09.03.2023

بررسی مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان ایرانی در پارلمان اروپا؛ در ایران یا نمی‌دانند یا کار دشمن خارجی است

رادیوفرانسه: ادامه یافتن حمله‌های سریالی مسمومیت‌زا در مدارس دخترانه ایران، واکنش شخصیت‌ها و نهادهای جهانی را همچنان برمی‌انگیزد. این در حالی است که مقامات و سازمان‌های کلان و خرد در جمهوری اسلامی، با گذشت سه ماه از آغاز این حملات، هنوز توضیحی روشن در مورد ابعاد مساله ارائه نکرده‌اند.

به‌گفته هانا نویمن، یکی از نمایندگان آلمان در پارلمان اروپا، این نهاد در هفته آتی نشستی را به طرح مساله «مسمومیت مشکوک» دختران دانش‌آموز در ایران اختصاص می‌دهد و در این جلسه احتمالا در مورد صدور قطعنامه‌ای در این راستا، گفت‌وگو خواهد شد.

نویمن که پیش‌تر در راستای صدور قطعنامه برای قرار گرفتن سپاه پاسداران، در سیاهه تروریستی کشورهای اروپایی نیز نقشی پررنگ داشت، روز پنج‌شنبه هجدهم اسفند عکسی از یک دختر دانش‌آموز که ماسک ویژه مقابله با گازهای شیمیایی را بر صورت و کاغذی را با مضمون «تا آخرین نفس، زن، زندگی، آزادی» در دست دارد، در توییتر هم‌رسان کرد.

خانم نویمن همچنین نوشت که رژیم حاکم بر ایران، از نسلی که در پی آزادی است، به‌شدت می‌هراسد. او افزود که این نسل، مغلوب هراس‌افکنی نمی‌شود.

هانا نویمن، نشست پارلمان اروپا در مورد مسمومیت‌ها را، یک فرصت مهم دیگر، برای آگاهی‌رسانی بیش‌تر در مورد «سرکوب مردم ایران و مقاومت شجاعانه‌شان» عنوان کرده‌است.

در همین روز، ادره آزوله، دبیر کل سازمان جهانی یونسکو، با ابراز نگرانی عمیق در مورد مسموم‌ کردن دختران در مدارس ایران، این مساله را سبب نقض حقوق این دانش‌آموزان در راستای «تحصیل در شرایط امن» عنوان کرد.

کلر چندلر، عضو سنای استرالیا، نیز با شرورانه و غیرانسانی خواندن حمله مسمومیت‌زا به دختران ایران، گفت که دنیا از این مساله وحشت‌زده است.

خانم چندلر با بازگویی این احتمال که ممکن است دختران دانش‌آموز به‌سبب نقش‌شان در اعتراضات اخیر، هدف این حملات واقع شده‌باشند، از جامعه جهانی خواست که انجام تحقیقاتی مستقل در این راستا را سرپرستی کند.

دیوید ون، دیگر سناتور استرالیایی، نیز از لزوم اعمال تحریم‌های بیش‌تر بر «تروریست‌های سپاه پاسداران» و رژیم «نفرت‌انگیز» حاکم بر ایران گفت.

او افزود پذیرفتنی نیست که در سال ۲۰۲۳ دختران جوان به‌سبب دفاع از حق آزادی بیان، با حمله گازی، مسموم شوند. آقای ون گفت که جهان باید برابر رژیم جمهوری اسلامی، بایستد.

در ایران اما بنابر تازه‌ترین اظهارنظرها، پای خارجی‌ها در میان آمده‌است. غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب روز پنج‌شنبه گفت که به‌نظرش، این جریان کار اسرائیل است، اما امکان دارد که از سمت مجاهدین خلق و داعش، نیز سازماندهی شده‌باشد.

هادی بیگی‌نژاد، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بحث مسمومیت دانش‌آموزان به یک پدیده علمی‌امنیتی تبدیل شده‌است، آن را پدیده‌ای به‌سان کشته‌شدن محسن فخری‌زاده، عنوان کرده‌است.

بیگی‌نژاد می‌گوید: در حال حاضر نه ماده سمی را که با آن دانش‌آموزان را مسموم می‌کنند، می‌شناسیم و نه می‌دانیم که با چه تیم و پروژه‌ای طرف هستیم، این مساله دقیقا مانند نحوه «شهادت دکتر محسن فخری‌زاده» است.

به‌گفته فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز، مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان، قطعا «پروژه‌ای ترکیبی» با هدایت عوامل خارجی است. او افزود که برخورد با این موضوع نیز باید «ترکیبی» باشد.

عبارت «جنگ ترکیبی دشمن» پیش‌تر توسط رهبر جمهوری اسلامی در مورد دور تازه «اعتراضات به‌ضد حکومت» به‌کار گرفته شده‌بود.

در این میان، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اظهار کرد: اگرچه از خلال مجموعه بررسی‌ها و پی‌گیری‌های به‌عمل آمده، علل برخی حوادث قبلی کشف شده‌است، اما عدم امکان تعمیم علمی موارد مکشوفه به کل موارد گزارش شده، موجب تامل در اطلاع‌رسانی تا وصول نتایج متقن و قابل تعمیم به سایر موارد شد.

در همان روز چهارشنبه اما ۲۴۰ تن از کنش‌گران مدنی و سیاسی، هنرمندان، دانشگاهیان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران ایرانی، مصادف با روز جهانی زن، با گسیل نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، از او خواستند تا به «مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان و دانشجویان در ایران» توجه نشان دهد و در قبال «جنایات» رژیم حاکم بر ایران، احساس مسئولیت کند.

در این راستا همچنین ۳۰۵ نفر از اهالی قلم و هنر ایران، در بیانیه‌ای خواستار شناسایی عاملان حمله شیمیایی به مدارس شده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates