24.01.2023

افزایش بیش از پنج هزار نفری آمار مرگ و میر در آبان، همزمان با اوج اعتراضات


رادیوفردا: مجموعه‌ تصاویر از کسانی که در سال‌های گذشته به دست نیروهای حکومتی کشته شده‌اند

بررسی آمار ثبت احوال ایران از میزان مرگ و میر در آبان سال جاری، ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که مرگ و میر در کشور در این ماه نسبت به ماه پیش، مهرماه، افزایشی قابل توجه داشته است.

بر اساس جدیدترین آمار سازمان ثبت احوال کشور که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نسبت به مهرماه سال جاری، در ماه آبان بیش از پنج هزار نفر بیشتر در ایران جان باخته‌اند.

طبق آمار رسمی مرگ و میر در ثبت احوال، مجموع فوت ثبت شده در آبان‌ماه همزمان با اوج اعتراضات جاری در کشور ۳۷ هزار و ۴۸۸ نفر بوده است، در حالی که این رقم برای مهرماه ۳۲ هزار و ۴۵۵ مورد و در شهریورماه سال جاری ۳۵ هزار و ۵۶۴ مورد بود.

بنابراین در آبان‌ماه بیش از پنج هزار نفر بیش از مهرماه در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

آبان‌ماه سال جاری را می‌توان دوره اوج سرکوب به دست حکومت در پاسخ به اعتراضات گسترده‌ای دانست که از اواخر شهریور با مرگ و دفن مهسا امینی شروع شد و هنوز پس از چهار ماه هم‌چنان ادامه دارد.

مقایسه آمار مرگ و میر در آبان سال جاری با آبان‌ماه سال گذشته می‌توانست تصویر روشن‌تری از این افزایش و ارتباط احتمالی‌اش با سرکوب اعتراضات به دست جمهوری اسلامی به دست بدهد، اما دسترسی به سایت‌های رسمی دولتی و حکومتی از خارج از کشور مدت‌هاست که غیرممکن شده است.

با این حال بر اساس همین آمار که روز یک‌شنبه، دوم بهمن‌ماه، در توییتر منتشر شده، می‌توان دید که دو استان سیستان و بلوچستان و کردستان بیشترین افزایش در میزان مرگ و میر در آبان‌ماه را داشته‌اند.

در آبان سال ۱۴۰۱، در سیستان و بلوچستان تعداد ۱۴۲۴ مورد مرگ و میر ثبت شده، در حالی که این آمار در ماه پیش از آن تنها ۹۶۴ مورد بوده است.

این استان در اعتراضات گسترده اخیر شاهد بیشترین تجمعات و در مقابل بیشترین مقابله حکومتی بوده است؛‌تنها در یک مورد که به «جمعه خونین» زاهدان معروف شد، در روز هشتم مهرماه، به گفته سایت‌های محلی و سازمان‌های حقوق بشری، نزدیک به یک‌صد نفر کشته شدند.

پس از آن بیشترین افزایش تعداد مرگ و میر نسبت به ماه مهر در استان کردستان است که آمار ۵۵۳ مورد فوت به مرگ ۷۱۰ نفر در آبان‌ماه افزایش یافته است.

اعتراضات اخیر در ایران که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در تهران آغاز شد، با یکی از شدیدترین سرکوب‌ها به دست نیروهای حکومتی روبه‌رو شد و تا این لحظه به بازداشت و حبس هزاران نفر، مرگ صدها نفر و دست‌کم چهار اعدام رسیده است.

مقامات جمهوری اسلامی همچون گذشته تاکنون از ارائه آمار دقیق از تعداد قربانیان سرکوب در ده‌ها شهر ایران که شاهد اعتراض گسترده بودند سر باز زده‌اند، اما گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری از جمله هرانا اعلام کرده‌اند که دست‌کم ۵۰۰ نفر در این سرکوب‌ها جان باخته‌اند.

افزایش پنج هزار نفری در آمار مرگ و میر در آبان سال جاری یادآور اعتراضات آبان سال ۹۸ است که با اعتراض به گرانی بنزین آغاز شد و پس از مدتی کوتاه همچون اعتراضات جاری تمام ارکان نظام از جمله رهبری علی خامنه‌ای را نشانه گرفت.

به گفته وزیر کشور وقت ایران، بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در اعتراضات آبان ۹۸ کشته شدند، اما سازمان عفو ‌بین‌الملل با اعلام مشخصات حداقل ۳۰۴ نفر از کشته‌شدگان تأکید کرده است که شمار کشته‌شدگان ممکن است بسیار بیشتر از این عدد باشد. خبرگزاری رویترز آمار «حداقل ۱۵۰۰ نفر» را برای آبان ۹۸ منتشر کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates