01.03.2023

پذیرش تلویحی «غنی‌سازی ۸۴ درصد» توسط تهران


صدای آمریکا: یک روز پس از بیانیه صریح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، مقامات حکومت ایران گزارش این نهاد بین‌المللی در ارتباط با وجود اورانیوم دارای غنای حدود «۸۴ درصد» را تایید کردند.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمد اسلامی رئیس کل سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی امروز چهارشنبه دهم اسفندماه در حاشیه نشست هیات دولت ابراهیم رئیسی، با اعلام اینکه «ذره ۸۴ درصد» یک نمونه‌برداری از «کنار یک شیر در پروسه بود»، گزارش اخیر آژانس را به صورت تلویحی تایید کرده است.

این مقام اتمی جمهوری اسلامی با اعلام اینکه آن ذره ۸۴ درصدی «یک ذره‌ای (است) که با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود»، اظهار داشت: مهم «حجم موادی هست که پس از تولید، ذخیره می‌شود.»

در روزهای گذشته برخی رسانه‌های غربی همچون «بلومبرگ» با استناد به منابع خود، از کشف اورانیوم با غنای بالا در ایران خبر داده بودند و که منابع نزدیک به جمهوری اسلامی سعی داشتند تا چنین اخباری را تکذیب کنند یا نادرست بخوانند.

اما سرانجام بر اساس گزارشی که روز سه‌شنبه نهم اسفندماه خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را دیده، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در «۲۱ ژانویه» کشف کردند که «تنظیمات» دو آبشار سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ در فردو «به ‌طور قابل ملاحظه‌ای متفاوت» با آن چه پیشتر اعلام شده بود، تغییر یافته است.

بر این اساس، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد روز بعد از این کشف تغییرات فنی، در «۲۲ ژانویه» نمونه‌هایی را برداشت که «وجود ذرات غنی‌شده تا ۸۳/۷ درصد» خلوص اورانیوم را نشان دادند.

سوم اسفندماه سه روز پس از انتشار گزارش بلومبرگ درباره «کشف آثار اورانیوم با غلظت ۸۴ درصدی» توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ادعا کرد که بازرسان آژانس برای مذاکره در تهران هستند.

در آن زمان، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی گزارش بلومبرگ را «ابهاماتی» حاصل از «برداشت ناصواب یک بازرس» عنوان داشت و همزمان مدعی شد که موضوع «رفع و رجوع» شده است.

سی‌ان‌ان نیز گزارش داده است که کالین کال، معاون وزیر دفاع ایالات متحده در امور سیاست، روز سه‌شنبه نهم اسفندماه در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفته است: جمهوری اسلامی ایران اکنون می‌تواند «مواد شکافت‌پذیر یک بمب» را در «حدود ۱۲ روز» تولید کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates