13.12.2022

حمله به خانه مجیدرضا رهنورد؛ حکومت مانع مراسم شد، مردم تجمع کردند


بی‌بی‌سی: یورش و تخریب خانه مجیدرضا رهنورد که حکومت ایران او را در فضای عمومی شهر به دار آویخت

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از منزل مسکونی خانواده مجیدرضا رهنورد در خیابان حر عاملی مشهد منتشر شده است که نشان می‌دهد پنجره‌های خانه وی شکسته شده و روی دیوارها علامت‌گذاری و شعارنویسی شده است.

همزمان در حالی که حکومت مانع برگزاری مراسم سوگواری شد، شماری از شهروندان در اطراف خانه او تجمع کردند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سردادند.

مجیدرضا رهنورد، ۲۳ ساله، بامداد دوشنبه ۲۱ آذرماه در خیابانی در شهر مشهد و «در ملاعام» به دار آویخته شده است و قوه قضائیه ایران تصاویری از لحظه اعدام او با حضور نیروهای امنیتی که صورت‌هایشان را پوشاندند منتشر کرد.

قوه قضاییه از روبروی منزل مجیدرضا رهنورد ویدیویی سانسورشده منتشر کرد که در آن تصاویر دیگری جایگزین خسارات نمایش داده می‌شود.

علامت‌گذاری و حمله به خانه‌ای که مجیدرضا رهنورد با خانواده‌اش در آن زندگی می‌کرد، در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده است. بعضی آن را با رفتار حکومت آلمان نازی مقایسه کرده‌اند.

در یکی از تصاویر منتشر شده، به نظر می‌رسد زنی چادری در حال سلفی گرفتن با خانه مجیدرضا رهنورد است.

اتحادیه آزاد کارگران با انتشار تصاویری گزارش داد «مردم پشت در بسته مسجد شعار می‌دادند “اگه با هم یکی نشیم یکی یکی کشته میشیم”، نیروهای سرکوبگر آمده و مردم را متفرق کردند.»

در ویدیوهایی منتشر شده، شماری از شهروندان پس از ممانعت حکومت از ورود آنها مراسم سوگواری مجیدرضا رهنورد، در مقابل آنجا تجمع کرده‌ و شعار سر می‌دهند. تجمع‌کنندگان شعارهای مرسوم اعتراضات سه ماه گذشته را سر دادند: «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»، «بی‌شرف، بی‌شرف».

گفته می‌شود مراسم سوگواری آقای رهنورد که چند هفته پس از دستگیری در اعتراضات جاری ایران اعدام شد، در منزل یکی از بستگانش برگزار شده است.

پیشتر ویدیوهایی از محل خاکسپاری مجیدرضا رهنورد نیز خبرساز شده بود. در یکی از ویدیوها زنی می‌گوید «وقتی جوان ۲۳ ساله‌مون اینجاست، دیگه آدم از چی باید بترسه؟» سپس زن دیگری با خشم شعار می‌دهد: «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله».

اعدام مجیدرضا رهنورد، ۵ روز پس از اعدام محسن شکاری،‌ یکی از معترضان بازداشت شده در تهران اجرا شد و ساعاتی قبل از اجرای حکم اعدام در شهر مشهد تجمعاتی در اعتراض به اعدام محسن شکاری برگزار شده بود.

انتشار خبر اعدام مجیدرضا رهنورد،‌ یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران در حالیکه فقط سه هفته از زمان بازداشت او می‌گذشت،‌ موجی از خشم و تاثر را به دنبال داشت.

رسانه‌های ایران تصاویری از آنچه اعترافات آقای رهنورد خواند را پخش کرده بودند که او در دادگاه اتهامات خود را پذیرفته بود. پخش اعتراف اجباری مجیدرضا رهنورد از سوی رسانه‌های حکومتی در حالی که دستش درگچ بود بار دیگر انتقادها از روند را برانگیخت. این روند از نخستین سال‌های پس از به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی تا کنون ادامه داشته است.

فعالان حقوق بشر روند دادگاه‌ها در ایران را به شدت ناعادلانه توصیف می‌کنند چرا که بر اساس قوانین ایران بازداشت شدگان اعتراضات اخیر از حق انتخاب وکیل محروم هستند و وکلای تسخیری که از سوی دادگاه برای آنها تعیین می‌شود دفاعی از متهمان نمی‌کنند و اغلب همسو با نماینده دادستان علیه متهم هستند.

اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد با واکنش و محکومیت گسترده بین‌المللی همراه بود.


حجله‌ای که برای مجیدرضا رهنورد گذاشتند، معترض ۲۳ ساله‌ای که بدون داشتن فرصت دفاع از خود به دار آویخته شد

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates