03.03.2023

ابراز نگرانی کاخ سفید از مسمومیت دختران دانش آموز در ایران: تحقیقات کامل و شفاف انجام شود

صدای آمریکا: مقامات ایالات متحده خواستار تحقیقات کامل و شفاف حکومت ایران درباره مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه در ایران شدند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید پنجشنبه شب درباره وضعیت مسومیت دختران دانش آموز در ایران گفت ایالات متحده از علت این رویداد اطلاعی ندارد اما از حکومت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که در این باره تحقیقات «کامل و شفاف» انجام دهد.

آقای کربی که در نشست خبری روزانه سخنگوی کاخ سفید حضور یافته بود در پاسخ به سوالی درباره مسمومیت دختران دانش آموز در ایران گفت: اخباری که از ایران می‌آید، عمیقا نگران‌کننده است. چه چیزی می‌تواند علت مسمومیت این دختران جوانی که فقط به مدرسه می‌روند باشد.

وی افزود: دخترانی که به مدرسه می‌روند فقط باید به فکر یادگیری باشند. آنان نباید نگران امنیت فیزیکی خود باشند.»

دست‌کم در ۹ شهر، بیش از شصت مدرسه دخترانه هدف این حملات قرار گرفته است. با اینکه این حملات از سه ماه پیش گزارش شده بود، اما مقامات امنیتی و انتظامی در روزهای اخیر به این موضوع توجه نشان داده‌اند و هنوز فرد یا گروهی به عنوان عوامل آن مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته است.

گروهی از فعالان فرهنگی، هنری و مدنی در یک بیانیه ضمن اشاره به «فاجعه‌ مسمومیت عمدی و زنجیره‌وار» دختران دانش آموز، ضمن یادآوری ماجرای اسیدپاشی‌ها در اصفهان، حکومت ایران را به کوتاهی برای مقابله با عوامل این حملات متهم کردند.

برخی از نهادهای غیردولتی و فعالان سیاسی و مدنی جمهوری اسلامی را در این مورد مقصر می‌دانند. روز جمعه مولوی عبدالحمید به مسمومیت دختران در مدارس ایران اشاره کرد و گفت که بسیاری معتقدند که این هم نوعی سرکوب اعتراضات است و همان دخترانی که در مدارس اعترض کردند، را حالا اینطور با آنها برخورد می‌شود.

روز پنجشنبه همچنین آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم با ابراز نگرانی از ادامه مسمومیت‌های گسترده در مدارس دخترانه شهرهای مختلف ایران، خواستار تحقیقات معتبر و مستقل در این زمینه و پاسخگو کردن عاملان آنها شده بود.

وی همچنین گفت که ارتباط احتمالی این مسمومیت‌ها با شرکت دانش‌آموزان در تظاهرات اخیر عمیقاً نگران‌کننده است.

یک روز پیشتر نیز ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که تحصیل را حق دختران و زنان می‌داند و انتظار دارد حقایق در مورد مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران روشن شود.

عفو بین‌الملل با بیان اینکه مسمومیت صدها دانش‌آموز دختر در مدارس ایران به مرحله هشدار رسید، خاطرنشان کرد: «دانش‌آموزان دختر در خط مقدم اعتراضات اخیر ایران برای احقاق حقوق مردم قرار داشتند و بسیاری از آن‌ها شجاعانه از قوانین تبعیض‌آمیز حجاب اجباری سرپیچی کردند،‌ لذا این حملات نگرانی از افزایش خشونت علیه زنان و دختران برای دفاع از حقوق خود را افزایش می‌دهد.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates