11.12.2022

محمد سرافراز رئیس سابق صدا و سیما می‌گوید «حکومت به فلاکت رسیده» و «کشتن مردم قابل دوام نیست»

بی‌بی‌سی: در حالی که اعتراضات سراسری در ایران وارد سیزدهمین هفته خود شده، محمد سرافراز منصوب آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر این کشور، در شورای عالی فضای مجازی که پیش از آن مدتی ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشت، گفته است که شیوه کنونی حکمرانی در ایران «قابل دوام نیست» و به گفته او حکومت «به حالت فلاکت رسیده که نمی تواند کوچکترین خواسته مردم را جواب دهد».

آقای سرافراز گفته «پیام من این است که این روش برخورد و زدن و گرفتن و کشتن جواب نخواهد داد و دیر یا زود به بن‌بست می‌رسد و باید این روش را کنار گذاشت و باید به پایان برسد».

او گفته «در سال هایی که باید اصلاحاتی به شکل ساختاری و اساسی صورت می گرفت، اتفاقی نیفتاده و روشی که در پیش گرفته شده برخورد با مردم و تحت فشار قرار دادن آنها در عرصه های مختلف، در زندگی اجتماعی و فردی شان، با این تصور که هرچه بیشتر فشار وارد کنیم، متهم شان کنیم، بهتر موفق می شویم، نشان داده که این روش ها جواب نمی‌دهد و اوضاع را بدتر می کند».

گفته‌های آقای سرافراز را که می‌توان آن را هشداری کم‌سابقه از سوی یک مقام منصوب از سوی آیت‌الله خامنه‌ای تعبیر کرد در گفتگو با شهرزاد میرقلی‌خان مطرح شده است و در یوتیوب نشر شده است. آقای سرافراز پس از رسیدن به ریاست صداوسیما خانم میرقلی‌خان را به عنوان بازرس ویژه خود منصوب کرد.

آقای سرافراز در سخنان اخیر خود با اشاره به مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر جمهوری اسلامی، گفته است «روشی که برای حکمرانی انتخاب کرده، روش غلطی است و روش تحت فشار قرار دادن مردم و عدم توجه به خواسته های سیاسی و اقتصادی مردم و آزادی‌های مشروع است و این به نتیجه نمی‌رسد».

آقای سرافراز در اظهارات اخیرش در انتقاد از وضعیت ایران و نکوهش مجتبی خامنه‌ای، درباره خودش گفته «در شرایطی قرار دارم که می دانم با زدن این حرف ها ممکن است هر نوع اتفاقی بیفتند و هر نوع برخودی با من بشود، وصیتنامه هم نوشته‌ام».

پیشتر میرحسین موسوی از سیاستمداران ناراضی نیز در اظهاراتی به مطرح شدن نام مجتبی خامنه‌ای، فرزند آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ۸۳ ساله جمهوری اسلامی، در سیاست ایران که در برخی از محافل سیاسی از او نیز به عنوان جانشین احتمالی پدرش یاد شده است، واکنش نشان داده بود.

آقای موسوی که بیش از ۱۰ سال است در حبس خانگی است با اشاره به سخنانی از جمله اینکه «پس از مرگ رهبری، فرزندش رهبری شیعیان را به دست می‌گیرد» هشدار داده بود «۱۳ سال است که اخبار این توطئه شنیده می‌شود. اگر به راستی در پی آن نیستند چرا یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟»

معترضان در ایران در شعارهای خود و دیوارنویسی‌ها علیه آقای خامنه‌ای و همچنین علیه مجتبی فرزند وی هم شعار داده‌اند.

از زمانی که دور جدید اعتراضات در ایران آغاز شده، برخی از سیاستمداران ایرانی درباره سرانجام افزایش فشارها بر شهروندان ایرانی و نادیده گرفتن مطالبات آنها و اثر آن بر عاقبت حکومت جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.
سرفراز، کناره‌گیری از صدا و سیما؛ میرقلی‌خان، متهم به جاسوسی

معترضان در ایران در شعارهای خود و دیوارنویسی ها علیه آقای خامنه ای و همچنین علیه مجتبی فرزند وی هم شعار می‌دهند

شهرزاد میرقلی‌خان، زندانی سابق در آمریکاست. او ۱۵ سال پیش به اتهام تلاش برای ارسال تجهیزات نظامی به ایران در آمریکا بازداشت و محکوم شد و پنج سال در آن کشور زندانی بود.

خانم میرقلی‌خان پس از آزادی از آمریکا به عمان رفت و بعد هم مدیر روابط عمومی پرس تی‌وی شبکه انگلیسی زبان تلویزیون حکومتی ایران شد که محمد سرفراز رئیس آن بود.

آقای سرافراز پس از رسیدن به ریاست صداوسیما خانم میرقلی‌خان را به عنوان بازرس ویژه خود منصوب کرد اما پس از مدتی به او اتهام جاسوسی وارد شد.

در آن زمان اعلام شد که خانم میرقلی خان مجددا از ایران خارج شده و در کشور عمان به سر می برد.

آقای سرافراز هم در حالی که فقط یک و سال و نیم از مدت زمان ریاست اش بر سازمان صداوسیما گذشته بود، از این سازمان کناره گیری کرد.

او پس از استعفا، انتقادات متعددی را متوجه به اعضای دفتر آیت الله خامنه‌ای و حسین طائب رئیس وقت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران کرد.

آقای سرافراز در زمان ریاست صداوسیما عضو حقوقی شورای عالی فضای مجازی بود اما پس از کناره‌گیری از این سمت با حکم آقای خامنه ای به عنوان عضو حقیقی در این شورا باقی ماند.

شورای عالی فضای مجازی با فرمان آقای خامنه ای تاسیس شده و از جمله درباره اموری مانند محدودیت در اینترنت و فیلترینگ وب سایت ها و شبکه های اجتماعی تصمیم گیری می کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates