. باید از این وضعیت خارج شویم. مثلا چندین بحث اقتصادی و بودجه و … را علم کنیم و روی آن بحث کنیم. مجلس الان کجاست؟ واقعا یک هفته گذشت و معلوم است که کم کاری از ما بوده است. یعنی باید سینه سپر می‌کردیم که نکردیم. دنبال کار خود رفتیم.
موضوع رهبری هم مربوط به امروز نیست. بلکه در سال‌های اخیر سناریوهای دشمن این بوده که روی هر مسئله‌ای که تمرکز کرده بر نقش رهبری تاکید می‌کند.
اظهارات زهره الهیان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در مجلس شورای اسلامی در جمع بانوان عضو شورای ائتلاف سراسر کشور

تحرکات شیاطین صرفا چالش هایی را ایجاد می کند
بعضا کثرت، تفرقه و تفرق ایجاد شده از سوی شیاطین و غول های رسانه ای صهیونیستی است که به نوعی تلاش می کنند تا این وحدت و توحید در کشور اسلامی ایران خدشه ببیند.
ما هر از گاهی می بینیم که ویروس ها به کشور و به نظام مقدس جمهوری اسلامی حمله می کنند. در واقع این ویروس ها، فقط می توانند به جسم و کالبد کشور حمله کنند. هیچ وقت آن ها راه به روح توحیدی انقلاب اسلامی ندارند.
در واقع این نوع برنامه ریزی ها برای حمله ویروس ها و میکروب ها به کشور ما ایران صرفا یک چالش هایی را ایجاد می کند و دودی را بلند می کند اما به حقیقت انقلاب اسلامی – که بر گرفته از حقیقت توحید و حقیقت تعالیم الهی پیامبران و به ویژه پیامبر گرامی اسلام است- راهی ندارد.
فتنه ها نظام و انقلاب را واکسینه می کند
از طرفی ما تجربیات فتنه های گذشته را هم داریم. هر از گاهی فتنه ای برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی برپا می شود اما بسان بیماری که به جسم انسان عارض شده و آن بیماری باعث می شود که تا مدت ها بدن آنتی بادی ها و پادتن ها را ایجاد کند و از حملات بیماری های دیگر پیشگیری شود، این فتنه ها هم همین نقش را دارند. یعنی این ویروس ها که حمله می کنند – البته توسط دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی شناسایی می شوند- تا مدت ها این پاد تن و آنتی بادی ها برای انقلاب اسلامی ایجاد می شود تا از حملات دشمنان و شیاطین مصون بماند. براساس آن چه که مقام معظم رهبری به ما بشارت دادند، آینده روشنی پیش روی ملت ایران است و ایشان به عنوان حکیم فرزانه آن چه را که ما در آیینه نمی بینیم ایشان در خشت خام می بینند و آینده روشن را برای ملت ایران ترسیم می کنند.
بازخورد رسانه‌ای راهپیمایی محکومیت آشوبگران
پوشش راهپیمایی های سراسر کشور، یکی از محورهای اصلی رسانه های داخلی در ادامه جریانات اخیر در پی فوت مهسا امینی بود.
در پی وقوع حادثه تلخ مرگ خانم مهسا امینی و اتهام زنی به نیروی انتظامی پیرامون مرگ این خانم، اعتراضاتی از سوی کاربران فضای مجازی و از طرفی به صورت میدانی در برخی شهرها و مناطق مختلف کشور به وقوع پیوست و متاسفانه این اعتراضات با سوء استفاده آشوبگران و اغتشاشگران همراه شده و فضای کشور ملتهب شد بگونه ای که تعدادی از هم وطنانمان در اعتراضات جانباخته و به جان ماموران پلیس نیز سوء قصد شد.
ناگفته نماند در این میان اسلام ستیزان با راه اندازی کمپین قرآن سوزی و هتک حرمت مجالس عزای اهل بیت (ع) به دنبال القای دین گریزی مردم بودند اما حضور به موقع مردم در صحنه و راهپیمایی علیه آشوبگران محاسبات معاندین را برهم زد. این راهپیمایی در رسانه های داخلی و معاند واکنش های قابل توجهی را به همراه داشته است.
داخلی
پوشش راهپیمایی های سراسر کشور، یکی از محورهای اصلی رسانه های داخلی در ادامه جریانات اخیر در پی فوت مهسا امینی بود. از نگاه برخی جریانات داخلی، حرکت راهپیمایی، نه فقط در اعتراض به موج تخریبها و اغتشاشات خارج از چارچوب، بلکه بخش مهمی از آن در واکنش به هتک حرمت هایی بوده است که به ساحت مقدسات و من جمله قرآن کریم در روزهای اخیر صورت گرفته است.
اگرچه اصل حرکت فراخوان عمومی برای راهپیمایی، از سوی رسانه ها و کنشگران همسو قابل ستایش بود، اما در این میان بودند کنشگرانی که مسئله شان اظهارات ضد وحدت برخی مسئولین و ائمه جمعه در برخی شهرها بود. به زعم این کنشگران، در شرایط بحرانی امروز که جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری به وحدت کلمه و ترمیم شکاف های اجتماعی نیاز دارد، حضور برخی چهره ها در کسوت ائمه جمعه – که سوابق اظهارات گذشته شان در تشدید اختلافات میان مردم مسبوق به سابقه بوده است – نوعی بی تدبیری و تنش زایی محسوب می شود.
از سوی دیگر، بازنشر خبر اعلام برائت پدر مهسا امینی از اعتراضات و اغتشاشات اخیر در کشور، از جمله محتواهای پربازدید جریانات داخلی در دو روز گذشته بود. به زعم این جریانات – خصوصا جریان انقلابی – این اغتشاشات و تشدید آن در روزهای اخیر در حالی رقم می خورد که خانواده مهسا امینی (به عنوان خاستگاه نخستین این ماجرا اکنون از بروز این فاز از اعتراضات – که به اغتشاش سخت انجامیده – ابراز نارضایتی کرده و سعی دارند صف خود را از تداوم اعتراضات و بلکه اغتشاشات جدا کنند.
معاند
قرار گرفتن هشتگ #مهسا_امینی در رتبه بندی ۵ هشتگ برتر تاریخ توئیتر، از جمله داغ ترین محتواهای فضای مجازی در دو روز گذشته بوده است. ترند شدن این مسئله طبعآ به ذائقه جریانات ناهمسو خوش آمده و سعی دارند این مسئله را نوعی حقانیت خود در مقابله جهانی علیه نظام سیاسی ایران جلوه دهند. لازم به ذکر است این رکوردزنی در حالی اتفاق می افتد که برخی کارشناسان حوزه رسانه های اجتماعی بر این باورند که بخش قابل توجهی از این حجم تولید یا بازنشر محتوا، روباتیک بوده و عملا فیک است.
پوشش موج اعتراضات و اغتشاشات در برخی شهرهای کشور و تلاش برای هرچه داغ تر نشان دادن آن، از دیگر محورهای معاندین برای همسو نشان دادن فضای شبکه های اجتماعی با موضع خودشان بود که در این راستا در تلاش بودند تا تحرکات میدانی مختلف در اقصی نقاط کشور را به شکلی پرحجم پوشش داده و در مقابل، هرگونه تحرک فراجا یا نیروهای انقلابی در کف خیابان را به شکلی وارونه و ناحق، جلوه نمایی کنند.
مرتبط با این خط رسانه ای، جریانات مذکور سعی داشتند راهپیمایی های مردمی در سراسر کشور را جریانی حکومتی، فرمایشی و کاملا غیرمردمی نشان دهند: کوچک انگاری جمعیت راهپیمایان، ادعای آرشیوی بودن تصاویر و فیلم‌های راهپیمایان در خصوص صحنه های پرجمعیت و ناچیز بودن این حرکت در مقابل موج مردمی اعتراضات در سوگ مهسا امینی، از جمله خطوط رسانه ای جریان معاند ذیل این کلان محور بوده است.
به زعم برخی تحلیلگران این جریان، این دست راهپیمایی ها دیگر شبیه به ماجراهای سالیان گذشته نیست که با به میدان آمدن راهپیمایان همچون حماسه ۹ دی ۱۳۸۸ غائله خوابیده و موج اعتراضات فروکش کند. همچنین بازتاب دادن خبر کنسرت همایون شجریان در استرالیا به همراه سرداده شدن شعارهایی علیه رهبر معظم انقلاب از سوی حاضرین در سالن، به انضمام روی صحنه آمد همایون شجریان با تصویر مهسا امینی، موج رسانه ای دیگری بود که تلاش داشت بار دیگر جامعه ایرانی و به خصوص قشر هنرمند و فرهیخته را همسو با اعتراضات بازنماید.

اخبار امنیتی
لیدرهای تجمعات دانشجویی اصلا دانشجو نبوده اند
بررسی ها نشان می دهد که در جریان برگزاری تجمعات دانشجویی در اولین روزهای آشوب های اخیر، برخی از لیدرها و سرگروه های این تجمعات اصلا دانشجو نبوده اند. جمع‌بندی اغتشاشات روز دوشنبه در کشور
گزارش پایش دستگاه امنیتی نشان می‌دهد با گذشت حدود ۱۰ روز از آغاز موج جدید اغتشاشات در کشور، تعداد آشوبگران حاضر در صحنه به طور قابل توجهی کاهش داشته است.
مطابق این گزارش، در روز دوشنبه ۴ مهرماه، جمعا در ۱۴ شهر کشور تجمعات اعتراضی برگزار شد که تعداد تجمع‌کنندگان ۱۸۰۵ نفر بوده‌است. این در حالیست که از نظر تعداد افراد حاضر در صحنه جمعیت به حدود دو درصد و تعداد شهرهای درگیر نیز به حدود یک درصد کاهش یافته است. روند کلی تعداد شهرهای درگیر و تعداد تجمع‌کنندگان کاهشی می‌باشد.
در روز یکشنبه مجموعا در ۱۳ شهر تجمعی برگزار شده بود که حدود ۴۵۰۰ نفر در آن شرکت داشتند.
تحریک خانواده مهسا امینی توسط سفارت آلمان
پیغام‌هایی از سوی سفارت آلمان به خانواده مهسا امینی با هدف تحریک آن‌ها به موضع‌گیری‌های تند و … ارسال شده بود.
شنیده‌ها از منابع آگاه حکایت از این دارد که در جریان اغتشاشات اخیر در کشور، ۴ کشور اروپایی و آسیایی نقش اصلی در فضاسازی‌های رسانه‌ای و تحریک مردم به حضور در خیابان و آشوب داشته‌اند.
در این رابطه گفته می‌شود که سفارت آلمان در تهران به عنوان هماهنگ کننده سفارت‌های اروپایی در ایران نقش مهمی ایفا کرده است و علاوه بر ارتباط گیری‌هایی که با اراذل و اوباش از سوی طرف آلمانی گرفته شده بود، بصورت مستقیم ارتباطاتی با خانواده مرحومه مهسا امینی نیز گرفته است.
شنود تماس‌های تلفنی و پیغام‌هایی که با واسطه از طرف سفارت آلمان به خانواده امینی رسیده نشان می‌دهد از آن‌ها خواسته شده که مواضعی علیه نیروهای انتظامی گرفته و ضمن مصاحبه با رسانه‌های خارجی همچنان موضوع مربوط به مهسا امینی را داغ نگه دارند.
طرف آلمانی همچنین به اطرافیان مهسا امینی این وعده را داده است که در صورت برخورد نظام با ادعاهای نادرست آن‌ها از ابزارهای خارجی برای فشار به جمهوری اسلامی استفاده کرده و دولت آلمان نیز این آمادگی را دارد که هرچه سریعتر تابعیت آلمانی به آن‌ها بدهد.
در جریان اغتشاشات اخیر در ایران، علاوه بر آلمان اتباع هلند نیز نقش فعالی داشتند بگونه‌ای که تعدادی از اتباع هلندی نیز در جریان اغتشاشات شناسایی و بازداشت شدند.
تازه‌ترین پیام فرح پهلوی درباره حوادث اخیر
فرح پهلوی: «من ‌ به نام یک مادر از فرد فرد همه نیروهای انتظامی، ارتش، سپاه، بسیج، لباس شخصی‌ها و یا دیگران با هر گرایشی که دارند می‌خواهم که دست خود را بیشتر به خون جوانان هم میهن خود آغشته نکنند.»

اظهارات رضا داوری در جمع بانوان عضو شورای ائتلاف سراسر کشور

مولفه ها و متغیرهای متفاوت آشوب اخیر با آشوب های گذشته
خدمت بانوان بزرگوار، اعضای محترم شورای ائتلاف در سراسر کشور سلام عرض می کنم. خداوند را به خاطر این فرصت مغتنمی که در اختیار بنده قرار گرفت، شاکرم. در ابتدا جا دارد تشکر کنم از سرکار خانم الهیان که توضیحات مبسوطی در باره پرونده پزشکی خانم مهسا امینی دادند.
امیدوارم که بحث های امروز بتواند به ما کمک کند تا به یک تصویر مشترکی در باره این پرونده برسیم.
موضوع بحث بنده اشاره ای به پیامدها، درس ها و عبرت ها در مسئولیت سنگینی که جامعه زنان ما به ویژه بانوان عضو شورای ائتلاف در آینده دارند، خواهد بود. امروز موضوعاتی را مطرح می کنم و درخواست دارم که انشاالله تاملی بفرمایید. ما در آینده انشاالله با مشورتی که با خانم دکتر قاسمپور شد ما یک نشست ویژه و همایش سراسری بانوان در آبان ماه یا آذرماه با موضوع این که نقش بانوان در زیست عفیفانه در آینده نظام اسلامی چگونه می تواند باشد؟ خواهیم داشت. امیدوارم بتوانیم در آن همایش درباره وظیفه سنگینی که بر دوش زنان ما است به یک نقطه اشتراکی برسیم و انشاالله کار را بتوانیم شروع کنیم.
همان طور که عرض کردم برای رسیدن به یک تحلیل مشترک ما اول نیازمند این هستیم که به یک تصویر مشترک برسیم. در این پرونده ای که به پرونده خانم مهسا امینی موسوم شد، چه گذشت؟ خانم دکتر الهیان درباره پرونده پزشکی او نکاتی را مطرح کردند. من پیامدهای این اتفاق را خیلی محورگونه و خلاصه عرض کنم.
تغییر طبقاتی در آشوب های اخیر
اعتراضات و آشوب هایی که به بهانه این اتفاق در کشور شکل گرفت دارای مولفه ها و متغیرهای متفاوتی با آشوب های سال های گذشته است.
اولین نکته آن یک تغییر طبقاتی بود که در این آشوب ها شاهد آن بودیم. ما در سال 96 و 98 و مردادماه 1400 شاهد تجمعات و آشوب هایی بودیم. طبقه ای که بعد از فتنه دی ماه 96 به میدان آمدند طبقاتی بودند که در این صندوق های اعتباری، مالی، خسارت و زیانی شده بودند. در آشوب بنزینی هم درواقع یک جنبش حاشیه نشین ها بود. طبقات محروم و مستضعف جامعه بود. این ها برای اعتراض به خیابان ها آمدند.
در آشوب های اخیر مطالبه اقتصادی مطرح نشده است
اما اتفاقی که در این دوره افتاد این که یک آشوب و اعتراض از طبقات متوسط جامعه و از طبقات متوسط به بالای جامعه اتفاق افتاد. برای همین ما شاهد شعارهای اقتصادی نبودیم، مطالبات اقتصادی نبودیم، مطالبه کار، اشتغال، مسکن و این مسائل در شعارها دیده نمی شود.
کاهش سن معترضان خیابانی
نکته دوم ما شاهد تغییر نسلی بودیم. سن افرادی که در خیابان حضور داشتند به طور متوسط بین 17 تا 25 سال بوده است. بالای 50 درصد افرادی که در خیابان شرکت کردند در این هرم سنی هستند. در تهران هم بازداشت شدگانی از این افراد داشتیم حدود بالای 70 درصد آنها بین 17 تا 22 سال بودند، که این سن را ما در آشوبهای گذشته نداشتیم.
بروز تغییرات جنسیتی در آشوب های اخیر
نکته بعدی تغییرات جنسیتی بود. در روزهای اول اعتراضات در کل کشور حدود 45 درصد خانم ها و 55 درصد آقایان بودند. در تهران این رقم تقریبا 50، 50 بود. البته در روزهای آخر یعنی در چند روز گذشته به دلیل شدت خشونت هایی که در کف میدان و خیابان ما شاهد آن بودیم میزان حضور خانم ها به حدود زیر 20 درصد رسید. اما در ابتدای آشوب واقعا این رقم برای کارشناسان امنیتی و سیاسی ما قابل باور نبود آمارهایی که به آنها داده می شد باور نمی کردند و می گفتند ما باید بیاییم در کف خیابان این ترکیب جمعیتی را ببینیم.
تغییر مطالبات از حوزه اقتصادی و سیاسی به حوزه آزادی های اجتماعی
نکته بعد هم این که ما تغییر مطالبات در این دوره شاهد بودیم. یعنی مطالبات از سمت مطالبات اقتصادی و سیاسی ما به سمت آزادی های اجتماعی رفت. بحث حجاب بود، بحث زنان بود، بحث سبک زندگی مدرن بود، بحث پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی بود، این هم از جمله این موارد قابل تامل است.
نکته نگران کننده تغییرات ایدئولوژی آشوب بود. ما در ایدئولوژی بحران، آشوب، اعتراض و تجمع در سال های گذشته بیشتر مطالبات اقتصادی، مطالبه آزادی های سیاسی بود. اما در این دوره افرادی که آمدند، شعارهایی که دادند و بعد از بازداشت مصاحبه هایی که با این افراد شد متاسفانه ایدئولوژی آشوب را با تعارض با دین پیوند می دهد. یعنی در واقع نسلی که دین را قبول ندارند . احکام و شریعت اسلام را قبول ندارند، شعائر دینی را قبول ندارند به میدان آمده اند که بگویند ما به دنبال یک آزادی مطلق در همه عرصه های زندگی از روابط جنسی مطلقا آزاد تا مسائلی که در حوزه های اخلاقی هستند، هستیم. هیچ حد و مرز و چارچوبی را این ها قائل نبودند.
نقش سفارت خانه ها و کافه تریاها برای شبکه سازی در آشوب
نکته قابل تاسف این است که بیش از 90 درصد جوانهایی که بازداشت شدند اگر پسر بوده با یک یا گاهی به چند دوست دختر، و اگر دختر بودند همراه یک یا چند دوست پسر، در خیابانها آمدند. در واقع یک شبکه ای که در فضای مجازی شکل گرفته است. در اتاقهایی که موسوم به کچول است. گیمرهایی که طی این سال هایی که دانشگاهها تعطیل بوده در فضای گیم اتاقهایی داشتند باهم آشنا شدند و هماهنگ شدند و یا در شهرهای بزرگ در کافه هایی که قارچ گونه تاسیس شدند.
بنابر یک گزارش امنیتی که اخیرا بنده دیده ام، بیش از 50 درصد کافه هایی که در نقاط مرکزی تهران مثلا اطراف دانشگاه تهران، اطراف پارک هنرمندان، پل کریمخان، اینها صرفه اقتصادی و توجیه اقتصادی ندارند، بعد معلوم شده که هزینه مالی بخشی از این کافه ها که توانسته پاتوقی برای شبکه سازی و انسجام جریان آشوب باشد توسط سفارتخانه های اروپایی تامین شده است. به ویژه سفارت فرانسه در این وضعیت بسیار فعال عمل کرد.

نکته مهم دیگر این که ما با بعضی از تغییرات آشوب در مناطقی از کشور مواجه شدیم که خیلی تامل برانگیز است. فرض کنید استانی مثل خراسان جنوبی، در همه پیمایش های ملی که بنده حداقل ظرف 20 سال گذشته دیدم جزو مذهبی ترین استان بوده است. با کمترین آسیب های اجتماعی، مثل طلاق، جرم، جنایت، سرقت و از این مسائل روبرو بود اما متاسفانه در روزهای اول آشوب در شهری مثل بیرجند که معروف به دارالمؤمنین است یا شهری مثل کاشمر، شاهد برپایی تجمعات ساختار شکنانه و کشف حجاب های گروهی بودیم که اصلا بی سابقه بوده است. این رفتار در پیش بینی هیچ دستگاه امنیتی و هیچ کارشناس مسائل اجتماعی نبوده است.
این نشان می دهد که یکی از کارکردهای شبکه های اجتماعی این بوده که کشور ما را در واقع مسطح کردند. قبلا یک شکل هرمی داشت از تهران، از مرکز، از پایتخت، آن گزاره ها، شعارها، گفتمانها، به سمت شهرها و استانهای دیگر سرازیر می شد و بعد طول می کشید تا به استانهای دیگر برود رسوخ کند و خود را پیدا کند، گاه چند سال طول می کشید اما الان شبکه اجتماعی وضعیتی را به وجود آورده که همان شعار و همان نوع لباس، همان سبک زندگی که در تهران از یک دختر خانم مثلا بالا شهری ما می بینیم در بسیاری از مراکز استان، و شهرهای کوچک و حتی مذهبی ما دیده می شود.
خب این هم یکی از نگرانی هایی بود که باید روی آن تامل کرد.
تغییر فرماندهان میدان آشوب
نکته دیگر تغییرات فرماندهی آشوب است که باز در این دوره اتفاق افتاد. مثلا در 18 تیر سال 78 فرماندهی آشوب با طیفی از مجمع روحانیون، با طیفی از نیروهایی که در آن زمان در وزارت آموزش عالی بودند طیفی مثل آقای تاجزاده، آقای موسوی خوئینی ها، خانم فائزه هاشمی بود. فتنه سال 88 هم با نقش آفرینی آقای میر حسین موسوی، آقای کروبی و آقای خاتمی اتفاق افتاد. اما در این دوره افرادی که بازداشت شدند با آنها صحبت شد که شما با فراخوان چه کسی، چه فردی، چه شخصی به میدان آمدید؟ یک پاسخ داشت همه به اتفاق می گفتند شبکه های اجتماعی، فضای مجازی، یعنی دیگر اسمی از مثلا میرحسین یا مریم رجوی یا رضا پهلوی در حد یک یا کمتر از یک درصد بوده است.
دشمن از درون خانواده ها یارگیری کرده است
نکته دیگر این که حدود 12 هزار بازداشتی داشته ایم که 11 هزار نفر از آنها حدوداً آزاد شدند. در بعضی شهرها بیشتر افراد مجرد هستند و این هم نکته قابل تامل است. یعنی به بهانه آزادی های جنسی و روابط جنسی شبکه ای از فرزندان ما از دختران و پسران ما، دشمن از درون خانواده های ما یارگیری کرده است.
فرض کنید در شهری مثل قم در شب سوم آشوب 50 نفری که دستگیر کردند تقریبا همه آنها زیر 25 سال سن داشتند. تقریبا همه هم مجرد بودند. این نشان می دهد که دشمن چگونه سرمایه گذاری می کند؟ طراحی می کند؟ پدیده های خود را پیش می برد؟

نقش پیدا و پنهان سلبریتی ها و کسب و کارهای مجازی در آشوب ها
از دیگر متغیرهایی که در این دوره شاهد آن بودیم نقش شتابدهنده ها، سلبریتی ها، کسب و کارهای مجازی و … است. شما می بینید که مثلا برندهایی مثل اسنپ، مثل دیجی کالا، مثل حتی بلد و نشان در این فضا کار می کنند.
این ها درآمدهای خود را یا بخشی را یا پلتفرم های سینمایی مثل نماوا، مثل فیلمو، مثل فیلم نت هزینه براندازی نظام می کنند. یعنی بسیار قابل تامل است. یعنی می آیند در درون نظام مجوز می گیرند. از معافیت هایی در کسب و کار استفاده می کنند. وام های کلان بانکی می گیرند و در بزنگاه ها مخالف نظام عمل می کنند.
فرض کنید الان یک بخش زیادی از سلبریتی هایی که آمدند در این فضا علیه نظام توئیت زدند و موضع گرفتند، گفتند که از همین پلتفرم ها ارتزاق می کنیم.
یک نکته این که ما 6 هزار نفر جامعه هنری داریم که یک بخش کوچکی از آنها الان با صدا و سیما و ارشاد کار می کنند، کل بودجه ای که امسال صدا و سیما برای فیلم سازی و سریال سازی در نظر گرفته شده حدود 500 تا 600 میلیارد تومان، ارشاد حدود 200 میلیارد تومان بوده که حدود 100 میلیارد برای حقوق و 100 میلیارد برای سریال هزینه می شود.
اما مجموع همین پلتفرم ها مثل فیلمو، نماوا، فیلم نت، بیش از 5 هزار میلیارد تومان بودجه دارند. آن ها یارگیری می کنند. جریان هنرمند را به خط می کنند که در بزنگاه ها به دستور آنها بیایند و در جریان آشوب قرار بگیرند.

تغییر مدل آشوب شکل گیری مدل جوکری
از متغیرهای جدیدی که ما با آن مواجه شدیم بحث مدل آشوب بود. این مدل آشوب غافلگیر کننده و به مدل جوکری معروف است. یعنی دعوت به آشوب می شود. یک آنارشیست و خشونت اجتماعی و یک رفتار جنون آمیزی را ما شاهد هستیم. سر ناسازگاری دارند، عمدتا بدون لیدر هستند، این ها برای مقابله با وضع موجود آمده اند. بدون این که هدفی در آینده برای خود داشته باشند. از درگیری و تخریب و جنایت هم لذت می برند و تخریب گسترده می کنند.
در واقع این ها به تعبیری چون امیدی به آینده خود ندارند می گویند ما می خواهیم این وضع موجود را به هم بزنیم. اما مدل جایگزین ندارند. پاسخی برای آن ندارند. این مدل آشوب هم قابل توجه است و یک ریشه آشوب است.
تحلیل مانوئل کاستلز درباره شکل گیری جنبش های اجتماعی
مانوئل کاستلز یک جامعه شناس سیاسی بیش از 50 کتاب نوشته که بخشی از آن ها به عنوان کتاب های پایه جامعه شناسی سیاسی و شبکه های اجتماعی مطرح است. او معتقد است که عصر انقلاب های کلاسیک به پایان رسیده و دیگر شاهد انقلاب اکتبر روسیه، فرانسه یا حتی ایران و الجزایر نخواهید بود که یک لید و پرچمداری کف خیابان بیاید.
او می گوید ما از انقلاب های کلاسیک به سمت جنبش های اجتماعی می رویم. در جنبش های اجتماعی این شبکه ها و پلتفرمهای اجتماعی هستند که بدنه آشوب را شکل می دهند و مدیریت و رهبری می کنند.
به گفته او جنبش های اجتماعی در تهدید یک ملت، یک طیف، یا یک جنسیت شکل می گیرد. مثلا جنس زنان، جنس کارگران.
مهمترین اهداف جاسوسان فرانسوی در ایران
نکته مهم دیگر این که این ماجرا یک اتاق فرمانی دارد. غرب در سال‌های اخیر برای طراحی ها و پروژه ها علیه ایران سرمایه گذاری می کند. در بیانیه وزارت اطلاعات هم اشاره شده که 2 جاسوس فرانسوی – که در قالب توریست به کشور ما آمده بودند- بازداشت شدند. محل بازداشت این‌ها در همین خیابان جمالزاده تهران بود که در جلسه ای با انجمن صنفی معلمان شرکت کرده‌ بودند. این 2 جاسوس در پاسخ به این سئوال که ماموریت شما چیست؟ گفته‌اند که ما آمده بودیم تا در ایران اولا مسئله سازی کنیم. ثانیا مطالبه‌ گری را در سطح جامعه تشدید کنیم. ثالثا از میان جمعیت معترض شبکه سازی کنیم.
البته در این باره علوی تبار هم تعبیری دارد که می گوید ما باید اعتراضات را اول سلولی و بعد سراسری کنیم و بعد نافرمانی مدنی را گسترش دهیم.
راه‌اندازی سایت‌ از سوی اصلاح‌طلبان برای تحریک مردم به نافرمانی مدنی
در همین آشوب اخیر هم مشاهده شده که بعد از این که در کف خیابان نتوانستند کار خود را پیش ببرند به سمت نافرمانی مدنی و دعوت به اعتصاب در دانشگاه ها یا اعتصاب رانندگان و … حرکت کرده‌اند.
از طرفی این ها به این نتیجه رسیدند که اعتراض برای این که خمیر مایه جنبش اجتماعی شود حتما به آن نیاز دارد که رد پای آن از جلوی مجلس تا طومار نویسی دیده شود. استدلال اصلاح طلبان این است که ترس مردم از اعتراض و مطالبه باید ریخته شود. افرادی مانند علوی تبار و جلایی پور به این نکته به صراحت کرده‌اند.
مثلا یک سایت به نام کارزار راه اندازی کرده‌اند که به اصطلاح مطالبات حقوقی را به صورت شکوائیه های آنلاین پیگیری کنند. براساس دریافتی‌های همین سایت به این نتیجه رسیده‌اند که مردم دنبال چه هستند؟ با چه شعارهایی تحریک می شوند.
به همین دلیل جلایی پور می گوید که ما باید به سراغ مسائل و موضوعاتی برویم که ائتلاف محور است. مثلا موضوع زنان را مطرح می کنیم و از درون جریان اصولگرا هم می‌توانیم یارگیری کنیم. متاسفانه در این دوره آشوب‌ها دیده شده که بعضی از نیروهای انقلابی و اصولگرا هم در توئیت ها و اعلام مواضع خود با این موضوع همراهی کرده‌اند.
تمرکز ویژه اصلاح‌طلبان روی جریان عدالتخواه
از طرفی اصلاح‌طلبان روی جریان عدالتخواه – که خشونت کلامی و روحیه تخریب گری بالایی دارند – حساب ویژه ای باز کرده اند. همچنان که اولین فراخوان و دعوت به تجمع در این آشوب‌ها را عدالتخواهان داشته‌اند.
سناریوی اصلاح‌طلبان برای ایجاد آشوب‌های خیابانی
اصلاح‌طلبان در نشست‌های خود تاکید می‌کنند که منابع ایران برای پاسخ گویی به مطالبات محدود است ما باید سقف مطالبات را به اندازه‌ای بالا ببریم که نظام نتواند به این مطالبات پاسخ دهد و آن وقت زمان ایجاد بی ثباتی و بحران و آشوب در کف خیابان است. این تصویر را در آشوب‌های اخیر به عینه می‌بینیم.
تقلای جریان برانداز برای ایجاد پایگاه در یکی از شهرهای مرزی کشور
نکته دیگر این که جریان برانداز از سال‌های قبل تلاش می‌کند تا – به عنوان یک استراتژی بلند مدت خود – یک شهر را در مناطق مرزی فتح کند و به عنوان یک شهر آزاد شده یک پایگاهی را برای خود ساماندهی کند. این موضوع در آشوب‌‌های اخیر به شدت دنبال شد. در روزهای اول آشوب‌ها، موجی از شایعات در باره آزاد سازی اشنویه راه اندازی کردند.پس از ناکامی به سمت شهرهای چابهار و زاهدان و دیگر شهرهای مناطق مرزی که پتانسیل مذهبی هم دارد،‌ حرکت می‌کنند.

اقدام بی سابقه جریان معاند در شهر زاهدان
متاسفانه این اتفاقی که چند روز پیش در زاهدان شاهد آن بودیم، از اتفاقاتی است که طی 3 دهه اخیر بی سابقه بوده است. جریان معاند برانداز وارد شهر شده و با توزیع سلاح به کلانتری و پایگاه نظامی حمله کرده است. با آتش سوزی و ایجاد بلوا مردم را برای حمله و تسخیر مراکز نظامی و انبارهای مهمات تحریک و تشویق کرده‌ است. متاسفانه بیش از 23 نفر کشته شدند. 3 شهید داشتیم. این موضوع نشان می دهد که دشمن به هیچ وجه نمی خواهد فرصتی که برای او فراهم شده را از دست بدهد و به هر قیمت ممکن فضای کشور را ملتهب و ناآرام کند.
اذعان دشمن به توانمندی ایران در اجرای پروژه‌های کلان و راهبردی
واقعیت این است که دشمن هم به این یقین رسیده که نظام به تعبیر رهبر انقلاب در حال برداشتن یک گام بلند است. ما برای رسیدن به قله در پیچ های آخر هستیم.
یکی از اندیشکده های اسرائیلی – آمریکایی هم به این نکته اشاره کرده که اگر رهبر جمهوری اسلامی ایران را آزاد بگذاریم به سمت پروژه های کلان و راهبردی حرکت می‌کند. باید رهبر نظام را درگیر مسائل روزمره و تاکتیکی کنیم و نگذاریم که او برای منطقه، جهان اسلام و فضای بین الملل طراحی کند.
نکته مهم دیگر این که اگر راهبردهای آمریکا را در 20 سال اخیر دنبال کنید، متوجه می‌شوید که تقریبا هیچ یک از آن ها به نتیجه و مقصد نرسیده است. اما راهبردهای جمهوری اسلامی ایران موفقیت آمیز بوده است. آن ها نیز اعتراف می‌کنند که ایران دست برتر را دارد.

ضرورت شناخت نسل جدید و آشنایی با زبان گفت‌وگو با آن ها
البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اگرچه ما در شرایط پیروزی و فتح هستیم – و انشاالله بتوانیم این فضا را و این سرعت خود را بیشتر کنیم – و دشمن هم طراحی‌هایی دارد. اما در عین حال این باعث نمی شود که ما بعضی از ناکارآمدی های خود را، بعضی از کم کاریهای خود را غافل شویم. مثلا ادبیات جریان انقلاب برای نسل جوانی که موسوم به نسل ایکس هستند چه بوده است؟ اتفاقا نام کتابی هم نسل ایکس است که آن را مطالعه کنید.
روحیات نسل جوان امروز به ویژه نسلی که در فضای مجازی رشد کرده است با نسل گذشته متفاوت است.این نسل فرزندان مدارس ما نیستند، فرزندان مدارس جمهوری اسلامی نیستند. اینها محصولات مدارس اینستاگرام و شبکه های اجتمای هستند. در آن فضا رشد کرده اند و تربیت شدند و پرورش یافته اند، ما باید ببینیم که واقعا نسل جدید ما چه گزاره هایی داشته اند؟ چه ادبیاتی استفاده کرده اند؟

در پاسخ به شبهات ناتوان بوده‌ایم
البته بخشی از این اعتراضات هم نتیجه ناامیدی آن ها به اصلاح وضعیت موجود است. بنده معتقد هستم بخش عمده این ناامیدی محصول آن فضاسازی و آن تصویری است که شبکه های اجتماعی از وضعیت جمهوری اسلامی ایران به نسل جوان ما القا می‌کنند. ما نتوانسته‌ایم در پاسخ به شبهات پرونده موفقی داشته باشیم. مثلا زن ایرانی را به عنوان نماد همه محرومیت ها معرفی می کنند. در حالی که زنان جامعه ما دستاوردهای شگرفی دارند که بدیهی ترین و آشکارترین آن همین حضور زنان در دانشگاهها و تحصیلات عالیه است.
طراحی سناریوی تخریب رهبری نظام در حزب اتحاد ملت
نکته دیگر این که سال گذشته حزب اتحاد ملت نشستی را بعد از شکست در انتخابات 1400 برگزار کرد. لطفا بیانیه‌های این حزب را به دقت بخوانید.این بیانیه ها محصول جلسات مختلفی است که آن‌ها برگزار می کنند. اگر شما بخواهید بدانید که در جلسات حزب اتحاد ملت – که مجموعه ای از حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب است- چه می گذرد آنها را بخوانید.
در جلسه حزب اتحاد ملت نتیجه گیری شد که باید با 2 شعار و 2 موضوع و مسئله و محور دور جدید از فضای حزبی خود را شروع کنیم. محور اول این که به سمت نقد رهبری، با عناوینی مثلا مقابله با قدرت مطلق، مثل مقابله با قدرت بی پاسخگو، یا قدرت مادام العمر برویم. این کلید واژه ها در اظهارات تاجزاده و توئیت‌های او موج می زند. محور دوم هم این که ما باید مدافع آزدی های اجتماعی شویم و طرف مقابل نماد صیانت، فیلترینگ، استبداد اجتماعی شود.
البته به نظر می‌رسد که در این پروژه موفق بوده‌اند.
در این نشست همچنین تاکید شده که محور آزادی های اجتماعی باید معطوف به جامعه زنان و بحث حجاب باشد که مشاهده می‌شود این موضوع به عنوان نقطه تمرکز و کانونی آشوب‌ها بود.
موفقیت پروژه اصلاح‌طلبان به دلیل ناکارآمدی برخی از مسئولان
به نظرمن آن ها تا حدود زیادی در اجرای پروژه خود به دلیل ناکارآمدی های ما، به دلیل این که زیست بوم شبکه های اجتماعی متعلق به ما نیست و یک سبک زندگی مدرن و غربی را تحریک می کند، موفق بوده‌اند.

در بیان توفیقات و دستاوردهای دولت و نظام لکنت زبان داریم
این در حالی است که در دولت جدید موفقیت‌هایی حاصل شده است. مثلا با حذف ارز ترجیحی اقتصاد کشور به یک ثباتی رسید. تورم در چند ماه اخیر با یک شیب ملایمی در حال کاهش است. حضور ایران در اجلاس شانگهای یک توفیق بزرگی است. اما در در بیان دستاوردهای نظام لکنت های جدی داریم و حتما باید این نقیصه را ترمیم کنیم.

تحرکات 3 سفارت خانه اروپایی در آشوب های اخیر
سفارت خانه های آلمان، فرانسه و ژاپن در جریان آشوب های اخیر به شدت فعالیت داشته اند. یکی از کارمندان سفارت آلمان در تماسی با امجد امینی – پدر مهسا امینی- به وی پیشنهاد پناهندگی سیاسی داده است.
سناریوی تجزیه طلبانه دشمن علیه ایران
گروهی از کارشناسان خواستار تبیین سناریوی تجزیه طلبانه دشمن علیه ایران شده و گفته اند که افکارعمومی و مردم باید با زوایای پیچیده این سناریو به خوبی آشنا شوند.
مهمترین مصادیق جنگ شناختی در فتنه‌ اخیر
موضوع چگونگی مواجهه با فتنه اخیر، ترمیم رابطه نظام و بخشی از مردم که دچار واگرایی شده‌اند، در دستور کار یک هیئت اندیشه‌ورزی قرار گرفته است.
کارشناسان در این باره گفته‌اند که مهمترین مصادیق جنگ شناختی در فتنه اخیر ظهور و بروز یافته که ریشه‌های این فتنه را باید در تحلیل حوادث دی 96 جست و جو کرد.
البته فتنه 88 نیز بستر واگرایی‌های بخشی از مردم از نظام را فراهم کرده بود.
فتنه‌های گذشته جرائت ایستادگی در برابر نظام را افزایش داد
به گفته این کارشناسان، ریشه‌ها را باید در حوادث و مصداق‌های سال‌های 98، 96 و 88 جستو جو کرد. این حوادث باعث شده که موضوع امکان پذیری، عادی سازی، انگیزه بخشی و جرات آفرینی برای ایستادگی در برابر نظام و امید به تغییر آن در بخش‌هایی از مردم ایجاد شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که جرائت بخشی از مردم برای مقابله با نظام از دی 96 افزایش یافته و ادامه دارد. یعنی جرائت آفرینی و ایستادگی در برابر نظام و تصمیمات نظام و امید به تغییر را افزایش داده است.

جريان معاند به دنبال استمرار چالش امنيتي در داخل و افزايش فشارهاي بين‌المللي عليه ايران
طرح اين گزاره از سوي جريان معاند كه اعتراضات اخير از مرحله مطالبات اجتماعي، اقتصادي و سياسي عبور كرده و وارد مرحله «انقلاب» شده، با محوريت القاي اصلاح‌ناپذیر بودن ج.ا.ا و ضرورت گذار از آن دنبال می‌شود. در اين ميان هرگونه روش اصلاحي و يا طرح مطالبات فرهنگي و اجتماعي به محاق رفته و اصل نظام مورد هدف قرار می‌گیرد. بر همين اساس رسانه‌ها و فعالان جريان معاند با تكرار اين گزاره كه جمهوري اسلامي در آستانه فروپاشي و انقلاب قرار دارد، سعي در باورپذیر كردن آن دارند.
رسانه‌ها و گروه‌های معاند با مطالبه افزايش موج موضع‌گیری نهادهاي بین‌المللی و مقامات كشورهاي غربي در حمايت از معترضين را با محوريت ايجاد جبهه‌اي بین‌المللی عليه ايران دنبال می‌کنند. در اين سناريو جریان‌های معاند خارج از كشوربا برپايي تجمعات اعتراضي در مقابل نهادهاي بین‌المللی و پارلمان هاي كشورهاي اروپايي به دنبال همراه ساختن افكار عمومي و مقامات اروپايي براي تحت‌فشار قرار دادن ج.ا.ا هستند.

باید با عقبه آشوب‌ها قاطعانه برخورد کنیم
بنابراین معتقدم که نسخه‌هایی از قبیل باید باشد. باید یک قاطعیتی نشان داده شود. من نمی‌گویم که قاطعیت نباشد. بلکه زدن عقبه ان ها قاطعانه انجام شود. درباره عقبه خبث آن ها هم مانور داد. قاطعیت یعنی این‌که وزارت اطلاعات اعلام کرده 49 نفر از سرشاخه‌ها را بازداشت کرده است. شما دیدید برخی از سلبریتی که حمایت کرده بودند یا مثلا در معرض قضاوت عامیانه بودند سریع می‌خواهند به امثال رجبی منصوب شوند. مثلا باورم نمی‌شود محسن کیایی در این ظرفیت باشد آمد و روی آن خط کشید. این ها راه حل است. راه حل این است که ما بین کسی که اعتراض مشروع داخلی دارد و کسی که عمله یک گروهک است، تمایز قائل شویم.
به نظر من کار اصلی تمرکز روی این مسائل است. البته این هم زیر شاخه‌ای از محبت است. یعنی به نوعی به این‌ها می‌فهمانیم که ما دشمنی با شما نداریم. البته باید این کلمه سلبریتی رو از دهان‌ها انداخت و حتی جایگزینی برای این کلمه ساخته شود که بیشتر اثر دارد.
باید گفته شود که بعضی چهره‌ها و کسانی که با پول همین ملت چهره شدند در این مواقع سختی به کمک بیایند نه این‌که با حرف‌های خود بنزین روی اتش بریزند. این‌ هم یک نکته منطقی است که از دل آن مهرورزی، دلسوزی و مهربانی بیرون می‌آید. مراکزی برای سیاست‌ورزی راه‌اندازی شود
نکته دیگر این که چرا همه تیرها به سمت رهبری و مرکزیت نظام شلیک می‌شود؟ تا زمانی که سیاست ورزی را کانالیزه نکنیم، این خواهد بود. انتظار این است که یک مرکز یا افرادی در این باره فکر کنند. باید نمایندگانی که پاسدار یک نظام سیاسی هستند شناسایی شوند. اصلا ما چنین جایی را نداریم.
پس باید یک مرکزی برای سیاست ورزی درباره مسائل مختلف مثلا گشت ارشاد، حجاب و … ایجاد شود. مثلا گفته شود که سلیقه یک گروه این است و سلیقه گروه دیگر این است. در این حالت نمی‌گویند که نظام عقب نشینی کرد بلکه می‌گویند که گروه اول رفت و گروه دوم آمد.
قرارگاه هدایت لشکر فضای مجازی نداریم
نکته دیگر این که به نظر می‌رسد که ما لشکر فضای مجازی به اندازه کافی داریم اما قرارگاهی برای آن ها نداریم. به نظر می رسد که سپاه چون یک نهاد نظامی است و تا حدودی فضای آن متفاوت است، نتواند نقشی را ایفا کند. 3 مجموعه سپاه، شورای فضای مجازی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی وجود دارد. این لشکر وقتی نگاه می‌کند که اتفاقی روز سه شنبه افتاده و اولین اطلاعیه ناجا روز 5 شنبه صادر شده،‌گیج می‌شود و نمی داند که کجا را باید بزند؟ کجا باید روایت خوانی شود؟ انجایی که روایت را می‌گویند، قرارگاه است. لشکر نیست. یک لشکر توی توییتر داریم و واقعا هم ادم زیاد داریم اما این‌ها انسجام و دستور کار ندارند.
قرارگاه باید اشراف ظرفیتی داشته باشد. باید ظرفیت‌ها را بشناسد. باید عملیات تعریف کند. قرارگاه که این نیست. قرارگاه هدف تعیین می‌کند. خط تعیین می کند. کارش این است. یعنی کار قرارگاهی باید کند.
مثلا ببینید پشت سر بی.بی.سی و ایران اینترنشنال و … یک کار سازمان یافته انجام می‌شود. این ها یگان هستند. وقتی می‌بینید که به یک روایت اصرار دارند، این یعنی کار قرارگاهی است.
شما در این چهار روز هرچه که روایت کنید یا با آن ها مقابله کنید، اثر ندارد. واقعا اثر ندارد. روایت اول یعنی این که این خانم در گشت ارشاد ناجا کشته شده، غالب شده هنوز نتوانسته ایم این را حل کنیم.از طرفی کلیپ‌هایی از برخورد نیروهای گشت ارشاد با برخی از افراد هم وجود دارد. وقتی که شما می‌گویید که این روایت غلط است پاسخ می‌شنوید که پس آن ها چیست؟
قرارگاه اطلاعاتی برای رصد سناریوهای دشمن راه‌اندازی شود
نکته دیگر این که قرارگاه اطلاعاتی برای رصد طراحی‌های دشمن باید ایجاد شود. باید رصد کنیم. تقلای دشمن برای براندازی باید رصد و کشف شود. باید با آن مقابله کنیم. براندازی که بدون برنامه نمی شود. ما می‌گوییم براندازی. خُب این براندازی باید کشف شود، براندازی قرارگاه دارد. براندزای که بدون قرارگاه نمی‌شود. براندازی جنگ است. جنگ شناختی است، جنگ که بدون قرارگاه نمی‌تواند باشد. اگر واقعا ریشه اش در کوموله و دموکرات، آمریکا و … است، باید دید که چطوری تقسیم کارمی‌شود؟ یگان‌های این جنگ کجاست؟ باید برای مقابله با دشمن آرایش داشته باشید.
آرایش ما در حوزه داخلی باید آرامش باشد. یعنی سیاست ما در حوزه داخل با سیاست ما در مقابله با دشمن 2 گونه است. ما به 2 دکترین نیاز داریم. آسیب‌ها با تهدیدها متفاوت هستند. دشمن کارش این است. حتی کارآمدترین دولت هم داشته باشید دشمن دست از خصومت و دشمنی و طراحی برنمی دارد.
رهبر انقلاب در جمع شورای هماهنگی در سال 88 فرمودند که شما این حوادث را نگاه کنید دشمن از این حوادث درس می‌گیرد و هر روز پیچیده تر عمل می‌کند، دشمن از تجاربش استفاده می‌کند.
شیوه رویارویی دشمن سال به سال پیچیده‌تر می‌شود
نظر من این که دشمن از ابتدای انقلاب دنبال براندازی بوده و هر بار پیچیده تر، با تجربه تر، با ابزار و روش جدیدتر به میدان آمده و می‌آید. دشمن دست هم بر نمی‌دارد. حتی درهمه شئون هم کارآمد باشیم باز مقابله می‌کند.

اما مسئله این است که این جمعیت کف خیابان با چه بسترهایی آمدند؟ این را باید کشف کرد. مثلا در سال 88 شهید همدانی فرمانده سپاه تهران بود به من زنگ زد و گفت ما طرحی داریم و می‌خواهیم به مدارس برویم. به این رسیدیم که دانش‌آموزان دبیرستانی‌ تهران مشکل دارند. ما جلسه‌ای گذاشتیم و به این فکر رسیدیم که حدود 200 نفر فهرست کردیم تا در مدارس صحبت کنند. آن ها هم در مدارس دخترانه و پسرانه صحبت کردند. بعد این افراد در جلسه‌ای خاطرات شان را گفتند مثلا یک روحانی گفت که در پایان جلسه‌‌ای در دبیرستان دخترانه به من گفته شد که حاج آقا یعنی شما فقط یک زن دارید؟ مگرمی‌شود آخوندها یک زن داشته باشند؟
اقدام قابل تامل اسنپ در جریان آشوب ها
شبکه حمل و نقل اسنپ در اقدامی قابل تامل برای رانندگان خود که اقدام به جا به جایی مسافران در برخی از محدوده های درگیری در تهران کرده اند، مبلغ 149 هزار تومان تشویقی پرداخت کرده است.
تئوری ایستادگی زنانه در برابر نظام
بررسی ها نشان می دهد که تئوری ایستادگی زنانه در برابر نظام در دستور کار دشمن قرار گرفته است. دشمن و جریان ضد انقلاب با توجه به توانمندی نظام در مدیریت مباحث معیشتی – تحریمی، تئوری ایستادگی زنانه در برابر نظام را در دستور کار قرار داده است. جریان ضد انقلاب و دشمن گفته اند که نظام جمهوری اسلامی نمی تواند با موضوع حجاب – چون یک مسئله شرعی است – مواجه شود و درباره آن تصمیم گیری کمرنگ یا پررنگی داشته باشد.
گفتنی است که کارشناسان معتقدند نباید حضور و میدان داری زنان و دختران در آشوب های اخیر برجسته سازی شود.
ابلاغیه ضد انقلاب برای ورود زنان به درگیری های خیابانی
به گفته برخی از کارشناسان، جریان ضد انقلاب در ابلاغیه ای از نیروهای داخلی خود خواسته تا زنان را وارد درگیری های خیابانی و آشوب ها کنند.
گروهی از سلبریتی ها شتاب دهنده آشوب بوده اند
بررسی ها نشان می دهد که گروه قابل توجهی از سلبریتی ها در حوزه هنری و ورزشی در نقش شتاب دهنده آشوب به حمایت از آشوبگران پرداخته اند.
برخی از کارشناسان معتقدند که این گونه لشگرکشی سلبریتی ها تاکنون در بحران های گذشته سابقه نداشته است. این کارشناسان خواستار برخورد قاطع دستگاه قضایی با این گروه از سلبریتی ها شده اند.
خودداری دادستانی کل کشور از صدور بیانیه برخورد با عوامل درگیری با ناجا
دادستانی کل کشور علی رغم درخواست ها مبنی بر صدور اطلاعیه ای درباره برخورد اشد مجازات با عوامل درگیری با نیروهای انتظامی، تاکنون به این درخواست ها توجهی نکرده است.
63 کشته ناشی از آشوب های اخیر
برآوردها بر این است که تاکنون 63 نفر در جریان آشوب های اخیر کشته شده اند. برخی از کارشناسان معتقدند که برخی از این کشته شدگان قربانی اختلافات و تسویه حساب های شخصی شده و با سلاح شکاری، چاقو و قمه کشته شده و جنازه آن ها به میدان آورده شده است.
برخی از آن ها نیز در پی حمله به مراکز نظامی و مهم با شلیک سلاح ساچمه ای نیروی انتظامی کشته شده اند
کاهش 57 درصدی تجمعات در روزهای گذشته
میزان تجمعات طی روزهای گذشته تا 57 درصد کاهش پیدا کرده است.
2 ویژگی مهم آشوب های اخیر
بررسی های اولیه نشان می دهد که آشوب های اخیر 2 ویژگی مهم داشته است اول این که محله محور بوده و دوم این که آشوبگران پس از ضربه و درگیری از محل دور می شدند.
جراحت عمیق 450 نفر در سراسر کشور
450 نفر در جریان آشوب های اخیر در سراسر کشور، دچار جراحت های سنگین و عمیق شده اند. مجروح عمیق در کل کشور داریم. آن ها با سلاح‌های گرم شکاری، گلوله جنگی ،چاقو و قمه مجروح شده اند.
ورود 640 گردان بسیجی برای مهار دامنه آشوب ها
640 گردان بسیجی در سراسر کشور وارد میدان آشوب ها شده و توانسته اند که آن را مهار و خنثی کنند.
بازداشت 2500 نفر
برآوردها بر این است که 2 هزار و 500 نفر در جریان آشوب ها بازداشت شده اند. 202 نفر از آنان زن هستند. 90 درصد افراد کمتر از 25 سال دارند.
اعزام گروهی از اکراد به استان تهران
گروهی از افراد کرد از استان کردستان به سمت استان تهران اعزام شده اند.
اجرای پروژه توجیه گروه ها و افراد تاثیرگذار درباره عواقب آشوب ها
دستگاه های امنیتی – اطلاعاتی در قالب یک پروژه سنگین با افراد تاثیرگذاردر حوزه های مختلف تماس گرفته و آنان را نسبت به عواقب دامنه آشوب ها توجیه کرده اند.
به گفته برخی از کارشناسان این اقدام برای اولین بار انجام شده و تاثیرات قابل توجهی به همراه داشته است.
تهدید برخی از سلبریتی ها از سوی آشوب طلبان
برخی از سلبریتی ها از جمله پرویز پرستویی، سالار عقیلی و … گفته اند که به شدت از سوی آشوبگران تهدید شده و آن ها گفته اند که اگر از آن ها حمایتی صورت نگیرد، زن و همسر آن ها را می کشند و خانه آن ها را به آتش می کشند.
آشوب های اخیر پروژه آشوب احتمالی آبان را بر هم زد
برخی از کارشناسان با اشاره به گزارشات قبلی دستگاه های امنیتی – اطلاعاتی مبنی بر بروز احتمالی آشوب در آبان ماه آینده، معتقدند که شکل گیری آشوب ها در پایان شهریورماه احتمالا پروژه آبان ماه آن ها را کاملا بر هم زده است.
انتقاد از ضعف مدیریت میدانی سردار اشتری
گروهی از کارشناسان از عملکرد و مدیریت سردار حسین اشتری فرمانده کل فراجا انتقاد کرده و گفته اند که وی فردی عملیاتی نیست. وی توان مدیریت این گونه آشوب ها و بحران ها را ندارد. این کارشناسان معتقدند که ناجا نیز نسبت به بحران های احتمالی آینده هیچ گونه آموزشی ندیده است. بنابراین باید در این باره تدبیر و چاره اندیشی کرد.
آمار تفکیکی از نیروهای حاضر در میدان آشوب ها
بررسی های اولیه نشان می دهد که از مجموع افراد حاضر در میدان اغتشاشات و آشوب ها، 33 درصد خود جوش، 13 درصد فعال سیاسی – مدنی، 13 درصد نیروهای انقلابی، 7 درصد سلطنت طلبان و 2 درصد گروهک نفاق بوده اند.
شکل‌گیری کمپین‌های مردمی درباره برخورد با سلبریتی های هنجارشکن
تاکنون چندین کمپین مردمی درباره ضرورت برخورد با سلبریتی‌های هنجارشکن و مصادره اموال آن ها راه‌اندازی شده است.
تقلای جریان نفاق برای شبکه‌سازی و تحرک بیشتر در فضای داخلی کشور
بررسی‌ها نشان می‌دهد که جریان نفاق برای تحرک بیشتر در فضای داخلی جامعه به تقلا افتاده است. برخی از کارشناسان گفته‌اند که این جریان از سال 94 سناریوهایی را برای حضور فعالانه در عرصه داخلی ایران طراحی و عملیاتی کرده و برخی از آن ها را نیز رسانه‌ای کرده است.
به گفته این کارشناسان در اغتشاشات اخیر نیز برخی از نیروهای بدنه گروهک نفاق و همچنین نیروهای سازماندهی شده از سوی این گروهک بازداشت شده‌اند.
هشدار درباره احتمال هنجارشکنی ها پس از آشوب طلبی های اخیر
برخی از کارشناسان نسبت به دوره پساآشوب های اخیر و افزایش دامنه هنجارشکنی ها در حوزه حجاب و عفاف و ساحت فرهنگی و شکل گیری بحران اقتدار هشدار می دهند. به گفته این کارشناسان احتمال این که نیروهای انقلابی در مواجهه با جسارت ها و هنجارشکنی ها عقب نشینی کرده یا دچار ترس شوند، وجود دارد.

هشدار درباره احتمال بروز آشوب در خوزستان
برخی از کارشناسان نسبت به احتمال تسری آشوب ها و اغتشاشات در استان خوزستان و جامعه عرب این منطقه هشدار داده و از وجود سلاح های زیاد در این منطقه ابراز نگرانی می کنند.
انتقاد از سکوت خواص در فتنه اخیر
برخی از کارشناسان معتقدند که تعداد خواص ساکت در فتنه اخیر در مقایسه با فتنه 88 افزایش یافته است. این کارشناسان از سکوت سیاسی مجلس، دولت، شورای ائتلاف و نیروهای انقلابی به شدت انتقاد می کنند.

ایده‌های اصلاح‌طلبان از زبان سلبريتي‌ها
چند سال‌پيش (سال 1397) سعید حجاریان در گفتگو با روزنامه «اعتماد» در اظهارنظری قابل‌تأمل گفت که اصلاح‌طلبان باید صحبت‌ها و ایده‌های خود را از زبان سلبریتی‌ها بیان کنند. ایده حجاریان در قرابت با سلبریتی‌ها و تبدیل این قشر به بلندگوی جریان اصلاحات، به نظر به تاکتیک این روزهای اصلاح‌طلبان تبدیل‌شده است. اظهارنظر و مواضع هنجارشکنانه برخی چهره‌های شاخص، طی روزهای گذشته به‌طور معناداری از سوی رسانه‌های متصل به محافل اصلاح‌طلبی، ضریب یافته‌اند. حجاریان با اشاره به احتمالات مختلف درباره شرایط اصلاح‌طلبان در آینده، گفته بود: «ممکن است، مردم جملگی اصلاح‌طلبان را پس بزنند و میان هسته سخت پالایش‌شده و دیگر اصلاح‌طلبان تمایزی نگذارند». وی دراین‌باره افزوده بود: «اصلاح‌طلبان در صورت قرار گرفتن در چنین وضعیتی باید سیاست‌های خود را به ‌تعبیر مولانا از دهان غیر مطرح کنند. به این معنا که سیاست‌های‌شان را نخست با گروه‌های مرجع جدید شامل هنرمندان، مشاهیر و… در میان بگذارند و پس از دریافت بازخوردها و اعمال تغییرات احتمالی، سیاست‌ها توسط همان گروه‌های مرجع جدید در جامعه منعکس شود. یعنی عملا اصلاح‌طلبان در این فاز در پشت‌صحنه قرار بگیرند». حجاریان این اظهارات را دقیقا یک سال بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و اندکی بعد از حوادث مربوط به دی‌ماه96، مطرح کرد. وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان که آغشته به‌نوعی مهجوریت و انزوای سیاسی است، از جهاتی شبیه به سرخوردگی ایشان و بدنه اجتماعی اصلاحات در ماه‌های منتهی به دی‌ماه 96 و پس از اغتشاشات اتفاق افتاده در این ماه است. یک تفاوت بارز اما میان این دو وضعیت مشهود به نظر می‌رسد و آن، عدم نفوذ اصلاح‌طلبان در ارکان دولت سیزدهم در شرایط فعلی است. به بیان دیگر، بغرنجی وضعیت امروز اصلاحات، بسیار بیشتر از وضعیت این جریان در ماه‌های بعد از انتخابات 96 است چراکه اگر اصلاحات در آن برهه و علی‌رغم بدنه اجتماعی لرزان، در عرصه بالا(قدرت رسمی) جایگاه و پایگاهی داشت، در شرایط کنونی نه در بالا نفوذی دارد و نه در عرصه پایین(جامعه)، اعتبار و شأنی. همین تنگنای مضاعف موجب شده تا اصلاح‌طلبان به سیاست مصادره سلبریتی‌ها شدت بیشتری ببخشند. اصلاح‌طلبان که امروز به موجب انزوای توأمان سیاسی و اجتماعی(عرصه بالا و پایین)، واجد هیچ‌گونه نفوذ در افکار عمومی نیستند، تلاش دارند با مخفی شدن پشت چهره‌های مشهور و اپوزیسیون‌سازی از این قشر، خود را در مقام معترض وضع موجود و دادخواه هنرمندان و مردم جا بیندازند.
تحت‌فشار قرار دادن حاكميت براي رفع فيلترينگ
هم‌زمان با فيلتر شدن برخي از شبکه‌های اجتماعي خارجي به‌واسطه استفاده اغتشاشات اخير، رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب با تعميم اين موضوع به «اجراي طرح صيانت» بر ضرورت رفع فيلترينگ تاكيد كردند. روزنامه هم‌میهن علاوه بر «فيلترينگ» پلتفرم‌های خارجي، شورای عالی فضای مجازی و مصوبات آن را «غيرقانوني» خواند و همچون ساير رسانه‌هاي اصلاح‌طلب از «خسارت ميلياردي ناشي از محدوديت در اينترنت»، «عصبانی‌تر شدن جامعه از ادامه فيلترينگ شبکه‌های اجتماعي» و «پيوستن صاحبان کسب‌وکارهای اينترنتي همچون ديجي كالا و اسنپ به اعتراضات» گفت.
تهديد به ادامه اعتراضات خاموش نشدني
برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از پایان چند روز اغتشاش آفرینی ناراحت هستند و البته که این ناراحتی خود را صریحا و با چاشنی تهدید به ادامه اعتراضات خاموش نشدنی در فرصت دیگر مطرح می‌کنند. در همين راستا عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشته است: «درهرحال یک احتمال دارد که دیر یا زود این آتش نیز خاموش شود و زیر خاکستر برود و در زمانی دیگر و مکانی مناسب دوباره سر برآورد و قطعا زمانی خواهد رسید که خاموش نشود، ولی درهرصورت هزینه‌های آن گریبآن‌همه را خواهد گرفت». صادق زیباکلام ضمن اذعان به بهانه بودن ماجرای فوت مهسا امینی گفته است: «ای‌کاش برخی مسئولین می‌دیدند و این پیام را می‌گرفتند که نارضایتی در جامعه ایران رخنه کرده و با چشم بستن به روی این نارضایتی و با انداختن همه تقصیرها بر گردن دیگران در حقیقت ما از دیدن واقعیت‌ها داریم فرار می‌کنیم». در ادامه همين خط رسانه‌ای ، فواد صادقی از فعالان رسانه‌ای فتنه 88 درباره آینده اعتراضات (اغتشاشات) در انصاف نيوز نوشته است: «در شبهای آینده هم این اعتراضات خواهد بود اما ممکن است برحسب میزان حمایت افکار عمومی یا حمایت بین‌المللی و میزان و شدت سرکوب‌ها در تعداد آن رشد یا کاهش به وجود بیاورد. ممکن است شرایط به سمتی برود که فرض کنیم اگر مثلا شب گذشته در پنجاه یا صد نقطه کشور اتفاق افتاده سه روز بعد بیست نقطه باشد، ممکن هم است دویست نقطه بشود. همه‌ی این‌ها بستگی به عواملی دارد که در اختیار مدیریت کشور است که چگونه با اعتراضات مواجهه کند». این چهره اصلاح‌طلب با تاکید تهدیدگونه بر اینکه اگر این فرصت تمام شود دیگر راهی برای کنترل جامعه وجود نخواهد داشت، گفته است: «این اعتراضات به صورت حداقلی وجود خواهد داشت تا زمانی که معترضین خسته شوند یا اگر در مقابل نیروهای کنترلی خسته و فرسوده شوند معترضین افزایش پیدا می‌کنند. بنابراین ما با یک چالش فرسایشی که در دو طرف ایجاد فرسایش می‌کند مواجه هستیم و حتی اگر مثلا ده یا بیست روز دیگر شرایط کشور کاملا آرام شد این به معنای این نیست که اعتراضات پایان‌یافته بلکه اعتراضات تبدیل‌شده به زخم کهنه‌ای روی زخم‌ها و نارضایتی‌های گذشته و باید به آن توجه و درمان شده و پاسخ داده شود. این آخرین فرصت‌های ما است که به مطالبات جامعه توجه کنیم و اگر این فرصت تمام شود دیگر راهی برای کنترل جامعه وجود نخواهد داشت. پس چه‌بهتر که قدر این آخرین فرصت‌ها را بدانیم و در سیستم حکمرانی و رفتار حکمرانی تجدیدنظر کنیم». از جنس اظهارات صادقی را چند روز گذشته علی‌محمد نمازی از اعضای حزب کارگزاران زده بود و توحش آشوبگران را «نارضایتی‌ انباشته جوانان» نامیده بود. روزنامه جمهوری‌اسلامی نوشت: «با فروکش کردن تظاهرات و اغتشاشات، نباید مسئولین تصور کنند نارضایتی‌ها پایان‌یافته و دیگر خبری نیست. شرایط کنونی همچون آتش زیر خاکستر است که با جرقه کوچک دیگری باز هم شعله‌ور خواهد شد»
تاكيد بر ضرورت ايجاد گروه حقیقت‌یاب مستقل و نهادهای واسط
حسين مرعشي در راستاي بهره‌برداری سياسي از اعتراضات اخير، علت آن را «حكومت يكپارچه شده» ، «محدودیت‌های سیاسی شدید و مکرر» و «انتخابات حداقلي» خوانده كه به اعتقاد او در انتخابات سال 1398 و سال 1401 خود را نشان داده بود. مرعشي معتقد است «اگر در چند انتخابات گذشته فضای سیاسی کشور رقابتی بود همه این جوانانی که این چند شب اعتراضات سیاسی داشتند، همه جذب سازمان‌های سیاسی و کمپین‌های انتخاباتی می‌شدند و انرژیشان را در انتخابات تخلیه می‌کردند». مرعشي پيشنهاد تشكيل «نهادهاي واسط» را می‌دهد تا این نهادها بتوانند بین نظام رسمی و مطالبات در خیابان، نقش واسط ایفا کرده و به گفته مرعشي «خواسته‌ها را معقول کنند». در پيشنهادي مشابه، عباس عبدي تشكيل «هیأت مستقلی مرکب از افراد معتبر و نمایندگانی از سوی خانواده مهسا اميني» را مطرح می‌کند و با اعتبار زدايي از ساختارها و چارچوب‌های قانوني موجود می‌گوید « آقای رییس جمهور همه‌چیز را احاله داده‌اند به ارزیابی روال‌های رسمی و مرسوم، در حالی که مشکل افکار عمومی با همین روال‌ها است. چگونه می‌توان با ارجاع به نتایج این روال‌ها مردم را قانع کرد؟».
اهداف معاندین، مخالفین و جبهه ضدانقلاب در ایجاد ناامنی، آشوب و فتنه
معاندین، مخالفین و جبهه ضدانقلاب دنبال اهداف متعددی در ایجاد ناامنی، آشوب و فتنه در ج.ا.ا هستند که به برخی به صورت مختصر اشاره می‌شود:
1) مشروعيت زدايي از ج.ا.ا و ایجاد یأس و ناامیدی در کشور و در نتیجه ناکارآمدن نشان دادن نظام اسلامی
2) استمرار اعتراضات خياباني و پيوند زدن آن به اعتصابات عمومي و بحراني نگهداشتن شرايط كشور
3) جلوگیری از حرکت جامعه ایرانی به سمت آرامش اقتصادی و به تاخیر انداختن بهبود معیشت مردم
4) پایین آوردن قدرت چانه‌زنی ج.ا.ا در مذاکرات احیای برجام و بسترسازي براي افزايش تحریم‌ها و فشارهاي بین‌المللی عليه ايران
5) تقويت گسست‌های اجتماعی و قومیتی
6) تقويت شكاف‌هاي شناختي بين نسلي و دوقطبي سازي جامعه
7) انحراف افكار عمومي از موفقيت‌هاي دولت سيزدهم و سوق دادن ادراک تحلیلی جامعه به سمت تحلیل منفی و ناامید سازی
دشمن اصل نظام را نشانه رفته است
یکی از کارشناسان سیاسی – رسانه ای با مقایسه آشوب های گذشته و اخیر گفته که موضوع آشوب های اخیر کاملا شفاف شده است. در حالی که در آشوب های گذشته 8 ماه زمان نیاز بود تا موضوع آن آشکار شود. دشمن مانند گذشته تمایلی به صرف وقت زیاد برای پنهان نگه داشتن موضوع آشوب ندارد.
در جریان مرگ مهسا امینی تنها 2 روز طول کشید تا اصل ماجرای پشت پرده آشوب ها روشن شود. دشمن به اصل نظام و جمهوری اسلامی حمله می کند.
ماجرای آشوب های اخیر نشان داده که دشمن با یک توانمندی به راحتی یک موضوع کوچک مثلا درگیری حتی 2 معلم را به کل سیستم جمهوری اسلامی نسبت می دهد و پروژه آشوب را کلید می زند.
2 تاکتیک مهم دشمن در فضای مجازی
دشمن در سال های اخیر در فضای مجازی 2 کار را همزمان دنبال می کند. ابتدا پروژه مشغول سازی را دنبال کرده است. افراد و گروه ها در فضای مجازی به مباحث و موضوعات روزمره گرفتار شده اند و قدرت تحلیل و تفکر را از دست داده اند.این در حالی است که تفکر و خلوت نیاز هر انسان و هر گروه است. در مستندی از حضرت امام (ره) به این موضوع اشاره شده که ایشان حتما 5 بعدازظهر ساعاتی با خود خلوت می کردند. این خلوت خیلی مهم است. این که یک حساب و کتاب کنیم که چی شد؟ چه اتفاقی افتاد؟ چه را می‌دهیم چه را به دست می‌آوریم؟
کار دوم دشمن این است که اطلاعات خاصی را به مخاطب در فضای مجازی می دهد و قدرت تفکر را از او می گیرد.
طراحی جنگ روانی پیچیده و فوق العاده دشمن علیه نظام و انقلاب
وی گفته که دشمن یک جنگ روانی پیچیده و فوق العاده ای را علیه نظام و انقلاب طراحی کرده است. شرایط امروز شرایط بسیار خاص و پیچیده‌ای است. بنابراین وظیفه رسانه ها روشنگری است.
دشمن برای استمرار آشوب ها تقلا می کند
قرائن و علائم نشان می دهد که دشمن دنبال سوژه‌های دیگری است که این آتش را روشن نگه دارند.
دشمن وارد فاز جنگ روانی شده و هجمه می‌کنند. عوامل دشمن به برخی از سلبریتی ها فشار می آورند تا حمایتی از آشوب ها داشته باشند.
رسانه های انقلابی باید توازن را به هم بزنند. باید آرایش تهاجمی و عملیاتی به خود بگیرند.
مهمترین موضوعاتی که رسانه های انقلابی باید در دستور کار قرار دهند
وی گفته که رسانه های انقلابی باید موضوع تجزیه طلبی، شکل گیری جنبش‌های بی‌سر و کور – که دنبال اغتشاش و آشوب هستند- ، خشونت‌طلبی و وحشیگری را به عنوان محور تولید محتوا در دستور کار قرار دهند.
سناریوی دشمن برای ایجاد آشوب در کشور
اما همه این مباحث یک طرف، ولی مسئله فوت خانم امینی تنها یک بهانه و یا به تعبیری یک سناریو برای آشوب در کشور بود. دشمنان نظام از اقتدار کشور ما مطلع هستند. آنها برای لطمه و ضربه به کشور به گزینه های مختلف متوسل می شوند.
مثلا سرویس ائتلافی موساد تئوری یک مرگ و هزار زخم را دنبال می کند. یعنی از هر طریقی و از هر وسیله ای باید ضربه و لطمه ای به جمهوری اسلامی زد.

سواستفاده دشمن از اراذل و اوباش
براساس گزارش وزارت اطلاعات، دشمن در این قضایا و قبل از فوت خانم امینی از وزارت اطلاعات حتی دست به دامان اراذل و اوباش شد. مثلا فرد هنجار شکنی پولی را دریافت می کرد برای اقدامی که خود او نمی دانست پشت صحنه این اقدام چیست؟ صرفا با به کارگیری مقطعی و موردی اراذل و اوباش و با پولهایی که خرج می کردند یک سری اقدامات را انجام می دادند. به طور مثال آن ها در شهادت آن شهید مدافع حرمی که در نزدیک مجلس به شهادت رسید یا سایر کیس ها و موضوعاتی که هست از اراذل و اوباش بهره بردند.
جنگ تمام عیار سرویس های اطلاعاتی علیه نظام و انقلاب
در این قضایا هم بیانیه اطلاعات را حتما مشاهده کردید. تعداد زیادی از اراذل و اوباش و بخشی از عوامل گروه های تروریستی – گروه های تجزیه طلب از گروه های کردی – از کومله و دموکرات و گروهک منافقین و سرکرده های آنها در این قضیه بازداشت شدند.
حقیقت این است که صحبتی که با بعضی از مقامات امنیت اطلاعات کشور داشتم آنها اذعان می کردند که یک جنگ تمام عیار از سوی همه سرویس های اطلاعاتی دشمنان و بیگانگان علیه ایران شکل گرفته است برای این که به نظام ضربه زده شود.
البته در موقعیت ایام اربعین – ارسال پیام اربعین به اقصی نقاط جهان- در ایامی که آقای رئیس جمهور سفری به شانگهای و نیویورک داشت و سایر توفیقاتی که نظام در این ایام داشت، جنگ رسانه ای، جنگ سایبری، جنگ روایت ها و جنگ اطلاعاتی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. البته به تعبیر آقای رئیسی و مقام معظم رهبری واقعا این نوع تحرکات برای نظام جمهوری اسلامی ایران تهدید به حساب نمی آید. بلکه به سرعت این عوامل جمع خواهد شد و این آشوب ها جمع خواهد شد.
آقای رئیسی به درستی اشاره کرد که ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می بری و زحمت ما می داری. امروز نظام جمهوری اسلامی ایران به سطحی از اقتدار رسیده که دیگر گزینه نظامی روی میز نیست. علی رغم این که آمریکا بخش مهمی از توان نظامی خود را در اطراف ما و در کشورهای همسایه پیاده کرده است. اسرائیل در اطراف ما در کشورهای همسایه از ترکمنستان تا آذربایجان تا عراق و کردستان عراق تا پاکستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس پایگاه دارد ولی اقدامی نتوانسته انجام دهد.
برای اقناع و آگاه سازی دهه هشتادی‌ها برنامه ریزی شود
برخی از کارشناسان با اشاره به حضور هیجانی و احساسی برخی از دهه هشتادی‌ها در تجمعات اخیر خواستار تدبیر و برنامه‌ریزی برای اقناع و آگاه‌سازی این نسل شده‌ و هشدار داده‌اند که اگر در این باره برنامه ریزی دقیقی صورت نگیرد، این طیف در دهه آینده تبدیل به عناصر پخته و عملیاتی علیه نظام و انقلاب می‌شوند.
عدم آماده باش نیروها در مواجهه با حمله به فرمانداری شهرری
به گفته برخی از شاهدان عینی در جریان آشوب‌های اخیر در شهرری و تقلای اغتشاشگران برای تصرف فرمانداری این شهر، هیچ یک از نیروها برای مقابله آماده نبوده‌اند.
اغتشاشگران در حدود 500 نفر با تجمع در برابر فرمانداری و تخلیه کامیونی از سنگ و کلوخ درصدد تصرف آن بوده‌اند. در جریان درگیری و حمله در این نقطه 3 نفر کشته شده اند.
برخی از کارشناسان نیز گفته اند که شورای تامین علی رغم اطلاع از فراخوان‌های گسترده برای برگزاری تجمع در برخی از نقاط این شهر، بسیار کم تحرک ظاهر شده است.
واریز مبالغ 3 میلیون تومانی به حساب برخی از اغتشاشگران
تعدادی از اتباع افغانی در شهرری که در آشوب‌ها فعال بوده اند، بازداشت شده‌اند. بررسی‌های اولیه نشان می دهد که ساعتی قبل از تجمع و درگیری از یک شماره حساب مشترک به حساب آن ها 3 میلیون تومان واریز شده است.
حمایت مالی برخی از سفارت خانه ها از کافه تریاها
برخی از کافه تریاهای اطراف دانشگاه‌های تهران از پذیرش جوانان انقلابی خودداری می‌کنند.
به گفته برخی از کارشناسان این کافه تریاها درآمد مالی زیادی ندارند و بیشتر از سوی سفارت‌خانه‌های خارجی حمایت مالی می‌شوند.
کشف خانه‌‌های تیمی در جریان آشوب‌های اخیر
در جریان آشوب‌های اخیر افرادی بازداشت شده اند که با اجاره خانه‌ای اقدام به نصب تجهیزات دریافت شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت ماهواره‌ای کرده و تسلیحات نظامی را نیز جمع‌آوری و توزیع کرده اند.
آغاز موج دوم اغتشاش بر بستر مواضع سلبریتی‌ها
در روزهای گذشته فشار رسانه ای زیادی بر سلبریتی ها تحمیل شد تا نسبت به وقایع واکنش نشان دهند و از معترضان حمایت کنند.
کاربران معاند و سایبری های وابسته به جریان ضدانقلاب پس از حمایت های علی کریمی از اعتراضات خیابانی و انتشار محتواهای مغرضانه در حساب شبکه های اجتماعی خود و همچنین کشف حجاب برخی بازیگران زن به بهانه حمایت از اعتراضات و فوت مهسا امینی، اقدام به رپورتاژ و طرفداری این افراد در شبکه های اجتماعی کردند.
کاربران جریان معاند در پروژه رسانه ای خود تلاش کردند تا هرکدام از افراد شناخته شده و اصطلاحا سلبریتی، در جریان اعتراضات، طرف معترضان و مخالفت با سیاست های نظام را بگیرد، از او یک چهره قهرمان و مورد تایید مردم بسازند. به همین سبب فشار رسانه ای زیادی بر سلبریتی ها تحمیل شد تا نسبت به وقایع واکنش نشان دهند و از معترضان حمایت کنند.
در این پروژه حتی افرادی که سکوت کرده و هیچ واکنشی نداشتند نیز از گزند هجمه رسانه ای معاندین در امان نماندند و از آن ها به عنوان شخصیت‌های «وسط‌باز، جیره خوار، مزدور، ترسو و …» یاد کردند تا هرطور شده شخص مورد نظر را مجبور به موضع گیری کنند.
حتی در ایام اعتراضات خبری مبنی بر آنفالو کردن علی کریمی توسط حسن یزدانی، کشتی گیری که در بدنه جامعه شهرت و محبوبیت ویژه ای دارد منتشر شد. در این راستا کاربران فضای مجازی که از فضاسازی های معاندین تاثیر پذیرفته و بسیاری از سایبری های برانداز به اکانت اینستاگرامی یزدانی هجوم برده و او را یه شخصیت ضد مردم خطاب کردند.
در این کامنت ها مدعی شدند یزدانی دیگر قهرمان ملی نبوده و منش پهلوان تختی را نیز دنبال نمی کند. این کاربران حتی از شکست اخیر او از تیلور، حریف آمریکایی نیز ابراز خرسندی و لیاقت وی قلمداد کردند. این فشار ها باعث شد یزدانی ماجرای آنفالو کریمی را تکذیب کند و همچنین در پیامی از سکوت خود به عنوان عدم رضایت از وضع موجود یاد کند.
یکی از بازیگرانی که در روزهای اخیر اقدام وی فضاسازی گسترده‌ای به راه انداخت؛ آبان عسگری بازیگر زن کمتر شناخته شده‌ای بود که پس از کشف حجاب و قیچی کردن موهای خود، اظهارات تندی را نسبت به نظام مطرح و خواستار سلب تابعیت خود از جمهوری اسلامی شده بود.
در خصوص آبان عسگری نیز کاربران به حمایت گسترده از او پرداختند. عسگری که با سریال یاغی به شهرت رسید و در نقش خواهر بازیگر نقش اول این سریال بازی کرده بود، با این حرکت سیاسی خود در این مدت اخیر به شخصیت اصلی “یاغی” از نگاه کاربران معارض بدل شد.
اکنون دیگر سلبریتی ها نیز از این حرکات همکارانشان حمایت میکنند و سعی میکنند جو رسانه ای این دست از حرکات سیاسی را همچنان داغ نگه دارند. به عبارت دیگر موج دوم اغتشاشات بر بستر رسانه و با میدانداری سلبریتی‌ها در حال رخ دادن است.
تصویر مهسا امینی روی ساختمان سینما آمستردام
فمکه هالسما، شهردار آمستردام با انتشار عکسی از این کار، نوشت: «شهر ما در کنار زنان ایرانی و همه زنانی که برای آزادی‌ و حق برابری‌شان می‌جنگند، می‌ایستد.»
در تصاویری که از مجموعه سینمایی «آی فیلم» در آمستردام منتشر شده، علاوه بر عکس مهسا امینی، پیام‌هایی نیز بر روی دیوار دیده می‌شود که به زبان‌های فارسی و هلندی نوشته است: «آمستردام از زنان حمایت می‌کند».
در اغتشاشات روز سه شنبه ۵ مهر چند نفر شرکت کردند؟
مقایسه جمعیت اغتشاشگران روز سه شنبه با روز دوشنبه بیانگر کاهش ۳۸ درصدی جمعیت است.
گزارش رصدی دستگاه‌های امنیتی نشان می‌دهد در روز سه شنبه پنجم مهرماه سال جاری و در ادامه اغتشاشات اخیر در کشور به بهانه فوت مرحومه مهسا امینی، جمعا در ۱۵ شهر کشور اغتشاشات پراکنده‌ای رخ داده است.
مطابق این گزارش در روز گذشته جمعا در ۱۵ شهرستان تجمعات پراکنده و با جمعیت حدود ۱۱۰۰ نفر برگزار شد. این در حالیست که تعداد تجمع‌کنندگان نسبت به روز دوشنبه ۴مهر که حدود ۱۸۰۰ نفر برآورد شده بود، ۳۸ درصد کاهش داشته است.
همچنین طبق این گزارش، تعداد شهرهای درگیر در تجمعات دیروز نسبت به روز ماقبل، یک شهر افزایش داشته است. در شهر تهران در ۱۲ نقطه و با تعداد نفرات جمعا ۳۰۰نفر تجمع رخ داد که نسبت به روز دوشنبه ۴مهر که در ۹ نقطه و ۷۰۰نفر جمعیت بود، ۳۳٪ افزایش نقاط درگیر و ۵۶٪ کاهش تعداد تجمع کنندگان بوده‌ است.
مظلوم نمایی رسانه‌های کومله
عناصر گروهک تروریستی کومله پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های این تصاویر را با هدف مظلوم نمایی در فضای مجازی منتشر کرده‌اند.
صحبت‌های متناقض مادر و خواهر حدیث نجفی
در حالی که پدر حدیث نجفی در مصاحبه با صدا و سیما مدعی ست مسبب کشته شدن دخترش سلبریتی ها و ضدانقلاب هستند، دو ویدئو با عنوان ادعای مادر و خواهر وی در شبکه های ضدانقلاب در حال وایرال شدن است.
جمع‌بندی تحرکات آشوب‌طلبان در روز چهارشنبه ۶ مهرماه
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد طی روزهای اخیر حجم گسترده‌ای از اغتشاشات و آشوب‌ها در کشور کاسته شده و پروژه جریانات معارض برای تداوم تجمعات و حضور خیابانی شکست خورده است.
در عین حال در حال حاضر دو نوع عملیات میدانی در دستورکار معارضین قرار دارد که در مرحله اول تحریک دانشجویان به تجمع و اعتصاب و در مرحله دوم اقدامات ایذایی میدانی برای بحران سازی در کشور قرار دارد.
مطابق این رویه صبح امروز شاهد تجمع ۲۵۰ دانشجوی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز همراه با کشف حجاب تعدادی از افراد حاضر و همچنین تجمع ۵۰ دانشجو در دانشگاه اصفهان و … بودیم.
در بعد دوم نیز فراخوان‌های متعددی در روز جاری با عنوان «تجمع و اعتراض خودرویی» برای فردا ساعت ۱۱صبح در تمامی اتوبان‌های شهری منتشر شده و همچنین سرشبکه‌های معاندین برای فراگیری سردادن شعار از پنجره منازل در تمامی شهرها نیز در حال تلاش هستند که مصداق اقدامات ایذایی است.
تنها تحرکات میدانی روز چهارشنبه 6 مهر به شرح زیر است:
سردادن شعار از پنجره منازل در ۱۲محله تهران
تجمع محدود در سه راه راهنمایی احمدآباد خ. رضوی، رجایی‌شهر کرج(مجروح ‌شدن یک بسیجی) و میدان نبوت، میدان نارمک، خیابان سیمین بولیوار در تهران
‌تحلیل جمعیتی شرکت کنندگان در اغتشاشات اخیر
بیش از ۹۰ درصد بازداشت شدگان نوجوان تجمعات اخیر بصورت دوست دختر – دوست پسری در اغتشاشات حاضر شده بودند.
رصد دستگاه‌های امنیتی و همچنین بررسی‌های میدانی نیروهای انتظامی و … نشان می‌دهد درصد بالایی از حاضران در تجمعات اخیر در کشور در سنین نوجوانی و ابتدای جوانی قرار داشتند.
مطابق این خبر، براساس گزارشات بدست آمده از سوی یک دستگاه امنیتی، ۹۳ درصد حاضران در تجمعات اخیر در بازه سنی تا ۲۵ سال بودند که نشانگر بوجود آمدن نسل نو اغتشاشگران در کشور است.
همچنین این گزارش نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه گفته شد جنس تجمعات زنانه است اما حضور جداگانه دختران و زنان در تجمع اخیر بسیار کم بوده است اما در مقابل بیش از ۹۰ درصد بازداشت شدگان در سن پایین دوست دختر-دوست پسر بودند که برای هیجان آشوب و… وارد صحنه شده و حتی در بازجویی‌های اولیه نیز اعلام کرده بودند برای نمایش قدرت و شجاعت و … در مقابل دوستانمان اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله و … کرده بودیم که به تعبیری مسایل جنسی در به صحنه آوردن نسل جدید برای تجمع عنصر تعیین کننده ای بوده است.
تحلیل صهیونیست‌ها از اغتشاشات اخیر چیست؟
تحلیلگران و رسانه های صهیونیستی در چند روز گذشته اقدام به پوشش اغتشاشات و درگیری های خیابانی در برخی از نقاط تهران کرده و سعی در ارائه شرایط بحرانی از جامعه ایران را داشته اند.
همزمان با ناآرامی ها و تظاهرات در برخی از شهرهای ایران،‌ رسانه‌های صهیونیستی اقدام به پوشش اعتراضات و اغراق نمایی شدید از وضعیت اجتماعی – سیاسی در داخل ایران کردند. تحلیلگران و رسانه های صهیونیست در رابطه با نا آرامی های فعلی ایران چند محور را ذکر و مورد توجه قرار داده اند که عبارتند از:
۱- در نا آرامی های فعلی نوعی تظاهرات و شورش وجود دارد، به همان الگوی اعتراضات سال ۲۰۱۹ _۱۳۹۸_، با این تفاوت که اکنون این زنان هستند که تظاهرات را رهبری می‌کنند.
۲- ادعای ایران در مهار اعتراضات و عدم برخورد جدی با معترضان و اجازه به زنان و مردان برای اعتراضات خیابانی به دلیل بحران های فعلی از جمله بحران آب و انرژی و … بخاطر نزدیک بودن به توافق هسته‌ای است. به عقیده صهیونیست‌ها این شرایط باعث می شود که ایران از درگیری در خیابان ها اجتناب کند.
۳- هدف ایران از محدود کردن فضای مجازی در داخل به حداقل رساندن محکومیت ها و تحقیر های جهانی علیه مقامات اجرایی ایران و برهم زدن هماهنگی میان معترضان و جلوگیری از گسترش اعتراضات است.
۴- مقامات ایران مراقب هستند و اقدامات خشونت آمیز خود بر علیه تظاهر کنندگان در مناطق ناآرام را کنترل میکنند تا تظاهرات را شعله ور نکنند.
۵- تظاهرات در ایران دیر یا زود به پایان خواهد رسید و امید به تغییر در ساختار و حکومت ایران، اشتباه و غلط است.
۶- نیروهای امنیتی ایران از تظاهر کنندگان (لیدرها) سند و عکس جمع کرده اند و پس از آرام شدن اوضاع و فروکش کردن تظاهرات میدانند سراغ چه کسانی بروند و چگونه آنهارا مجازات کنند که بخش عمده ای از آنان، زنانی که در تظاهرات و مدیریت آن نقش دارند خواهند بود.
۷- اعتراضات فعلی پراکنده است و هیچ رهبری اپوزیسیون منسجمی برای تظاهر کنندگان در مقابل حکومت ایران وجود ندارد.
در عموم محتواهای منتشره توسط رسانه‌های اسرائیلی، القاء تصویر نارضایتی حداکثری و شدید مردم از حکومت ایران و استمرار داشتن تظاهرات در ایران به بهانه های مختلف از جمله اقتصادی، مسئله آب و مسائل اجتماعی – سیاسی از محورهای عملیات روانی صهیونیست‌ها است.
همچنین رصد و اشاره به هشتگ های منتشر شده در فضای مجازی از جمله «در خانه نمی‌نشینیم» و «انقلاب در ایران» و فیلم های منتشر شده از اغتشاشات و آشوب ها در فضای مجازی توسط آشوبگران، کانال های معاند و رسانه های رسمی و غیر رسمی در ایران مورد توجه رسانه‌های صهیونیستی قرار دارد.
تحلیل امنیتی برگزاری تجمعات اعتراضی در هفته گذشته
در هفته پایانی شهریورماه با توجه به فوت مهسا امینی و اعتراضات خیابانی مرتبط با آن، شاهد افزایش شدید آمار فراخوان‌های تجمع و اعتراضات برگزار شده در یکسال اخیر بودیم.
در بازه زمانی ۲۷ شهریور تا ۲ مهر، ۲۰۹ فراخوان منتشر شده که این آمار نسبت به هفته پیش از آن با ۴۲ مورد افزایش همراه بوده است، حوزه های نارضایتی موجود در فراخوانها: «آزادی و حقوق بشر»، «معیشت و گرانی» و «عمومی» بوده است. در همین بازه زمانی ۲۷۳ اعتراض خیابانی شکل گرفته است که تقریبا تمام استان های کشور درگیر آن بودند.
این اعتراضات که به آشوب و اغتشاش منجر شده و تیتر اول اخبار رسانه های داخلی و خارجی شده است اغلب در اعتراض به فوت مهسا امینی و قانون حجاب اسلامی بوده است.
اعتراضات برگزار شده
بررسی و مقایسه فراخوان های یک ماهه اخیر نشان می دهد که دو کانون نارضایتی حقوق و دستمزد و خدمات، همواره بیشترین فراوانی فراخوان ها را داشته اند؛ اما فراخوان های منتشر شده در بستر فضای مجازی در هفته اخیر بیشتر در حوزه نارضایتی و آزادی و حقوق بشر» بوده است.
ماجرای مهسا امینی در اعتراضات به موضوع حقوق بشر تبدیل شده و اعتراضات گسترده آن موجب افزایش آمار آن شده است. فراخوان ها و اعتراضات برگزار شده در این راستا آمار نزدیک به هم دارد و اغلب فراخوان ها با استقبال معترضین همراه شده است.
اعتراضات برگزار شده در هر حوزه
در هفته اخیر، در میان بازیگران و کنشگران اعتراضات، ظهور و بروز اقشار و اصناف کمرنگتر گردیده و نمی توان گروه خاصی را به عنوان میداندار اصلی اعتراضات معرفی نمود، لذا شاهد آن هستیم که گروه کنشگران «عام» که اکثرا در اعتراض به مرگ مهسا امینی به فعالیت پرداخته اند، بیشترین فراوانی را داشته اند.
این در حالی است که بررسی و مقایسه گروه های درگیر در فراخوان های ماه های اخیر نشان میدهد که فراخوان های عمومی، سهم بسیار ناچیزی در میان اعتراضات داشته است و عموما اقشار و اصناف خاص به ویژه کارمندان و بازنشستگان ظهور و بروز داشته‌اند.
به نظر می رسد که ابعاد عاطفی حادثه مرگ مهسا امینی در ادامه سلسله چالش های ماه های اخیر پیرامون مسئله حجاب و گشت ارشاد و همچنین انباشت نارضایتی های اخیر در سه موضوع چالش برانگیز و دامنه دار حذف ارز ترجیحی»، «صیانت از فضای مجازی» و «اخبار تخلف ۹۰ هزار میلیاردی»، منجر به ترکیب و تجمیع ظرفیت های کانون های نارضایتی گردیده است. لازم به ذکر است که نباید از روند صعودی فراخوان های مرتبط با کانون نارضایتی «آزادی و حقوق بشر» در یک ماهه اخیر غافل بود.
بررسی و مقایسه صورت گرفته مابین فراخوان های مرتبط با کانون های نارضایتی مختلف حاکی از آن است که فراخوان های مرتبط با کانون نارضایتی آزادی و حقوق بشر در هفته های پیش از هفته اخیر، روندی صعودی داشته است.
اعتراضات برگزار شده توسط هر گروه
هرچند اعتراضات هفته اخیر سراسری بوده و تقریبا استان های زیادی فضای ملتهبی تجربه کرده اند، با این حال استان تهران بیشترین فراخوان اعتراضی را دریافت کرد و به تبع آن اعتراضات زیادی نیز در آن برگزار شد. دیگر استان ها نظیر گیلان و خراسان رضوی نیز فراخوان های قابل توجهی را دریافت کرده اند. تمرکز معاندین بر استان های مذکور می تواند از بابت آغاز اعتراضات اولیه از این مناطق باشد.
باقی استان ها نیز درگیر فراخوان و اعتراضات خیابانی بودن که طبق نمودار و نقشه حرارتی میزان شدت آن را مشاهده میکنید.
محورهای عملیات روانی معاندین در روز گذشته
رصد فضای مجازی و رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد در جریان اغتشاشات اخیر پنج محور کلی در دستور کار عملیات روانی آن‌ها قرار داشته است:
۱.فضاسازی پیرامون حملات سپاه به مقرهای گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان و ادعای هدف قرارگرفتن مدارس
۲.انتشار شایعه فرار مقامات حکومتی از ایران به سایر کشورها
۳.تداوم تلاش‌ها جهت اعتصاب گسترده در کشور
۴.القاء فرسایشی شدن اعتراضات و خستگی نیروهای انتظامی و امنیتی و ناتوانی نظام برای کنترل اعتراضات
۵.ادامه موضع‌گیری سلبریتی‌ها و برخی فوتبالیست‌ها
اعتصاب برخی کارکنان اسنپ، دیجی کالا و …
اخباری پیرامون اعتصاب شماری از کارکنان اسنپ و دیجیکالا در فضای مجازی منتشر شده است.
گزارش وضعیت اغتشاشات محدود پنجشنبه ۷ مهر در کشور
پس از گذشت حدود دو هفته از آغاز اعتراضات در کشور به بهانه فوت خانم مهسا امینی، در روز پنج شنبه 7 مهرماه نیز جمعیت معدودی در برخی شهرهای کشور به خیابان آمده و اقدام به شعاردهی و تخریب برخی اموال کردند که در ادامه به تحولات امروز اشاره می‌شود:
تهران:
حضور پراکنده شماری دختر و پسر مقابل پارک ملت تهران
افرادی از روی پل مدرس در منطقه ۳ بسمت خودروها نارنجک دست ساز پرتاب نمودند
تجمع در میدان تختی منطقه ۱ تهران و مصدومیت یک بسیجی
تجمع و شعاردهی ۳۰ نفر در زعفرانیه
تجمع و شعاردهی ۴۰ نفر در میدان تجریش تهران
سیستان و بلوچستان:
موتورسوران ناشناس اقدام به پرتاب ۶ کوکتول مولوتوف به فرمانداری چابهار و بخشداری مرکزی چابهار کردند
کرمان:
تجمع و شعاردهی ۳۰ نفر مقابل فرمانداری جیرفت
تجمع و شعاردهی ۲۰ زن و مرد در خیابان زهره کرمان
البرز:
تجمع حدود ۳۰ نفر در گوهردشت کرج
کهگیلویه و بویراحمد:
دختری جوان با پوشش محلی و چسب زده به دهان با حضور در میدان ۷ تیر یاسوج قصد آتش زدن قرآن برای همراه سازی مردم را داشت که با حضور عوامل بسیج و فراجا از این اقدام شنیع جلوگیری شد
گلستان:
تجمع ۴۰ نفر در میدان مدرس گرگان
برنامه جریان معارض برای بحران‌سازی در دانشگاه
طبق آمار بدست آمده از اعتراضات کشور، از ۲۷۳ تجمع شکل گرفته که توام با خشونت و آشوب بوده است، بخش عمده آن ها با بهانه فوت مرحومه مهسا امینی برگزار شده است.
در حالی که در هر ماه تعدادی اعتراض نسبت به وضعیت حقوق و مزایا، خدمات اجتماعی و وضعیت اقتصادی مشاهده میشود، در برهه زمانی اعتراضات به فوت مهسا امینی هیچکدام از این موضوعات مشاهده نشد.
همچنین بیشترین تجمع شکل گرفته در استان تهران بوده و با توجه به اینکه این اعتراضات عموما توسط عامه مردم برگزار میشود، اما حضور دانشگاهیان در خیابان نیز قابل توجه بوده و نسبت به اقشار دیگر بیشتر افزایش داشته است.
به نظر میرسد همزمان با آغاز بکار مجدد دانشگاه‌ها پس از حدود دو سال تعطیلی، جریانات معارض بطور ویژه‌ای برای استفاده از فرصت دانشگاه برای برهم زدن اوضاع کشور برنامه‌ریزی کرده باشند.
بعد از دانشگاهیان، کسبه و بازیان هستند که حضور قابل توجهی در تجمعات داشتند. با اینکه اغلب موضوعات اعتراضی بازاریان در گذشته مربوط به مسائل اقتصادی میشد، اینبار بهانه بازاریان نیز فوت مهسا امینی بوده است.
خنثی شدن اقدام تروریستی علیه سایت هسته‌ای
گروهی که قصد صدمه به مسیر انتقال برق یک سایت هسته‌ای را داشتند با اقدام به موقع ناکام ماندند.
گزارشات بدست آمده نشان می‌دهد شامگاه پنج شنبه هفتم مهرماه عده‌ای از اراذل و اوباش آموزش دیده در صدد بودند که با ایجاد حریق، در روند تامین برق یکی از سایت‌های هسته‌ای کشور اخلال ایجاد کنند.
مطابق این خبر، این افراد به دنبال ایجاد حریق گسترده از طریق آتش زدن دپو لاستیک در نزدیکی ترانس انتقال برق فشار قوی به مجتمع اتمی شهید رضایی نژاد یزد بودند که با اقدام به موقع نیروهای حفاظتی ناکام ماندند.
پیش از این نیز گزارشات متعددی از اقدامات ضدامنیتی در خصوص شبکه تامین برق این سایت هسته‌ای بدست آمده بود که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت فعلی اغتشاشات در کشور، مراقبت بیش از پیش از مراکز استراتژیک لازم به نظر می‌رسد.
پایش موضوعات حساسیت برانگیز یک ماه گذشته
موضوع فوت مهسا امینی و اعتراضات پس از آن، با سهم ۸۱ درصدی، حساس ترین و پربسامد ترین موضوع یک ماه اخیر بوده است.
مطابق داده های حاصله از تحلیل فضای مجازی، نسبت به حواشی اغتشاشات اخیر، میزان حس خشم و امید و درخواست کاربران نسبت به مسائل مربوط به آن بالاترین داده احساسات مردم را به همراه داشته است. از طرفی ترس و غم نسبت به این مسئله کمترین داده را دنبال کرده‌اند.
مسئله دیگری که نسبت به موضوعات دیگر بیشترین داده احساسات را داشته، پیاده روی اربعین بوده است. در این موضوع میزان داده های تحسین و اعتماد بیشتر از دیگر احساسات مردمی می باشد.
حضور رئیس جمهور در نیویورک و ایراد سخنان انقلابی ایشان نیز در فضای مجازی بازخورد قابل توجهی داشته است. این موضوع از سوی کاربران معاند داده های خشم را به همراه داشته و دیگر کاربران که انقلابی ها را شامل می شود نسبت به این موضوع واکنش تحسین و اعتماد از خود نشان دادند.
افزایش تصادفات صوری برای راه‌بندان در تهران
در روزهای اخیر حجم تصادفات صوری برای ایجاد راه بندان‌های اعتراضی در تهران افزایش یافته است.
گزارش رصد مرفوک تهران نشان می‌دهد در روزهای اخیر و همزمان با فراخوان‌های معاندان برای ایجاد راهبندان در خیابان‌های اصلی کشور، میزان تصادفات در مسیرهای اصلی شهر تهران افزایش داشته است.
مطابق این خبر ، پیرو دعوت به اعتراض رانندگان، مواردی تصادف صوری در اتوبان صدر تهران با هدف ایجاد ترافیک و تجمع صورت گرفته که با اقدام به موقع نیروهای انتظامی و امنیتی شرایط عادی شد.
در این خصوص هشدار داده شده است که با توجه به بازگشایی اغلب مدارس و دانشگاه ها از روز شنبه ۹ مهرماه، احتمال مسدود سازی خیابان ها در این روز و فضاسازی رسانه‌ای و ایجاد ترافیک شدید مشابه اتفاقی که روز شنبه پس از افزایش قیمت بنزین در سال 98 رخ داد و بخشی از بزرگراه‌های اصلی تهران نظیر امام علی(ع) با ترافیک شدید و اعتراض مردم مواجه شدند، وجود دارد.
بوق‌های ممتد در خیابان‌های تهران
شب گذشته (جمعه هشتم مهرماه) با محدود شدن اغتشاشگران در کف خیابان ها، برخی رانندگان خودروها در خیابان ها به بوق های ممتد روی آوردند.
جزئیات درگیری‌های جمعه ۸ مهر در شهر زاهدان
از روزهای گذشته فراخوان‌های متعددی برای تجمعات اعتراضی در واکنش به ادعای تجاوز یکی از نیروهای پلیس به دختری ۱۵ ساله در چابهار منتشر شده بود که منجر به بروز درگیری‌هایی در شب پنج‌شنبه ۷ مهرماه و پس از نماز جمعه امروز ۸ مهرماه در زاهدان شده است.
در ابتدای اغتشاشات امروز ، یک خودروی نقره ای با پلاک شخصی نزدیک محوطه برگزاری نماز جمعه و هنگام تردد نمازگزاران، اقدام به تیراندازی کرده و تعدادی از جمعیت را به رگبار می‌بندد. سپس از داخل جمعیت دو سه نفر فریاد میزنند که تیراندازی از عوامل پلیس بوده و این مقدمه آشوب می‌شود.
بعد از این اتفاق، عده ای از نمازگزاران به سمت پاسگاه پلیس کلانتری ۱۷ حوالی مسجد مکی رفتند که سبب درگیری منجر به مصدومیت ۴ نفر و یک فوتی شد. این تجمع که با مقاومت نگهبانان و سربازان پاسگاه روبرو می‌شوند و درگیری و سنگ‌پراکنی رخ می‌دهد.
اشرارمسلح تااین لحظه یک آمبولانس، یک خودرو و دو بانک را در زاهدان آتش زده اند. برخی مولوی های افراطی نیز درحال تحریک مردم این شهر هستند. همچنین جریان معاند سهاب و گروه های تجزیه طلب بلوچ با انتشار گسترده درگیری ها و ادعای کشته شدن تعداد زیادی از افراد بلوچ در حال ملتهب سازی سایر نقاط سیستان بلوچستان هستند.
پیرو اغتشاشات امروز زاهدان ،مولوی عبدالحمید با حضور زنده در شبکه هامون مردم استان را دعوت به آرامش و عدم واکنش احساسی کرد. این در حالیست که محرک این حوادث اطرافیان وی بوده اند. در روزهای قبل فرزند وی با تایید ادعای تجاوز به یک دختر، مردم را تحریک کرده بود.
بازداشت آشوب‌طلبان در دیجی‌کالا و اسنپ
جمعی از عناصر اشوبگر در دیجی کالا و اسنپ که قصد فتنه و آشوب و به اعتصاب کشاندن این پلتفرم ها را داشتند، دستگیر شدند.
اخبار بدست آمده حاکی از این است که در روزهای اخیر برخی از کارکنان بخش‌های مختلف استارتاپ‌های کشور در حال فضاسازی برای اعتصاب کارکنان بودند که در صورت وقوع بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشت.
از جمله این استارتاپ‌ها می‌توان به دو پلتفرم اسنپ و دیجی‌کالا اشاره کرد که متن‌های اعتراضی و دعوت به اعتصاب در میان کارکنان آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده بود.
با توجه به حجم مخاطبی که این دو برنامه دارند و تاثیراتی که اقدامات احتمالی کارکنان آن‌ها و موضوعاتی نظیر اعتصاب و … بر فضای ذهنی و روانی جامعه خواهد گذاشت در روزهای اخیر دستگاه‌های امنیتی سرپل‌های دعوت به اعتصاب در مجموعه‌های مذکور را شناسایی و بلافاصله بازداشت کردند تا خللی در این زمینه بوجود نیاید.
برخی از این افراد به دنبال این بودند که صبح روز شنبه با از کار انداختن سرورهای مرکزی این سامانه‌ها، دسترسی مردم را قطع نمایند که با اقدام بموقع از تنش و آشوب آفرینی آن‌ها جلوگیری شد.
به رگبار بستن خانه مامور زاهدانی
علیرغم دستگیری سه متجاوز به دختر ۱۶ ساله سیستانی که به واسطه یکی از دوستان این دختر با وی آشنا شدند، گروه های معاند به این بهانه در حال اقدام علیه امنیت شهری هستند.
تجمع در اسرائیل برای همراهی با اغتشاشات ایران
در هفته اخیر صهیونیست ها در جهت دامن زدن به اغتشاشات در ایران اقدامات رسانه ای مختلفی انجام داده اند.
فلور ناهوم، معاون شهردار قدس اشغالی و یک زن صهیونیست فعال جنبش فمینیسم برای تجمع زنان اسرائیلی در بیت المقدس به منظور اعلام حمایت از اغتشاشات ایران، یک فراخوان عمومی منتشر کرده است.
“وی در صفحه توییتر خود نوشت: لطفاً در اورشلیم (قدس اشغالی) به ما ملحق شوید تا به رژیم زن ستیز ایران اعتراض و در همبستگی با زنان معترض ایران جمع شویم.”
مقایسه آمار فعالیت سکوهای انتشار معاند
جریان معاند اینبار برای تحریک و شوراندن قشر اقلیت جامعه علیه نظام، متوسل به اکانت ها و چهره های محبوب شده است.
در حال حاضر معاندین به دنبال آن هستند تا از طریق شیوه های رباتیک هشتگ مهسا امینی را به یکی از بزرگترین برندهای توئیتر مبدل کنند و از طریق فضای مجازی افکار عمومی را که نتواستند در فضای اعتراضات میدانی با خود همراه سازند در این فضا همراه سازند.
در این نمودار ها انسان، رسانه ها و کانال هایی که به عنوان سکو های انتشار در این ماجرا نقش آفرینی کرده اند، به نمایش درآمده و با ارائه آمار و مقایسه آن ها با هم متوجه می شویم که جریان معاند اینبار برای تحریک و شوراندن جامعه علیه نظام، متوسل به اکانت ها و چهره های محبوب شده است تا با استفاده از برد رسانه ای و اعتبار کلامی آن ها میان مردم، فضاسازی ها و در نهایت عداوت خود علیه نظام را به کاربران و مردم تحمیل کند.
از طرفی اهمیت کاربران روزمره نویس نیز به خوبی دیده می شود که اغلب کاربرانی هستند که خود را متعلق به قشر خاکستری و بی طرف در مواضع سیاسی معرفی میکنند.
تحریک بازیکنان فوتبال به کناره‌گیری از تیم ملی
فعالان توییتری معاند پس از بازداشت حسین ماهینی بازیکن فوتبال سابق پرسپولیس، به قهرمان سازی از او پرداختند.
پس از بازداشت حسین ماهینی، بازیکن فوتبال سابق تیم پرسپولیس، جمعی از سلبریتی ها، فوتبالیست‌ها و فعالان رسانه‌ای معاند در توییتر و اینستاگرام، به حمایت و قهرمان سازی از او پرداختند. ماهینی در هفته پرالتهاب آشوب های مجازی و خیابانی کشور، در حساب خود در شبکه های اجتماعی، اقدام به حاشیه سازی و اعتراض میکرد.
او همچنین در توییت های خود به حمایت از علی کریمی پرداخته و او را قهرمان مردمی معرفی کرده است. علاوه بر ماهینی، کاوه رضایی بازیکن سابق استقلال و کنونی تراکتورسازی تبریز، نیز بازداشت شد. به نظر میرسد اتهام وی، انتشار تصویر تسلیت به اقلیم کردستان و مناطق موشک خورده گوهک های تروریستی توسط سپاه پاسداران باشد.
بازداشت حسین ماهینی و کاوه رضایی موجب شده تا معاندین نسبت به این موضوع کمپین های اعتراضی راه اندازی کنند و خواستار آزادی هر کدام از آن ها بشوند. این موضوع باعث شده تا بار دیگر موج اختلاف افکنی بین بازیکنان فوتبال کشور به خصوص تیم ملی که در آستانه بازی های جام جهانی هستند، شکل بگیرد.
در همین راستا شبکه سعودی اینترنشنال نیز با هجمه رسانه ای خود در تلاش است تا از فرصت شبکه های اجتماعی و جام جهانی استفاده کند و بازیکنان تیم ملی را تحریک به اختلاف افکنی، استعفا از تیم ملی و عدم شرکت در بازی های جام جهانی کند.
مزدک میرزایی، کارشناس ورزشی شبکه ایران اینترنشنال، در مصاحبه با این شبکه از بازیکنان همدوره ماهینی و دیگر فوتبالیست ها درخواست حمایت رسانه ای میکند. همچنین مدعی میشود امکان دارد این ماجرا درمورد سردار آزمون نیز اجرا شده و او هم بازداشت شود.
در بخش دیگر برنامه شبکه اینترنشنال، محمود ابراهیم زاده، فوتبالیست پیشین تیم ملی نیز گفت و گو کرده و اظهارات تندی را علیه رهبری و نظام مطرح میکند. او در پایان گفت و گوی خود از ملی پوشان دعوت میکند تا از تیم ملی کناره گیری کرده و به اصطلاح «به صفوف مردم بپیوندند». محمود ابراهیمی مدت هاست در خارج از کشور به عنوان کارشناس با این شبکه همکاری میکند.
در این پروژه رسانه ای معاندین که از همان روز های میانی آشوب ها به راه افتاد، سعی می‌شود فعالان رسانه‌ای معاند در توییتر و فضای مجازی، بازیکنانی که به حمایت از حسین ماهینی نمیپردازند را بی غیرت اعلام کنند. علاوه بر این، با کنار هم گذاشتن بازیکنان حاشیه ساز و اعتراضی مانند علی کریمی، حسین ماهینی، کاوه رضایی، ووریا غفوری و سردار آزمون از آن ها قهرمان ملت و حامی مردم بسازند. در حال حاضر در شبکه های اجتماعی فشار رسانه ای سنگینی بر بازیکنانی که موضع سیاسی نگرفته اند وجود دارد.
۱۰ محور عملیات روانی معاندین در ۲۴ ساعت گذشته
تلاش برای پیوند تجمعات دانشجویی با معترضان بیرونی از محورهای رسانه‌ای مورد توجه معارضین بود.
رصد فضای مجازی و رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد در جریان اغتشاشات اخیر ۱۰ محور کلی در دستور کار عملیات روانی آن‌ها قرار داشته است:
۱.تلاش برای انتقال ساعت تجمعات از ساعات اولیه شب به صبح و ظهر
۲.القاء ترساندن مردم از «سوریه‌ای شدن» توسط جمهوری اسلامی ایران
۳.تلاش برای پیوند تجمعات دانشجویی با معترضان بیرونی
۴.وارونه‌نمایی از حوادث زاهدان و القاء کشتار مردم
۵.تداوم انتشار فراخوان تجمعات و اعتصابات در تمامی شهرها برای به میدان آوردن «انبوه جمعیت معترض»
۶.تلاش برای عادی سازی حضور زنان بی‌حجاب در خیابان‌ها و معابر عمومی
۷.القاء کمبود نیروی یگان‌ویژه با انتشار تصاویری از حضور برخی نوجوانان بسیجی در خیابان‌ها
۸.تلاش برای اعتراضی نشان‌دادن جامعه با اعتصابات، سردادن شعار از منازل، ترافیک ساختگی و انسداد مسیرها
۹.تداوم فضاسازی پیرامون کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها
۱۰. تمرکز بر اغتشاشات دانشجویان و برخورد با آن‌ها
نکاتی در خصوص حادثه تروریستی روز جمعه زاهدان
اعلام هشدار بابت احتمال عملیات های مسلحانه گروه های‌تروریستی – که محتمل هم هست- برای خلوت کردن مردم از حضور در خیابان ها موثر است.
روز گذشته و پس از برگزاری نمازجمعه در شهر زاهدان، با تحریک مردم تعدادی از اشرار مسلح و گروهک‌های تروریستی وارد میدان شده و به سمت کلانتری زاهدان به منظور تسخیر آن حمله کردند. در این درگیری مسلحانه که تعداد زیادی کشته، شهید و مجروح به همراه داشت، بخش زیادی از تاسیسات شهری نظیر بانک‌ها و مراکز خدماتی و … به آتش کشیده و تخریب شد.
در خصوص این حادثه نکاتی قابل ذکر است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:
۱. حمله، کنایه یا مقصر نشان دادن مولوی عبدالحمید در فضای رسمی جامعه به هیچ‌وجه صلاح نیست. لازم است اعلام برائت و دعوت به آرامش عبدالحمید منتشر شود. همچنین استفاده از واژه اهل سنت افراطی هم اصلا به صلاح نیست.
۲. شیعه و سنی در زاهدان یک در میان همسایه هستند، انتشار اخبار درگیری خیابانی به سبک اخبار این چند روز کشور در سیستان و بلوچستان حتما به صلاح نیست، چون برای عوام شیعه و سنی تصور اینکه جنگ خیابانی شده سریع محتمل شده و مردم با یکدیگر درگیر می‌شوند.
۳. مردم الان با اخباری که منتشر شده همه در خانه‌های خود هستند و اعلام هشدار بابت احتمال عملیات های مسلحانه گروه های‌تروریستی – که محتمل هم هست- برای خلوت کردن مردم از حضور در خیابان ها موثر هست. بر این اساس روایت حادثه حتما تلاش مسلحانه برای تسخیر مقر نظامی باید باشد.
۴. حادثه شمسر سراوان در سال‌های قبل نشان داد که هسته های خودسر بلوچ بدون اعتنا به اظهارات عبدالحمید وارد صحنه میشن و آتش به اختیار عمل می کنند، بنابراین بازنشر صحبت های عبدالحمید کمک جدی خواهد کرد که برخورد با این هسته ها موج کمتری پیدا کند، فراوانی اسلحه غیرقانونی در زاهدان سبب میشود که احتمال درگیری های مسلحانه زیادتر از قبل شود.
۵. و نکته پایانی که در فضای غیررسمی و شنیده‌ها مطرح شده و هنوز قابلیت اثبات نداشته و صرفا جهت اطلاع منتشر می‌شود این است که بنابر ظواهر، پزشکی قانونی روز گذشته پاسخ پزشکی ادعای تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله توسط یک مامور انتظامی را داده و اعلام کرده است که تجاوزی صورت نگرفته است.
انهدام یک مقر مهم نظامی تروریست‌ها در زاهدان
یک مقر گروهک‌های تروریستی در اطراف زاهدان که از آن برای حمله به هلی‌کوپترهای نظامی استفاده می‌شد منهدم گردید.
در درگیری ساعت ۱۹ روز شنبه ۹ مهرماه در منطقه کریم آباد زاهدان با اشرار گروهک های تروریستی که در روزهای اخیر مترصد فرصت برای انجام اقدام مسلحانه بودند، ۵ شرور به هلاکت رسیده و مقادیر زیادی سلاح و مهمات کشف شد.
گروهک‌های تروریستی در روزهای اخیر از این مکان که پاکسازی شد، برای تیراندازی به هلیکوپتر های در حال پرواز استفاده می‌نمودند.
در اغتشاشات پراکنده شب جاری در زاهدان دو نفر از پاسداران اط تیپ ۱۱۰ سپاه به درجع رفیع شهادت نائل آمدند.
در درگیری شب گذشته نیز ۴ پاسدار و بسیجی طرح امنیت به شهادت رسیدند.
ویدئوی ساختگی از یک سروان ارتشی
اکانت های ضدانقلاب نام وی را سجاد عسگری عنوان کردند. به دلیل پوشش فرم ناشیانه وی، او را فردی جعلی و خارج از کادر ارتش معرفی کردند.
هشدار بروز اقدامات تروریستی در جاده‌های “س‌وب”
براساس گزارشات هشداری دستگاه های امنیتی، پیرو اتفاقات اخیر در زاهدان و ورود اشرار و گروهک‌های تروریستی به منطقه، حضور جمعیت زیادی از طوایف بلوچ به ویژه طوایف شه بخش و شهیکی در استان کرمان به ویژه منطقه ریگان، احتمال رخدادهای ضدامنیتی در جاده های ترانزیتی، بروز اقدامات ایذایی و انجام اقداماتی تروریستی را متصور ساخته است.
مریم رجوی سرکرده گروه تروریستی منافقین نیز در بیانیه ای با هدف برانگیختن قوم بلوچ به ادامه اغتشاشات در زاهدان، اصل ولایت فقیه را عامل اصلی کشته ها و زخمی های روز جمعه معرفی، و خواستار تمرکز شورش بر محوریت شخص مقام معظم رهبری شد.
آتش زدن یکی از قطارهای مترو تهران در صادقیه
مطابق اخبار بدست آمده در ساعت ۲۱.۲۰ دقیقه شب یکشنبه ۱۰ مهرماه، هنگام توقف یک قطار دو طبقه مترو در ایستگاه صادقیه تهران به علت نقص فنی، عده‌ای از آشوبگران اقدام به تخریب این قطار کردند.
براساس این گزارش در حادثه مذکور، سه نفر که با برنامه‌ریزی قبلی در ایستگاه حضور یافته بودند، اقدام به آتش زدن قطار متوقف کردند که با اقدام به موقع از حریق کلی قطار جلوگیری و آتش اطفا شد. هر سه فردی که در این حادثه دست داشتند بلافاصله توسط نیروهای حفاظتی دستگیر شدند.
جزئیات علت بروز تنش در دانشگاه شریف
مجددا از ساعت ۲۱.۳۰ امشب تنش‌های پراکنده‌ای در برخی نقاط دانشگاه میان دانشجویان و نیروهای حفاظت دانشگاه رخ داد.
مطابق اخبار واصله، در پی شناسایی و دستگیری ۲ دانشجوی اغتشاشگر دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه لیدری اغتشاشات نقش فعالی داشتند توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات، تعداد اندکی از دانشجویان این دانشگاه -حدود ۶۰ دانشجو – مقابل درب دانشگاه تجمع کرده و قصد خروج داشتند که از خروج آن‌ها ممانعت شد و نهایتا با حضور وزیر علوم متفرق شدند.
پس از پایان موج اول اعتراضات، مجددا حوالی ساعت ۲۰ امشب درپی خودداری حدود ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه شریف برای خروج از دانشگاه وزیر علوم بصورت سرزده در محل درب دانشگاه حاضر و با دانشجویان معترض گفتگو کرد که این مذاکره با واکنش آنها روبرو و منجر به مشاجره تند لفظی آشوب طلبان با ایشان شد.
مجددا از ساعت ۲۱.۳۰ امشب تنش‌های پراکنده‌ای در برخی نقاط دانشگاه میان دانشجویان و نیروهای حفاظت دانشگاه رخ داده و جو اطراف این دانشگاه ملتهب شد. در این خصوص تعدادی از لیدرهای اغتشاشات شناسایی شده و بازداشت شدند.
نکته مهم در خصوص تجمعات در دانشگاه شریف این بود که تصاویر این اتفاقات بطور زنده ار شبکه سعودی اینترنشنال پخش شد.
محوریابی رسانه‌های معاند پیرامون اتفاقات زاهدان
رسانه‌های معاند درخط خبری مشترک، اتفاقات روز جمعه زاهدان را به اعتراضات عمومی و همچنین شایعه تجاوز یکی از فرماندهان انتظامی چابهار به دختر ۱۵ ساله پیوند داده و سعی در هرچه بیشتر ملتهب کردن زاهدان و کل کشور بر سر این مسئله کردند.
این رسانه‌ها در مطالبی متعدد مدعی حداقل ۵۸ کشته و ۲۷۰ زخمی در وقایع روز گذشته شدند و همچنین به طرح ادعاهای دروغین دیگری همچون تیراندازی مستقیم از داخل کلانتری ها به مردم، استفاده از مسلسل و تک تیرانداز حرفه ای توسط پلیس برای هدف قراردادن مردم و… پرداختند. در ادامه محورهای مطرح شده از سوی هریک از جریانات سیاسی، جدول کنشگران آن ها و داده های آماری مربوط به تولید محتوا در فضای مجازی آمده است.
نقش جریانات بهائی در آشوب دانشگاه‌های تهران
برخی مراکزی که در حاشیه دانشگاه‌های تهران قرار داشته و وابسته به جریانات بهائی هستند در سازماندهی آشوب‌های اخیر نقش فعال داشتند.
گزارشات بدست آمده از علل آشوب‌های اخیر در دانشگاه‌های تهران و همچنین نحوه تجمع و سازماندهی میدانی بیانگر این است که حدود ۳۵۰ کافه و اغلب آرایشگاه های زنانه مستقر در حاشیه این دانشگاه‌ ها به محلی برای هماهنگی و سازماندهی تجمعات تبدیل‌شده اند.
نکته قابل تامل این است که برخی از این اماکن که فاقد هرگونه نظارت و بعضا مجوزهای لازم قانونی است توسط اعضاء فعال فرقه ضاله بهائیت مدیریت می‌شود.
در جریان اغتشاشات اخیر در کشور بهائیان نقش اصلی داشته و وارد درگیری‌های میدانی شده بودند. مطابق برخی گزارشات در استان‌هایی مانند مازندران عمده جمعیت اغتشاشگران وابسته و سازماندهی شده توسط عناصر بهائی بودند.
برنامه‌ریزی تجزیه‌طلبان برای آشوب در خوزستان
رصد صورت گرفته توسط دستگاه‌های امنیتی نشان می‌دهد عوامل میدانی جریانات تجزیه طلب و معارض با همراهی شبکه سعودی اینترنشنال در خوزستان طی فراخوان هایی درحال تحریک گروه های تجزیه طلب و جوانان فریب خورده عرب برای التهاب آفرینی در این استان هستند.
بر این اساس و با توجه به این که دشمن در ایام اخیر تمرکز خود را بر تحریک ساکنان استان‌های مرزی کشور معطوف کرده و ابتدا سراغ استان کردستان و سپس سیستان و بلوچستان رفته است، اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه و مقابله‌ای برای جلوگیری از بروز تنش در استان خوزستان ضرورت بیشتری پیدا کرده است.
تحریک دانش‌آموزان علیه نظام توسط برخی معلمان
گزارشات نهادهای نظارتی و بازرسی حکایت ا این دارد که در روزهای اخیر تحرکاتی در فضای آموزش و پرورش با جهت دهی و راهبری کانون صنفی فرهنگیان در حال وقوع است که مطابق آن علاوه بر دعوت معلمان به حمایت از آشوبگران، برنامه‌ریزی منسجمی نیز برای تاثیرگذاری بر نسل نوجوان در حال انجام است.
در این رابطه مطابق گزارشات واصله، در سایه نظارت‌ ضعیف دستگاه‌های متولی، نحوه پوشش و آرایش غلیظ معلمان و مسئولان مدارس دخترانه سبب اعتراضات بسیار والدین دانش‌آموزان شده است. همچنین در مواردی نیز بعضا تبلیغ و دعوت به کشف حجاب دانش‌اموزان دختر توسط معلمان و کادر آموزشی افزایش یافته است.
نکته قابل توجه و تامل از تحولات روزهای اخیر که به نظر می‌رسد با هدایت جریانات معارض حوزه فرهنگیان در حال وقوع است، تحریک دانش‌آموزان توسط معلمان به کنش سیاسی علیه حاکمیت است بطوریکه مطابق اخبار دریافتی برخی معلمان علنا دانش آموزان را به نگارش انشا در موضوعاتی همچون حکومت ظلم و کشته شدن دختر بیگناه ترغیب می‌کنند.

اخبار استان ها
هفته دوم مهر
البرز:
1. تجمعات دانشجویی
با شروع سال تحصیلی دانشگاه ها تجمع دانشجویی در دانشگاه خوارزمی کرج از ساعت ۱۰ صبح شنبه نهم مهرماه آغاز شد. در این تجمعات حدود ۱۰۰ نفر از دانشجویان حضور داشتند که پس حدود ۴ ساعت جمعیت متفرق شدند. همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد کرج با جمعیت ۵۰۰ نفری مقابل درب دانشگاه اقدام به تجمع و شعارهای ساختار شکنانه دادند.
این دانشجویان از ساعت ۱۲ ظهر شنبه آغاز و نهایت پس از دو ساعت جمعیت تا حدود زیادی متفرق شدند. در این میان شعارهای ضد انقلاب و هنجار شکننانه نیز از سوی حاضرین سر داده شد که با ورود نیروهای امنیتی و انتظامی و شلیک گاز اشک آور جمعیت متفرق شد. این امر موجب شد تا ترافیک شدید در بلوار موذن مقابل درب اصلی دانشگاه آزاد شکل بگیرد.
شنبه ۹ مهر ماه ساعت ۱۹ در گوهردشت کرج فراخوان تجمع داده شده بود که با حضور نیروی انتظامی و گردان های فاتحین و امام علی هیچ تجمعی توسط معترضین اتفاق نیفتاد.
یکشنبه ساعت ۱۰ صبح تجمع اعتراضی دانشجویان مقابل درب اصلی دانشگاه آزاد واقع در بلوار موذن گوهردشت بود که با استقرار به موقع یگان ویژه در محل تجمعی شکل نگرفت.
طبق اخبار غیر رسمی حدود ۱۰ بسیجی طی یک هفته گذشته در البرز با ضرب چاقو آسیب دیدند که با انتقال به موقع آنان به بیمارستان شهید مدنی کرج وضعیت جسمی نرمالی دارند.
اطلاعاتی که فرمانده سپاه البرز در جلسه‌ای رسمی و محرمانه ارائه کرد:
از ابتدای شلوغی ها تا روز گذشته ۶۰۰ نفر توسط این مجموعه دستگیر شدند.
۸۱ درصد از این افراد زیر ۲۸ سال هستند
۳۹ درصد زیر ۲۰ سال
۴۳ درصد متولدین دهه ۸۰ هستند
۷ درصد خانم ها بودند
در این میان افرادی دستگیر می‌شدند که ۱۲_۱۵ سال داشتند، این افراد که تحت تاثیر فضای هیجانی به میدان آشوب‌ها آمدند به واسطه تعهد و با حضور خانواده آزاد شدند.
همچنین طی این نشست مقرر شد معلمان مدرسه و اساتید دانشگاهی که اذهان نسل جوان را نسب به آرمان‌های انقلاب و شرایط کشور مشوش می‌کنند شناسایی شوند، در این میان آموزش و پاسخ به شبهات ذهنی آموزگاران از سوی مبلغین و مبلغان در دستورکار قرار گرفت.
حضور ۱۰ هزار اتباع بیگانه در مدارس البرز از دیگر مواردی است که چالش و نارضایتی مردم و والدین را در پی داشته و مدیرکل آموزش و پرورش با توجه به شرایط پیش رو اظهار نگرانی کرد که نارضایتی والدین با توجه به سرانه مریض آموزشی در البرز ممکن است به مسائل امنیتی امروز کشور گره بخورد.
رییس دانشگاه ازاد کرج در این نشست شلوغی و آشوب‌های مقابل دانشگاه را مربوط به این مرکز دانشگاهی نداشت و اظهار کرد بخش کمی از حاضرین مقابل دانشگاه دانشجویان بودند که مقرر شد این افراد شناسایی شوند و از سوی حراست پیگیری شود.
همچنین مقرر شد ثبت نام دانشجویانی که در این تجمعات شرکت می‌کنند ملغی شود و برای آن ها تشکیل پرونده صورت بگیرد. گفتنی است طی آشوب های اخیر در استان البرز هیچ بانک و دستگاه ای تی امی دچار سانحه و اتش‌سوزی نشده و به گفته استاندار البرز این استان جزو کم خسارت ترین استان های کشور است.
طبق آمار غیر رسمی از شروع تجمعات اعتراضی در استان البرز ۱۷۰۰ نفر دستگیری توسط نیروهای امنیتی انجام شده است.
یزد:
1. تجمعات یزد
همزمان با دیگر استانهای کشور شهر یزد نیز طی دو هفته اخیر درگیر اغتشاشات متعدد با حجم درگیری متغیر بود و بنا به گزارش خبرنگار میدانی فارس در یزد،‌ علاوه بر اغتشاشگران متأسفانه برخی برخوردهای نادرست نیروی انتظامی و یگان ویژه نیز به شدت درگیری و نارضایتی شهروندان می‌افزود.
بر اساس گزارش خبرنگار فارس در برخی موارد پلیس در زمانی که هیچ نیازی به استفاده از اسپری فلفل نبود از آن استفاده می‌کرد و موجبات نارضایتی و نا آرامی عمومی را فراهم کرده و همین امر نیز درگیری مردم عادی و همراهی آنها با اغتشاشگران را تشدید و تقویت می کرد.
در بسیاری از موارد هم نیروهای یگان ویژه از الفاظ توهین آمیز برای متفرق کردن افرادی که فقط برای تماشای تجمع اغتشاشگرام در گوشه و کنار خیابان و یا درب مغازه‌های خود ایستاده بودند استفاده می‌کرد و بعد از هجوم به سمت اغتشاشگران و متفرق کردن آنها با چوب دستی های خود به بدنه خودروهای عبوری و خودروهایی که در کنار خیابان محل اغتشاش بوده ضربه زده و ایجاد رعب و وحشت می‌کردند.
خبرنگاران میدانی
برخی اقدامات ناشایسته از سوی برخی عوامل انتظامی یزد در اغتشاشات اخیر از یک سو و عدم همراهی دستگاه های امنیتی با خبرنگاران از سوی دیگر دغدغه‌های عمومی مربوط به آشوب‌های اخیر را افزایش داده و می دهد.
متأسفانه خبرنگاران در اغتشاشات اخیر هم از سوی مأموران انتظامی و امنیتی و هم از سوی اغتشاشگران تهدید می شدند و امکان مستند نگار برای شفاف سازی بعد از آشوب ها را نداشته و ندارند.
به طور مثال خبرنگار فارس که البته با هماهنگی نیروی انتظامی در میدان تجمع و اغتشاشات حاضر شده بود توسط نیروهای اطلاعات فراجا دستگیر شده و بعد از رایزنی های متعدد بلاخره بعد از تمام شدن ماجرای آن شب با قید تعهد آزاد شده است که بعد از پیگیری مدیر استان تعهدنامه اخد شده از وی دریافت و معدوم شد.
خبرنگاران اعزامی در حالی جرأت تهیه تصویر از اغتشاشات را نداشتند که در بین آشوبگران افرادی موبایل به دست بوده و از نحوه تجمع و توهین به نیروی انتظامی و ایجاد نارآرامی ها مستند تهیه می‌کردند.
همراهی مردم صفائیه یزد با اغتشاشگران
نکته جالب توجه در اغتشاشات منطقه صفائیه یزد که شدت بیشتری هم نسبت به دیگر مناطق داشت این است که بسیاری از شهروندان ساکن در خیابان های محل درگیری و همچنین مجتمع های تجاری در محل درب‌های منازل و ورودی مجتمع خود را نیم باز کرده و بعد از هجوم پلیس به اغتشاشگران آنها را در کمترین زمان ممکن به داخل منازل و یا مجتمع تجاری خود راه می دادند و مانع ورود پلیس و دستگیری اغتشاشگران می شدند.
این ماجرا تا جایی ادامه پیدا کرد که برخی از خانه‌ها به محل نگهداری لاستیک برای آتش زدن تبدیل می شد و نتیجه ای جز خستگی برای نیروهای پلیس نداشت.

عدم موضع گیری جدی بسیاری از نخبگان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یزد
بعد از کاهش حجم اغتشاشات و ناآرامی ها در سطح شهر یزد خبرنگاران فارس بر اساس سیاست ابلاغی به سراغ بسیاری از نخبگان دانشگاهی و هنرمندان مطرح یزدی رفتند و سعی داشتند با آنها در رابطه با اغتشاشات اخیر و نیت شوم استکبار جهانی در این ماجرا مصاحبه کنند، که بسیاری از افراد شاخص با مخاطبین بالا زیر بار مصاحبه نرفته و حاضر نشدند موضوع بگیرند.
بر اساس برداشت چند نفر از خبرنگاران فارس که برای مصاحبه به سراغ چند نفر از افراد اجتماعی،‌ فرهنگی و علمی شاخص استان رفته بودند، متأسفانه جو غالب افراد شاخص در شهر یزد موافق آشوب ها بوده و معتقدند اغتشاشات باید در سطوح مختلف و صنفی ادامه پیدا کند.
به طور مثال یکی از بازیگران خانم در شهر یزد به خبرنگار فارس اظهار کرد:‌ به نظر من این گونه اغتشاشات به هیچ عنوان به نتیجه نمی رسد چون منسجم نبوده و به معنای صحیح سازمان یافته نشده است و اعتراضات باید با شیوه ای منظم و مستمر به صورت صنفی انجام شود.
حضور برخی پرسنل ادارات یزد در اغتشاشات به عنوان لیدر
متأسفانه در برخی از اغتشاشات یزد حضور بعضی از افراد شاخص ادارات دولتی نظیر میراث فرهنگی مشهود است.
برخی از افراد دارای مسئولیت در حوزه های مختلف میراثی خیلی شفاف و روشن برخی جریان‌های آشوبگرایانه را مدیریت و لیدری کرده و اغتشاشگران را از محلی به محل دیگر هدایت می‌کردند.
استان فارس:
1. شعله ور شدن اغتشاشات در شیراز
در پی اعتراض ۳۰۰ نفره دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شیراز اغتشاشات در شیراز شعله‌ور شد.
در این اعتراضات که با رهبری یکی از دانشجویان سابق دانشگاه علوم پزشکی شیراز به نام توماج خسروی اهل عمان، در کانال‌های تلگرامی صورت گرفت و حدود ۳۵۰ نفر تجمع کردند، یک نفر از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی و سه نفر از دانشجویان حاضر در این تجمع، روز بعد از تجمع توسط دستگاه‌های نظارتی دستگیر شدند.
نکته جالب توجه اینکه برخی فرزندان مسئولان دانشگاه از جمله فرزند معاون آموزشی، فرزند معاون سابق غذا و دارو، فرزند رئیس سابق دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی در میان تجمع کنندگان بودند که توسط حراست دانشگاه دستگیر شدند.
2. اعلام‌ حمایت برخی از اساتید دانشگاه شیراز از اغتشاش‌گران
استوری به خصوص برخی اساتید علوم سیاسی دانشگاه شیراز، برخی اساتید دندانپزشکی دانشگاه آزاد
3. صدور حکم شهردار شیراز
علی رغم وجود ایرادهای قانونی در صدور حکم شهردار شیراز، حکم شهردار توسط وزیر کشور صادر شد.
گفتنی است مدرک ارشد شهردار شیراز، توسط یک موسسه آموزشی دولتی سازمانی صادر شده بود که به گفته منتقدان ایراد قانونی داشت.
4. تحریک خانواده نوجوان مقتول زرین دشتی توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب
تماس‌های مکرر رسانه‌های اصلاح‌طلب با خانواده خادمی، نوجوان مقتول زرین دشتی برای تحریک مادر و خواهر او به مصاحبه و ایجاد بهانه جهت اغتشاش در زرین دشت.
خوزستان:
1. سفر مخفیانه رئیس فدراسیون فوتبال به اهواز
تاج رئیس فدراسیون فوتبال و معاونش هفته گذشته مخفیانه به اهواز سفر کردند و مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان را تحت فشار قرار داده اند تا انتخابات هیات فوتبال را فوری برگزار کند تا عبدالکاظم طالقانی که 8 سال بر این صندلی تکیه زده است را دوباره با زد و بند و لابی بر سر کار بیاورد طالقانی مدیری فاسد و مسئله دار است که با رشوه و حیف میل بیت المال روسای هیات های فوتبال شهرستان ها را خریده است تا اسم او مثل دورهای قبل از صندوق انتخابات خارج شود.
سمنان:
1. تجمع‌های اعتراضی و اغتشاشات در استان سمنان
فوت «مهسا امینی» پس از هدایت توسط گشت ارشاد و حضور در مجتمع آموزشی پلیس، بهانه‌ای شد تا فراخوان‌های اعتراضی مختلفی از سوی شبکه‌های معاند نظام اسلامی در خارج از کشور و عقبه آنها در داخل، صادر شود.
در همین راستا، شماری از دانشجویان در سمنان به بهانه مرگ مهسا امینی در محوطه دانشکده هنر دانشگاه سمنان تجمع اعتراضی برگزار کردند.
گزارش خبرنگار فارس حاکی است در این تجمع دانشجویی، شماری از دختران تجمع‌کننده به کشف حجاب در محوطه دانشکده هنر دانشگاه سمنان اقدام کردند و برخی نیز شعارهای ساختارشکنانه‌ای سر دادند.
حدود 30 تا 40 نفر از دانشجویان در این تجمع محدود، پس از ساعتی حضور و سر دادن شعارهایی درباره حجاب اجباری، بدون دخالت نیروهای امنیتی و پلیس متفرق شدند. در تجمع دیگری که در مرکز شهر سمنان رخ داد، شماری از مردم به دنبال اعلام فراخوان‌هایی از سوی رسانه‌های معاند، در اعتراض به فوت مهسا امینی تجمع کردند.
برخی دختران و زنان حاضر در این تجمع، روسری‌های خود را از سر خود برداشته بودند و برخی خانواده‌ها که در حال عبور از مرکز شهر بودند نیز برای تماشای اتفاق رخ‌داده، به جمعیت تجمع‌کنندگان افزوده شدند.
خبرنگار فارس از گرمسار نیز گزارش داده که در پی اعتراض به فوت مهسا امینی، شماری از مردم گرمسار در هسته مرکزی شهر، تجمع کردند و خواستار رسیدگی قاطع و قانونی به مسأله فوت وی شدند.
شماری از تجمع‌کنندگان در گرمسار نیز با سردادن شعارهای ساختارشکنانه علیه نظام جمهوری اسلامی، سعی داشتند جمعیت حاضر را با خود همراه سازند که توفیق چندانی حاصل نکردند.
جمعیت معترضان در گرمسار نیز بین 100 تا 150 نفر برآورد شده و در میان آنها، عمدتاً دختران و زنان جوان به چشم می‌خوردند.
محمدحسین سروری‌راد، جوان ۲۰ ساله بسیجی حین تلاش برای حفظ امنیت شهر گرمسار در ناآرامی‌های چهارشنبه‌شب به ضرب گلوله اغتشاشگران به شهادت رسید.
سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمدحسین سروری اعلام کرد: در پی تجمع غیرقانونی، تخریب‌گرایانه و هتاکانه عده‌ای از اغتشاشگران و عناصر خودفروخته که در گرمسار اقدام به تخریب اموال عمومی کرده بودند، برادر بسیجی محمدحسین سروری‌راد توسط اغتشاشگران به شهادت رسید.
گزارش خبرنگار فارس از شاهرود نیز از تجمع در مرکز این شهر در شرق استان سمنان خبر می‌د‌هد.
شماری از مردم شاهرود که جمعیت آنها کمتر از 200 نفر تخمین زده شده است، در محدوده میدان امام در مرکز شهر و خیابان 22 بهمن تجمع کردند و در اعتراض به آنچه آن را «حجاب اجباری» می‌خواندند، شعار می‌دادند. شماری از تجمع‌کنندگان که عمدتاً از جوانان بودند نیز به سوی مسؤولان حاضر در سطح شهر، سنگ و آجر و … پرتاب می‌کردند.
گزارش خبرنگار فارس از شاهرود از زد و خورد بین تجمع‌کنندگان و نیروهای امنیتی و انتظامی حکایت دارد.
استاندار مرکزی با وجود چندین ماه پیگیری برای تغییر مدیرکل ورزش و جوانان استان، متاسفانه همچنان با دخالت نماینده محمد حسن آصفری اراک و خسرو قمری از مسوولان استان‌های وزارت ورزش و جوانان موفق به انجام این کار نشده است.
در شب دوم اتفاقات در شهر شاهرود، تجمع از میدان امام از حوالی اذان مغرب شروع و تا حدود ساعت 10 شب ادامه داشت و در جریان این اغتشاشات سه موتور سیکلت یگان امنیتی امام علی (ع) شاهرود دچار آتش سوزی و ربایش قرار گرفت و یک بسیجی نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
ضمن اینکه به کلانتری 11 آزادی نیز حمله شد به دلیل دستگیری تعدادی از اغتشاش گران که متاسفانه نیروی انتظامی تیر هوایی شلیک و در جریان این امر یکی از نیروهای انتظامی توسط خودشان از ناحیه پا مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
همچنین در این اغتشاشات در خیایان فردوسی و مقابل کلانتری 11 آزادی یک جوان نیز از ناحیه کشاله ران مورد اصلبت گلوله ساچمه ای قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.
در روز سوم، برای جلوگیری از اتفاقات شب قبل و به دستور سردار فرماندهی سپاه استان، گردان های بیت المقدس فراخوان داده شده و محدودیت تردد از میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی در خیابان 22 بهمن و فردوسی با حضور بسیجیان انجام شد.
جبهه انقلابی شهرستان شاهرود نیز فراخوان تجمع در مسجد غربا را داده بودند؛ البته معلوم نیست با کجا آن را هماهنگ‌کرده اند و با توجه محدودیت در خیابان ۲۲ بهمن و فردوسی می خواستند چه کنند؟ این تجمع محدود برگزار شد.
رژه نیروهای مسلح شهرستان شاهرود در کمال آرامش در میدان ولایت شاهرود با حضور اقشار مختلف مردم و شورای تأمین به همت قرارگاه عملیاتی لشکر ۵۸ ذوالفقار و تیپ ۲۵۸ شهید پژوهنده چهل دختر شاهرود برگزار شد.
در روز چهارم، با هماهنگی یگان های سپاه و بسیج و نیروی انتظامی از ساعت ۱۶ عصر نیروهای بسیج و انتظامی با باتوم و کلاه و سپر از میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی مستقر و نمایش اقتدار دادند و در این مدت بیش از ۶۰ نفر از لیدرهای اغتشاشات دستگیر که در بین آنها خانم هم حضور داشت و سن اکثر آنها زیر ۲۰ سال بود و تا ۲۳ این حضور دامه داشت که جز دستگیری لیدرها اتفاق دیگر رخ نداد و جو آرام بود و رفت و آمد و عبور و مرور در شهر جریان داشت و مشکلی پیش نیامد.
تعداد زیادی سلاح گرم و سرد از جمله «وینچستر» از اغتشاش‌گران روزهای اخیر در شاهرود کشف شد. در میان این اقلام، انواع چاقو، قمه و سلاح‌های جنگی همچون کلت و وینچستر، مشروبات الکلی و مواد مخدر دیده می‌شود.
در دامغان، اوضاع آرام‌تر بود و فقط چند موتورسوار شعارهای ساختارشکنانه طی دو شب سر دادند. در شهرستان‌های کوچک‌تر استان سمنان نظیر مهدیشهر، سرخه، آرادان و میامی رخداد خاصی گزارش نشده است.
پلیس در این استان ۱۵۵ نفر از صحنه‌گردان‌های ناآرامی‌های اخیر فضای مجازی و اغتشاش‌های خیابانی را دستگیر کرد. صحنه گردان‌های ناآرامی‌های خیابانی اخیر در برخی شهرهای استان سمنان به تعداد ۱۵۵ نفر دستگیر شدند که ۲۶ نفر از آنان خانم هستند.
اجتماعات باشکوه مردم استان سمنان در محکومیت اغتشاشات اخیر نیز برگزار شد. در این برنامه‌ها شمار زیادی از مردم در کنار مسؤولان، اغتشاشات اخیر و ایجاد آشوب در کشور را توسط ایادی استکبار جهانی محکوم کردند.
هرمزگان:
1. حضور 3 هزار نفر در تجمعات 10 روزه هرمزگان
برآوردهای امنیتی طی 10 روز اخیر در هرمزگان که از سوی دستگاههای اطلاعاتی انجام گرفته است نشان می‌دهد که حدود 3 هزار نفر در اغتشاشات مجموع روزهای اخیر حضور داشته اند.
2. نشت خط لوله سراسری انتقال سوخت از بندرعباس به مرکز کشور
نشت سنگین خط لوله سراسری انتقال سوخت از بندرعباس به مرکز کشور سبب انجام تعمیرات بر روی این خط لوله در فاصله 10 کیلومتری از پالایشگاههای نفت ستاره و بندرعباس شده و دلیل ترافیک بسیار سنگین در ابتدای ورودی جاده بندرعباس به سیرجان در حد فاصل میدان سایت در بندرعباس نیز تعمیر خط لوله است.
3. بازداشت 390 نفر طی 10 روز
طی 10 روز اخیر مجموعا 390 نفر در هرمزگان بازداشت شده اند که بیش از 300 نفر از آنان بدلیل سن کم و یا نقش نداشتن جدی در اغتشاشات و احساسی شدن آزاد شده اند.

4. شایعه فوت یک دختر در اغتشاشات بندرعباس
شایعه فوت یک دختر در اغتشاشات بندرعباس تکذیب شد.
5. زخمی شدن معاون عملیات سپاه امام سجاد هرمزگان
معاون عملیات سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان در جریان اغتشاشات اخیر در بندرعباس از ناحیه سر بشدت زخمی شده است که پس از چند روز بستری در بیمارستان، اکنون در منزل بسر می‌برد.
6. تجمع حدود 120 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
امروز (دوشنبه) حدود 120 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با خروج از محیط دانشگاه اقدام به راهپیمایی کردند که پس از طی حدود 400 متر با اقدام نیروی انتظامی و بسیچ از ادامه حرکت آنها به سمت خیابان اصلی خودداری شد.
مازندران:
1. نامه محرمانه مجتبی زارعی به وزیر کشور
محرمانه/ برادر بزرگوارم سردار وحیدی عزیز سلام علیکم خداقوت و عرض تسلیت ایام ؛ صرفنظر از سطح بالای برنامه ریزی دشمن و حجم خشونتها که بنده به سهم خود در این دراین باره در قالب های گوناگون در رسانه ها و به وسع خود نوشتم اما نمی توانم بنا به دلایل رایج و معهود ، اعتراض شدید خود را از ناتوانی استاندار محترم درفقدان مدیریت اغتشاشات در مازندران پنهان کنم چند روزیست در مازندران هستم و با توجه به اخبار میدانی می گویم که ناتوانی تا این درجه سابقه نداشته و ترک فعل های گوناگونی واقع شده که باید به وقتش مورد رسیدگی قرار گیرد، تنها نقطه مورد تصور و آرزو در مدیریت استان همین سوابق امنیتی جناب ایشان و مشاورین اش در این ساحت بود که برای آبروی استان هیچ بکار نیامدو لکه دارشد این استان مهم و اگر نبود سوء استفاده دشمن ، این ناتوانی و فشلی او و مشاورین خسته اش را با افکار عمومی در میان می گذاشتم ، درود بر سپاه عزیز و برخی رصدهای پسینی اداره اطلاعات ، انتظامی و برخورد قضایی (که ربطی به مدیریت عالی نداشت) که اگر نبودندمعلوم نبودبیشتر از این بنا بود چه حوادثی رخ دهد ،
اعوذبالله من نفسی
مجتبی زارعی عضوگروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس / رونوشت محدود دارد
کرمانشاه:
1. اعتراضات توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه رازی
۱۰ تن از دانشجویان دانشگاه رازی طی دو روز گذشته و پس از تجمع اعتراضی دستگیر شدند. این اعتراضات به صورت ساختار شکنانه و با کشف حجاب همراه بوده است. لیدر اعتراضات نیز دانشجویان سابق دانشگاه رازی بوده‌اند.
خراسان شمالی:
1. کم کاری استانداری و معاونت سیاسی در بحث اغتشاشات اخیر
با توجه به فرخوان های قبل از اغتشاش در خراسان شمالی اما استانداری و دستگاه های امنیتی در جدی گرفتن این فراخوان ها کم کاری کرده و باعث شدند خسارت زیادی به اموال عمومی در استان زده شود
با توجه به مشاهدات میدان در شب اصلی اغتشاشات استان و در بجنورد حدود ۵۰ نفر نیروی ویژه مستقر بودند که برنامه خاصی نیز برای کنترل اوضاع نداشتند.
در شیروان وضیعت بسیار بدتر بود و همین موضوع باعث خسارات فراوانی هم شد.

اخبار بین الملل و سیاست خارجی
اعلام آماده‌باش سفارت آمریکا به اغتشاشگران در عراق
سفارت آمریکا در بغداد، طی هفته‌های گذشته، جلساتی را با لیدرهای اغتشاشگر فعال در جریان‌های تشرینی

اخبار اجتماعی
جزئیاتی از علت مرگ مهسا امینی
گزارش نهایی به استناد گزارش بیمارستان کسری به روایت اولین دکتری که او را ویزیت کرده است، اظهارات آقای بی طرف – برادر وزیر سابق نیرو که اتفاقا مواضع تندی نیز دارد- متخصص و جراح مغز، گزاراش سازمان نظام پزشکی، حاکی است که مهسا امینی بدون هیچ برخوردی صرفا به دلیل عوارض ناشی از عمل جراحی مغزی فوت کرده است.
براساس این گزارش، غده هیپوفیز مهسا امینی از سر وی خارج شده است. افرادی که غده هیپوفیز خود را از دست می دهند، نمی توانند در مقابل استرس مقاومت کنند. زیرا غده هیپوفیز ترشحاتی دارد که مکانیسم دفاعی را در بدن در مواجهه با استرس تقویت می کند.
مهسا امینی نیز به دلیل فقدان غده هیپوفیز وقتی دچار استرس می شود، دچار بی حالی، سکته شده است.
براساس مدارک موجود مدت زمان حضور نیروهای اورژانس بالای سر او نیز کمتر از 1 دقیقه بوده است. البته اگر نیروهای تخصصی حضور داشتند احتمالا احیای وی موفقیت آمیز بوده است.
12 دقیقه بعد از اقدامات اورژانسی به بیمارستان کسری انتقال یافته است.
همچنین براساس فیلم موجود، پدر وی در زمان تشریح حادثه بالای سر مهسا امینی بوده و تمام بدن وی را مشاهده کرده که فاقد ضرب خوردگی بوده است.
تکرار سناریویی شبیه مرگ ندا آقا سلطان درباره مهسا امینی
قطعا طی این ایام از زمان فوت خانم امینی، به ماجرای آن اشراف و اطلاع دارید ولی یک دور با هم مرور کنیم. بنده به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و رئیس کمیته حقوق بشر و از قضا از موضعی که پزشک هم هستم در پرونده خانم امینی ورود کرده ام. نکاتی را خدمت شما عزیزان مطرح می کنم که به هر حال هم فکر و هم نظر باشیم. انشاالله نظرات شما را هم در این فرصت کوتاه بتوانیم جویا شویم.
زمانی که از فوت خانم امینی مواجه شدیم،بنده که سابقه مجلس هشتم را هم دارم – در مجلس هشتم هم بنده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه بودم و در واقع آن زمان هم اتفاقا عضو کمیته ویژه پیگیری موارد مربوط به فتنه بودیم. یک گزارش مفصلی حدود 2 هزار صفحه سند گزارش آماده شد که الان در اسناد مجلس شورای اسلامی موجود است- با تجربیاتی که از قبل داشتم به شدت نگران شدم. از این بابت که می دانستیم که از چندی قبل رسانه های بیگانه و شبکه های ماهواره ای روی موضوعی مثل گشت ارشاد مانور داده و برای حمله به گشت ارشاد برنامه ریزی می کنند.
این حمله ها و هجمه ها، نشان می داد که یک برنامه ریزی علیه موضوع حجاب و موضوع گشت ارشاد کرده اند. خب جرقه آن با فوت خانم مهسا امینی زده شد.من – حداقل به عنوان تجربه فتنه 88 خدمت شما بگویم – از همان ساعات اولیه انتشار این خبر، حوادث فتنه 88 را می کردم و یاد فوت خانم ندا آقا سلطان افتادم. خانم جوانی که در آن ایام فتنه و اغتشاشات در سال 88 کشته شد. همزمان با صحنه تیر خوردن او 2 دوربین از 2 جهت از او فیلمبرداری می کرد. فردی به نام آرش حجازی بالای سر او حاضر شده بود.این فیلم ها به شبکه های ماهواره ای ارسال شد. البته آرش حجازی هم بلافاصله از کشور فرار کرد.
دقیقا همین شرایط را در بحث فوت خانم مهسا امینی مشاهده می کنیم. دایی وی به آلمان پناهنده شده است. پسرخاله او نیز بعد از ارسال ویدئوهایی در تحریک مردم به آشوب از کشور شده است.
سناریوی احتمالی طراحی مرگ مهسا امینی
یک سناریو این است که فوت او از قبل تعیین شده بوده. کما این که بی.بی.سی فیلمی از یکی از سرکرده های گروهک های دموکرات را منتشر کرد که گفته تایید روز و ساعت این قضایا به دست ما بوده است.
البته این موضوع به عنوان یک سناریوی احتمالی در دست بررسی است.
پزشکی قانونی به مجلس گزارش داد
در بحث پزشکی قانونی هم ما از مسئولین پزشکی قانونی دعوت کردیم که به مجلس آمدند و گزارشی را اعلام کردند. در بحث سم شناسی هم قرار شده که نتایج آزمایشات سم شناسی به مجلس ارائه شود.
تشکیل کمیته ویژه در مجلس
مجلس همچنین بلافاصله کمیته ای تشکیل داد. اعضای برخی از کمیسیون های مجلس، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و همکاران وی، اعضای سازمان پزشکی قانونی و اورژانس کشور دعوت شدند. آن ها گزارشی به مجلس و نمایندگان دادند.

اذعان همراهان مهسا امینی به عدم برخورد فیزیکی با وی
براساس گزارشی که ارائه شد، خانم مهسا امینی در ساعت 19.28 دقیقه در تاریخ روز مربوطه به ساختمان وزرا هدایت شده است. پس از 20 دقیقه حضور در این ساختمان در ساعت 19.58 دقیقه حال او به هم می خورد و بی هوش می شود. نمایندگان مجلس فیلم را از دقیقه 19.25 تا 19.58 رویت کردند به هیچ وجه اثری از برخورد فیزیکی، یا ضرب و شتم و برخورد نامتعارف وجود نداشت. نمایندگان مجلس آن را تایید کردند. شهودی هم در آن لحظه حضور داشتند- یعنی خانم هایی که در ماشین ون همراه وی بودند و در ساختمان وزرا همزمان حضور داشتند – فیلم های آنها هم موجود است که اعلام می کنند به هیچ وجه برخورد فیزیکی با او صورت نگرفته است.
واکنش تند جریان ضد انقلاب به اعلام سابقه بیماری مهسا امینی
از همان ساعات اول که بحث او مطرح شده بود من با نیروی انتظامی صحبتی داشتم و اطلاعاتی را کسب کردم. همان زمان توئیتی را زدم که یک جمله از این توئیت را شبکه های بیگانه مثل ایران اینترنشنال یا شبکه های دیگر پوشش دادند. هجمه و تهدید و فحاشی به من به اوج رسید که چرا در این توئیت اعلام کردیم که خانم امینی سابقه بیماری از کودکی داشته است؟
در این توئیت تاکید کرده بودم که کمیته ای تشکیل شده است. فرماندهی نیروی انتظامی دستور تشکیل کمیته ویژه بازرسی برای این قضیه داده است. دستگاه قضایی نیز این پرونده را در دست بررسی دارد.
البته در آن توئیت خواستیم که هر چه سریعتر اطلاع رسانی به مردم صورت گیرد، چون افکار عمومی جریحه دار شده است. در آخر توئیت هم به سابقه بیماری او از کودکی و این که پرونده ای در بیمارستان میلاد دارد، شده بود.

سابقه بیماری مهسا امینی محرز شده است
خانم امینی در سال 85 در سن 8 سالگی با تشخیص تومور مغزی مورد جراحی قرار گرفته و در این جراحی تومور برداشته شده است. و در واقع اسکار محل جراحی همچنان روی پیشانی او تا قبل از فوت بوده و در معاینات پزشکی قانونی به این اشاره شده است.
بنابراین سابقه بیماری قبلی او محرز است. ولی سوال این است که چرا پس از گذشت 6 روز پرونده او از بیمارستان میلاد گرفته شد و چرا زودتر پرونده برای مردم بازگو نشد. پدر او هم که سابقه بیماری فرزند خود را انکار می کرد.
از طرفی باید توجه داشت که خانم امینی در چند ماه گذشته در پاساژی به عنوان فروشنده در مغازه پوشاک کار کرده و در همان ایام هم چندین بار او بی هوش شده بود. او بعد از عمل جراحی داروهای متعددی مثل کورتن و… مصرف می کرده است. در واقع این افراد مستعد اختلال و مشکلات متابولکی در بدن خود هستند. چندین بار بی هوشی وی در مدت چند ماه اخیر ناشی از همین مشکلات بوده است ولی متاسفانه پدر او این مسائل را انکار کرد. همین مسئله باعث جرقه زمینه تحریک افکار عمومی و به نوعی اعتراضات مردمی شد.
رد تمامی شایعات و دروغ های رسانه های بیگانه درباره ضرب و شتم وی
در معاینات پزشکی چه در بیمارستان و چه برگه مشاوره ای که بنده خود رویت کردم و در اسناد ما موجود است. همچنین در گزارش پزشکی قانونی – فعلا گزارش پزشکی قانونی نهایی نشده به جهت اینکه آزمایشات پاتالوژی که حداقل 2 هفته طول می کشد – که به مجلس ارائه داد و در رسانه ها منتشر شد، در معاینات او علائمی از ضرب و شتم دیده نمی شود. علائمی مثل راکون آی، کبودی دور چشم یا اتولوژی یا خون ریزی از گوش که رسانه های بیگانه درباره آن شایعاتی منتشر کرده اند و هیچ گونه از این علائم که ناشی از شکستگی بیس جمجمه باشد، در معاینات او، در معاینات سر و گردن، قفسه سینه آثاری از ضرت و جرح دیده نشده است. البته آثاری از کبودی روی قفسه سینه وجود دارد که ناشی از عملیات احیا در زمان احیا در اورژانس است. در سی.تی.اسکن او هم علائمی از خونریزی داخلی مغزی و اطراف پرده های مغز به هیچ وجه مشاهده نشده است. بنابراین شایعات مبنی بر ضرب و شتم او کاملا بی اساس است که محملی ندارد.
نکته دیگر در مورد سوابق وی این که پزشکی که – در حال حاضر نایب رئیس جراحان مغز و اعصاب ایران است – در همان 8 سالگی او را جراحی کرد، موضوع را در صدا و سیما هم مطرح کرد.
چرا در اطلاع رسانی درباره پرونده پزشکی مهسا امینی تاخیر شد؟
البته سئوال و گلایه ما این است که چرا این موارد به موقع اعلام نشده است.یعنی دقیقا همان شرایط سال 88 برای من تداعی می شد. آن موقع هم ما فریاد می زدیم.مسئولین که به کمیسیون می آمدند، این گلایه را داشتیم که چرا اطلاع رسانی به موقع به مردم انجام نمی شود؟ موضوعی با این سطح اهمیت رها شده و ما اجازه داده ایم که مردم در یک خلا اطلاعاتی، اطلاعات غلط و شایعاتی را از رسانه های بیگانه دریافت کنند و بعد تازه به این فکر می افتیم که باید اطلاعات صحیحی را به مردم بدهیم.
برای این موضوع باید تدبیر و فکری شود.

از سوی دیگر، پیگیری های مستمری با سازمان نظام پزشکی آقای دکتر رئیس زاده داشتیم که سریعتر تیمی تشکیل شود و نتایج پرونده پزشکی به مردم اعلام شود. او هم اعلام آمادگی کرد و از طریق انجمن جراحان، انجمن رادیولوژی پیگیری هایی انجام شد. با بیمارستان کسری برای ارائه گزارش سی تی اسکن و گزارش پزشکی گفت و گو شد.یک کمیته پزشکی در وزارت کشور شکل گرفت و سازمان پزشکی قانونی هم اعلام کرد که نتیجه رسمی را زمانی اعلام می کند که نتیجه آزمایشات پاتولوژی و سم شناسی بیاید که حالا منتظر این هستیم.
مخالفت قالیباف با قرائت گزارش کمیسیون شوراها درباره مرگ مهسا امینی
در مجلس هم با دکتر قالیباف صحبت کردم و از او خواهش کردم که گزارش کمیسیون شوراها در روز چهارشنبه گذشته – تقریبا 10 روز پیش- قرائت شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و این گزارش قرائت نشد. استدلال آقای قالیباف این بود که تا گزارش رسمی پزشکی قانونی به مجلس ارسال نشود این گزارش نمی تواند قرائت شود.البته من به او اعتراض کردم و گفتم که 2 هفته تا زمانی که مجلس بازگشایی شود، کشور به آشوب کشیده می شود و شایعات ادامه می یابد بعد ما اطلاع رسانی کنیم.
علت موضع‌گیری تند مهران مدیری چه بود؟
در اولین روزهای پس از آغاز اغتشاشات اخیر در کشور به بهانه فوت خانم مهسا امینی، برخی چهره‌های فرهنگی – هنری، ورزشی و … موضع‌گیری‌هایی در حمایت از تجمعات و … داشتند که در این میان با توجه به شهرت مهران مدیری ویدئوی منتشره توسط وی که با ادبیات تندی درباره اغتشاشات اخیر صحبت می‌کرد بیشتر از سایرین مورد توجه قرار گرفت.
نکته قابل توجه در خصوص مهران مدیری این است که وی از گذشته به “پول دوستی” مشهور بود بطوریکه برای اجرای برخی برنامه‌ها با تهیه کنندگان شرط می‌گذاشت که باید حداقل مبلغ 30 میلیارد تومان در حساب شخصی من باشد تا آرامش ذهنی داشته باشم و بتوانم برنامه را اجرا کنم.
علی‌رغم این مسئله اما آنچه در ماه‌های اخیر برای مدیری رخ داده، این است که او درگیر باندهای قمار و شرط بندی شده و بصورت متوالی و دومینووار بخش زیادی از دارایی خود را از دست داده تا حدی که مجبور شده است برخی از اموال خود را که بر روی آن شرط بسته و قمار کرده بود را بفروشد.
مدیری که به طرز وحشتناکی به بازی پوکر معتاد شده است، طی ماه‌های اخیر به دلیل از دست دادن ثروت و دارایی خود در فضای زندگی شخصی نیز دچار مشکلات عدیده شده بود که برخی اشخاص و چهره‌ها به کمک او آمده و ماهانه مبلغی به وی می‌دادند که این مبلغ نیز چند وقتی است قطع شده و این موارد سبب شده است که او توان عقلانی زندگی را از دست داده و جایگاه خود را تخریب کند.
در عین حال، مدیری از سال 98 تا کنون مواضع تندی در جلسات خصوصی و حتی برنامه‌های تلویزیونی و … علیه نظام گرفته بود تا حدی که اجرای برنامه دورهمی پس از اتفاقات آبان سال 98 را مشروط به حضور خود و میهمانان برنامه با لباس مشکی در صحنه کرده بود.

انتقاد از توئیتر قابل تامل عزت الله ضرغامی
توئیتر اخیر عزت الله ضرغامی وزیر گردشگری و میراث فرهنگی بازتاب منفی گسترده ای در جبهه انقلابی داشته است. وی در توئیتی نوشته که بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بن‌بست ندارد. برخلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روش‌های ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمی‌شود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.
کارشناسان از صراحت و اصرار وی به تغییر قانون به شدت انتقاد می کنند.
ضرورت اقناع افکارعمومی با استفاده از گزارشات رسمی پزشکی قانونی
برخی از کارشناسان خواستار اقناع افکارعمومی درباره مرگ مهسا امینی با استفاده از گزارشات پزشکی قانونی و عدم کشته شدن وی شده اند.
هشدار سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به بازیکنان تیم ملی
کارلوس کی روش سر مربی تیم ملی فوتبال ایران – پس از توجیه کامل از سوی نیروهای امنیتی – اطلاعاتی – در اردوی تیم ملی گفته که هر بازیکنی بخواهد در مورد این مسئله صحبت کند من او را از تیم ملی حذف می‌کنم.
پیش بینی یکی از صاحب نظران جامعه شناسی درباره شکل گیری جنبش های اجتماعی
مانوئل کاستلس یکی از صاحب نظران جامعه شناسی سیاسی در کتاب خود نوشته که دیگر عصر انقلاب‌های کلاسیک به پایان رسیده است. دیگر انقلابی مثل اکتبر روسیه و فرانسه و الجزایر که یک رهبر به میدان بیاد و مردم را به انقلاب دعوت کند، شکل نمی گیرد. بلکه عصر امروز عصر جنبش‌های اجتماعی است.رهبر این جنبش‌های اجتماعی هم فضای مجازی است.
وی نوشته که افرادی به خیابان می‌ایند که می گویند هویتشان لکه دار و تحقیر شده است. آن هویت به رسمیت شناخته نشده است. آن ها فکر می کنند که اگر در خیابان اعتراض کنند مشکل آن ها حل می‌شود.

خودداری متخصصان رادیولوژی از اظهار نظر درباره سی.تی.اسکن مهسا امینی
گروه کثیری از متخصصان رادیولوژی از ارائه اظهار نظر درباره تصاویر سی.تی.اسکن مهسا امینی مبنی بر این که ضربه ای به سر او نخورده است، خودداری کرده اند.
خودداری تیم پزشکی علیرضا مرندی از اظهار نظر درباره پرونده پزشکی مهسا امینی
هیچ یک از اعضای تیم پزشکی همراه با علیرضا مرندی حاضر به گفت وگوی فنی – تخصصی پزشکی درباره مرگ مهسا امینی نشده اند.
مصلحت اندیشی شورای عالی امنیت ملی
شورای عالی امنیت ملی گفت وگو رسانه ها با کارشناسان و متخصصان حوزه پزشکی را به صلاح ندانسته است!
خودداری رسانه ها از گفت وگو با متخصصان حوزه پزشکی
برخی از رسانه ها علی رغم ارسال فهرستی از کارشناسان و متخصصان برای گفت وگو درباره پرونده مهسا امینی از تماس با آن ها خودداری کرده اند.
محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و حسین قناعتی یکی از متخصصان رادیولوژی گفته اند که علی رغم تماس های ما با صدا و سیما هیچ فردی حاضر به گفت وگو با ما نشده است.
شک و شبهه دستگاه های امنیتی نسبت به شیوه مرگ مهسا امینی
دستگاه های امنیتی – اطلاعاتی هنوز نسبت به این که پرونده مرگ مهسا امینی یک پرونده عادی است، قانع نشده اند. این دستگاه ها احتمال این که از وی قبل از مرگ به مانند یک طعمه استفاده شده مطرح می کنند
تقلای شبکه ماهواره ای سعودی برای القای اختلاف در تیم ملی فوتبال ایران
شبکه ماهواره ای ایران اینترنشنال وابسته به آل سعود سناریوی اختلاف افکنی در تیم ملی فوتبال ایران را در دستور کار قرار داده است. این شبکه فارسی زبان با برجسته سازی برخی از نوشته های اعضای تیم ملی فوتبال ایران درصدد القای چند پارچگی در میان تیم ملی ایران است.
مدیری بخشی از اموال خود را در قمار باخته است
مهران مدیری در ماه های اخیر بخشی قابل توجهی از اموال خود را در قمار باخته است.
وضعیت نامناسب پوشش مهسا امینی
اما در مورد بحث لباس مهسا امینی باید گفت که او یک تاپ به تن داشته و یک ساپورت کاملا تنگ و روی آن یک لباس عبا مانند بوده است. لباس او تکه تکه بوده که کاملا از هم باز می شده و قابل جمع کردن نبوده است. همراه او هم ظاهرا 3 دخترخاله یا اقوام دیگر بودند که حجاب خوبی نداشتند ولی با تذکر به نوعی رعایت کردند. اما لباس او طوری بوده که واقعا قابل جمع شدن نبوده و به این خاطر به ساختمان وزرا هدایت شده است.
نیروی انتظامی در مواجهه با رفتار تهاجمی و خشن در چارچوب قانون عکس العمل نشان می دهد
درباره نحوه برخورد خشونت آمیز گشت ارشاد که در فضای مجازی نیز فیلم هایی وجود دارد، باید گفت براساس گزارشی که ما از نیروی انتظامی گرفته ایم برخورد خشونت بار به نحوی که در این شایعات ذکر می شود به هیچ وجه نیست. اینها کاملا شایعه است. حتی فیلم کلاس ها را هم قبل از فوت خانم امینی در محل فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ برای ما پخش کردند. کلاسی گذاشته می شود و تعهدی گرفته می شود. به هر حال وقتی خانم هایی که به سمت ون و ساختمان وزرا هدایت می شوند اگر رفتار تهاجمی و رفتاری با عصبانیت و بعضا خشن داشته باشند قاعدتا نیروی انتظامی باید با این ها برخوردی در چارچوب قانون داشته باشند و آنها را کنترل کنند. شما می دانید بخشی از این بانوان رفتارهای به شدت تهاجمی دارند. جواب این خشونت ها، خشونت است. باید با آنها جوری برخورد شود که بتوانند کنترل کنند. ولی خشونت به معنای زد و خورد و ضرب و جرح نیست.
باید با سلبریتی های هنجارشکن برخورد قانونی صورت گیرد
اما درباره این که چرا برخوردها گزینشی است و مثلا گشت ارشاد در مناطق مرکزی مشخص است ولی در بالاشهر نیست یا این که چرا سلبریتی ها را نمی گیرند؟ باید گفت که ما شواهد و گزارشی مبنی بر برخورد گزینشی نداشته ایم. ولی درباره سلبریتی ها باید گفت که وزارت ارشاد این افراد را فراخوانده و تذکر هم می دهد. ولی این رفتار کافی نیست. باید در مورد سلبریتی ها یک شرایطی ایجاد شود، پرونده قضایی برای آنها تشکیل شود. آقای اژه ای هم اعلام کرد که با سلبریتی ها برخورد می شود و پرونده قضایی برای آنهایی که به آشوب ها و اغتشاشات کمک کردند، تشکیل خواهد شد.
طرح ساماندهی پوشاک اجرایی شده است
درباره این که بسیاری از تولیدات پوشاک مناسب نیست و چرا مانع از این تولیدات نمی شوند باید گفت که بحث مد و لباس موضوعی است که در سال های گذشته هم در مورد آن بحث بوده است. کارگروهی هم در این زمینه داریم. از چند ماه قبل هم ما از مسئول کارگروه مد و لباس از وزارت کشور دعوت کردیم که گزارشی ارائه دهند. در دولت آقای رئیسی عزم جدی نسبت به ساماندهی پوشش وجود دارد. قرارگاهی هم در سطح وزارت کشور تشکیل شده که رئیس آن شخص وزیر کشور است. در مورد بحث فروشگاه های پوشاک و پوشاک های زنانه و… برنامه ریزی هایی صورت گرفته است هر چند که قطعا ایده آل نیست ولی کار شروع شده و این باید استمرار داشته باشد.
طرح فیلترینگ تعدیل شد و موضوع بی نتیجه مانده است
در مورد بحث فیلترینگ باید گفت که خب این هم یک قصه پر غصه ای است. کارگروهی و کمیته ویژه ای در مجلس تشکیل شده است. در این کمیته طرح نظام تنظیم مقررات کاربران فضای مجازی مطرح شده و بنده هم عضو آن کارگروه هستم. در این کارگروه حدود 45 جلسه با متخصصین، با دستگاه های مسئول، شورای عالی مجازی، نیروی انتظامی، پلیس فتا و سایر دستگاه ها، مرکز پژوهش ها، نمایندگان مجلس، کارشناسان برگزار شده است. درباره طرح به جمع بندی رسیدیم که به مجلس ارائه شود. اما متاسفانه این طرح را تعدیل کردند. نمی دانم در مورد این طرح چه باید گفت. من بارها و بارها با شخص رئیس مجلس صحبت کردم. این کمیته مصمم بود که این طرح را در قالب اصل 85 به نتیجه برساند. اصل 85 یعنی این که در همان کمیته ویژه طرح تصویب و برای اجرا ابلاغ می شود.اما با یک هجمه رسانه ای متاسفانه برخی از نمایندگان و شخص رئیس مجلس عقب نشینی کردند و کار متوقف ماند.
الان 7 ماه از آن زمان می گذرد هنوز به جمع بندی نرسیده اند. چون این کمیسیون را منحل کردند. کاری از دست ما برنیامد و قرار شد در کارگروهی که رئیس مجلس شکل می دهد پیگیری شود.در آن کارگروه هم متاسفانه برخی از نکات مهم حذف کردند. طبق وظایفی که مقام معظم رهبری به شورای عالی فضای مجازی محول کردند اگر دستگاهی استنکاف داشته باشد از اجرای آن وظایف خود باید مجرم شناخته شود. اینها مباحثی است که ما در مجلس دنبال می کنیم. قطعا یکی از پایه های این آشوب ها فضای مجازی بود. اگر قانونمند می شد و ساماندهی می شد شاید این شرایط را در کشور نداشتیم.
پلتفرم های داخلی ظرفیت بالاتری نسبت به اینستاگرام دارند
درباره این که آیا شبکه اجتماعی اینستاگرام قطع شده یا این که ساماندهی می شود، باید گفت که بحث ساماندهی و حمایت از پلتفرم های داخلی مطرح است. الان شما می بینید که برخی از کاربران به پلتفرم های داخلی کوچ کرده اند و قابلیت های خیلی خوبی دارند. اما برخی از پلتفرم ها هنوز شناخته نشده اند حتی قابلیت های زیاد و بالایی در حد اینستاگرام دارند.
باید درباره قطع احتمالی اینترنت از سوی بیگانه تدبیر و چاره اندیشی کرد
فقط باید بحث ترافیک آنها حل شود و حمایت شود که متاسفانه این حمایت ها کمتر صورت می گیرد. شاید به راحتی می توان گفت که در پلتفرم های داخلی به 9 میلیون نفر خدمات ارائه می شود.فقط بحث ترافیک این پلتفرم ها باید حل شود. اگر در این سالیان حمایت می شد به راحتی مردم به این پلتفرم ها می آمدند و کسب و کار خود را در پلتفرم های داخلی نهادینه می کردند. متاسفانه مسئولان اینستاگرام آن شرایطی را که ما از آنها می خواستیم محقق نکردند. دیتاهای ما و سرورهایی که دیتاهای ما در آنها است در داخل کشور نیست و ما هیچ مالکیتی بر این دیتاها نداریم. حتی دیتاهای صاحبان کسب و کار در امان نیست. حساب های آنها در امان نیست و به راحتی می تواند حک شود. مثلا اتفاقی که برای چین افتاد و حساب های یک میلیارد فرد چینی حک شد.
این ها معضلاتی است که اگر از امروز تدابیری برای آنها نبینیم در آینده برای ما مشکلاتی ایجاد می کنند. در جنگ روسیه و اوکراین، کشور روسیه روس نت را داشت و در مقابل تحریم ها و تهدید قطعی اینترنت آنها جایگزینی مثل روس نت داشتند و ما هم باید این جایگزینی را داشته باشیم. چه بسا که در آینده اینترنت ما از طرف کشورهای بیگانه و دشمنان قطع شود ما باید جایگزین برای آن داشته باشیم و به تدریج باید قابلیت هایی را ایجاد کنیم که مردم از پلتفرم های داخلی و اینترنت ملی استفاده کنند.
نکاتی درباره فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی
پس از گذشت بیش از دو هفته از آغاز اغتشاشات در کشور، براساس تصمیمات نهادهای بالادستی و به جهت کنترل آشوب‌ها تصمیم گرفته شد که برخی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی خصوصا اینستاگرام و واتساپ فیلتر شده و از دسترس خارج شود.
در این رابطه گفته شده است که با توجه به انتقادات و ایراداتی که پیش از این نیز نسبت به بخشی از عملکرد این پلتفرم‌ها وجود داشت، تصمیماتی برای تداوم فیلترینگ این شبکه‌ها بخصوص اینستاگرام و واتساپ تا زمان هماهنگی با داخل کشور گرفته و شروطی برای طرف خارجی جهت اعمال حاکمیت ایران بر این پلتفرم‌ها در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این قرار است اقداماتی نیط در راستای قطع دسترسی فیلترشکن‌ها صورت گیرد که بر این اساس قیمت برخی از انواع فیلترشکن‌ها در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی یافته است اما نهایتا اجرای فیلترینگ وی‌پی‌ان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.
در این خصوص از نخبگان جریان انقلابی خواسته شده است که فضا را آرام نگه داشته و مطالبه ایجاد نکنند. باید دقت داشت که به آثار این محدودیت تصمیم‌گیران واقف هستند اما در موقعیتی هستیم که باید یک تدبیر شجاعانه، عاقلانه و در جهت حفظ امنیت عمومی و… گرفته شود.

پیشنهاد تدوین آئین‌نامه برگزاری تجمعات
برخی از کارشناسان خواستار قانونمند کردن بحث اعتراضات شده‌اند. این کارشناسان گفته‌‌اند که نظام باید تکلیف خود را از لحاظ قانونی با این موضوع مشخص کند.
به گفته این کارشناسان، برگزاری تجمعات قانونی در همه دنیا امری شناخته شده است. در کشور ایران هم تجمعات گسترده‌ای برگزار می‌شود، بنابراین می‌توان آئین‌نامه‌ای برای این تجمعات تدوین کرد.
کشف حجاب 50 درصدی زنان در معابر عمومی
براساس تازه‌ترین آمارها نزدیک به 50 درصد زنان که در معابر مختلف تردد می‌کنند، فاقد حجاب هستند. البته برخی از این افراد نیز کارمندان دولت هستند.
گشت ارشاد به فناوری روز مجهز شود
برخی از کارشناسان خواستار تجهیز و به روزرسانی امکانات نیروهای گشت ارشاد شده‌اند. تحلیل احساسات جامعه در روزهای اخیر
یکی از مسائلی که باعث تشدید نارضایتی ها نسبت به فوت مهسا امینی شد و بسیاری از کاربران در فضای مجازی از آن ناراحت بودند، عدم شفافیت و عذر خواهی مسئولین نسبت به فوت مهسا امینی بوده است.
بررسی محتوای پرنفوذ شبکه های اجتماعی در چند روز گذشته نشان از فضای درگیری افکار عمومی با موضوع فوت مهسا امینی و واکنش ها به این موضوع است.
با تقسیم بندی محورهای جریانات سیاسی به کاربران همسو، ناهمسو و معاند می توان به راحتی واکنش این طیف را جداگانه مورد بررسی قرار داد.
در همین راستا فعالین رسانه ای معاند طی چند روز گذشته با هدف هجمه به نظام و براندازی آن، موضوع فوت مهسا امینی را برجسته و به حواشی آن پرداخته اند و با هدف تشویش اذهان عمومی و تحریک قومیت ها در تلاش برای تثبیت انگاره ظلم جمهوری اسلامی به مردم ایران بودند.
در همین خصوص فعالین رسانه ای معاند در بستر شبکه های اجتماعی به منظور القای بیزاری مردم از حاکمیت، به صورت شبانه روزی تصاویر تجمعات را پوشش داده و دست به انتشار فراخوان های تجمعی، ارائه تحلیل از وضعیت موجود، انتشار آمار تلفات و جانباختگان، وضعیت اینترنت و انتشار تصاویری از برخورد مستقیم ماموران نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی حاضر در جمعیت با معترضین زده و با انتشار شعارهای ساختار شکنانه، به دنبال آن هستند که از تنور داغ اعتراضات بهره برداری کرده و مردم را دعوت به حضور در خیابان ها کنند .
همچنین با توجه به فضای ملتهب به وجود آمده در کشور برخی از کاربران ناهمسو تحت تاثیر رسانه های بیگانه قرار گرفته و فریب آنان را خورده اند و در بستر شبکه های اجتماعی به مواردی از قبیل حس تنفر و بیزاری از خشونت پلیس در مواجه با معترضین، اشاره به اتحاد تمام قومیت ها در مقابل نظام، دعوت به پیوستن به اعتراضات، تمجید از علی کریمی و دعوت از دیگر سلبریتی ها جهت حمایت از اعتراضات، دعوت از ارتش، بازنشر هشتک مهسا امینی، اشاره به حضور زنان با حجاب در تجمعات و حضور دختر و پسر در کنار هم برای مطالبه خواسته خود پرداخته اند.
در مقابل این جران نیز کاربران همسو و انقلابی قرار دارند که از وضعیت ملتهب موجود کشور به شدت ناراحت بوده و در حمایت از نظام این اقدام ساختار شکنانه ضد انقلاب و افراد فریب خورده را محکوم کردند.
در آخر باید بیان کرد که یکی از مسائلی که باعث تشدید نارضایتی ها نسبت به فوت مهسا امینی شد و بسیاری از کاربران در فضای مجازی از آن ناراحت بودند، عدم شفافیت مسئولین نسبت به فوت مهسا امینی و عذر خواهی مسئولین بوده است، همچنین برخورد مامورین گشت ارشاد و زمینه ذهنی مخاطبان از برخوردهای گذشته این ارگان از عمده دلایل نارضایتی ها بوده است.
شایعات فضای مجازی درباره اغتشاشات و مهسا امینی
طی ده روز اعتراض و اغتشاش در خیابان های کشور به بهانه فوت مهسا امینی و القای مقصر بودن گشت ارشاد در این ماجرا، شیطنت های دیگری نیز در فضای مجازی شکل گرفت. این شیطنت ها در قالب شایعات و با هدف امید بخشی به آشوبگران و افزایش التهاب جامعه، منتشر شد.
مهمترین این شایعات در محور های زیر گرد آوری شده است:
شایعه سقوط شهر اشنویه در آذربایجان غربی
هدف: تهییج مردم در شهرهای دیگر به شوریدن علیه نظام مستقر
مخاطب: عامه مردم و افکار عمومی مخاطب منفعل
شب گذشته عناصر گروهک تروریستی تجزیه طلب کوموله برای ساعتی در اشنویه شروع به اغتشاش کرده و به منازل مردم حمله ور شدند که در کمتر از دو ساعت با حضور نیروهای انتظامی این حمله عناصر تجزیه طلب شکست خورد. اما گروهک تروریستی منافقین و سایر گروه های ضد انقلاب در ادامه دروغگویی هایشان ادعا کردند که اشنویه به تصرف کامل تجزیه طلبان آماده است که این ادعا یک شایعه است و شهر در امن و امان است.
شایعه قرار گرفتن هشتگ مهسا امینی بین هشتگ برتر تاریخ
هدف: القای حمایت همه جانبه کاربران از این هشتگ
مخاطب: عامه مردم و افکار عمومی/ مخاطب منفعل
برخی رسانه ها و کاربران در فضای مجازی مدعی شدند هشتگ مهسا امینی در توئیتر از 60 میلیون نیز عبور کرده و به چهارمین هشتگ تاریخ توئیتر در دنیا مبدل شده است. اما حقیقت آن است که تعداد کاربران یونیک و واحدی که از از این هشتگ استفاده کرده اند چیزی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر بوده است و رباتها نقش اصلی در بالا رفتن این آمار ایفا کرده اند.
شایعه شنیده شدن طنین مهساامینی در ورزشگاه دیدار ایران واروگوئه
هدف: طنین انداز شدن فریاد برای مهسا امینی در سراسر جهان
مخاطب: عامه مردم و افکار عمومی / مخاطب منفعل
در راستای پوشش و برجسته سازی شایعات پیرامون حمایت همه جانبه جهان از مردم ایران و مهسا امینی، برخی رسانه ها و کاربران مدعی شدند به رغم محدودیت های ورود تماشاگر و خبرنگار به ورزشگاه دیدار تیم های فوتبال ایران و اروگوئه، برخی افراد با حضور مصرانه در استادیوم برگزاری مسابقه در اتریش، شعارهایی را به یاد مهسا امینی سر داده اند.
شایعه مصاحبه فرمانده انتظامی گیلان و بیان فاصله یک قدمی تا سقوط
هدف: تضعیف پلیس و نهادهای تنظیم گر در نظام
مخاطب: عامه مردم و افکار عمومی / مخاطب منفعل
برخی کانال های تلگرامی مدعی ش دند فرمانده نیروی انتظامی گیلان طی مصاحبه ای اعلام کرده که استان تنها یک قدم تا سقوط فاصله دارد و همچنین مدعی شدند کانال خبری گیل نیوز پس از بارگزاری این مصاحبه سریعا آن را پاک کرده و از کانال خود حذف کرده است. این رسانه ها به نقل از این سردار نیروهای انتظامی مدعی شدند اگر از استانهای همجوار نیرو عازم نمیشد شهر سقوط میکرد اما اکنون خود آن استانها با کمبود نیرو مواجه هستند.
شایعه توانایی دوروف درضدفیلتر کردن تلگرام با مجوز آمریکا در خصوص اینترنت ایران
هدف: القای دلسوزی آمریکا برای مردم ایران
مخاطب: عامه مردم و افکار عمومی
پس از آنکه وزارت خزانه داری آمریکا به منظور جریان داشتن آزاد اطلاعات در کشور و سهولت دسترسی ایرانیان به اینترنت آزاد، مجوز دسترسی عموم مردم ایران به خدمات اینترنت و معاف کردن شرکت های خدمات اینترنتی از تحریم ها را صادر کرد، برخی رسانه ها مدعی شدند پاول دوروف مالک تلگرام می تواند به مانند کشور روسیه، تلگرام را در ایران نیز به حالت ضدفیلتر در بیاورد تا دیگر مقامات ایران نتوانند تلگرام را در حالت فیلتر نگاه دارند و شهروندان بتوانند به راحتی و بدون فیلترشکن از تلگرام استفاده کنند.
شایعات برخوردهای خشن با معترضین به کشته شدن مهسا امینی در نقاط مختلف
هدف: تحریک و جریحه دار کردن احساسات مردمی
مخاطب: عامه مردم و افکار عمومی
شکل گیری اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف در خصوص پرونده کشته شدن مهسا امینی مسئله ای است که هم به وقوع پیوسته و هم پوشش رسانه ای داشته است. اما به مانند همیشه رسانه های ضدانقلاب و کاربران معاند با الحاق مسائلی غیرواقعی و ساختگی به این اعتراضات قصد منحرف کردن و جهت دار کردن آنان برای بهره برداری خود را دارند. در همین راستا برخی رسانه های ضدانقلاب مانند کانال های تلگرامی «مملکته»، «در تی وی» و «آزادی»، با پوشش اخبار اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف از جمله شهرهای مختلف کردستان مانند دیوان دره و سقز، مدعی کشتار معترضان و به خون کشیده شدن معترضان توسط نیروهای انتظامی و امنیتی را دارند. در همین راستا و در جهت مقابل، برخی رسانه ها با انتشار ویدئوهایی از ضرب و شتم افراد لباس شخصی توسط مردم معترض در شهرهای تهران و رشت، مدعی برخورد شدید مردم عادی با نیروهای بسیجی شدند و با این پوشش رسانه ای قصد تخریب نیروهای بسیج کشور را داشتند. ما حقیقت ماجرا اینکه به گفته استاندار پایتخت قصد نیروهای امنیتی آرام کردن و پراکنده کردن مردم برای تسهیل رفت و آمد وسایل نقلیه و ناسایی سرشاخه های اصلی مخرب اعتراضات مردمی بوده است.
شایعه برخورد خشن با حسین رونقی در مقابل اوین
هدف: القای ترس حاکمیت از فعالان مدنی
مخاطب: عموم افکار عمومی/ مخاطب منفعل
رسانه خبری سعودی ایران اینترنشنال طی خبری مدعی شد حسین رونقی، فعال مدنی که در پی حمله ماموران به خانه اش حین مصاحبه با ایران اینترنشنال گفته بود روز شنبه به دادسرای اوین تهران مراجعه می کند، حین مراجعه با ضرب و شتم ماموران مواجه شد و شماری از شهروندان حاضر در محل به حمایت از او پرداختند.
شایعه بازداشت و بی خبری از سرنوشت چهاردخترنوجوان درایلام
هدف: تحریک و جریحه دار کردن احساسات مردمی
مخاطب: عامه مردم و افکار عمومی
در همین راستا کانال تلگرامی هه نگاو مدعی شد در جریان اعتراضات مردم ایلام به قتل دولتی ژینا امینی چهار دختر نوجوان و جوان اهل ایلام به نام های نیلوفر قاضی، سارا شیردل، منا مروتی و الهه مومنی از سه روز پیش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در شهر ایلام بازداشت شده اند.
شایعه حمله پلیس به خانه ها و شکستن درها هدف: تحریک و جریحه دار کردن احساسات مردمی مخاطب: عامه مردم و افکار عمومی برخی کاربران ضدانقلاب و رسانه ها معاند با انتشار ویدئوهایی مدعی حمله پلیس به خانه های شخصی می شوند. این در حالی است که نیروهای پلیس با تعقیب افرادی آنارشیست که به نیروهای انتظامی حمله ور شده و پا به فرار گذاشته اند برخورد کرده و آنها را در خانه هایی که به آنها پناه می دهند دستگیر میکنند.
شایعه پیوستن نیروهای انتظامی به مردم در شهرهای مختلف
هدف: هراس افکنی میان نیروهای حامی نظام
مخاطب: عامه مردم و افکار عمومی
برخی کانال های تلگرامی از جمله آزادی مدعی ش دند ماموران انتظامی با | ادعای پیوستن به مردم و قرار گرفتن در کنار آنان، تصویر لیدرها و چهره های فعال جریان معترض را شناسایی کرده، دست به اقدامات هنجارشکنانه برای به حاشیه رفتن اعتراضات زده و مسیر اعتراضات را از حالت عادی خود خارج میکنند. این شایعه با قوت در برخی کانال های پلتفرم تلگرام در حال جریان است.
شایعه دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره ای استارلینک
هدف: القای دلسوزی آمریکا برای مردم و امیدوار کردن مردم برای دسترسی به اینترنت آزاد و رایگان
مخاطب: عامه مردم و افکار عمومی
پس از دستور جدید مقامات دولت بایدن به وزارت خزانه داری آمریکا در خصوص آزاد شدن ارائه خدمات اینترنتی به مردم ایران و پای کار آمدن ایلان ماسک صاحب شرکت تسلا برای فعالسازی اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران، برخی کانالهای تلگرامی مانند مملکته، آزادی، هات نیوز و … مدعی شدند این اینترنت در برخی نواحی غربی کشور راه اندازی و قابل استفاده شده است و بزودی در سراسر ایران قابل استفاده می شود. نکته قابل توجه اینکه بدون دسترسی به تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک مانند دیش ریسیور امواج و .. امکان استفاده از آن وجود ندارد و تهیه این لوازم مستلزم هزینه است.
ادعای بازداشت بیش از 100 نفر از پرسنل واجا در اغتشاشات اخیر
شنیده شده بالغ بر 100 نفر از پرسنل وزارت اطلاعات در اغتشاشات اخیر توسط حفاظت اطلاعات این وزارتخانه دستگیر و روانه بازداشتگاه شده‌اند. این پرسنل که از سراسر کشور بازداشت شده‌اند در تحریک معترضان و هدایت اغتشاشگران نقش داشته‌اند
اژه‌ای 200 نفر از معترضان شب اول را آزاد کرد
یکی از مسئولان ناجا گغته است که ما شب اول اعتراضات 200 نفر از اغتشاشگران را بازداشت و روانه اوین کردیم که در جمع آوری اغتشاشات نقش موثری داشت اما متاسفانه صبح روز بعد آقای اژه ای در زندان اوین حاضر شده و با این عنوان که این جوانان درگیر احساسات شده‌اند دستور آزادی این 200 نفر را صادر کرد.
بازتاب دستگیری فائزه هاشمی در اسرائیل
فائزه هاشمی به دلیل رویکردهای خود علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی، مورد توجه رسانه‌های معاند و خصوصا صهیونیستی قرار دارد.
با اعلام رسمی خبر دستگیری فائزه هاشمی به علت حضور در اغتشاشات، این مسئله توسط کارشناسان و رسانه های صهیونیستی بازتاب پیدا کرد.
وب سایت واللا:
گزارش: پلیس دختر رئیس جمهور سابق ایران را که با مخالفان نظام در تهران مرتبط است دستگیر کرد
هاشمی از فعالان حقوق زنان و منتقد سرسخت نظام است. وی در گذشته به دلیل فعالیت های سیاسی و روزنامه نگاری چندین بار به حبس محکوم شده بود
وب سایت Bhol:
«تشویق به شورش»: دختر رئیس جمهور سابق ایران بازداشت شد
رسانه‌های ایرانی وابسته به سپاه پاسداران گزارش داده‌اند که فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر رئیس‌جمهور سابق ایران، «به دلیل تحریک اغتشاشگران به تظاهرات خیابانی در شرق تهران» توسط سپاه پاسداران بازداشت شده است
باراک راوید، خبرنگار مشهور اسرائیلی:
خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد که فائزه هاشمی رفسنجانی – دختر رئیس جمهور سابق ایران – به دلیل تحریک اغتشاشگران به تظاهرات خیابانی در شرق تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است
راز زیمت، کارشناس برجسته مسائل ایران:
مقامات ایران عصر امروز فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق را به اتهام تحریک و تشویق به اغتشاشات بازداشت کردند
فائزه هاشمی طی سال‌ها به یکی از فعالان برجسته اردوگاه اصلاح‌طلبان، فعال حقوق زنان و منتقد سرسخت نظام تبدیل شده است.
او در گذشته به دلیل فعالیت‌های سیاسی و روزنامه‌نگاری خود چندین مرتبه به حبس محکوم شده بود
تحریک ورزشکاران توسط مزدک میرزایی
مزدک میرزایی گزارشکر سابق فوتبال در ایران و مجری فعلی شبکه اینترنشنال از ورزشکاران خواست، موضوع دستگیری ماهینی را در شبکه های اجتماعی ضریب بدهند.
رژه شبانه دختران کشف حجاب کرده در خیابان ولیعصر
پس از آرام تر شدن درگیری های خیابانی و برخورد با اغتشاشگران، برخی دختران در ساعات شلوغی خیابان ولیعصر به کشف حجاب و تحریک مردم اقدام می کنند.

اخبار فرهنگی
شمرام ناظری: تحت فشار شدید برای موضع گیری در حمایت از اغشاشگر ان هستم
شنیده شده شهرام ناظری به یکی از خبرنگاران گفته است که از طرف جریانات معاند و خارج از کشور شدیدا تحت فشار هستم که در حمایت از معترضان و موضوع مهسا امینی موضع گیری کنم اما تاکنون سکوت کرده ام.
وی افزوده است که مرا تهدید کرده اند که اگر موضع نگییری، قید کنسرت در خارج از کشور را باید بزنی، ناظری گفته است ما اگر این کنسرت های خارج از کشور نباشد درآمدی نداریم.
خط و نشان کارگردان سینما برای نظام
مانی حقیقی کارگردان سینما با انتشار ویدئویی گفت: وقتی مردم از قانون منزجر هستند یا باید قانون حذف شود یا قانونگذار!

نگرش قابل تامل افراد کف خیابان درباره حال و آینده
بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر افرادی که در کف خیابان بوده‌اند کمتر از 20 سال سن داشته‌اند.این ها مرجع ندارند. مرجعیتشان گوگل و سرچ است.
نگرش این اشخاص نسبت به گذشته خوب، حال خراب و آینده سیاه است. تصویر برگرفته از لایه‌های منفی فضای مجازی است. شما از چنین جماعتی که این شاخص ها را داشته باشد توقع کار عقلانی نداشته باشید. یک چهارم این ها حضور خیابانی دارند. اینها آینده‌ای را برای خود متصور نمی‌شوند و می‌گویند که اوضاع ما بدتر از این نمی شود.
البته با چنین افرادی در دانشگاه و مدارس جمهوری اسلامی مواجه هستیم.
«گذشته خوب، حال خراب و آینده سیاه» تصویری که به ذهن نوجوان و جوان نشسته است
یکی از کارشناسان در تحلیلی درباره آشوب‌های اخیر گفته‌اند که تصویر برگرفته از لایه‌های منفی فضای مجازی،‌گذشته خوب، حال خراب و اینده سیاه را نشان می‌دهد. طبعا شما از چنین جماعتی توقع کار عقلانی ندارید.
بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که یک چهارم چنین جماعتی که این طور فکر می‌کنند در خیابان‌ها حضور یافته‌اند.
البته در کنار این که اینده خوبی را برای خود متصور نیستند و اوضاع از نیز بدتر از وضعیت موجود نمی‌شود،‌ با مسائل اخلاقی هم مواجه شده‌اند.

رفتار تند با هنرمندان اثرگذار نیست
نکته دیگر این که برخورد تند با هنرمندان اثرگذار نیست. این‌ها مرجع هستند. کار او غلط است، اما هنرمند است. برای هنرش که می‌تواند بخنداند باید احترام قائل باشیم. اما این که سطح آن‌ها را در حدی که این ها مخالف نظام هستند، بالا ببریم، این غلط است. زیرا قبل از این که این ها را تهدید کنیم نظام را تهدید کرده ایم.
ابراز نگرانی کارشناسان از افزایش فشار اراذل و اوباش به زنان محجبه
برخی از کارشناسان درباره احتمال افزایش فشار اراذل و اوباش به زنان محجبه و چادری در سراسر کشور ابراز نگرانی می‌کنند.
هیچ تمهیدی برای زنانی که به ساختمان وزرا می روند اندیشیده نشده است
در بحث پلیس امنیت هم باید گفت که اتفاقا در ماه گذشته با حضور اعضای مجمع نمایندگان تهران نشستی را در محل فرماندهی انتظامی تهران بزرگ داشتیم، آنجا هم صحبت هایی در مورد پلیس امنیت اخلاقی و گشت امنیت اخلاقی داشتیم. گزارشی آنجا ارائه شد. فیلم های گذشته پلیس امنیت اخلاقی را من در آنجا دیدم که هیچ نوع ساز و کاری تمهیدی برای خانم هایی که به سمت ساختمان وزرا هدایت می شوند، نیست.
البته برنامه این است که خانم هایی که پوشش بسیار نامناسبی دارند به سمت ساختمان وزرا هدایت می شوند و در آنجا با خانواده آنها تماس گرفته شده و از آنان خواسته می شود که لباس مناسبی برای این خانم بیاورند. بعد هم تعهدی مکتوب گرفته می شود. یک کلاس 30 دقیقه ای هم درباره ساز و کار قانونی در مورد حجاب برای آن ها برگزار می شود. این برنامه پلیس امنیت اخلاقی است.
خواب سنگین دستگاه های فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف
البته دستگاههای فرهنگی متاسفانه در طول سالیان اخیر درباره تدوین سازوکارهای اجرایی شدن قانون حجاب و عفاف در خواب بوده اند. دستگاه هایی که دخیل هستند هیچ اقدام موثری انجام نداده اند.
در این دولت هم اقداماتی در دستور کار است. ما در مجلس از دستگاه های مختلف دعوت کردیم از آنها گزارش هایی را گرفتیم. کارهای خوبی پیگیری و انجام می شود ولی البته زمان می برد.
مقوله فرهنگ در 16 سال اخیر به فراموشی سپرده شده است
به نظر می رسد که در 16 سال و بیشتر در طول دوره های مختلف و دولت های مختلف مقوله فرهنگ به فراموشی سپرده شده و نتیجه آن شرایطی است که در ظاهر پوشش جامعه و به ویژه خانم ها ظهور و بروز پیدا می کند. اما در این سال ها نیروی انتظامی پای کار بوده و اگر آن هم نمی بود معلوم نبود الان وضعیت کشور در چه شرایطی بود؟

فضای مدارس را تقریبا از دست داده‌ایم
مهم این است که چنین جماعتی در مدارس جمهوری اسلامی هم حضور دارند.در مواجهه با مدارس 2 کار سلبی به ذهن می‌رسد. اولا این که به طور کلی دست ما در مدارس کاملا دست خالی است. در مدارس غیرانتفاعی فرزندان مسئولان حضور دارند. اما مدارس دولتی واقعا در بدترین حالت ممکن قرار دارند. برخی از اتفاقاتی که در این مدارس روایت می‌شود،‌مو به تن هر فردی سیخ می‌کند.
البته به طور کلی یک شانی از راهبرد و کلام رعایت می‌شود و یک سری جلسات حداکثر یک سری جلسات اندیشه‌‌ای انجام می شود.
این مانور نشان داد که مدارس را در کشور تقریبا از دست داده ایم. اینده کشور در جمعیت مدارس رقم می‌خورد. باید بپذیریم که در چند سال اخیر در تقویت مدارس شکست خورده ایم.
واقعا کم کیفیت ترین افراد نظام اموزش پرورش در مدارس دولتی هستند یا جذب می‌شوند.
اثرگذاری بازی‌های فضای مجازی در آشوب‌ها
از سوی دیگر، نوجوانان و جوانان در حدود 16 ساعت در فضای مجازی هستند. اکثرا می‌گویند بازی می‌کنند. این بازی‌ها شبکه یا باکسی دارند که افراد در یک شبکه هستند. مثل یک پیام رسان عمل می‌کنند. مثلا در حال بازی یک دفعه کلمه «‌ مرگ بر…. » را در بازی استفاده می‌کنند.
بنابراین به نظر می‌رسد که پس از دانشگاه‌ها، مهمترین کانون، مدارس است که ما تقریبا از دست داده ایم.
ضرورت استفاده از تکنولوژی انحصاری نظام یعنی گفت‌وگوی چهره به چهره‌
نکته دیگر این که ما از یک تکنولوژی که مختص شیعه است، غافل شده‌ایم. انقلاب اسلامی براساس این تکنولوژی یعنی تکنولوژی ارتباط چهره‌ به چهره شکل گرفته است. ما خود را از این تکنولوژی مستقل و جدا کرده‌ایم. در حالی که تجربه نشان داده هرجا ما با افراد مواجه می‌شویم خیلی اثر دارد. در ساده‌ترین حالت حیای چشم اتفاق می افتد. طرف دیگر با ما دشمنی نمی‌کند.
مثلا اگر یاد شما باشد،‌ علیه خود من یک حمله‌ای کردند. استراتژی من این بود که یک ماه – 2 ماه با ان‌ها شاید مثلا 100 جلسه برگزار کردم و جلسه‌ای نبود که من از آن بازخورد مثبت نگیرم. جلسه در مورد این هنرپیشه‌ها رامبد جوان و فردوسی پور و این ها خیلی اثر داشت.
بنابراین این اتفاق باید در سطوح دیگر هم بیفتد. حالا جنس اقای رئیسی این است که صبح تا شب این‌طور جلسات را برگزار می‌کند.
از طرفی ما رسانه‌های زیادی داریم باید از طریق رسانه‌ها حرف‌های خود را بزنیم.نهایت این که تحلیلی در تلویزیون ارائه کنیم.
بنابراین به نظر من تکنولوژی ارتباط چهره به چهره مختص انقلاب اسلامی است.
من یک مثال بزنم. مثلا در یک جمعی که نظر واحدی داریم چند نفر از ما نکته دیگری بگویند که خللی ایجاد کند. ما باید از ان محیط‌هایی که علیه ما هستند، شروع کنیم. وسط مناظره اختلال درست کنیم.یعنی یک کار همین نهضتی است که باید اتفاق بیفتد. مثلا مدارس را به یاد دارید. من هنوز حوزه دانش اموزی مشهد را لحظه به لحظه در ذهنم دارم. ما فقط یک سری فناوری‌هایی که خیلی ساده است را دنبال مسائل پیچیده ایم و تحت فایل پلتفرم‌های فلان می دانیم.
بنابراین باید به 2 پیشنهاد توجه به مدارس و دیگری هم ارتباط چهره به چهره در حوزه‌های مختلف توجه کرد.
لشکر سایبری انقلابی کجایند؟
درباره بحث فضای مجازی هم باید توجه داشت که ما نهادسازی زیادی داشته ایم. در آخرین حالت، صدر شورای فضای مجازی را رهبری راه اندازی کرده اند و مسئولان نظامی همه هستند و نمی توان گفت که کسی نیست. همه از مسئولینی که دستی در اتش دارند. وزارت ‌ای سی پی داریم. پلتفرم‌ها را داریم همه را داریم.
البته سئوال این است که این لشکر سایبری ما کجا است؟ در این ایام اگر بسیج این کار را می‌کرده که خیلی خبری نبود. الان تازه بچه‌ها خود را پیدا کرده اند و جواب می‌دهند. حملاتی که دشمن در چهار روز اول کرد، این‌ها همه کپ کردند.
رزمایش جریان ضد انقلاب علیه نظام
واقعا به نظرم طرف مقابل یک مانور و رزمایش خوبی علیه ما انجام داد. شبکه خود و همدیگر را پیدا کردند که مثلا چقدر ما زیادیم. به نظر من این‌که اقای رئیسی می‌گویند دفعه قبل ترس یک عده ریخته و همراهی بیشتری می‌کنند،‌درست می‌گوید.
آن‌ها می‌گویند تعداد ما چقدر زیاد است. ما می‌توانیم ماجرای مهسا امینی را تا پادمان فلان جا هم ببریم. یعنی ان‌قدر قدرت ما زیاد است که اگر با هم باشیم، این اتفاق می افتد.

البته من نمی‌دوانم الان وضعیت سپاه برای این لشکر سازی سایبری چطوری است. واقعا دیگر مجازی نیست بلکه حقیقی است. من معتقدم که یک‌سری نهادها این لشکر سازی‌های مجازی را جدی تر از قبل دنبال کنند.
وضعیت نشان می دهد که با همه حرف‌هایی که زده شده و می‌گوییم این یا آن را داریم، این طور نیست. خیلی قوی نیستیم و تجربه هم این را نشان داده است.
مثلا من ادعا می‌کنم 1 هزار اکانت دارم. فلان مرکز ادعا می‌کند که 10 اکانت دارد. شما یک مانور اجرا کنید ببینیم این واقعیت دارد؟ واقعا یک لشکر واقعی نیاز داریم. ما باید اقتدار خود را نشان دهیم. من اصولا ادم سلبی نیستم. ولی این اتفاقاتی که درباره مهسا افتاد خیلی با برخورد مخالف نیستم و لازم است که امسال این‌ها یک حسابی از نظام ببرند و کار دست آن ها بیاید.
تفاوت برخورد با اساتید دانشگاه در ایران و آمریکا
درباره دانشگاه شریف یک مثال بزنم مثلا در دانشگاه شریف افرادی را داریم. یکی شریفی زارچی که مدیر کل بخش آی .تی وزارت بهداشت مهمترین سوییت آن جا بود. این فرد مشکی می‌پوشد. فرد دیگری به نام دکتر جعفری یک ضد انقلاب به تمام معنا و فرد خبیثی است. این‌ها به اساتید ایمیل می‌زنند. دانشگاه شریف 400 عضو هیئت علمی دارد. سیستم فنی دانشگاه طوری است که مثلا من می‌توانم به همه استادهای دانشگاه ایمیل بزنم.
در ایمیل‌ها ببینید چه الفاظی را درباره رهبری استفاده کرده‌اند. یا این که سر کلاس‌ درس به دانشجویان چه می‌گویند.
فردی به نام دکتر اراستی که چهره معروفی است و فرزند او عضو هیئت علمی دانشگاه ان.سی .تی امریکا بوده که در یک ایمیل به پرچم آمریکا اهانت کرده بود،‌به فاصله 24 ساعت عضویت هیئت علمی آن فرد را لغو کردند. در حالی که در ایران استاد دانشگاه ما ایمیل مسئله دار می‌زند. برای چهار ساعت کار در دانشگاه، مشکی می‌پوشد. کلاس را تعطیل می‌کند. باید با این‌ موارد برخورد شود.
من معتقدم که در این مسئله چه با سلبریتی‌ها چه با استادهایی که مرجع اند باید برخورد شود. طبعا دانشجو وقتی می‌بیند که استادی که قرارداد کاری اداری با دانشگاه دارد اما آن قدر گستاخانه حرف می زند، خوب او هم چرا گستاخانه حرف نزد؟
باید به سرعت از حالت انفعال خارج شویم
به نظر من اصلی ترین کار الان اقدام است. حالا ما در مرحله عقب تری هستیم. اول باید از این انتفعالی که همه دستگاه‌ها به آن دچار شده‌اند،‌خارج شویم. اولین قدم این است که عادی سازی کنیم. یعنی مثلا یک همایشی برای سیاست‌های برنامه هفتم با حضور مسئولان اقتصادی برگزار کنیم. وزیر اقتصاد صحبت کند. کارشناسان و تحلیلگران درباره آن صحبت کنند. اصلا گفتمان جامعه را از این فضایای اغتشاش و اشوب به سمت دیگری سوق دهیم.
فضای مجازی و محیط اجتماعی معلمان فرزندان ما شده‌اند
به نظر من یکی از کارهای خوب این بود که مدارس خاصی راه‌اندازی شد تا براساس چارچوب آموزش و پرورش فعالیت کند اما درباره آن ها هم تشکیک می‌کنیم. صورت مسئله خوب است عدالت خواهانه است. ولی باطن آن این است که شما از این که یک کار خوب هم میخواهد انجام شود، مسئله‌ای را مطرح می‌کنید که همه انهایی که این کار را می‌کنند، تبدیل به موجودات زیاده خواه، امتیاز طلب می‌شوند. مثلا اقای حداد به همسرش می گوید که وقتی مدرسه خوبی برای فرزندم پیدا نکردم انگیزه پیدا کردم که یک مدرسه خوب درست کنم. اما حتی خودی‌ها هم او را آزار دادند.
واقعیت این است که توانایی‌های ما محدود است. یک زمانی خانواده بچه خود را دست یک معلم می‌سپردند و می‌گفتند به او یاد بده. اما الان این دوره تمام شده است. الان علاوه بر این که در آن مدرسه چند لایه معلم و مدرس وجود دارد، میلیون‌ها نفر در نقش مدرس و معلم در فضای مجازی و محیط اجتماعی و رسانه‌ای روی فرزندان ما کار می‌کنند.
واقعا دیگر مثل سابق نمی‌شود. این نسل مانند دوره ما که معلم به خود دیدیم نیست. این نسل معلم نمی‌بیند. معلم های او در تیراژهای میلیونی پراکنده اند. به او یاد می‌دهند.
من خدا رو شکر می‌کنم که هنوز هم بچه‌های ما یک چیزهایی از ما یاد می‌گیرند اصلا باور کردنی نیست که از ما یاد می‌گیرند. باید فضای دیگر را هم پیدا کنیم. من تا حالا به چیزی غیر این نرسیدم که ما با گفته هایمان دیگر نمی توانیم ذهن و دل مخاطب را تصحیح کنیم. ولی با رفتار می‌توانیم که ان ها را تصرف کنیم.اکسیر این رفتار باید محبت باشد.
رفتاری که اذهان جوانان را نسبت به رهبری تغییر می‌دهد
من به یکی از اعضای دفتر رهبری گفتم که جوان ما فلان برنامه را در تلویزیون می بیند و با آن می‌خندد اما می‌شوند که از دفتر رهبری با تلویزیون تماس گرفته شده که این جلف بازی‌ها چیست؟ یعنی رهبری با این شادی مخالف است. مثلا در سریال ساختمان پزشکان یک خانم منشی – شقایق دهقان- با رفتار و ادبیات خود سبب خنده شده بود، خبر آمد که رهبری پیام داده‌اند که این مزخرفات را جمع کنید. یا این که مثلا فردوسی پور را کنار بگذارید. مثلا مهران مدیری طناز و تصرف کننده ذهن و دل یک جایی هم به نفع ما کار کرد و کارش خیلی شاهکار بود اما خبر می‌آید که این فرد نباید باشد.
خوب طرف این طور نتیجه می‌گیرد که رهبری اصلا ناراحت است که شما شاد باشید. من به دفتر رهبری گفتم که چرا باید این چیزها را از قول رهبری بشنویم. اول مقاومت کرد و گفت بالاخره رهبر وقتی یک چیزی را بد می‌دانند باید بگویند. من گفتم که مشروط به این که فرد به نقل از رهبری نظرات خود را ارائه نکند. طبعا در این حالت ما به ایجاد فاصله میان نسل جدید دامن می‌زنیم. شما حساب کنید مثلا در بحبوحه مسائل اقتصادی یک دفعه خبری می‌آید که فردی از دفتر رهبری هم در این ماجرا بوده است. مثلا اقای …. هم در این ماجرا بوده است. این اخبار چقدر در ذهن افراد تاثیر می‌گذارد. شما حساب کنید در این سال‌ها چه کسی در دفتر رهبری در امان ماند؟ از اقای حجازی گرفته تا فلان من اصلا نرفتم دنبال کنم ببینم راست یا دروغ است. امسال درباره آقای …. گفتند. این اخبار در جای خود رسوب می‌کند چون ما ما سرکوب نکردیم. این برای این است که خاطرات تجدید می‌شود. طرف می گوید این‌ها همان هایی هستند که این طوری شده‌اند پس چرا خود را خرج این ها کنم؟ در این حالت طرف خود را بیرون از دایره می بیند. وقتی این حالت اتفاق افتاد خیلی سخت است.

بنابراین من معتقدم که بیش از سخنرانی و تبیین مسائل یک عمل که گواه محبت و مهرورزی باشد، اثرگذار است.
نیروی انتظامی به درستی در شب اول آشوب‌ها 3 هزار نفر را بازداشت کرد که دو سوم این افراد آزاد شدند. خیلی کار خوبی کردند. کسانی که چند روز پیش از جلوی زندان اوین گذر کرده باشند، می‌دانند که خانواده‌ها مضطرب آن جا هستند. آن جا خود یک کانون فتنه است.
ضرورت ارائه محتوای مناسب به دانش‌آموزان
بنابراین باید توجه داشت که یکی از مشکلات دیگر ما غیر از فضای مجازی، غیر از قرارگاه اطلاعاتی و عملیاتی برای مقابله با دشمن، محتوای متناسب با تبیین برای دانش آموزان است. این موارد را چه کسی باید تهیه کند؟ این هم یک کار قرارگاهی می‌خواهد؟ یک جایی باید محتوای مناسب داشته باشیم. این که با چه ابزاری چه بگوییم. باید دید واقعا چه کسانی می‌توانند این جمعیت را با چه ابزار و روشی هدایت کنند؟ این خود یک کار حرفه‌ای و تخصصی است. من با این همه تجربه فرهنگی واقعا خالی و ذهن هستم. تیم حرفه‌ای می‌خواهد که این جوان و نوجوان کف خیابان – که می‌گوییم 80 درصد زیر 20 سال هستند- هدایت کند. ما پیش از این، بخشی از این جمعیت را در جنگ آوردیم. براساس آمار 550 هزار نفر در جنگ تحمیلی دانش‌آموز دبیرستانی بودند. سال دوم و سوم دبیرستانی بودند. 36 هزار شهید دانش آموز داریم. این خیلی مهم است. انجا سرمایه اجتماعی بوده و اینجا هم سرمایه اجتماعی را از دست می‌دهیم. به نظرمی‌رسد این یک کار تخصصی است. کار هر کسی نیست که با این نسل، با این جوان – در این سن و سال که دوره هویت پذیری‌ او است- رفتار کند.
برای انسجام بخشی نظام چاره‌اندیشی شود
به نظر من نظام به لحاظ حکمرانی مدت هاست دچار مشکلاتی شده که نمی‌تواند خود را منسجم کند. یعنی برای انسجام بخشی نظام تمهیدی اندیشیده نشده است.
باید خود را منسجم کنیم که بتوانیم دستورالعمل واحدی را دنبال کنیم. الان در داخل مخالفینی داریم، در بیرون هم مخالفینی داریم. علی القاعده باید منطقی دنبال کنیم که جوانی که می‌خواهد ما را نظارت کند به نحوی به نفع نظام حرکت کند. این را اصلا نداریم. شاید اولین نظام سیاسی در جهان باشیم که بین کسانی که در قدرت سهیم هستند هیچ رابطه‌ای وجود ندارد.
من معتقدم که در نقد باید به گونه‌ای عمل کنیم که مواضع غلط اصلاح شود و یا لااقل در میان جامعه به عنوان روش غلط جا بیفتد. مامی‌توانیم با خیلی از آدم‌هایی که فقط بر طبل دشمنی می‌کوبند، ضمن نقد مواضع غلط شان، ارتباطاتی هم داشته باشیم. یعنی در یک جایی عوض این که طرفداران آن ها و کسانی را که تحت تاثیر ان ها هستند به دشمنی وادار کنیم یک مقداری عقلانیت را حاکم کنیم. شاید ما هم مثلا خیلی امیدی به اصلاح نداشته باشیم اما عاقلانه می‌توانیم رفتار کنیم.
عدم مطالعه جوانان در حوزه دشمن شناسی
واقعیت این است که نسبت به سطح نخبگان بی‌توجهی صورت گرفته است. این بی توجهی به سطح عموم جامعه هم سوق پیدا کرده است. یکی از چیزهایی که باید توجه کنیم این که جوان کف خیابان در دشمن شناسی دچار مشکل شده است. یعنی در دشمن شناسی چون هیچ مطالعه تاریخی ندارد و هیچ درگیر نبوده است. وقتی با آدم‌های مخالف مسن صحبت می‌کنیم می‌گویند ما با منافقین مرز بندی داریم حتی با بعضی از سلطنت طلب‌ها هم مرز بندی داریم.
اما این جوانان اصلا مرزبندی ندارند. باید منافقین را بشناسند. انتظار این است که او در مورد سلطنت طلب‌ها مرزبندی داشته باشد، شناخت داشته باشد،. اما به نظر من این شناخت در دبیرستان ها نتیجه معکوس می‌دهد. یعنی از نظر تاریخ ان چیزی که گفته شده آن چنان مثبت بوده که جوان حسرت دوران گذشته را می‌خورد و در مورد نظام جمهوری اسلامی هیچ اقبالی ندارد. جمهوری اسلامی را یک پدیده برهم زننده یک وضعیت خوب می‌داند.
بنابراین ما باید دقت کنیم که جوان کف خیابان به هیچ وجه من الوجوه در زمینه دشمن شناسی هیچ بهره‌ای نبرده، عمق ندارد. فعالیت ما باید مناسب باشد. البته از ما هم حرف نمی‌شنوند ما دروغ‌های بسیار زیاد گفتیم. چند روز در مورد هواپیمای اوکراینی دروغ گفتیم، دروغ‌هایی که اصلا از ذهن نمی‌توانیم پاک کنیم. ان هم توسط سپاه که بالاترین نهاد نزدیک رهبری است. ما تصور داریم که جامعه یک تقدسی برای سپاه باید قائل باشد. پس دروغ گفته است. دروغ محرز هم گفته و این دروغگویی در ذهن نشسته است. طبیعی است که جوان امروز خیلی از حرف‌های ما را نمی پذیرد. واقعا ما دروغ‌هایی گفتیم که در ذهن نشسته است. آقای پورحسین آدم مدیر منطقی و شخصیت دانشگاهی است. در جلسه‌ای با حضور رهبر انقلاب شرکت کرده بود. رهبر انقلاب فرمودند که چرا این کار را کردید؟ او بعد به من گفت من ماندم که پاسخ رهبری را چه بگویم؟ آیا بگویم که آقای علی مقدم به من گفت این طوری نظر شما است. خُب اینجا آقای پورحسین می‌داند که یا رهبری یا آقای مقدم خلاف گفته‌اند. هر دو خطرناک است. چون آقای مقدم طی 40 و خورده‌ای در بیت بوده است. اگر بگوید که رهبر دروغ گفته باشند خطرناک‌تر است. این حالت ذهن مدیر ما را نسبت به نظام در هم می‌ریزد. او باید در این نظام به چه کسی اعتماد کند. این ها مواردی است که سال‌ها است با ان مواجه هستیم و اصلاحش نکردیم. به این دلیل من می‌ گویم جوان کف خیابان امروز مسئله کردستان را به عنوان دشمن نمی‌شناسد، زیرا مطالعه‌ای ندارد. ان را مخالف جمهوری اسلامی می‌داند و با خودش همراه می‌داند. چرا بسیاری از مطامع دشمن رامی‌بلعد؟ چون فکرمی‌کند دشمن الان دشمنی اش با نظام جمهوری اسلامی همراه او است.یاور اوست.
ناتوانی در مرجع‌سازی برای جوانان
شک نکنید در این که ما مقصر بوده ایم. این جوان مرجع می‌خواسته است ما کدام مرجع را ساختیم؟ ما می‌توانستیم مرجع باشیم و بودیم. ما یک زمانی در رسانه مرجع بودیم اگر یک حرف می‌زدیم واقعا یک عده نخبگان حرف ما رامی‌پذیرفتند. اصلا برخلاف مرجع سازی عمل کردیم. کسی که خود هزینه مرجع شدن خود را پرداخت می‌کرد نه این که نظام پرداخت کند، این را هم نظام زد.
البته حتما این مسئله حل می‌شود. اما این که ما امروز هیچ مرجع رسانه‌ای نداریم یک فاجعه است. آیا فردی را در مطبوعات داریم که مثلا 10 هزار نفر حرف او را قبول نداریم. یعنی مرجعی که خارج از سیستم حکومتی ساخته باشیم و او برای مردم یک آدمی باشد که مورد اعتماد باشد، نیست.
بروز اختلافات در درون جبهه انقلاب
به گفته برخی از کارشناسان، مسائل اخیر سبب ایجاد شبهه در میان نیروهای انقلابی شده و منجر به اختلافاتی در درون جبهه انقلاب شده است.
اختلاف نظر نیروها و رسانه های انقلابی درباره آشوب های اخیر
برخی از کارشناسان معتقدند که نیروهای انقلابی درباره مصادیق و موضوعات و مسائل روز جامعه دچار اختلاف شده و وحدت نظری نسبت به آن ها ندارند. این کارشناسان گفته اند که در جریان آشوب های اخیر نگاه رسانه ملی با رسانه های انقلابی متفاوت بوده و هر یک از منظر خود به این موضوع پرداخته اند.
هشدار درباره احتمال استمرار دامنه آشوب ها در مدارس
به گفته برخی از کارشناسان میانگین سنی نزدیک به 93 درصد آشوبگران 20 سال بوده است. این کارشناسان گفته اند که نسل نو یک پدیده جدید در آشوبگری را رقم زده است که تبعات آن را باید در مدارس دنبال کنیم.
به عبارتی اگر تا دیروز این گونه مسائل را در دانشگاه‌ها دنبال می‌کردیم از این پس باید در مدارس دنبال کنیم.
این کارشناسان خواستار برخورد جدی و قاطع با آشوبگران شده و گفته اند که اگر آشوب ها ادامه یابد به درون مدارس نیز کشیده می شود و کار را سخت می کند.
به گفته این کارشناسان، ورود نوجوانان به فضای مجازی – در دوران کرونا- سبب تاثیرگذاری این محیط بر رفتار و گفتار آن ها شده است. مثلا انواع بازی های خشن را در این فضا آموخته است. با بسیاری از گروه های سلبریتی ها در حوزه های مختلف آشنا شده اند.
این کارشناسان گفته اند که طیف دانش آموزان، فهم بالایی از مسائل ندارند، هیجان طلب و خطرپذیر هستند که باید مدیریت و هدایت شوند.
بازداشت جوانان نقابدار و دارای لباس های متحدالشکل بازی های رایانه ای
برخی از بازداشت شدگان با نقاب های خاص و لباس متحدالشکل بازی های رایانه ای به میدان آمده بودند.
فراخوان ضد انقلاب برای کشف حجاب دانش آموزان در مدارس
جریان ضد انقلاب طی فراخوان هایی از دانش آموزان دختر خواسته تا در مدارس کشف حجاب کرده و فیلم های خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند.
فراخوان برخی از کانال های دانش آموزی برای حضور در کف خیابان
رصد و پایش محتوایی فضای مجازی نشان می دهد که برخی از ادمین های کانال های تلگرامی دانش آموزی که در ایام کرونا برای آموزش دانش آموزان راه اندازی شده است، در جریان آشوب های اخیر، دانش آموزان را تحریک به حضور در خیابان کرده اند.
رسانه های انقلابی به موضوع سن آشوبگران نپردازند
برخی از کارشناسان با اشاره به این که استراتژی دشمن نمایش کاهش سن آشوبگران بوده است، از رسانه های انقلابی خواسته اند تا به موضوع سن آشوبگران ورود نکنند. رسانه ها نسبت به وظایف نهادهای فعال در حوزه حجاب و عفاف مطالبه گری کنند
برخی از کارشناسان معتقدند که دستگاه ها و نهادهای مرتبط با مقوله حجاب و عفاف باید به وظایف و ماموریت های خود عمل کنند.
این کارشناسان خواستار مطالبه گری رسانه ها درباره این وظایف و ماموریت ها شده اند.
انتقاد از حضور کرباسچی در صدا و سیما
برخی از کارشناسان معتقدند برگزاری مناظره تلویزیونی با حضور غلامحسین کرباسچی و عبدالله گنجی به جریان انقلابی ضربه زده است. این کارشناسان معتقدند که مشروعیت بخشیدن دوباره به اصلاح طلبان صحیح نیست.
اصرار پیمان جبلی به عملکرد صحیح صدا و سیما در مواجهه با آشوب
سردار احمد وحیدی وزیر کشور گفته که در جلسه ای در حدود 45 دقیقه به پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما اصرار کردم که اقدامات شما در مواجهه با آشوب ها صحیح نیست اما وی اصرار داشت که کار ما درست است و از عملکرد خود دفاع می کرد.
2 دیدگاه متفاوت درباره برخورد با اینستاگرام و تلگرام
برخی از کارشناسان خواستار تداوم فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام شده و پیش بینی کرده اند که این شبکه های اجتماعی اصل نظام را در سال های آینده به زمین می زند.
در همین حال برخی از کارشناسان خواستار مدیریت و کنترل این شبکه ها به جای فیلترینگ آن ها شده اند.
رسانه های انقلابی چهره های جوان و تازه حوزه هنر را برجسته سازی کنند
رسانه های انقلابی باید با تولید محتوای پر حجم در قالب گفت وگو با کارشناسان و صاحب نظران حوزه های مختلف مارپیچ سکوت را بشکنند. باید با برجسته سازی و تصویرسازی از چهره‌های جدید هنری به سلبریتی ها این گونه تفهیم شود که در نبود شما این افراد جایگزین می شوند.
باید یک رعب و وحشت در دل طرف مقابل ایجاد کنیم.
خطای محاسباتی برخی از سلبریتی ها و سیاسیون برجسته سازی شود
برخی از کارشناسان معتقدند که رسانه های انقلابی باید خطای محاسباتی گروهی از سیاسیون و سلبریتی ها در مواجهه با آشوب های اخیر را برای مردم و افکارعمومی به خوبی تبیین کنند.
این کارشناسان گفته اند که این گروه از سیاسیون و سلبریتی ها صف خود را از مردم جدا کرده و خود را به مسیر انزوا کشانیده اند.
رسانه های انقلابی دریافت خسارات اخیر را از سلبریتی ها مطالبه کنند
به گفته برخی از کارشناسان، رسانه های انقلابی باید مطالبه گری از قوه قضائیه در برخورد قاطعانه با سلبریتی ها و سیاسیون هنجارشکن را در دستور کار قرار دهند.
این کارشناسان گفته اند که باید خسارات ناشی از آشوب های اخیر را از این گروه از سلبریتی ها و سیاسیون مطالبه کرد.
انتقاد از برخورد قهرآمیز برخی از نیروهای گشت ارشاد
برخی از کارشناسان با اشاره به انتشار برخی از کلیپ های برخورد قهرآمیز نیروی گشت ارشاد با دختران و زنان از عملکرد و رفتار این گروه از نیروهای گشت ارشاد انتقاد کرده و گفته اند که از مدت ها قبل نسبت به واکنش های احتمالی مردم و افکارعمومی نسبت به این گونه رفتارها به مقامات ارشد ناجا هشدار داده بودند.

ضرورت برخورد با زمینه های گسترش فرهنگ بی حجابی و ناهنجاری های اخلاقی
گروهی از کارشناسان خواستار برخورد ریشه ای با مظاهر فرهنگ غربی و زمینه های گسترش بی حجابی و ناهنجاری های اخلاقی شده اند. این کارشناسان معتقدند باید نظارت و سرکشی های قانونی از اماکن عرضه خدمات عمومی و پوشاک و … به صورت مستمر صورت گرفته و با متخلفان و عرضه کنندگان لباس های نامناسب برخورد قانونی شود.
رفتار کاسبکاران برخی از مدعیان انقلابی گری
به گفته برخی ازکارشناسان، برخی از نیروهای انقلابی در جریان آشوب های اخیر و برخورد با آشوبگران دچار تردید های جدی شده اند. این گروه از کارشناسان از انتشار توئیت های عناصر عدالتخواهی و جبهه پایداری انتقاد کرده و گفته اند که این گروه نشان داده اند که نان به نرخ روز خور هستند و تمایلی به دفاع از انقلاب و نظام در بزنگاه های حساس ندارند.
جریان انقلابی از توجه به دهه هشتادی ها غفلت کرده است
برخی از کارشناسان معتقدند که جبهه و جریان انقلاب از توجه به دهه هشتادی غفلت کرده است. این کارشناسان گفته اند که این گروه از جوانان اصلا سیاسی نیستند و رفتار آن ها حاصل بی توجهی جریان انقلاب و تفاوت سبک زندگی آن ها بوده است.
به گفته این گروه از کارشناسان، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام به جای جریان انقلابی، دهه هشتادی ها را مدیریت می کند.
جریان انقلابی به شبهات و سئوالات معترضان پاسخ دهد
گروهی از کارشناسان معتقدند که جریان انقلابی باید جمعیت معترضان را جدی گرفته و به شبهات و سئوالات آنان پاسخ دهد.
ضرورت تعیین تکلیف جدی با سلبریتی های هنجار شکن
برخی از کارشناسان خواستار تعیین تکلیف جدی با سلبریتی های هنجار شکن شده و گفته اند که فضای موجود زمینه حضور جوانان انقلابی هنرمند را فراهم می کند.
جریان سلبریتی ها را می توان به راحتی مدیریت کرد
برخی از کارشناسان معتقدند که جریان سلبریتی ها را می توان با هزینه کرد 10 هزار میلیارد تومان به راحتی مدیریت کرد.
این کارشناسان با اشاره به شیوه مدیریت سلبریتی ها در دیگر کشورها، گفته اند اکثر سلبریتی ها فقط به پول و نیازهای مادی خود توجه دارند. بنابراین می توان با مدیریت حرفه ای – تخصصی در صنعت سینما و صرف هزینه 10 میلیارد تومانی و ساخت 100 فیلم و سریال در طول یک سال، این جریان را به خوبی مدیریت کرد.
به گفته این کارشناسان، دستگاه فرهنگی کشور باید آئین نامه دقیقی نسبت به رفتار سلبریتی ها تهیه و تدوین کرده و به آنان اخظار دهد که در صورت کج روی و تخلف از مسیر فعالیت در عرصه هنری کنار گذاشته می شود.
ضرورت تقبیح رفتار هنجارشکنانه سلبریتی ها در رسانه های انقلابی
برخی از کارشناسان پیشنهاد داده اند که رسانه های انقلابی با طیف های مختلف ورزشکاران، هنرمندان، مداحان، سیاسیون و … گفت وگوهایی در رد هرگونه آشوب و هنجارشکنی و تقبیح رفتار برخی از سلبریتی ها در حوزه ورزش و هنر تهیه و منتشر کنند.
راه اندازی شبکه مافیایی برای حذف هنرمندان متعهد
به گفته برخی از کارشناسان، گروهی از سلبریتی ها مانند اصغر فرهادی و … اقدام به شبکه سازی از افراد هنرمند کرده اند. این شبکه مافیایی هریک از هنرمندان را که با خط مشی و سیاست های آن ها همکاری نمی کنند، به طور رسمی بایکوت کرده و کنار می گذارند.
الگوبرداری از شیوه مدیریت سلبریتی ها در کشورهای جهان
گروهی از کارشناسان معتقدند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی – هنری اوج، بنیاد سینمایی فارابی با تدوین آئین نامه ای در تامین شغل و معیشت سلبریتی ها به راحتی می توانند آنان را مدیریت کنند.
این کارشناسان گفته اند که این روش در دیگر کشورهای جهان اجرا شده و نتایج خوبی نیز به همراه داشته است.
به گفته این کارشناسان با صرف هزینه نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان در سال می توان علاوه بر تولید فیلم و سریال های فاخر، زمینه اشتغال و تامین معیشت سلبریتی ها و مدیریت آن ها را به نحو مطلوب فراهم کرد.

انتقاد از نگاه عافیت طلبانه برخی از سیاستمداران انقلابی
برخی از کارشناسان از سکوت سیاستمداران و تحلیلگران جریان انقلابی در دفاع از نظام و انقلاب و نقد جریان آشوبگر انتقاد کرده و خواستار مطالبه گری رسانه ای درباره عملکرد این گروه از تحلیلگران و سیاستمداران شده اند.
این کارشناسان معتقدند که این گروه از افراد در جریان انقلابی نگاه کاسبکارانه ای به وقایع و اتفاقات روز جامعه دارند و بیشتر دنبال عافیت طلبی های خود هستند.
جهاد تبیین را باید جدی گرفت
البته به تعبیر معظم رهبری وظیفه همه ما جهاد تبیین است. برخی از مردم ما، دانشجویان ما امروز متاسفانه با تشخیص اشتباه به صحنه آمدند. آن ها معاند نیستند بلکه افرای هستند که اطلاعات غلط و تحلیل های ناصواب از طریق رسانه های دشمن به آنها داده شده و آنها در هدف خود به انحراف رفتند.
این وظیفه همه ما و شما عزیزان است که جهاد تبیین را جدی بگیریم. آن کمی ها و کاستی ها که در رسانه ها بین مسئولین متاسفانه مشاهده می کنیم از طریق گفت و گو با مردم بتوانیم این اطلاعات صحیح را به مردم ارائه دهیم تا متوجه اوج خباثت دشمنان نظام و طراحی های پشت صحنه این آشوبها و اغتشاشات باشند.
باید با مردم و چهره های اثرگذار گفت وگو کرد
البته مردم به تدریج متوجه این دسیسه پشت صحنه شدند و به صحنه آمدند. آن بخشی که هنوز شبهه دارند واقعا باید با آنها گفتگو کرد. مخصوصا با افرادی که در فضا مجازی فالورهای زیادی دارند و می توانند اثرگذار باشند باید با آنها و با هنرمندان، با سلبریتی ها، با دانشجویان و زنان گفت وگو کرد تا صف خود را از این اغتشاشگران جدا کنند.
ضرورت طراحی راهکار ارتباط موثر با نسل جدید
گروهی از کارشناسان معتقدند که مراکز مسئول باید برای ارتباط موثر و هدفمند با نسل جدید راهکار و تدابیر جدیدی را طراحی و اجرایی کنند. این کارشناسان خواستار تحرک بیشتر حوزه علمیه،‌دانشگاه و مراکز مسئول در این باره شده‌اند.
جریان انقلابی در فضای مجازی کم اثر است
رصد و پایش محتوای فضای مجازی نشان می‌دهد که جریان انقلابی در حوزه فضای مجازی نقشی اثرگذار ندارد. کارشناسان خواستار چاره‌اندیشی در این باره شده‌اند.

دولت برای راه‌اندازی اینترنت ملی و تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی تلاش کند
به گفته برخی از کارشناسان، علی‌رغم تاکیدات رهبر انقلاب و برخی از تحلیلگران درباره ضرورت توجه مضاعف به مدیریت فضای مجازی تاکنون اقدام موثری برای راه‌اندازی اینترنت ملی و تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی نشده است.
این کارشناسان خواستار ورود جدی دولت به این موضوع شده‌اند.
انتقاد از عملکرد صدا و سیما در مستند سازی درباره پشت پرده آشوب‌ها
گروهی از کارشناسان از عملکرد رسانه ملی در مواجهه با آشوب‌ها و اطلاع‌رسانی و مستند سازی درباره عقبه پیدا و پنهان این آشوب‌ها انتقاد می‌کنند. این کارشناسان گفته‌اند که رسانه ملی جایگاه خود را به یک خبرگزاری کاهش داده است.
ضرورت تغییر و تحول مدیریتی در حوزه فرهنگی کشور
برخی از کارشناسان معتقدند که برای ایجاد تحول در عرصه فرهنگی و برون رفت از وضع موجود باید تغییرات مدیریتی وسیعی صورت گیرد. این کارشناسان گفته اند که بینش برخی از مدیران کمتر از یک دانشجو است و باید در این باره با برگزاری اتاق های فکر چاره اندیشی کرد.
خودداری مردم از شرکت در نظرسنجی صدا و سیما درباره مهسا امینی
در جریان نظرسنجی تلفنی سازمان صدا و سیما درباره ماجرای مهسا امینی از یک جامعه آماری 1 هزار و 250 نفری در حدود 850 نفر از شرکت در این نظرسنجی خودداری کرده اند.

به گفته این کارشناسان، اکثر مدیران و معاونان دانشگاهی و فرهنگی که خود را جایگاه یک نظریه پرداز قرار داده اند توانایی نقش آفرینی در این جایگاه را ندارند. همچنان که در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه یک برنامه منسجم آموزشی وجود ندارد.
این کارشناسان گفته اند که فضای فرهنگی در حال تغییر است. بخشی از مخالفت ها به حوزه ایدئولوژیک کشیده شده است.
پیشنهاد احیای امور تربیتی در مدارس
برخی از کارشناسان خواستار احیای امور تربیتی در مدارس کشور شده و معتقدند که امور تربیتی باید پاسخ گوی شبهات و سئوالات متعدد دانش آموزان باشد.
این کارشناسان حذف امور تربیتی در دهه اصلاحات را ضربه جبران ناپذیر به ساحت آموزش و پرورش نسل آینده ارزیابی کرده و معتقدند که با احیای دوباره امور تربیتی می توان برنامه های اقناع سازی و آگاه سازی نسل جدید را با جدیت بیشتری دنبال کرد.
اقدام تحریک آمیز سریال شبکه مخفی زنان
شعار “زن، قدرت، شکوه” در پس زمینه سریال شبکه خانگی “شبکه مخفی زنان” دیده می‌شود.
اقدام مشکوک فروشگاه کتاب اینترنتی
«آیین خاک‌سپاری» اولین رمان هانا کنت است که بر اساس یک رویداد واقعی نوشته شده. این یک داستان تاثیرگذار و تفکربرانگیز بر اساس زندگی زنی محکوم به مرگ، که نامزد جایزه گاردین و بهترین داستان تاریخی به انتخاب گودریدز بوده است.
موج دوم واکنش ها به ماجرای شروین حاجی‌پور
شروین حاجی پور، پس از خواندن ترانه اعتراضی «برای»، احضار شد و موج دوم حمایت از او در فضای مجازی به‌راه افتاد.
پس از خواندن ترانه «برای» توسط شروین حاجی پور، به سرعت ویدویو این موزیک در اینستاگرام حاجی‌پور وایرال شد و جمع زیادی از فعالان توییتری معاند و اکثر سلبریتی ها، آن را منتشر کردند. جریان معاند این موزیک را به عنوان «اولین ترانه انقلابی ۱۴۰۱» معرفی کردند.
موسیقی «برای» با توجه به ساده بودن و تهیه متن آن از جمع آوری توییت های اعتراضی با هشتگ مهسا امینی، به شدت مورد استقبال کاربران معارض قرار گرفت. در بازه زمانی دو روزه انتشار موزیک ویدیو آن موجی از حمایت های معارضین در شبکه های اجتماعی به راه افتاد.
پس از انتشار شایعه بازداشت حاجی‌پور، موج دوم اعتراضات برای حمایت از او توسط فعالین رسانه‌ای معاند و معارض شکل گرفت.
اقدامات رسانه ای پس از ادعای بازداشت شروین حاجی پور:
۱. پس از انتشار شایعه بازداشت شروین حاجی‌پور، برخی کاربران در شبکه های اجتماعی موزیک او را لب خوانی کردند. در این اقدام برخی سلبریتی ها نظیر برزو ارجمند و نیما کرمی نیز شرکت کردند.
۲. یک کافه در تجریش نیز موسیقی «برای» شروین را در فضای کافه پخش کرده و دختران بی حجاب حاضر در کافه، آن را همخوانی کردند. این ویدیو همخوانی، در شبکه های ماهواره ای نیز بازنشر و وایرال شد.
۳. پخش موزیک شروین در برخی پشت بام ها و بالکن های خانه های سطح شهر.
۴. حمایت توییتری و بازنشر ویدیو او.
۵. ترجمه آهنگ به زبان انگلیسی، و تولید موزیک ویدیو انگلیسی زبان از آن و انتشار برای کاربران خارجی.
۶. تغییر تدوین فیلم توسط برخی کاربران انقلابی و ایجاد محتوای انقلابی از آن.
۷. فحاشی و تحقیر هنرمندان دیگر که در خصوص اعتراضات اقدام رسانه ای نکردند و قهرمان سازی از شروین حاجی پور.
کاربران معاند در این خصوص شبهه هایی را نیز مطرح کردند. کاربران اظهارات هفته گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور، را که گفته شد: «اعتراض در همه جای دنیا هست، اما اغتشاش را هیچ کسی قبول ندارد.» را منتشر کردند و در مقابل به بازداشت شروین اشاره کردند و مدعی شدند که او صرفا به دلیل یک موسیقی اعتراضی بازداشت شده است، نه اغتشاش.

اخبار اقتصادی
شکل‌گیری آرام اتحادیه ایران، روسیه و چین علیه آمریکا
شبکه خبری بلومبرگ نوشت: ایالات متحده به هر کجا که نگاه می‌کند، رقبای ژئوپلیتیکش در حال ایجاد اهداف

چهره های خبرساز هفته
رهبرانقلاب
عدم توجه رهبرانقلاب در سخنرانی خود به مسئله مهسا امینی مورد توجه فعالان فضای مجازی و جبهه انقلاب قرار گرفت.
سیدابراهیم رئیسی
سخنرانی رئیسی با بالابردن

اخبار سران قوا

فراخوان تجمع اوباش هنگام بازگشت رئیس‌جمهور به کشور
اخبار واصله از تحرکات جریانات اراذل و اوباش بیانگر این است که گروهی از آشوبگران در فراخوانی قصد تجمع
فارس من
سامانه «فارس من» به عنوان یکی از مهمترین نقاط اتصال مردم با خبرگزاری فارس (و البته مجموعه رسانه‌های کشور)، منعکس کننده بخش قابل توجهی از دغدغه‌های ذهنی و روزمره مردم است؛ دغدغه‌هایی که بسیاری از مواقع اصلا در رسانه‌ها دیده نمی‌شود و یا به اندازه و شکل مورد نیاز مردم به آن پرداخته نمی‌شود. ذکر این توضیح ضروری است که بسیاری از موضوعاتی که گاهی در رسانه‌ها پررنگ می‌شود، چندان مورد توجه مردم نیست و در نقطه مقابل، بسیاری از درخواست‌های مردم الزاما جنبه کارشناسی ندارد ولی به‌عنوان یک دغدغه مهم باید به آن توجه شود. در این بخش، به بررسی تعدادی از مهمترین پویش‌های ثبت شده در یک هفته اخیر می‌پردازیم.
پویش‌های پرتکرار
پویش‌های این هفته، همچنان تحت تاثیر اغتشاشات پس از فوت مهسا امینی است. البته با عبور از وضعیت بحرانی اغتشاش و تخریب، پویش‌ها معطوف به زوایای دیگری از این اغتشاشات شده؛ از برخورد با اغتشاشگران تا راه‌های پیشگیری از آن و رفع مشکلاتی که منجر به این حوادث شده است. توجه به جایگاه فضای مجازی و نقش شبکه‌های اجتماعی و لزوم حاکمیت ملی بر این فضا در این زمینه قابل توجه بوده است.
پویش‌های بالای 1000 امضا
گزینش معلمان و اساتید بر اساس آموزه‌های اسلام باشد
برخی از معلمان و اساتید علیرغم آن که در جمهوری اسلامی ایران مشغول به فعالیت هستند، ولی نسبت به نظام جمهوری اسلامی تعهد و التزامی ندارند و حتی افکار خود را به ذهن دانش‌آموز و دانشجو القا می‌نمایند.
درخواست برای انتخاب دبیر شورای عالی فضای مجازی
هر چه سریع‌تر بعد از گذشت یکسال سال از دولت انقلابی، فوراً دبیر جدید شورای‌عالی فضای مجازی را مشخص کنید. و قول ساماندهی فضای مجازی که در انتخابات به مردم دادید را عملی کنید.
یک شبکه اجتماعی قدرتمند جایگزین اینستاگرام کنید
فیلترینگ اینستاگرام ایده تقریبا درستی است اما باید جایگزینی مناسب و قدرتمند داشته باشد و مسئولین باید پهنای باند خوبی به این جایگزین بدهند.
لطفاً پیام رسان‌های ایرانی را تقویت کنید
بودجه کافی در اختیار پیام‌رسان‌های ایرانی بگذارید. سرورهای داخلی را افزایش دهید. زیرساخت‌ها را تقویت کنید. لطفا از تولیدات برنامه‌نویسان ایرانی حمایت کنید.
رسیدگی به محتوای برخی کانال‌های روبیکا و سروش‌پلاس
در پیام‌رسان‌های ایرانی خصوصا روبیکا و سروش پلاس و … متاسفانه فیلمهای غیراخلاقی و بدون سانسور در برخی از کانال‌های آنها موجود است که استفاده از آنها برای خانواده‌ها مناسب نیست.
پول‌های میلیاردی دورهمی را از مهران مدیری پس بگیرید
مهران مدیری گفته آنتن صدا و سیما حق پخش برنامه دورهمی را ندارد، مشکلی نیست صدا و سیما هم پخش نکند ولی با شکایت از ایشان در مراجع ذیصلاح نه فقط دستمزد ایشان بلکه تمام هزینه ساخت برنامه دورهمی را تا ریال آخر که از بیت المال پرداخت شده از ایشان دریافت کنند
شفاف‌ شدن قراردادهای صدا و سیما با بازیگران
از صدا وسیما و نهادهای نظارتی مطالبه می‌کنیم که متن قراردادها و رقم قراردادها با سلبریتی‌ها و سایر مرتبطین آن سازمان را به صورت شفاف منتشر کند. مردم حق دارند بدانند پول و بودجه فرهنگی سازمان به چه کسانی و به چه مبلغی و چرا پرداخت می‌شود؟ صدا و سیما باید توضیح بدهد بر طبق چه سازوکاری چنین ارقام سنگینی به سلبریتی‌ها می‌دهد؟
محاکمه سلبریتی‌هایی که کشف حجاب می‌کنند
از قوه قضائیه به عنوان مجری مقابله با عوامل ایجاد بی دینی و نافرمانی مدنی ، انتظار می رود که نسبت به وظیفه قانونی و دینی خود مبنی بر محاکمه این افراد اقدام نماید تا جلوی اشاعه منکر توسط این افراد و انتشار این عمل پلید در بین آحاد جامعه جلوگیری شود.
وام اربعین چه شد؟!
علیرغم وعده‌های داده شده در خصوص اعطای وام اربعین، پس از گذشت ۱۰ روز هیچ خبر و مصاحبه‌ای در این خصوص صورت نمی‌گیرد تا ببینیم به کجا رسید؟!
توجه به وضعیت اجاره‌نشینان و ساماندهی بازار مسکن
قیمت و هزینه مسکن به حدی افزایش یافته که قدرت خرید مردم بسیار کم شده و از همه مهمتر شرایط برای اجاره نشینان بسیار سخت و دشوار است .
استفاده از گشت بسیج برای کنترل قیمت بازار
همکاری پایگاه‌های بسیج محله محور با سازمان تعزیرات حکومتی، می‌تواند کمک شایانی به کنترل قیمت بازار بکند.
مطالبه اصلاح هزینه خدمات مکالمه صوتی تلفن ثابت
اخیرا شرکت مخابرات ایران در قبض های تلفن ثابت خود مبلغ 20 هزار تومان برای تهرانی ها را به عنوان خدمات مکالمات صوتی دریافت می‌کند.

الزام رعایت حجاب توسط کارکنان دولت و فرهنگیان
فرهنگیان در محیط مدرسه و خارج از مدرسه مستلزم به رعایت حجاب باشند چون آنها چه در محیط و چه در خارج از مدرسه، الگوی فرزندان ما هستند. همینطور کارمندان در محیط کار الزام به رعایت حجاب باشند.
درخواست حذف پارتی‌بازی در استخدام‌های دولتی
همه‌ مردمی که در شغل های دولتی مشغول به کار می‌باشند. قطعا شاهد مشکلاتی همچون پارتی‌بازی و واسطه‌گری بوده‌اند!
قانون‌گذاری برای فعالیت سلبریتی‌ها در فضای مجازی
تقاضای تصویب قانون درباره رفتار و کردار و منش و پوشش سلبریتی ها را داریم تا از این به بعد قانون‌مند رفتار کنند و شاهد سخن یا حرکت ناشایستی از آنها نباشیم که تاثیر مخرب بر جامعه مخصوصا جوانان و نوجوانان داشته باشد همچنین نکته مهم اینکه آنها نیز باید مثل سایر افراد مالیات بپردازند که فواید بسیاری برای کشور و ملت خواهد داشت.
تحریم ایران اینترنشنال به عنوان حامی تروریست
رسانه سعودی ایران اینترنشنال به دلیل همکاری با رژیم صهیونیستی، حمایت از گروهک تروریستی منافقین و گروهک های کومله و پژاک و… و همچنین دعوت به اغتشاش و حمایت از ترور نیروهای امنیتی و انتظامی باید به عنوان رسانه حامی تروریست َشناخته شود و در لیست تحریم و پیگیری قضایی و امنیتی قرار گیرند.
به دانش‌‌آموزان «سواد رسانه» بیاموزید
تمام این اغتشاشات تاثیر رسانه های دشمن بوده، لذا بسیار لازم است که دانش‌آموزان و پس از آن عموم مردم سواد رسانه را بیاموزند تا به سادگی فریب هر خبر یا جو القایی از سوی دشمن را نخورند.
پویش‌های مهم
اشد مجازات برای اراذل و اوباش مسلح در اغتشاشات
قوه قضاییه اراذل اوباش مسلح حضور یافته در اغتشاشات با سلاح سرد یا گرم را به اشد مجازات بدون تخفیف برساند و نگذراد قضات سلایق شخصی خود را اعمال نمایند.
اعمال جرایم سنگین برای برخورد لسانی و فیزیکی با پلیس
برای هر گونه برخورد فیزیکی و تعرض و توهین لسانی و سخنان تحریک آمیز علیه نیروهای انتظامی و امنیتی در فضای حقیقی و مجازی جرائم سنگین در نظر گرفته شود تا دیگر شاهد برخورد های خشن و هنجارشکن با پلیس و نیروهای انتظامی نباشیم.
توجیه جوانان بازداشت شده در اغتشاشات اخیر
باید این نوجوانان را مورد حمایت سیاسی و فکری و عقیدتی قرار داد چون بالقوه دارای روحیه حق طلبی هستند باید همه این عزیزان رو در یک نشست صمیمی و دعوت از امثال استاد رائفی پور این روحیه حق طلبی این قشر رو در جهت درست هدایت کرد.
توقف پرداخت پول‌های میلیاردی به فوتبالیست‌ها و هنرمندان
ما راضی نیستیم. از بودجه کشورمان بر علیه خود کشور استفاده می‌کنند و با پول‌های کلان قوی‌تر می‌شوند.
پاکسازی دیوارها و معابر شهر از شعار‌های اغتشاشگران
در اغتشاشات اخیر آشوبگران و اغتشاشگران اقدام به نوشتن شعارهای موهن و سخیف و توهین به مقدسات و مقامات عالی کشور بر روی برخی از دیوارها و معابر شهرها کرده‌اند.
درخواست توقف پخش دو سریال آنتن و شبکه مخفی زنان
با توجه به شرایط کنونی جامعه که تشنجات پیرامون حجاب صورت گرفته، پخش سریالی که موجب تحریک احساسات مخالفان حجاب میشود و از طرفی دیگر به نقد بی پایه و اساس در رابطه با قانون حجاب در اماکن عمومی و دولتی پرداخته باید فورا متوقف شده و با عوامل سازنده برخورد توجیهی جدی در خصوص اشتباهات محرز و ایرادات اساسی این مجموعه‌ها شود.
دولت برای کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده بسته حمایتی ارائه کند
در چند روز اخیر با شروع اغتشاشات و محدود شدن اینترنت در ایران بسیاری از کسب و کارهای مجازی و … آسیب دیدند و بسیاری از آنها در شرف تعطیلی هستند.
قانون ساماندهی فضای مجازی را در مجلس تصویب کنید
با توجه به عمق نفوذ این فضا در خانواده‌ها و در نتیجه تاثیر گذاری آن در مواقع حساس همچون اغتشاشات اخیر مطالبه مردم متدین و انقلابی ایران عزیز این است که مجلس شورای اسلامی و خصوصا شخص رئیس مجلس این طرح بسیار خوب را به جریان انداخته و سریعا تصویب نمایند. بخشی از امنیت ملی ما در گرو طرح صیانت است.
ایجاد بستر الکترونیکی جهت شنیده شدن صدای منتقدان
در صورتی که فضایی بصورت الکترونیک و واقعی جهت دیده شدن و شنیده شدن نقدها و ایرادات باشد دیگر شاهد شکل‌گیری آشوب ها از دل تجمعات و اعتراضات نخواهیم بود و از سوی دیگر با بررسی کارشناسی و دقیق می‌توان موارد را اصلاح و یا شفاف سازی نمود.
درخواست رایگان‌سازی اینترنت پلتفرم‌های داخلی
با توجه به قطعی‌های مکرر و همچنین فیلترینگ شدید پلتفرم‌های خارجی و نیاز بالای مردم جهت دریافت خدمات اینترنتی در تمامی ساعات شبانه روز، خواستار رسیدگی فوری و عاجل جهت رایگان‌سازی اینترنت پلتفرم‌های داخلی هستیم زیرا گاهی حجم مصرف اینترنت پلتفرم داخلی بالاتر از نمونه خارجی آن است. و این کار سبب افزایش استقبال بیشتر کاربران ایرانی جهت استفاده از پلتفرم‌های داخلی بخصوص پیام رسان‌های داخلی می‌شود.
به سروش بیشتر بها بدهید
برنامه ایرانی سروش پلاس که دارای امکانات بسیار جذاب و خوبی هست هم برای مردم و هم کسب و کار ها بسیار مورد کم لطفی واقع شده و به اندازه ی دیگر برنامه های ایرانی مورد لطف مردم و مسئولین قرار نمی‌گیرد.
پویش ملی حمایت از شبکه‌ اجتماعی ویک‌هد
باتوجّه به فیلترینگ شبکه‌های خارجی و با توجّه به توانایی بالای مهندسان و طراحان داخلی؛ ما ملّت ایران اعلام می‌کنیم که نیازی به استفاده از ابزارهای مشابه خارجی را نداشته و ترجیح ما بر حمایت از دستاوردهای داخلی می‌باشد! ویک هد بسیار بهتر از مشابه خارجی نظیر توییتر است؛ کافی است به آن بها دهید تا شاهد رشد امکانات آن نیز باشید!
کم کاری خبرگزاری های رسمی در پیام رسان‌های داخلی
گسیل کردن و تشویق خبرگزاری‌های رسمی کشور در استفاده از پیام رسان‌های داخلی، جاذبه این اپلیکیشن‌های نوپا را بالاتر می‌برد.
بجای فیلترینگ اینستاگرام آن را هدفمند کنید
فیلترینگ اینستاگرام صرفا باعث افزایش استفاده از فیلترشکن ها و VPN ها شده و میتواند عواقب بدتری را برای جوانان در پی داشته باشد. از دیگر مشکلات، می‌توان به بیکار شدن میلیون ها سرپرست خانوار اشاره کرد. به جای پاک کردن صورت مسئله، شرایط و ضوابطی را وضع کنند تا بدون اشتغال زدایی و عواقب ذکر شده، حواشی این شبکه اجتماعی نیز کنترل و مدیریت گردد. مانند قانون دریافت مالیات از پیج هایی که بیش از 500 هزارنفر دنبال کننده دارند
درخواست پیگرد قانونی ایران اینترنشنال در آفکام
در طول اغتشاشات و ناآرامی‌ها ، شبکه ایران اینترنشنال به مرکزیت لندن بارها با در اختیار قرار دادن آنتن خود به کارشناسان و فعالین رادیکال مخالف جمهوری اسلامی، شهروندان ایرانی را به تشویق برای تخریب اموال عمومی، آشوب و هرج و مرج کرده است. این در حالیست که این اقدامات در مخالفت صریح با قوانین رسانه‌ای انگلستان است. وزارت امور خارجه با تنظیم شکایت در نهاد ناظر بر رادیو تلویزیون‌های انگلیس (آفکام) باید پیگیر این شکایت باشد.
درخواست توسعه شبکه‌های تلویزیونی در شمال غرب کشور
ما مرزنشینان از مسئولین محترم بجد درخواست داریم اول ارتقاء دکل‌های تلویزیونی بعد برنامه‌های متنوع با فرهنگ ایران اسلامی با محوریت قومی تهیه و روی آنتن ببرند تا فرزندان‌مان تمایلی به کانال های بیگانه نداشته باشند.
اخبار ضدملی در گوگل از گوشی‌های اندروید غیرفعال شود
هر وقت در گوشی‌های اندرویدی گوگل را باز می‌کنیم اخباری همراه با عکس همراه با پیام‌های ضدانقلاب و ضد نظام به دنبال دارد باید جلوی آن گرفته شود که شاهد چنین اخباری از اپلیکیشن گوگل نباشیم.
احضار و تعیین ضرب‌الأجل برای خروج سفیر انگلستان از کشور
دولت انگلستان و رسانه‌های مستقر در لندن با ایجاد فتنه‌انگیزی و نفرت‌پراکنی باعث ریخته شدن خون جوانان عزیز و نیروهای امنیتی کشور شده و اعتراضات را به سمت اغتشاش و ایجاد ناامنی در کشور عزیزمان به خصوص در استان‌های مرزی سوق داده‌اند، نمونه آن اتفاقات تلخ سیستان و بلوچستان که مسبب اصلی انتشار شایعات، رسانه‌های لندن‌نشین بودند. کمترین خواسته بحق دوستداران انقلاب یک بار برای همیشه از بین بردن منشأ همیشگی فتنه در کشور با احضار و اخراج سفیر بریتانیا از کشورمان است.
ممنوعیت سگ‌گردانی در پیاده‌روها
به خاطر امنیت روانی و جانی هموطنان خواهان ممنوعیت سگ گردانی در خیابان ها ، پارکها و پیاده‌روها می‌باشیم .
جلوی مصرف مواد مخدر در میدان راه‌آهن تهران را بگیرید
برای اولین بار است که وارد تهران می‌شود از هر طرف بروی فرقی ندارد موادکشان گروهی در هر کوچه پس کوچه سخت مشغولند که متاسفانه از لاغری همه شبیه به هم شدند
پویش‌های قدردانی
اقدام شبکه 3 سیما در پخش مستند تروکاژ ستودنی است
اقدام شبکه ۳ به خاطر پخش مستند تروکاژ تولیدی میقات مدیا در خصوص مدیریت هالیود بر ستاره‌های خود و مسئولیت‌پذیر کردن سلبریتی‌ها نسبت به موضع‌گیری‌هایشان و برخورد با آنان و مقایسه با وضعیت ولنگار در ایران و روشنگری برای نسل جوان، ستودنی است.
از برخورد قاطع پلیس با آشوبگران در قم متشکریم
از اقدام سریع و قاطع نیروهای پلیس قم، در برخورد با هنجارشکنی و آشوبگران در استان قم بسیار ممنون و متشکریم. تلاش مضاعف پلیس در بزنگاه‌ها، موجب سرافرازی مردم و شایسته‌ تحسین است.
از برخورد قاطعانه سپاه با گروهک‌های تروریستی متشکریم
از برخورد قاطعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هدف قراردادن مقر گروهک های تروریستی تجزیه طلب در شمال عراق، متشکریم.
تقدیر از نیروی انتظامی، سپاه،بسیج و نیروهای امنیتی
ما جوانان جبهه مردمی گام دوم انقلاب اسلامی استان کردستان و خانواده‌های ایثارگران، شهدا، جانبازان و کلیه نیروهای انقلابی و حزب الهی در سطح استان کردستان بر خود لازم می‌دانیم تقدیر و تشکر خود را از زحمات شبانه روزی سپاه، بسیج و نیروی انتظامی، نظامی و کلیه نیروهای امنیتی در کنترل اغتشاشات اعلام نماییم

گزارش مقایسه ای مخاطبان فارس با سایر خبرگزاری ها
گزارش مقایسه سایت خبرگزاری فارس با (تسنیم-مهر-ایرنا و باشگاه خبرنگاران جوان)

ترندها در شبکه های اجتماعی
گزارش و رصد و پیمایش شبکه اجتماعی توئیتر و تلگرام
هفته دوم مهر ماه

گزارش پیش رو، بررسی موضوعات ترند شبکه¬های اجتماعی است. این گزارش شامل موضوعات مهم در شبکه¬اجتماعی توییتر و تلگرام در شبکه اجتماعی است.
بخش اول: موضوعات ترند در شبکه¬های اجتماعی
ابر موجودیت کانال های تلگرام

• در هفته دوم مهرماه ابر موجودیت ایران، زاهدان، مهران مدیری، هفته دفاع مقدس، دانشگاه تهران در تلگرام شکل گرفت.

1. اطلاعات موجودیت ایران در کانال تلگرام

1.2 ابر موجودیت پست های موجودیت ایران در کانال های تلگرام

با توجه به ابرموجودیت کلمه ایران رسانه¬ها در کانال و گروه¬های تلگرامی تاکید داشتند:
با فوت مرحومه مهسا امینی؛ ضدانقلاب و عوامل خودفروخته و تروریستی فرصت را مغتنم شمرده و با بهانه خونخواهی این بانوی کُرد، عناصر خود را به خیابان ها سرازیر کردند و بعد از چندین شب و روز اغتشاش ماحصل آن شهادت و کشته شدن تعدادی از حافظان امنیت، مردم و همچنین از بین رفتن اموال عمومی، شخصی و بیت المال گردید.
این در حالی است که خانواده مرحومه به این آشوب ها واکنش نشان داده و اعلام کرده اند که این اغتشاش ها و آشوب های خیابانی هیچ ارتباطی به مرگ دخترشان ندارد.
2. اطلاعات موجودیت زاهدان در کانال تلگرام

2-2 ابر موجودیت پست¬های زاهدان در کانال های تلگرام

با توجه به ترند زاهدان در این هفته؛
بعد از نماز جمعه روز گذشته در مصلی شهر زاهدان در نزدیک مسجد مکی، عده‌ای افراد تروریست و تجزیه‌طلب به کلانتری 16 زاهدان حمله‌ور شدند و بنابر اظهارات فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان قصد تصرف کامل این کلانتری را داشتند که با اقدام قاطع نیروهای نظامی و امنیتی ناکام ماندند.
اشرار و تروریست‌ها که قصد تصرف کلانتری را داشتند‌ در ادامه اقدام به آتش زدن اموال عمومی کردند؛ این افراد چند فروشگاه زنجیره‌ای متعلق به مردم را غارت کردند و آتش زدند و به بانک‌ها و مراکز دولتی نیز آسیب رساندند و چند شعبه بانک در خیابان خیام و فروشگاه در بازار رسولی زاهدان توسط معاندین غارت و به آتش کشیده شد و در ادامه در نزدیکی مسجد مکی زاهدان ‌تجمع و اقدام به تیراندازی ‌کردند‌ که در ‌این حادثه ‌‌فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.
این مطالب بیش از 21 هزار بار دیده شده است؛ اینجا نیز با اعدادی خیره‌کننده مواجه هستیم که نشان می‌دهد تنوع بیشتری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این موضوع را دنبال کرده و مطالب آن را فوروارد کرده‌اند.

3. اطلاعات موجودیت مهران مدیری در کانال تلگرام

3-1 ابر موجودیت پست های موجودیت مهران مدیری در کانال های تلگرام

اظهارنظر مهران مدیری درباره قطع همکاری با صداوسیما می‌تواند نقطه عطفی در مواضع اجتماعی او باشد از این جهت که او همواره متهم بوده که خیلی طرف مردم نبوده است. در واقع یکی از ویژگی‌های سندروم مذکور این افراد این است که این طیف مشخص از سلبریتی‌ها فضای انحصاری که در اختیارشان دارند را ماحصل شرایط طبیعی و نبوغ فردی خودشان نمی‌دانند و این تصور آینده‌نگرانه مخدوش که فردای براندازی خیالی ممکن است نتوانند برای بهره‌بری از حمایت‌های بی‌پایان حکومتی پاسخی داشته باشند، با آتش گرفتن نخستین سطل زباله در خیابان‌های تهران، سریعا اعلام موضع می‌کنند. چون برجسته شدن موقعیت آنان به عنوان هنرمند و امکان بهره‌برداری از شرایط انحصاری بیشتر به خاطر توجه ویژه حاکمیتی بوده و استعدادهای آنان در رقابت‌ با حتی چهره‌های هم سطح خودشان نقش خاصی نداشته است.

4. اطلاعات موجودیت هفته دفاع مقدس در کانال تلگرام

4-1 ابر موجودیت پست های موجودیت هفته دفاع مقدس در کانال های تلگرام

در فضای تلگرام نیز کانال‌های خبری داخلی سکان را در دست گرفته و به انتشار اخباری درباره بیانات مقام معظم رهبری و مسئولان کشور درباره دفاع مقدس و اخباری مبنی بر آیین تحلیل و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس پرداخته‌اند. نکته قابل توجه این است که کانال خبر فوری بیشترین اخبار را درباره دفاع مقدس منتشر کرده است. همچنین دفاع مقدس، کلید واژه مورد توجه کاربران فضای مجازی/#االگوی_دفاع مقدس همچنان زنده و پویا در بین جامعه است. کاربران فعال فضای مجازی، با بهره گیری از سیره و الگوی رزمندگان و قهرمانان دوران دفاع مقدس حول محور: “ایران اسلامی” و “جنگ تحمیلی” محتوا تولید کرده و با انتشار در کانال ها و گروهها این فرهنگ غنی را بازخوانی کردند.

5. اطلاعات موجودیت دانشگاه تهران در کانال تلگرام

5-1 ابر موجودیت پست های موجودیت دانشگاه تهران در کانال های تلگرام

با شروع رسمی کلاس‌های آموزشی و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها، دیروز برخی دانشگاه‌ها شاهد اعتراضات دانشجویی بود. دانشجویان شعار‌های سیاسی و فرهنگی سر می‌دادند، اما بر خلاف اغتشاشات میدانی، خبری از آشوب گری و آتش زدن اموال عمومی نیست. دانشجویان نسبت به عملکرد پلیس و برخورد‌های صورت گرفته معترضند و بعضا شعار‌های هیجانی و تندی نیز سر می‌دهند. این دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها با نصب تصاویر مرحومه امینی و روشن‌کردن شمع، یادبودی برای او در نظر گرفتند و برخی از تشکل‌ها هم در تابلوی برد خود نسبت به واقعه اخیر موضع‌گیری کردند. البته واکنش‌ها به همین جا ختم نشد. چند روز اخیر صحن برخی دانشگاه‌ها محل تجمع برخی دانشجویان در اعتراض به روند فعلی و عملکرد گشت ارشاد شد، هرچند در برخی تجمعات دامنه شعارها از یک اعتراض فراتر رفت و شعارهای ساختارشکنانه‌ای مطرح شد.
ابر موجودیت پست¬های توییتر فارسی

• با بررسی ابرموجودیت پست¬های توییتر در هفته اخیر، موضوعات ترند شروین حاجی پور، حامد اسماعیلیون، جمهوری اسلامی و بند 209 اوین از مسائل مهم و داغ شبکه اجتماعی بوده است.

6. اطلاعات موجودیت شروین حاجی پور توییتر فارسی

6-1 ابر هشتگ پست های موجودیت شروین حاجی پور توییتر فارسی

ویدئوی ترانه شروین حاجی‌پور که آن را بر اساس توئیت‌های اعتراضی با موضوع «برای…» ساخته است، در کمتر از دو روز، فقط در صفحه خود او در اینستاگرام بیش از ۳۴ میلیون بار دیده شده است. برخی کاربران نیز ویدئوکلیپ‌هایی را با استفاده از تصاویر و ویدئوهای آرشیوی مربوط به ایران بر روی این آهنگ ساخته و منتشر کرده‌اند. این آهنگ اشاره دارد به بی‌شمار توئیت‌هایی که پس از کشته‌ شدن مهسا امینی و شروع اغتشاشات سراسری، کاربران با مطلع آن به رویدادهای تاریخی و اجتماعی و سیاسی ایران اشاره کردند.

6-2 تحلیل عواطف موجودیت شروین حاجی پور توییتر فارسی

6-3 لیست موضوعات جدید پست های موجودیت شروین حاجی پور توییتر فارسی

7. اطلاعات موجودیت حامد اسماعیلیون توییتر فارسی

7.1 ابر هشتگ پست های موجودیت حامد اسماعیلیون توییتر فارسی

همزمان با اغتشاشات سراسری در ایران و به دنبال فراخوان از پیش اعلام شده، شنبه 9 مهر، تظاهرات جهانی ایرانیان در بسیاری از شهرهای جهان در حال برگزاری است. دست‌کم 150 شهر جهان به فراخوان تجمعی که حامد اسماعیلیون و «انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی» منتشر کردند، پاسخ مثبت دادند. سئول، توکیو، رم، آدلاید، سیدنی، ملبورن، بریزبن، پرث و اوکند شهرهایی هستند که از دیروز تظاهرات خود را در حمایت از اغتشاشات در ایران آغاز کرده‌اند.

7-2 تحلیل عواطف موجودیت حامد اسماعیلیون توییتر فارسی

7-3 لیست موضوعات جدید پست¬های موجودیت حامد اسماعیلیون توییتر فارسی

8. اطلاعات موجودیت جمهوری اسلامی توییتر فارسی

8.1 ابر هشتگ پست های موجودیت جمهوری اسلامی توییتر فارسی

• رسانه های معاند بر افراد و جریان های انقلاب اسلامی تمركز می كنند و وقتی یك سهل انگاری اتفاق می افتد روی آن آنقدر تمركز و بزرگ نمایی و برجسته سازی می كند تا در نهایت نا امیدی را به جامعه القاء كنند. از این رو، با فوت مهسا امینی و شروع اغتشاشات در ایران این کارزار رسانه معاند شروع شده است. بررسی رفتار شبكه¬ای رسانه¬های معاند نشان می¬دهد كه این رسانه¬ها به هم كمك می¬كنند، استراتژی¬ها را به اشتراك می¬گذارند و به روز می كنند و شروع به تعیین شرح وظیفه از همدیگر علیه جمهوری اسلامی می¬كنند.
8.2 تحلیل عواطف موجودیت جمهوری اسلامی توییتر فارسی

8-3 لیست موضوعات جدید پست های موجودیت جمهوری اسلامی توییتر فارسی

9. اطلاعات موجودیت انقلاب توییتر فارسی

8-1ابر هشتگ پست های موجودیت انقلاب توییتر فارسی

اینکه در پی این حادثه، همه معاندین داخلی و خارجی در توییتر با هشتگ مهسا امینی، اعتصاب سراسری، opiran، بی¬حجابی علم حمایت از زنان بر داشته و با پخش خبرهای خلاف واقع و غیر مستند سعی در ایجاد جوّی پرتنش و ناآرام دارند، قطعاً هدفی ورای حمایت از مردم داشته و به چالش کشاندن نظم و امنیت کشور منظور و مقصود آنان براندازی و انقلاب است. در واقع عناصر ضد انقلاب سعی دارند از این طریق اهداف و توطئه های خود را پیاده سازی کنند.
8-2تحلیل عواطف موجودیت انقلاب توییتر فارسی

8-3 لیست موضوعات جدید پست های موجودیت انقلاب توییتر فارسی

انتهای پیام/

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates