19.12.2022

محکومیت وجیهه پری زنگنه، تصویرگر، به ۶ سال زندان به اتهام گلدوزی «خون باید گریست»


رادیوفردا:
وجیهه پری زنگنه، گرافیست و تصویرگر، که از روز ۹ مهرماه بازداشت شده است به اتهام گلدوزی جمله «خون باید گریست» بر لباسش به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این نقاش و تصویرگر اصفهانی پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران و به دنبال اجرای پرفورمنس و گلدوزی جمله «باید خون گریست» بر روی لباسش روز نهم مهر ماه در اصفهان بازداشت شد.

پری‌ زنگنه این جمله علی خامنه‌ای را که گفته بود «باید خون گریست بر جامعه اسلامی که حتی احتمال کسی مثل بنده در آن مطرح شود»، دستمایه پرفورمنس خود با عبارت «خون باید گریست» قرار داده و روی لباس خود گلدوزی کرده بود و در در دادگاه این اقدام به عنوان یکی از اتهامات اصلی او مطرح و منجر به صدور حکم زندان برای این هنرمند اصفهانی شد.

پیش از این گزارش‌هایی درباره صدور حکم ۱۵ سال زندان برای وجیهه پری زنگنه در دادگاه بدوی منتشر شده بود که گزارش‌ها حاکی از آن است که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس تعزیری تبدیل شده است.

بیش از دو هزار تن از هنرمندان و فعالان مدنی در ایران با راه‌اندای کمپینی خواهان آزادی این هنرمند اصفهان شده و تاکید کردند که «وجیهه پری زنگنه در پی اعتراضات مدنی دستگیر و زندانی شده‌اند.»

در نامه حمایت از آزادی این هنرمند تاکید شده است که او «از خانواده بزرگ فرهنگ و هنر شهر اصفهان» است و «جامعه هنری شهر اصفهان بر آن است تا از طریق جمع آوری امضا نسبت به حمایت از این بانوی فرهیخته رسالت خویش را در پاسداشت از آزادی و مقام هنرمند» ابراز کند.

با آن که شعار علیه علی خامنه‌ای در جریان اعتراضات سال‌های پیش نیز بارها از سوی معترضان سرداده شده بود اما از آغاز اعتراضات سراسری در ۲۶ شهریور ماه و در پی کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی، تمرکز شعارهای معترضان در سراسر ایران علیه علی خامنه‌ای بوده است.

گسترش شعارها علیه خامنه‌ای تا حدی بوده است که حتی در محوطه دانشگاه‌ها بخش عمده‌ای از شعارهای تجمع اعتراضات دانشجویان علیه رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

تاکنون ده‌ها هنرمند، ورزشکار، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه ، پزشک و دیگر چهره‌های شناخته شده بازداشت شده‌اند که تازه‌ترین مورد آن «امیر مقاره» خواننده «ماکان بند» هستند.

دستگاه‌هی امنیتی و قوه قضائیه جمهوری اسلامی همچنین شماری از هنرمندان و ورزشکاران ایرانی و با شهرت بین‌المللی را به خاطر حمایت از اعتراضات سراسری مردم ایران بازداشت کرده‌اند که تازه‌ترین مورد آن بازداشت «ترانه علیدوستی» بازیگر سرشناس سینمای ایران است.

در جریان اعتراضات سراسری بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از ۲۶ شهریور ماه تا ۲۷ آذر ماه، در مدت سه ما دست‌کم ۵۰۲ تن از معترضان، از جمله ۶۹ کودک زیر هجده سال، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

بنابر گذارش سایت هرانا ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، همچنین ۱۶۱ شهر در این مدت شاهد تظاهرات خیابانی بوده و دست‌کم ۱۸ هزار و ۴۵۲ نفر بازداشت شده‌اند.

بسیاری از بازداشت شدگان با احکام سنگین زندان مواجه شده‌اند و دستگاه‌های امنیتی و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ده‌ها تن از معترضان به «محاربه» و «افساد فس‍الارض» از طریق شرکت در تظاهرات ضد حکومتی متهم کرده‌اند و شماری از آنها را به «اعدام» محکوم کرده‌اند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی همچنین تاکنون محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، دو تن از بازداشت شدگان در جریان اعتراضات سراسری را «اعدام» کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates