01.02.2023

ایران، پاکستان را به جریمه «۱۸ میلیارد دلاری» در صورت عدم خرید گاز تهدید کرد

رادیوفردا: یک مقام وزارت انرژی پاکستان به روزنامه «نیوز» این کشور گفته است که مقامات ایران به پاکستان اعلام کرده‌اند تا بهار سال ۱۴۰۳ خط لوله‌ای برای دریافت گاز ایران احداث کند، وگرنه با جریمه ۱۸ میلیارد دلاری روبرو خواهد شد.

این مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ افزود مقامات ایران سه هفته پیش به هیاتی از پاکستان که راهی تهران شده بود، گفته‌اند که پروژه خط لوله بخش پاکستانی برای دریافت گاز ایران باید تا فوریه یا مارس ۲۰۲۴ آماده باشد، وگرنه اسلام‌آباد باید جریمه ۱۸ میلیارد دلاری پرداخت کند.

دو کشور در سال ۲۰۰۹ یک قرارداد گازی امضا کردند که بر اساس آن مقرر شد خط لوله ایران-‌پاکستان تا سال ۲۰۱۴ احداث شود و ایران از ابتدای سال ۲۰۱۵ روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب گاز به این کشور تحویل دهد و در ازای هر روز تاخیر، پاکستان موظف به پرداخت یک میلیون دلار جریمه خواهد بود.

ایران تا سال ۲۰۱۵ خط لوله انتقال گاز را تا نزدیکی‌های مرز پاکستان احداث کرد، اما پاکستان به‌دلیل تحریم‌های آمریکا هنوز برای احداث خط لوله ۷۵۰ کیلومتری از مرزهای ایران تا منطقه نواب‌شاه در ایالت سند اقدام نکرده است.

سال ۲۰۱۹ و بعد از هشدارهای ایران، دو کشور دوباره توافق کردند که این پروژه از سر گرفته شود.

مقامات ایران به هیات پاکستانی اعلام کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا «غیرقانونی» است و این کشور باید هر چه زودتر اقدام به احداث خط لوله برای دریافت گاز ایران کند، وگرنه طبق قرارداد، تهران از دیوان بین‌المللی درخواست خسارت خواهد کرد.

تهدید تهران به جریمه ۱۸ میلیارد دلاری پاکستان در حالی است که خود ایران با کمبود شدید گاز روبرو است و سیدحمید حسینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراروده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، نیز روز چهارشنبه از نصف شدن صادرات گاز ایران به عراق و ترکیه خبر داد و گفت: «آن‌ها درک می‌کنند که ایران با کسری گاز مواجه است».
با استفاده از گزارش روزنامه «نیوز» پاکستان، ایلنا و رادیو فردا/ د.خ/ک.ر

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates