14.04.2023

سفارت ایران در آنکارا اتهام «مداخله در امور داخلی ترکیه» را رد کرد

رادیوفردا: سفارت ایران در آنکارا اتهام «مداخله در امور داخلی ترکیه» از طریق یک مراسم افطار را که در آن رهبران احزاب ترکیه‌ای مخالف رئیس‌جمهور این کشور حضور داشته‌اند، رد کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ فروردین در واکنش به روزنامه ینی‌شفق ترکیه که این اتهام را مطرح کرده، تاکید داشت که مطالب روزنامه ینی‌شفق در مورد نیات سفیر ایران از برگزاری مراسم افطار «تماما دروغ و بی‌اساس است» و این یک مراسم افطاری معمولی بوده.

این سفارتخانه در بیانیه خود خاطرنشان ساخت که برای ایران «احترام به اصول دموکراسی در ترکیه و عدم مداخله» یک اصل اساسی در قبال «کشور دوست و برادر» است و مطالب عنوان‌شده در روزنامه ینی‌شفق از اساس مطرح نشده است.

ینی‌شفق از حضور تمل کارا مُلا اوغلو، رهبر حزب «سعادت» و شماری از اعضای این حزب و همچنین زکریا یاپیجی اوغلو ، رهبر حزب «هوداپار» و یاران او در این حزب در دو مراسم جداگانه افطاری سفیر ایران انتقاد کرده بود.

ینی‌شفق نوشته است که سفیر ایران در این دیدارها درخواست تهران مبنی بر خارج کردن نظامیان ترکیه‌ای از سوریه را مطرح کرده است.

روزنامه ینی‌شفق حامی جدی حکومت و سیاست‌های رجب طیب اردوغان و حزب حاکم «عدالت و توسعه» است. مطلب انتقادی این روزنامه علیه سفیر ایران در آنکارا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در ترکیه منتشر شده است.

حزب «سعادت» با وجود دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه و روابط گسترده پیشین سران آن با حزب آقای اردوغان، در این دوره با نیروهای لائیک برای پایین کشیدن رئیس‌جمهور از قدرت ۲۰ ساله هم‌پیمان شده است.

«هوداپار» حزب اسلامگرای دیگری در ترکیه است که تشکل سیاسی کردی محسوب شده و مدافع حقوق کردهای ترکیه است. این حزب نیز امیدوار است که اتحاد مخالفان اردوغان در این دوره بتواند به حکومت حزب «عدالت و توسعه» خاتمه دهد.

برخی نظرسنجی‌های دوره اخیر حاکی از برتری کمال قلیچدار اوغلو، نامزد اصلی جناح اپوزیسیون است هرچند که حامیان آقای اردوغان نیز مدعی هستند که با وجود تشدید بحران اقتصادی این کشور، پس از زلزله‌های مهیب دو ماه پیش، او کماکان برنده انتخابات ماه آینده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates