09.05.2023

مرور هفتگی رسانه‌های آلمان؛ جدال بر سر مرکز اسلامی هامبورگ ادامه دارد

رادیوفردا: انتقاد شماری از کشورها ازجمله آلمان به وابستگی اروپا به اورانیوم و سوخت هسته‌ای روسیه، و در مقابل، موافقت فرانسه با واردکردن سوخت هسته‌ای از روسیه برای نیروگاه‌های اتمی خود، درخواست انجمن مسلمانان سکولار از دولت آلمان برای بستن مرکز اسلامی هامبورگ و شکایت این مرکز از اداره اطلاعات و امنیت داخلی ایالت هامبورگ، و اهدای جایزهٔ آزادی قلم انجمن روزنامه‌نگاران آلمان به نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی در اوین، ازجمله موضوع‌های مورد توجه رسانه‌های آلمان در هفتهٔ گذشته بود.

وابستگی اروپا به سوخت هسته‌ای روسیه

اشغال شبه‌جزیره کریمه در ۹ سال پیش و در پی آن تجاوز روسیه به خاک اوکراین از ۱۴ ماه گذشته به این سو جملگی دست به دست هم داد تا کشورهای غربی، در چارچوب یک سلسله اقدام‌های تنبیهی، تحریم‌های کمرشکنی علیه دستگاه رهبری پوتین اعمال کنند.

فهرست تحریم‌های اروپا علیه روسیه طولانی است و به‌عنوان مثال می‌توان به قطع صادرات زغال‌سنگ، نفت و گاز و حتی خاویار و مشروبات الکلی از آن کشور اشاره کرد. اتحادیه اروپا علاوه بر ۱۲۴۲ تحریم انفرادی، دارایی‌های خصوصی الیگارش‌های روس و همچنین ارز خارجی بانک دولتی روسیه را نیز که سر به چند صد میلیارد یورو می‌زند، مسدود کرده است.

از این تحریم‌ها که بگذریم، روسیه اما کالایی دارد که تاکنون از سوی کشورهای غربی تحریم نشده و آن اورانیوم است؛ عنصر و ماده‌ای که برای میله‌های سوخت هسته‌ای نیروگاه‌های اتمی از روسیه وارد شماری از کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود. این در حالی است که به‌دنبال تحریم‌های گوناگون، حریم هوایی این اتحادیه نیز به روی روسیه بسته شده است. با این حال، اتحادیه اروپا به هواپیماهای روسی حامل سوخت هسته‌ای و اورانیوم غنی‌شده اجازه داده این گونه محموله‌ها به نیروگاه‌های اتمی اروپا انتقال یابد.

با توجه به این نوع واردات، دولت اوکراین از اروپایی‌ها خواسته است سوخت هسته‌ای روسیه را نیز تحریم کنند تا ارزهای به‌دست‌آمده سرازیر خزانهٔ کرملین نشود.

از سویی، آلمان که به‌تازگی پس از ۶۰ سال با تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای وداع گفته است، در نظر دارد سوخت اتمی روسیه را در بستهٔ بعدی تحریمی اتحادیه اروپا بگنجاند. در این میان اما فرانسه مخالف چنین تحریمی است، چراکه این کشور در حال حاضر ۵۶ نیروگاه اتمی دارد و در آینده نیز می‌خواهد انرژی هسته‌ای خود را توسعه و گسترش دهد.

از طرفی اروپایی‌های مخالف واردات سوخت هسته‌ای از روسیه معتقدند کشورهای غربی باید خود را از وابستگی به روسیه به‌ویژه در بخش انرژی رها کنند.به‌استدلال آن‌ها، روسیه تاکنون از نفت و گاز و زغال‌سنگ به‌عنوان ابزاری برای واردکردن فشار به کشورهای اروپایی استفاده کرده است. مخالفان دادوستد با روسیه به کشورهایی مانند فرانسه که از برق تولیدی نیروگاه‌های هسته‌ای بهره می‌گیرند، توصیه کرده‌اند به جای روسیه سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را از کانادا و یا استرالیا وارد کنند.

اما در این میان هستند شماری از کشورهای اروپایی مانند مجارستان، بلغارستان، چک، اسلواکی و فنلاند که از آغاز تنها تأمین‌گر سوخت رآکتورهای هسته‌ای‌شان روسیه بوده است.

تقاضا برای بستن مرکز اسلامی هامبورگ

دادگاه عالی اداری هامبورگ از هشتم اردیبهشت امسال سرگرم رسیدگی به شکایت مرکز اسلامی هامبورگ، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، است. این شکایت متوجه گزارشی است که اوایل تابستان دو سال پیش ادارهٔ اطلاعات و امنیت داخلی هامبورگ طی آن، با ارائه اسنادی، از ارتباط این مرکز با گروه‌های افراطی و اسلام‌گرا از جمله حزب‌الله لبنان خبر داد.

همین نهاد امنیتی، مرکز اسلامی هامبورگ را نیز به‌عنوان یکی از پایگاه‌های فعال جمهوری اسلامی در آلمان ارزیابی کرده است. حال این مرکز، با استناد به گزارش یادشده، شکایتی را علیه اداره اطلاعات و امنیت این ایالت تسلیم دادگاه اداری هامبورگ کرده است.

درحالی‌که قرار است پس از هشت جلسه این دادگاه حکم نهایی خود را صادر کند، انجمنی با نام «مسلمانان سکولار»، مستقر در هامبورگ، با تکیه بر همین گزارش دو سال پیش اداره اطلاعات و امنیت با ارسال نامه‌ای از وزیر کشور آلمان، نانسی فزر، خواسته هر چه زودتر به فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ، وابسته به جمهوری اسلامی، پایان دهد.

در این نامهٔ دوصفحه‌ای که در اختیار روزنامهٔ آلمانی دی ولت قرار گرفته، همچنین سخن از تعطیلی مسجد امام علی که از سوی مرکز اسلامی هامبورگ اداره می‌شود، به میان آمده است.

رئیس انجمن مسلمانان سکولار، خانم نجلا کلک، جامعه‌شناس ترک‌‌تبار آلمانی، در این نامه همچنین از مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مکانی یاد کرده که با سازمان حزب‌الله لبنان در ارتباط است. او در بخش دیگری از این نامه به فعالیت‌های سلیمان موسوی‌فر، معاون پیشین مرکز اسلامی هامبورگ هم اشاره کرده است.

در پی صدور حکم اخراج این فرد معمم، به‌دلیل حمایت از سازمان‌های افراطی و تروریستی، انتشار ویدئوهای تبلیغاتی در فیسبوک، تماس با سازمان حزب‌الله و شرکت در تظاهرات علیه یهودیان، او چند ماه پیش همراه با اعضای خانواده‌اش از آلمان اخراج شد.

علاوه بر انجمن مسلمانان سکولار، امید نوری‌پور، یکی از دو رهبر حزب سبزهای آلمان، نیز پیش از این از مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان لانه جاسوسی جمهوری اسلامی یاد کرده و خواهان بسته‌شدن سریع این مکان شده بود. این سیاستمدار ایرانی آلمانی هم‌زمان به این موضوع هم اشاره کرده که پروندهٔ تعطیلی این مرکز اسلامی در اختیار وزارت کشور آلمان گذاشته شده و همچنین از دولت آلمان نیز خواسته است قاطعانه جلوی نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور را بگیرد.

اهدای جایزهٔ آزادی قلم روزنامه‌ نگاران آلمان به نیلوفر حامدی

در پی اهدای جایزهٔ سازمان یونسکو به نرگس محمدی، نیلوفر حامدی و الهه محمدی در روز جهانی مطبوعات، در همین روز نیلوفرحامدی، روزنامه‌نگار ۳۱ساله زندانی در اوین، جایزهٔ دیگری نیز از سوی انجمن روزنامه‌نگاران آلمان دریافت کرد.

خانم حامدی در اواخر شهریور پارسال از نخستین خبرنگارانی بود که پس از انتشار گزارش خبری‌اش از جان‌باختن مهسا امینی در بیمارستان کسری تهران بازداشت شد.

به‌گفته انجمن خبرنگاران آلمان، نیلوفر حامدی، عکاس و خبرنگار روزنامه شرق، ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌‌میهن، در هفتم مهر ۱۴۰۱، به‌دلیل تهیهٔ چند گزارش مرتبط با سرنوشت مهسا امینی بازداشت شدند. این انجمن آلمانی تأکید کرده است که اگر گزارش‌های این دو روزنامه‌نگار جوان نمی‌بود، شاید دنیا هیچ‌گاه از کشته‌شدن مهسا باخبر نمی‌شد.

انجمن روزنامه‌نگاران آلمان در ایالت هسن با اشاره به اهدای جایزهٔ آزادی قلم به نیلوفر حامدی همچنین اشاره کرده است که اعتراض‌هایی که به‌دنبال انتشار گزارش این روزنامه‌نگار جوان در شهرهای ایران شروع شد، همچنان ادامه دارد و دستگاه رهبری جمهوری اسلامی هنوز موفق به توقف آن نشده است.

بر پایهٔ گزارش‌ها، نیلوفر حامدی و الهه محمدی در پی حدود هشت ماه بازداشت در قرچک ورامین به‌تازگی به زندان اوین منتقل شده‌اند. این دو خبرنگار پیش از این هم جوایزی دریافت کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به جایزهٔ «صداقت در خبرنگاری» از دانشگاه هاروارد آمریکا و جایزهٔ جهانی انجمن روزنامه‌نگاران کانادا اشاره کرد.

مجلهٔ معروف تایم نیز نیلوفر حامدی و الهه محمدی را جزء صد چهرهٔ سال تأثیرگذار دنیا معرفی کرده است و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، بدون ارائه مدرک و سند، اتهام این دو روزنامه‌نگار را «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates