21.12.2022

ابراز نگرانی آمریکا و بریتانیا از رفتار ایران با بازداشتی‌ها


دویچه‌وله: اعتراضات در ایران شامگاه گذشته نیز ادامه یافت. آمریکا می‌گوید که جهان نظاره‌گر رفتار حکومت ایران با همه بازداشت‌شدگان است. نخست‌وزیر بریتانیا اعتراضات در ایران را بیانگر آن دانست که مردم از جمهوری اسلامی راضی نیستند.
بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شامگاه سه‌شنبه ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) نیز اعتراضات دست‌کم در تهران و کرج ادامه یافت.

در تهران، شماری از شهروندان معترض در محله سلسبیل تجمع کرده و علیه حکومت شعار دادند.

”مرگ بر دیکتاتور”، ”مرگ برخامنه‌ای” و ”امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه” از جمله شعارهایی بود که این معترضان سردادند.

معترضان در اقدامی نمادین، از روی یک پل هوایی در تهران که گفته می‌شود در بزرگراه جلال آل‌احمد است، پارچه‌نوشته‌ای را با مضمون “دوباره می‌سازمت وطن” آویزان کردند.

در شهرک اکباتان نیز معترضان شعارهایی همچون ”اعتصاب، اعتراض، می‌رسه به انقلاب”، ”فقر، فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی” سر دادند.

از کرج نیز خبر می‌رسد که گروهی از شهروندان معترض به خیابان‌ها آمدند و شعار ”زن، زندگی، آزادی” و”فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی” را فریاد زدند.

آمریکا: جهان نظاره‌گر رفتار حکومت ایران با ترانه علیدوستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده بازداشت ترانه علیدوستی را محکوم کرد.

ند پرایس روز سه‌شنبه ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «متاسفانه ترانه علیدوستی هم به صف هزاران ایرانی دیگر می‌پیوندد که فقط به خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند.»

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

او همچنین بازداشت این هنرپیشه سرشناس ایرانی را ”بخشی از تلاش حکومت [جمهوری اسلامی] برای ایجاد ترس و سرکوب این اعتراضات مسالمت‌آمیز” توصیف کرد.

مجموعه مطالب: خیزش مردمی ۱۴۰۱

پرایس در ادامه از مقامات جمهوری اسلامی خواست که بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کنند و از سرکوب آزادی‌های بنیادی مردم ایران، از جمله آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز، دست بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: «جهان نظاره‌گر رفتار خودسرانه رژیم [جمهوری اسلامی] با ترانه علیدوستی و همه بازداشت‌شدگان است.»

ترانه علیدوستی، بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران، روز شنبه ۲۶ آذرماه در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بازداشت او با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شده است. در این میان بسیاری از هنرمندان و اهالی فرهنگ و سینما با مراجعه به زندان اوین، پیگیر وضعیت او شده‌اند؛ تلاش‌هایی که تاکنون بی‌نتیجه مانده و ترانه علیدوستی همچنان در اوین به‌سر می‌برد.

بریتانیا: مردم ایران از حکومت راضی نیستند

نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) در کمیته روابط خارجی مجلس عوام این کشور، اعتراضات در ایران را حاوی ”یک پیام بسیار واضح” دانست، مبنی بر اینکه ”مردم ایران از حکومت راضی نیستند”.

ریشی سوناک افزود که ”به طور فزاینده‌ای” نگران رفتار جمهوری اسلامی با معترضان، برنامه هسته‌ای و سایر اقدامات این کشور است که به گفته او، خاورمیانه و اروپا را بی‌ثبات می‌کند.

نخست‌وزیر بریتانیا از روسیه و اوکراین به عنوان چالش شماره یک در سیاست خارجی کشورش در سال میلادی جدید نام برد و در عین حال افزود: «من به طور فزاینده‌ای نگران رفتار ایران هستم؛ این موضوعی است که برای آن باید زمان بیشتری را صرف کنیم.»

پیام نمایندگان پارلمان سوئد در ضرورت اتحاد علیه حکومت ایران

چند تن از نمایندگان پارلمان سوئد در پیامی مشترک، خواستار اتحاد همه فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دانشگاهی برای ”سرنگونی” جمهوری اسلامی شدند.


اردلان شکرابی، آیلین فاضلیان و علیرضا آخوندی، نمایندگان ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، در این پیام ویدئویی، سرکوب و اعدام شهروندان ایران توسط جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

آنها از همه کسانی که آرزوی دموکراسی و آزادی را دارند، تقاضا کردند که ”مبارزه با جمهوری اسلامی را سازماندهی کنند و با هم متحد شوند.”

قطع اینترنت در سنندج

نت بلاکس، نهاد ناظر بر ترافیک اینترنت جهان، روز سه‌شنبه در توییتی از قطعی ارتباط‌های اینترنتی در داخل و اطراف شهر سنندج در استان کردستان، در دو روز گذشته خبر داد.

به این ترتیب، نت بلاکس گزارش‌های کاربران درباره ”قطع اینترنت به شکل منع عبور و مرور در جریان اعتصابات در واکنش به جان باختن مهسا امینی” را تایید کرد.

در روزهای گذشته، شماری از کاربران از اخلال و قطعی اینترنت در سنندج و برخی از مناطق اطراف آن خبر داده بودند. مرکز استان کردستان، یکی از کانون‌های اصلی در اعتراضات ضدحکومتی جاری در ایران به شمار می‌رود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates