17.03.2023

قطعنامه پارلمان اروپا در مورد مسمومیت در مدارس دخترانه ایران


دویچه‌وله: پارلمان اروپا با تصویب یک قطعنامه مسموم کردن دختران و زنان ایران با مواد شیمیایی سمی را به شدت محکوم کرد. این قطعنامه می‌گوید هدف از این اقدام جلوگیری از آموزش و ساکت کردن زنان و دختران بوده است.

پارلمان اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) قطعنامه‌ای را در محکومیت شدید مسمومیت دختران و زنان ایران با مواد شیمیایی سمی به تصویب رساند. این قطعنامه با ۵۱۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع به تصویب رسید.

متن قطعنامه در پایگاه اینترنتی پارلمان اروپا منتشر شد که به شرح زیر است:
«با توجه به موارد متعدد از نوامبر ۲۰۲۲، که در آن هزاران دختر و زن در سراسر ایران با مواد شیمیایی سمی با هدف جلوگیری از حضور آنها در آموزش مورد حمله قرار گرفته‌اند، نمایندگان پارلمان اروپا این تلاش بی‌رحمانه برای ساکت کردن زنان و دختران را به شدت محکوم می‌کنند.

نمایندگان پارلمان اروپا مقامات [ایران] را فرامی‌خوانند، دسترسی بدون تبعیض دختران به آموزش را تضمین کنند، و از رژیم ایران می‌خواهند هر قانون تبعیض‌آمیز علیه دختران و زنان را لغو کند.

نمایندگان پارلمان اروپا از شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهند که مأموریت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی را موظف به انجام تحقیقات مستقل در مورد مسمومیت‌های دختران دانش‌آموز سازد و از مسئولین ایران در این باره پاسخگویی بخواهد.

این قطعنامه، تعلل چند ماهه رژیم [ایران] در ارائه گزارش‌های قابل باور درباره حملات سمی سیستماتیک علیه دانش‌آموزان دختر و لاپوشانی عمدی این حملات را محکوم می‌کند و از مقامات ایرانی می‌خواهد که به مأموریت بین‌المللی و گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه دسترسی کامل به اطلاعات در مورد وضعیت حقوق بشر در کشور را بدهند.

پارلمان اروپا همچنین یک بار دیگر بر درخواست خود از شورای اروپا تأکید می‌ورزد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شود و فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا، همچنین در چارچوب مکانیسم‌های تحریم جهانی اتحادیه اروپا در مورد حقوق بشر، برای همه افرادی که مسئول نقض حقوق بشر در ایران هستند، از جمله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی و محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور گسترش یابد.»

“تجاوز جنسی” علیه جوانان معترض

یک کارشناس امور ایران سازمان عفو بین‌الملل با ارائه گزارشی از روش‌های سرکوب و ارعاب از جمله آدم‌ربایی، سلول انفرادی، ضرب و شتم، شلاق، شوک الکتریکی، تجاوز جنسی و سایر خشونت‌های جنسی علیه نوجوانان در ایران سخن گفته است؛ نوجوانانی که طبق اظهارات او، برخی از آنها تنها ۱۲ سال سن دارند.

بنابر گزارش این نهاد حقوق بشری، سپاه پاسداران، شبه‌نظامیان بسیج، پلیس امنیت عمومی و سایر نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی از این روش‌ها برای “تنبیه، تحقیر و گرفتن اعتراف” از نوجوانان استفاده می‌کنند.

به گفته عفو بین‌الملل، این نوجوانان توسط لباس شخصی‌ها از خیابان‌ها ربوده شده یا مستقیما در جریان اعتراضات دستگیر می‌شوند. همچنین روشن نیست که چند نوجوان در میان هزاران معترض بازداشتی در ایران هستند.

عفو بین‌الملل برای بررسی خود، شهادت افراد آسیب‌دیده را تجزیه و تحلیل کرده و هفت مورد را از مناطق مختلف ایران با جزئیات مورد بررسی قرار داده است.

شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح روز گذشته چهارشنبه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس) در سخنرانی خود در پارلمان اروپا به نکوهش کشورهای اروپایی در عدم قاطعیت در برخورد با جمهوری اسلامی پرداخت و از آنها خواست سفیران خود را از ایران فرابخوانند.

او هشدار داد که وضعیت ایران بدتر خواهد شد و درباره علت آن گفت: «مردم ایران ساکت نخواهند نشست، ایران مانند یک کوه آتشفشان است و الان ممکن است با سرکوب شدید این آتش را خاموش کرده باشند، اما این کوه آتشفشان ممکن است هر لحظه دوباره فوران کند و چشمه خشم مردم ایران به جوش خواهد آمد.»

حکومت جمهوری اسلامی تا کنون هیچ آمار دقیقی از شمار قربانیان، مجروحان و بازداشت‌شدگان حوادث شش ماه اخیر ارائه نکرده، اما برخی شواهد ابعاد هولناک آن را تائید می‌کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates