18.04.2023

تهدید تهران به نابودی تل‌آویو همزمان با سفر پهلوی به اسرائیل

دویچه‌وله: سفر رضا پهلوی به اسرائیل با واکنش‌های مختلفی روبرو شده و رئیسی همزمان با آن تهدید نابودی حیفا و تل‌آویو را تکرار کرد. ابراهیم رئیسی گفته کوچکترین اقدام اسرائیل علیه جمهوری اسلامی با نابودی حیفا و تل‌آویو همراه خواهد بود.

شاهزاده رضا پهلوی روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل) در دومین روز از سفر خود به اسرائیل در مقابل دیوار ندبه، مقدس‌ترین مکان یهودیان حضور یافت و یاد قربانیان هولوکاست را گرامی داشت.

در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه در صفحه توئیتر رضا پهلوی منتشر شد هدف از این سفر از جمله “ابلاغ پیام دوستی ملت ایران” و “ادای احترام به قربانیان هولوکاست هم‌زمان با روز یادبودشان” عنوان شد.

حساب توئیتری “اسرائیل به زبان فارسی” عکسی منتشر کرده که رضا پهلوی و همسرش را هنگام به صدا درآمدن آژیر احترام به یاد قربانیان هولوکاست در محوطه دیوار ندبه نشان می‌دهد.

این سفر در رسانه‌های اسرائیل و فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته است. روزنامه “اورشلیم پست” از قول “پسر شاه سرنگون شده ایران” نوشت: «اسرائیل و ایران می‌توانند آینده موفقیت‌آمیزی داشته باشند.»

ارزیابی‌های متفاوت از یک سفر

بر پایه بیانیه‌ای که در حساب توئیتری رضا پهلوی منتشر شد، گیلا گاملیل، وزیر کنونی اطلاعات و وزیر پیشین حفاظت از محیط زیست اسرائیل به عنوان نماینده دولت میزبانی او و همسرش را بر عهده دارد. گیلا گاملیل در واکنش به این سفر در توییتر نوشت: «مشتاقانه منتظر میزبانی از رضا پهلوی عزیز و شروع ساختن پلی میان ملت‌هایمان هستم.»

رضا تقی‌زاده، تحلیلگر سیاسی و از حامیان حکومت پادشاهی، می‌گوید “دعوت شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل و گماردن یک وزیر کابینه برای مهمانداری ایشان” به این معنی است که “دولت تل‌اویو فرزند شاه فقید ایران را رهبر اصلی مخالفان حکومت تهران می‌شناسد”.

این ارزیابی منتقدان و مخالفان زیادی دارد. علی افشاری، کنشگر سیاسی “پذیرش دعوت افراطی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل” را مایه سرافکندگی خوانده و نوشته است: «رضا پهلوی می‌تواند “پیام دوستی” خودش و حداکثر موکلانش را به اسرائیل بدهد! او نمایندگی از ملت ایران ندارد!»

کنایه به کارزار “من وکالت می‌دهم”

کنایه افشاری به کارزاری است که مدتی پیش در فضای مجازی به راه افتاد و طی آن عده‌ای از چهره‌های سرشناس و شهروندان به رضا پهلوی برای پیگیری مبارزه علیه جمهوری اسلامی و دوران گذار از آن به او وکالت دادند.

این کارزار مخالفانی نیز داشت و عده‌ای در اعتراض و علیه آن کمپین “من وکالت نمی‌دهم” را راه‌اندازی کرده‌اند. رضا پهلوی همچنین یکی از امضاءکنندگان “منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران” بوده که ظاهرا بین آنها بر سر برخی مسائل اختلاف‌های جدی بروز کرده است.

خبر سفر رضا پهلوی به اسرائیل در رسانه‌های وابسته به حکومت جمهوری اسلامی بیشتر با توهین و تحقیر روبرو شده و مقام‌های رسمی تا کنون از نشان دادن واکنش مستقیم به آن خودداری کرده‌اند.

تهدید با نابودی تل‌آویو و حیفا همزمان با سفر “بی‌ارزش”

به گزارش خبرگزاری ایسنا ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری ۲۸ فروردین خود در پاسخ به پرسشی درباره سفر رضا پهلوی به اسرائیل گفت: «نه شخصی که شما از آن نام بردید و نه سفرش و نه جایی که سفر می‌کند، هیچ کدام ارزشی ندارند که من بخواهم در ارتباط با آنها اعلام موضع کنم.»

عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت محمد خاتمی که در لندن سکونت دارد نیز در رشته توئیتی به این سفر واکنش نشان داد و از جمله نوشت: «يک آدم عاقل نبود كه بگويد: شازده الان وقت سفر نيست، يا محرمانه برو! خاطرات علم رو بخون! سر بابات كلاه گذاشتن و خنديدند! بابات فهميد!»

در این میان رئیس دولت سیزدهم در مراسم روز ارتش و همزمان با دومین روز سفر رضا پهلوی به اسرائیل بدون اشاره به آن تهدید یک دهه پیش علی خامنه‌ای درباره نابودی تل‌آویو و حیفا را تکرار کرد.

به گزارش انتخاب، ابراهیم رئیسی در این مراسم گفت: «دشمنان بویژه رژیم صهیونیستی این پیام را دریافت کرده‌اند که کوچکترین اقدامی علیه کشور پاسخ سختی از جانب نیروهای مسلح دربر خواهد داشت و با نابودی حیفا و تل‌آویو همراه خواهد بود.»

جمهوری اسلامی حیات خود را با شعار “محو اسرائیل از صحنه روزگار” آغاز کرده و کارگزاران ارشد آن در موقعیت‌ها و به بهانه‌های مختلف این شعار را تکرار می‌کنند.

امیر حاتمی، وزیر دفاع دولت حسن روحانی نیز حدود دو سال پیش مدعی شد: «اگر رهبری دستور دهد، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم.»

به دلیل همین تهدیدهای سابقه‌داراست که اسرائیل بارها تاکید کرد که دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی را تحت هیچ شرایطی بر نمی‌تابد و برای جلوگیری از آن از هر وسیله‌ای استفاده خواهد کرد.

به اعتراف مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته اسرائیل در تاسیسات هسته‌ای ایرانی خرابکاری‌هایی انجام داده و برخی چهره‌های کلیدی این برنامه‌ها را ترور کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates