08.03.2023

حامد اسماعیلیون به دنبال «پذیرش نقش رسمی در انقلاب ایران» از دبیری انجمن خانواده‌های پرواز اوکراینی کناره‌گیری کرد

صداری آمریکا: انجمن خانواده های جانباختگان پرواز PS752 می‌گوید حامد اسماعیلیون دبیر و سخنگوی این انجمن از سمت خود کناره‌گیری کرد.

در ایمیلی که به اعضای این انجمن روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند ارسال شد و نسخه‌ای در اختیار صدای آمریکا قرار گرفت، آمده است: کناره گیری دکتر اسماعیلیون بدنبال پذیرش نقش رسمی او در انقلاب ایران صورت می‌گیرد. این تغییر به او اجازه خواهد داد زمان را بر روی نقش جدید خود بکار برده و و تمرکز بیشتری را آنچنان که باید و شاید در این مقطع حساس تاریخ ایران ایفا نماید.

از شش ماه پیش که اعتراضات در ایران آغاز شد، حامد اسماعیلیون در چند فراخوان، خواستار حضور ایرانیان خارج از کشور برای پیشبرد روند عدالتخواهی شد. تجمع برلین با حضور حدود صدهزار ایرانی از جمله این فرخوان‌ها بود.

ساعاتی پیش نیز حامد اسماعیلی در یک پیام ویدئویی درباره کناره‌گیری خود توضیح داد:

انجمن خانواده های جانباختگان پرواز PS752بعد از سرنگونی هواپیمای اوکراینی تشکیل شده بود. سپاه پاسداران در ۱۸ دیماه ۱۳۹۸، به سوی هواپیمای مسافربری اوکراینی موشک شلیک کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند. حکومت ایران ابتدا اشکال فنی را دلیل سرنگونی این هواپیما اعلام کرد. با فشار کشورهای غربی، جمهوری اسلامی نقش سپاه را پذیرفت اما هرگز مقامات ارشد در این مورد تحت پیگرد قرار نگرفتند.

حامد اسماعیلیون و این انجمن، در سه سال گذشته خواستار پیگرد مقامات مسئول در ماجرای سرنگونی هواپیما بودند.

دیماه گذشته، چهار کشور اوکراین، بریتانیا، سوئد و کانادا در یک یادداشت رسمی از حکومت ایران خواستند تا هرچه زودتر برای حل اختلاف‌های موجود در این پرونده در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه همکاری کند.

حامد اسماعیلیون پیشتر گفته بود که ایران شش ماه بعد از این نامه فرصت اقدام در دادگاه لاهه برای پاسخگویی به اتهام «شلیک عمدی و غیرقانونی» را دارد و اگر پاسخ ندهد، این دولت‌ها می‌توانند در دادگاه لاهه شکایت خود را ثبت کنند.

این انجمن می‌گوید «کوروش دوست شناس» سخنگوی جدید انجمن خواهد بود. همچنین آقای اسماعیلیون در هیات مدیره انجمن همچنان عضو خواهد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates