05.04.2023

خامنه‌ای: کشف حجاب «حرام شرعی و سیاسی» است

صدای آمریکا: رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهارنظر خود حجاب اجباری را «محدودیت شرعی و قانونی» و کشف حجاب را «حرام شرعی و سیاسی» دانست، و گفت که «خیلی‌ها این را نمی‌دانند.»

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین در دیدار با مقامات جمهوری اسلامی از نیروهای تندرو حکومتی حمایت کرد و در موضع‌گیری صریح گفت که «کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است» و واکنش به امتناع شهروندان از رعایت حجاب اجباری مدعی شد که «دشمن با برنامه وارد شده» و افزود: «ما هم باید با برنامه وارد شویم.»

در میان مراجع شیعی درباره اجبار به پوشیدن حجاب اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.

بحث بر سر راهکارهای تازه برای پوشیدن حجاب اجباری در میان سران جمهوری اسلامی پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و بالا گرفتن اعتراضات سراسری در ایران، جدی‌تر شده است.

به دنبال کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، شمار زیادی از زنان و دختران در ایران حجاب اجباری را از سر برداشتند. این اقدام از سوی چهره‌های شناخته شده فرهنگی و ورزشی مورد حمایت قرار گرفت و عده قابل توجهی از بازیگران سرشناس نیز حجاب از سر برداشتند.

حال خامنه‌ای با تأکید بر این که می‌گوید: «خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند نمی‌دانند این را. اگر بدانند این را که پشت این کاری که این‌ها دارند می کنند کی‌ها هستند، قطعا نمی‌کنند. من این را می‌دانم.»

او با اشاره به زنانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند، اضافه کرد: «خیلی از این‌ها کسانی هستند که اهل دین‌اند. اهل ماه رمضانند. اهل تضرع‌اند. اهل گریه و دعا هستند و توجه ندارند کی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوس‌های دشمن و دستگاه‌های جاسوسی دشمن دنبال این قضیه هستند. اگر بدانند حتما نمی‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به این که اجباری کردن حجاب از نخستین اقدامات روح‌الله خمینی پس از استقرار جمهوری اسلامی بود، گفت که «کارهای بی‌قاعده نباید انجام بگیرد. مسئولین برنامه باید داشته باشند و دارند» و «این مسئله قطعا حل خواهد شد.»

با از سر گیری اعتراضات سراسری در شهریور ۱۴۰۱ پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروی انتظامی، ماشین‌های گشت ارشاد کمتر در خیابان‌ها نمایان شدند، اما جمهوری اسلامی به روش‌هایی از جمله پلمب واحدهای صنفی و ارائه ندادن خدمات به کسانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، روی آورد.

همچنین برخی نهادهای حکومتی با راهکارهایی از جمله تأسیس «قرارگاه زیست عفیفانه» تلاش کردند زنان را به پوشش مد نظر جمهوری اسلامی مجبور کنند و طرحی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که بر اساس آن، برای کسانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند مجازات‌هایی مثل جریمه تا سه میلیارد تومان، ابطال گواهینامه رانندگی و پاسپورت، و ممنوعیت استفاده از اینترنت درنظر گرفته می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates